تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803920205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرط موفقیت در کارگاه‌ نویسندگی چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳




310-4.jpg

حسین سناپور داشتن زمینه یادگیری، آموختن تکنیک‌ها و پشتکار را عوامل تأثیرگذار بر موفقیت افراد در کارگاه‌های نویسندگی می‌داند. این نویسنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره نقش کارگاه‌های نویسندگی در پرورش نویسنده گفت: اگر کارگاه‌های هوشنگ گلشیری نویسنده‌های موفقی تربیت کرده باید توجه شود این نویسنده‌هایی که در کارگاه‌ها و جلسات داستان‌خوانی گلشیری حضور پیدا کردند، حداقل 10 سال طول کشید تا کتاب‌های‌شان چاپ شود و مطرح شوند. طبعا درباره کلاس‌های دیگر هم همین‌طور است و نمی‌توان انتظار داشت که اگر کسی در آن‌ها حضور یافت، حتما در مدتی کوتاه، مثلا در عرض یک یا دو سال، به قدر کافی یاد بگیرد و موفق شود. او افزود: در جلسات گلشیری نیز 100 نفر آمدند و رفتند اما فقط حدود 10 نفر از آن‌ها مطرح شدند، نه همه آن‌ها. همان‌طور که در دانشگاه، استادان و دانشگاه‌های خوب، متوسط یا ضعیف داریم، در داستان‌نویسی هم استادان و کارگاه‌های خوب، متوسط و ضعیف پیدا می‌شوند. اما دوستان منتقد یا برخی از نویسنده‌ها ظاهرا انتظار دارند هر کسی به هر کلاسی رفت سریع موفق شود و اگر نشد این را نشانه این می‌دانند که به طور کلی این کار بیهوده است؛ در حالی‌که این‌طور نیست. در این کلاس‌ها باید تکنیک یاد داده شود نه چیز دیگر. افراد حاضر در کلاس‌ها هم باید زمینه یادگیری داشته باشند تا بتوانند این تکنیک‌ها را یاد بگیرند. اگر این زمینه وجود داشته باشد، فرد تکنیک‌ها را بیاموزد و پشتکار هم داشته باشد، ظرف چند سال ممکن است موفق شود. سناپور که به‌زودی یک کارگاه داستان کوتاه برگزار می‌کند همچنین در پاسخ به این پرسش که مدرسان کارگاه‌های داستان‌نویسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند گفت: اگر کسی می‌خواهد چیزی یاد بگیرد، حتما کلاسی را انتخاب می‌کند که برایش آموزش بهتری به همراه داشته باشد. لازم نیست ما آدم‌ها را حذف کنیم یا بگوییم کسانی توانایی تدریس ندارند. به طور کلی ملاکی قاطع و روشن نداریم، کسی هم حق ندارد جلوی کسانی را که تدریس می‌کنند بگیرد. کسانی که کلاس می‌روند باید خودشان چشم‌شان را باز کنند و با دقت انتخاب کنند. قاعدتا هم این افراد توجه می‌کنند که به کجا می‌روند. مطمئنا اگر کسی به کلاسی برود و ببیند کلاس به دردش نمی‌خورد، حتما بلافاصله انصراف می‌دهد. من فکر می‌کنم مشکلی وجود ندارد اگر کلاس‌ها و معلم‌های متعددی وجود داشته باشند، بلکه در این صورت علاقه‌مندان قدرتِ انتخاب خواهند داشت تا کلاس موردنظرشان را پیدا کنند. ممکن است من معتقد باشم کلاس‌هایم خیلی خوب است، اما افرادی باشند که در کلاس من چیزی یاد نگیرند و همان‌ افراد به جای دیگری بروند و کارگاه مناسب‌تری پیدا کنند. او در ادامه درباره ویژگی‌های یک مدرس خوب گفت: من در مقام قضاوت نیستم که بگویم کسی لیاقت معلمی دارد یا نه. فکر می‌کنم این را خود شاگردان بهتر تشخیص می‌دهند. آدم‌ها باید خودشان قدرت انتخاب داشته باشند. نویسنده رمان «نیمه غایب» در پاسخ به این پرسش که چه ملاک‌هایی به افراد در انتخاب کارگاه مناسب کمک می‌کند گفت: در درجه اول خروجی کلاس‌ها مهم است. فرد باید بررسی کند که از این کارگاه‌ها چه کسانی بیرون آمده‌اند، کتابی چاپ کرده‌اند یا نه و اگر کتاب‌شان به چاپ رسیده، چقدر دیده شده است. همچنین می‌توانند از کسانی که در این کارگاه‌ها حضور پیدا کرده‌اند، درباره کیفیت و روش تدریس معلم آن کارگاه بپرسند و در نهایت بر اساس نتیجه این جست‌وجوها تصمیم بگیرند. او در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان پس از حضور در یک کارگاه، کتاب منتشر کرد یا نه گفت: اگر کسانی که در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند پشت سرشان پنج - شش سال تجربه داستان‌نویسی باشد، احتمالا می‌توانند با حضور در یک کارگاه پس از شش ماه به اندازه یک مجموعه داستان بنویسند، اما اگر کسی تازه شروع کرده باشد، مثلا یکی - دو سال، بعید است در یک کارگاه شش یا حتا دوازده‌ماهه بتواند داستان یا داستان‌هایی بنویسد که در کتابی قابل چاپ باشد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن