تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820220169
خوانندهسالاري، واقعيتي دردناك است گفتو گو با سهيل مخبري، آهنگساز و نوازنده
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: خوانندهسالاري، واقعيتي دردناك است گفتو گو با سهيل مخبري، آهنگساز و نوازنده
سهيل مخبري، از استعدادهاي جوان موسيقي كشورمان است. او چندي پيش آلبوم موسيقي بيكلام «دُروج» را منتشر كرد.
اين آلبوم به باور كارشناسان موسيقي از جمله آثاري است كه سازنده آن تجربه هاي تازه و بكري را در ساخت يك اثر موسيقايي به كار گرفته و اين توانايي را دارد كه مخاطبان زيادي را به سمت موسيقي جدي كشورمان جذب كند.
اين آلبوم مورد ستايش اردشير كامكار، نوازنده و آهنگساز برجسته و پيشكسوت كشورمان هم قرار گرفته و به نظر مي رسد مخبري نخستين گامش را محكم برداشته است. با او درباره اين آلبوم گفت و گويي انجام داده ايم.
از چه زماني به صورت حرفه اي به موسيقي و آهنگسازي گرايش پيدا كرديد؟
از كودكي موسيقي را با ساز سنتور و البته با گرايش به موسيقي غربي شروع كردم. پس از آن نواختن ويولن كلاسيك را ياد گرفتم و از همان نوجواني، فعاليتم را در اين عرصه به صورت تجربي آغاز كردم. بعد از آن هم وارد دانشگاه شدم و به فعاليتم شكل حرفه اي تري بخشيدم.
شما يك آلبوم بي كلام منتشر كرده ايد و اين يعني در اين اثر از وجود خواننده به عنوان يكي از اركان بسيار مهم جذب مخاطب چشم پوشي كرده ايد. كمي درباره دليل اين كار توضيح دهيد.
هدف من در آلبوم «دُروج» بياني سازي بوده نه آوازي. قصد داشتم با استفاده از امكانات صوتي سازها، تفكرات و ايده هايم را بيان كنم، نه با استفاده از كلام يا به تبع آن حضور خواننده. در اين اثر با استفاده از لحن و تركيب متفاوت دو ساز كمانچه و قيچك، صدايي را كه مي خواستم ايجاد كردم و از نتيجه كار راضي هستم.
فكر نمي كنيد وجود خواننده مي توانست در شنيده شدن آلبوم كمك بيشتري كند؟
به هيچ عنوان قصد نداشتم آلبوم اولم با كلام يا حضور خواننده اي باشد. البته تاكيد مي كنم با حضور خواننده يا موسيقي با كلام مخالفتي ندارم. مسأله اين بود كه دوست داشتم براي معرفي خودم در دنياي حرفه اي موسيقي، كارم را با يك آلبوم بي كلام آغاز كنم.
شما در اين آلبوم موسيقي چندصدايي سازمحور را تجربه كرده ايد. كمي در اين باره توضيح دهيد.
دوست دارم هميشه در آثارم دنبال ايجاد عمق باشم. در دُروج هم سعي كردم با صدا عمق ايجاد كنم. در آهنگسازي آلبوم، صدا و صدا دهي از مهم ترين مسائلم بود. بدون شك موسيقي چند صدايي حجم بيشتري نسبت به موسيقي تك صدايي و دوصدايي خواهد داشت كه البته در تعاريف علمي موسيقي اين مسأله بسيار پيچيده و مهم است.
موسيقي ايراني هميشه با مشكل حجم روبه روست. شما اين مشكل را چگونه حل كرديد؟
بخشي از اين مشكلات به ضعف سازهاي ايراني بازمي گردد كه در شرايط پيشرفت موسيقي و تغييرات آن نتوانسته ايم آن را حل كنيم، اما بخش ديگري از اين مشكلات به نگرش آهنگسازان موسيقي سنتي برمي گردد چون حجم و عمق هردو از ذهنيت آهنگساز نشات مي گيرد. همان طور كه قبلا هم اشاره كردم در دُروج نقش پررنگ با قيچك است كه بخش عمده اي از حجم صدادهي را در آلبوم بر عهده دارد، استفاده از تكنيك هاي مختلف نوازندگي در اين ساز، اين صدا و حجمي را كه شنيده مي شود به وجود آورده است، البته در آثار بعدي اين نقش به طور كامل بر عهده قيچك نخواهد بود، اما در آلبوم دُروج به علت همان ايده هايي كه اشاره كردم هدف همين بود.
هر هنرمندي براي اثري كه توليد مي كند دغدغه اي در دل و ذهن خود دارد. شما براي توليد دُروج چه دليلي داشتيد؟
دغدغه به معناي اصلي كلمه وجود نداشت. منظورم دقيقا معناي لغوي دغدغه است. همان طور كه مي دانيد قطعات دُروج طي چندين سال و با فواصل زماني مختلف ساخته شده است. قطعا حالات روحي من در شكل گيري قطعات در اين سال ها تاثير زيادي داشته اما دغدغه اي واحد، موجب شكل گيري قطعات دُروج نشده است.
در اين يك ماه كه اين آلبوم انتشار يافته، استقبال از اين اثر به چه شكل بوده و مخاطبان بيشتر از چه طيفي هستند؟
خوشبختانه از آلبوم استقبال خوبي شده است. اين مسأله، هم از طرف موسسه فرهنگي ـ هنري آواي باربد ـ كه ناشر آلبوم است ـ به من منتقل شده و هم از طريق دوستان و اطرافيانم. در كل اثري موفق مي شود كه هم مورد تحسين خواص قرار گيرد و هم مورد پسند شنونده معمولي موسيقي. احساس مي كنم تا حدودي دُروج چنين حالتي داشته است.
از فعاليت هاي آينده تان درباره موسيقي بگوييد. آيا كاري در دست انتشار داريد؟ و اين كه چه زماني شاهد برگزاري كنسرت دُروج خواهيم بود؟
بله. شروع ضبط آلبوم دوم من، اول دي امسال بود. آلبوم دوم فضايي متفاوت نسبت به دُروج خواهد داشت. اين آلبوم نگاهي بسيار دقيق و ظريف به بوميت ايران دارد و اميدوارم با لحني متفاوت به نتيجه برسد. احتمالا اين آلبوم 9 يا 10 قطعه جديد خواهد داشت و همين طور از سازبندي و تنظيم متفاوتي برخوردار خواهد بود. براي برگزاري كنسرت دُروج هنوز برنامه مشخصي ندارم. فقط مي توانم بگويم به احتمال زياد تابستان سال آينده روي صحنه خواهد رفت.
آيا آثار بعدي تان هم ادامه همين راهي است كه شروع كرديد. يا صرفا اين آلبوم براي شما يك تجربه بوده است؟
دُروج براي من تجربه بسيار ارزشمند و لذتبخشي بود. با اين آلبوم كاملا حرفه اي برخورد شد كه البته دور از انتظار هم نبود و اين براي من بسيار باعث خوشحالي است و كارهاي بعدي من هم ادامه همين راه خواهد بود.
به فكر انتشار اثري با كلام هم هستيد؟
خيلي با وسواس، خيلي با احتمال كم، خيلي گُزيده و اندك شايد در آلبوم بعدي. براي حضور كلام و خواننده نكات زيادي را براي كار كردن در نظر دارم؛ از كلام و شعر گرفته تا عميق ترين ظرايف صدا و بيان خواننده كه براي اين مسأله و انتشار اثري با كلام فعلا عجله اي ندارم.
كمي درباره خواننده سالاري براي ما بگوييد. فاصله اي كه هميشه بين خواننده و همه اعضاي اركستر وجود داشته، چرا پديد آمده و چرا ادامه پيدا كرده است؟
موسيقي ايراني وابسته به آواز است؛ اين امري است اجتناب ناپذير. در هر حال مخاطب موسيقي ايراني با كلام ارتباط خاصي برقرار مي كند، كلام را دوست دارد و خوب متوجه مي شود. اين اصلا هم بد نيست، اما در اين بين خواننده است كه نبايد با علم بر اين مسأله از موسيقي، آهنگساز و نوازنده ها سوءاستفاده كند. اين خواننده است كه بايد بداند مثل همه عضوي است از يك گروه؛ نه موجودي خاص كه با بودنش به گروه و آهنگساز لطف مي كند. در اين بين همگي به هم محتاجند، بدون خواننده اي با تكنيك، خوش ذوق و خوش صدا موسيقي يك آهنگساز تاثير كامل و درست را نخواهد داشت و همين طور بدون نوازنده هايي خبره و با درك بالا آهنگساز و خواننده هردو ذوق و زحمتشان بر باد خواهد رفت و در نهايت، بدون آهنگساز اصلا كاري ساخته نخواهد شد كه بخواهد اجرا شود. پس همگي به هم محتاجيم، اما در اين بين مردم هم بايد توجه بيشتري داشته باشند، يك موسيقي را حداقل با اسم خواننده و آهنگساز آن اثر بشناسند و دنبال كنند و نه تنها اسم خواننده. اين مسأله واقعا دردناك است. در رسانه هم اوضاع به همين شكل است، البته فرهنگسازي در اين زمينه تاثيرات زيادي دارد كه اميدوارم همچنان ادامه و تاثير داشته باشد.
وضعيت اقتصاد موسيقي را چطور ارزيابي مي كنيد؟
براي يك آهنگساز يا نوازنده، بدون تدريس در مقياس گسترده و با برنامه كاري فشرده، بدون حضور به عنوان نوازنده در توليدات مختلف موسيقي و همچنين كنسرت ها كه البته در اين مورد درآمد قابل توجهي وجود ندارد، صرفا مبلغي است اندك براي گذراندن يك زندگي نسبتا معمولي و بدون داشتن پشتوانه قوي از لحاظ مالي، وضعيت اقتصاد موسيقي به خودي خود وضعيت خوبي نيست، هيچ ذهنيتي هم درباره بهتر شدنش ندارم چون هر پيشنهاد و تلاشي معمولا نتيجه چنداني ندارد.
زينب مرتضايي فرد / گروه فرهنگ و هنر
پنجشنبه 5 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]
صفحات پیشنهادی
مديركل فني و حرفهاي استان تهران در گفتوگو با فارس خبر دادارائه تسهيلات به مهارتآموزان كارآفرين تا سقف ۱۰۰ م
مديركل فني و حرفهاي استان تهران در گفتوگو با فارس خبر دادارائه تسهيلات به مهارتآموزان كارآفرين تا سقف ۱۰۰ ميليون تومان مديركل آموزش فني و حرفهاي استان تهران با اشاره به آموزش بيش از ۱۰ هزار نفر در دورههاي مهارتي و ارتقاي شغلي در اصناف مختلف گفت به مهارتآموزان كارآفرين به ادر گفتوگو با فارسيدالله صمدي: جشنواره جامجم به فكر تسهيلات براي برگزيدگان باشد
در گفتوگو با فارسيدالله صمدي جشنواره جامجم به فكر تسهيلات براي برگزيدگان باشد كارگردان سريال شوق پرواز گفت متوليان جشنواره جامجم بايد به فكر در نظر گرفتن تسهيلاتي براي برگزيدگان اين جشنواره باشند تا بتوانند در سالهاي آينده آثار بهتري را ارائه دهند يدالله صمدي در گفتوگقائممقام وزير راه در گفتوگو با فارس خبر داداختصاص 5 درصد تسهيلات صندوق توسعه ملي براي نوسازي ناوگان هوايي/ال
قائممقام وزير راه در گفتوگو با فارس خبر داداختصاص 5 درصد تسهيلات صندوق توسعه ملي براي نوسازي ناوگان هوايي الزام ورود هواپيماي زير 10 سال قائممقام وزير راه با اشاره به زمينگير بودن 105 فروند از هواپيماهاي موجود ناوگان به فرسوده بودن كل ناوگان هوايي اشاره كرد و گفت 5درصد تسهيمحمدزاده در گفتوگو با فارس مطرح كردسند حديثي و سه محور اصلي زيارت اربعين
محمدزاده در گفتوگو با فارس مطرح كردسند حديثي و سه محور اصلي زيارت اربعين رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق ع درباره ارتباط زيارت اربعين و معياري براي سنجش مؤمنان گفت دلايل متعددي در اين زمينه وجود دارد اما واقعيت آن است كه اربعين يك روز مهم در فرهنگ شيعه به شمار ميرود رگفتوگو با وحيد خانهساز كارگردان مستند «دورترين جاي جهان»مستند بخش مهمي از سينماست اما در ايران آن را گزارش
گفتوگو با وحيد خانهساز كارگردان مستند دورترين جاي جهان مستند بخش مهمي از سينماست اما در ايران آن را گزارش خبري ميدانند هيچ سازماني حمايتمان نكرد كارگردان مستند بلند دورترين جاي جهان گفت سينماي مستند بخش بزرگ و مهمي از سينماست اما در ايران به سينماي مستند بيشتر به شكل گحجتالاسلام راعي در گفتوگو با فارس:شهادتدادن يك حق نيست بلكه تكليف است
حجتالاسلام راعي در گفتوگو با فارس شهادتدادن يك حق نيست بلكه تكليف است يك استاد حقوق دانشگاه گفت تعبير تبعيض جنسي در زمينه بياعتباري شهادت زنان غلط است و مبناي منطقي حقوقي و فقهي ندارد ضمن اينكه شهادتدادن يك حق نيست بلكه تكليف است حجت الاسلام مسعود راعي استاد حقوق دانشاميرزاده در گفتوگو با فارس خبردادنخستين جلسه هيئت تجديد نظر و بدوي رسيدگي به تخلفات ناشران با حضور معاون فرهن
اميرزاده در گفتوگو با فارس خبردادنخستين جلسه هيئت تجديد نظر و بدوي رسيدگي به تخلفات ناشران با حضور معاون فرهنگي رئيس هيئت تجديد نظر رسيدگي به تخلفات ناشران گفت قرار است نشستي مشترك با حضور اعضاي هيئت تجديد نظر رسيدگي به تخلفات ناشران و هيئت بدوي تشكيل شود ضمن اينكه اين جلسه بهاميرمهرداد خسروي در گفتوگوي مشروح با فارس مطرح كردجنگ رسانهاي وهابيت براي تخريب اسلام و شيعه/خاطرهاي از «شب
اميرمهرداد خسروي در گفتوگوي مشروح با فارس مطرح كردجنگ رسانهاي وهابيت براي تخريب اسلام و شيعه خاطرهاي از شب آسماني و حضور ماموستا بهمني مجري و كارشناس برنامه شب آسماني ميگويد دهها شبكه مخالف انديشه اصيل اسلامي در نحلههاي مختلف فكري از جمله وهابيت سالهاست تلاش بيوقفهادر گفتوگوي مشروح با فارس عنوان شدتوصيههاي استاد فاطمينيا براي منبريها/ تأكيد رهبر انقلاب بر تأسيس دارالتبل
در گفتوگوي مشروح با فارس عنوان شدتوصيههاي استاد فاطمينيا براي منبريها تأكيد رهبر انقلاب بر تأسيس دارالتبليغ فاطمينيا از اساتيد اخلاق ميگويد ببينيد تعارف نداريم كفگير ما دارد يواش يواش به ته ديگ ميرسد در گذشته مجتهدان روي منبر ميروند اما امروز متأسفانه اخيراتاريخ را به روايت شاعران بخوانيم/ صد سال شعر فارسي از نگاه ساعد باقري و سهيل محمودي
تاريخ را به روايت شاعران بخوانيم صد سال شعر فارسي از نگاه ساعد باقري و سهيل محمودي سيدعبدالجواد موسوي ساعد باقري و سهيل محمودي همت كردهاند و سيوسه جلد از گزيدهاي از صد سال شعر فارسي را تحويل انتشارات اميركبير دادهاند اين پروژه كه قرار است در صد جلد منتشر شود قرائت و روايتشعرخواني سهيل محمودي در كافه خبر
شعرخواني سهيل محمودي در كافه خبر به گزارش خبرگزاري خبر آنلاين سهيل محمودي و ساعد باقري در حال پژوهش بر روي صد سال شعر فارسي هستند كه 30 كتاب از اين مجموعه تاكنون از سوي نشر اميركبير روانه بازار شده است چهارشنبه 27 آذر 1392حميدرضا ديبايي در گفتوگو با فارسآغاز كارهاي اجرايي «نخستين جشن رسانهها در حوزه سينما»/ انتشار فراخوان به زود
حميدرضا ديبايي در گفتوگو با فارسآغاز كارهاي اجرايي نخستين جشن رسانهها در حوزه سينما انتشار فراخوان به زودي معاون ارتباطات و امور رسانهاي بنياد سينمايي فارابي از آغاز مراحل اجرايي نخستين جشن رسانهها در حوزه سينما و انتشار فراخوان آن در هفته آينده خبر داد حميدرضا ديبايي دمراقبي در گفتوگو با فارس:«يلدا» روز زايش خورشيد و آغاز چيرگي نور بر تيرگي است
مراقبي در گفتوگو با فارس يلدا روز زايش خورشيد و آغاز چيرگي نور بر تيرگي است غلامحسين مراقبي گفت روز نخست دي روز زايش خورشيد و بهمفهومي ديگر آغاز چيرگي نور بر تيرگي است از اين رو ايرانيان شبي را كه بامدادش با افزايش مدت روز غلبه بر سياهي ميدانستند جشن ميگرفتند غلامحسين-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها