تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821191514
راز خلقت عالم !!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: اين سؤال كه خداوند چه حكمت و مصلحتي در خلقت عالم در نظر داشته، براي كسي پيش ميآيد كه با دلايل عقلي و قطعي، خدائي يكتا كه داراي همه صفات كمال باشد را اثبات كرده باشد
راز خلقت در مكتب اسلام، جهان هستي و موجودات در آن و بخصوص انسان، به سوي مقصدي معلوم در حركت است و چنين نيست كه عالم هستي در مسيري نامشخص و مبهم و بي هيچ هدفي در حركت باشد بلكه آفريدگار جهان، آن را به سوي مقصدي و هدفي معين و روشن رهنمون ساخته است. اعتقاد به اصل هدفمندي عالم و عبث نبودن آفرينش آن، نقش مهمي در حيات انسان ايفا ميكند و چنين انساني هرگز جهان و زندگاني در آن را لغو و بيهوده نمييابد بلكه سعي و تلاش او در اين جهت است كه حيات و زندگي خويش را با نظام آفرينش هماهنگ سازد.[1]معناي هدف در كارهاي خداوند و بشر
با اندكي تفكر و مطالعه در جهت شناخت خداوند متعال و انسان، به اين نكته ميرسيم كه تفاوت و روشني ميان خداوند و بشر وجود دارد. خداوند وجودي است كه از هيچ جهت محدوديت و نقصي نمي توانيم در او بيابيم و فقر و نياز هرگز در ذات پاك خداوند تصور نميشود. او وجودي است كه داراي همة صفات كمال ميباشد و خالق همة جهان هستي است.اما انسان بر عكس موجودي است كه مخلوق است و سراسر وجودش نياز و احتياج است و موجودي است كه هر لحظه به لحظه از عمرش احساس نياز ميكند بعنوان مثال حال انسان طوري است كه اگر مثلاً لحظهاي در جائي قرار گيرد كه هوا نداشته باشد اين انسان حياتش را از دست خواهد داد پس انسان موجودي است سراسر احتياج و نياز به خداوند متعال. با توجه به اين مطلب هدف در كارهاي خداوند بايد با معناي هدف در كارهاي انسان متفاوت باشد. انسان همه كارهايش در جهت رفع نيازمنديهاي مادي و معنوي است و هدفي جز در جهت رفع كمبودها و نقصها از كارهايش ندارد اما نميتوانيم اين معناي از هدف را در كارهاي خداوند مطرح كنيم چونكه همانطور كه گفته شد خداوند از هر نقص، نياز و احتياجي بدور است لذا نمي توانيم هدف در كار خداوند را در جهت رفع كمبود و نيازمنديها در نظر بگيريم بنابراين هدف در كارهاي خداوند داراي معني ديگري است و در واقع هدف او به نفع مخلوقات است يعني خداوند كاري كه انجام ميدهد در جهت فايده و سود رسانيدن به مخلوقات و موجودات عالم هستي است.
هدف از آفرينش و خلقت عالم چيست؟
اين سؤال كه خداوند چه حكمت و مصلحتي در خلقت عالم در نظر داشته، براي كسي پيش ميآيد كه با دلايل عقلي و قطعي، خدائي يكتا كه داراي همه صفات كمال باشد را اثبات كرده باشد.[2]هر موجودي از گياهان و حيوانات اعم از پرندگان و حشرات و حيوانات صحرا و دريا، براي هدف معيني خلق شدهاند و به خوبي ميبينيم كه هر كدام براي محيط و شرايط ويژهاي آفريده شدهاند و هماهنگي كاملي با محيط خود دارند. و آنچه مورد نيازشان است در اختيارشان قرار داده شده است و اينكه هيچ موجودي بعد از آفرينش به حال خود رها نشده است يكي از نكاتي كه توجه ما را به اصل هدفمندي آفرينش موجودات سوق ميدهد، توجه به وجود نظم در ميان پديدهها و هماهنگي در نظام طبيعت است اگر اندكي در كيفيت طلوع و غروب كردن خورشيد و حركت ماه و ستارگان و نظم حاكم در روابط آنها دقت كنيم متوجه ميشويم كه اين نظم و حركت آنها بر اساس تدبيري صورت گرفته است و نميشود بطور تصادفي و بي هيچ هدفي باشد.[3] در قرآن كريم در پاسخ به اين سؤال، آيات فراواني وجود دارد. در مجموعهاي از آيات[4] قرآن كريم آمده است كه آفرينش جهان هستي بر اساس حق استوار است يعني بر باطل نبوده و از روي بازي و لهو و لعب صورت نگرفته است. و اينكه خداوند موجودات را به سوي هدف معيني راهنمايي و هدايت فرموده است. در قرآن كريم آمده است «خداوند آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است، جز به حق ... نيافريده است. و {با اين همه} بسياري از مردم لقاي پروردگارشان را سخت منكرند».[5] مطلب ديگر اين است كه مطالعه اجمالي در جهان آفرينش، ما را از حقيقت روشني آگاه ميسازد و آن اين است كه سراسر جهان محل رشد و پرورش موجودات و تكامل آنهاست. هر موجودي از جماد (مثل سنگ)، نبات (مثل گياهان) و حيوان تا برسد به انسان كه شريفترين مخلوقات است، همگي براي رسيدن به هدف و مقصد مشخص خلق شدهاند و ابزار رشد و كمال هر موجودي در اختيارش قرار داده شده است و هر يك با برنامه مخصوصي به سوي كمال مي شتابد.همه موجودات جهان هر روز و هر لحظه از مرحلهاي به مرحلهاي ديگر از رشد و كمال ميرسند مثلاً يك درخت برومند روز نخست يك سلولي بيش نبوده سپس به تدريج پس از طي مراحلي رشد كرده و به صورت عظيمترين درختِ جهان در آمده است و يا آن جاندار بزرگ در آغاز به صورت سلولي در رحم مادر يا در ميان تخمي سربسته محبوس بود. بعداً در پرتو ارادة حكيمانه خداوند از پائينترين مرحله به آخرين مرحله كمال شايستة خود رسيده است. انسان نيز جزئي از جهان آفرينش است و همين قانون نيز در مورد او برقرار است و هدف از آفرينش او جز اين نيست كه به كمال شايسته و لايق به خود برسد و استعدادهاي نهفتة خويش را شكوفا كند.مطلب ديگري كه در پاسخ به اين سؤال در آيات و روايات به آن اشاره شد اين است كه جهان و بسياري از موجودات آن به خاطر انسان آفريده شدهاند يعني موجودات عالم آفريده شدهاند فقط براي يك موجود كه آن انسان است. همه موجودات در خدمت انسان هستند و انسان براي رفع نيازمنديهايش از آنها بهره گرفته و در مسير كمال شايستة خود حركت ميكند.موجودات مادي و نظام دنيا با تمام وسعتش كه عبارتند از آسمانها و زمين و موجودات در آنها، همه براي اين خلق شدهاند تا زمينه ساز پيدايش و تكامل موجودي بنام انسان بشوند و نظام دنيا شكل گرفته تا انسان در اين عالم استعدادهايش را شكوفا كند و با شركت در آزمايش الهي، قواي نهفتة خويش را به مرحله ظهور و تحقق برساند يعني انسان رنگ خدايي به خود و كارهاي خود ببخشد و طوري زندگي كند كه كارهاي او مورد رضاي خداوند باشد و صفات خداوند را از خود بروز دهد و به نمونهاي از انسان كامل تبديل شود.[6]از اين روست كه قرآن در آياتي[7] هدف از خلقت آسمانها و زمين و نعمتهاي در آن را، آزمايش شدن بشر بيان ميكند قرآن كريم در اين باره ميفرمايد كه:«و اوست كه آفريد آسمانها و زمين را ... تا بيازمايد شما را كه كدامتان نيكوتريد در كردار».[8] يعني خداوند خواهان اين است كه بندگان او كارهايي كه انجام ميدهند بر اساس دستورات الهي و مورد رضايت او و در جهت عبادت او يا در جهت خدمت به بندگان او باشد. در آياتي ديگر،[9] رسماً بيان ميكند كه اين عالم طبيعت از آسمانها و زمين و موجودات و نعمتهاي الهي در آن،همه براي شما انسانها آفريده شدهاند تا شما بهره مند گرديد يعني همه اين موجودات و نعمتها در خدمت بشرند و زمينه ساز رشد و تعالي و كمال بشر ميباشند. در سوره بقره آمده است «او خدايي است كه خلق كرد براي شما تمام آنچه كه در زمين است».[10] شعر:
ابر و باد و مه و خورشيد و فلك در كارند تا تو ناني به كف آري و به غفلت نخوري
نكته اي كه اين بيت شعر در بيان آن است عدم غفلت انسان است يعني اي انسان غفلت نكن از خالق خودت، غفلت نكن از وظيفهاي كه در برابر او داري، غفلت نكن نسبت به برادران ديني خود و ... امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ در تفسير آيه ميفرمايد: او خدايي است كه خلق كرد براي شما تمام آنچه در زمين است براي اينكه عبرت بگيرد و به وسيله آن به بهشت و رضوان الهي برسيد و از عذاب او دور شويد».[11]نتيجه
از آنچه گفته شد به اين نتيجه ميرسيم كه آفرينش عالم هستي، بر اساس هدف و مقصد روشن ميباشد و آن هدف تكامل و رشد و شكوفايي در موجودات عالم است بلكه در جهت رشد و تكامل شريفترين موجودات، بنام انسان ميباشد و همه موجودات عالم خلقت رشد و تكامل آنها نيز در جهت فراهم آوردن زمينه براي رشد و شكوفايي انسان است. انسان ميتواند با پرستش و عبادت خداوند و با انجام اعمالي كه مورد رضايت اوست رشد و تكامل يابد و به مقام قرب الهي و رضوان الهي بر,اندیشه قممطالب مرتبط:خواندنی وعجیب :15 راز اسرار آمیز دنیاطبيعى ترين راز هستىراز آفرینش زن و مرد در کنار یکدیگر چیست؟
پنجشنبه 23 مهر 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
واکاوی فلسفۀ عزاداری امام حسین(ع) از نظر آیتالله مکارمشیرازی
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۲ اصل عزاداری که باعث بیداری و آگاهی امّت اسلامی و دارای جنبه ظلم ستیزی است در واقع مکتبی است برای پرورش صفات برجسته انسانی از این رو باید گفت عاشورا یک حادثه نبود بلکه یک جریان تاریخی بود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنااهتزاز پرچم گنبدحرمسید الشهدا(ع) بر فرازمساجد جمهوری آذربایجان
به مناسبت فرا رسیدن محرم اهتزاز پرچم گنبدحرمسید الشهدا ع بر فرازمساجد جمهوری آذربایجان پرچم گنبد حرم مطهر امام حسین ع بر فراز گنبد اماکن مقدس و مساجد جمهوری آذربایجان به اهتزاز درآمد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به همت شیخ عبدالمهدی الکربلایی تولیت آستان قدس حسینی هیاتتصاویر/شگفت انگیزترین موجودات عالم خلقت
تصاویر شگفت انگیزترین موجودات عالم خلقتتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۴۰ در این بسته عکس تصاویری از عجیب ترین موجودات عالم هستی را به نمایش گذاشته ایم به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در این بسته عکس هایی از عجیب ترین حیوانات و موجودات روی کره زمین برای مخاطبان به نراز اصلى غیبت امام زمان(عج)
علت و فلسفه واقعى غیبت حضرت ولى عصر عج یکى از رازهاى الهى است جز خداوند و پیشوایان معصوم ع کسى نسبت به آن اطلاع کامل ندارد فراهم نبودن شرایط ظهور محفوظ ماندن از شر ستمگران و آزمایش مردم از جمله علل فلسفه غیبت امام عج است غیبت امام زمان غیبت امام زمان عج از امورى است که عقلراز عالم آل محمد بودن امام رضا (علیه السلام) چیست؟
به گزارش قدس انلاین شیخ صدوق می نویسد امام هشتم ع را با القابی همچون رضا صادق صابر فاضل قرة اعین المؤمنین نور چشم مؤمنان غیظ الملحدین مایه خشم منکران خدا و در بعضی از روایات به آن حضرت عالم آل محمد ص لقب داده شده است اباصلت می گوید محمد بن اسحاق بن موسی بن جعفر علیاهتزاز پرچم سرخ حسینی بر فراز گنبد مسجد مقدس جمکران
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۱ در آستانه ماه سوگواری و عزای حسینی مراسم سیاه پوشان و اهتزاز پرچم سرخ حسینی بر فراز گنبد فیروزهای مسجد مقدس جمکران برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم مراسم استقبال از محرم با عنوان سیاه پوشان شب گذشته پس از قراآیت الله مکارم شیرازی: مجالس حسینی را با مباحث جناحی آلوده نکنیم
آیت الله مکارم شیرازی مجالس حسینی را با مباحث جناحی آلوده نکنیم فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایرنا نوشت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت مجالس حسینی نباید به مباحث سیاسی و جناحی آلوده شود و در اشعار فقط باید مسائل انقلاب و نظام را مورد توجه قرار دهاهتزاز پرچم عزا بر فراز حرم اباعبدالله الحسین(ع) |اخبار ایران و جهان
اهتزاز پرچم عزا بر فراز حرم اباعبدالله الحسین ع پرچم عزای محرم بر فراز حرم اباعبدالله الحسین ع و حضرت ابوالفضل العباس ع در کربلا به اهتزاز درآمد کد خبر ۵۳۹۴۸۶ تاریخ انتشار ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۸ - 15 October 2015 پرچم عزای محرم بر فراز حرم اباعبدالله الحسین ع و حضرت ابوالفضلاختتامیه سیزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در شیراز
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۸ سیزدهمین اجلاس بینالمللی تجلیل از پیرغلامان حسینی که از 14 مهرماه در استان فارس کار خود را آغاز کرده بود شامگاه پنجشنبه 16 مهر طی مراسمی بهکار خود پایان داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس معاون امور مجلس و استانهای رسان4 توصیه «آیتالله مکارمشیرازی» به عربستان برای برگزاری حج
یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۳ آیتالله مکارمشیرازی برای حل مشکلات در برگزاری حج به مسئولان عربستان چهار توصیه کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد مردم انصافا در تشییع جانباختگان س-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها