تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799440402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نعمت با اميرالمومنين كامل مي شود/«تحدث به نعمت» یعنی خدانمایی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محسن اسماعیلی در شرح و تفسیر نهج‌البلاغه مطرح کرد:
نعمت با اميرالمومنين كامل مي شود/«تحدث به نعمت» یعنی خدانمایی

محسن اسماعیلی


شناسهٔ خبر: 3604604 - جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی

دکتر اسماعیلی استاد حوزه و دانشگاه گفت: شيعه علي بودن يعني پشت سر امام راه افتادن، در عمل از او تقليد كردن و به أعمال او اقتدا نمودن. به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر محسن اسماعيلي استاد حوزه و دانشگاه و عضو حقوقدان شورای نگهبان در درس شرح و تفسير نهج البلاغه كه همزمان با شب ميلاد اميرالمومنين (ع) در مركز فرهنگي سرچشمه برگزار شد، گفت: اميرالمومنين نه اينكه نعمت بزرگي است، نه! بلكه اصلا اتمام نعمت با اميرالمومنين بود. اگر ولايت اميرالمومنين نبود، تمام نعمت‌هاي خداوند بر ما ناقص و بي‌اثر بود. این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اثر نعمت اميرالمومنين نه تنها در قلب و زبان ما، بلكه در عمل ما هم بايد ديده شود. ما موقعي مأموم اميرالمومنين هستيم كه در ابعاد مختلف زندگي‌مان أعم از فردي، اجتماعي، سياسي، عبادي، اقتصادي، فرهنگي و ملي و بين‌المللي، در عمل نشانه‌هايي از علي (ع) وجود داشته باشد. منتخب مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری در هفتادودومين درس شرح و تفسير نهج‌البلاغه، در ادامه شرح نامه ٦٩ نهج‌البلاغه، درباره «آشكار نمودن آثار نعمت‌هاي الهي» گفت: در روايات آمده است كه ديده شدن اثر نعمت، خود شكر نعمت است و ديده نشدن اثر نعمت، كفر است. ديده شدن اثر نعمت، تبليغ توحيد و خداپرستي است. وی با بیان اینکه «ديده شدن اثر و نشانه نعمت در زبان و عمل مساوي با عبارت قرآني"تحدث به نعمت" در سوره ضحي است»، گفت: تحدث به نعمت يعني وقتي انسان در قلب، عاشق منعم و با زبان، ستايشگر منعم است و در عمل از نعمت الهي در مسيري كه خداوند گفته است استفاده مي‌كند، در حقيقت با زبان قال و زبان حال، ذاكر و شاكر خداوند است و مي‌گويد آنچه دست من است مال خود من نيست بلكه از جانب پروردگار من است. «تحدث به نعمت» در كلام آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني دكتر اسماعيلي در ادامه به كلام آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني درباره «تحدث به نعمت» اشاره كرد و گفت: مرحوم استاد می‌فرمودند: بگوييد نعمت الهي، مال رب است. «رب» آن اسم خداست كه مربوط به تربيت كردن است. در اظهار نعمت، بگوييد خدا اين نعمت را به من داده كه من را رشد دهد و تربيت كند. بگو اين نعمت را براي آدم شدن به من داده است؛ اين يعني «قربان صدقه منعم برو و خيره به نعمت نشو». كيفيت «تحدث به نعمت» این استاد حوزه و دانشگاه درباره كيفيت تحدث به نعمت، گفت: معناي «تحدث به نعمت»، خودنمايي و ريا و شكستن دل كساني كه از آن نعمت بهره‌مند نشده‌اند، نيست. مؤمن زيرك است و بايد زيركانه به گونه‌اي از نعمت استفاده كند كه افراد بي‌بهره از آن نعمت، مشكل اعتقادي پيدا نكنند و از خدا طلبكار نشوند. اسماعیلی افزود: نشان دادن اثر نعمت در عمل بايد به گونه‌اي باشد كه بينندگان را به ياد رب و منعم بياندازد، نه اينكه مغرور به نعمت كند. بنابراين اگر در زبان و عمل، طوري نعمت را نشان دهيم كه خدا فراموش شود و تبليغ خود صورت گيرد، اين ديگر خودنمايي است نه خدانمايي. سيماي موحدانه «نعمت»  دكتر اسماعيلي در بخش دیگر سخنانش درباره سيماي موحدانه «نعمت» اظهار داشت: با نگاه دقيق خداشناسانه هيچ كس از نعمت محروم نشده است؛ همه از نعمت برخوردارند اما اشكال كار اين است كه فكر مي‌كنيم «نعمت» فقط در «دادن»ها است و نمي‌دانيم كه نعمت در «ندادن»ها هم هست. در نگاه انسان موحد، اعطا و منع نعمت، هر دو نعمت است. امام سجاد (ع) در صحيفه سجاديه مي‌فرمايند، خدا را شكر مي‌كنم؛ هم بخاطر چيزهايي كه داد و هم بخاطر چيزهايي كه نداد. وقتي بيماري براي موحد، نعمت مي‌شود شاگرد برجسته آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، در ادامه تفسير نامه ٦٩ نهج‌البلاغه، وقتي به شرح نگاه موحدانه نسبت به «نعمت» رسيد، به نقل خاطره‌اي از استاد حضرت آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني پرداخت كه مي‌گفتند: يكي از بزرگان در اواخر عمرشان آن قدر مريض بودند كه نمي‌توانستند غذا بخورند و غذا را در دهان‌شان مي‌گذاشتند؛ اين بزرگوار در همان حال، مي‌گفتند «خدايا قربانت كه چقدر من را دوست داري و نعمت داده‌اي كه حتي زحمت گذاشتن غذا در دهانم را هم گرفته‌اي».









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن