تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802785982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمدزاده در گفت‌وگو با فارس مطرح كردسند حديثي و سه محور اصلي زيارت اربعين


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: محمدزاده در گفت‌وگو با فارس مطرح كردسند حديثي و سه محور اصلي زيارت اربعين
رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق(ع) درباره ارتباط زيارت اربعين و معياري براي سنجش مؤمنان ‌گفت: دلايل متعددي در اين زمينه وجود دارد اما واقعيت آن است كه اربعين يك روز مهم در فرهنگ شيعه به شمار مي‌رود.


رضا محمدزاده، رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار آئين و انديشه خبرگزاري فارس درباره اينكه چرا زيارت اربعين يكي از نشانه‌هاي شخص مؤمن ذكر شده است،‌ گفت: دلايل متعددي در اين زمينه وجود دارد اما واقعيت آن است كه اربعين يك روز مهم در فرهنگ شيعه به شمار مي‌رود.

وي سپس به سند حديثي اين زيارت اشاره كرد و يادآور شد: زيارت اربعين را جناب صفوان از امام صادق (ع) و مرحوم شيخ طوسي در مصباح و مرحوم كفعمي اين زيارت را نقل كرده‌اند و زيارت اربعين به لحاظ سندي داراي سند محكمي بوده و از بخش‌هاي مختلفي تشكيل شده است.

وي عنوان كرد: بخش اول اين دعا يك سلام آغازين دارد، سلام يك حكمت است. حكمت سلام در آيات قرآن، روايات و فرهنگ مسلمانان اين است وقتي به كسي سلام مي‌فرستيم در واقع درون خودمان را موافق مباني و مرام او مي‌دانيم به ديگر معنا فردي را كه به او سلام مي دهيم مي‌پذيريم و به آن اعتقاد داريم.

محمدزاده ادامه داد: وقتي ما به ائمه اطهار عليهم‌السلام سلام مي‌فرستيم بدين معناست كه درون خودمان را نسبت به مردم مبناي فكري و رفتاري امام(ع) خاضع و خاشع مي‌كنيم و سعي داريم از طريق اين سلام، خود را در مسير پيروان آن بزرگان قرار دهيم.

وي به بيان بخش دوم مضامين والاي زيارت اربعين پرداخت و گفت: بخش بعدي اين زيارت به معرفي اباعبدالله(ع) و هدف و فلسفه قيام امام حسين (ع) مي‌پردازد. در اين زيارت مي‌خوانيم «بذل مهجته»؛ امام حسين(ع) كسي است كه همه وجود خود را براي خداوند بذل كرد و از خويش گذشت چرا چون «لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ» بنابراين حضرت سيدالشهدا(ع) با شهادت خود مي‌خواست انسان‌ها را از ناداني، جهل، ظلمت و سرگشتگي نجات دهد.

* انتخاب الگوهاي حق‌مدار يكي از اصول فكري تشيّع است

رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان كرد: در بخش سوم اين زيارت‌نامه ملاحظه مي‌شود كه لشكريان مقابل امام حسين(ع) توصيف مي‌شوند كه آنها اهل باطل بودند؛ دنيا‌طلبي، پيروي از طاغوت و هوي و هوس، اهل اختلاف و نفاق، از ديگر ويژگي‌هاي آنها بود اگر افراد جامعه نقطه‌ مقابل اين موارد را بگيرند يعني پيرو هوا و هوس نبوده و اهل اتحاد و همگرايي و وحدت باشند عامل نجات انسان‌ها در جوامع امروزي خواهد بود. چنانكه جامعه در زمان امام حسين (ع) اين ويژگي‌ها را نداشتند بنابراين آنچه كه برايشان حاصل شد جز از دست دادن سعادت و هدايت نبود. به دنبال اين توصيف از لشكريان يزيد، روح پاكي و قداست امام حسين (ع) و خصوصيت‌هاي مربوط به حضرت به شكل بسيار مناسبي مورد توصيف قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به عبارت «فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لامَعَ عَدُوِّكُمْ» گفت: يكي از اصول فكري بسيار مهمي كه شيعه تاكيد بسياري نسبت به آن دارد اين است كه تمايز انسان‌ها از سايرين به واسطه الگوهايي است كه مدنظر قرار مي‌دهند شيعيان و مسلمين زماني اهل نجات هستند كه پيرو شخصيت‌ها و جريان‌هايي باشند كه حق‌مدار باشند.

محمدزاده عنوان كرد: بحث تولي و تبري، دوست داشتن دوستان خدا و دشمن شمردن دشمنان خداوند يكي از مباني مهمي است كه فقها و بزرگان ما آن را مبنايي ذكر مي‌كنند كه انسان مي‌تواند به واسطه آن خود را در صراط مستقيم حفظ كند.

وي در ادامه به تعريف واژه «شيعه» پرداخت و اظهار داشت: «شيعه» يكي از كلمات قرآني است و پيروي از حق، پيروي از حق‌مداران و حق گرايان به عنوان يك وظيفه براي آنها تعيين شده و اگر در اين حق‌گرايي خود در مسير الهي باشد قرآن كريم به مجموعه كساني كه در اين مسير حركت مي‌كنند را تعبير به حزب‌الله مي‌كند كه نقطه مقابل آن حزب شيطان است.

* «زيارت اربعين» نقش فرهنگي بسيار مهمي در پاسداري از ارزش‌هاي اسلامي دارد

رئيس دانشكده الهيات دانشگاه امام صادق(ع) افزود: حزب شيطان كساني هستند كه پيروي از شيطان مي‌كنند و نسبتي با شيطان دارند و در زيارت اربعين به عنوان يك اصل مطرح شده است البته اين اصل، اختصاصي هم به زيارت اربعين ندارد. زيارت اربعين زيارتي عميق و مهمي است كه براي انتشار قيام عاشورا و بازشناسي فلسفه قيام و معرفي حضرت سيد‌الشهدا (ع) به عنوان يك امام مظلوم كه در راه حق شهيد شده، مي‌تواند نقش فرهنگي بسيار مهمي در پاسداري از ارزش‌هاي اسلامي ايفا كند.

وي خطاب به خطبا و وعاظ كه به دنبال منبعي براي سخنراني هستند، خاطرنشان كرد: با توجه به زيارت اربعين، سوژه اصلي امام حسين است و نقشه كار را هم مي‌توانيم از متون ديني به ويژه زيارت اربعين به دست آوريم. زيارت اربعين حاوي مطالب احساسي، تحليلي، اجتماعي و سياسي و ... است و از هر جهت كه در مضامين اين دعا توجه كنيم نكات بسيار عميقي وجود دارد.

محمدزاده گفت: يكي از كارهايي كه در پايان اين زيارت انجام مي‌شود عهدي است كه انسان ميان خود، خداي خويش و امام حسين (ع) مي‌بندد و بر اساس اين عهد، سعي مي‌كند در راستاي رسيدن به فلسفه‌اي كه امام حسين دنبال مي‌كرد و آرمان‌هايي كه ايشان براي انقلاب خويش متصور بود پايبند باشد و اين پاي‌بندي در اين عهدي است كه انسان با خودش در انتهاي زيارت شريف اربعين مي‌بندد.

انتهاي پيام/

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن