محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829846905
مقایسه دو آموزه؛ جهانى سازى غربى و جهانى سازى مهدوى - بخش دوم و پایانی جهانیسازی مهدوی و شاخصههای آن
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مقایسه دو آموزه؛ جهانى سازى غربى و جهانى سازى مهدوى - بخش دوم و پایانی
جهانیسازی مهدوی و شاخصههای آن
دولت جهانی مهدوی، با زعامت آخرین معصوم الهی، میتواند خاتمیت دین و رسالت جهانشمول نبوی را تکمیل و معنا بخشد و مردم دنیا را همپیکر نموده تا همانند یک اندامواره و با تبعیت از تعالیم عالیه و نوسازی شده اسلامی، در فکر صلاح و اصلاح یکدیگر برآیند.
گفتار دوم ـ جهانگرایی و جهانشمولی اسلام جهانی سازی یا جهان گرایی علاوه بر اینکه همواره یکی از اهداف مصلحین بزرگ بشری بوده است اساساً ریشه در تعالیم و رسالت ادیان بزرگ الهی دارد و میتوان آن را یکی از اصلیترین آرمانهای همه انبیاء و ادیان بزرگ الهی و از جمله اسلام به شمار آورد بنابراین، این اصطلاح، واژه جدیدی نیست و در حقیقت در عصر حکومت مهدوی، حضرت مهدی(عج) این رسالت نبوی و هدف اولیاء الهی و ائمه طاهرین? را به بهترین شکل ممکن محقق خواهد ساخت و این طرح جهانی را تکمیل خواهد نمود زیرا در غیر این صورت، خاتمیت دین اسلام معنای حقیقی خود را از دست داده و به واژهای بیمعنا تبدیل خواهد شد. ریشههای جهانشمولی دین اسلام در مبتنی بودن آن بر فطرت، انعطاف پذیربودن آموزههای آن، و حرکت و تطابق اجتهاد آن بر مبنای مقتضیات زمان و مکان نهفته است. باید اذعان نمود که اسلام و دستورهای آن با فطرت انسانی که همان بعد ثابت حیات انسانی است هماهنگ است و به همین خاطر اسلام دین جامع و فراگیر بوده و میتواند جهانشمول گردد از سویی عناصر جهانی شدن نیز در مذهب تشیع به وفور دیده میشود از جمله شیعه بیشترین ملازمت را در بین مذاهب با خرد ورزی دارد لذا این عناصر را میتوان در عقلانیت، اجتهاد، عدالت، مهدویت و فرازمانی و فرامکانی بودن پیام تشیع ملاحظه نمود و تمام این عناصر مورد تأکید و تصریح تشیع میباشد. در اینجا شایسته است قدری به آیات و قرائن دال بر جهانشمولی اسلام پرداخته شود. از جمله در تعالیم اسلامی از کره زمین، به "بیت" و خانه تعبیر شده و انسان به طور مطلق از هر نژاد و رنگ و زبان و ملیت و طبقهای مالک این خانه به حساب آمده است. در تفکر قرآنی، انسان، ـ از هر نژاد و جنسیت و طبقهای ـ نماینده و خلیفه خداوند در زمین است: و هو الذی جعلکم خلائف فی الارض . "اوست خدایی که شما را جانشین (خلیفگان) قرار داد". این مضمون دستکم در سه آیه دیگر در سورههای یونس (آیههای 14 و 73) و فاطر (آیه 39) آمده است که رسالت کلی همه افراد انسانی را در این زیستگاه که زمین نام دارد، تبیین میکند. پیامبران و رسولان الهی نیز راهنمایان برای همه انسانها هستند و تعلیم و تربیت و نظامبخشی به زیست فردی و گروهی انسانها را بر عهده دارند تا مدیران جامعه بشری در همه ابعاد باشند. قرآن کریم در رسالت اولین رسولان الهی چنین گفته است: و اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه . "و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در زمین جانشینی خواهم گماشت". و در خطاب به داود پیامبر(ع) چنین آمده است: یا داود انا جعلناک خلیفه فی الارض . " ای داود ما تو را در زمین به خلافت و جانشینی گماردیم". این آیات بیانگر آن است که رسول حق نماینده و مدیر منصوب الهی در کل پهنه زمین، مأموریت مییابد و نه در بخش خاص یا نژادی ویژه. درباره پیامبر اسلام؛ این رسالت جهانی و فراگیر با صراحت بیشتری مطرح گردیده است: 1. تبارک الذی نزل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیراً . "بزرگوار است پاک خداوندی که قرآن را بر بنده خاص خود نازل فرمود تا اهل عالم را متذکر و خدا ترس گرداند". 2. قل یا ایهاالناس انی رسول الله الیکم جمیعا . "بگو: ای مردم، من پیامبر خدا به سوی همه شما هستم." 3. و ما ارسلناک الا کافّه للناس بشیراً و نذیراً . "و ما تو را جز مژدهآور و هشدار دهنده برای همگی مردم نفرستادیم." این آیات بیانگر آن است که هدف اسلام همانند سایر ادیان بزرگ الهی، اصلاح کلیت جامعه انسانی در فراخنای گیتی و بدون توجه به حدود جغرافیایی و مرزهای ساختگی است به همین خاطر این ادیان و از جمله اسلام همه حکومت و دولتها را ورای مرزها و نژادهایشان به یک دین و دولت واحد و مرکزیتی یگانه فرا میخواند همچنانکه در آغاز رسالت اسلام، پیامبر به حکام ایران، مصر، حبشه، یمن، روم و... نامه مینویسد و آنان را به یگانگی و تن دادن به مدیریت واحد در جامعه انسانی دعوت میکند. برای تبیین این اصل محوری، واژههای "الانسان" و "الناس" در قرآن بارها به کار رفته است. نزدیک به 240 بار کلمه "الناس" در قرآن آمده است و نزدیک به 65 بار کلمه "الانسان" تکرار شده است که واژهای عام برای همه افراد انسانی میباشد و در بسیاری از موارد، عمومیت و کلیت خطابها بسیار روشن است چون: قل یا ایها الناس انما انا لکم نذیر مبین . "بگو: ای مردم! من برای شما فقط هشدار دهندهای آشکارم." و یا انی جاعلک للناس اماماً . "من تو را پیشوای مردمان قرار دادم." در این خطابهای قرآنی، هدایت الهی و آموزشهای پیامبران برای همه انسانها ضروری شمرده شده است؛ و فرقها و امتیازهای موهوم که ممکن است یگانگی و یکپارچگی جامعه انسان را بگسلد، باطل و پوچ معرفی گشته است. و بدین گونه نگرش قرآنی به انسان و رهبران جامعه انسانی، فراگیر و جهانی است که هیچ مرز و مانعی را در راستای اهداف بلند جهانشمول و جهان وطنانه خویش نمیشناسد. در آیه 143 سوره بقره به صراحت بر مسأله جهان سازی تأکید شده و آن را مسئولیت خطیر جامعه اسلامی به شمار آورده و از آنها میخواهد با تمام توان خود در ساخت و ساز ملتها و اصلاح جوامع بشری در سراسر جهان بکوشند آنجا که میفرماید: و کذلک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیداً. "و ما همچنان شما مسلمین را به آیین اسلام هدایت کردیم به اخلاق معتدل و سیرت نیکو بیاراستیم تا گواه مردم باشید تا نیکی و درستی را سایر ملل عالم از شما بیاموزند چنانکه پیغمبر را گواه شما کردیم تا شما از وی بیاموزید." همچنانکه قرآن در آیه 28 سوره فتح فرموده است: هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیداً. "و او خدایست که رسول خود را با قرآن و دین حق به عالم فرستاد تا او را بر همه ادیان دنیا غالب گرداند و بر حقیقت این سخن، گواهی خدا کافیست". در این آیه، به برتری فرهنگ اسلامی اشاره شده تا شایستگی هیمنت بر دیگر فرهنگها را در راستای جهانی سازی اسلام و ایجاد حیات طیبه برای همه عالمیان را مبرهن سازد. از دید آیات الهی در چنین حیات مؤمنانهایی برکات الهی جهان را فرا خواهد گرفت: ولو ان اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض . "چنانچه مردم شهر و دیار همه ایمان آورده و پرهیزکار میشدند، همانا ما درهای برکات آسمان و زمین را بر روی آنها میگشودیم." بدین ترتیب هرگاه ایمان و تقوا (التزام به تعهدات انسانی) در جامعه گسترش یابد و انسانها حریم خود و خدا را حفظ کنند، هر آیینه برکات الهی جهان را فرا خواهد گرفت و اگر مسلمانان، جهانیان را به این حقیقت رهنمون شوند، آن گاه است که زمام جهانی سازی بشر دوستانه را به دست گرفته، و مسئولیت پیش گفته خویش را در برابر خدا و خلق به نحو احسن ادا خواهند کرد. آنگاه فرهنگ اسلامی جهانی خواهد شد و گسترش آگاهی و دانایی و عدل جهان را در بر خواهد گرفت و کلیه نظامهای سلطه و استثمار جهانی فرو خواهد ریخت. گفتار سوم ـ جهانیسازی مهدوی و شاخصههای آن همانطور که بیان شد اسلام دینی با اصول و آرمانهای جهانی است و از همان ابتدای ظهور خویش به دنبال ایجاد حیات طیبه در سطح عالم و برای کلیه ابنای بشری بوده و بدیهی است بنا به معتقدات اسلامی و شیعی، جهانی شدن اسلامی و حیات طیبه جهانی در آخرالزمان و در عصر و دولت مهدی موعود، تحقق قطعی خواهد یافت و چنین جهانی شدنی با هیچ پروژه و یا طرح جهانی سازی فعلی نه از حیث نظری و نه علمی و نه از حیث شمولیت و فراگیری و مقیاسهای موجود قابل مقایسه و اندازهگیری نیست و فقط شناخت مقدماتی آن از راه احادیث وارده ممکن است. به همین خاطر، قصد بر این است که در سطور آتی پارهای از ویژگیهای دولت کریمه حضرت مهدی و حکومت جهانی سرشار از حیات طیبه وی ـ آن هم نه از باب حصر بلکه از باب احصاء و اشاره ـ مرور و بازیابی گردد: 1. حاکمیت جهانشمول اسلام و برچیدگی شرک و اختلافات بشری در نظریههای جهانی شدن غربی، که زیربنای بسیاری از آنها مکتب لیبرال دموکراسی است، با اعتقاد به نسبیت اخلاقی و ارزشی، اعمال اصل تساهل و رواداری افراطی نسبت به کلیه عقاید و ادیان جزء ادعاهای اصلی است و موضع حکومت بر مبنای لائیسم، نسبت به دیانت و مذهب، خنثی میباشد و از منظر آنها حمایت و جانبداری از یک مذهب، به معنای دخالت در آزادیهای فردی و مخدوش نمودن آزادی عقیده و ابراز عقاید است. این در حالی است که سکولاریسم یا عرفی شدن و دنیاپرستی و اصالت امور دنیوی در سرلوحه جهانی سازی لیبرال دموکراسی است. در حالیکه در حکومت جهانی مهدوی، بدون هیچ گونه مجامله و تعارفی، اسلام به عنوان آیین مطلق و برتر و متعالی به جهانیان معرفی و از سوی آنان نیز مورد شناسایی و پذیرش قرار میگیرد. روایاتی در تأیید این مطلب ذکر میشود: محمدبن مسعود در تفسیر عیاشی از رفاعه بن موسی روایت میکند که او گفته: از امام صادق(ع) شنیدم که در تفسیر آیه: وله اسلم من فی السموات والارض طوعاً و کرهاً. "یعنی اهل آسمانها و زمین، مطیع و منقاد وی میشوند، پارهای از صمیم قلب و پارهای به اکراه". آن حضرت فرمود: "وقتی قائم آل محمد قیام کند مکانی در روی زمین باقی نمیماند مگر اینکه کلمه طیبه لاالهالاالله محمد رسول الله در آنجا به آواز بلند گفته میشود". همچنین امام صادق(ع) ضمن بیان مفصلی درباره عصر ظهور حضرت مهدی میفرمایند: وقتی قائم ما قیام کند "... اهل هیچ دینی باقی نمیماند مگر اینکه اظهار اسلام میکنند و با ایمان مشهور و معروف میگردند...". باز از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: درباره این آیه از پدرم (امام باقر(ع)) پرسیدند: "با همه مشرکان مبارزه کنید چنانکه همگی به مبارزه شما برخاستند تا اینکه در زمین فتنهای باقی نمانده و دین و آیین از آنِ خدا باشد"، او فرمود: تفسیر این آیه هنوز فرا نرسیده، چنانچه قائم قیام نماید کسانی که او را درک میکنند چگونگی تفسیر این آیه را خواهند دید و سرانجام آیین محمد(ص) مانند پایان شب به صبح صادق روشن شده و اثری از شرک بر روی زمین باقی نخواهد ماند همچنانکه فرمود." . امام باقر(ع) نیز باز فرموده است: "در زمین هیچ ویرانهای نمیماند مگر اینکه آباد گردد و هیچ معبودی جز خداوند متعال از بت و غیر آن نمیماند مگر اینکه دچار حریق گشته و میسوزد". در جای دیگر، امام صادق(ع) ضمن پاسخ به سؤالهای مفضل و قابل تطبیق دانستن آیه 33 سوره توبه با عصر حکومت جهانی مهدی(عج) به وی میفرماید: "... یاد میکنم مفضل، هر آینه اختلاف ملتها و دینها از میان برداشته میشود و همه دین برای خدا و یکی میگردد چنانکه خدای تعالی فرموده: ان الدین عندالله الاسلام [یعنی دین در نزد خدا، اسلام است و بس] و نیز فرموده: و من یتبغ غیرالاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو من الخاسرین؛ و یعنی هر که غیر از اسلام، دین دیگر بطلبد هر آینه هرگز از او مقبول نمیشود و او در روز قیامت از جمله زیانکاران است. 2. حاکمیت مطلق عدالت و دادورزی همگان آگاهند که ویژگی اصلی حکومت جهانی مهدوی عدالت است و شاید احادیث نادری درباره عصر ظهور وجود داشته باشد که به این خصیصه و نیاز، و گمشده اساسی بشری اشاره ننموده باشند بخاطر همین کثرت فقط به ذکر احادیث معدودی در این باره بسنده میشود: پیامبر اکرم(ص) میفرماید: ... اگر از عمر دنیا تنها یک شب باقی مانده باشد، خداوند آن شب را به اندازهای طول خواهد داد، تا مردی از اهل بیت من به حکومت برسد... او زمین را از قسط و عدل پر میکند همان گونه که پیش از آن از ستم و جفا کاری پر شده بود... حکومت جهانشمول مهدوی، در عدالتگستری نیز به گونهایی فراگیر و بدون تبعیض عمل میکند همچنانکه امام حسین(ع) در فراز مهمی میفرمایند: "... اذا قام قائم، العدل وسع وسعه عدل البر و الفاجر" . "هنگامی که قائم قیام میکند، عدل گسترده میشود و این گستردگی عدالت، نیکوکار و فاجر را در بر میگیرد". عدالت مزبور نیز از حیث نفوذ نیز فراخنای حوزههای فردی و اجتماعی بشری را در بر میگیرد شاهد این مدعا نیز بیان امام باقر(ع) است که میفرماید: "بدانید همانطور که سرما و گرما به داخل خانههایشان نفوذ میکند، عدالت او [قائم] نیز به درون خانههایشان راه خواهد یافت". 3. برقراری امنیت و آرامش همه جانبه از روایتهای پیرامون حکومت جهان شمول حضرت مهدی فهمیده میگردد که ناامنی و هراس از زندگانی آحاد بشری رخت بر میبندد و امنیتی فراگیر در همه انحاء گیتی برقرار میگردد همچنانکه امام علی(ع) درباره ایمنی عصر ظهور و سرشاری آن دوره از امنیت و دیگر برکتهایی مانند عدالت میفرمایند: اگر به تحقیق، قائم ما قیام کند، به واسطه ولایت و عدالت او، آسمان آن چنان که باید ببارد میبارد و زمین نیز رستنیهایش را بیرون میدهد و کینه از دل بندگان زدوده میشود و میان دد و دام آشتی برقرار میشود؛ به گونهای که یک زن میان عراق و شام پیاده خواهد رفت و آسیبی نخواهد دید و هر جا قدم میگذارد، همه سبزه و رستنی است و بر روی سرش زینتهایش را گذارده و نه ددی او را آزار دهد و نه بترساند. 4. رفاه و رشد پایدار اقتصادی، استغنای عمومی و رفع فقر در نهضت جهانی سازی مهدوی، شکافها و خندقهای اقتصادی، تبعیضهای ناروا و فقر و فاقه ماحصل از جهانیسازی غربی وجود ندارد و نه تنها این شکافها پر میگردند بلکه جامعه بشری به استغنای کامل رسیده و حتی فقیری برای دریافت صدقات و اعانات یافت نخواهد شد. چند نمونه از شواهد روایی لازم به شرح زیر است: امام صادق(ع) میفرماید: چون قائم ما قیام نماید زمین با نور پروردگار خود نورانی و روشن میشود، و خلائق از نور و روشنایی آفتاب مستغنی و بینیاز باشند و تاریکی زایل میگردد، و مردم در ایام سلطنت آن حضرت بسیار عمر میکنند... و زمین خزینههای خود را آشکار میگرداند، به نوعی که خلایق همه آنها را در روی زمین میبینند و مرد در آن وقت کسی را میطلبد برای اینکه از مالش به او اعطاء نماید تا اینکه صله رحم به جا بیاورد، یا اینکه از وجه زکات چیزی به او بدهد، چنین کسی که اینها را از او قبول نماید یافت نمیگردد و خلایق به سبب آن چه که خدا از فضل خود به ایشان روزی کرده، مستغنی و بیاحتیاج میباشند. این امام همام، این بینیازی عمومی را چنین تشریح نموده است: ... و در میان خلائق به طریق حکم داود و محمد(ص) حکم میکند. در این وقت زمین خزینههای خود را ظاهر و برکات خویش را آشکار میگرداند و در این وقت مردی از شماها کسی را نمیتواند پیدا کند که صدقهای به او بدهد یا احسانی در حق وی نماید زیرا که همه مؤمنان غنی و مالدار میباشند. توسعه وسیع اقتصادی و انسانی پایدار و بالنده نهضت جهانشمول مهدوی در روایات نبوی نیز ظهور آشکار دارد. به فرموده پیامبر(ص): یکون فی امتی المهدی... یتنعم امتی فی زمانه نعیماً لم یتنعموا مثله قطّ، البرّ والفاجر، یرسل السماء علیهم مدراراً و لاتدخّر الارض شیئاً من نباتها. در امت من، مهدی قیام کند... و در زمان او، مردم به رفاه و نعمتهایی دست مییابند که در هیچ زمانی دست نیافته باشند، همه چه نیکوکار و چه بدکار از آن جملهاند. آسمان باران رحمتش را بر آنان ببارد و زمین چیزی از روئیدنیهای خود را پنهان ندارد. 5. رشد و ترقی علوم و فنون و شکوفایی و کمال عقلانیت بشری جهان امروز که در مسیر جهانی شدن گام بر میدارد اگرچه از حیث پیشرفت علوم و تکنولوژی، ترقی انکار ناپذیری نموده است ولی نه تنها این پیشرفت موجب رفع آلام بشری و رساندن انسانها به امنیت و آرامش، مساوات و عدالت نگشته است بلکه میلیاردها مجهول دیگر در مسیر اکتشافات بشری قرار دارد که بشر از حل آنها عاجز است و جهانی سازی غربی نیز نتوانسته به رفع این عجز و ناتوانی مدد لازم را بنماید این در حالی است که در عصر حکومت جهانی مهدوی دانش بشری به دستاوردهایی مافوق تصور میرسد. امام صادق(ع) در بیانی بلیغ، از گوشهایی از پیشرفتهای علمی آن عصر چنین یاد میفرماید: دانش بیست و هفت حرف است. همه علومی که پیامبران? برای مردم آوردهاند تنها دو حرف بیش نبوده، و مردم تا به امروز جز آن دو حرف را نشناختهاند؛ ولی وقتی قائم ما قیام کند بیست و پنج حرف دیگر را ابراز میکند و آن را در میان مردم گسترش میدهد، آنگاه آن دو حرف را نیز ضمیمه میکند، و همه بیست و هفت حرف را در میان مردم منتشر مینماید. روایات دال بر تبیین وضعیت عصر ظهور، بیانگر آن است که عقول مردم در دوره ظهور به بالاترین مرحله کمال خویش میرسد به فرموده امام باقر(ع): "وقتی قائم ما قیام کند، خداوند دست عنایتش را بر سر بندگان کشیده و عقل آنها زیاد و فهمشان بالا میرود". در دولت جهانی مهدوی، حتی دانش و بینش، آگاهی و شناخت صحیح، مفید، سازنده و کارگشا در خانهها گسترش مییابد و حلقههای درس و بحث برای زن و مرد در کران تا کران جامعه بشری برقرار میشود به فرموده امام باقر(ع): "... تؤتون الحکمه فی زمانه حتی انَّ المرأه لتقضی فی بیتها بکتاب الله و سنّه رسوله". ... به مردم زمان قائم(ع) آنچنان حکمتی عطاء خواهد شد که حتی زن در کانون خانه خویش بر اساس کتاب خدا و سنّت پیامبرش عادلانه و آگاهانه داوری میکند و نیازی به دیگری ندارد. علاوه بر تبیین وضعیت عالی دانش و بینش بشری در عصر ظهور، این روایت بیانگر این واقعیت است که مردم در روزگار حاکمیت آن حضرت، براساس آداب و مقررات دینی تربیت شده و احکام شریعت را آموخته و بر پایهایی از فرهنگ و فرهیختگی سیر مینمایند که حتی یک بانوی خانهدار میتواند براساس مقررات کتاب خدا و سیره عادلانه پیامآور بزرگ وی، قضاوت کند. 6. تکیه بر استدلال و اقناع و کسب مقبولیت و رضایت عمومی همچنین جهانیسازی عصر مهدوی مبتنی بر استدلال و براهین عقلی است. گواه این مدعا فرمایش امام حسن(ع) است که در ضمن فرازی بلند درباره قائم(عج) میفرماید: خداوند در آخرالزمان و روزگاری سخت در میان جهل و نادانی مردم، مردی را بر میانگیزد و او را با فرشتگان خود تأیید میکند و یاران او را حفظ مینماید و با آیات و نشانههای خویش او را نصرت میدهد و بر کره زمین غالب میگرداند تا آنجا که مردم پارهای از روی میل و گروهی بیمیل و با اکراه به دین خدا میگروند، سپس زمین را پر از عدل و داد و نور و برهان میکند تمام مردم جهان در برابر وی خاضع میشوند و هیچ کافری باقی نمیماند مگر آنکه مؤمن شود و هیچ بدکاری نمیماند جز اینکه اصلاح گردد... . این روایت بخوبی بر این مطلب تصریح دارد که اگرچه برخی از مردم جاهل و گمراه در ابتدای حکومت حضرت ممکن است با اکراه به حکومت وی تن دهند ولی وقتی عدل گستری و برهانهای شفاف و مستدل و نورانی وی را ملاحظه میکنند در مقابل حکومت وی خاضع شده و با طوع و رغبت و رضایتمندی تمام به آن تن میدهند. لذا نظام حکومت جهانی مهدوی را باید نظامی بر پایه مشروعیت کامل یعنی واجد مقبولیت، حقانیت و قانونیت دانست. مشروعیتی که مانند برخی از نظامهای سیاسی به اصطلاح مدرن غربی امروزی با دماگوژی یا فریب افکار عمومی، با کنترل، دستکاری آراء عمومی و با نفوذ تبلیغات پردامنه بدست نمیآید بلکه محصول رضایت قلبی آحاد جامعه بشری و حتی سایر موجودات عالم است. 7. گفتمان واقعی و احتجاج با سایر ادیان بر مبنای آنچه که از روایات بر میآید، در جهانیسازی مهدوی، اگرچه حضرت مهدی بدون هیچ تعارفی همه موحدین و غیر موحدین و پیروان سایر ادیان را به پیروی از اسلام و تعالیم نجات بخش آن با قاطعیت تکلیف میکند ولی این به معنای اجبار صرف عقیدتی ایشان به پذیرش مطلق آیین اسلام نیست بلکه محور کار حضرت مهدی ـ همانطور که از نامشان نیز میآید ـ هدایت جامعه بشری است و بدیهی است اصل و اساس هدایت میبایستی مبتنی بر اقناع باشد. روایات نیز دال بر این مطلب است که حضرت از همان ابتدای ظهور، کتب بدون تحریف زبور، تورات، انجیل و... را پیدا کرده و بر اساس نُسخ اصل آنها با اهل کتاب محاجّه، استدلال و گفتگو کرده و بر آن اساس بر آنها حکم میراند تا آنکه ایشان به دین اسلام و حکومت جهانشمول مهدوی هدایت گردند. در همین راستا امام باقر(ع) میفرمایند: به خدا سوگند یاد میکنم هر آینه گویا قائم را میبینم در حالتی که پشت به حجرالاسود داده، بعد از آن حق خویش را ـ یعنی خلافت را ـ از خداوند عالم میطلبد. بعد از آن میگوید: ایها الناس! هر که در خصوص خدا با من محاجّه و گفتگو نماید، هر آینه من نزدیکترین خلایقم به خدا. ایهاالناس! هر که در خصوص آدم با من گفتگو و محاجّه نماید هر آینه من نزدیکترین خلایقم به آدم(ع). ایها الناس! هر که در خصوص نوح با من گفتگو نماید هر آینه من نزدیکترین خلایقم به نوح. ایهاالناس! هر که در خصوص ابراهیم با من محاجّه و گفتگو کند هر آینه من نزدیکترین خلایقم به ابراهیم(ع). ایهاالناس هر که در خصوص موسی با من محاجه و گفتگو نماید هر آینه من نزدیکترین خلایقم به موسی. ایهاالناس هر که در خصوص عیسی با من گفتگو و محاجه کند هرآینه من نزدیکترین خلایقم به عیسی. ایهاالناس هر که با من در خصوص محمد(ص) گفتگو و محاجه کند هر آینه من نزدیکترین خلایقه به محمد. و ایهاالناس هر که با من در خصوص کتاب خدا گفتگو نماید هر آینه من نزدیکترین خلایقم به کتاب خدا. بعد از این سخنان به مقام ابراهیم میرود و دو رکعت نماز در آن جا میگزارد، بعد از آن حق خود را ـ یعنی خلافت را ـ از خدای تعالی میطلبد. امام باقر(ع) در بیانی دیگر، برخورد گفتمانی و استدلالی و محترمانه امام عصر(عج) با سایر ادیان را چنین بازگو میفرماید: چون قائم اهل بیت قیام میکند اموال را بالسویه قسمت مینماید و درخصوص رعیت با عدالت حکم میکند، پس هر که به او اطاعت نماید هر آینه به خدا اطاعت کرده و هر که با او مخالفت کند هر آینه به خدا عصیان و مخالفت نموده و نامیدن او به مهدی از این بابت است که خدا او را به امورات مخفیه راه مینماید و تورات و سایر کتابهای خدا را در انطاکیه از مغاره بیرون میآورد و در میان اهل تورات با تورات و در میان اهل انجیل با انجیل و در میان اهل زبور با زبور و در میان اهل قرآن با قرآن حکم میفرماید... . 8. حفظ و ارتقاء کرامت انسانی و حقوق بشر دوستانه در جهانی سازی حکومت مهدوی، کرامت انسانها و حقوق بشر دوستانه نه تنها محوریت دارد بلکه به عالیترین حدّ خود خواهد رسید امیرمؤمنان(ع) در بیانی، کرامت بخشی به جامعه انسانی در عصر ظهور را چنین تصویر میفرمایند: سپس به کوفه روی میآورد که قرارگاه و منزل اوست. برده مسلمانی در بندی نمیماند، جز اینکه او را میخرد و آزاد میسازد و بدهکاری نمیماند، مگر اینکه دین او را میدهد و مظلمهای نمیماند جز اینکه آن را میپردازد و کشتهای نمیماند مگر اینکه دیه او را میدهد... و کشتهای نمیماند جز اینکه دَین او را پرداخته و خانواده او را تأمین میکند و همه امور را تدبیر و کارها را تنظیممینماید تا آنجایی کهزمین را سرشار از عدل و داد مینماید، همانگونه که به هنگامه ظهور او، از ظلم و جور لبریز است... . پیامبر مکرم اسلام نیز در بیانی ضمن تبیین برکات عصر ظهور، آن دوره را زمان تکریم و تعظیم امت معرفی میفرماید: در آخر الزمان در میان امتم، آن نجات بخش ملتها قیام میکند. خدا کران تا کران قلمرو حکومت جهانی او را بوسیله باران سیراب میسازد و زمین، گیاه و نبات خویش را میرویاند اموال عمومی را به طور عادلانه به مردم اعطا میکند و به دامداری و دامپروری اهمیت میدهد و امت را تکریم نموده و عظمت میبخشد. رعایت کرامت انسانها و حقوق بشر دوستانه تنها به امام عصر(عج) ختم نمیشود بلکه یاران وی نیز بر مبنای لحاظ و رعایت این امور با حضرت دست بیعت میدهند. علی(ع) در گفتاری طولانی در وصف بیعت 313 تن از یاران حضرت مهدی(عج) میفرماید: با او بیعت میکنند که هرگز دزدی نکنند، زنا نکنند، مسلمانی را دشنام ندهند، خون کسی را بنا حق نریزند؛ به آبروی کسی لطمه نزنند؛ به خانه کسی هجوم نبرند، کسی را به ناحق نزنند؛ طلا، نقره، گندم و جو ذخیره نکنند، مال یتیم را نخورند؛ در مورد چیزی که یقین ندارند، گواهی ندهند؛ مسجدی را خراب نکنند؛ مشروب نخورند؛ حریر و خز نپوشند؛ در برابر سیم و زر سر فرود نیاورند؛ راه را بر کسی نبندند؛ راه را ناامن نکنند؛ از اعمال منافی عفت اجتناب کنند؛ خوراکی را از گندم و جو انبار نکنند؛ به کم قناعت کنند؛ طرفدار پاکی باشند، از پلیدی گریزان باشند؛ به نیکی فرمان دهند؛ از زشتیها باز دارند؛ جامههای خشن بپوشند؛ خاک را متّکای خود سازند؛ در راه خدا، حق جهاد را ادا کنند؛ و... او نیز در حق خود تعهد میکند که از راه آنها برود؛ جامهای مثل جامه آنها بپوشد؛ مرکبی همانند مرکب آنها سوار شود؛ آنچنان که آنها میخواهند باشد، به کم راضی و قانع باشد؛ زمین را به یاری خدا، پر از عدل و داد کند آن چنان که پر از جور و ستم شده است؛ خدا را آنچنان که شایسته است بپرستد؛ برای خود دربان و نگهبان اختیار نکند و... . جهانی سازی حکومت مهدوی، در عین صلابت، مبتنی بر عطوفت، صفا و صمیمیت و مهرورزی و تکریم انسانها بیهیچگونه تبعیضی است حکومتی که حتی خفتهایی را بیجهت بیدار نمیکند و با چنین آرامشبخشی به عالم بشریت، پناه و مأوای جامعه بشری میگردد در توصیف این وضعیت، پیامبر(ص) میفرماید: مردم به سوی او پناه میبرند، همچنان که زنبوران عسل به ملکه خود پناه میبرند، عدالت را در سراسر گیتی میگستراند، چنان که از ستم پر شده بود، تا جایی که صفا و صمیمیت صدر اسلام به آنها باز میگردد، هیچ خفتهایی را [بیجهت] بیدار نمیکنند و هیچ خونی [به ناحق] ریخته نمیشود. 9. نفی قومیت مداری و نژادپرستی در نهضت جهانی سازی مهدوی قومیت مداری و نژادگرایی جایی نداشته و از منظرها و ملاکهای تقوا و شایستهسالاری، برای اصلاح امور مادی و معنوی بشری، جهانی اندیشیده و عمل میشود. یکی از نمونههای صدق این گفتار گزینش 313 یار اصلی امام(ع) از کشورهای مختلف و بر مبنای ملاک تقوا، شایستگی و کاردانی میباشد. نویسنده عالیقدر کتاب "امام مهدی از ولادت تا ظهور" طی تحقیق جالبی به نام و شهرها و کشورهای یاران حضرت مهدی اشاره نموده و براساس جغرافیای امروز، قریب بیست و سه کشور را به عنوان خاستگاه و محل سکونت این افراد معرفی کرده است و این امر نشانگر آن است که نهضت جهانی مهدوی، متکی به قومیت و ملیت خاصی نیست و ملاک حرکت و تکاپوی آن و گزینش کارگزارانش، ملاکهای قرآنی و الهی است و همین امر به همراه سایر ویژگیهای حکومت طیبه مهدوی باعث میگردد که حکومت جهانی مزبور مورد رضایت همه اهل عالم، ملل و نحل مختلف و نظامهای سیاسی گوناگون بوده و با اجرای کامل عدالت، جهان شاهد رفع شکافها و محرومیتهای ناشی از استکبارورزی و زیادهخواهی ملل و دول زورمند، میان ملل و دول عالم باشد و استعدادها و توانمندیها و استیفای فراگیر کلیه حقوق ابناء و جوامع بشری اعم از ضعیف یا قوی محقق گردد و به اصطلاح امروزی جهان نه با توسعه ناموزون بلکه با توسعه موزون مواجه گردد. از ادله دیگر دال بر نفی قومیت پرستی و نژادگرایی نهضت جهانی موعود، کثرت روایاتی است که با وجود عرب و قریشی بودن حضرت مهدی(عج)، مشعر بر آن است که نه تنها اعراب و قریش در این دولت جهانی به عنوان قوم و طبقه ممتاز شناخته نمیشوند بلکه بسیاری از آنها بر حسب آزمایشها و ابتلائات عصر مهدوی، مرتد گشته و فوج فوج توسط حضرت نابود میگردند و حضرت نه تنها به خاطر مشابهت قومی با ایشان، ملاحظه آنها را نمیکند بلکه بر حسب مبانی متقن الهی، ایشان را به خاطر کفر و نقاشان گردن میزند و بر آنها بسیار سخت میگیرد. 10. حکومت شبه فدرالی و احترام به سایر ملل از برخی روایات اینگونه به نظر میرسد که حکومت جهانی مهدوی و جهانیسازی وی در عین حال که عالمگیر بوده و بر سرتاسر آن اسلام و قوانین اسلامی حاکم است ولی سایر ملل نیز در قالب نوعی حکومت مشابه فدرالیسم، ضمن تبعیت از حکومت مرکزی جهانی، دارای آزادیهایی در تبعیت از رسوم و فرهنگهای ملی غیرمتعارض با اسلام هستند و حضرت این حق و احترام را برای آنها ملحوظ میفرماید: در این راستا احادیثی یادآوری میگردد: امام باقر(ع) میفرمایند: "وقتی قائم قیام کند قطایع و حکومتهای طایفهای از بین خواهند رفت". ولی در عین حال امام صادق(ع) اذعان میفرمایند: "وقتی قائم ما قیام کند به هر منطقهای نمایندهای میفرستد و به او میگوید: حکومت در اختیار توست هر چه مصلحت میبینی عمل کن". 11. نوسازی و احیاء دینی بر مبنای مقتضیات جدید یکی از ویژگیهای فرابرد جهانی شدن لحاظ مقتضیات زمانی و مکانی و حرکت بر مبنای تحولات تازه و پاسخگویی به امور جدید است. قبلاً بیان گردید اسلام و بویژه تشیع با اتکاء به ماهیت خود و بر مبنای سنت مترقی اجتهاد، این انعطاف پذیری را به عنوان جزء همیشگی خود به همراه دارد. نظام جهانی سازی مهدوی نیز از این خصیصه ضروری غافل نبوده و کاملاً بدان مجهز است و در عصر مهدوی، جهان با احیاء اسلامی جدید و نوسازی دینی مواجه خواهد گردید. به فرموده امام صادق(ع): چون قائم قیام میکند امر تازه و احکامی تازه میآورد همچنانکه رسول خدا(ص) در اول اسلام همینگونه عمل نمود و خلائق را به امر جدید دعوت نمود ... آن حضرت کارهای مشابه رسول خدا انجام میدهد وی همانگونه که رسول خدا امور جاهلیت را بر هم زد، امور قبل از خود را بر هم میزند و قائم، دین اسلام را تازه میکند. همین تعبیر نیز در بیان امام باقر(ع) آمده است، آنجا که میفرماید: "قائم کتابی جدید، امری جدید و حکمی جدید میآورد و بر عرب سخت میگیرد." در روایت ارجمند دیگری از همین امام همام، ایشان ضمن تشبیه سیره حکومت مهدوی با سیره پیامبر(ص) در ابطال احکام جاهلیت، میفرمایند: "... همچنین است قائم وقتی قیام میکند باطل میگرداند احکامی را که در ایام مصالحه با کفار در دست خلایق بوده و با عدالت در میان خلایق رفتار میکند". بدین منوال جهانیسازی مهدوی، معطوف به احیاء و تجدید اسلام ناب و نوسازی جدید آن برحسب مقتضیات جدید بوده و بدیهی است چنین امری منجر به شفافیت اسلام و افزایش پیروی آن دین حنیف خواهد گردید و دیگر نیازی به بحث و فحصهای طاقتفرسای علمی و حوزوی برای فهم و دریافت آراء واقعی شارع مقدس نیست و اکثر شیوههای درسی و اجتهادی و استنباطی، کهنه و غیرقابل استفاده خواهد گردید. عالم عالیقدر؛ آیتالله فقید قزوینی در اثر خویش این مطلب را در تحلیلی جامع اینگونه بیان فرمودهاند: خدا میداند که این تحول مطلوب و مترقی چگونه خواهد بود، اما به نظر میرسد بسیاری از کتابهای فقه و حدیث، نوسازی گردد و نقش بسیاری از موضوعات کتابهای اصولی به پایان برسد، چرا که امام مهدی(عج) قواعد عمومی برای دریافت مسائل شرعی و مقررات دینی را بیان میکند و در پرتو همانها دانشمندان از بسیاری از بحثهای اصولی و قواعد آن بینیاز میگردند. کتابهای مربوط به شرح حال راویان احادیث که به کتابهای رجالی معروفند و نیز شرح حال و بیوگرافی آنان و تقسیمبندی روایات به صحیح و ضعیف اصطلاحاتی از اینگونه، همه و همه نقششان به پایان میرسد؛ چرا که این بحثها بیشتر به حدس و ظنّ تکیه دارد و در عصر غیبت و بخاطر نرسیدن دست مردم به امام معصوم(ع) مورد استفاده قرار میگیرد. اما در عصر ظهور، مردم به مقررات و احکام قطعی دست مییابند و از اینها بینیاز میگردند. و نیز در عصر ظهور، بیشتر کتابهای تفسیری از اعتبار ساقط میشود چرا که مردم با رشد فکری و ژرف نگری برخاسته از فرهنگ عصر ظهور، به تفسیرهای برخاسته از نظرات افراطی افراد، بهایی نمیدهند، از اینرو تنها تفاسیر برخاسته از روایات رسیده از پیامبر و اهل بیت? باقی میماند. همینگونه قرائتهای مختلف از قرآن شریف که دلیلی برای آنها نازل نشده است، برداشته میشود، چرا که مردم، قرآن و قرائت صحیح آن را ـ به گونهای که بر قلب مصفّای محمد(ص) فرود آمده است ـ از امام مهدی(عج) میآموزند و تفسیر و پیام و مفهوم آن را، آنگونه که خدا اراده فرموده است میشناسند و بر معارف بلند و راز و رمز و شگفتیهای آن که همچنان ناشناخته و پوشیده است، آگاهی مییابند... . 12. تحول شگرف در حوزهها و فضاهای ارتباطی و رسانهایی در دولت جهانی مهدوی، فضاهای ارتباطی و رسانهایی دچار تحولات شگرف و بنیادینی خواهد شد که سادهترین تعبیر از روایات وارده؛ بحث استفاده از رسانههایی مانند اینترنت و تلویزیون و ارتباط مردم با یکدیگر از این طرق را به ذهن متبادر میکند ولی به نظر میرسد که این روایات حاکی از پیشرفتهای وسیعی در این زمینه باشد و بتوان این دوره را از حیث وصف وضعیت رسانهها و ارتباطات به دورهایی بسیار فراتر از دوره ظهور اَبر رسانهها تشبیه کرد ابتدا روایاتی در این زمینه یادآوری میگردد: امام صادق(ع) میفرماید: ان المؤمن فی زمان القائم و هو فی المشرق لیری اخاه الذی فی المغرب وکذا الذی فی المغرب یری أخاه الذی بالمشرق. مؤمن در عصر قائم در حالیکه در مشرق است، برادر خویش را که در مغرب است میبیند و همانگونه آنکه در مغرب است برادر مؤمن خویش را در مشرق میبیند. و یا در فرازی قابل تأملتر فرمودهاند: اِنّ قائمنا اذا قام مدّ الله لشیعتنا فی اسماعهم و ابصارهم، حتی لایکون بینهم و بین القائم برید یکلّمهم فیسمعون و ینظرون الیه و هو فی مکانه. هنگامی که قائم ما قیام کند، خداوند در دستگاه شنوایی و بینایی شیعیان ما، گستردگی و کشش ویژهای میبخشد تا میان آنان و مهدی ما واسطه و نامهرسان یا فاصلهای نباشد. فهم روایت اول با وجود پیشرفتهای امروزی عرصه فناوری ارتباطات همانند تلویزیون و اینترنت، دشوار و پیچیده نیست اما با توجه به روایت دوم، به نظر میرسد که پیشرفتهای عصر ظهور در عرصه گسترش فضاهای ارتباطی تنها منحصر در تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی نباشد، بلکه این خود مؤمنین هستند که بواسطه سطوح عالی ایمانی خود، بر خوردار از کمالات اعطایی الهی شده و گوش و چشمهای آنان دارای قدرتِ فرابینی و فراشنوایی فرامکانی و به عبارتی در کلیه مکانها شده و همانطور که میتوانند در هر لحظه با یکدیگر ملاقات سمعی و بصری داشته باشند میتوانند به طریق اولی با حضرت مهدی نیز چنین ارتباطی را دارا باشند و از فیض مطلق وجود او در ورای مکانها و زمانها استفاده نموده و در نزد ایشان و برای متابعت و انقیاد دائم از وی دائم الحضور باشند. بدیهی است در عصر حضور که هر چیز به کمال نهایی خود میرسد تجهیز انسانهای مؤمن ـ به عنوان اشرف مخلوقات ـ به چنین مواهب الهی دور از ذهن نیست و به همین خاطر میتوان تصور کرد که با این پیشرفتها در خلقت انسانهای برگزیده، کشف سایر کرات در فضاهای لایتناهی و افشای میلیاردها اسرار نهفته در کائنات برای بشر عصر ظهور نه تنها ممکن، بلکه به منتهای حد تحت رهبری زعیم موعود، صورت خواهد گرفت و اسرار بیشمار کائنات برایشان کشف خواهد گردید. 13. رعایت آرمانی حقوق محیط زیست و جانداران جهانی سازی مهدوی همانند جهانیسازی غربی تأثیرات و تبعات تخریبی نسبت به محیط زیست و ساکنان موجود در آن ندارد، همانگونه که امروزه جهان با مشکلات زیست محیطی عظیمی همانند سوراخ شدن لایه اُزون، گرم شدن زمین بر اثر گازهای گلخانهای، نابودی جنگلها، روند رو به انقراض پارهای از موجودات، آلودگیهای صنعتی و شیمیایی محیط زیست و... مواجه است. پیامبر اکرم(ص) در فرازی زیبا، خشنودی کلیه موجودات انسانی و غیرانسانی را از حکومت جهانی حضرت مهدی را با عبارت "یرضی عنه ساکن الارض والسماء" بیان فرمودهاند و در بیانی دیگر، حکومت مزبور را مایه رفاه و فرح و شادمانی کلیه موجودات به شمار آورده و میفرمایند: "فیفرح به اهل السماء و اهل الارض والطیر والوحوش والحیتان فی البحر". "ساکنان آسمان و مردم زمین، پرندگان، درندگان و ماهیان دریا، همه در سایه لطف و حکومت او شادمان و فرحناک هستند." بسیار بدیهی است که این شادمانی بدون تصور رعایت آرمانی حقوق کلیه جانداران و حفظ حقوق محیط زیست آنها در دولت جهانشمول مهدی موعود، قابل تحقق و میسر نیست. همچنین در روایتی از امام حسن(ع) نقل شده که حتی "در دولت حضرت مهدی، درندگان آزادانه [و بدون مزاحمت] زندگی میکنند" و این امر بیانگر اوج صلح و آرامشی است که دولت جهانشمول مهدوی برای بشریت به ارمغان خواهد آورد، دولتی که عالم را به سمتی سوق خواهد داد که تمام آیات الهی به منتهای ظهور خود برسند، حق و باطل از هم جدا شوند و بنا به پارهای استنباطها، دیگر معصیت خدای سبحان انجام نشود و باری تعالی؛ با کمترین دخالت هوای نفس و بدون وسوسه شیطان، به طور خالص عبادت گردد تا جائیکه مردگان نیز با اشک شوق خواهان رجعت به دنیا و احیای خویش از خداوند میگردند تا افتخار و آرزوی زندگی در این دوره نیز برای آنها نیز محقق گشته و یاریگر موعود الهی باشند. استنتاج در مقاله حاضر، در پاسخ به پرسشهای پژوهش، مفهوم جهانی شدن یا جهانیسازی و برداشتهای مختلف از آن تبیین گردید. بیان شد که یکی از اصلیترین آموزههای این پدیده، در حال حاضر، جهانیسازی غربی یا آمریکایی است سپس با تشریح پیامدهای کلیت راهبرد مزبور، و ضمن عدم نفی پیامدهای مثبت آن، تبعات منفی و ویرانگر جهانی سازی غربی نیز بیان شد. مُبرهن گردید در بطن این آموزه چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی، سلطهگری، هژمونی طلبی، استکبارورزی، استثمار و امپریالیسم نهفته است و این گونه جهانی سازی به دلیل ماهیت تعرضی و استکباری و انحصار طلبانه خویش، فرایندی مادی، یکسویه، مصنوعی، و غیر جهانشمول و سکولار است که هدفی جز یکپارچهسازی جهانی و ادغام آن در بازار مشترک جهانی به رهبری دنیای سرمایهداری و سردمداری آمریکا را دنبال نمیکند، بازار سودگرایانه و سود محورانه مادی که همه مؤلفههای حیات اجتماعی از اقتصاد و سیاست تا فرهنگ را به زبان منفعتطلبی و استکبارورزی و سلطه بیچون و چرای تمدن غرب و استیلای بیشتر آنها علیه سایر کشورها و فرهنگ، ترجمه میکند و مدعی جامعه جهانی تک قطبی سرمایهسالارانه و میلیتاریستی است و میتوان آن را یک پروژه تحمیلی و یک طرح مهندسی اجتماعی در سطح کلان سیستمی دانست که تلاش مینماید ایدئولوژیهای غربی را با تکیه بر بنیادهای نئولیبرالیستی و سرمایهداری به کل جامعه بشری تحمیل کند و از این طریق در صدد فراگیر کردن شیوه زندگی آمریکایی و غربی کردن انسانها و ترویج فرهنگ مصرف و اصالت سود و سرمایه است و نابودی سنن و فرهنگهای محلی، و امحاء ادیان رقیب، نابودی محیط زیست، و وابستگی مستمر کشورهای ضعیف به کشورهای غربی را دنبال میکند و به دروغ سعی دارد نظام فکری و اجرایی لیبرال دموکراسی را به عنوان الگوی تکاملی مشترک برای کل جوامع انسانی معرفی و دیکته کند در حالیکه در عمل، ناکارآمدی این ایده چه در سپهر اندیشه و چه در حوزه عمل و اجرا، ثابت شده و بحرانهای فعلی گریبانگیر رژیمهای غربی مؤید اثبات این مدعا است. از سویی در جهت اثبات مدعای مقاله، به جهانشمولی تعالیم عالیه اسلام و سزاواری آموزه جهانی سازی مهدوی برای ارائه الگویی جهانشمول، فراگیر، امیدزا و تحرک آفرین جهت تکامل جامعه بشری و نجات آن از ورطهها و حرمانها و تنگناهای موجود، به گونهایی مستدل اشاره گردید. به اذعان مستدلات پژوهش، آموزه جهانیسازی مهدوی میتواند ترجمان بخش مثبت فرایند جهانی شدن فعلی باشد یعنی با استفاده از عرصههای مختلف فنآوری و سایر مواهب خداداد در عصر ظهور، همانند پلی تمام دنیا و شهروندان آن را متحد کرده و محرومیتهای علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را از بین ببرد. هنجارهای پسندیده دینی، اخلاقی و انسانی را بر جهان حکمفرما کند و نوعی وحدت بهینه، مثبت و متکامل را در میان بشریت ایجاد نماید. دولت جهانی مهدوی، با زعامت آخرین معصوم الهی، میتواند خاتمیت دین و رسالت جهانشمول نبوی را تکمیل و معنا بخشد و مردم دنیا را همپیکر نموده تا همانند یک اندامواره و با تبعیت از تعالیم عالیه و نوسازی شده اسلامی، در فکر صلاح و اصلاح یکدیگر برآمده و در سنگری واحد علیه تمام عوامل مخل تکامل بشری و پلشتیهای گیتی و زیست بوم خود مبارزه نمایند و با رخت بر بستن هوا و هوسهای شیطانی به عبودیت و خلوص در پرستش الهی واصل گردند. بدیهی است این امر، تنها در پرتو حکومت جهانی مهدوی و تشخیص ویژه آن به شاخصههایی از جمله موارد زیر میسر است. 1. حاکمیت جهانشمول اسلام و برچیدگی شرک و اختلافات بشری. 2. حاکمیت مطلق عدالت و دادورزی. 3. برقراری امنیت و آرامش همه جانبه. 4. رفاه و رشد پایدار اقتصادی، استغنای عمومی و رفع فقر 5. رشد و ترقی علوم و فنون و شکوفایی و کمال عقلانیت بشری 6. تکیه بر استدلال و اقناع و کسب مقبولیت و رضایت عمومی 7. گفتمان واقعی و احتجاج با سایر ادیان 8. حفظ و ارتقاء کرامت انسانی و حقوق بشر دوستانه 9. نفی قومیت مداری و نژادپرستی 10. حکومت شبه فدرالی و احترام به سایر ملل 11. نوسازی و احیاء دینی بر مبنای مقتضیات جدید 12. تحول شگرف در حوزهها و فضاهای ارتباطی و رسانهایی 13. رعایت آرمانی حقوق محیط زیست و جانداران واضح است دولت جهانی مهدوی با این ویژگیهای آرمانی خواهد توانست طرح آرمانی جهانیسازی دولت کریمه اهل بیت و حیات طیبه موعود قرآن را در فراخنای گیتی دکتر بهرام اخوان کاظمی ماهنامه انتظار موعود - شماره 16 انتهای متن/
94/08/01 - 00:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
مقایسه دو آموزه؛ جهانى سازى غربى و جهانى سازى مهدوى - بخش اول ابعاد و دستاوردهای منفی جهانی سازی غربی
مقایسه دو آموزه جهانى سازى غربى و جهانى سازى مهدوى - بخش اولابعاد و دستاوردهای منفی جهانی سازی غربیمیتوان به روشنی ادعا نمود که حکومت جهانی و جهان شمول حضرت مهدی عج هیچکدام از شاخصههای منفی جهانی سازی غربی را ندارد و ضمن برخورداری از زوایا و ابعاد مثبت "جهانی سازی"بررسی دلایل همکاری علمای شیعه با دولت صفوی - بخش دوم و پایانی فرصت استثنایی رسمیتپیداکردن مذهب شیعه
بررسی دلایل همکاری علمای شیعه با دولت صفوی - بخش دوم و پایانیفرصت استثنایی رسمیتپیداکردن مذهب شیعهحکومت در عصر غیبت بهطور مطلق مخالفی در میان فقهای این دوره ندارد و پذیرش حکومت از سوی فقهاء فیالجمله اجماعی است محقق اردبیلی م993ق محقق اردبیلی نیز یکی دیگر از دانشمندانی اسابتکاری برای شناساندن ایران(بخش دوم)
فقط ۴۸ ساعت از اقامت من در ایران گذشته بود که احساس کردم نه تنها یک فرصت بلکه یک وظیفه بر دوش من است و آن این بود که به امریکا برگردم و آنچه را خودم دیده ام به مردم کشورم نشان بدهم آرزوی من این بود که هر امریکایی می توانست به ایران سفر کند و خودش از نزدیک همه چیز را مشاهده کندمرحله سوم مسابقات گرندپریکس 2015 – منچستر مصدومیت پای خدابخشی مانع حضورش در فینال شد/ مهدی به مدال برنز دست یا
مرحله سوم مسابقات گرندپریکس 2015 – منچسترمصدومیت پای خدابخشی مانع حضورش در فینال شد مهدی به مدال برنز دست یافتپرونده سومین و آخرین مرحله مقدماتی مسابقات گرندپریکس در سال 2015 دقایقی پیش در شهر منچستر انگلیس بسته شد و تیم ملی کشورمان توانست در 4 وزن المپیکی مردان 4 مدال ارزشمندلایحه حفظ حرمت کتابهای آسمانی به مجلس دومای روسیه ارجاع داده شد
پوتین لایحه حفظ حرمت کتابهای آسمانی به مجلس دومای روسیه ارجاع داده شد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه لایحه حفظ حرمت کتابهای ادیان توحیدی را برای تصویب قانونی در این زمینه به مجلس دومای این کشور ارجاع داد به گزارش سرویس دینی جام نیوز ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه 22 مهروزیرخارجه آلمان: فروش اتومبیل دست دوم به ظریف قطعا کاری لذت بخش نیست!
وزیرخارجه آلمان فروش اتومبیل دست دوم به ظریف قطعا کاری لذت بخش نیست تاریخ انتشار شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۲۰ وزیر امور خارجه آلمان درباره عملکرد مذاکرهکنندگان ایران در جریان گفتوگوهای هستهای میان ایران و ۱ ۵ میگوید جواد ظریف مذاکرهکنندهایگفتوگو با مهدی پاکدل بازیگر فیلم «محمد رسولالله(ص)»/ بخش پایانی مجیدی سختگیر نیست کمال طلب است/ ب
گفتوگو با مهدی پاکدل بازیگر فیلم محمد رسولالله ص بخش پایانیمجیدی سختگیر نیست کمال طلب است برای بازی نقش ابوطالب از پسرش مدد گرفتممهدی پاکدل گفت تنها کاری که از دستم بر میآمد این بود که تمام آموختهها را کنار بگذارم و فقط از خود حضرت علی ع کمک بگیرم عادتی دارم که به جای خخدابخشی آخرین نماینده ایران در روز پایانی
با انجام وزن کشی اوزان 80- کیلوگرم مردان و 49- کیلوگرم زنان حریفان مهدی خدابخشی تنها نماینده ایران در روز سوم و پایانی مسابقات گرندپری منچستر مشخص شدند به گزارش بولتن نیوز و به نقل از سایت فدراسیون تکواندو مرحله سوم مسابقات گرندپری در سال 2015 از صبح دیروز جمعه به میزبانی &پنجاه و دومين جلسه شوراي گفت و گوي دولت وبخش خصوصي
۲۷ مهر ۱۳۹۴ ۲۳ ۳ب ظ پنجاه و دومين جلسه شوراي گفت و گوي دولت وبخش خصوصي عکس عليرضاسلطاني دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکسخدابخشی، آخرین نماینده ایران در روز پایانی ::
خدابخشی آخرین نماینده ایران در روز پایانی با انجام وزنکشی اوزان 80- کیلوگرم مردان و 49- کیلوگرم زنان حریفان مهدی خدابخشی تنها نماینده ایران در روز سوم و پایانی مسابقات گرندپری منچستر مشخص شدند به گزارش "ورزش سه" و به نقل از سایت فدراسیون تکواندو مرحله سوم مسابقات-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها