تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837352404
بخش زیبایی خواهی انسان را در تعریف دین نادیده گرفتهایم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام مبلغی:
بخش زیبایی خواهی انسان را در تعریف دین نادیده گرفتهایم
شناسهٔ خبر: 2909451 - سهشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که مشکل ما این است که زیبایی های دین را کنار گذاشتهایم، گفت: زندگی زیبای انسانی راگاه برخی از ماها در تعریف دین نادیده گرفتهایم. مگر دین چیزی جز حب است؟ به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ورزشی دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی که در سالن شهید ماموستا شیخ الاسلام این دانشگاه برگزار شد با طرح نظریه ای با عنوان «در هم آمیختگی جهشمند ابعاد مختلف انسانی» به توضیح و تشریح این اندیشه و دیدگاه پرداخت و نقش ورزش در تحقق و عینیت بخشی به این نظریه پرداخت.تقویت علمی اندیشه «در هم آمیختگی جهشمند ابعاد مختلف انسانی» بسیاری از نگاهها و سیاست گذاریها را متحول می کندرییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که در اسلام، اندیشه کلانی وجود دارد که از آن میتوان به اندیشه «در هم آمیختگی جهشمند ابعاد مختلف انسانی» یاد کرد، گفت: این اندیشه در صورت بررسی و تقویت علمی، قابلیت ظهور و بروز در قالب یک نظریه مهم را دارد؛ نظریهای که اگر استقرار یابد، بسیاری از نگاهها، سیاست گذاریها، داوریها و تعریف سازیها نسبت به نوع حضور در جامعه و مسائل آن را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.وی افزود: قرآن مجید وقتی انسان را تعریف میکند از موجودی درهم آمیخته سخن به میان میآورد، انسانی که به آن فجور و تقوا الهام شده است. یعنی الهام شدن فجور و تقوا به انسان بر تعبیه شدن مجموعهای از استعدادها، نیازها، علایق و خواستههای متعدد و متنوع در انسان دلالت دارد؛ مجموعهای که بر اساس آنها دو نوع زندگی پاک و غیر پاک (فاجرانه و تقواگرایانه) قابل تعریف و تحقق میشود.حجت الاسلام مبلغی با اشاره به این که هر یک از تقوا و فجور با دیگری معنا پیدا میکند، تصریح کرد: تقوا را نمیتوان بر هر پاک بودنی اطلاق کرد. اگر تقوا بر «پاک بودن ناشی از نبود خواستههای در معرض فجور» قابل اطلاق باشد، ملائکه با تقواترین باید به حساب آیند و اگر فجور بر هر تعدی غیر همراه با استعدادهای منتهی به تقوا «معنی پیدا کند، حیوانات را باید فاجر به حساب آوریم. وی با بیان این مطلب که ارزش تقوا در گرو وجود و فعال شدن ابعاد و نیازهای متعددی در انسان است، خاطرنشان ساخت: تقوا به معنای اجتناب کردن است، چه چیزی را اجتناب کند موجودی که فجور به او الهام نشده است؟ آنچه ارزش دارد تقواست و ارزش تقوا در گرو وجود و فعال شدن ابعاد و نیازهای متعددی در انسان است که بر آوردن آنها به دو صورت و شیوه قابل تحقق باشد.رییس دانشگاه مذاهب اسلامی انسان را موجودی آمیخته از مجموعهای از علائق مختلف و ابعاد گوناگون توصیف کرد و گفت: این علائق متنوع گر چه در ابتدا و در ظاهر بیارتباط یا کم ارتباط با یکدیگر به نظر میآیند ولی واقعیت این است که هرچه زمانه به جلو میرود و جامعه به پیش میتازد ابعاد مختلف نیازمندی در انسان به تداخل و تعامل بیشتر کشیده میشوند و این تداخل و تعامل خود در مواردی نیازمندیهای جدیدی را در زندگی انسان خلق میکنند که به واقع باید گفت بروز آنها جدید است و در مرحله کمون(نهفتگی) در انسان قرار داشتهاند.مبلغی یاد آور شد: انسان امروزی انسانی پیچیده است که در زندگی او علائق و نیازهایش به همدیگر گره خوردهاند به طوری که اقتصاد، فرهنگ، سیاست، هنر و.... بر یکدیگر تأثیر میگذارند و این تأثیرگذاری مدام، مسائل جدیدی را پدید آورده است و حتی ابعاد ناشناختهای از انسان را بروز داده است.وی در ادامه سخنان خود به مقوله ورزش به عنوان یکی از ابعاد مهم و تأثیرگذار در زندگی انسان اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال در زندگی انسان امروزی مقولهای به نام ورزش با عینیت، ابعاد و معنای خاص جهانی پیدا کرده است که شدت حضور آن در زندگی انسان وضعیتی را پدیده آورده است که بر ابعاد دیگر او، بر احساس او، بر نگاه او، بر اقتصاد او، بر سیاست او بر همگرایی او بر تمدن او تاثیر میگذارد.امروزه باید انسان را از نو تعریف کراین استاد حوزه و دانشگاه افزود: انسان امروزی همان انسان دیروزی است از این حیث که واجد علائق درونی است با این تفاوت که ظرف زمانی امروز و تحول جامعهای و اجتماعی امروز آن علائق نهفته و استعدادهای مخفی شده و خواستههای درونی شده را بروز داده و به میدان آورده است و آنها را در مسیر چند بعدیتر کردن انسان، پررنگتر کردن این ابعاد در زندگی اجتماعی و به هم بستهتر شده آنها قرار داده است.حجت الاسلام مبلغی با تاکید بر این که با توجه به این نکته مهم، امروزه باید انسان را از نو تعریف کرد نه به این معنا که انسان جدیدی خلق شده است،گفت: بلکه به این معنی که انسان در فضاهای جدید و در بستر پیشرفت مستمر اجتماعی، ابعاد او نمودهای جدید، صورتهای جدید، تداخل یافتگیهای جدید پیدا میکند.وی خاطرنشان کرد: براساس نظریه درهم آمیختگی جهشمند انسانی، انسان فقط مادی نیست، ماده و معنویت است، ماده و معنویت جدای از هم نیز نیست، بلکه مادی و معنوی به گره خورده هستند. انسان فقط دنیایی نیست، اخروی هم هست؛ دنیا و آخرتی که به هم گره خوردهاند، راه آخرت او از دنیای او میگذرد که در ادبیات دینی آمده است «الدنیا مزرعه الاخره».اگر امتزاج و آمیختگی انسانی به درستی تعریف شود نگاه انسان را به اسلام دقیقتر میکندرییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اگر این امتزاج و آمیختگی به درستی تعریف شود نگاه انسان را به اسلام دقیقتر میکند، تصریح کرد: نگاهی که بر اساس آن دیگر بر طبل زهد کاذب نواخته نمیشود. زهد کاذب در قبال زهد فعال زهدی است که در آن بر نه گفتن، سلب کردن، محدود کردن و بساط تحریم را دائما پهن کردن تمرکز میشود و بر پایه آن، حقیقت فعال تقوی بیمعنا و ابعاد نیازمندیهای انسان مهمل گذاشته میشود.حجت الاسلام و المسلمین مبلغی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: راه ساخته شدن انسان ایده آل از رهگذر فعال شدن ابعاد مختلف انسان میگذرد نه مهمل گذاشتن او که مشکلات روحی و معنوی و مادی برای او به بار میآورد؛ البته فعال شدنی مثبت، سالم و پاک. وی افزود: هنر آن است که انسان در ساحتهای اجتماعی باشد و ابعاد مختلف انسانی و نیازهای انسانی را مجال بروز و ظهور دهد، نه آنکه ابعاد مختلف خود را بکشد و به صورت مرده و افسرده به جامعه پای بگذارد.امروز نسلهای کنونی دنبال اثبات خدا نیست/ انسان امروز به دنبال این است که چگونه خداوند را در زندگی پر تحول خود حضور ببخشدرییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که هنر آن است که به همه این ابعاد انسانی آنچنان که تحول انسانی را فرصت بروز و ظهور میدهد مجال دهیم، گفت: بعد از آن می توانیم دین را به گونهای تعریف کنیم و بروز دهیم که این تحول انسانی را در چارچوبی سلامت بخش و معنی بخش و هدایت بخش قرار دهد.حجت الاسلام مبلغی با اشاره به این که امروز نسلهای کنونی دنبال اثبات خدا نیست، تصریح کرد: نوع انسان امروز فهیمتر از آن است که درباره خداوند شک کند (البته در فضای پهناور انسانی ملحدانی هم هستند اما یک جریان قوی نیست) بنابراین نوع انسان امروز به دنبال آن است که چگونه و بر اساس چه مدلی میتواند خداوند را در زندگی پر تحول خود حضور ببخشد.جوان امروز خداوند را بیش از گذشته در زندگیش لمس میکنداین استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: امروز ما نباید کوششمان را روی این بگذاریم تا برای جوان امروز ثابت کنیم که خدا هست او خود خداوند را در زندگیش بیش از گذشته لمس میکند.خدا را جوری تعریف کنیم که مردم احساس غیبت خدا را در زندگیشان نکنندرییس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: هنر اصحاب علم و دین نیز آن است که خدا را در زندگی انسان امروز بروز، ظهور و حضور دهند. هنر این است که خدا را جوری تعریف کنیم از حیث دینی که اندیشه آن با دنیای مردم که بر اساس ابعاد مختلف انسانی او قهر نکند و مردم احساس غیبت خدا را در زندگیشان نکنند.مبلغی تاکید کرد: هنر این است که خدا را به گونهای تعریف کنیم که در زندگی انسان امروزی با همه ارتباطاتی که با فضاهای پیچیده دارد معنویت و اندیشه حاصل از آن حضور یابد. این را باید فهم و درک کرد.وی در باره ضرورت و اهمیت توجه به بحث امتزاج و آمیختگی ابعاد انسانی، نادیده گرفتن آن را مساوی با دور شدن صدها فرسنگی انسان امروز از دین، ارزیابی کرد و گفت: باید رفت دید در دین چه عناصری به ودیعت گذاشته شده که درصورت برجسته کردن و شناختن و شناساندن آن عناصر میتوانیم خداوند و دین را در جامعه امروز با همه ابعاد و پیچیدگیها ظهور و بروز دهیم. البته این سخن به معنای آن نیست که هیچ دایره سلبی و یا محدودیتهایی در زندگی نیست بلکه اصولا منطق اسلام، «یحلّ و یجمل» است که در کلام امام علی (ع) آمده است حلال و زبیا.در تعریف دین، بخش زیبایی خواهی انسان را نادیده گرفتهایمرییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که مشکل این است که ما به بعد و بخش حلال چسبیدهایم اما زیبایی های دین را کنار گذاشتهایم،افزود: زندگی زیبای انسانی راگاه برخی از ماها در تعریف دین نادیده گرفتهایم. بخشی از انسان، بخش زیبایی خواهی اوست. مگر دین چیزی جز حب است؟ مگر نه این است که حب به زیبایی گره خورده است و با نگاه زیبا بین انسان به حیات و طبیعت و خدا و... معنا مییابد.همگرایی انسانی با هویت خواهی قومی در ورزش جایگاه پیدا کرده استمبلغی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع ورزشکاران و دانشجویان شیعه و سنی دانشگاه مذاهب اسلامی که با شعار "رقابت ورزشی، رفاقت ارزشی حضور داشتند، اظهار داشت: ورزش یک احساس و سلامت است. در ورزش سلامت روحی به سلامت جسمی گره خورده و این دو در ورزش به هم میرسند. احساس انسانی، احساس رقابت و رفاقت در ورزش به همدیگر گره خورده است. همگرایی انسانی با هویت خواهی قومی در ورزش جایگاه پیدا کرده است.وی گفت: نسلها و ملتها و جوامع مختلف در ورزش به همدیگر میرسند و زمینه بازتولید و ظهورادب و اخلاق انسانی در ورزش مجال و ظرفیت پیدا میکند. ورزش امروزه یکی از همان ابعادی است که براساس امکانات درونی انسان مجال بروز و ظهور پیدا کرده است. البته همه ما باید از یک نکته اجتناب کنیم که تنها به یک بعد، مثلا ورزش نپردازیم و ابعاد دیگر را رها کنیم که این دقیقا خلاف دیدگاه اسلام در« امتزاج ابعاد انسانی در جهت تعالی اوست».برگزاری جشنواره ورزشی دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی یک موقعیت و موفقیت جدید بودرییس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با تبریک برگزاری نخستین دوره جشنواره ورزشی دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان یک موقعیت و موفقیت جدید به دانشجویان و مسئولان این دانشگاه، افزود: مسابقات آنچنان پر احساس و پرتوان بوده است که در یک ظرف زمانی کوتاه توانسته ظهور اجتماعی بگیرد و احساسات پاک جوانان را برانگیزاند. این موقعیت و موفقیت تجربهای بود که شاید در ابتدای اقدام به شروع آن ابعاد و بازتابهای آن به این اندازه که الان آشکار شده، نبوده است لذا می طلبد این موقعیت را دانشگاه مغتنم بشمارد و برای تداوم، تعمیق و توسعه و گسترش ابعاد آن سرمایه گذاری و برنامه ریزی بیشتری داشته باشد.ورزش جایگاهی برای بروز و ظهور جوانان در فضای مناسبات امت استمبلغی تاکید کرد: با برگزاری این برنامه ثابت شد که یکی از جایگاههایی که جوان میتواند در فضای مناسبات امت ظهور پیدا کند ورزش است و این امر مهمل گذاشته شده است. بنابراین آشکار شد که ورزش میتواند معناهای ارزشی و یک رقابت سالم را که انسانها همیشه به دنبال آن بودند به جای تقابل، میتواند حاوی و حامل این پیام برای امت امروز باشد.جشنواره ورزشی دانشجویان به سمت حضور در دانشگاههای جهان اسلامی برودوی با اشاره به این که دانشگاه مذاهب اسلامی باید فکری کند که ورزش را از درون شعبهای و درون دانشگاهی بودن به بیرون از این دانشگاه و در مصاف و مصادف با دانشگاههای دیگر کشور ببرد، اظهار داشت: باید دانشگاه در فضای ورزش کشور یک ظهور و بروز قوی تری پیدا کند بلکه فراتر باتوجه به رسالت و مخاطب و جایگاه این دانشگاه از حیث دانشی و فلسفه وجودی در فضای امت اسلامی این جشنواره به سمت حضور درجامعه و دانشگاههای جهان اسلامی برود و ما باید برای این برنامه یک سیاستگزاری داشته باشیم و آن را حفظ کنیم و این گام اولی است که در پی آن به مدد خداوند گامهای بعدی را برداشت.پرداختن به ورزش پرداختن به آموزش و سلامت مناسبات درون و برون دانشگاهی استمبلغی در پایان با تقدیر از دستاندرکاران برگزاری این جشنواره ورزشی ابراز امیدواری کرد که به مدد همه معاونان و مسئولان دانشگاه بتوانیم به صورت منسجم تری این بعد مهمل گذاشته شده را احیاء و اعمال کنیم و در مسیر فعالیت قرار دهیم که یقینا طراوت و شادابی دانشجویان ضامن پیشرفت علمی دانشگاه هم هست و این طراوت در فضای ورزش به صورت قویتر و اساسیتر و ماندگارتری قابل تحقق است، لذا پرداختن به ورزش پرداختن به آموزش و سلامت مناسبات درون و برون دانشگاهی هم است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
اختیار انسان از منظر قرآن و فیلسوفان - بخش اول چالش هاى دیدگاه اختیار در جبر فلسفى
اختیار انسان از منظر قرآن و فیلسوفان - بخش اولچالش هاى دیدگاه اختیار در جبر فلسفىموضوع جبر و اختیار انسان یکى از مهم ترین موضوعات در قلمرو تفسیر و فلسفه به شمار مى رود که در گذر تاریخ همچنان مورد پژوهش اندیشمندان بوده است چکیده موضوع جبر و اختیار انسان یکى از مهم ترین موضوعاامام خمینی (ره) و بررسی سبک رهبری ضابطهگرایانة - بخش دوم و پایانی شاخص بهسازی نیروی انسانی در دیدگاه امام خمی
امام خمینی ره و بررسی سبک رهبری ضابطهگرایانة - بخش دوم و پایانیشاخص بهسازی نیروی انسانی در دیدگاه امام خمینیامام راحل با توجه به مبانی انسان شناختی اسلامی انگیزة فعالیت آدمی را بالاتر از دو سطح پاسخ گویی به نیاز های طبیعی و تأمین نیازهای انسانی یعنی کار را برای خدا انجام دادآغاز پروازهای مدینه / عذرخواهی رئیس سازمان حج از زائران
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab ir معیت زائران ایرانی حاضر در مدینه منوره امروز پنجشنبه به بیشترین میزان خود می رسد رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر گفت پروازهای مدینه بعد به مقصد فرودگاه جده از امروز آغاز شده و طی پروازهای امروز 1100 نفر از زائران ایرانی از طریدلشاد تهرانی: اگر کسی به نام اسلام استبداد کرد، پیامدش دین گریزی و بی آبرویی دین است
دلشاد تهرانی اگر کسی به نام اسلام استبداد کرد پیامدش دین گریزی و بی آبرویی دین است فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر مصطفی دلشاد تهرانی گفت در صورت اداى حقوق متقابل میان مردم و زمامداران حکومت به درستى سامان مى یابد و الفت عزّت و عافیت همه جانبه فراهم مى شود به گقرآن زمینهساز پاکی انسان از آلودگیهاست
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۹ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت استعداد و ظرفیت قرآن استان کردستان بسیار بالاست که این مهم در کشور نیز نمود دارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کردستان حجتالاسلام محمدرضا حشمتی در همایش تجلیل و تکریم ازنقش نخبگان دینی در تربیت دینی - بخش اول قواعد فقهی نقش نخبه در تربیت دینی
نقش نخبگان دینی در تربیت دینی - بخش اولقواعد فقهی نقش نخبه در تربیت دینیجای بسی تأسف است که در عین قلّت تحقیقات صورت گرفته در خصوص نظام تربیت دینی در همین اندک نگاشته های تربیت دینی نیز کمتر اشاره ای به وظایف عوامل انسانی دخیل در این ساحت تربیتی به چشم می خورد چکیده تعیین محدمعاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی: بخش تعاون نقش موثری در توزیع عادلانه ثروت در جامعه دارد
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی بخش تعاون نقش موثری در توزیع عادلانه ثروت در جامعه داردمعاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری مرکزی گفت بخش تعاون نقش موثری در افزایش تولیدات داخلی و توزیع عادلانه ثروت در جامعه دارد به گزارش خبرگزاری فارس اراک حسن صفری بعاصول و مبانی هستی شناختی مهدویت پژوهی - بخش دوم و پایانی نگرش مثبت نسبت به فرجام تاریخ
اصول و مبانی هستی شناختی مهدویت پژوهی - بخش دوم و پایانینگرش مثبت نسبت به فرجام تاریخمهدویت پژوهی به سان حوزه های معرفتی و اعتقادی دیگر دارای دو ساحت درونی و بیرونی است در ساحت درونی به مباحث و مسائل درونی مهدویت پژوهی که با رویکرد درجه یک توجیه می شود پرداخته می شود 3 نگرشکری: اینکه آمریکا از توافق عقب بکشد و بگوید «ببخشید، ما این کار را نخواهیم کرد» پیامدهای بسیار عمیقی دارد
کری اینکه آمریکا از توافق عقب بکشد و بگوید ببخشید ما این کار را نخواهیم کرد پیامدهای بسیار عمیقی دارد وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت توافق هستهای ایران جهان را امنتر خواهد کرد شبکه تلویزیونی سی ان ان کریستیان امانپور مجری این شبکه ابتدانظری جویباری: کرار عذرخواهی کرد و بخشیده شد
نظری جویباری کرار عذرخواهی کرد و بخشیده شد معاون ورزشی باشگاه استقلال گفت امروز به کرار هشدار جدی دادم و حتی گفتم میخواهیم با تو قطع همکاری کنیم اما این آخرین بار است که به پای این بازیکن میایستیم به گزارش نامه نيوز علی نظری جویباری در خصوص جلسهای که با جاسم کرار برگزار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها