تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804373955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقلانیت عملی خواجه نصیر به سؤالات اخلاق پزشکی روز پاسخ می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه خسروپناه در همایش اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر:
عقلانیت عملی خواجه نصیر به سؤالات اخلاق پزشکی روز پاسخ می دهد
رئیس مؤسسه پزوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه بهترین روش برای پاسخ به سؤالات اخلاق پزشکی، عقلانیت عملی است که خواجه نصیر آنرا تبیین کرده، گفت: با عقل عملی که مبنای آن بدیهیات است می‌توان مصادیق ظلم و عدالت را در پزشکی هم مشخص کرد.



به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عصر امروز 5 اسفندماه در همایش اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر با بیان اینکه اندیشه و آرای خواجه نصیر پارادایمی در جریان فکری و اندیشه است که اگر الگوی عملی او را به کار بگیریم منشأ تحولات مختلفی در حوزه‌های گوناگون حتی علوم پایه می‌شود. وی افزود: راز موفق ‌بودن خواجه نصیر از سایر متفکران اسلامی در همان دوره و یا قبل و بعد از آنرا باید در رساله "سیر و سلوک" او یافت و او در این کتاب زندگی‌ نامه‌ خود را ارایه داده است که باید مورد واکاوی و بررسی مجدد قرار گیرد. خسروپناه در ادامه سخنانش اظهارداشت: «رابطه حسن و قبح اخلاقی» یا «حسن یا قبح افعال در چارچوب علمی و نظری» بیشتر در مباحث کلامی و فلسفه‌ای به آن پرداخته شده است اما بعدها این مبحث در کتاب‌های اخلاقی هم مطرح شد. سؤال اصلی این است که آیا ثواب و عقاب و مدح و ذم که بر فاعل مختار و فعل او نسبت داده می‌شود ذاتی فعل است یا به جعل جاعل که این سؤال را متکلمان و معتزله و اشاعره پاسخ داده‌اند. این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اشاعره معتقدند حسن و قبح افعال شرعی است یعنی فعل، فی حد نفسه نه قبیح است و نه حسن. وقتی شارع می‌گوید این فعل قبیح است آن فعل قبیح می‌شود و زمانی که می‌گوید این فعل حسن است آن فعل حسن می‌شود یعنی عقل هم ثبوتا و هم اثباتا حسن و قبح خود را از خدا و شارع مقدس می‌گیرند. خسروپناه با بیان اینکه اشاعره کسانی هستند که معتقدند فعل با کلام شارع حسن و قبح پیدا می‌کند، بیان کرد: دیدگاه معتزله خلاف این موضوع است و آنها معتقدند فعل ذاتا یا حسن دارد یا قبح و عقل این را می‌فهمد. بنابراین این دعوا میان اشاعره و معتزله است و خواجه نصیرالدین در کتاب تجرید العقاید دلیل می‌آورد که حسن و قبح افعال، عقلی است. وی در ادامه سخنانش بیان کرد: وقتی به آثار فلاسفه مراجعه می‌کنیم مشاهده می‌شود که آنها منکر حسن و قبح عقلی هستند اما این سؤال را خواجه نصیر مطرح کرد که چطور ممکن است فیلسوفی مانند ابن سینا منکر حسن و قبح شود و او کتابی بنام "فصول" دارد که در آن این مسئله را ذکر می‌کند. این نویسنده و محقق کشورمان با بیان اینکه فلاسفه منکر حسن و قبح عقلی شده‌اند منظور آن است که ما حسن و قبح را با عقل نظری درک نمی‌کنیم، گفت: لذا آنها منکر حسن و قبح عقلی نظری شده‌اند اما عقل عملی حسن و قبح را درک می‌کند، اگر عقل عملی تصوری از حسن عدالت یا قبح ظلم داشته باشد ما این موضوع را تصدیق می‌کنیم. بنابراین اگر فلاسفه منکر حسن و قبح عقلی شده باشند. وی با اشاره به اینکه این موضوع از منظر عقل نظری است نه عملی و خواجه این مبحث را در کتب اخلاقی خود در فلسفه بیان کرده و پیوند آنرا با عقل عملی نشان داده است. رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تأکید کرد: خواجه نصیر از عقل عملی استفاده می‌کند و معنای حسن و قبح عقلی را روشن می‌سازد. ما باید این را به حوزه اخلاق کاربردی برویم که بسیار مورد نیاز ماست. به طور مثال اخلاق سیاسی، اخلاق پزشکی، اخلاق مهندسی و ... . حجت‌الاسلام خسروپناه در پایان سخنانش تصریح کرد: امروز بسیاری از پزشکان سؤالات اخلاقی پزشکی دارند که به ما مراجعه می‌کنند، بهترین متد و روش، عقلانیت عملی است که خواجه نصیرالدین آنرا تبیین کرده یعنی با عقل عملی که مبنای آن بدیهیات است می‌توان مصادیق ظلم و عدالت را در پزشکی هم مشخص کرد.


۱۳۹۲/۱۲/۵ - ۱۷:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن