تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804848554
![نمایش مجدد: حکمت دفن اموات چیست؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
حکمت دفن اموات چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
حکمت دفن اموات چیست؟ دفن کردن میت مسلمان واجب کفایی است. پس باید جسد مسلمان زیر خاک شود به گونه ای که از درندگان محفوظ باشد و مردم هم از بوی آن در امان باشند و از این رو، گذاشتن جسد در میان تابوت یا دیوار بدون اینکه زیر خاک شده باشد کفایت نمی کند مگر در هنگام ضرورت.
انسان از آغاز تولد و تا آخرین لحظه ی عمر بر ضد مرگ مبارزه می کند اما مرگ همیشه و پیوسته او را دنبال می نماید و هیچ کس نمی تواند از چنگ آن رهایی یابد. سوال اصلی این است که آیا مرگ حق است؟ و اگر چنین است پس چرا برای هیچ کسی خوشایند نبوده و هیچ فردی حاضر نیست تسلیم مرگ شود؟ اما اگر مرگ باطل است و حقیقت ندارد چرا هیچ شخصی نمی تواند از مرگ نجات یافته و راهی برای گریز پیدا کند؟ حضرت امیرالمومنین علیه السلام در یک سخن زیبا به این سوال پاسخ داده است آن حضرت می فرماید: هیچ حقی را شبیه تر به باطل مانند مرگ ندیدم. بنابراین مرگ حق است و فراموش کردن مرگ یا منکر شدن آن یکنوع خودفریبی است. لذا باید که خویش را برای این حقیقت آماده نمائیم. آمادگی برای مرگ:
بر شخص مومن لازم است که به طور همیشگی به یاد آخرت باشد و برای سفر طولانی گریزناپذیر آمادگی بگیرد، زیرا اگر اجل او فرا رسید، حتی یک ساعت هم جلو و عقب نخواهد شد. ابوعبیده خداء می گوید: به امام باقر علیه السلام گفتم: سخنی برایم بگو که از آن بهره مند شوم. آن حضرت فرمود: «ای ابوعبیده! مرگ را بسیار یاد کن، زیرا هر انسانی که مرگ را زیاد یاد کند در دنیا پارسایی را پیشه ی خود خواهد ساخت.» (وسائل الشیعه، ج 2، ص 434) یکی از راههای آمادگی برای مرگ، توبه است. توبه کردن بعد از هر گناهی فوراً واجب است: و از شرایط توبه است: پشیمانی از گناه، عزم بر ترک آن، ادای واجب یا حقی که ترک شده باشد. همچون نماز و زکات و ردّ مظالم و از آداب توبه: تضرّع به خدا، توسل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت او، تمسک به آنان، جهاد در راه خدا، انفاق، عمل صالح، اخلاص، استغفار و طلب آمرزش در سحرگاهان می باشد. در مکان غصبی دفن جایز نیست و هم چنین در قبر دیگری که مندرس و متلاشی نشده است و در زمین موقوفه ای که برای این منظور وقف نشده مانند مساجد و مدارس و در مراکز عمومی ای که با دفن میت منافات دارد مانند راههای عمومی که دفن کردن در آنها باعث خرابی آنها می شود دفن جایز نیست ادای امانتها و مسترد ساختن حقوق مخصوصاً با ظهور نشانه های مرگ بر انسان واجب است، و اگر به وصی خود اطمینان دارد وصیت کردن به انجام آنها هم کفایت می کند به گونه ای که اختلالی در پرداخت حقوق و امانات پدید نیاید. همچنین واجب است به انجام دادن واجباتی که موفق به انجام دادن آنها نشده باشد مانند حج، وصیت کند اما آنچه انجام دادن آن بر وصی واجب است مانند قضای نماز و روزه، بنا بر احتیاط بر او لازم است که آنها را بر وصی اعلام نماید. ضایع ساختن حقوق ورثه نیز جایز نیست مثل اینکه به طور کاذب اقرار کند که پاره ای از اموالش متعلق به غیر است و بنا بر احوط نباید اموال و دارایی خود (مانند حسابهای شخصی بانکی) یا طلبهای خود را از ورثه کتمان کند. شایسته است که بر کودکان صغیر خود قیّم تعیین کند و اگر بدون قیم تلف شدن آنان یا تضیعیع حقوق آنان را احتمال بدهد تعیین قیم واجب می شود و شایسته است کسی را تعیین کند که برای انجام این مسئولیت شایستگی داشته باشد. حکمت دفن اموات:
امام رضا علیه السلام فرمود: «انما اُمِرَ بدفن المیت لئلا یظهر الناس علی فساد جسده، و قبح منظره، و تغییر رائحته و لایتاذی الاحیاء بریحه، و ما یدخل علیه من الآفة و الفساد و لیکون مستوراً عن الاولیاء و الاعداء، فلا یشمت عدوّه و لایحزن صدیقه» وسائل الشیعه، ج 3، ص 141 «اینکه به دفن میت دستور داده شده است بدان جهت می باشد که مردم، از متلاشی شدن بدن و زشتی منظر و قیافه و تغییر بوی (گندیده شدن) او مطّلع نشوند و زندگان از بوی بد و پوسیدگی و فساد او آزار نبینند و از دید دوست و دشمن پنهان بماند تا نه دشمن او شماتت کند و نه دوست او غمگین شود.» حکم دفن گردیدن میت مسلمان: دفن کردن میت مسلمان واجب کفایی است. پس باید جسد مسلمان زیر خاک شود به گونه ای که از درندگان محفوظ باشد و مردم هم از بوی آن در امان باشند و از این رو، گذاشتن جسد در میان تابوت یا دیوار بدون اینکه زیر خاک شده باشد کفایت نمی کند مگر در هنگام ضرورت. احکام دفن میت: - میت رو به قبله باشد (به پهلوی راست) - زمین مباح باشد. - با اذن ولی باشد. میت در قبر بر پهلوی راستش گذاشته می شود به گونه ای که صورتش به سمت قبله باشد و همچنین اگر عضوی از بدن دفن شود هم در صورت امکان باید به ترتیب مذکور گذاشته شود. - در مکان غصبی دفن جایز نیست و هم چنین در قبر دیگری که مندرس و متلاشی نشده است و در زمین موقوفه ای که برای این منظور وقف نشده مانند مساجد و مدارس و در مراکز عمومی ای که با دفن میت منافات دارد مانند راههای عمومی که دفن کردن در آنها باعث خرابی آنها می شود دفن جایز نیست. مستحبات دفن:- گود کردن قبر به اندازه ی قامت انسان. - قرار دادن لحد در زمین سخت. - قرار دادن جنازه مرد در پایین پای قبر و جنازه زن در جلو قبر در طرف قبله. - عدم شتاب در گذاشتن میت در قبر- باز کردن گره های کفن - قرار دادن گونه میت بر روی زمین بعد از باز کردن صورت - درست کردن بالش از خاک برای میت و تکیه دادن کمرش به خشت یا کلوخ - پوشاندن لحد با خشت یا سنگ برای نرسیدن خاک به میت حداکثر با گل آن را محکم کنند بهتر است. - کسی که میت را وارد قبر می کند با طهارت، سربرهنه، دگمه های باز و بدون عمامه و رواء و پابرهنه باشد. - کسی که میت زن را وارد قبر می کند و گره های کفن را باز می کند شوهر یا محرم او باشد و با نبود آنان نزدیکترین خویشان مرد وگرنه زن سپس مردان غیرمحرم باشند و شوهر از همه ی آنها اولی است. - مرد بیگانه، نه خویشان او با پشت دست خاک روی او بریزند. - دعاهایی که از معصومین در هنگام بیرون آوردن از تابوت، در وقت نگاه افتادن به قبر حین وارد کردن در قبر، بعد از قرار دادن او در قبر و بعد از گذاشتن او در لحد و در وقت اشتغال به مسدود کردن لحد، هنگام بیرون آمدن از قبر، در حال ریختن خاک بر روی او خوانده شود. - عقاید حقه اصول دین و مذهبش را تلقین کند. - اسم میت روی قبر یا بر لوح یا سنگی نوشته شده و نزد سر او نصب گردد. - خویشان، نزدیک هم دفن شوند. - محکم کردن قبر - گریه بر میت در وقت شدت غم مستحب است. - امر به صبر و فراموش واداشتن صاحبان مصیبت. - سیک کردن غم آنها به ذکر آنچه مناسبت با این حال او داشته و تحلیل اندوه کند. یکی از راههای آمادگی برای مرگ، توبه است. توبه کردن بعد از هر گناهی فوراً واجب است: و از شرایط توبه است: پشیمانی از گناه، عزم بر ترک آن، ادای واجب یا حقی که ترک شده باشد. همچون نماز و زکات و ردّ مظالم و از آداب توبه: تضرّع به خدا، توسل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت او، تمسک به آنان، جهاد در راه خدا، انفاق، عمل صالح، اخلاص، استغفار و طلب آمرزش در سحرگاهان می باشد مکروهات دفن:
- دفن دو میت در یک قبر - فرش کردن داخل قبر با ساج و با سنگ و آجر محل تامل است. - وارد شدن پدر در قبر فرزند. - خویشان روی او خاک بریزند. - مسدود کردن و گل کار کردن قبر با غیرخاک خودش - تحنی در قبرستان - خندیدن در قبرستان - تکیه دادن بر قبر - بدون ضرورت روی قبر راه رفتن - بلند کردن قبر از زمین بیش از 4 انگشت باز - نشستن بر روی قبر و ... - انتقال میت از شهری که در آن فوت کرده به شهر دیگر مشاهد مشرفه. تبیان اخبار مرتبط:نماز اموات و وحشتدعا جهت خواب ديدن امواتسوره ای با فضلیت برای اموات
پنجشنبه 19 تیر 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
حکم فراموشي نجاست لباس چیست؟
حکم فراموشي نجاست لباس چیست یکی از مسائل نماز مربوط است به احکام لباس نماز گزار به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از مسائل نماز احکام لباس نمازگزار است اگر شخصى نجاست لباس يا بدن را فراموش كرده و نماز خوانده باشد قضا دارد يا خير پاسخ همراههاي مختلف از بين بردن گناهان و جلب محبت الهي چيست؟
راههاي مختلف از بين بردن گناهان و جلب محبت الهي چيست امام باقر ع فرمود واللَّه ما ينجو من الذّنب ألاّ من أقربه سوگند به خدا جز آن كه به گناه اقرار كند نجات نيافت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز همان گونه كه اعمال صالح و نيكوي انسان به واسطه برخي گناهامنظور از شناخت امام چيست؟
منظور از شناخت امام چيست پيروى از مدعيان رهبرى در برابر امامت معصوم برخلاف عقل و منطق است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز دوگونه برداشت از شناخت امام مي شود يك شناخت شخصيت حقيقي امام كه همان تاريخ زندگي و سيره امامان است دوم شخصيت حقوقي آنان است كه همشرايط صحت و كمال توبه چیست؟
شرايط صحت و كمال توبه چیست امام سجاد ع مى فرمايد توبه بمعنى كار شايسته و باز گشت از انحراف نه لقلقه زبان به اين ترتيب شرايط قبول شدن توبه را بدست آورديم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز شرايط صحت و كمال توبه اينستكه انسان گنه كار بايد توبه كندفلسفه حكومت در عصر غيبت از منظر حكمت متعاليه/ تفاوت حکمت صدرایی و حکمت متعالیه
دین و اندیشه فلسفه حكومت در عصر غيبت از منظر حكمت متعاليه تفاوت حکمت صدرایی و حکمت متعالیه حكمت صدرايى به آن بخشى از حكمت اطلاق مى شود كه صدرالمتألهين شخصاً به آن پرداخت و علماً و عملاً مطرح كرده است اما حكمت متعاليه به مراتب فراتر از آن است كه در آثار ملاصدرا وجود داردزمینهسازی ظهور؛ چیستی و چگونگی
زمینهسازی ظهور چیستی و چگونگیزمینهسازی ظهور به معنای التزام به تمامی آموزههای دین مقدس اسلام است و این مهم وظیفهای جدا از مسئولیتهای معهود دینی نیست و امام مهدی عج نیز در برابر این مهم مسئول است و بیتردید برای تحقق آن طرح و برنامه دارد بخش اول چکیده از زمینهسازی ظهورفرق امر ارشادی ومولوی در چیست؟
فرق امر ارشادی ومولوی در چیست اگر از شارع مقدس امری در خصوص حکم عقل صادر شود این امر تاکیدی و ارشادی است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالاتی که در مباحث کلامی مطرح است تفاوت امر مولوی و ارشادی است که به تفاوت های موجود در این دو امر میمعنای نزول تدریجی و دفعی آیات قرآن چیست؟
معنای نزول تدریجی و دفعی آیات قرآن چیست عده ای از آیات قرآن اشاره به نزول تدریجی و عده ای به نزول دفعی قرآن اشاره دارد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز برخی از آیات قرآن اشاره به نزول تدریجی و برخی به نزول دفعی قرآن اشاره دارد حال منظور از این دو نوپاداشی که خدا برای تعلیم قرآن به فرزندان می دهد چیست؟
پاداشی که خدا برای تعلیم قرآن به فرزندان می دهد چیست فرهنگ > دین و اندیشه - درباره اهمیت تعلیم قرآن و احکام دین به فرزندان روایت های بسیاری از پیامبر و اهل بیت که درود خدا بر ایشان باد داریم در تمام این روایات بر اهمیت این تعلیم و پاداش و تشویق خداوند برای آن تاکوظایف حاکمیت در فراهمشدن زمینه ظهور امام زمان(عج)چیست؟
جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۲ یک کارشناس مسائل مهدویت گفت از جمله ویژگیهای جامعه مهدویت عدالتخواهی ظلمستیزی و استکبارستیزی است در جامعه مهدویت امید را ترویج دهیم و با گناه کردن یک جوان به دلیل عقاید شخصیمان او را از دین و مهدویت دور نکنیم حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل دکارگاه آموزشی ملاصدرا و حکمت متعالیهدر اندونزی برگزار می شود
دین و اندیشه با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی کارگاه آموزشی ملاصدرا و حکمت متعالیه در اندونزی برگزار می شود کارگاه آموزشی ملاصدرا و حکمت متعالیه توسط اتاق ایران و دانشکده اصول الدین دانشگاه رادِن فتَح شهر پالمبانگ اندونزی در اندونزی برگزار می شود به گزارش خبرگزاریملاصدرا در فقه و در فقه سياسى به اجتهاد رايج پايبند است/ نحوه ابتناى فقه سياسى بر حكمت متعاليه
دین و اندیشه ملاصدرا در فقه و در فقه سياسى به اجتهاد رايج پايبند است نحوه ابتناى فقه سياسى بر حكمت متعاليه حكمت متعاليه فهمى را ايجاد مى كند كه اگر شما آنرا كنار بگذاريد فقيه سياسى از بخشى از يك فهم عميق و ژرف محروم مى شود و نمى تواند استنباط فقه سياسى دقيقى داشته باشدرونمایی از کتاب حکمتهای رضوی
سهشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۳ کتاب حکمتهای رضوی ویژه چهارمین دوره از جشنواره ملی نهضت کتابخوانی رضوی با حضور نماینده ولی فقیه در استان البرز در کرج رونمایی شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا کتاب حکمتهای رضوی به نویسندگی محمد جواد مروج طبسی و ترجمه عباسماه رمضان بهار فقرا است / حکمت های روزه داری در روایات
ماه رمضان بهار فقرا است حکمت های روزه داری در روایات فرهنگ > دین و اندیشه - روایات رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در سخنانی حکمت روزه داری را از نگاه قرآن و روایات بررسی کرد به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام جمعه هامبورگ در خطعلت نامگذاري ماه رمضان چيست؟
علت نامگذاري ماه رمضان چيست رمضان بدين سبب رمضان ناميده شده است كه گناهان را مى سوزاند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله در حدیث شریفی علت نامگذاري ماه رمضان را بیان می فرمایند قال رسولُ اللّه صلىپرستش برای چیست؟
پرستش برای چیست اگر عبادت ما برای دریافت مزد بهشت و ترس از جهنم نباشد می شود عبادت برای خدا به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز چرا ما باید خدا را بپرستیم و معنای پرستش در چیست پاسخ استاد شهید مطهری در تعریف پرستش می گوید پرستش آن حالتی را می گویندزکات بدن چیست؟
شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۵ اگر انسان زکات هر چیزی را به موقع بپردازد باعث آرامش روح و جسم انسان میشود روزه گرفتن نیز علاوه بر اینکه باعث میشود زکات بدن پرداخته شود به سلامتی جسم نیز کمک زیادی میکند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در دین اسلام هر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها