تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837665700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيمان گرفتن خدا از بنى‏ اسرائيل‏


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
بنى‏ اسرائيل‏ پيمان گرفتن خدا از بنى‏ اسرائيل‏

تفسیر؛
پيمان گرفتن خدا از بنى‏ اسرائيل‏
آنچه از حالات و نفسيات يهود قرآن و تورات نقل مى‏ كند شاهد بر اين است كه ايمان محكم به دستورات و رسالت پيمبرشان نداشتند، و احساس به مسئوليت درآنان بيدار نبود.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، پيمان حق از بنى ‏اسرائيل در حقيقت دعوت از آنان به يك سلسله مسائل اعتقادى و اخلاقى و عملى است كه در تورات آمده و آنان هم پس از حوادثى به آن حضرت آراسته شدن به آن حقايق را وعده دادند.

پيمان الهى از آنان بر اساس آيات هشتاد و سه و هشتاد و چهاره سوره بقره و آيه دوازدهم سوره مائده عبارت بود از اين كه جز خدا را عبادت نكنند و به پدر و مادر و خويشان و ايتام و مساكين احسان كنند و با مردم با خوش زبانى سخن گويند و نماز را بر پا دارند و زكات بپردازند و خون يكديگر را به ناحق نريزند و يكديگر را از خانه ‏هايشان آواره نكنند و به همه پيامبران پيش از موسى و پس از موسى به ويژه پيامبر اسلام ايمان آورند و آنان را در همه زمينه ‏ها تقويت كنند و يارى دهند و به پرداخت قرض الحسنه اقدام نمايند تا با اجراى اين حقايق به‏ رشد و كمال برسند، و سعادت دنيا و آخرت خود را تامين نمايند و خداوند مهربان گناهانشان را بيامرزد، و آنان را به بهشت در آورد.

 
برافراشتن كوه بالاى سر بنى‏ اسرائيل‏

اين مسئله هم كه قطعاً جنبه اعجاز داشت سببى براى توجه دادن آنان به عظمت و قدرت حضرت حق بود به اميد آن كه از ترس و خوف آن باطنشان تلطيف شود و دست از لجاجت و تكبر نسبت به خواسته ‏هاى حق بردارند و به پيمانشان عمل كنند و در راه اجراى فرمان‏هاى حق كه به سود دنيا و آخرت خودشان بود استقامت ورزند.

اين معجزه نه براى اجبار آنان به عمل به تورات بود، زيرا دين اجبارى نيست و اگر بنا به گفته بعضى آن را براى مجبور نمودن آنان به گردن نهادن در برابر دين بدانيم بايد اكثر معجزاتى كه به دست موسى جارى شد مستلزم ايجاد اجبار بدانيم، اين معجزه راه روحى و روانى و عقلى آنان را براى تسليم شدن به حقايق هموار مى‏ كرد و به آنان در جهت عمل به خواسته‏ هاى خدا و موسى آمادگى مى‏ داد.

به قول پرتوى از قرآن: آنچه از حالات و نفسيات يهود قرآن و تورات نقل مى‏ كند شاهد بر اين است كه ايمان محكم به دستورات و رسالت پيمبرشان نداشتند، و احساس به مسئوليت درآنان بيدار نبود، نه عقل عاقبت انديش داشتند و نه وجدان بيدار و نه گوش شنوا، در چنين مغزهاى جامد و انديشه‏ هاى كوتاه، پند و عاقبت ‏انديشى نيز اثر ثابت و هميشگى ندارد، اين گونه مردم را تنها از راه حس ظاهر و نشان دادن عواقب سرپيچى از دستورات مي توان براى چندى تسليم و خاضع نمود، بايد چنان هراس و منظره هول انگيزى در دلشان ايجاد كرد و در برابر چشمشان نماياند كه هميشه در خاطرشان بماند، چنان كه علماى اجتماع و تربيت معتقدند كه عواقب گناهها و لغزش‏ها را براى عامه كوتاه انديش از مردم بايد در صورت‏هاى محسوس و منظور نشان داد.

نماياندن كوه .... بالاى سر يهود گويا نمايش خوف ناك عاقبت سست گرفتن و ترك قانون بوده تا با جاى گرفتن اين منظره مهيب در خاطر آنها، همه نيروى خود را براى حفظ و اجراء دستورات به كار اندازند. «1»

 

فرمان توجه به تورات و عمل به آن‏

پس از آن كه آن معجزه عظيم به وقوع پيوست و بنى‏اسرائيل اين باز قدرت حق را كه نازل كننده تورات بر آنان بود در قرار گرفتن كوه بالاى سرشان ديدند فرمان يافتند كه تورات را با عقل و قلب دريافت كنند و نسبت به آن معرفت يابند و آنچه از مسائل اعتقادى و اخلاقى و عملى در آن است به خاطر بسپارند و با اعضا و جوارح به آن عمل كنند و به عبارت ديگر درون تاريك را با نور معارفش روشن كنند، و عقل خود را با آياتش تقويت نمايند، و نفوس خويش را از نگار زشتى‏ هاى اخلاق بزدايند و چشم و گوش و زبان و دست و شكم و شهوت و پا را در سيطره تصرف آيات آن در آورند تا با چشم به آيات و نشانه‏ هاى حق بنگرند و به مطالعه حقايق برخيزند، و سحرگاهان مناجات و عباداتشان را با گريه چشم جلا و صفا دهند و ديده از بد ديدن حفظ كنند، و با گوش آيات و معارف الهى را از زبان موسى و قاريان حقيقى تورات بشنوند و مستمع تسليمى در برابر حق باشند، و با زبان مجهولات خود را بپرسند، و پرسش‏هاى دينى و علمى و اخلاقى به ميان آرند، و آن را به عنوان ابزارى مثبت در ابراز حق و امر بمعروف و نهى از منكر بكار گيرند و گمراهان را به راه راست هدايت نمايند و به تبليغ دين خدا اقدام كنند، و با دست به نوشتن حقايق و حل‏ مشكل مردم، و كار خير برخيزند، و در شكم جز حلال خدا را قرار ندهند، و شهوت را با حفظ عفت و پاكدامنى جز از طريق ازدواج مشروع بكار نگيرند و با پاى، جز در راه مثبت و طريق علم و زيارت اولياء و ديدن صلحا و رفتن به مجالس معرفت و مساجد و معابد براى عبادت گامى برندارند و روشن‏تر اين كه تورات را با قلب و باطن و با بدن و جسم در كمال قوت دريافت كند چنان كه در حديثى از حضرت صادق (ع) رسيده هنگامى كه از حضرت توضيح‏ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ را پرسيدند كه:

«أبقوة بالابدان ام بقوة بالقلوب فقال بهما جميعاً:» «2»

آيا به قوت و قدرت بدنها يا به قوت و قدرت قلب‏ها حضرت فرمود هم با قدرت جسمانى، هم به قوت قلبى و باطنى هر دو با هم.  

كه البته اين فرمان ويژه بنى‏اسرائيل نيست بلكه پيروان مكتب الهى در هر عصر و زمانى بايد با درون و برون يعنى با معرفت و شناخت و عمل و اجرا كتاب خدا را دريافت كنند و با علم به آن و عمل به آن مصداق عينى آيات خدا شوند، و الا هواى نفس آنان را به اطاعت خود درآورد، و بر وجودشان لگام زند، و سوار جان و عقلشان گردد و به هر سو كه خاطرخواه اوست آنان را سوق دهد.  

هر كه گريزد ز خراجات حق باركش غول بيابان شود

توجه به داستان زير كه صورت و نماى كوچكى از حقيقت بالاست خالى از لطف نيست.

سلطانى نسبت به زنان و معاشرت و مجالست و هم‏خوابگى با آنان شوق و رغبت فراوانى ابراز مى‏كرد، اكثر اوقات و ساعات شبانه ‏روز را با آنان و در خلوت حرمسرا مى‏ گذرانيد، وزيرش پيوسته او را از انس و معاشرت زياد با زنان‏ نهى مى‏كرد تا جائى كه نصيحت‏هاى وزير در او مؤثر افتاد و او ساعات كمترى را مصروف زنان مى ‏داشت.

يكى از كنيزان او كه سخت مورد توجهش قرار داشت علت كناره‏گيرى سلطان را از انس با زنان جويا شد.

سلطان گفت: وزيرم مرا از اين كار و شهوت‏رانى در حد افراط بازداشته، كنيز گفت ممكن است با بخشيدن من به او مرا در اختيارش قرار دهى تا ببينى با او چه مى‏ كنم؟

سلطان كنيز را به وزير بخشيد، كنيز پس از آن كه به خانه وزير رفت با فنونى كه مى‏دانست و با طنازى و عشوه ‏گرى خود را به شدت مورد توجه وزير قرار داد، و با زيبائى خويش و دلفريبى ‏اش او را مفتون خويش ساخت، وزير كه سخت نسبت به كنيز دل از دست داده بود هر چه مى‏ خواست به آن بت طناز و لعبت دل فريب نزديك شود كنيز به او راه نمى‏ داد و مى‏ گفت به خدا سوگند از پذيرفتنت امتناع دارم مگر اين كه يك بار بر گرده‏ ات سوار شوم!
شعله ‏هاى سركش غريزه و قدرت شهوت عنان اختيار از دست وزير ربود و او را به سوارى دادن به كنيز حاضر ساخت!

كنيز كه قبلًا لگام و آنچه براى يك اسب لازم بود تهيه ديده بود بر پشت جناب وزير نهاد و در ميان اطاق سوارش شد، اين سواركارى وقتى انجام گرفت كه سلطان در جايگاه مخصوصى بنا به قرار از پيش تعيين شده آن وضع را مشاهده مى‏ كرد، ناگاه سلطان از محل مذكور بيرون آمد و با شگفتى به وزير گفت: اين چه بلائى است كه به آن مبتلا شده ‏اى تو كه امر از مجالست و معاشرت با زنان نهى مى‏ كردى و آن را بر من نمى ‏پسنديدى!

گفت پادشاها من شما را مى ‏ترسانيدم تا به چنين بلاى ناگوارى دچار نگردى و اينان بر تو سوار نشوند، اينك با ديده خود چيره ‏دستى اينان را ديدى كه تا جائى است كه مى‏ توانند بر تمام شئون زندگى مردان مسلط گردند و بر آنان حكومت كنند!«3»

 

پيمان شكنى بنى ‏اسرائيل و فضل و رحمت حق‏

با پيمان استوارى كه از بنى ‏اسرائيل دائر بر معرفت به كتاب خدا و عمل به آن و پيروى از دستورات موسى كه مواد آن پيمان به تفصيل در آيات ديگر آمده گرفته شد و با اين كه آن معجزه عظيم يعنى كوه را بالاى سرشان مشاهده كردند و تا اندازه‏ اى دانستند كه روى‏گردانى از برنامه‏ هاى حق و پيمان شكنى به دليل آن معجزه عذابى سخت به دنبال دارد باز به پيمان شكنى برخاستند و از هوا و هوس خود و شهوات بى‏ مهارشان پيروى نمودند، و از بكار گرفتن عقل دورانديش امتناع ورزيدند و با كتاب خدا و موسى سر مخالفت و ناسازگارى نهادند، ولى فضل و رحمت خدا شامل آنان شد و آنان را از دچار شدن به عذاب سخت ايمن داشت و باز هم راه مهلت را براى توبه و خودسازى و برگشت به تورات و تسليم شدن در برابر حق و ايمان به پيامبران و انجام عبادت رب و خدمت به خلق باز گذاشت، ولى آنان آن مهلت را غنيمت ندانستند و به شكستن پيمان ادامه دادند، و از اجراى آيات تورات سر باز زدند و تجاوزات از حدود الهى و عبور از مرزهاى ممنوعه و ستم بر خود و ديگران را تداوم دادند چنان كه در آيات بعد مى‏ خوانيم.

 

پی نوشت ها:
(1)- پرتوى از قرآن ج 1 ص 184.
(2)- نورالثقلين ج 1 ص 72 ح 227.
(3)- كشكول بحرانى 150.      تفسير حكيم ج‏3/استاد حسین انصاریان



۱۶/۰۶/۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن