واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عبدالحمید واسطی عنوان کرد؛
پیشرفت یعنی فرآیند پاسخ بهینه و پایدار به کلیه سطوح نیازهای انسان
شناسهٔ خبر: 3605339 - شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
عضو هيئت رئيسه موسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلامی گفت: علوم انسانی با فرآیندهای لازم برای پاسخگویی به شبکه نیازها، تمدن را شکل میبخشد. به گزارش خبرگزاری مهر، در دومین روز نشست الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی که در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در حال برگزاری است، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، مدرس حوزه و عضو هیئت رئیسه موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی عنوان کرد: در نگرش اسلام، کلیه آحاد مردم در فرآیند تصمیم سازی دخالت دارند و هرکدام به اندازه تشخیص تخصصی که دارند در سطح برتری از این هرم قرار می گیرند، که تصمیم گیری نهایی پس از تصمیم سازی، به عهده فقیه جامع الشرایط یا نمایندگان دارای اختیار او است. وی ادامه داد: پایه سیستم تصمیم گیری و اجرایی کشور بر مجامع علمی، اصناف و نهادهای رسمی که هرکدام متکفل یکی از نیازهای جامعه هستند و افراد دارای اطلاع و علم مربوطه و تجربه کاری درباره آن موضوع را گردهم آوردند، قرار داده شود. حجتالاسلام واسطی تصریح کرد: حاکمیت موظف است از طریق انجمنهای علمی مرتبط با موضوع آموزش، دستورالعمل و مقررات لازم برای شیوه آموزش خلاق و مهارت محور را تدوین و اجرایی نمایند، همچنین باید ظرف مدت برنامه، به تدریج کتب آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی را بر اساس نیازها، مشکلات و مسائل موجود و پیش بینی شده در زندگی شبکهای متصل به ابدیت که از طریق انجمنهای علمی مربوطه تعیین میشود بر اساس قالب حل مساله و تفکر خلاق بازسازی کنند. عضو هیئت رئیسه موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در ادامه با اشاره به هویت الگوی پیشرفت، ابراز کرد: این هویت، کلان نظریهای بوده که اسناد بالادستی را تولید میکند. حجتالاسلام واسطی با بیان اینکه تعریف پیشرفت یعنی فرآیند پاسخ بهینه و پایدار به کلیه سطوح نیازهای انسان، گفت: این سند جهتدهنده به الزامات تمدنسازیِ براساس دین است. عضو هیئت رئیسه موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با اشاره به بسته مفاهیم بنیادین الگو اسلامی ایرانی پیشرفت، اظهار کرد: این بسته شامل حق،عدل، ارزش، کمال، سعادت، توحید، هدایت، ولایت،عبودیت، قرب، رشد، ایمان، معنویت و حیات طیبه می شود. وی همچنین به روابط موجود در سیستم اجتهادی اشاره کرد و گفت: رابطه فرآیند استنباط شامل مسالهشناسی و موضوعشناسی در موضوعات عرفی، تخصصی، فردی، جمعی، حکمشناسی در امر تکلیفی الزامی، تکلیفی استحبابی، وضعی، ارشادی، مقیاس کلان شامل خانواده، سازمان، محله، شهر، کشور، بینالملل، تمدنی، الزامات قطعی موضوعات و احکام همچون دلالتهای تضمنی و التزامی و مقدمات و شرایط لازم برای تحقق آنها، شبکه گزارههای دین شامل عرضه بر قرآن و روایات محکمات برای نسبتسنجی وایجاد انسجام درونی، تنظیم براساس منطق سیستمسازی و شرایط فعال کردن و پیادهسازی حکم برای تعیین حکم اولی یا حکم ثانوی است. حجتالاسلام واسطی به بیان مراحل اجرایی اجتهاد سیستمی که منجر به مدلسازی می شود، پرداخت و ابراز کرد: از جمله این مراحل می توان به مواردی همچون انجام عملیات جستجو گزارهای در تمام منابع احتمالا مرتبط، تولید جدول کلیدواژههای حداکثری با اولویتبندی برای جستجو در منابع دین، موضوعشناسی و تولید شبکه مسائل حداکثری، دریافت موضوع یا مساله، سند یابی و احراز حجیت دلیل، مقولهبندی گزارههای بهدست آمده براساس موضوع، محمول، جهت و قرائن، کشف معنای عام و فرآیندی موجود در گزارهها، تنظیم متغیرها براساس اصل طبیعی عقلی عرفی و اهداف دین و کشف الگوهای معنادار میان موضوعها و میان محمولها اشاره کرد. وی با اشاره به فهرست علوم انسانی و فرآیندهای آنها، گفت: انسانشناسی(فرآیند تربیت انسان سالم)، معرفتشناسی (فرآیند ارتباط ذهن با واقعیت، فرآیند کشف صحیح واقعیت)، روانشناسی(فرآیند تولید رفتار سالم)، زبان و ادبیات(فرآیند تولید الگوهای گفتاری)، جامعهشناسی(فرآیند تعادل ، انسجام و پایداری اجتماعی)، علومتربیتی (فرآیندهای رشد و تکامل)، اخلاقحرفهای (فرآیند تولید رفتارهای اجتماعی و سازمانی بهینه)، حقوق (فرآیند تولید قانون و ضمانت اجرای آن) و اقتصاد (فرآیند ایجاد توازن بین عرضه، تقاضا و تولید ثروت) از جمله فهرست علوم انسانی و فرآیندهای آنها به شمار میرود. حجتالاسلام واسطی ادامه داد: همچنین مدیریت( فرآیند بهینهسازی در نیروی انسانی و سازمان)، سیاست(فرآیند تولید قدرت و تعادل در آن)، تاریخ و باستان شناسی(فرآیند کشف، تحلیل و ارزیابی روندها)، آیندهپژوهی(فرآیند روندسازی، تغییر و مدیریت آینده)، روابط بینالملل( فرآیند تولید انسجام بین کشورها)، فرهنگ و تمدن(فرآیند تولید و ارتقاء فرهنگ و سبک زندگی )، توسعه(فرآیند تولید ساختارها و سیستم های تمدنی بر اساس مدل نیازها )، هنر( فرآیند تولید و انتقال زیبائی در قالب نمادها)، الهیات( فرآیند تنظیم ارتباطات انسان با عالم هستی بر اساس دین و تولید معنای زندگی )،عرفان(فرآیند قدم به قدم شهود قلبی) و فلسفه(فرآیند گسترش افق دید نسبت به هستی) از دیگر فهرست علوم انسانی و فرآیندهای آنها محسوب میشود. عضو هیئت رئیسه موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به جایگاه علوم انسانی و تمدن سازی، تاکید کرد: علوم انسانی با فرآیندهای لازم برای پاسخگویی به شبکه نیازها، تمدن را شکل میبخشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]