محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843302690
نقش نخست خواجه نصیر پاسخ به شبهات فخررازی است/ اهمیت و جایگاه عقل در آثار خواجه برجسته است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد؛
نقش نخست خواجه نصیر پاسخ به شبهات فخررازی است/ اهمیت و جایگاه عقل در آثار خواجه برجسته است
یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اهمیت و جایگاه عقل را به خصوص می توان در کتاب «تلخیص المحصل» خواجه نصیر ببینیم، گفت: «نقدالمحصل» که پاسخ خواجه نصیر به پرسشها و شبهات فخر رازی در کتاب «المحصل» است، نشان دهنده مناقشه و مواجهه ای است که در دوره خواجه صورت می گیرد و این نقش نخست خواجه است.
دکتر قاسم پورحسن، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره نقش خواجه نصیر الدین طوسی در تحولات اندیشه ای زمان خود به خبرنگار مهر گفت: دوره خواجه از دو حیث قابل اهمیت است. حیث اول مقارن است با گسترش دیدگاه اشاعره و شیوع افکار آنها در جامعه و در نهایت تسلط و نفوذ آنها بر افکار عامه مردم. در آن دوره، عقل کم فروغ شده و دیدگاه تصوفی و دیدگاه مقابله با عقل و عقلانیت شایع و رواج پیدا کرد. این وضعیت به لحاظ فکری مورد دغدغه خواجه است. خواجه برای بازسازی عقلانیت، احیاء عقل، نقش عقل در حیات انسان ها، در حیات دینی مسلمانان و جامعه اسلامی تلاش بسیاری کرد. وی افزود: در صورت ارزیابی صحیح متوجه می شویم بعد از ظهور غزالی و همچنین آثاری که فخر رازی به رشته تحریر درآورده است، تفکر اشعری تنها بین متفکران رسوخ پیدا نکرد بلکه تمامی جامعه را تحت تأثیر قرار داد. جامعه گرایش جدی به دیدگاه صوفیانه و نگاهی غیر عقلانی به دین پیدا کرده بود، به تعبیر امروز نگاه کاملاً ایمان گرایانه داشت. این را خواجه نصیر یک هشدار می دانست و درصدد بود تا با نوشتن آثاری به احیاء عقل بپردازد. این محقق و استاد دانشگاه ادامه داد: اهمیت و جایگاه عقل را به خصوص می توان در کتاب «تلخیص المحصل» خواجه ببینیم. خواجه اهمیت بسیاری برای عقل قائل است. با عقل است که می توانیم باورهای دینی را مدلل کنیم، با عقل است که می توانیم وحی را دریافت کنیم. با عقل است که می توانیم براهین مستحکمی برای برخی باورها ارائه کنیم. «المحصل» که محصول دیدگاه هایی است که فخر رازی دارد و از آراء مقابله با عقلانیت دفاع می کند و «نقدالمحصل» یا «تلخیص المحصل» دغدغه های خواجه نسبت به جامعه عقلانی است. پس «المحصل» که فخر رازی می نویسد و «نقد المحصل» خواجه نصیر، نشان دهنده مناقشه و مواجهه ای است که در دوره خواجه صورت می گیرد و این نقش نخست خواجه است. پورحسن گفت: اهمیت دیگر خواجه مربوط می شود به هم دوره بودن خواجه با حمله مغول، با ویرانی سرزمین های اسلامی، در حقیقت حمله مغول تنها نابودی شهرها و تصرف شهرها را به همراه نداشت بلکه تمدنی را که شکل گرفته بود و بنیانهای اندیشه و تفکر را از بین برد. بعد از آن حمله دیگر هیچ شالوده ای برای جامعه ایران به عنوان مرکز تمدن اسلامی باقی نمانده بود، این دوره به همراه وضعیتی که به مقابله با عقل برخاسته بود دوره زوال را شکل می داد، بنابراین می توان گفت خواجه فیلسوف دوره زوال است چراکه برای این زوال اندیشه ای می کند و نسبت عقل و دین را مهمترین راه علاج می داند. باید این دو اهمیت خواجه را باید مورد توجه جدی قرار دهیم. استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سؤال که آیا اندیشه و تألیفات خواجه همگام با تحولات زمانه و در پاسخ به مشکلات آن است، گفت: تعبیر من این است که خواجه یک فیلسوف انضمامی است یعنی خواجه با توجه به وضعیت جامعه می اندیشید. خواجه یک فیلسوف صرف انتزاعی نبود. خواجه در برج های فلسفه ننشسته بود که به دور از واقعیات جامعه بیاندیشد، اخلاق می نوشت برای درمان بی اخلاقی جامعه، تجرید یا نقد المحصل را به تحریر درآورد برای پاسخ به این سوال که چرا جامعه از عقل فرار کرده و به باورهای موهوم روی آورده است. ترس و نگرانی خواجه این بود که حیات جامعه دچار زوال شده، خواجه تلاش می کرد به نحوی صدمات حمله مغول را کم کند. نه از باب همراهی بلکه از این باب که بنیان های علم را تقویت کند و آنها را قانع کند که شالوده های علم را نابود نکنند. تلاش خواجه در احیاء و ایجاد مراکز علمی را در رصدخانه مراغه و کتابخانه می توان مشاهده کرد. این ها دغدغه های مهم خواجه است. وی افزود: در جنگ می بینیم که خواجه سرگردان و حیران بود از این قلعه به آن قلعه، از این شهر به آن شهر می رفت. خواجه مثل کسانی که از جنگ فرار کرده اند و به منطقه امنی رفته اند و کاری به صدمات جنگ ندارند، نبود. واقعیات را می دید، میزان صدمات جبران ناپذیری آن حمله را ارزیابی می کرد؛ فارغ از تهدید دیگران درباره اینکه آیا خواجه نقشی داشت یا خیر؟ خواجه تلاش می کرد اندیشمندان جامعه را از گزندهای بیشتر مصون بدارد، پس چنین متفکری نمی تواند انتزاعی باشد، خواجه متفکری است که دغدغه جامعه و مردم، دغدغه اخلاق مردم و حکومت را داشت و به دنبال پی ریزی بنیان هایی بود که آن مقدار باقیمانده ای که از تمدن اسلامی باقی مانده را از بین نبرند. همین تلاش خواجه یا بهتر است بگویم ثمرات علمی، معرفتی و عقلی او در دوره بعد یعنی در مکتب شیراز و اصفهان به شکل واضح و بارز جلوه کرد. پورحسن ادامه داد: خواجه همواره به دنبال درمان بود. درمان بی اخلاقی، درمان زوال، درمان گریز از عقل، درمان وضعیت انحطاط جامعه. به همین دلیل بود که خواجه در آثارش به اندیشه ها و مناسبات اجتماعی نگاه واقع بینانه داشت. فقط پند و اندرز نبود او سعی داشت بر اساس رذایلی که در جامعه شکل گرفته بود به آنها سروسامان دهد. از همین رو وقتی در اخلاق ناصری جامعه را توصیف می کند در واقع جایگاه اخلاق در مناسبات انسان را توصیف می کند پورحسن به این سؤال که در آن شرایط نامساعد سیاسی خواجه چطور موفق به احیاء فلسفه شد؟ این طور پاسخ داد: نباید این دیدگاه را بپذیریم که با حجمه های غزالی و تا حدی فخر رازی فلسفه خاموش شده باشد. فلسفه کم فروغ و کم رنگ شد، اما جامعه ایران علاقه مند به حیات فلسفی و عقلی بود. تلاش خواجه از چند حیث باید مورد توجه قرار بگیرد. تلاش نخست خواجه این است که متفکران و اندیشمندان را از گزند حملات مغول مصون داشت، حتی خواجه در فتح بغداد نیز چنین تلاش هایی را به انجام رساند. پس برای خواجه مهم است که متفکران بمانند و این اندیشمندان را در مراکزی که در تلاش برای شکل دهی آن بود جمع آوری کرد و هلاکوخان را قانع کرد که جامعه بدون متفکر سامان نمی گیرد و حتی ثمرات عینی آن را به مهاجمان نشان داد. بنابراین تلاش می کرد که پایه نخست عقل، فلسفه و علم یعنی اندیشمندان، متفکران و فیلسوفان را نگاه دارد و می بینیم که اینها در حول و حوش خواجه به خصوص در مراغه جمع می شوند. وی در پایان سخنانش اظهارداشت: تلاش دوم خواجه این است که با طرح مباحث فلسفی زمینه مشارکت هر چه بیشتر متفکران را فراهم کند. خواجه با فیلسوفان بسیاری به گفتگوی علمی می نشیند. ابن سینا به عنوان ثقل بنیان های تمدن اسلامی بود و خواجه تلاش کرد تا او را احیا کند. خواجه بی دلیل به دنبال ابن سینا نمی رود، خواجه دل باخته تفکر مشایی نیست یا دلدادگی به ارسطو ندارد، خواجه دلباخته ابن سینا و علاقه مند به تفکر ارسطو است که بنیان های محکمی را برای عقلانیت و علم پایه ریزی کرد. لذا ابن سینا را احیاء و در مقابل مخالفان ابن سینا به گفتگوی نظری می نشست. تلاش های خواجه در پاسخ دادن به مخالفان بخشی از این کوشش های فلسفی و نظری اوست. آنچه را که خواجه در این حیث انجام داد برجای گذاشتن آثاری است که بلافاصله بعد از خواجه در مکتب شیراز نمایان شدند. استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: حیث سوم تلاش خواجه در بازخوانی سنت فلسفی است، نه اینکه لزوماً آن را احیاء کند، بلکه آن چیزهایی که مغفول مانده بود را دوباره مطرح کرده و به پاسخگویی ایرادات بپردازد. با نگاه به این بازخوانی می بینیم خواجه با کسانی که تفکر درست فلسفی ندارند مثل شهرستانی مقابله می کند. وقتی شهرستانی «مصارع الفلاسفه» نوشت، خواجه «مصارع المصارعه» را به تحریر درآورد. می توان گفت این موضوع در دوره خواجه بی بدیل است. یعنی دیگران به مناظره و مناقشه با شهرستانی نپردازند ولی خواجه در کنار پاسخ گفتن و نقل کردن نسبت به دیدگاه مخالفان فلسفه تلاش می کند که جریان فلسفی را بازخوانی کند و بنیان های آن را تقویت کند. این تلاش های خواجه است که ما می بینیم بعدها متفکران از استمرار حیات فلسفی و عقلی در دوره خواجه توس سخن می گویند. عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که مدلول واژه های اخلاقی همچون خوبی و بدی یا حسن و قبح از دیدگاه خواجه چیست؟ گفت: می دانیم که علی رغم همه تحولات و مسائل سیاسی، خواجه متوجه اخلاق است. می دانیم که خواجه دو اثر مهم یعنی «اخلاق ناصری» و دیگری «اوصاف الاشراف» درباره اخلاق نوشته است. مبنای تلاش های خواجه بر این است که به نوعی هم اخلاق فلسفی را تدوین کند و هم اخلاقی بر اساس آموزه های دینی شکل بدهد. اوصاف الاشراف نمونه ای از آن است. تلاش خواجه این است که بتواند بر مبنای نظریه فضیلت و رذیلت بنیان هایی برای این اخلاق بوجود آورد. خواجه حسن و قبح و نیکی و زشتی را بر اساس مبانی که در باب فضیلت و رذیلت وجود دارد، ذکر می کند. نکته مهم این است که همه فیلسوفان پیش از خواجه مانند ابوعلی، فضیلت و رذیلت را بر مبنای آموزه های دینی بررسی نمی کردند بلکه بر اساس نگاه صرف فلسفی که برآمده از دیدگاه ارسطویی بود به آن می پرداختند. این مناقشه وجود دارد که در حال حاضر اخلاق اسلامی، اخلاق ارسطویی است یا اینکه اخلاق اسلامی کاملاً از اخلاق ارسطویی جداست؟ وی ادامه داد: خواجه تلاش کرد اخلاق فلسفی نه لزوماً ارسطویی صرف را با اخلاق دینی جمع کند. ما این تلاش را در اخلاق ناصری و به نحو شگفت انگیزی در اوصاف الاشراف می بینیم. پس خواجه وقتی می گوید فضیلت و رذیلت، باید و نبایدها را بر همین مبنا می چیند. خواجه بنیان اصلی «باید» را بر اساس دستورات «عقل» و در حوزه دینی بر اساس دستورات «وحی» بنا کرد، اما نه لزوماً با دیدگاه اشاعره. ما می دانیم که اشاعره پیش از خواجه معتقد هستند که مسئله حکمت و عدالت تابعی از صفت فعل است، در حالی که از دیدگاه خواجه حکمت و عدالت هستند که بر سایر صفات حکومت می کنند و آنها تابعی از صفت حکمت هستند. سخن از این است که به دیدگاه خواجه مسئله باید و نباید و حسن و قبح تألیفی از بنیان های عقلی و دینی است و اتفاقاً وقتی ما به اخلاق منصوری در حوزه مکتب شیراز مراجعه می کنیم تأثیرات خواجه را بر آن می بینیم وی در پایان خاطرنشان کرد: خواجه در اخلاق تلاش می کند مقداری از اخلاق نیکوماخوس فاصله بگیرد و به آموزه های دین نزدیک شود، لذا وقتی در حوزه باید و نباید و فضیلت و رذیلت حرف می زند به احادیث و آیات قرآن مراجعه می کند. اینها نشاندهنده اهتمامی است که خواجه به باب اخلاق دارد. خواجه با متفکران زیادی مواجهه است، با ابن سینا، با بازخوانی فارابی، با پاسخگویی به غزالی، شهرستانی، فخررازی. این نشاندهنده وسعت نظر خواجه است که با فیلسوفانی به لحاظ فکری مواجهه است، آثار آنها را بررسی و نقد می کند اما در عین حال دیدگاه خود را به عنوان یک نظریه مهم عرضه و در قالب آثار ارزشمندی ارائه می کند و بعدها تأثیراتش در مکتب شیراز و اصفهان بارز می شود.
۱۳۹۲/۱۲/۵ - ۰۸:۴۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]
صفحات پیشنهادی
آیا خواجه نصیرالدین در سقوط خلافت بغداد نقش داشته است؟
آیا خواجه نصیرالدین در سقوط خلافت بغداد نقش داشته است برخی متعصبان برای بدنام کردن شیعه خواجه نصیرالدین طوسی را در سقوط خلافت بغداد دخیل میدانند اما با بررسی تاریخی از منابع اهل سنت و شیعه این نظر رد میشود به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس برخی متعصبان برای بدنام کردن شیعهمایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی برگزار میشود
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۵۰ همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی با موضوع اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این همایش که به همت انجمن حکمت و فلسفه ایران و همکاری مؤسسه پژمبین بودن و فصاحت قرآن با عدم فهم بعضی از الفاظ آن منافاتی ندارد/ پاسخ به شبهاتی درباره زبان قرآن
دین و اندیشه مبین بودن و فصاحت قرآن با عدم فهم بعضی از الفاظ آن منافاتی ندارد پاسخ به شبهاتی درباره زبان قرآن خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه غرض از مبین و فصیح بودن قرآن قابل فهم بودن معنای ترکیبی و به تعبیر دیگر مراد جدی الفاظ آن برای عرب است و این بدون فهم بعضی از الفاظ آنخواجه نصیرالدین طوسی فلسفه را در خدمت علم کلام درآورد/ خواجه بیشتر یک متکلم بود
دین و اندیشه استاد دانشگاه تهران در گفتگو با مهر خواجه نصیرالدین طوسی فلسفه را در خدمت علم کلام درآورد خواجه بیشتر یک متکلم بود یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه خواجه نصیر الدین طوسی نه تنها در علم کلام که در فلسفه نیز صاحب نظر بوده است گفت با وجود تخصص خواجه در عهمایش بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی/ اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر
دین و اندیشه همایش بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی با موضوع اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر 5 اسفندماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت انجمن حکمت و فلسفه ایخاکیصدیق خبر داد راهاندازی مرکز جمعآوری مستندات علمی در دانشگاه خواجهنصیر
خاکیصدیق خبر دادراهاندازی مرکز جمعآوری مستندات علمی در دانشگاه خواجهنصیررئیس دانشگاه خواجهنصیر از راهاندازی مرکز جمعآوری مستندات علمی تولیدات دانشگاه در آیندهای نزدیک خبر داد به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس علی خاکیصدیق رئیس دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی صبحشریعت و عدالت کیفری اسلامی در زمان جنگ و صلح بررسی شد/ اصول موضوعه حقوق بشر و جایگاه عدالت در فقه
دین و اندیشه شریعت و عدالت کیفری اسلامی در زمان جنگ و صلح بررسی شد اصول موضوعه حقوق بشر و جایگاه عدالت در فقه کتاب شریعت و عدالت کیفری اسلامی در زمان جنگ و صلح The Shari a and Islamic Criminal Justice in Time of War and Peace که به قلم ام شریف باسیونی به نگارش درآمده است دربهمایش خواجه نصیرالدین طوسی در یزد برگزار می شود
همایش خواجه نصیرالدین طوسی در یزد برگزار می شود یزد - ایرنا- مسئول روابط عمومی دانشگاه یزد از برگزاری همایش روز مهندس و خواجه نصیرالدین طوسی در استان خبر داد فاطمه السادات میرحسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود این همایش را انجمن علمی دانشکده برق و کامپیوخواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی
خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی شاهرود - ایرنا - در ایران روز پنجم اسفندماه سالروز تولد خواجه نصیر الدین طوسی روز مهندسی نام گذاری شده است به پاس گرامیداشت خدمات ارزنده دانشمند ایرانی ابو جعفر محمدبن محمدبن حسن طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین فیلسوف متکلم فقیه دانشمندامروز «نقش و جایگاه فرهنگ در توسعه پایدار» بررسی میشود
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴ ۱۶ انجمن انسانشناسی ایران نشستی را با موضوع نقش و جایگاه فرهنگ در توسعهی پایدار برگزار میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این نشست دکتر محدثه محبحسینی - استادیار وزارت علوم تحقیقات و فناوری - سخنرانی میکند و ضمن تبیین مفهوم فرنخستین اوراق وقفی منتشر شده کشور رونمایی می شود/ تا سقف هزار میلیارد ریال اوراق وقف منتشر می شود
دین و اندیشه نخستین اوراق وقفی منتشر شده کشور رونمایی می شود تا سقف هزار میلیارد ریال اوراق وقف منتشر می شود به همت سازمان اوقاف و امور خیریه طی مراسمی نخستین اوراق وقفی منتشر شده جمهوری اسلامی ایران 5 اسفندماه رونمایی می شود این مراسم دوشنبه 5 اسفندماه از ساعت 19 در سالن همایشایران جایگاه نخست منطقه ای خود را اثبات کرده است
خطیب جمعه دماوند ایران جایگاه نخست منطقه ای خود را اثبات کرده است دماوند- ایرنا- خطیب جمعه دماوند گفت امروز مشکل دشمن با ایران برنامه هسته ایی و غنی سازی اورانیوم نیست بلکه مشکل دشمن اثبات جایگاه نخست این کشور حتی در زمان چالش با غرب به ویژه آمریکا و اسرائیل است به گزارش ایرننخستین همایش سراسری نقشه برداری صنعت ساختمان برگزار شد
نخستین همایش سراسری نقشه برداری صنعت ساختمان برگزار شد مشهد- ایرنا- نخستین همایش سراسری نقشه برداری در صنعت ساختمان امروز با حضور مهندسان این حوزه از سراسر کشور برگزار شد رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی طی سخنانی در این همایش گفت باعث بسی افتخار است که در آستانه روز مهندس بجایگاه نقشهبرداری در کشور جدی گرفته شود
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۵۸ رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی گفت جایگاه نقشهبرداری در کشور باید جدی گرفته شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا -منطقه خراسان محمدرضا رئیسی در اولین سمینار سراسری نقشهبرداری در صنعت ساختمان که امروز یکم اسفند ماه در سالن همایجدیدترین ردهبندی کیفی خودروها: "مگان" در جایگاه نخست/ پراید و ام وی ام 110 بیکیفیتترین
جدیدترین ردهبندی کیفی خودروها "مگان" در جایگاه نخست پراید و ام وی ام 110 بیکیفیتترین براساس آخرین ردهبندی کیفی خودروهای داخلی در دی ماه امسال در غیاب نیسان تیانا عنوان با کیفیتترین خودروی تولیدی به مگان با 20 نمره منفی رسید به گزارش نامه نیوز به نقل از باشگاه خجایگاه شعر و شاعر در قرآن از دریچهی نگاه علامه طباطبایی رویکرد قرآن به شعر، منفی است؟
جایگاه شعر و شاعر در قرآن از دریچهی نگاه علامه طباطباییرویکرد قرآن به شعر منفی است شعر ممکن است غایت ذکری داشته باشد ولی بنا نیست ذاکر باشد و ممکن است شعر واجد زیبایی باشد ولی در عین حال هیچگاه در پی تذکر عدالت پاکی رستگاری شقاوت و نباشد یکی از اصلی ترین موضوعات در مقولهنماینده مجلس ملی فلسطین در پاسخ به فارس روابط ایران با گروههای فلسطینی متوازن شده/ایران میتواند نقش مثبتی در
نماینده مجلس ملی فلسطین در پاسخ به فارسروابط ایران با گروههای فلسطینی متوازن شده ایران میتواند نقش مثبتی در روند آشتی ملی فلسطین بازی کندیک نماینده پارلمان فلسطین با اشاره به آغاز فصل جدیدی از روابط تهران و جنبش فتح تأکید کرد ایران میتواند نقش مثبتی در روند آشتی فلسطین ایفاء-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها