واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وصف خوبان (قسمت اول) اشاره: حضرت آيه الله ناصري اصفهاني (دامت برکاته) از دلباختگان ولايت و عاشقان حضرت بقية الله الاعظم (عليه السلام) مي باشد. متن ذيل قسمتي از بيانات معظم له در تفسير خطبه متقين (همام) است.بخش اول اين گفتار را با هم مي خوانيم. بسم الله الرحمن الرحيم. و لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم، حسبنا الله و نعم الوکيل نعم المولي و نعم النصير، و الصلوة و السلام علي اشرف انبياء و المرسلين، و العنة الدائمه علي اعداء الدين.آثار باطني اعمال خطبه همام، يکي از خطبه هاي معتبر و عجيب نهج البلاغه است.همام (1) به معناي هم و غم است، يعني اين بزرگوار در شدت هم و غم و هميشه محزون بود. همام، يکي از اصحاب مخلص اميرالمؤمنين (عليه السلام) و از زهاد آن زمان و از دلباختگان ولايت بود. روايت همام مفصل است و درکتب مختلف نقل شده است که من به طور خلاصه نقل مي کنم.ابوحمزه ثمالي که يکي از بزرگان و دلباختگان ولايت است، اين روايت را نقل مي کند ابوحمزه از کابلي نقل مي کند(2): در محضر همام بوديم ، تا با او خدمت آقا اميرالمؤمينن (ع) برسيم. در راه چند نفر ديگر ملحق شدند. در راه با حضرت علي (ع) برخورد کرديم. عرض کرديم: آقا ما مي خواستيم محضر شما مشرف شويم.ايشان فرمودند: برويم مسجد، به طرف مسجد رفتيم، نزديک مسجد عده اي جلو مسجد نشسته بودند. حضرت را که ديدند، بلند شدند و سلام کردند.حضرت سؤال فرمودند: شما چکاره ايد؟ عرض کردند: ما از شيعيان شما هستيم، حضرت نگاهي کردند و فرمودند: من آثار شيعه بودن را در شما نمي بينم آثار محبت به ولايت را در شما نمي بينم.عبارت آن خيلي زيبا است. حضرت فرمودند: «يا هولاء ما لي آري سمة شيعتنا».من در شما نشانه ي شيعه بودن، و نشانه محبت نمي بينم.همام آمد جلو و گفت: آقا شما بفرمائيد نشانه و علامت شيعيان شما چه است؟که در اينها نيست؟حضرت دستشان را گرفتند و وارد مسجد شدند، دو رکعت نماز خواندند .(يکي از چيزهايي که بر انسان حق دارد، مسجد است، حق مسجد اين است که وارد مسجد شدي دو رکعت نماز بخواني اگر حالش را نداري در همان حال که نشسته اي استغفار کن، اگر عذر ندارد، دو رکعت نماز بخواند، اگر عذر دارد استغفار کند خداوند آن دو رکعت نماز را تدارک مي کند.)حضرت از نماز بلند شدند و دست همام را گرفتند و فرمودند: يا همام! اتق الله و الحسن ... (3)اين جمله اي که حضرت فرمودند که: من آثار شيعه و محبت را در شما نمي بينم، اين چيست؟ به چه مناسبت فرمودند؟ مگر شيعه بودن و يا علاقه داشتن به ولايت آثاري دارد؟ بله. آثار و نشانه دارند. بحثي هم درباره آن نيست. وقتي همه چيز (مانند جمادات را مي گويند)، هر کدام يک اثر دارند؛ وقتي خاک، کوهها و نباتات اثر دارند، اعمال و رفتار و کردار ما هم هر کدام يک اثر دارد.همانطور که بعت [فروختم] يک اثر و اجرت [اجاره کردم] يک اثر ديگر دارد، افعال ما هم همين طور است.هر فعلي يک اثر دارد، اين اثري است که من و شما مي بينيم . اما يک چشم ديگر هم است، اعمال و رفتار ما يک اثر باطني هم دارند، غير از آن چيزي که من و شما مي بينيم. لفظ صريح قرآن است که مي فرمايد: اعمال صورت برزخي دارند. خيلي هم راه دور نمي خواهيد برويد، کتاب معراج السعاده ي را مطالعه کنيد؛ يک کتاب اخلاقي و عالي است. بعضي کتاب هاي اخلاقي هستند که فقط درد را بازگو کرده اند. يا بعضي دوا بيان کرده اند؛ ولي اين کتاب هم درد و هم دارو را با هم آورده است. در اين کتاب آمده است که نماز چه صورتي برزخي دارد؛ روزه چه صورت برزخي دارد؛ قرآن خواندن چه صورتي دارد.شفاعت قرآن در روايات بسيار مفصل نقل شده است که روز قيامت، قرآن شفاعت مي کند. در قيامت جمعيت زيادي در محشر مي ايستند - يکي از عذاب ها در آنجا، تنگي جااست. و [تاکنون] حدود هشت هزار سال است که آدم ها آمدند و رفتند. جن ها هم هستند؛ آن ها هم از چند ميليون سال قبل بودند، براي همين خيلي جا تنگ است. - در آن هنگام ، يک نفر به طرف جمعيت مي آيد، سطح محشر را نوراني مي کند. مي پرسند اين چه بزرگواري است؟آيا ملک مقرب است؟ نبي مرسل است؟ از اولياء است؟ مي رود تا قائمه عرش الهي را فرا مي گيرد و به خاک مي افتد خطاب مي شود ارفعه اشفع تشفع بلند شو! خودش را معرفي مي کند و مي گويد من قرآن هستم. هر کس که به من عمل کرده، امروز او را شفاعت مي کنم، هر کس که آيات من را عمل کرده ، شفاعتش مي کنم (4) و لذا در روايت آمده:«رب تالي القرآن و القرآن يلعنه»(5)؛ خيلي اشخاص قرآن مي خوانند؛ ولي قرآن لعنشان مي کند. کسي که ربا مي خورد، بعد آيه ربا را مي خواند آيا قرآن لعنش نمي کند؟ کسي که ظلم مي کند و آيه ي ظلم را مي خواند، آيا قرآن لعنش نمي کند؟ آن خواهري که بي بند وبار است حجاب را رعايت نمي کند، وقتي آيه ي حجاب را مي خواند قرآن لعنش نمي کند؟ پس لعن مي کند وکساني که عمل به قرآن شفاعتشان مي کند. منظور اين است که قرآن هم صورت برزخي دارد، قرآن هم اين گونه است.مرحوم نراقيين اعلي الله مقامه دو پدر و پسر هر دو آنها نوشتند، همان مقدار که نماز را با توجه بخواني، يک صورت برزخي زيبائي پيدا مي شود که خيلي زيبا است و تا قيامت براي شما مي ماند.باوضوبودن اثر دارد با وضو نشستي، يک نورانيتي هست، اما نه خودت مي بيني و نه من. آنان که چشمشان باز است آن را مي بينند. وضو نداشته باشي گويي غبازي اطرافت را احاطه کرده است. اگر کسي در حال جنابت باشد. بوي تعفن و ظلمت آن بر انسانهايي که داراي بصيرت هستند مشخص است.وقتي کسي با حقيقت باشد، حقيقت جلوه اي در وجودش دارد پيداست مي بينيد.عده اي نزد حضرت امام سجاد (6) (ع) آمدند دق الباب کردند، کنيز آمد کيست؟ کو گفتند: خدمت آقا عرض کنيد، از شيعيان شما هستم. از راه دور آمديم. امام با عجله آمدند در را باز کردند. وقتي آنان را ديدند فرمودند:«کذابوا و الله» به خدا قسم اين ها دروغ مي گويند، از شيعيان مانيستند و برگشتند هر عملي، آثار خود را دارد، من ادعا مي کنم که از شيعيان اميرالمؤمنين هستم و هزار خلاف شرع انجام مي دهم. نمي دانم چگونه اين دو با هم سازگاري دارند؟ بعضي از مجالس که به عنوان جشن مي گيريم، براي خشنودي اهل بيت چه خلاف شرع هايي در آن انجام مي گيرد؟ مراسمي که براي عقد و عروسي مي گيريم، چه قدر خلاف شرع انجام مي شود و چه قدر پول هاي بي مورد مصرف مي شود. قصه اي آن بي بي است که شيخ بهائي در نان و حلواش مي گويد.اين جا تشيع است که هيچ چيز ضرر به آن نمي زند، ربا مي خورد، ضرر به شيعه بودنش نمي زند، در اين مجالس بي بند وبار مي رود، با اين بدحجابي رفت و آمد مي کنند و ضرر به تشيع نمي زند، نمي دانم اين چه تشيعي است که اين قدر قرص و محکم است. زمان سابق چرا ضرر مي زد اما اين زمان چطور شده است ضرر نمي زند.روز قيامتي است. يکصد و بيست و چهار هزار پيغمبر براي هدايت انسان آمدند و خبر از آخرت دادند. چرا اعتنايي نمي کنيم. اما اگر يک نفر يهودي به ما بگويد، فلان غذا را نخوريد براي شما ضرر دارد، ديگر آن غذاي را نمي خوريم، اما اين همه پيامبران و اولياي الهي به ما مي گويند رفتار و گفتار شما اسلامي نيست مورد پسند خدا نيست، روش زندگي خود را تغيير بدهيد، هيچ کاري نمي کنيم.پي نوشت : 1. الهم: الحزن و جمعه هموم و همام اسم شخص (لسان العرب، ج 5، ص 137)2. بحارالانوار، ج 65، ص 1953. نهج البلاغه، خ 1934. سوره نحل آيه 1285. مستدرک الوسائل، ج 4، ص 496 ، ح6/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]