تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821268873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علمای واقعی و شبه علما از نظر ملاصدرا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸




87-9.jpg

یک عضو هیئت علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: از نظر ملاصدرا علمای واقعی طرفدار مردم هستند و در برابر استبداد می‌ایستند، اما شبه علما نمی‌گذارند مردم نگاهی به واقعیت داشته باشند و استبداد ایجاد می‌کنند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، مهدی امامی جمعه در پیش همایش "دین و نظریه فرهنگی با محوریت نظریه فرهنگی صدرایی" با بیان این‌که «به جنبه‌های فرهنگی حکمت صدرایی کمتر توجه می‌شود» اظهار کرد: ملاصدرا در کتاب‌های مختلف به فرهنگ، اجزای ساختاری فرهنگی و آسیب‌شناسی جوامع دینی پرداخته است. وی با اشاره به متخصصان حکمت متعالیه ملاصدرا افزود: ممکن است کسی متخصص حکمت متعالیه باشد، اما یک بار هم کتاب سه اصل ملاصدرا را نخوانده باشد در صورتی که نظریه فرهنگی ملاصدرا در این کتاب بیان شده است. این استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اصفهان با اشاره به کتاب کسر اصنام الجاهلیه ملاصدرا توضیح داد: ملاصدرا در این کتاب گزارشی از وضعیت اجتماعی دوران خود می‌دهد و به تحلیل و آسیب‌شناسی آن می‌پردازد، سپس بیان می‌کند که در این شرایط چه باید کرد. امامی جمعه با بیان این‌که «فرهنگ کلاف پیچیده‌ای از نگرش‌ها، ارزش‌ها، هنر، آداب و رسوم است» افزود: تغییر در این مؤلفه‌ها منجر به تغییر رفتار و وضعیت اجتماعی می‌شود. صدرا در آثار فلسفی خود فرهنگ را با تعریف فوق عامل مؤثر در تغییر رفتار جامعه می‌داند. وی با بیان این‌که «حکمت از نظر صدرا نظریه و استدلال نیست بلکه پویایی و نوعی زیستن از جنس زندگی است» تصریح کرد: کسی که به فلسفه می‌پردازد باید از فلسفه خوانی عبور و به تفلسف برسد، چراکه وقتی در مرحله تفلسف است به نگاه متفاوتی نسبت عالم و آدم دست می‌یابد. این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: حکمت در تمام شئونات زندگی انسان تاثیر می‌گذارد و بنابراین ملاصدرا به حکمت یک نگاه فرهنگی دارد. امامی جمعه در خصوص رابطه نهاد قدرت و مردم در زمان ملاصدرا در عرصه جامعه افزود: اجتماع انسانی بدون استمرار قدرت نمی‌تواند شکل بگیرد و دین و صاحبان دین در جوامع اسلامی از قدرت و نفوذ اجتماعی برخوردارند، بنابراین تفسیر از دین کارکرد مدنی دارد. وی با اشاره به تفسیر درست و نادرست دین در نظر صدرا تصریح کرد: از نظر این فیلسوف کسانی که تفسیر ظاهر گرایانه از دین دارند در نظام قدرت به مردم به عنوان صید نگاه می‌کنند که این نوع نگاه در جامعه به ریاکاری می‌انجامد. ملاصدرا از کسانی که تفسیر نادرست از دین ارایه می‌دهند، تعبیر به شبه علما می‌کند زیرا آن‌ها نمی‌گذارند مردم نگاهی به واقعیت داشته باشند و بفهمند چه چیزی دارند. صدرا این گروه را که در جامعه استبداد ایجاد می‌کنند به افیون تشبیه می‌کند. این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان این‌که «علمای واقعی که تفسیر درستی از دین ارایه می‌دهند، در شکل‌گیری فرهنگ درست در جامعه نقش مهمی دارند» افزود: علمای واقعی در برابر مردم از خود انعطاف نشان می‌دهند و طرفدار مردم هستند اما در برابر استبداد مقتدرانه عمل می‌کنند. صدرا معتقد است علمای واقعی با استبداد برخورد می‌کنند و سکوت نمی‌کنند. امامی جمعه با اشاره به ارتباط بین حکمت، فرهنگ و زیبایی‌شناسی در حکمت صدرایی تاکید کرد: صدرا برای ارایه طرح خود در مواجهه با وضعیت نابسامان دوران خود از حکمت کمک می‌گیرد و در این راستا بیان می‌کند انسان در سیر شناخت خدا به زیبایی‌شناسی خدا می‌رسد. کسی که زیبایی‌های خدا را بشناسد عاشق خدا می‌شود و عاشق خدا، خلق خدا که مردم هستند را نیز دوست خواهد داشت، بنابراین عاشق خدا ظلم و استبداد بر مردم را بر نمی‌تابد. وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران مبنی بر اینکه شیخ بهایی در زمان صدرا با دستگاه حکومتی آن دوران که از نظر صدرا مستبد است همکاری دارد، بنابراین آیا شیخ بهایی شبه فقیه است؟ توضیح داد: ملاصدرا در نظریه فرهنگی خود متأثر از شیخ بهایی است. شیخ بهایی و میرداماد در آن دوران تا جایی که توانستند نقش مدنی خود را در هدایت قدرت سیاسی انجام دادند اما از زمانی به بعد دیگر نتوانستند آن نقش را ادامه دهند این در حالی است که شیخ بهایی و میرداماد از وضعیت زمانه ناراضی بودند بنابراین از فقها و علمای واقعی بودند. این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در خصوص راهکار کاربردی کردن فلسفه در حوزه فرهنگ تصریح کرد: دانشجویان فلسفه در این راستا باید به تمامی منابع فلسفی اشراف داشته باشند و فلسفه را خلاصه نکنند، همچنین نوع نگرش به فلسفه باید تغییر کند یعنی به فلسفه به عنوان تعدادی نظریه و استدلال نگاه نکنند بلکه فلسفه روح زندگی است. از سوی دیگر دانشجویان فلسفه نباید در حد فلسفه خوانی بمانند و باید به تفلسف بپردازند تا بتوانند در وضعیت جامعه به طور عینی و ملموس تأثیرگذار باشند. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن