تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798401950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منظور خداوند متعال از خلقت آسمان بعد از زمین در آیه 29 سوره بقره چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



منظور خداوند متعال از خلقت آسمان بعد از زمین در آیه 29 سوره بقره چیست؟
در قرآن کریم هر جا که صحبت از آفرینش آسمان و زمین است، اول خلقت آسمان و بعد خلقت زمین را ذکر کرده است.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس دینی جام نیوز ، «هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً ثُمَّ اسْتَوی إِلَی السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِکلِّ شَی ءٍ عَلیم؛ او خدایی است که همه آنچه را (از نعمت ها) در زمین وجود دارد؛ برای شما آفرید. سپس به آسمان پرداخت و آن ها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چیز آگاه است.»(سوره بقره، 29)     پاسخ این پرسش در ضمن چند نکته بیان می شود: 1. اکثر و بلکه هیچ یک از مترجمین قرآن، کلمه «استوی» را به معنای «خلق کرد» نگرفته اند، بلکه آنان این واژه را به معنای «پرداخت» و «توجه کرد» معنا کرده اند؛ زیرا در لغت کلمه استوی به معنای آفریدن نیست.   واژۀ «استوی» از ماده «استواء» گرفته شده که در لغت به معنای تسلط و احاطه کامل و قدرت بر خلقت و تدبیر است.[1]   بنابراین معنای «استوی» در عبارت «ثُمَّ اسْتَوی‏ عَلَی الْعَرْشِ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ»(یونس، 3) و «الرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی»(طه، 5) کنایه از تدبیر و اداره امور عالم است؛ چنان که «یدَبِّرُ الْأَمْرَ» آن را توضیح می دهد، و زمانی که با «الی» متعدّی شود معنای توجه و قصد و رو کردن می دهد. همچنین کلمۀ «ثمّ» در جمله «ثُمَّ اسْتَوی إِلَی السَّماءِ» الزاماً به معنای تأخیر زمانی نیست، بلکه می تواند به معنای تأخیر در بیان و ذکر حقایقی پشت سر هم بوده باشد.[2]   برخی نیز گفته اند: «ثمّ» در مورد آیه کریمه به معنای ترتیب و تأخیر بر حسب رتبه می باشد نه تأخیر زمانی. یعنی اگر چه آفرینش آسمان بر خلقت موجودات جهان طبعیت سبقت زمانی داشته، ولی بر حسب غرض و رتبه متأخّر از موجودات جهان طبعیت است؛ زیرا غرض از آفرینش کرات دیگر ،انتظام زمین و سیر و تکامل موجودات آن می باشد.     2. در قرآن کریم هر جا که صحبت از آفرینش آسمان و زمین است، اول خلقت آسمان و بعد خلقت زمین را ذکر کرده است. آیات زیادی به این موضوع اشاره دارد که در این جا به تعدادی از آن ها اشاره می شود: 1- «إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیلِ وَ النَّهار»(بقره، 164) 2- «اللَّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض»(ابراهیم، 32) 3- «أَمَّنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ»(نمل، 60) 4- «هُوَ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی سِتَّةِ أَیامٍ ثُمَّ اسْتَوی عَلَی الْعَرْش»(حدید، 4)   نتیجه این که آیات قرآن صراحت دارد بر این که اول آسمان و بعد از آن زمین آفریده شده است و کلمه استوی به معنای توجه و قصد است، و ترتّب نیز بر حسب غرض و رتبه بیان شده است نه بر حسب زمان.     پی نوشت ها: [1] تفسیر نمونه، ج ‏1، ص 164. [2] تفسیر نمونه، ج ‏1، ص 164.  
 




۲۲/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن