تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798962484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احیای سنت مأموریت ذاتی حکومت اسلامی است/ دو سطح از کارکرد حکومت در نهج البلاغه مدنظر است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه فرزاد جهان بین:
احیای سنت مأموریت ذاتی حکومت اسلامی است/ دو سطح از کارکرد حکومت در نهج البلاغه مدنظر است
 یک استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در درسگفتار انديشه سياسي امام علي(ع) در نهج البلاغه با بیان اینکه مروری بر نهج البلاغه به وضوح نشان می دهد که دو سطح از کارکرد از حکومت مدنظر است، گفت: سطح عمومی که شامل تامین امنیت، رفاه ، حل مخاصمات و ... است. اما سطح خاص این است که حکومت علاوه بر انجام کارکردهای فوق، به احیاء سنت، ابلاغ و رساندن مواعظ به مردم، میراندن بدعتها و تحقق عدالت بپردازد. 



به گزارش خبرگزاری مهر، سومين جلسه از درسگفتارهاي انديشه سياسي امام علي(ع) در نهج البلاغه با تدریس فرزاد جهان بین استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در کانون اندیشه جوان برگزار شد.
 
در اين جلسه به بررسي «چرايي حكومت اسلامی» در نهج البلاغه پرداخته شد. در ابتدا، ‌دكتر جهان بين در شروع بحث اصلي اين جلسه، ضرورت وجودي حكومت را مورد سؤال قرار داد و گفت: كسي را نمي توان یافت كه قائل به ضرورت حكومت نباشد، حتی امروزه که از بی سر بودن جنبشهای اجتماعی جدید سخن گفته می شود در واقع سخن بیراهی است. هر چند این جنبشها منتشرند و از بستر شبکه های اجتماعی شکل می گیرند اما در واقع اینها هم دارای نوعی رهبری و مدیریت در لایه های پنهانند. آنارشیستها هم که قائل به نفی حکومتند در واقع به نفی سلطه گری و شکل عمودی قدرت معترضند.
 
جهان بين، ‌نمونه تاريخي اين دسته از مخالفان حكومت را در تاريخ حكومت حضرت امير(ع)، خوارج دانست كه با شعار «لاحكم الا الله» با هر نوع قدرت حاکمیتی مخالفت كرده و حكومت را فقط از آن خداوند متعال می دانستند. امام علي(ع) در پاسخ این گروه گفتند: «که حکومت امری ناگزیری است خواه حکومت نیکان باشد و خواه حکومت فاجران.»
 
جهان بین در ادامه این سؤال را مطرح کرد که «ضرورت حکومت اسلامی چیست؟» و  قبل از پاسخ به این سؤال بیان داشت که «ما باید نگاهی همه جانبه به اندیشه سیاسی علی(ع) داشته باشیم. به عنوان نمونه در باره عدالت عمدتا در جامعه عدالت اقتصادی و آنهم از نوع توزیعی آن طرح می گردد و مطالبه می شود. در حالی که شاید عدالت سیاسی به معنای اینکه گزینش های سیاسی افراد برمبنای ویژگیهای اکتسابی باشد و نه انتسابی و نیز شناسایی افراد در یک حالت نهادمند و سازمانی صورت بگیرد و نه بر اساس شناختهای شخصی، بر عدالت اقتصادی مقدم باشد که اینکه اگر افراد شایسته در مسند لازم ننشینند نمی توان انتظار تحقق عدالت را داشت.یا به عنوان نمونه ای دیگر می توان به عدالت از منظر سیستمی و قرار دادن هر چیز در جای خود اشاره کرد.
 
اين استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: آیا امروزه کسی به خاطر تصمیمهایی که به طور مداوم عوض می شوند و اقداماتی که به هنگام انجام نمی گیرند از طرف نخبگان مورد اعتراض قرار می گیرند.آیا خام فروشی نفت به عنوان اصل سرمایه و استفاده از ارز حاصل آن در غیر مسائل بنیادین و زیربنایی سنخیت دارد و عادلانه است؟ علی(ع) به فرزندان خود فرمودند اصل درخت خرما را نبرید و نفروشید بلکه از ثمر آن بهره بگیرید.اینهم عدالت است پس چرا از سوی نخبگان مورد پیگیری قرار نمی گیرد؟
 
دكتر جهان بين در ادامه بحث به کارکردهای حكومت در اسلام از ديدگاه امام علي(ع) پرداخت و بیان داشت: مروری بر نهج البلاغه به وضوح نشان می دهد که دو سطح از کارکرد از حکومت مدنظر است. سطح عمومی که شامل تامین امنیت، رفاه ، حل مخاصمات و ... است. اما سطح خاص که اساسا ماموریت ذاتی حکومت اسلامی است این است که حکومت علاوه بر انجام کارکردهای فوق، به احیاء سنت، ابلاغ و رساندن مواعظ به مردم، میراندن بدعتها و تحقق عدالت بپردازد. احیای سنت جامعترین جمله ای است که می توان در این باره بیان کرد.
 
وی در پایان سخنانش تصریح کرد: امام علی (ع) در همین باره در نامه 53 تأکید می نماید که علاوه بر جمع آوری خراج و نبرد با دشمنان و آبادانی شهرها به اصلاح امور مردم بپردازد و طبیعی است در جامعه اسلامی مهمترین وظیفه نظام اسلامی، علاوه بر تأمین آبادانی و تلاش برای بهبود معیشت مردم، حمایت مادی و معنوی از جریانی است که بیشترین تلاش را در راستای احیاء سنت و اصلاح امور مردم دارد.
 
چهارمین جلسه درسگفتار انديشه سياسي امام علي(ع) در نهج البلاغه چهارشنبه 20 فروردين برگزار مي شود. 



۱۳۹۳/۱/۱۹ - ۰۸:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن