تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818782055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرد متکبر در قیامت به چه شکلی درمی‌آید؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۵




66-173.jpg

تکبر ورزیدن از بزرگترین صفات رذیله است که آفت آن بسیار و گزند آن بی‏‌شمار است، چه بسیار هستند از خواص و عوام که به واسطه این مرض به هلاکت رسیده‏‌اند. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیامبر خدا(ص) در حدیثی، منفورترین مردمان را شخص متکبّر معرفی می‌کنند1" این حدیث بسیار مهم از نبی و فرستاده الهی نشان از رذالت این صفت دارد که باید بسیار مراقب بود. امام علی(ع) نیز فرمودند: "حرص و تکبّر و حسادت، انگیزه‌های فرورفتن در گناهانند2". همچنین امام صادق(ع) در تقبیح این صفت رذیله می‌فرمایند: "تکبر، این است که مردم را تحقیر کنی و حق را خوار شماری3". ایشان در روایتی دیگر در بیان نحوه محشور شدن انسان متکبر در روز قیامت فرمودند: "(روز قیامت) افراد متکبر به شکل مورچه در آورده می‏‌شوند و مردم پیوسته آنها را لگدمال می‏‌کنند، تا زمانی که خدا از رسیدگی به حساب بندگان فارغ شود4. یکی از نمونه‌های کبر و تکبر از ابتدای خلقت کاری بود که ابلیس در برابر خالق متعال انجام داد و به خاطر لحظه‌ای تکبر رانده شد و این بهترین درس و عبرت برای ماست. امام علی(ع) در این باره که چگونه از کار ابلیس عبرت بگیریم، می‌فرمایند: "از کاری که خدا با ابلیس کرد پند گیرید. آن گاه که، به خاطر لحظه‏‌ای تکبّر، کار طولانی و کوشش طاقت فرسای (عبادی) ... او را باطل کرد! پس، بعد از ابلیس (با آن همه مقامی که داشت) کیست که با معصیتی چون معصیت او، از خشم و کیفر خداوند ایمن باشد؟5". منابع احادیث: 1- بحارالأنوار: 73 / 231 / 23 منتخب میزان‌الحکمة: 480 2- نهج‌البلاغه(صبحی صالح)، ص541 ، حکمت 371 3- الکافی(ط-الاسلامیه)، ج2، ص310 4- الکافی: 2 / 311 / 11 منتخب میزان‌الحکمة: 414 5- نهج البلاغة: الخطبة 192 منتخب میزان‌الحکمة: 480 انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن