تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820915243




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اندیشمندان مسلمان و مسیحی برای نشست «دین و مدرنیته» گرد هم آمدند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


اندیشمندان مسلمان و مسیحی برای نشست «دین و مدرنیته» گرد هم آمدند فرهنگ > دین و اندیشه - نشست «دین و مدرنیته» در چارچوب گفت وگوهای بین ادیان، روز دوشنبه با همت مرکز اسلامی انگلیس و کلیسای پروتستان انگلیس آغاز به کارکرده به مدت سه روز ادامه پیدا می کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل روابط عمومی مرکز اسلامی لندن، حجت الاسلام والمسلمین «دکتر محمدعلی شمالی» رئیس مرکز اسلامی انگلیس، در سخنانی در ابتدای این نشست مشترک سه روزه که تحت عنوان «دین و مدرنیته» در یکی از دانشکده های دانشگاه آکسفورد گشایش یافت، این گردهمایی را گامی مهم برای تقویت دوستی میان مسلمانان و مسیحیان دانست. رییس مرکز اسلامی انگلیس بابیان اینکه «بعضی ها سؤال می کنند چرا باید گفت وگو کنیم» اظهار داشت: ادیان الهی برای گفت وگو و تبادل نظر نیاز به بهانه ندارند. اگر هر کدام از ما افراد را به دین دعوت کنیم گفته می شود که اقدامی متعصبانه است اما اگر باهم افراد را به دین و ارزش های الهی دعوت کنیم می توانیم بر این مساله نیز فائق بیاییم. حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمالی با ابراز نارضایتی از اقدامات افراط گرایانه ای که به ناحق با نام اسلام انجام می شود و تلاش می شود به اسلام نسبت داده شود ، تصریح کرد: پرواضح است که این گونه اعمال مغایر با اصول و ارزش های اسلامی است و افراد مطلع می دانند که مسلمانان خود از قربانیان اصلی تروریسم هستند. وی همچنین با اشاره به وجود ناآرامی ها در ایرلندشمالی در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی یادآور شد که در جریان مذاکرات صلح میان طرفین درگیری، ادعایی مبنی بر افراطی بودن دین مسیحیت به میان نیامد. در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم درباره تاثیر مدرنیته در دین به ویژه در جوامع اسلامی سخن گفت و اظهار داشت: در یک دهه گذشته، بزرگ ترین چالش بین مدرنیته و سنت بوده است. مدرنیته در زندگی مسلمانان فقط در بعد دین اثر نگذاشته است بلکه در همه ابعاد تاثیر خود را داشته است. وی افزود: تاکنون شماری از جریانات اسلامی «مدرنیته» را بررسی کرده و نتایج مختلفی به دست آورده اند؛ برخی مسلمانان بر این باورند که در مدرنیته شاخص های جدیدی وجود دارد و اسلام باید در این چارچوب بازتعریف شود. به عقیده حجت الاسلام والمسلمین واعظی، مدرنیسم اسلامی بر این باور است که باید نیازهای روز جامعه و مدرنیسم را در نظر گرفت و براساس آن تعریف جدیدی از اسلام ارائه کرد و آنان معتقدند تعریف دین اسلام مربوط به گذشته است، چون اندیشمندان قدیمی دین را تعریف کرده اند و باید بازتعریف و به روز شود. وی گفت: براساس تعریف مدرنیته اسلامی، فهم دین تاریخی است و باید براساس نیازهای جدید جامعه بازتعریف شود. حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: برخی اندیشه ها در مدرنیته اسلامی پا را فراتر گذاشته و می گویند نسخ دین یعنی قرآن نیز تاریخی است و منبع خوبی برای زمان کنونی نیست لذا ما باید بخش هایی از قرآن را نادیده بگیریم. رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: آنها معتقدند چون بخش هایی از قرآن تحت تاثیر شرایط زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شده است در زمان کنونی مصداق ندارد. سخنران نشست اندیشمندان مسلمان و مسیحی با بیان اینکه دیدگاه دوم همان اندیشه های سلفی است، افزود: آنها برخلاف گروه اول نسبت به مدرنیسم نظر منفی دارند؛ آنان بر این باورند که برای تغییر دین متناسب با شرایط روز نیاز به مدرنیسم نیست و باید دین براساس تعابیر خودشان جاری شود . وی ادامه داد: آنها (سلفی ها) همچنین معتقدند که دین نیازی به تاریخ ندارد و باید اسلام خالص جاری شود . رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در ادامه افزود: گروه سومی وجود دارد که می توان آنان را تجددگرایان دینی دانست که جریانی میانی میان مدرنیسم و سلفی هستند. وی افزود : آنان بر این باورند که در دین موضوعاتی است که با مدرنیسم همخوانی دارد اما باید براساس منابع دینی دوباره اندیشی شود. حجت الاسلام والمسلمین واعظی دیگر تاثیرات مدرنیسم را در ابعاد سیاسی دانست و افزود: پیشتر در ادبیات اسلامی، عبارت هایی همچون «جمهوری» و نظایر آن در دوران قبل از مدرنیسم وجود نداشت و پس از ورود مدرنیسم به جوامع اسلامی این عبارت ها معنا پیدا کرد. وی آخرین تاثیر مدرنیسم را در حوزه های علمیه عنوان کرد و گفت: در سه دهه گذشته در کنار حوزه های علمیه دانشگاه هایی تأسیس شده است که به تحقیق در امور فلسفه غربی و تطبیق و نقد آن با اندیشه های اسلامی می پردازد. وی عنوان کرد که در این دانشگاه ها همچنین به اسلامیزه کرده علوم نیز پرداخته می شود. رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم تصریح کرد که این رویکرد جدیدی است که درگذشته وجود نداشته و این اهتمام اکنون از سوی متولیان دینی در قم صورت می گیرد. پروفسور «پاتون تایلر» استاد دانشگاه بلفاست نیز در اظهاراتی در این نشست، گفت: در قرن شانزدهم که انقلاب رنسانس روی داد جنبش مردم براساس «علت و چرایی» شکل گرفت و در جریان آن مردم با پاره کردن زنجیرهای دین، آینده شان را به دست گرفتند؛ و به دنبال آن نیز اندیشه هایی نظیر کاپیتالیسم ، دمکراسی و سایر تعاریف سیاسی و اجتماعی شکل گرفت. وی گفت: در این جریان، مسیحیت برای اینکه عقب نماند عنوان کرد که براساس آموزه های دینی تلاش برای عدالت خواهی و مبارزه با فقر جزئی از اندیشه های دینی است. پروفسور تایلر بابیان اینکه جریانات دینی واکنش های مختلفی به مدرنیته داشته است، افزود : برخی آن را کاملاً رد کردند، برخی به ابعاد مثبت آن توجه و آن را در چارچوب دینی بازتعریف کردند و برخی دیگر نیز مقاومت و اعلام کردند زمان را نمی توان به گذشته بازگرداند اما باید با مدرنیسم دائماً چالش کرد. وی در ادامه به جنبش پست مدرنیسم اشاره کرد و گفت: در جنبش پست مدرنیسم چارچوب های قانونی وجود ندارد، حقیقت تفسیر دیگری دارد و اخلاق نیز فاقد جایگاه است. این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه چالش میان مدرنیسم و دین همچنان ادامه دارد تصریح کرد که این پدیده قابل حذف نیست و ما می توانیم از چالش هایی که به موجب مدرنیسم در جامعه ایجادشده بهره ببریم. پروفسور تایلر در پایان سخنانش در بیان راهکارهای برجسته سازی دین در جامعه امروز اظهار داشت: با همگرایی و مخالفت نمی توان با مدرنیسم مخالفت کرد؛ بلکه باید مقاومت کرد و کنترلمان را بر جامعه گسترش دهیم تا از ریشه دواندن بیشتر مدرنیسم جلوگیری کنیم. در حاشیه این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی شمالی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران گفت: موضوع مدرنیته یکی از موضوعات مهم فلسفی و همین طور الهیاتی است که تاثیرات زیادی را در اخلاق، سیاست، فرهنگ و جوانب زندگی بشری گذاشته است. وی افزود: اندیشمندان مسلمان و مسیحی در این گفت وگو تلاش می کنند تا آنچه به عنوان مدرنیته تحقق پیداکرده که در ابتدا غرب و سپس سایر بخش های دنیا را تحت تاثیر قرار داده مورد تجزیه وتحلیل قرار دهند. رئیس مرکز اسلامی انگلیس ادامه داد: آنها همچنین پیامدهای مثبت و منفی آن را موردبررسی قرار داده و پاسخ های مختلفی را که از سوی هم کیشانشان به مدرنیته داده شده است را موردبررسی قرار می دهند. دکتر شمالی عنوان کرد که در این دوره از گفت وگوها، شرکت کنندگان قرار است «سه محور را موردبررسی قرار داده و در خصوص آن راهکارهایی را ارائه دهند» وی در تشریح این سه محور گفت: اولین محور آموزش است؛ اینکه مدرنیته چه تأثیراتی را در آموزش، تعلیم و تربیت داشته و دین داران با چه رویکردی می توانند از پیامدهای منفی مدرنیته اجتناب کرده و چنانچه نکات مثبتی است نیز مورداستفاده قرار گیرد.
رئیس مرکز اسلامی افزود: محور بعدی فناوری است؛ همان طور که می دانید در قرن ۱۸ و به دنبال آن قرن ۱۹ و ۲۰ فنّاوری بسیار پیشرفت کرده و تغییر فنّاوری تحولات زیادی را در روابط انسان ها به وجود آورده و بالمآل تأثیراتی را در فضای فرهنگی به همراه داشته است. دکتر شمالی تصریح کرد: خانواده ها نیز از تاثیرات فنّاوری در امان نبوده اند و این پدیده در تاروپود روابط میان والدین و فرزندان رسوخ کرده است. رئیس مرکز اسلامی افزود: اکنون دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده و فناوری مشکلات و مسائل اخلاقی زیادی را به بار آورده است. مصرف زیاد منابع طبیعی، تولید انبوه زباله، بیکار شدن انسان ها، امکان کسب درآمد فراوان برای بعضی ها و فقیر ماندن و فقیر شدن بیشتر کشورهای فقیر، وابسته شدن انسان به ماشین و کم شدن قدرت ابتکار، کم شدن توان جسمی و فکری انسان ها چالش های جدی را درصحنه فنّاوری مطرح کرده است. وی افزود: همین طور در باب اینترنت و دنیای مجازی که بخشی از فناوری است مسائل بسیار زیادی مطرح است؛ در طی چند دهه اخیر که اینترنت بسیار فراگیر شده و گسترش پیداکرده است، اندیشمندان به تناسب پیشرفت سرعت فناوری های ارتباطاتی نتوانسته اند سازوکارهای اخلاقی و معنوی متناسب با آن را طراحی و ارائه دهند. دکتر شمالی افزود: استفاده از رسانه های اینترنتی و شبکه های مجازی و شبکه های اجتماعی بسیار رایج شده است و نوعی وابستگی و حتی به تعبیر بعضی از دانشمندان اعتیاد را ایجاد کرده و روابط انسانی از حالت سنتی و چهره به چهره به پیام های شبکه های اجتماعی «Chat» تغییر پیداکرده است. وی تصریح کرد: ارتباطات محدود و حساب شده که در روش سنتی وجود داشت و هر کس با افراد محدودی مرتبط بود اکنون جایش را به شبکه های اجتماعی داده بطوریکه افراد در مدت کوتاهی با صدها هزار نفر ارتباط برقرار می کنند. رئیس مرکز اسلامی انگلیس افزود: اگرچه این مساله می تواند به گونه ای هدفمند و با خودآگاهی مفید واقع گردد اما درعین حال برای کسانی که دنبال شیادی هستند نیز فرصت طلایی را به وجود آورده و آن هایی که کم تجربه و ساده هستند خطر غیرقابل جبرانی را به بار خواهد آورد. وی افزود: بنابراین باید متفکران و اندیشمندان دینی روی این مسایل فکر کنند و چه خوب است که متفکران سنت های مختلف دینی که در اینجا اسلام و مسیحیت است در مورد این مسائل که دردهای مشترک ما است با یکدیگر گفت وگو کنند و امیدواریم که این گفت وگوها هم باعث نزدیکی فکر و رفع برخی از سوءتفاهم ها بین مسلمانان و مسیحیت شود. «دین و مدرنیته» عنوان نشستی است که در چارچوب گفت وگوهای بین ادیان، روز دوشنبه با همت مرکز اسلامی انگلیس و کلیسای پروتستان انگلیس آغاز به کارکرده و قرار است به مدت سه روز ادامه پیدا کند. در این نشست قرار است حجج اسلام والمسلمین محمد حسین مختاری و عیسی جهانگیر از اساتید حوزه علمیه قم نیز مقالات خود را ارائه دهند. /6262

کلید واژه ها: مسیحیت - جهان اسلام - مرکز اسلامی انگلیس - دین -




سه شنبه 24 آذر 1394 - 15:53:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن