محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803374920
تأثیر شناخت فرهنگ اعراب جاهلی در فهم قرآن بررسی شد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
تأثیر شناخت فرهنگ اعراب جاهلی در فهم قرآن بررسی شد
محمد فقیهی رضایی در تشریح تأثیر شناخت فرهنگ اعراب جاهلی در فهم قرآن گفت: برخی مسائل در قرآن ذکر شده که نیاز به شناخت فرهنگ، آداب و رسوم اعراب جاهلی دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تأثیر آشنایی با فرهنگ، اداب و رسوم جاهلی در فهم قرآن عصر روز گذشته، 18 تیرماه با حضور محمد فقیهی رضایی در سالن کنفرانس ساختمان موزه دفاع مقدس برگزار شد.
در این نشست فقیهی رضایی به برخی اعتقادات عرب جاهلی در دوران ظهور اسلام اشاره کرد و گفت: اعراب پیش از ظهور اسلام با واژه و مفهوم «رب» و «الله» آشنا بودند اما «الله» عرب جاهلی ویژگی هایی داشت که متفاوت با «الله»ی است که در قرآن ذکر شده است.
وی افزود: بر همین اساس است که وقتی پیامبر از خداوند واحد یاد می کنند، این افراد از پیامبر می خواهند که از خدا بخواهد که سنگ یا عذابی بر آنها بفرستد تا به این صورت بر رسالت پیامبر ایمان بیاورند؛ بنابراین عرب جاهلی «رب» را می شناسد اما او را «رب الابواب» می شناسند؛ یعنی بزرگ خدایان دیگر است که بت ها تمثال های آنها محسوب می شود و دخترانی نیز دارد.
فقیهی رضایی همچنین خاطرنشان کرد: در عهدنامه ای که منجر به محاصره پیامبر و مسلمانان شد، نوشته شده بود «بسمک اللهم» که نشان می دهد آنها نیز با عبارت «الله» آشنا هستند؛ تفاوت «الله» عرب جاهلی با «الله» را می توان در جریان صلح حدیبیه مشاهده کرد؛ زمانی که پیامبر از کاتب می خواهد تا صلح نامه را با عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کند اما اعراب مخالفت می کنند و می گویند ما خدای رحمان را نمی شناسیم و بعد تأکید می کنند که صلح نامه با «بسمک اللهم» شروع شود.
وی اظهار کرد: آنچه قرآن معرفی می کند، خداوندی است که شریکی ندارد، پاک است و از اول بوده و تا ابد هست و اسمای حسنی دارد.
فقیهی رضایی با اشاره به دو واژه «عبد» و «رب» گفت: عبد یعنی مخالف حریت و آزادگی؛ عبد یعنی برده و در اختیار کسی بودن؛ رب نیز در نقطه مقابل عبد قرار دارد و به معنای مالک و صاحب اختیار است.
وی با بیان اینکه در عصر جاهلی نظام رقیت حاکم بود، اظهار کرد: در این دوره ما شاهد رابطه ارباب و بردگی هستیم به همین خاطر در بسیاری از آیات و یا عبارات واژه های «رب» و«عبد» به کار برده شده و حتی پیامبر اسلام(ص) خود را پیش از اینکه پیامبر معرفی کند، «عبد» می خواند و خود را برده پروردگار به مردم می شناساند.
فقیهی رضایی همچنین به روابط خانوادگی و قوانین نکاح اعراب جاهلی پرداخت و گفت: در این دوره نکاح وراثتی وجود داشت به این معنا که نامادری پس از فوت پدر به عنوان ارث برای فرزندان باقی می ماند که قرآن اعراب را از این کار بازداشت و آن را یک مسئله کثیف و پلید معرفی کرد.
وی افزود: در این دوره همچنین فرزندآوری قبل از ازدواج نیز وجود داشته است که در آیه 25 سوره نساء به این مورد اشاره شده و بر این مسئله تأکید می شود که باید ازدواج و ارتباط بین زن و مرد شرعی باشد.
فقیهی رضایی با اشاره به مسئله بنوت فرزندخواندگی گفت: در این دوره همچنین شاهد هستیم که فرزندخوانده به عنوان فرزند خونی از سوی خانواده معرفی می شد که این سنت نیز از سوی قرآن نفی شد و تأکید شد که فرزندخوانده ها را به اسم پدرانشان بخوانید و اگر نام پدرانشان را نمی دانستید آنها را برادران دینی خود بدانید.
وی به مسائل سیاسی عصر جاهلی نیز پرداخت که در این مورد به سوره قریش اشاره کرد و گفت: در این سوره به مسافرت های قریش اشاره شده که برخی مفسران «ایلاف» را الفت بین قریشیان یاد کرده اند اما در واقع ایلاف نوعی قرارداد برای امن شدن مسیر عبور قریش بود که ابتدا از سوی هاشم با پادشاه شام منعقد شد و پس از آن نیز عبدالمطلب این قرارداد را ادامه داد.
فقیهی رضایی تصریح کرد: این نمونه ها نشان می دهد که قرآن از فرهنگ اعراب جاهلی تأثیر نپذیرفته و بلکه تأثیرگذار بوده است اما برای دانستن برخی مفاهیم قرآن نیاز به دانستن آداب و رسوم عصر جاهلی هستیم چرا که برای تحول در جامعه انسانی لازم است با فرهنگ جامعه آشنا بود.
وی گفت: همچنین لازم است برای دریافت برخی مفاهیم قرآن با فرهنگ و رسوم اعراب جاهلی آشنا شویم؛ هر چند مخاطب قرآن اعراب نیستند اما مخاطب اولیه قرآن اعراب محسوب می شوند و آنها باعث نشر فرهنگ قرآنی در بین اقوام دیگر شدند.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۱۱:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
تأثیر قرآن بر همه ابعاد هنری و فرهنگی ایرانیان قابل مشاهده است
دین و اندیشه ابراهیمی ترکمان تأثیر قرآن بر همه ابعاد هنری و فرهنگی ایرانیان قابل مشاهده است رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم افتتاحیه بخش بین الملل اظهار کرد تأثیر قرآن را می توان در ادب فرهنگ هنر رسوم و افکار ایرانیان مشاهده کرد و باید خدا را شکر کرد که به برکتآیین پایانی جشنواره مفاهیم قرآنی در فرهنگ ایرانی و اسلامی برگزار میشود
دین و اندیشه آیین پایانی جشنواره مفاهیم قرآنی در فرهنگ ایرانی و اسلامی برگزار میشود مراسم اختتامیه جشنواره مفاهیم قرآنی در فرهنگ ایرانی و اسلامی نوزدهم تیرماه با حضور حجت الله ایوبی و کمال تبریزی در مركز همایشهای بینالمللی باغ موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزارینمایشگاه قرآن فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ انس با قرآن است
دین و اندیشه سیدضیاء هاشمی نمایشگاه قرآن فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ انس با قرآن است معاون فرهنگی دانشجویی وزیر علوم شب گذشته 9 تیرماه در مراسم تجلیل از یازده نفر از اساتید برجسته قرآنی کشور با بیان اینکه در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن بخشهای مختلفی حضور داشته اند گفت نمایشگاهبهره مندی از اصول هنری و محتوایی جهت توسعه فرهنگ قرآنی در نمایشگاه قرآن امسال
دین و اندیشه حجت الاسلام حشمتی بهره مندی از اصول هنری و محتوایی جهت توسعه فرهنگ قرآنی در نمایشگاه قرآن امسال رئیس بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت نمایشگاه بیست و دوم با نوآوری فضایی و محتوایی به دنبال تحقق شعار توسعه فرهنگ قرآنی با عزم ملی و مدیریت جهادی در قالبتصمیمات مهم قرآنی اعضای «شورای توسعه فرهنگ قرآنی»
یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۹ رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت در جلسه شورا تصمیمات مهمی برای فعالیتهای قرآنی اتخاذ شد که امیدواریم بتوانیم با ادامه این گونه جلسات در راستای فعالیتهای قرآنی کشور گامهای بسیار موثری برداریم به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ادرک ظرفیت حقیقی اسلام با شناخت زندگی اهل بیت(ع) میسر است/ همه مردم قرآن کریم را دقیق بخوانند
دین و اندیشه گفتگو با بانوی تازه مسلمان آمریکایی درک ظرفیت حقیقی اسلام با شناخت زندگی اهل بیت ع میسر است همه مردم قرآن کریم را دقیق بخوانند بانوی تازه شیعه آمریکایی با بیان اینکه غرب هم باید با زندگانی و روش اهل بیت ع آشنا شود تا ظرفیت حقیقی اسلام را دریابد گفت تا زمانی کهنقد کتاب «نوآوری، تحریم و تأویل» در نمایشگاه قرآن/ برگزاری نشست رابطه قرآن و فرهنگ زمانه
دین و اندیشه نقد کتاب نوآوری تحریم و تأویل در نمایشگاه قرآن برگزاری نشست رابطه قرآن و فرهنگ زمانه در سومین روز از برپایی نمایشگاه قرآن کریم نشست نقد و بررسی کتاب نوآوری تحریم و تأویل نوشته نصرحامدابوزید با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی ایازی و دکتر جعفر نکونام برنظریه«گفتاری بودن قرآن» نقد و بررسی شد/ سورههای قرآن اخطاب است
دین و اندیشه نظریه گفتاری بودن قرآن نقد و بررسی شد سورههای قرآن اخطاب است یک قرآن پژوه با تبیین نظریه گفتاری بودن قرآن تصریح کرد حامد ابوزید دغدغه ای برای خارج شدن از زمانی شدن قرآن کریم داشته است و به همین خاطرهم وارد این راه شد اما شواهد و قرائنی که آورده است کافی و وافشورای توسعه فرهنگ قرآنی توانست در فعالیتهای قرآنی انسجام ایجاد کند
دین و اندیشه سیدمهدی خاموشی شورای توسعه فرهنگ قرآنی توانست در فعالیتهای قرآنی انسجام ایجاد کند رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه یکی از آرزوهای فعالین قرآنی در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی انسجام اینگونه فعالیتها بود گفت شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی توانسته این انسجام را بر«شأن فرهنگ در شکل گیری هویت جمعی» بررسی می شود
دین و اندیشه شأن فرهنگ در شکل گیری هویت جمعی بررسی می شود دو نشست درنگی بر مفهوم غرب زدگی و شأن فرهنگ در شکل گیری هویت جمعی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست «شأن فرهنگ در شکل گیری هویت جمعی» با سخنرانی دکتر مهرتاثیر قرآن در فرهنگ و رسوم ایرانیها قابل مشاهده است
دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۹ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت امیدواریم قرآن بتواند دلهای ما را به یکدیگر نزدیک کند و این قرآن در رأی و عمل ما تأثیرگذار باشد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ابراهیمی ترکمان در مراسم افتتاحیه بخش بینالملل بی«ارتباط قرآن با منابع یهودی» بررسی شد/ ارزیابی محققان غربی از کتاب گایگر
دین و اندیشه ارتباط قرآن با منابع یهودی بررسی شد ارزیابی محققان غربی از کتاب گایگر یک استاد علوم قرآن و حدیث با نقد وبررسی کتاب گایگر نویسنده آلمانی درباره ارتباط قرآن با منابع یهودی گفت گایگر در کتاب خود می گوید که پیامبر ص سعی در جلب نظر یهودیان داشته است اگر این سخن درسفعالیت آیتالله گلپایگانی در رابطه با گسترش فرهنگ قرآنی/ پاسخ به تهمتهای وهابیت
دین و اندیشه فعالیت آیتالله گلپایگانی در رابطه با گسترش فرهنگ قرآنی پاسخ به تهمتهای وهابیت فرزند آیتالله گلپایگانی گفت تأسیس دارالقرآن دو برابر کردن شهریه طلابی که حافظ قرآن بودند حمایت از تمامی حافظان قرآن در سرار کشور چاپ قرآن و توزیع در بین سران کشورهای اسلامی ازجمله فرئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زنجان خبر داد برگزاری نشست تخصصی بررسی الحان و مقامات قرآنی در زنجان
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زنجان خبر دادبرگزاری نشست تخصصی بررسی الحان و مقامات قرآنی در زنجانرئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زنجان گفت نشست تخصصی بررسی و تحلیل لحنها و مقامات قرآنی همزمان با ماه مبارک رمضان در زنجان برگزار میشود یحیی امیری امروز در گفتوتأثير قرآن بر همه ابعاد هنري و فرهنگي ايرانيان قابل مشاهده است
۱۶ تير ۱۳۹۳ ۱۵ ۴۲ب ظ تأثير قرآن بر همه ابعاد هنري و فرهنگي ايرانيان قابل مشاهده است رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اظهار کرد تأثير قرآن را مي توان در ادب فرهنگ هنر رسوم و افکار ايرانيان مشاهده کرد و بايد خدا را شکر کرد که به برکت قرآن در مملکت قرآني زندگي مي کنيم به گزنشست «شناخت قرآن در فرهنگ عامه» برگزار شد
در بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن نشست شناخت قرآن در فرهنگ عامه برگزار شد خبرگزاری رسا ـ نشست شناخت قرآن در فرهنگ عامه در بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا نشست «شناختتمدید مهلت ثبتنام طرح اعطای مدرک به داوران قرآن
یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۳ مدیر آموزش سازمان دارالقرآن با اشاره به استقبال افراد به شرکت در طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به داوران قرآن از تمدید مهلت ثبتنام در این طرح تا 10 تیرماه سال جاری خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا محمد ضرغام با اشاره-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها