محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844504639
فرق امر ارشادی ومولوی در چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
فرق امر ارشادی ومولوی در چیست؟
اگر از شارع مقدس امری در خصوص حکم عقل صادر شود؛ این امر تاکیدی و ارشادی است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز ،یکی از سوالاتی که در مباحث کلامی مطرح است ،تفاوت امر مولوی و ارشادی است که به تفاوت های موجود در این دو امر می پردازیم . پاسخ: اگر از شارع مقدس امری در خصوص حکم عقل صادر شود؛ این امر تاکیدی و ارشادی است. چون اگر حکم شارع هم نباشد؛ عقل مستقلا آن را درک می کند. مثل «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» [1] هر عقل سالمی، حکم به اطاعت از خدا و رسولش می کند. در غیر این صورت، امر، امر مولوی می شود. پس امر مولوی جنبه انشایی و ایجادی دارد و امر ارشادی، جنبه اخباری و تأکیدی. در امر مولوی، متکلم، آمرانه سخن می گوید و در امر ارشادی فقط ارشاد به انجام و یا ترک موضوع خاصی می کند که اگر امر مولوی هم نبود، عقل ترک و یا انجام آن را درک می کرد. مثل حکم به عدل و ترک ظلم. همه عقلای عالم می دانند که ظلم قبیح و عدل، نیکوست. اوامر پیامبر به اقامه نماز، خمس، زکات و... که عقل ثواب و یا عقاب آن را و همچنین نحوه اجرای آن را درک نمی کند؛ مولوی است. و اوامر پیامبر به نظافت لباس و بدن، احسان، انفاق، نیازردن همسایه، دستگیری از فقرا و... مسائل دیگری که عقل انسان حسن و قبح آن را درک می کند؛ ارشادی است. اما جریان روایت قرطاس که حضرت رسول دستور به تهیه کاغذ می دهند؛ امر مولوی است. اولا هیچ عقلی حکم نمی کند که انسان در لحظات آخر عمر، نیاز به کاغذ دارد. لذا در کنار هیچ محتضری کاغذ و قلم نمی گذارند. ثانیا هیچ عقلی درک نمی کند که چه عاملی مایه هدایت همیشگی و یا گمراهی همیشگی بشر است. رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور به تهیه قرطاس دادند تا ا بد بشر را از گمراهی و بیراهه رفتن نجات دهند. زیرا که فرمودند: «قَالَ ائْتُونِی بِکتَابٍ أَکتُبْ لَکمْ کتَاباً لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ؛ کاغذی تهیه کنید تا مطلبی برایتان بنویسم که هرگز گمراه نخواهید شد»[2] عقل هیچ بشری این موضوع را درک نمی کند. بر اساس آیه قرآن «وَ ما آتاکمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقاب؛ هرآن چه که رسول الله می آورد؛ بگیرید و هر آن چه که نهی می کند؛ اجتناب کنید» [3] پیروی از دستورات و منهیات پیامبر واجب است. پس دستور پیامبر در خصوص تهیه قرطاس مولوی بوده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله در جریان حدیث قرطاس، می خواست هدایت همیشگیامت را تضمین نماید؛ ولی عده ای مانع آن شدند. بعد از توهینی که خلیفۀ ثانی به رسول خدا کرد که گفت: «پیامبر هذیان می گوید و کتاب خدا(قرآن) ما را بس است»(به خدا پناه می برم از این کلام)، در نزد آن حضرت اختلاف ایجاد شد. عده ای گفتند کاغذ بیاورید و برخی با عمر همراهی کرده و گفتند: کاغذ لازم نیست. رسول خدا متوجه شدند که عده ای از اصحاب زیر بار ولایت نمی روند و اگر نوشته هم شود، انکار کرده و با آن مخالفت می کنند. لذا بر نوشتن اصرار و پافشاری نفرمودند. زیرا اصرار حضرت باعث می شد که به سایر فرمایشات و احادیث ایشان هم عمل نکنند. «وَ رَوَی الْبُخَارِی فِی بَابِ کتَابَةِ الْعِلْمِ مِنْ کتَابِ الْعِلْمِ، عَنْ عُبَیدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ لَمَّا اشْتَدَّ بِالنَّبِی صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ [وَ آلِهِ ] وَجَعَهُ، قَالَ ائْتُونِی بِکتَابٍ أَکتُبْ لَکمْ کتَاباً لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ. قَالَ عُمَرُ إِنَّ النَّبِی غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَنَا کتَابُ اللَّهِ.. حَسْبُنَا، فَاخْتَلَفُوا وَ کثُرَ اللَّغَطُ، فَقَالَ قُومُوا عَنِّی وَ لَا ینْبَغِی عِنْدِی التَّنَازُعُ، فَخَرَجَ ابْنُ عَبَّاسٍ یقُولُ إِنَّ الرَّزِیةَ کلَّ الرَّزِیةِ مَا حَالَ بَینَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ [وَ آلِهِ ] وَ بَینَ کتَابِهِ در کتاب بخاری آمده است: وقتی که پبامبر تقاضای کاغذ و قلم کرد؛ تا مطلبی رابنویسد و مردم گمراه نشوند؛ عمر گفت: پیامبر هذیان می گوید و کتاب خدا ما را بس است. رسول خدا فرمودند: از نزد من بروید و نزاع نکنید. ابن عباس می گوید: بزرگتری مصیتب روزی بود که به حضرت، کاغذ و قلم ندادند» [4] اما در خصوص صلح حدیبیه باید گفت: تنها کسی که با صلحنامه مخالفت کرد، عمر بود. در سیره ابن هشام آمده است: «چون کار مذاکرات مقدماتی صلح حدیبیه به پایان رسید و تنها نوشتن صلحنامه ماند، عمر، خشمگین از جا برخاست و به نزد ابو بکر آمد و از او پرسید: مگر این مرد رسول خدا نیست؟ ابو بکر گفت: چرا. - مگر ما مسلمان نیستیم؟ - چرا. - مگر اینها مشرک نیستند؟ - چرا. - پس با این وضع چرا ما خواری را بر خود بخریم و زیر بار ذلت برویم؟ ابو بکر گفت: عمر، پیرو امر و مطیع او باش که من گواهی می دهم که او رسول خدا است! عمر گفت: من هم گواهی می دهم که رسول خدا است... ولی با این حال قانع نشد. سپس به نزد رسول خدا صلی اللّه علیه و آله آمده گفت: آیا تو رسول خدا نیستی؟ فرمود: چرا. و همان سؤالات را تکرار کرد و چون پرسید: پس چرا ما زیر بار ذلت و خواری برویم؟ رسول خدا صلی اللّه علیه و آله فرمود: ای عمر من بنده خدا و رسول او هستم و هرگز مخالفت امر او را نخواهم کرد و او هم مرا وا نخواهد گذارد...» [5] بر اساس این نقل، در جریان صلح حدیبیه، تنها کسی که با رسول الله صلی الله علیه و آله بیعت نکرد؛ جد بن قیس و تنها کسی که به این صلحنامه اعتراض کرد؛ عمر، بود. در سیره ابن هشام آمده است: «رسول خدا صلی اللّه علیه و آله در زیر درختی نشست و مسلمانان دسته دسته آمدند و با او بیعت کردند. تنها کسی که با آن حضرت بیعت نکرد؛ مردی از منافقین به نام جدّ بن قیس بود که خود را زیر شکم شتر پنهان کرد تا مردم او را نبینند، و بدین ترتیب بیعت نکرد»[6] هیچ مخالفتی از ناحیه امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام در مورد صلح حدیبیه، نه در نوشتار و نه در گفتار و کردار، در تاریخ نقل نشده است. زیرا حضرت مقید بودند که مثل بره که دنبال مادرش حرکت می کند؛ تمام حرکات پیامبر را الگو قرار داده و به آن عمل نمایند و در تمام افعال، تسلیم محض رسول الله بودند. بله زمانی که صلح نامه حدیبیه، توسط حضرت علی علیه السلام نوشته می شد؛ در حالی که به دستور پیامبر اسلام کلمۀ رسول الله را نوشت؛ سهیل، نمایندۀ مشرکین، اعتراض نموده که ما اگر شما را رسول الله می دانسیم؛ از مکه اخراج نمی کردیم و حضرت دستور داد تا به جای رسول الله، نام آن حضرت(محمد بن عبد الله) نوشته شود. حضرت علی علیه السلام ادب نمود و عرض کرد:، مرا از این کار معاف بدار. من چگونه می توانم این عنوان را از اسم شما پاک کنم؟[7] حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی، من هم رسول خدا هستم و هم پسر عبد الله. همان طور که از لحن این سخنان بر می آید؛ این تقاضای معافیت از نوشتن نه از باب نافرمانی است بلکه آن حضرت بر اثر اعتقاد کامل به رسول الله و از روی ادب چنین سخنی گفته است. از این رو پیامبر صلی الله علیه و آله بر خلاف مواردی، مثل جریان قرطاس که عصبانی شده و به اطرافیان فرموده بود: از پیش من بروید. اما در جریان صلح حدیبیه، تغییر حال نداده و این کار را به دیگران واگذار نکرده است. بلکه خودشان آن را پاک نموده و ادامه کار را(نوشتن صلحنامه را) مجدّدا به حضرت علی سپرده و به او فرمود: یا علی بنویس که تو هم روزی از روی ناچاری به چنین چیزی دچار خواهی شد که در جنگ صفین در جریان صلح نامه این جریان پیش آمده است. چون خواستند جمله «امیر المؤمنین» را دنبال نام علی علیه السلام بنویسند؛ معاویه و عمرو بن عاص، زیر بار نرفتند. [8] پی نوشت ها: [1] نساء، 59. [2] بحارالأنوار، ج 30، ص 531. [3] حشر، 7. [4] بحارالأنوار، ج 30، ص 531 [5] ابن هشام ،زندگانی محمد صلی الله علیه و آله، ترجمه محلاتی ،ج 2، ص 215. [6] همان، ص، 214. [7] البته این ننوشتن علی علیه السلام مورد اتفاق تاریخ نویسان نیست. برخی از سیره نویسان مانند ابن هشام چنین چیزی را در سیره شان نقل نکرده اند. [8] سیره حلبیه، ج 3، ص 23. حوزه
۱۰/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
غرض اهل حدیث از مخالفت با عصمت انبیاء(ع) سیاسی است/ اولی الامر کیست؟
دین و اندیشه آیت الله قرهی غرض اهل حدیث از مخالفت با عصمت انبیاء ع سیاسی است اولی الامر کیست آیت الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی عج گفت افرادی که با بحث عصمت انبیاء مخالفت دارند در مرحله نخست غرض سیاسی دارند - نکته بسیار مهمی است - اینها از همان ابتدا بحث عصمت انبیاءحكمت ها و اسرار روزه چيست؟
حكمت ها و اسرار روزه چيست مقصود از روزه آن است که حجاب شهوت و غضب از پیش دیده دل برخیزد تا به سرّ ملکوت آسمان و زمین بینا شود به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز پرسش حكمت ها و اسرار روزه چيست پاسخ به چندین مورد از حکمت ها و فلسفه های روزه اشاره می کنیم فضیجایگاه تعریفی سازمان صدا و سیما برای برنامه های معرفت زای دینی چیست؟/ صدا و سیما و تبلیغ دینی
دین و اندیشه جایگاه تعریفی سازمان صدا و سیما برای برنامه های معرفت زای دینی چیست صدا و سیما و تبلیغ دینی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در چندساله اخیر و در دوران مدیریت مهندس ضرغامی تلاش قابل تحسینی در باب رشد تبلیغ نمادهای دینی در صدا و سیما انجافرقه گرایی، سلفی گری، تکفیر و هم بستگی مذاهب اسلامی در ماهنامه خیمه
فرقه گرایی سلفی گری تکفیر و هم بستگی مذاهب اسلامی در ماهنامه خیمه فرهنگ > دین و اندیشه - یکصد و ششمین شماره ماهنامه خیمه نشریه هیئت ها و مجالس مذهبی با موضوع وحدت ویژه ماه مبارک رمضان منتشر شد به گزارش خبرآنلاین در ویژه ماه مبارک رمضان ماهنامه خیمه آثار و گفتاریپرستش برای چیست؟
پرستش برای چیست اگر عبادت ما برای دریافت مزد بهشت و ترس از جهنم نباشد می شود عبادت برای خدا به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز چرا ما باید خدا را بپرستیم و معنای پرستش در چیست پاسخ استاد شهید مطهری در تعریف پرستش می گوید پرستش آن حالتی را می گویندعلت نامگذاري ماه رمضان چيست؟
علت نامگذاري ماه رمضان چيست رمضان بدين سبب رمضان ناميده شده است كه گناهان را مى سوزاند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله در حدیث شریفی علت نامگذاري ماه رمضان را بیان می فرمایند قال رسولُ اللّه صلىامر به معروف و نهی از منکر وظیفه والدین نسبت به فرزندان است
دین و اندیشه حجتالاسلام والمسلمین آقایی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه والدین نسبت به فرزندان است حجتالاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی در جلسه تربیت اسلامی در آیینه روایات گفت پس از پایان 21 سالگی وظیفه مستقیم والدین نسبت به فرزندان به پایان می رسد اینک این مسئولیت مستقاندیشکده «امریکن انترپرایز» بررسی کرد: ۵ هدف اصلی هدف سردار سلیمانی در عراق چیست؟/ او در خط مقدم دفا
اندیشکده امریکن انترپرایز بررسی کرد ۵ هدف اصلی هدف سردار سلیمانی در عراق چیست او در خط مقدم دفاع از شیعیان است پس از انتشار گزارشاتی مبنی بر کشتار گسترده نیروهای امنیتی عراقی و فراخوان داعش برای قتلعام شیعیان عراق ضروری است سپاه قدس و عراقیها دفاع از شهرها و اماکن مقدس بغدابالاترین تفکر چیست/ چگونه انسان از حیوان هم بدتر و پست تر می شود؟
دین و اندیشه آیت الله جاودان تشریح کرد بالاترین تفکر چیست چگونه انسان از حیوان هم بدتر و پست تر می شود آیت الله محمدعلی جاودان در درس اخلاق گفت اگر انسان فکر کند که با عادات بدم چگونه برخورد کنم چگونه حل شان کنم این اخلاقهای بدم را چگونه معالجه کنم این بالاترین تفکر است أدر جلسه امروز شورای شهر مطرح شد انتقاد سروری از وجود برخی هزینههای متفرقه در نوسازی بافتهای فرسوده
در جلسه امروز شورای شهر مطرح شدانتقاد سروری از وجود برخی هزینههای متفرقه در نوسازی بافتهای فرسودهعضو شورای اسلامی شهر تهران از برخی هزینههای متفرقه در مورد نوسازی بافتهای فرسوده انتقاد کرد به گزارش خبرنگار فارس پرویز سروری در جلسه امروز شورای شهر گفت عملا هزینههای متفرقهخلاء وحدت میان مذاهب اسلامی باعث تفرقه میشود
دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۸ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت خلاء ارتباط و وحدت میان مذاهب اسلامی باعث اوج گیری تعصب و تفرقه خواهد شد و تکفیریها از این فضا برای تخریب امت اسلامی بیشترین بهره برداری را خواهند کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمروزه تنها عبادتی است که مورد شرک قرار نگرفته است/ معنای حدیث قدسی «الصوم لی و أنا أجزی به» چیست
دین و اندیشه روزه از نگاه آیت الله جوادی آملی روزه تنها عبادتی است که مورد شرک قرار نگرفته است معنای حدیث قدسی الصوم لی و أنا أجزی به چیست خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه روزه تنها برای خداست و هیچ مشرك و بتپرستی برای تقرب به بت روزه نگرفته چون روزه یك فرمان الهی است ولیمنظور از هدایت وظلالت در آیه «یُضِلٌّ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِى مَن یَشَآءُ» چیست؟
منظور از هدایت وظلالت در آیه یُضِلٌّ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِى مَن یَشَآءُ چیست هدایت ابتدایی یا عمومی سرمایه ای است که خدای سبحان از راه درون عقل و فطرت و بیرون وحی و نبوت به انسان عطا کرده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز ظاهر آیه یُضِلُّ مَن یَشَاءسلیم بن قیس هلالى عامرى كوفى کیست
سلیم بن قیس هلالى عامرى كوفى کیست شیخ ابو صادق سلیم بن قیس هلالى عامرى كوفى از خواص اصحاب امیر المؤمنین و امام حسن و امام حسین و امام زین العابدین و امام باقر علیهم السلام است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از بزرگان جهان اسلام سلیم بن قیس هلالبزرگترین سلامتی چیست؟
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۵ برای سالمسازی رفتارها باید زمینهها و علل ناهنجاریها را در تربیت افراد و به خصوص کودکان بررسی کرد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اسلام برای تربیت نسلها ارزش زیادی قائل است از جمله آنکه خداوند در آیه 22 سوره حج درباردشمن عقل چیست؟
دشمن عقل چیست خداوند در آیه 41 سوره فصلت میفرمایند به قوم ثمود راه نمودیم ولی آنان خود کوری و گمراهی را بر هدایت ترجیح دادند پس به سبب آنچه خود کرده بودند گرفتار صاعقه عذابخوارکننده گشتند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از مسائلی که باعث میشوفعالیتهای فرهنگی هدفمند در بقاع متبرکه نیاز جامعه امروز است
دین و اندیشه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس فعالیتهای فرهنگی هدفمند در بقاع متبرکه نیاز جامعه امروز است نماینده مردم شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی در بازدید از امامزاده عباس ع ساری گفت فعالیتهای فرهنگی هدفمند در امامزادگان نیاز جامعه امروز است به گزارش خبرگزاری مهر سیدرمضان شجا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها