محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826690580
مبانی فلسفی مهدویت چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
مبانی فلسفی مهدویت چیست؟
شناسهٔ خبر: 2884709 - دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
علامه طباطبائی در رساله ولایت می نویسد: ولایت آخرین درجه کمال انسان است و مقصود نهایی از تشریع شریعت حقه خداوندی است. به گزارش خبرگزاری مهر، مبانی فلسفی مهدویت از دو جهت قابل بررسی است: از جهت علت غایی و از جهت علت فاعلی.۱. انسان کامل و قرار گرفتن در سلسله علل غاییحکمت و غرض الاهی در آفرینش جهان و علت غایی آن، انسان کامل است که همانا این هدف و غرض در وجود چهارده معصوم تجلی پیدا کرده است و از این رو او حکمران روی زمین و جانشین خداوند در آن است. با این جهت گیری فلاسفه اسلام، به مسئله ولی کامل و حضور خلیفة الله در زمین توجه کرده اند و آنرا بر اساس مبانی و استدلالهای خویش مبرهن ساخته اند.شیخ الفلاسفه، ابوعلی سینا در کتاب «الشفاء» در فصلی راجع به امام و خلیفه گفت و گو می کند و مقامات و مراتب باطنی و اخلاقی و عملی انسان کامل را گزارش می کند و می گوید : من فاز مع ذلک بالخواص النبویة کاد أن یصیر ربا إنسانیا و کاد أن تحل عبادته بعد الله تعالى و هو سلطان العالم الأرضی و خلیفة الله فیه؛ [۱] یعنی کسی که با این صفات به صفات پیامبران متصف شود، رب انسانی می شود... و او حکمران روی زمین می شود و جانشین خداوند در آن. [۲]
در فلسفه اشراق هم، مسئله امام و رئیس جامعه مطرح و به موضوع غیبت توجه شده است. شیخ اشراق، شهاب الدین سهروردی در کتاب "حکمة الاشراق" بحث امام و رهبر و اقسام رهبر و رئیس جامعه را مطرح نموده و بر طبق مبانی اشراقی خویش، شرایط کسی را که می تواند رئیس و رهبر و مربی جامعه باشد، بیان می کند و در این باره می فرماید: جهان هیچ گاه از حکمت (علم کامل) و از وجود کسی که دارای حکمت و حجج و بینات نزد او باشد خالی نبوده است، این چنین کسی خلیفه خدا در روی زمین است و تا زمین و آسمان برپاست چنین خواهد بود.پس در هر زمان چون شخصی به هم رسد که خدایی و نمونه ی کامل علم و عمل باشد، ریاست جامعه با اوست و او خلیفه ی خدا در زمین است و زمین هرگز از چنین انسانی تهی نخواهد بود... این که می گوییم ریاست با اوست، مقصود حکومت ظاهری او نیست، بلکه گاه «امام خدایی»، حکومت تشکیل می دهد و آشکار است و مبسوط الید، و گاه در نهایت پنهانی (غیبت) به سر می برد و این امام همان کسی است که مردم او را «قطب زمان» «ولی عصر (عج)» می نامند. ریاست جامعه با اوست، اگر چه نشانی از او در دست نباشد. البته اگر این رئیس، ظاهر باشد و در رأس حکومت قرار گیرد، زمان، نورانی خواهد شد. [۳]
علامه طباطبائی در رساله ولایت می نویسد: الولایة هی الکمال الاخیر الحقیقی للانسان و انها الغرض الاخیر من التشریع الشریعة الحقة الالهیة؛ [۴] یعنی ولایت آخرین درجه کمال انسان است و مقصود نهایی از تشریع شریعت حقه خداوندی است.وی در تفسیر المیزان می فرماید: و الولایة و ان ذکروا لها معانی کثیرة و لکن الاصل فی معناها ارتفاع الواسطة الحائلة بین الشیئین بحیث لایکون بینهما ما لیس منهما؛ [۵] یعنی اگر چه برای ولایت معانی بسیاری کرده اند، لیکن اصل در معنای آن برداشته شدن واسطه ای است که میان دو چیز حائل شده باشد، چنان که میان آن دو چیز، چیزی که از آن دو نیست باقی نماند.فیلسوفان اخوان الصفا نیز در فلسفه ی خویش به اهمیت امر مهدی (عج) توجه کرده اند و مسئله «غیبت و ظهور» (مهدویت) را شرح داده اند: آنان معتقد به مهدی هستند و معتقدند که او باز می گردد تا زمین را از عدل و داد پر کند بعد از آن که از ظلم و جور پر شده باشد.... برای امامان دو دور وجود است: دوره ی کشف و دوره ی ستر. در دوره ی کشف، امامان در میان مردم ظاهر باشند و در دوره ی ستر غیر ظاهر. این امر از روی ترس نیست و اما دوستان ایشان جای امام غایب را بدانند و هر گاه اراده کنند نزد آنان روند و اگر چنین نباشد زمانه از حجت خدا خالی ماند. حال آن که خداوند هیچ گاه خلق را بی حجت نگذارد و رشته ای را که در میان مردم و او کشیده شده است قطع نکند. امامان میخ های زمین هستند چه در دوره ی کشف و چه در دوره ی ستر، خلفای حقیقی خدایند. چه در دوره ی کشف و چه در دوره ی ستر... هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد چون مردم جاهلیت مرده است ...[۶]عده ای از بزرگان گفته اند: هدف از خلقت انسان، تکامل است و تکامل پیوستن به وجود برتر است و وجود برتر فقط خداوند است. این هدف حتما باید در برخی انسان ها تحقق یابد و گرنه نقض غرض لازم می آید و نقض غرض در افعال خداوند مستلزم عجز یا جهل حضرت حق می باشد که محال است. و آن انسان ها همان چهارده معصوم هستند؛ [۷] یعنی بر اساس علیت غایی هدف از خلقت عالم، انسان کامل است.
۲. انسان کامل و قرار گرفتن در سلسله علل فاعلیاز زاویه علت فاعلی باید گفت: سنخیت علت و معلول اقتضا می کند که میان علت نخستین جهان که واحد من جمیع الجهات است و هیچ جهت کثرت در او نیست و میان معلولات عالم که متکثرات اند یک جهت وحدتی تحقق داشته باشد که از جهتی ارتباط با وحدت کل و از جهتی تناسب با عالم کثرت داشته باشد و این فقط در عالم نفس متحقق است. نفس یک موجود دو لبه می باشد که در ذات از عالم ماده و محصول ماده است و در مقام فعلیت و کمال، از عالم تجرد است. نه هر نفسی، بلکه نفس انسان کاملی که متکثرات را تحت نفوذ بگیرد و آن نفس طیبه ی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است. [۸]پس اگر نفس پیامبر (ص) نبود جهت وحدت عالم تحقق نمی یافت و آن گاه کثرات هم تحقق نمی یافتند. مرحوم سید حیدر آملی در کتاب جامع الاسرار می گوید: عین الله هو الانسان الکامل ینظر الله تعالی بنظره الی العالم کما قال لولاک...؛ [۹] چشم خداوند همان انسان کامل است که خداوند با نگاه او به جهان می نگرد همان طور که فرموده : لولاک ...؛ یعنی انسان کامل در مقام کمال به مقام وصل می رسد و خداوند که عالم را از طریق اسباب اداره می کند از طریق انسان کامل عالم را اداره می کند. [۱۰]
ایشان در جای دیگر می گویند: قاعده ی فلسفی «الواحد لایصدر عنه الاّ الواحد، یا الاّ من الواحد»، [۱۱] که یک قاعده ی فلسفی بدیهی و از شئون قاعده ی سنخیت علت و معلول است، به ما می فهماند که باید بین ما و خداوند وسائطی در خلق و فیض و کمال و قضا حاجات و... باشد، فلاسفه از وسائط مزبور به «عقول مقدسه» تعبیر می کنند. گروه مشاء آنها را ده عدد و گروه اشراقیون عدد مزبور را بدون دلیل دانسته و معتقدند تعداد عقول بسیار زیاد و شاید غیر متناهی باشند. [۱۲] از این جا معنای این جملات زیارت جامعه کبیره روشن می شود که:ِ بِکُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ [اللَّهُ] وَ بِکُمْ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِکُمْ یُمْسِکُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلا بِإِذْنِهِ وَ بِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَکْشِفُ الضُّرَّ وَ عِنْدَکُمْ مَا نَزَلَتْ بِهِ رُسُلُهُ وَ هَبَطَتْ بِهِ مَلائِکَتُه. [۱۳]
در پایان کلام خود را با مطلبی عرشی از امام راحل به انتها می بریم: غایت خلقت انسان عالم غیب مطلق است، چنانچه در قدسیّات وارد است: «یا بن آدم خلقت الأشیاء لاجلک، و خلقتک لاجلى» و در قرآن شریف خطاب به موسى بن عمران على نبینا و آله و علیه السلام می فرماید: وَ اصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسى، [۱۴] و نیز می فرماید: وَ انَا اخْتَرْتُکَ، [۱۵]. پس، انسان مخلوق «لاجل اللّه» و ساخته شده براى ذات مقدّس اوست، و از میان موجودات او مصطفى و مختار است، غایت سیرش وصول به باب اللّه و فناى فی ذات اللّه و عکوف به فناء اللّه است، و معاد او إلى اللّه و من اللّه و فی اللّه و باللّه است، چنانچه در قرآن می فرماید: انَّ الَیْنا ایابَهُم، [۱۶]. و دیگر موجودات به توسّط انسان رجوع به حق کنند، بلکه مرجع و معاد آنها به انسان است، چنانچه در زیارت جامعه، که اظهار شمّهاى از مقامات ولایت را فرموده، مىفرماید: «و ایاب الخلق الیکم، و حسابهم علیکم». و مىفرماید: «بکم فتح اللّه، و بکم یختم».و این که در آیه شریفه حق مىفرماید: "انَّ الَیْنا ایابَهُمْ* ثُمَّ انَّ عَلَیْنا حِسابَهُم" و در زیارت جامعه مىفرماید: «و ایاب الخلق إلیکم و حسابهم علیکم»، سرّى از اسرار توحید و اشاره به آن است که رجوع به انسان کامل رجوع إلى اللّه است؛ زیرا که انسان کامل فانى مطلق و باقى به بقاء اللّه است و از خود تعیّن و انّیّت و انانیّتى ندارد، بلکه خود از اسمای حسنى و اسم اعظم است، چنانچه اشاره به این معنا در قرآن و احادیث شریفه بسیار است. [۱۷]
منابع برای مطالعه بیشتر:
۱- شفاء، الهیات، مقاله دهم، (خلیفه و امام).
۲- قبسات، چاپ جدید، ص ۳۹۷.
۳- حکمت اشراق، ج ۲، ص ۱۱- ۱۲.
۴- شرح حکمت اشراق، ص ۲۴- ۲۳.
۵- تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ص ۲۰۷- ۲۰۸.
۶- حکیمی، محمد رضا، خورشید مغرب، ص ۱۵۲- ۱۵۸.
[۱] الشفاء، ص ۴۵۵، الفصل الخامس.
[۲] در شرح منظومه عبارت بوعلی این گونه آمده است: "و رؤوس هذه الفضائل عفّة و حکمة و شجاعة و مجموعها العدالة و هی خارجة عن الفضیلة النظریة. و من اجتمعت له معها الحکمة النظریة فقد سعد و من فاز مع ذلک بالخواص النبویة کاد أن یصیر ربّا إنسانیّا و کاد أن تحلّ عبادته بعد اللّه تعالى و أن تفوّض إلیه أمور عباد اللّه و هو سلطان العالم الأرضی و خلیفة اللّه فیه"؛ یعنی و رؤس این فضائل عفت و حکمت و شجاعت است و جامع اینها عدالت است و عدالت خارج از فضیلت نظری است و کسی که علاوه بر این از فضیلت نظری برخوردار باشد پس رستگار شده است و کسی که علاوه بر اینها به صفات و خواص پیامبران متصف شود، رب انسانی می شود (صاحب تأثیر در صور نوعیه می شود) و ... و کارهای بندگان خدا به او تفویض می شود؛ یعنی بر آنان ولایت تکوینی و تشریعی پیدا می کند و او حکمران روی زمین و جانشین خداوند در آن می شود. شرح المنظومة، ج ۴، ص ۳۱۳.
[۳] حکمت اشراق، از مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج ۲، ص ۱۱- ۱۲؛ شرح حکمت اشراق، ص ۲۳- ۲۴.
[۴] کتاب الشیعة، مجموعه مذاکرات با هانری کربن، ص ۱۸۵ – ۱۸۶.
[۵] المیزان، ج ۱۰، ص ۸۹.
[۶] حنا الفاخوری، خلیل الجر، ترجمه، آیتی، عبد المحمد، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ص ۲۰۷- ۲۰۸.
[۷] گرامی، محمد علی، در باره ی حدیث لولا فاطمه، ص ۱۷.
[۸] همان، ص ۲۲.
[۹] جامع الاسرار، ص ۳۸۱.
[۱۰] گرامی، محمد علی، در باره ی حدیث لولا فاطمه، ص ۲۳.
[۱۱] از یکی فقط یک صدور می یابد و یک فقط از یک صادر می شود.
[۱۲] گرامی، محمد علی، در باره ی حدیث لولا فاطمه، ص ۶۶-۷۰.
[۱۳] مفاتیحالجنان، ص ۵۴۹.
[۱۴] طه، ۴۱.
[۱۵] طه، ۱۳.
[۱۶] غاشیه، ۲۵.
[۱۷] آدابالصلاة، امام خمینى، ص ۲۶۳.*منبع: اسلام کوئست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]
صفحات پیشنهادی
اشعریت هر چیزی است که عقل را از اطلاق بیندازد/ اشعریت مدرن چیست
دینانی اشعریت هر چیزی است که عقل را از اطلاق بیندازد اشعریت مدرن چیست شناسهٔ خبر 2874680 - چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشمندان دکتر دینانی طی مصاحبه ای گفت اشعریت هر چیزی است که عقل را از اطلاق خودش بیندازد منتها اشعریت قدیم میگفت که خدا خواسته است ومسئلهشناسی چیست؟
یادداشت مسئلهشناسی چیست شناسهٔ خبر 2880126 - چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها مسئلهشناسی را باید یک هنر و فن دانست که بهوسیله آن میتوان مشکلات و عیبهای موجود را شناخت و آنها را مرتفع کرد به گزارش خبرگزاری مهر فرآیند کشف فهم و درک آثار یک مكتاب «تطور فلسفی فرق کلامی اسلامی» منتشر شد
كتاب تطور فلسفی فرق کلامی اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 2881586 - چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها كتاب تطور فلسفی فرق کلامی اسلامی تألیف دکتر طوبی کرمانی به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر كتاب درآمدي بر تطور فلسفي فرق کمستندات قرآنی حقوق بشر در قرآن چیست؟
پاسخ به سؤالات دینی مستندات قرآنی حقوق بشر در قرآن چیست شناسهٔ خبر 2874886 - چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی قرآن در تمامی زمينه ها و فضايل و كرامات و با در نظر گرفتن همه مصالح و جنبه های مادی و معنوی از حقوق بشر سخن می راند از ديدگاه قرآنافراد منتظر بدانند که شیعه و مهدویت از یکدیگر جداشدنی نیستند
جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۳۴ یک کارشناس مسائل مهدویت گفت اگر ویژگیهای جامعه منتظر برای مردم تبیین شود همین موضوع خودش مقدمهای برای پیوند جامعه و مهدویت میشود حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکهعلت خلقت شیطان چیست؟
پرسش و پاسخ علت خلقت شیطان چیست خداوند شیطان را شیطان نیافرید به این دلیل که سالها همنشین فرشتگان و بر فطرت پاک بود ولی بعد از آزادی خود سوء استفاده کرد و بنای طغیان و سرکشی گذارد پس او در آغاز پاک آفریده شد و انحرافش بر اثر خواست خودش بود به گزارش سرویس دینی جام نیوز اینکبررسی معیارهای شایسته سالاری در قرآن - بخش اول مبانی و اصول شایسته سالاری
بررسی معیارهای شایسته سالاری در قرآن - بخش اولمبانی و اصول شایسته سالاریشایستهسالاری یعنی قرار دادن افراد در پستها و مسئولیتها براساس مهارتها و تواناییهای آنان بهگونهایکه بهرهوری را در سازمان افزایش دهد چکیده یکی از امور ضروری در حکومتها و سازمانهامقابله با شبهات مهدویت نیازمند انجام کار فرهنگی است
جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۷ یک کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت برای از بین بردن آسیبهای مهدویت باید به سراغ کارشناسان آن رفت و همواره اطلاعات را از افراد خبره در این عرصه دریافت کرد حجتالاسلام والمسلمین علی مصلحی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنامنظور از فساد دريا در دعاى عهد چیست؟
پرسمان منظور از فساد دريا در دعاى عهد چیست ويران شدن كره زمين خشكى و دريا به سبب تمرد مردم از حدود الهى است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالاتی که در خصوص دعای عهد مطرح است اینکه منظور از فساد دريا در دعاى عهد چیست منظور از فساد در دريا که در دعاى عهد اين آيه از قرآمعنای ،غیرت در بانوان چیست؟
حدیث معنای غیرت در بانوان چیست غيرت زن كفرآور و غيرت مرد نشانة ايمان اوست به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از فرمایشات گوهر بار حضرت امام علي ـ عليه السلام در نهج البلاغه اینکه غيرة المراةِ كفرٌ و غيرةُ الرجلِ ايمانٌ حكمت 124 سوالی که مطرح است اینکه منظور از این فرمایش چيس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها