تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845899931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيماي انسان صالح در قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: « قرآن كريم كتاب انسان سازي است » ، برنامة سعادت و هدايت ، و راهنماي كساني كه مي خواهند به فوز عظيم و جاوداني نائل شوند. در اين راستا، شيوه‌هاي متنوعي در قرآن براي دعوت انسانها به رشد و صلاح، به كار رفته است . تبشير و انذار از مهم‌ترين اصول تبليغ قرآني است . يكي از راهكارهاي تبشيري، معرفي انسانها و جماعتهاي برگزيده، و برشمردن صفات و ويژگيها، و ذكر پاداشها و مواهب در نظر گرفته شده براي آنان است ؛ كه به طور ضمني يا به صراحت، به پيمودن راه آنان و اتّصاف به صفات نيكوي آنان، توصيه و تشويق مي فرمايد. برخي از اين برگزيدگان ، پيامبران و اولياي الهي هستند كه خداوند متعال با ذكر داستان زندگي آنان از تولد تا بزرگي و سپس بعثت وشروع دعوت و معجزات و رنجهايي كه در مسير نبوت خود داشته اند،‌انها را به عنوان الگو سرمشق ، ممتاز مي سازد. اسوه‌هاي ديگري نيز در قالب و ساختاري جمعي معرفي شده‌اند: مؤمنين، محسنين، مصلين، صديقين،‌خاشعين، مستغفرين،‌شاكرين، توّابين،‌متقين، صادقين، صابرين، اولوالالباب، ‌و … صالحين، از زمرة‌ اين برگزيدگان هستند، كه در اين نوشتار به بررسي خصوصيات و جايگاه آنها از منظر قرآن كريم، خواهيم پرداخت، ان 1ـ واژه شناسي « صالح » ،‌چنانكه مي دانيم از ريشه صلح است، «صلح» به معناي مسالمت و سازش. راغب اصفهاني اين كلمه را از بين رفتن نفرت از ميان مردم معنا كرده است1. « صَلاح » نيز به مفهوم شايسته شدن و خوب شدن به كار رفته است . اين كلمه گاه ضد فساد است: « ولاتفسدوافي الارض بعد اصلاحها2»، و گاهي در مقابل سيئه آمده است : « وءاخرون اعترفوا بذنوبِهِمْخلطوا عملاً صالحا وءاخَر سيّئاً 3 ».صاحب ِ « العين‌»،‌ صلاح را نقيض كلمه « طلاح » دانسته است4. صالح نيز « شايسته » معني شده، آنچه يا كسي كه خوب است و در آن فساد نيست. اين كلمه گاهي وصف عمل است مانند : « من امن بالله و اليوم الاخر و عمل صالحاً 5» و مي دانيم كه در آيات بسياري، ايمان و عمل صالح به منزلة دو بال براي كمال انسان، به همراه هم ذكر شده اند ـ در مواردي نيز صالح وصف شخص است مثلاً : « و كان ابو هماصالحاً6». البته صالح به معاني ديگري نيز آمده است كه محدودتر و خاصتر است، از جمله در آية « دَعْوَا الله ربّهما لئن اتيتناه صالحاً … فلماء اتا هما صالحاً … 7 » ظاهراً مراد از صالح، نام الخلقه و بي عيب است و در آية « وانكحوا الا يا مي منكن . الصالحين من عبادكم و إماءكم » به معني لياقت و اهليت براي ازدواج است . در المعجم الوسيط . صالح را چنين معنا مي كند: « المستقيم المودي لواحياته8 »‌. « صالحات » به عنوان صفت اعمال به كار رفته مانند: « و بشرالذين ءامنوا و عملو الصالحات9 » و نيز همسران شايسته با اين كلمه معرفي شده اند : « فاصالحت قانتاتُ …10» 2- سيماي انسان صالح در قرآن در اين بخش ، آيات مرتبط با اين موضوع را در قالب عناوين زير مورد توجه قرار مي دهيم : 1ـ2ـ ويژگي هاي كلي صالحان 2ـ2ـ شخصيتهاي صالح در قرآن 3ـ2ـ آثار صالح بودن 4ـ2ـ دعا در جهت صالح شدن 1ـ2ـ ويژگي هاي كلي صالحان بهترين آيه اي كه بطور كامل به صفات اعتقادي و عملكرد و وجه رفتاري انسانهاي صالح پرداخته آيات 113 و 114 سوره آل عمران است : يسواسواء من اهل الكتاب امة قائمه يتلون ءايت الله ءاناء اليل و هم يسجدون * يؤمنون بالله و اليوم الاخر و يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و يسارعون في الخيرات، وأوليك من الصالحين « ولي همة آنان يكسان نيستند،‌از ميان اهل كتاب، گروهي درست كردارند كه آيات الهي را در دل شب مي خوانند و سر به سجده مي نهند .به خدا و روز قيامت ايمان دارند؛ و به كار پسنديده فرمان مي دهند و از كار ناپسند باز مي دارند با و در كارهاي نيك شتاب مي كنند و آنان از شايستگانند» علامه طباطبايي (ره) ذيل اين آيه مي نويسند: « و قدعة الله سبحانه لهم جمل مهمات الصالحات،‌و هي الايمان و الامر بالمعرف و النهي عن المنكر و المسارعه في كل خير، ثم وصفهم بانهم صالحون، فهم اهل الصراط المستقيم، و زملاء الغبيين و الصديقين و الشهداء …11 » در مجموع، اين ويژگي ها به عنوان صفت كساني مطرح شده كه « در زمرة صالحان» قرار دارند: (1) ويژگي هاي اعتقادي : الف . ايمان به خدا ب . ايمان به روز قيامت (2) ويژگي هاي رفتاري : الف ـ تلاوت آيات الهي در دل شب ب ـ سجده و خشوع در آستان الهي ج ـ امر به معروف ونهي از منكر د ـ شتاب در كارهاي خير در آيه 9 سوره عنكبوت نيز همين ويژگي ها عنوان شده، با اين تفاوت كه مي توان گفت در « ايمان » و « عمل صالح » خلاصه گشته است : وَالَّذينَ ءامَنوُا و عَمِلُواالصَّالِحاتِ لَنُدْخِلَهَّمْ في الصَّلحِينَ « و كساني كه گرويده و كارهاي شايسته كرده اند، البته آنان را در زمرة شايستگان در مي آوريم . » عمل صالح در آية 10 سورة فاطرنيز مؤثر و بالا برنده « كلمة طيب12» شمرده شده : إلَيْهِ يَصْعَدُ اُلْكِلَمُ اُلطَيِّبُ وَالْحَمَلُ الصَّالِحَ يَرْفَعُهُ « سخنان پاكيزه به سوي او بالا ميرود، و كار شايسته به آن رفعت مي بخشد. » در آياتي از قرآن ، مي بينيم صالحات به عنوان گروهي جداگانه معرفي شده اند: فَالصَّالِحاتُ قانياتُ حافِظاتُ لِلغِيْب بِماحَفِظَ اللهُ13 بايد توجه داشت در اين آيه ويژگي همسران (زوجات ) صالح مورد نظر است ، نه زنان به طور مُطلق؛ به ويژه اينكه در ادامة آيه نُشوز در مقابل اين صلاح مطرح شده است14 . زنان صالح و درستكار كساني اند كه : « خاضع و معهد در برابر نظام خانواده‌اند، و نه تنها در حضور شوهر، بلكه در غياب او حفظ الغيب مي كنند15 .» 2ـ2ـ شخصيتهاي صالح در قرآن در آيات قرآن كريم، به صراحت برخي اشخاص، « صالح» شمرده شده اند . در مواردي اين صالحين از زمره انبياي الهي هستند،‌يعني در توضيح و بيان داستان اين پيامبران، آنان را به صنعت صلاح متّصف فرموده است، كه در ادامه به اين آيات اشاره خواهيم داشت. در يك مورد نيز عبارت صالح المؤمنين به كار رفته است : … فإنّ الله هومولاهُ و جبريلُ و صالح المؤمنين16 … در حقيقت خدا خود سرپرست او (پيامبر اسلام ) است، و جبرئيل و صالح و مؤمنان نيز ياور اويند مطابق برخي روايات، منظور از صالح المؤمنين در اين آيه شريفه، حضرت علي (عليه السلام ) مي باشد17 . ـ انبيا و پيامبراني كه با صفت صالح مدح شده‌اند :‌ (192) نوح و لوط : ضرب الله مثلاً للذين . كفروا مرات نوح و امرات لوط كانتا تحت عبادين من عبادنا صالحين18… و لوطاً اتيناه حكماً و علماً … و لدخلفته في رحمتنا انه من الصاحين19 (3) ابراهيم : ـ و من يرغب عن مله ابراهيم الامن سفه نفسه و لقداصطفيناه في الدنيا انه في الاخره لمن الصالحين20 ـ و اتيناه في الدنيا حسنه و انه في الاخره لمن الصاحين21 ـ ووهبناله اسحق و يعقوب و جعلنا في ذريته النبوه و الكتاب و اتيناه اجره في الدنيا و انه في الاخره لمن الصالحين22 (5 و 4) اسحق و يعقوب : ـ ووهبناله اسحق و يعقوب نافله و كلا جعلنا صالحين 23 ـ و بشرناه باسحق بنياً من الصالحين24 (8 و 7 و 6) اسماعيل، ادريس، ذاالكفل: ـ و اسماعيل و ادريس و ذاالكفل كل من الصّبرين . و ادخلناهم من رحمتنا انهم من الصالحين25 (9) يونس: ـ فاصبرلكم ربك و لاتكن كصاحب الموت … فاجتباه ره نجعله من الصالحين26 (10) يحيي : … ان الله يبشرك بيحيي مصدقاً … و نبياً من الصالحن 27 (11) عيسي : و يكلم الناس في المهد و كهلاً و من الصالحين28 (12 و 13) ذكريا و الياس : و زكريا و يحيي و عيسي و الياس كل من الصالحين 29 3ـ 2 ـ آثار صالح بودن بدون شك، علاوه بر پاداشهاي اخروي، در زندگي دنيوي نيز مي توان اثراتي براي صلاح انسانها جستجو نمود. اين هر دو را ذيل عناوين زير بررسي مي كنيم. الف ) تأثير صلاح پدر بر سرنوشت فرزند. هنگامي كه موسي كليم الله با عبدي از عباد خدا30 ـ كه در برخي تفاسير31به خضرنبي(عليه السلام)تفسير شده است ـ همراه گشت، خضر خواست ديواري را كه در مسير سفرشان به آن رسيده بودند، تعمير و ترميم سازد،‌و چنين كردند . موسي علت را جويا شد . خضر در پايان اين سفر علمي و حكمت آميز، چنين پاسخ گفت : و أمّا الجدار فكان يغلمين يقيمين في المدينه و كان تحته كترلها و كان ابوهماصالحاً فارادربك ان يبلغا اشدها و يستخرجا كنتزهما رحمه من ربك …32 « و اما ديوار، از آن دو پسر بچه تيم در آن شهر بود، و زير آن ، گنجي متعلق به آن دو بود، و پدرشان مردي نيكوكار بود، پس پرودگار تو خواست آن دو يتيمبه حد رشد برسند و گنجينة خود را ـ كه رحمتي از جانب پرودگارت بوده بيرون آورند…» مي بينيم كه خداوند به حال آن دو كودك يتيم رحمت خود را شامل مي فرمايد، و دو پيامبر بزرگ خود را مأمور حفظ مال آن دو مي نمايد، تنها به اين دليل كه پدرشان فردي صالح بوده است . نكته اي كه برخي مفسرين ذكر كرده اند اين است كه دراينآيه سخن از صلاح خود آن دو فرزند به بيان نيامده، بلكه تنها عامل اين رحمت الهي،‌صلاح پدرشان عنوان شده است33 . همچنين گفته‌اند اين « أب صالح » پدر آن دو نبود،‌ بلكه بين ايشان هفت نسل فاصله بوده است34 . بنابراين، چه بسا صلاح انسان براي فرزندانش آثاري زيبا به ارث گذارد و سعادت و خير را براي آنهابه ارمغان آورد.35 ب ) صالحان، وارثان زمين: و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر أن الارض يرشها عبادي الصالحون36 « حقيقت ، در زبور بعد از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.» بايد توجه داشت برخي « ارض » در آيه فوق را « ارض الجنه » از بين بهشت دانسته اند، ولي مرحوم طبرسي، اين قول را ضعيف مي شمرد37. ج ) ولايت الهي : انّ ولِيّ الله الذي نزّل الكتاب و هويتولّي الصالحين 38 « بي ترديد سرور من آن خدايي است كه قرآن را فرو فرستاده، و همسو وليّ39شايستگان است . » در اين آيه ولايت خدا براي صالحان مورد تأكيد و تصريح قرار گرفته است . د) مِنعِم بودن در كنار انبيا و صديقين و شهداء : و من يطع الله و الرسول فاواليك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقاً 40 « و كساني كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند، در زمره كساني خواهند بود كه خداايشان را گرامي داشته يعني با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگان‌اند،‌و آنان چه نيكو همه مانند. » علامه طباطبايي مراد از صالحين در اين آيه را كساني مي دانند كه سزاور و لايق نعمتهاي خداوند و آمادة كرامات الهي هستند41، و علامه طبرسي نيز صالح را كسي مي داند كه نفسش به واسطة حسن عمل به راستي و درستي رسيده است42 . هـ ) مغفرت الهي 0 در صورت توبه ) ربكماعلم بما ني نفوسكم ان تكونوا صالحين فانه كان للاولين غفوراً43 « پرودگار شما به آنچه در دلهاي خود داريد آگاهتر است . اگر شايسته باشيد . قطعاً‌ او آمرزندة توبه كنندگان است » 4ـ2ـ دعا در جهت صالح شدن در سورة اعراف ، سخن از دعاي پدر و مادري براي صالح شدن فرزند آينده شان است : … فَلَمّا اَثْقَلَتْ دَعَوَا الله رَبَّهُما لئنءَ اَتيْتَنا صلحِاً لنكونَنَّ من الشَّكِرينَ * فلمّاء اَتهُما صلِحاً حَعَلاَلَه شُركاءَ فيماءَ اتنهُما …44 « … و چون سنگين بار شد،‌خدا، پرورگار خود، را خواندند كه اگر به ما فرزني شايسته عطا كني، قطعاً از سپاسگزاران خواهيم بود. و چون به آن دو، فرزندي شايسته داد با در آنچه خدا به ايشان داده بود، براي او شريكاني قرار دادند…» اينكه مقصود از اين والدين چه كساني هستند،‌ آيا افراد خاصّي منظور است، يا به طور كلي و مطلق گفته شده، از مجال اين بحث خارج است. تنها به مناسبت مطرح شدن كلمة صالح در وصف فرزند به بررسي معناي اين عبارت مي پردازيم . در اكثر تفاسير، مراد از « صالحاً » در آيه مذكور، « فرزندي سالم با تناسب اندام و شايستگي كامل45 » دانسته شده است . علامه طباطبائي مراد از اين كلمه را صالح براي زندگي و بقاء معرفي مي كند، و اينكه فرزند، انساني كامل و تام الخلقه باشد، و منظور، صلاح ديني نيست46 . البته مرحوم طبرسي، با قول ضعيف احتمال داده اند كه مراد از صالح ، فردي نيكوكار و مطيع باشد47 . در قرآن كريم به طور خاصّ و مشخص، از زبان سه پيامبر بزرگ الهي دعاهايي در زمينة صلاح خود يا خداندانشان، بيان شده است : (1) ابراهيم : رَبِّ هَبْ لِي حُكْماً رَاَلْحِقْنيِ بِالصَّلِحيِنَ48 « پرودگارا به من دانش عطا كن و مرا به صالحان ملحق فرماي » رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحيِنَ 49 « اي پرودگار من، مرا فرزندي از شايستگان بخش » (2) يوسف، … تَوفّني مُسْلِماً وَاَلْحِقْنيِ بِالصَّلِحينَ 50 « مرا مسلمان بميران و مرا به شايستگان ملحق فرما » (3) سليمان … وَاَدْخِلْنيِ بِرَحمَتِك فيِ عِبَادِك الصَّلِحينَ 51 « و مرا به رحمت خويش در ميان بندگان شايسته ات داخل كن. ـــــ * ـــــــــــــــ* ــــــــ بي شك مبحث انسان صالح و نيز عمل صالح در قرآن ، بحث عميق و گسترده اي دارد و بررسي ها و تحقيقات بيشتري را مي طلبد . نگارنده از خداوند متعال توفق قدم گزاردن در مسير صلاح را آرزومند است (ان شاء الله) والسلام http://tebb.blogfa.com/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 951]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن