محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853580674
دلایل بومی نشدن علوم انسانی در کشور/ نظریه پردازی در علوم زیربنایی نداشته ایم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه قنبری در گفتگو با مهر؛
دلایل بومی نشدن علوم انسانی در کشور/ نظریه پردازی در علوم زیربنایی نداشته ایم
یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم براین باور است که نداشتن نظریه پردازی در علوم انسانی زیر بنایی مانع بومی شدن علوم انسانی در کشور شده است.
دکتر حسن قنبری استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب قم در مورد اینکه چرا علوم انسانی در جامعه ما کمتر به مسائل مبتلا به مردم می پردازد به خبرنگار مهر گفت: علوم انسانی را به دودسته می توان تقسیم کرد. یکی علوم انسانی ای که اسمش را زیربنایی می گذارم مانند فلسفه و شاخه های مختلف آن که به پرسشهای اساسی بشر پاسخ می دهند که انواع و اقسام فلسفه ها به خصوص در دوره مدرن در غرب بسیار رشد کردند که کاملاً هم در زندگی روزمره مردمشان مؤثر هستند. وی افزود: تأثیر آن هم به این صورت است که همان چیزی را که ما اسم آن را نظریه پردازی می گذاریم اتفاق افتاده است. نظریه پردازی می آید در حوزه های عملی اجرایی می شود. ولی در جامعه ما این اتفاق نمی افتد. یعنی فلسفه و شاخه های مختلف آن هیچ تأثیر ملموسی در زندگی روزمره ما ندارند. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه اظهارداشت: دلیل آن هم این است که ما یک جامعه کاملاً دینی هستیم. یعنی در جامعه دینی مبانی ای که قرار است علوم فلسفی به آنها بپردازد آن مبانی را دین تعریف کرده است یعنی آن مبانی تصویب و تعیین شده اند البته آنجا هم جای نظریه پردازی وجود دارد. ولی بر مبنای قرائت رسمی ای که در کشور ما حداقل در 30، 40 سال اخیر در حوزه سیاست و اجتماع (فلسفه سیاسی و فلسفه اجتماعی) وجود داشته است اینها به نظر کسانی که طرفدار قرائت رسمی هستند این نظریه پردازی ها انجام گرفته است یعنی حرف آخر زده شده و وقتی حرف آخر زده شده دلیلی ندارد که رشته های مختلف فلسفی بیایند اینجا ورود پیدا کنند و نظریه بدهند . وی با تأکید بر اینکه، لذا هیچ حرکتی انجام نمی گیرد گفت: بنابراین موجب انزوای اینگونه علوم می شوند. برای مثال فلسفه سیاسی یا فلسفه اجتماعی در دانشگاه های ما مورد تدریس قرار می گیرند اما در حوزه اجتماع نیستند برای اینکه طبق قرائت رسمی ، حرف آخر خیلی پیش از این سالها زده شده و حالا دیگر نیازی به این علوم نیست. اینها یکدسته از علوم انسانی هستند که مهمتر از دسته دوم هم که اقتصاد و روانشناسی و جامعه شناسی و مباحث اینچنینی هستند می باشند که اینها هم در جوامع غربی خیلی مهم هستند. یک استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: وقتی که در بخش اول نظریه پردازی نمی شود در بخش دوم هم به تبع آن هیچ تحرکی انجام نمی گیرد. اینجا دیگر ما مصرف کننده هستیم و یک معضلی که داریم در بخش اول در علوم فلسفی نظریه پردازی نداریم. در بخش دوم دیگر برای اینکه نظریه پردازی نداریم یک تعارض به وجود می آید . طبق قرائت رسمی ما در بخش اول نباید کاری انجام بدهیم لذا در بخش دوم هم تلاش می کنند یک چیزهایی درسنت اسلامی پیدا کنند برای مثال اقتصاد اسلامی، می گویند ما در مبانی و متون خودمان علم اقتصاد را داریم اما پس از گذشت 30،40 سال هنوز هیچ تصویر روشنی از اقتصاد اسلامی نداشته ایم. به خاطر اینکه آنجا در بخش اول هیچ نظریه پردازی ای نکرده ایم. این محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ اظهارداشت: در این بخش دسته دوم، کسانی هستند که نگاهشان به غرب است به خصوص غربی ها هم روی این بخش دوم خیلی تأکید دارند این علوم کاملاً تجربی است شیوه های اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی کاملاً تجربی است مثل بقیه علوم. لذا کسانی که نگاه دومی دارند می گویند آنجا این علوم وجود دارد همانطوری که قبل از انقلاب آنها را گرفتیم مصرف کردیم تئوری های اقتصادی و اجتماعی و روانشناسی، امروز هم گرفته و مصرف می کنیم. بنابراین اینجا هم ما کاملاً مصرف کننده می شویم. لذا باز هم انزوا و کناره گیری است یا تکرار است تکرارهمان حرف هایی که آنطرف است. استاد گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب درباره بومی کردن علوم انسانی هم گفت: بومی شدن هم کاملاً در همین راستا قابل پاسخ است. وقتی نمی توانیم در علوم فلسفی که علوم زیربنایی است نظریه پردازی کنیم بنابراین در بخش دوم علوم مصرفی تجربی انسانی هیچ حرفی برای گفتن نداریم. لذا حرف بومی شدن را می زنیم که فقط حرفش است. در چند سال اخیر خیلی از بومی سازی صحبت کرده ایم فرض می کنیم در همین حوزه اقتصاد اسلامی که اتقاقاً مباحثش خیلی روشنتر از سایر رشته ها است برای مثال در روان شناسی شاید مشکل داریم که در متون یا سنت مان چیزی پیدا کنیم ولی در اقتصاد این مشکل را نداریم؛ اما با این وجود هیچ اتفاقی در اقتصاد نیافتاده است. وقتی می گوییم اصولش را داریم در سنت و متون مان وجود دارد حتی در این 3، 4 سال اخیر هم که خیلی تلاش شده و دانشگاه های ما روی بومی سازی کار کرده اند ولی نتوانسته اند کاری کنند. همه اینها دلیلش برگشت به مبانی فلسفی این علوم است که در بخش اول صحبت کردم. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه یادآورشد: اگر آنجا اتفاق اساسی و مهمی نیافتد ما فقط داریم همان حرف های وارداتی را تکثیر و توضیح می دهیم و یک عده ای هم شعار می دهند که ما همه چیز حتی بهترش را داریم. این تعارض همینطور ادامه پیدا می کند و پروژه بومی سازی به نتیجه ای نمی رسد. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه در مورد اینکه چگونه می توان علوم انسانی را با مسائل روز جامعه مرتبط کرد هم بیان کرد: باز هم می توانم از پاسخ سوال اول دربیاورم که چگونه می توانیم ارتباط پیدا کنیم با بازگشت به مبانی اساسی در علوم فلسفی می توانیم ارتباط پیدا کنیم. یعنی باید در حوزه جهان بینی، مبانی نظری، وجود شناسی، معرفت شناسی مان این علوم اساسی فلسفی که شاخه های مختلف علوم فلسفی را تشکیل می دهند در اینجاها مبنا سازی کنیم. یعنی فکر نکنیم که برای اینکه متدین به دین اسلام هستیم و در متون دینی و سنت ما حرف آخر زده شده، دیگر نباید هیچ کاری کنیم، اگر اینطوری فکر کنیم هیچ کار نمی توانیم کنیم. باید به این سمت و سو برویم که به هر حال این قرائت رسمی باید بپذیرد که اینجوری نیست. بشر، جامعه، انسان پیوسته در حال تغییر است و این تغییرات انکار نشدنی است همان چیزی که ما در اصطلاح اسلامی اسمش را اجتهاد می گذاریم. منتها به معنای جدیدش، یعنی جوری باید علوم انسانی را روز آمد کنیم که نه فقط روبناها و مبادی و امور مصرفی این علوم را به علوم روز تبدیل کنیم بلکه باید در مبانی فلسفی مان نیز پیوسته این تغییرات و تحولات را ایجاد کنیم. قنبری افزود: آنجا باید علوم انسانی را به علم روز تبدیل کنیم در مبانی زیربنایی فلسفی می شود روز آمد کرد نه در امور جاریه. اگر این اتفاق بیفتد می شود علوم انسانی را به روز کرد و وارد جامعه اش نمود. یا روی آن کار کرد و با زندگی عملی مردم مرتبطش کرد. این نویسنده و محقق در مورد اینکه آیا علوم انسانی مانند علوم ریاضی و فنی اصول ثابتی دارند یا باید آنها را بومی دید هم عنوان کرد: علوم انسانی شاخه ها و رشته های مختلفی دارد که با هم تفاوت دارند. برخی از علوم انسانی هستند که به نگاه انسان به جهان بر می گردند یعنی می خواهند ببینند که نگاهی که انسان به جهان دارد چه نگاهی است. برای مثال یک نگاه هزارسال پیش بوده و یک نگاه دو هزار سال پیش. به این دلیل هم یک جورایی می شود اسمش را علوم انسانی گذاشت نه حالا آن چیزی که رایج است علومی که به ذات و سرشت انسان بر می گردد یکسری علوم نا نوشته. بالاخره تعریفی که از انسان ارائه می شود یک امور ثابته ایی در آن وجود دارد در عین حال بسیاری از مؤلفه ها و تعاریفی که از انسان ارائه می شود بسیاری از مؤلفه هایش کاملاً می توانند در حال تغییر و تحول باشند. استاد فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: یک جورایی باید بین آن عوامل و پارامتر های ثابت که در تعریف انسان وجود دارد با پارامترهای متغیر یک وفاق و سازگاری ایجاد کرد. درواقع این مسئله همان بحث نظریه پردازی است که در پاسخ به سؤال اولتان دادم. اینجا جایش است. بنابراین نمی شود گفت که علوم انسانی عیناً مثل علوم تجربی است و نمی شود گفت که اینها یک امور بسیار ثابتی هستند که هیچ تغییری نمی کنند. یک جورایی باید بین ثابت و متغییر، بحث نظریه پردازی را جمع کرد که نیاز به کار و بحث کارشناسان دارد. برای مثال اینکه بگوییم فلان علوم انسانی بومی می شود یا نمی شود باید به آن بخش نظری برگشت.
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۰۹:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]
صفحات پیشنهادی
چرا تلاشها برای ریشه کنی ناهنجاری های اجتماعی بی نتیجه هستند/ آثار عدم پیشرفت علوم انسانی در جامعه
دین و اندیشه در گفتگو با مهر طرح شد چرا تلاشها برای ریشه کنی ناهنجاری های اجتماعی بی نتیجه هستند آثار عدم پیشرفت علوم انسانی در جامعه یک استاد دانشگاه گفت هنوز علوم انسانی پیشرفته و آگاهی و تربیت لازم روزگار خودمان را نداریم و از اینجاست که ما هنوز مدیریت علمی و نهادهای لازم چنشست علوم انسانی اسلامی؛ امکان یا امتناع برگزار می شود
دین و اندیشه نشست علوم انسانی اسلامی امکان یا امتناع برگزار می شود نشست علوم انسانی اسلامی امکان یا امتناع با حضور کارشناسان فردا 11 اسفندماه در دانشگاه شیراز برگزار می شود این نشست به همت دفتر گفتمان و اندیشه جوان اداره کل تبلیغات اسلامی فارس معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز ومحتوای علوم انسانی باید متناسب با نیاز کنونی کشور تولید شود
محتوای علوم انسانی باید متناسب با نیاز کنونی کشور تولید شود زنجان - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه زنجان گفت محتوای علوم انسانی باید متناسب با نیاز کنونی کشور تولید شود امیر مومنی هزاوه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود طی سالهای گذشته برای ایجاد تحول در محتوای علوملازمۀ حاکم در مدینۀ فاضله، فلسفه دانستن است/ بدون دانستن علوم نظری، نمی توان رئیس مدینه بود
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد لازمۀ حاکم در مدینۀ فاضله فلسفه دانستن است بدون دانستن علوم نظری نمی توان رئیس مدینه بود مدیر گروه فلسفه دانشگاه تبریز با بیان اینکه خواجه نصير در آثار اخلاقی خویش خوبی را همان سعادت دانسته و تأکید داشته که سعادت انسان با تکمیل قوۀ نظری وفرمانده سپاه نینوای گلستان: بسیجیان برای بومیسازی علوم انسانی تلاش کنند
فرمانده سپاه نینوای گلستان بسیجیان برای بومیسازی علوم انسانی تلاش کنندفرمانده سپاه نینوای استان گلستان با اشاره به توان بالای بسیجیان در حل مشکلات جامعه گفت حل مشکلات جامعه نیازمند بومیسازی علوم انسانی است و بسیجیان باید در این امر وارد شوند به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان بهتاکید آیتالله موسویاردبیلی بر ضرورت ارتقاء سطح معلومات قرآنی پلیس
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۴۹ یک مرجع تقلید بر ضرورت ارتقای سطح معلومات قرآنی پلیس تاکید کرد و گفت کتابهای علمی دینی و قرآنی باید در اختیار پلیس و خانوادههای آنها قرار گیرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله موسوی اردبیلی در دیدار با فرمانده نیروی ااکثر کشورهای اسلامی به دنبال دستیابی به علوم انسانی از ایران هستند
استانها مرکز قم آیت الله هاشمی شاهرودی اکثر کشورهای اسلامی به دنبال دستیابی به علوم انسانی از ایران هستند قم - خبرگزاری مهر نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان لزوم تولید علوم انسانی در ایران گفت اکثر کشورهای اسلامی به دنبال دستیابی به علوم انسانی از ایران هستند به گزاررییس فرهنگستان علوم در مراسم بزرگداشت روز مهندسی: علم باید کاربردی و بنیادی باشد
رییس فرهنگستان علوم در مراسم بزرگداشت روز مهندسی علم باید کاربردی و بنیادی باشد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایرنا نوشت رییس فرهنگستان علوم در مراسم بزرگداشت روز مهندسی و تجلیل از استادان مهندسان و دانشمندان جوان مهندسی گفت علم در جامعه امروزی باید به حل مسایرئیس فرهنگستان علوم: برای درک زمان و مکان خود در تاریخ باید از فلسفه اسلامی بهره ببریم
رئیس فرهنگستان علوم برای درک زمان و مکان خود در تاریخ باید از فلسفه اسلامی بهره ببریم فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت مراسم رونمایی از کتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی ره و فلسفه فرهنگ» تألیف دکتر علیاصغر مصلح سه شنبه 13 اسفندرئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد دعوت از سفرای 45 کشور خارجی برای جذب دانشجوی علوم پزشکی در ایران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرددعوت از سفرای 45 کشور خارجی برای جذب دانشجوی علوم پزشکی در ایرانرئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت در ایام نوروز پزشک مقیم در تمام بیمارستانها حضور دارد و اساتید نیز به صورت آنکال هستند در عین حال به دنبال جذب دانشجوی خارجی و همکاری مشترک بارئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی: 10 درصد نوزادان با ناتوانی به دنیا میآیند/ کشور به ۷ هزار تخت توانبخشی
رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 10 درصد نوزادان با ناتوانی به دنیا میآیند کشور به ۷ هزار تخت توانبخشی نیاز داردرئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت 10 درصد نوزادان با ناتوانی به دنیا میآیند اما فقط 10 درصد آنها از خدمات توانبخشی مناسب استفاده میکنند به گزارش خبرنگتاکید وزیر علوم بر ایجاد سازمان متولی حقوق مالکیت فکری در کشور
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۰۴ وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به فقدان قانون جامع حمایت از مالکیت فکری بر ضرورت ایجاد یک سازمان متولی در این زمینه تاکید کرد به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دکتر فرجیدانا در مراسم بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی خوارزآیتالله هاشمیشاهرودی: ایران باید تولیدکننده علوم انسانی اسلامی باشد
آیتالله هاشمیشاهرودی ایران باید تولیدکننده علوم انسانی اسلامی باشدعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران باید تولید کننده علوم انسانی اسلامی باشد گفت امروز بسیاری از کشورهای اسلامی به دنبال کسب علوم اسلامی از ایران هستند و باید وزارت علوم به این بخش توجه جدی داشته باطی مناظرهای در دانشگاه علوم اقتصادی عنوان شد: عباس زاده: مشکل امریکا با ایران انقلاب اسلامی است نه پرونده هست
طی مناظرهای در دانشگاه علوم اقتصادی عنوان شد عباس زاده مشکل امریکا با ایران انقلاب اسلامی است نه پرونده هستهای زیباکلام کاش پایمان میشکست و به راهپیمایی نمیرفتیممدیر کل سیاسی وزارت کشور دولت نهم و دهم گفت مذاکرهای که با عزت و قدرت و اقتدار مدیریت نشود نتیجهاش دهن کجی آدمجهانگیری: چرایی اجرا نشدن طرحهای مصوب شورای علوم، تحقیقات و فناوری بررسی شود
سهشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸ ۴۱ معاون اول رئیسجمهور با اشاره به گزارش دبیرخانه شواری عالی علوم تحقیقات و فناوری عتف از آخرین وضعیت طرحهای کلان ملی مصوب شورا بر لزوم آسیبشناسی و بررسی دلایل عدم اجرای برخی طرحها تاکید کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایبه میزبانی کرمان ششمین همایش کشوری علوم پایه سمپاد آغاز شد
به میزبانی کرمانششمین همایش کشوری علوم پایه سمپاد آغاز شدششمین همایش کشوری علوم پایه سمپاد از صبح امروز در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان ششمین همایش کشوری علوم پایه سمپاد در چهار بخش زیستشناسی فیزیک و اخترشناسی شیمی ریاضی و کدبیر شورای تحول علوم انسانی: نمی خواهیم مقلد باشیم
دبیر شورای تحول علوم انسانی نمی خواهیم مقلد باشیم تهران - ایرنا - دبیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ابراز عقیده کرد که منظور از ایجاد تحول در علوم انسانی نفی علوم موجود نیست بلکه ما می خواهیم در این زمینه فقط مقلد دیگران نباشیم به گزارش ایرنا حمید طالب زاده در سخنانی که چ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها