تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837025735
فقه مضاف؛ بستر تحقق فقه حکومتی و نظامساز
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
فقه مضاف؛ بستر تحقق فقه حکومتی و نظامساز
شناسهٔ خبر: 2879908 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
دین و اندیشه > اندیشکده ها
در این یادداشت حجتالاسلام و المسلمین دکتر سعدی به تبیین جایگاه «فقه مضاف به مثابۀ بستر تحقق فقه حکومتی و نظامساز» میپردازد. به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام و المسلمین دکتر سعدی در این مقاله بیان می کند فقه حکومتی، فقه بر شرایط بوده و فقهی است که حکومت و حاکمیت را موضوع خود قرار میدهد و از افعال حاکمیت بحث میکند. وی مقدمۀ تحقق فقه حکومتی را تدوین فقه مضافی میداند که مضافٌ الیه آن متناظر با نظامهایی است که در جامعه طراحی میشود.اکنون اصل مقاله را با هم می خوانیم:تعریف و چیستی فقه حکومتیبرخی افراد، فقه حکومتی را با فقه سیاسی اشتباه گرفتهاند در حالی که فقه سیاسی بخشی از فقه حکومتی است؛ نه همان فقه حکومتی. اگر دانش سیاسی را دانش معطوف به قدرت بدانیم، فقه قدرت، فقه سیاسی میشود، اما فقه حکومتی فراتر از فقه سیاسی است. برخی گفتهاند فقه حکومتی فقهی است که ابواب مورد نیاز حکومت را بحث میکند. این تعریف نیز اگرچه بهتر از تعریف قبلی است، اما تمام نیست.برای تحقق فقه حکومتی باید منظری که فقیه به فقه نگاه میکند تغییر کند. اگر فقیه با نگاه فقه فردی سراغ تجمیع ابواب فقهی برود، فقه حکومتی محقق نمیشود. منظر فقیه باید فقه بر شرایط باشد نه فقه در شرایط هر چند که بر این اساس گفته شود که در این صورت حوزه و قلمرو فقه حکومتی اعم و گستردهتر میشود. در تعریف اول، تنها فقه مسائل قدرت را حوزۀ حضور فقه حکومتی میدانستیم اما اکنون از مسائل قدرت کمی فراتر میرویم و در مورد سایر نظامهای اجتماعی هم بحث میکنیم. البته اینکه با کدام منظر و از کدام زاویه نگاه کنیم و اینکه آیا باز نگاه فقه فردی را مطرح میکنیم و فقه نو تدوین میکنیم، بسیار اهمیت دارد.فقه حکومتی تحولی در فقه است که به جای آنکه افعال مکلف را بحث کند، افعال حاکمیت را بحث میکند. از اینرو رهاورد فقه حکومتی، فقه بر شرایط و فقهی نظامساز است نه فقه در شرایط. ما در این فقه دیگر نمیگوییم مکلف «بِمَا أنّهُ فَردٌ مِن أفرَادِ الجَامِعة» در شرایط اضطراری مقابل نظام بانکی یا نظام قضایی که مجبور است مرتکب کارهایی بشود، فلان حکم را دارد. ما میگوییم حکومت و حاکمیت –حکومت در اینجا به معنای قوۀ مجریه نیست- افعالی دارد[۱]. به عنوان مثال بانکداری، مسائل اقتصادی، نظام ارتباطات و ... این فقه باید برای حاکمیت نظامسازی کند؛ یعنی مدلی ارائه دهد که زندگی مردم را با اضطرارها و با عناوین ثانویه و ضرورتها جواب ندهد.ما معتقدیم وقتی حضرت خاتمالانبیاء صلی الله علیه و آله به مدینه آمدند، فقه ایشان فقه در شرایط نبود، بلکه تمدنی را طراحی کردند. البته منظور ما این نیست که رابطۀ این طراحی نظام تمدنی با سایر تجارب بشری رابطۀ متباینین است و هیچ داد و ستدی ندارد، به این دلیل که ما هم حکم امضایی داریم و هم حکم تأسیسی، اما در احکام امضایی هم باید امضاء صورت گیرد.پس بر اساس آنچه در مورد فقه حکومتی مطرح شد، میتوان گفت که معنای فقه حکومتی این است که: فقهی است که به جای اینکه فرد را موضوع قرار دهد و افعالش را بحث کند -که این همان فقه در شرایط است- حاکمیت و حکومت را موضوع قرار میدهد، از افعال حاکمیت بحث میکند و نیاز حکومت برای اعمال حاکمیتش که همان نظامسازی است را تأمین میکند.فقه مضاف، مقدمۀ تحقق فقه حکومتیبرای اینکه نظامسازی اتفاق بیفتد و فقه حکومتی محقق گردد، باید از فقه مضاف مدد جست. فقه امامیه به طور کلی مضاف بوده است و فقه مطلق نداریم، اما میخواهیم مضافٌ الیه آن را متفاوت در نظر بگیریم. در کنار فقه عبادات، فقه معاملات، فقه عقود و فقه ایقاعات، فقه مضاف با یک تعریف خاص مطرح میشود. گویی میخواهیم نظامی را به عنوان نظام ارتباطات دینی و اسلامی طراحی کنیم یا نظام حقوقی اسلام و یا نظام اقتصادی اسلام را با همان تعریفی که شهید صدر از مکتب اقتصادی ارائه داده است، مطرح کنیم.شهید صدر میگوید ما مکتب را طراحی میکنیم -ترجمۀ مکتب را برخی با عنوان نظام آوردهاند که البته تفاوت دارد- و در دل این مکتبی که دین طراحی میکند، میتوان مدل طراحی کرد. وقتی میخواهیم -با نظر به این تغییر و تحول در موضوع فقه که فرد به حاکمیت تبدیل میشود- نظامی را طراحی کنیم، لازم است تا گزینشهایی از ابواب مختلف فقه انجام شود و آن را مضافٌ الیه قرار دهیم.برای نمونه در حوزۀ فقه ارتباطات، قسمتی از آن توسط فقه عبادات تأمین میشود[۲]، قسمتی دیگر از معاملات بالمعنی الاعم اخذ میشود و بخشی نیز از معاملات بالمعنی الاخص. به این ترتیب مضافٌ الیهها و تقریباً تبویب و طراحی فقه سنتی و فردی ما کاملاً به هم میریزد و فقه نظامها شکل میگیرد.پس میتوان فقه مضاف را به این شکل تعریف کرد که: فقهی است که مضافٌ الیه آن متناظر با نظامهایی که در جامعه است طراحی میشود و مسائلش از ابواب مختلف فقه گزینش میشود.دام مشروعسازیممکن است اشکال شود که در این صورت این فقهِ پیرو میشود نه فقهِ پیشرو. به این بیان که این نظامها محصول تمدنی است که ما از اساس با این تمدن مشکل داریم. وقتی این نظامها را از تمدن غیر میگیریم، نقش فقه چیست؟ آیا فقه طراحی نظام میکند یا نظامها را تصحیح میکند؟باید اذعان کنیم که با خطر مواجه هستیم. ما در نظامهایی که به عنوان نظام اجتماعی مطرح هستند و به صورت ترجمهای وارد شدهاند، در دام مشروعسازی قرار گرفتیم. بسیاری افراد، چنین مطرح میکنند که میخواهیم بانکداری اسلامی را طرح کنیم، یا مبتنی بر ارتباطاتی که در حال حاضر در دست ما هست، ارتباطات اسلامی را طرح کنیم. این نظامها بر یک بستر تمدنی طراحی شده است. وقتی این نظامِ طراحی شدۀ مبتنی بر یک بستر خاص بر مباحث فقهی ارائه میشود، مشروعسازی اتفاق میافتد.به این بیان که دو جای آن حلال میشود و دو قسمت را تنفیذ میکنیم، و دو قسمت را تنفیذ نمیکنیم. اعتقاد بنده بر این است که در این چند دهه ـ ضمن اینکه تلاش بزرگوارانی را که در این حوزه تلاش کردهاند ارج مینهیم ـ در حوزۀ بحثهای فقهی بیشتر به سمت مشروعسازی حرکت میکردیم تا نظامسازی؛ یعنی سعی میکردیم قسمتهای غیر شرعی را بگیریم و به نحوی اصلاح کنیم و آن را اسلامی به شمار آوریم. البته اینها فازهای متعدد و گامهای متوالی است. ما برای اینکه به مرحلۀ طراحی و نظامسازی برسیم، ناگزیر از مرحلۀ مشروعسازی هستیم؛ منتها نباید در مرحلۀ مشروعسازی ماندگار شویم. اشکال اینجاست که ما ماندگار شدیم در حالی که باید آن را بستر قرار میدادیم. کف مشروعیت در مشروعسازی است و باید برای مرحلۀ نظامسازی حرکت کنیم.بنابراین در جمعبندی بحث میتوان چنین گفت که تعریف مطرح شده برای فقه حکومتی را تاکنون کسی مطرح نکرده است و ما راهی جز همین تعریف نداریم؛ بهترین تعریف و جامعترین تعریف همین است و حاکمیت برای اینکه بخواهد اِعمال حاکمیت کند، باید به طراحی و نظامسازی بپردازد و وارد نظامسازی در نظامات مختلف موجود بشود. برای این نظامسازی باید سراغ تدوین فقههای مضاف رفت و با طراحی فقههای مضاف میتوان نظامسازی کرد و با این نظامسازی میتوان نظام کلان اسلامی را شکل داد.پی نوشت:[۱] در فقه ما زمانی که شخصیت حقیقی میخواست به شخصیت حقوقی منتقل شود، بحث مفصلی شد که شخصیت حقیقی ذمه دارد، آیا شخصیت حقوقی هم ذمه دارد یا خیر؟ در حال حاضر هم بحثهای شخصیت حقوقی در فقه ما کاملاً منقح نشده است. در فقه، متعاملین باید دارای شرایطی باشند که این شرایط در شخصیتهای حقیقی شامل بلوغ، اراده، قصد، عقل و... است. سؤال اینجاست که اگر یک شخصیت حقوقی خواست معامله کند، آیا مدیر آن مجموعه باید این شرایط را داشته باشد؟[۲] ما این کار در فقه ارتباطات انجام دادیم و حتی از کتاب الطهاره هم بخشی از آن را تأمین کردیم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی
یادداشت مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی شناسهٔ خبر 2873796 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها در این یادداشت حجتالاسلام ارسطا به تبیین مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی میپردازد وی معتقد است که در ساحت فقه حکومتی فقه و حقوق از دو جهت رفقه و تفسیر بیشتر از سایر علوم نیازمند تجدید و نوگرایی است
معاون الازهر فقه و تفسیر بیشتر از سایر علوم نیازمند تجدید و نوگرایی است تجدید و نوگرایی در گفتمان دینی از لوازم دین اسلام است که رسول خدا ص به آن توجه داشته اند به گزارش سرویس دینی جام نیوز عباس شومان ضمن سخنانی در دومین نشست تخصصی «تجدید و نوگرایی در گفتمان دینی&raquاخلاق علوم زیستی و پزشکی، فقه و اخلاق و تغییر جنسیت
یادداشت اخلاق علوم زیستی و پزشکی فقه و اخلاق و تغییر جنسیت شناسهٔ خبر 2857352 - پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها امروزه هر دو مسئله تبدیل جنس مرد به جنس زن و نیز جنس زن به مرد وجود دارد که باید به آنها کمک کرد و از نظر روانشناختی و رواندرمانی خدماتدلیل فقهی مخالفت رهبر انقلاب با ورود برندهایی مانند مک دونالد
مک دونالد آمریکایی مانند شطرنج مجوسی دلیل فقهی مخالفت رهبر انقلاب با ورود برندهایی مانند مک دونالد برندها حاکی از فرهنگ های مختلف هستند حتی در اسلام نیز موضوع تشبُّه به بیگانگان مطرح شده و به شدت مورد نهی قرار گرفته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از موضوعاتی که این روزهپاسخ فقهی آیت الله بروجردی درباره دست دادن با زنان/ دست دادن نماینده آیت الله با همسر سفیر آمریکا
پاسخ فقهی آیت الله بروجردی درباره دست دادن با زنان دست دادن نماینده آیت الله با همسر سفیر آمریکا فرهنگ > دین و اندیشه - نوه آیت الله بروجردی در گفت وگو با پایگاه موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به نکات جالبی درباره مشی فقهی و فرهنگی آیت الله بروجردی اشاره کرده انزدیکترین مفهوم به تمدن، «تمکّن» است/ مکتب فقهی نجف، تمدن زا نیست
مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی در گفتگو با مهر نزدیکترین مفهوم به تمدن تمکّن است مکتب فقهی نجف تمدن زا نیست شناسهٔ خبر 2871775 - شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی با بیان اینکه شاید نزدیکترین مفهوم به مفهوم تمدن اسلامیگمان کردیم فقه میتواند جایگزین آموزش علوم انسانی شود
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی گمان کردیم فقه میتواند جایگزین آموزش علوم انسانی شود شناسهٔ خبر 2875005 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طی مصاحبه ای گفت فکر کردیم که با افزودن اطلاعات مربوط به حوزه اسلامیارائه مقاله جایگاه اخلاق در قانونگذاری از دیدگاه فقه
ارائه مقاله جایگاه اخلاق در قانونگذاری از دیدگاه فقه شناسهٔ خبر 2875106 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها جایگاه اخلاق در قانونگذاری از دیدگاه فقه عنوان مقاله حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی علی اکبریان از محققین حوزه علمیه قم می باشد که در دومیارائه مقاله خیرات پایه دلائل اخلاقی یا حقوقی در همایش فقه و قانون
ارائه مقاله خیرات پایه دلائل اخلاقی یا حقوقی در همایش فقه و قانون شناسهٔ خبر 2879279 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دکتر محسن جوادی عضو هیات علمی دانشگاه قم مقاله خود تحت عنوان خیرات پایه دلائل اخلاقی یا حقوقی را در دومین کنفرانس بین المللیشیوههای نوین تبلیغی در بستر اخلاق حرفهای - بخش اول اخلاقیات ابزار و شیوههای تبلیغ
شیوههای نوین تبلیغی در بستر اخلاق حرفهای - بخش اولاخلاقیات ابزار و شیوههای تبلیغاخلاق حرفهای وظایفی را متوجهِ سازمان تبلیغ دین میکند که رهیافت به عرصههای نوین ازجمله آنهاست چکیده اخلاق حرفهای وظایفی را متوجهِ سازمان تبلیغ دین میکند که رهیافت به عرصه&zفقه اسلامی تمام نیازهای روشنفکری دینی را پاسخگوست
در گفتگو با مهر عنوان شد فقه اسلامی تمام نیازهای روشنفکری دینی را پاسخگوست شناسهٔ خبر 2871852 - شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۳ استانها > قم قم - استاد جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه اسلام دین ضد روشنگری نیست گفت فقه اسلامی چون بر اساس زمان و مکان تعبیه شده است میتواند نپیام تبریک سازمان تعزیرات حکومتی به مناسبت روز خبرنگار: خبرنگاران در تحقق اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی
پیام تبریک سازمان تعزیرات حکومتی به مناسبت روز خبرنگار خبرنگاران در تحقق اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی یاری بخش مسئولان هستندسازمان تعزیرات حکومتی با صدور بیانیه ای روز خبرنگار را به خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه های کشور تبریک گفت به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاهاجلاس سراسری آموزش وپرورش بستر تحقق اهداف و راهبردهای نظام تعلیم و تربیت است
مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان اجلاس سراسری آموزش وپرورش بستر تحقق اهداف و راهبردهای نظام تعلیم و تربیت است بندرعباس- ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش وپرورش کشور بهترین بستربرای تحقق اهداف و راهبردهای نظام تعلیم و تربیت است به گزارش دریافتالیفات «آیت الله آزاد قزوینی»از آثار ارزشمند فقهی است
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین تالیفات آیت الله آزاد قزوینی از آثار ارزشمند فقهی است شناسهٔ خبر 2871143 - پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱ ۲۴ استانها > قزوین قزوین- معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین گفت آیت الله آزاد قزوینی از علمای برجسته ای بود که تالیفات ایشان به عنوان آثار ارزشمند فتجلی ولایت مطلقه فقیه در سیره عملی آخوند خراسانی - بخش دوم و پایانی برخی از احکام حکومتی آخوند خراسانی
تجلی ولایت مطلقه فقیه در سیره عملی آخوند خراسانی - بخش دوم و پایانیبرخی از احکام حکومتی آخوند خراسانیعملکرد و سیرة عملی آخوند خراسانی بیانگر اعتقاد عمیق و قاطع ایشان به ولایت مطلقة فقیه میباشد ایشان افزون بر آثار علمی و فنی خود در مراحل گوناگون نهضت و نظام مشروطه و حتی پیش ازرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس: تفقه دینی اساس فعالیتهای فرهنگی است
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس تفقه دینی اساس فعالیتهای فرهنگی استرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس گفت تفقه دینی اساس فعالیتهای فرهنگی است به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران حجتالاسلام والمسلمین صدقعلی جلیلزاده عصر امروز در جمع فعالان فرهنهمایش ملی فقه هنر برگزار میشود
در قم همایش ملی فقه هنر برگزار میشود شناسهٔ خبر 2873060 - یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۲ استانها > قم قم - دبیر اجرایی همایش فقه هنر گفت همایش فقه هنر دومین همایشی است که در حوزه تخصصی دین و هنر با حمایت نهادهای علمی و حوزوی برگزار میشود به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها