تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820980507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برپایی نشست هیئت آمریکایی ـ ایرانی درباره آخرالزمان/ دعوت حجت‌الاسلام قرائتی از خیرین برای مسجدسازی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه دین و اندیشه در مرداد92 :
برپایی نشست هیئت آمریکایی ـ ایرانی درباره آخرالزمان/ دعوت حجت‌الاسلام قرائتی از خیرین برای مسجدسازی
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: برپایی همایش بین‌المللی حاکمیت معرفتی قرآن در هویت سازی تمدنی، برگزاری سومین جشنواره قرآنی آیات، برپایی نخستین هم‌اندیشی اندیشمندان و کارگزاران علوم انسانی کشور، نامه حجت الاسلام قرائتی در دعوت از خیرین برای مسجدسازی، برگزاری یاازدهمین اجلاس روز جهانی مسجد، برپایی نشست هیئت آمریکایی- ایرانی درباره مباحث آخرالزمانی از جمله مهمترین رویدادهای دین و اندیشه در مردادماه 92 به شمار می رود.



برپایی سومین جشنواره قرآنی آیات در قالب 32 جشنواره مرداد ماه 92 مصادف با ماه رمضان بود و به همین مناسبت، سومین دوره جشنواره قرآنی آیات چهارشنبه دوم مردادماه همزمان با میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) کار خود را به طور رسمی در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قران کریم، آغاز کرد. این جشنواره در 32 بخش از جمله بخش های هنرهای تجسمی، هنرهای موسیقایی، هنرهای نمایشی و سینمایی، رسانه مکتوب و دیجیتال، قرآن و ادبیات و جشنواره های مطالعاتی و پژوهشی برگزار شد.

آغاز نام نویسی دور دوم «طرح ملی تلاوت»/کشف و پرورش استعدادهای قرآنی نوجوانان «طرح ملی تلاوت» یکی دیگر از رویدادهای مردادماه سال جاری به شمار می رود که با هدف نخبه‌ پروری و شناسايی استعداهای برتر قرآنی در عرصه قرائت و تلاوت قرآن كريم از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح مؤسسات منتخب استان‌های مجری کشور برگزار شد. نام‌نویسی در این آزمون در موسسات متنخب استان های مجری تا اواخر مرداد‌ماه ادامه داشت و نتایج آن اواخر شهریور‌ماه اعلام شد و ترم جدید از مهر‌ماه آغاز گردید.

برگزاری نخستین هم اندیشی اندیشمندان و کارگزاران علوم انسانی کشور نخستین هم اندیشی اندیشمندان و کارگزاران علوم انسانی کشور با هدف بازنگری و هم افزایی فعالیت ها، نقش آفرینی موثر و رفع موانع حضور شان در ساماندهی سایر فعالیتهای کشور با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر محمد باقر خرمشاد، دکتر غلامعلی افروز،حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید هادی خسرو شاهی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم، دکتر علیرضا طالب زاده دبیر شورای تحول در علوم انسانی، مهندس مصطفی میر سیلم، دکتر محبی نیا رئیس دانشگاه فرهنگیان، سردار قصری معاون پژوهشی ناجا و بیش از 130 نفر از اساتید علوم انسانی از دانشگاه های مختلف کشور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و به میزبانی شورای بررسی کتب و متون علوم انسانی تشکیل شد.

در این نشست که سوم مرداد برگزار شد دکتر حمیدرضا آیت اللهی رئیس پیشین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن ارائه راهکارهایی برای تقویت روحیه پژوهشگری و اندیشه‌ورزی در علوم انسانی در میان نوجوانان و جوانان کشور، بر ضرورت حضور علوم انسانی اسلامی- ایرانی در فضای اندیشه‌های جهانی تاکید کرد و خواستار توجه دولت جدید به وزانت بی‌بدیل علوم انسانی در میان سایر علوم و تثبیت جایگاه کلیدی آن شد.

در پایان این نشست نیز بیانیه ای صادر شد که امضا کنندگان در 5 بند دغدغه های حوزه علوم انسانی را با دولت جدید مطرح کرده و خواستار توجه دولت جدید به این موارد در راهبردهای کلان شدند. معطوف شدن سیاستهای شتاب دهنده به تولید علمی، به اندازه و حتی بیشتر از سیاست های نشر و توزیع علم، تغییر جهت گیری آموزشی کشور به سمت افزایش مهارت اندیشیدن و قدرت پژوهیدن از محور های مورد تاکید در این بیانیه به شمار می رود. همايش بين المللي «فلسطين محور وحدت جهان اسلام» برگزار شد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با همكاري و مساعدت کميته حمايت از انتفاضه فلسطين مجلس شوراي اسلامي  همايش بين المللي «فلسطين محور وحدت جهان اسلام» را با حضور و سخنراني آيت الله تسخيري مشاور بين الملل مقام معظم رهبري ، دكتر خرمشاد رئيس پیشین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، امير عبداللهيان معاون آفريقا و عربي وزارت امور خارجه ، سفراي كشورهاي اسلامي و نمايندگان جنبش هاي جهادي فلسطين دوشنبه 7 مردادماه در تهران برگزار کرد.

نامه حجت الاسلام قرائتی در دعوت از خیرین برای مسجدسازی در هفتم مردادماه امسال که مصادف با ایام شهادت مولی الموحدین علی (ع) بود، حجت اسلام محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز در نامه‌ای خطاب به خیرین آنها را دعوت به ساختن مسجد کرد و گفت: هدف این نامه این است كه در كشور عزیز ما جای هزاران مسجد خالی است. مناطق زیادی كه جمعیت دارد و تا فاصله دوری دسترسی به مسجد نیست.جمعی را دعوت كردم و مجمع خیرین مسجدساز را تشكیل دادیم كه هیئت امناء و هیئت مدیره و اساسنامه آن تنظیم شد و از مقام معظم رهبری و فرمانده كل قوا با ابلاغ به ستاد كل نیروهای مسلح اجازه گرفته شد تا از امكانات قوای مسلح برای نقشه و نظارت و خاكبرداری و حمل و نقل مصالح و امثال آن برای ایجاد مسجد استفاده شود تا هر فرد نیكوكاری با صرف هزینه كمتری بتواند مساجدی در سطح صد تا دویست متر بدون تزئینات و كاشی-كاری و مناره و گنبد با حمایت شهرداری و پروانه و پایان كار رایگان بسازد. انشاالله مسجدی در حدود پنجاه تا صد میلیون تومان ساخته شود. از جناب عالی كه در كارهای خیر سابقه دارید دعوت می كنم از توان مالی خود و از آبروی اجتماعی و تجربه خود و از دعوت از بستگان و دوستان و همكاران و همسایگان خود گامی بردارید و بدانیم كه مسجدسازی كار حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) و حضرت محمد (ص) و علی (ع) است، حیف است افرادی درمانگاه برای سلامتی، مدارسی برای تحصیل، حسینیه برای امام حسین (ع) ساخته باشند ولی برای نماز و بندگی خدا كه هدف آفرینش است كاری نكرده باشند.  رونمایی از کتاب «چیستی ترجمه در هرمنوتیک»/نشست «هرمنوتیک و تاریخ» به همت خانه هنرمندان ایران نشست رونمایی کتاب «چیستی ترجمه در هرمنوتیک» به قلم دکتر مرتضی بابک معین، دوشنبه 14 مردادماه با حضور دکتر مهرگان نظامی زاده و دکتر محمدرحیم احمدی برگزار شد. همچنین گروه روش­ شناسی و تاریخ ­نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام، نشست «هرمنوتیک و تاریخ» را با حضور دکتر عباس منوچهری، استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس روز شنبه 26 مرداد ماه برگزار کرد.موضوع دانش هرمنوتیک در اصل، فهم متن کتاب مقدس نزد مومنان به آن است. با شکل‌گیری مسیحیت این دانش به فهم مفاد کتاب مقدس اختصاص یافت و در عصر جدید بود که فهم هر متنی خواه کتاب مقدس، خواه شعر فلان شاعر موضوع دانش هرمنوتیک واقع شد؛ دانش هرمنوتیک در پی فهم موضوعات و رفتارهای انسانی و به طور کلی فرهنگ است. فرهنگ نیز بر پایه زبان شکل گرفته است، زبانی که واژه‌ها تنها یکی از روش‌های انتقال آن هستند، بنابراین می‌توان هرمنوتیک را تلاشی برای رمزگشایی از زبان به عنوان پایه فرهنگ دانست. برپایی «همایش بین‌المللی حاکمیت معرفتی قرآن در هویت سازی تمدنی» همایش بین‌المللی «حاکمیت معرفتی قرآن در هویت‌سازی تمدنی» با هدف بررسی آفاق و ابعاد بنای تمدن نوین اسلامی و با حضور شخصیت‌های علمی قرآنی از ایران و سایر کشورها، 10 مرداد در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

قرائت پیام آیت‌الله جوادی آملی، سخنرانی دکتر محمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنرانی آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس جامعة المصطفی(ص)العالمیه، سخنرانی کریم داگلاس کرو، محقق ارشد مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی و سخنرانی محمود حیدر پژوهشگر و رییس مؤسسه پژوهشی دلتاء لبنان از بخش های این همایش بود. بررسی «جریان‌های تصوف در آسیای مرکزی» نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبهپانزدهم مردادماه به نقد و بررسی کتاب «جریان‌های تصوف در آسیای مرکزی» اختصاص داشت که با حضور دکتر غلامرضا خاکی و دکتر احمد پاکتچی برگزار شد.

کتاب «جریان‌های تصوف در آسیای مرکزی» به قلم دکتر احمد پاکتچی در پنج بخش؛ زمینه‌های پیدایی تصوف، زهد و تصوف در عصر طاهریان و سامانیان، تصوف در آسیای مرکزی در عصر پیش از جغتایی، حیات صوفیه در عصر جغتایی و ازبکی، تحولات عصر جدید و حیات صوفیه سامان یافته است. پاکتچی در این کتاب جریان تصوف را در کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان بررسی کرده است و به عارفانی چون ابوسعید ابوالخیر، نجم‌الدین کبری و ... پرداخته است.

برگزاری مراسم اختتاميه بيست و يكمين نمايشگاه قرآن/ تجلیل از سه قهرمان قرآنی اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن که با شعار «قرآن، سبك زندگی» از 13 تيرماه 92 (مصادف با 26 شعبان) كار خود را به مدت يك ماه آغاز كرده بود، 13 مردادماه در سالن اصلی مصلای امام خمينی(ره) برگزار شد. در آئين اختتاميه نمايشگاه بيست و يكم از بخش‌های برتر، نفرات برتر در مسابقات قرآنی بخش دانشگاهی و از سه قهرمان قرآنی كه با رأی بازديدكنندگان انتخاب شدند، با اهدای جوايزی تجليل به عمل آمد. نشست بررسی دو مفهوم «روایت و هویت» آخرین نشست هفتگی شهر کتاب، در مردادماه 92 در روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد ماه به بررسی دو مفهوم «روایت و هویت» اختصاص داشت که با حضور دکتر محمدجواد غلامرضا کاشی، دکتر محمد راغب و بلقیس سلیمانی برگزار شد. در بلاغت جدید، روایت یکی از انواع بیان محسوب می‌شود. نوعی از بیان که با عمل و زندگی و رخدادهای آن سر و کار دارد. در نظام اجتماعی، هر فردی بر اساس هویتش که معمولا مبتنی بر گذشته است، روایت‌ و شناخته می‌شود. در واسازی هویت اجتماعی و فردی، سازندگان هویت و روایت به نیروها و محدودیت‌های خاصی واکنش نشان می‌دهند. مثلا برخی بر سنت تأکید می‌کنند، برخی بر طبقه‌ی اجتماعی، نژاد و جنسیت. به عبارتی در این واسازی، ایدئولوژی، قدرت و زبان به عنوان مؤلفه‌های هویت‌سازی جایگاه ویژه‌ای دارند.

یازدهمین اجلاس روز جهانی مسجد برگزار شد/تجلیل از 250 امام جماعت مساجد یازدهمین اجلاس روز جهانی مسجد با حضور ائمه جمعه و جماعات و برخی از مسولین کشوری از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری چهارشنبه 30 مرداد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد و طی این مراسم از 250 ائمه جماعات و سه ارگان و نهاد فعال در حوزه مسجد تجلیل شد.

در این همایش که با پیام تصویری آیت الله جوادی آملی آغاز شد، حجت الاسلام حاجی علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و دکتر علی لاریجانی به سخنرانی پرداختند و در بخشی از این مراسم، از دکتر قالیباف شهردار تهران، حجت الاسلام محمدزاده مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران و سردار کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران، سه ارگان و نهاد به پاس همکاری مناسب در عرصه فعال کردن مساجد، با اهدای جوائز و لوح، تقدیر شد. سازمان همکاری های اسلامی(کنفرانس اسلامی) سالروز آتش زدن مسجد الاقصی را به دست رژیم صهیونیستی غاصب به عنوان «روز جهانی مسجد» نامگذاری کرد. برگزاری همایش «اندیشه های آسمانی» با حضور سه هزار نفر در مشهد ششمین دوره همایش «اندیشه های آسمانی» از ۳۰ مرداد تا ۲۱ شهریور 92 با حضور بیش از سه هزار نفر از فعالین کانون های فرهنگی هنری مساجد در مشهد مقدس برگزار شد. در این مراسم مراجع عظام تقلید و شخصیت های برجسته همچون آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و شخصیت هایی همچون جاودان، قرائتی، صفایی، میرباقری، رحیم پورازغدی، سید احمد خاتمی، سلیمانی، حاج علی اکبری، معمارالمنتظرین و نیز بانوان اساتیدی همچون خزعلی، نیلچی‌زاده و افتخاری در این همایش به ایراد سخن پرداختند. نشست هیئت آمریکایی و ایرانی درباره بحثهای آخرالزمانی و نجات پس از مرگ از دید اسلام و مسیحیت نشست مشترک هیئت آمریکایی با هیئت ایرانی در مورد بحث های آخرالزمانی و نجات پس از مرگ از دیدگاه اسلام و مسیحیت طی روزهای یکشنبه 27 مرداد و دوشنبه 28 مردادماه در جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد و طی این نشست پرفسور نیکلاس، پرفسور هوله ریچ، پرفسور بِرَدی و پرفسور مُهاوش با اندیشمندان و اساتید حوزه و دانشگاه به بحث و گفتگو و سخنرانی پرداختند.


۱۳۹۳/۱/۵ - ۱۱:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن