محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853559541
مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی
شناسهٔ خبر: 2873796 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
دین و اندیشه > اندیشکده ها
در این یادداشت حجتالاسلام ارسطا به تبیین «مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی» میپردازد. وی معتقد است که در ساحت فقه حکومتی، فقه و حقوق از دو جهت روشی و ماهوی میتوانند ارتباط داشته باشند. به گزارش خبرگزاری مهر، در ساحت فقه حکومتی، فقه با حقوق از دو جهت کلی میتواند رابطه داشته باشد: یکی از جهت روشی و دیگری از جهت ماهوی. منظور از مناسبات، روابط است؛ یعنی چگونه میتوان در حوزۀ مباحث مربوط به حکومت و حقوق عمومی از فقه استفاده کرد. از دو جهت میتوان از فقه بهرهمند شد: از حیث روشی و از حیث ماهوی. در این بخش به مناسبات روشی فقه با حقوق پرداخته میشود.۱. رابطه روشیاز حیث روشی، سه عنوان را میتوان از همدیگر متمایز کرد.الف) باز خوانی کتاب و سنت بر اساس حقوق عمومیمیتوان کتاب و سنت را بر اساس نگاه حقوق عمومی بازخوانی کرد. ما در طول قرون متمادی به این دلیل که از حکومت فاصله داشتهایم و فقهای ما در بستر حکومت نبودهاند، معمولاً وقتی که به سراغ کتاب و سنت رفتهایم، آیات و روایات را با نگاه فقه فردی مطالعه کردهایم. مکلف در مباحث فقهی ما یک شخص حقیقی است و به این زاویه توجه نکردهایم که مکلف میتواند یک شخص حقوقی در حوزۀ حقوق عمومی باشد. به عنوان مثال مکلف میتواند دولت باشد. همۀ فقه ما بر این اساس پایهریزی شده است که تکلیف یک فرد انسان چیست؟ تکلیف مرد، تکلیف زن، تکلیف بچه و ... آنچه ما ادعای کمالش را داریم شریعت است نه فقه و فقه در مسیر کمال حرکت میکند. از اینرو بین شریعت و فقه تفکیک میکنیم و فقه را دستاورد فقها میدانیم. فقها به دستاوردهای فراوانی در طول قرون متمادی رسیدهاند، سراغ کتاب و سنت رفتهاند و مسائل را بر کتاب و سنت عرضه کردهاند. آن جوابی که فقها از فقه گرفتهاند، فقه را بهوجود آورده است. در حقیقت آنچه که کامل است، شریعت است و فقه در حال تکامل است. به همین خاطر میبینیم که حجم فقه زیاد شده است، اما حجم محتوای شریعت زیاد نمیشود، بلکه ثابت است.بنابراین، اولین رابطه، بازخوانی کتاب و سنت بر اساس نگاه حقوق عمومی است و آن نگاهی که تا کنون غالب بوده، فقه فردی بوده است. لازم است تا نمونهای از نگاه فقهی با رویکرد حقوق عمومی بیان شود تا دقیقاً روشن شود چه تفاوتی بین نگاه حقوق عمومی و نگاه حقوق خصوصی وجود دارد و چه تفاوتی بین فقه فردی و فقه اجتماعی وجود دارد.خداوند در آیۀ ۱۵۹ سورۀ آل عمران خطاب به رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم میفرمایند: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ» سؤالی که در میان مفسرین و فقها مطرح گردیده این است که آیا «شاورهم» که فعل امر است دلالت بر وجوب دارد یا خیر؟ در اصول میگویند فعل امر ظاهر در وجوب است، بنابراین اگر هیچ قرینۀ دیگری وجود نداشته باشد، نتیجه این خواهد شد که مشورتکردن بر پیامبر واجب است.بسیاری از مفسرین به این سؤال پاسخ منفی دادهاند و گفتهاند که «شاورهم» دلالت بر وجوب نمیکند زیرا در سیاق مستحبات وارد شده است و در ردیف مستحبات قرار دارد. مستحبات این دو هستند «فاعف عنهم و استغفر لهم»، ای پیغمبر از خطاکاران آنها درگذر. عفوکردن بر پیامبر واجب نبوده است، بلکه مستحب بوده که پیامبر ببخشد. طلب مغفرت برای آنان هم بر پیامبر واجب نبوده است، بلکه مستحب بوده است. اینگونه نبوده است که تمام کسانی که میآیند و خطاکار هستند بر پیغمبر واجب باشد که تک تک خطاکاران را ببخشد و برای تکتک خطاکاران طلب مغفرت کند.به این ترتیب سیاقی از دو امر استحبابی شکل میگیرد و کشف میکنیم که امر سومی که در این سیاق وارد شده است هم مانند دو امر قبل از خودش دلالت بر استحباب دارد. از اینرو مستحب است که پیامبر با مردم و مسلمانان مشورت کند.این نوع نگاه به این دو امر به عقیدۀ بنده مبتنی بر نگاه فقه فردی است، چراکه اگر با نگاه حقوق عمومی به این دو امر نگاه کنیم، بدون شک استنباط خواهیم کرد که عفو و استغفار بر پیامبر واجب است نه مستحب.خداوند مقدمهای را در ابتدای سخنش بیان میکند که ای پیامبر! تو به واسطۀ رحمتی از جانب خدا نسبت به مردم نرمخو شدی، پس این نرمخویی تو امر ساده و کمارزشی نیست، بلکه «رحمهً من الله» رحمتی از جانب خدا است. این امر بسیار مهمی است و به قدری اهمیت دارد که خداوند در ادامۀ آن می فرماید «و لو کنتَ فظّاً غلیظ القلب لانفضوا من حولک» اگر تو خشن و سنگدل میبودی، قطعاً مردم از اطراف تو پراکنده میشدند.با این مقدمه خداوند یک نتیجه میگیرد: «فاعف عنهم» پس خطاکاران امت را ببخش و برای آنان استغفار کن. عفو و استغفار برای خطاکاران یک واجب مدیریتی است نه یک امر مستحب. یعنی ای پیامبر! اگر میخواهی مدیریت تو استوار باقی بماند و اگر میخواهی بر قلبها حکومت کنی و مردم از اطراف تو پراکنده نشوند، باید بنا را بر عفو و استغفار بگذاری و بناگذاشتن بر عفو و استغفار هم به این معنی نیست که تکتک خطاکاران را ببخشی و برای تکتک آنها طلب مغفرت کنی، بلکه به این معناست که تا آنجا که امکان دارد، ببخش و به سراغ مجازات کردن نرو، تا آنجا که امکان دارد برای آنان طلب مغفرت کن و از طلب مغفرت خودداری نکن.به عبارت دیگر برای پایدار ماندن مدیریتت -آن هم نه فقط برای زمان خودت بلکه برای زمانهای بعد از تو؛ چرا که شیوۀ مدیریت تو اسوه میشود تا دیگرانی که بعد از تو میآیند از همین اسوه استفاده کنند و مدیریت اسلامی آنها استوار باقی بماند- باید مدیریتت مبتنی بر سه عنصر: عفو، استغفار و مشورت باشد.با مقدمهای که این آیه دارد و همچنین تأمل در این جهت که حکومتهایی که بر این پایههای سهگانه استوار نبودهاند نتوانستهاند استمرار پیدا کنند، به وضوح میتوانیم دریابیم که اینجا دیگر استحباب عفو و استغفار معنا ندارد، بلکه واجب است، منتها واجب مدیریتی است به معنایی که بیان شد.این یک نگاه مبتنی بر حقوق عمومی و فقه اجتماعی است. اگر با این نگاه بخواهیم مباحث را بررسی کنیم، به یک حوزۀ وسیعی از مباحث حقوق عمومی در کتاب و سنت دسترسی پیدا خواهیم کرد.پس اولین جزء رابطۀ روشی بین فقه با حقوق در حوزۀ مباحث حکومتی، بازخوانی کتاب و سنت بر اساس نگاه حقوق عمومی است که اگر این روش را در پیش بگیریم، به مسائل زیادی در حوزۀ مسائل حکومتی در کتاب و سنت دسترسی پیدا خواهیم کرد که غربیها و دیگران هنوز در آن حوزهها ورودی پیدا نکردهاند.ب) توجه به مقاصد شریعتنکتۀ دوم توجه به منابعی چون مقاصد شریعت است. ما بیش از چهار منبع (کتاب، سنت، اجماع، عقل) در فقه نداریم و به دنبال تبدیل این چهار منبع به پنج منبع نیستیم، اما نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که فقهای ما در این دو قرن اخیر در کنار کتاب، سنت، عقل و اجماع از منابع دیگری هم نام میبرند که این منابع به این گستردگی تا پیش از یکی دو قرن اخیر در نوشتههای فقها دیده نمیشود. منابعی مانند سیرۀ عقلا، ارتکاز عقلا، مذاق شریعت و مانند آن.آیا اینها منابعی در عرض شریعت و کتاب و سنت و اجماع و عقل هستند؟ بدون شک خیر. سیرۀ عقلا طریقی است برای رسیدن به سنت، ارتکاز عقلا، مذاق شریعت یا مذاق شارع نیز همینطور، بنابراین اینها منابع جدید نیستند. اینها طرق جدیدی برای رسیدن به همان منابع پیشین هستند. یکی از طرقی که میتواند دست ما را بگیرد و به ما در حوزۀ مباحث حکومتی مدد رساند، مقاصد شریعت است. مقاصد شریعت یعنی اهدافی که شریعت از وضع احکام شرعی دنبال میکند و در پارهای از موارد راه مشخصی برای تأمین آن اهداف در شریعت ما مطرح نشده است. البته مقاصد شریعت اصطلاحی است که فقهای اهل سنت به کار میبرند، که البته در فقه شیعه مورد استناد فقهای ما قرار گرفته است اما نه به نام مقاصد شریعت و تحت این عنوان. [۱] مقاصد شریعت قابل تقسیم به مقاصد کلان، متوسط، میانی و خرد است. به عنوان مثال نفی ظلم، امنیت، سهولت، حریت و تقوا از جمله مقاصد شریعت هستند. مثلاً در مورد نفی ظلم که یکی از این مقاصد است، خداوند در آیۀ مربوط به ربا میفرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا» [۲] در پایان خداوند میفرماید «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون» [۳] نه ظلم بکنید و نه ظلم بپذیرید.بحثی در ربا راجع به حِیَل شرعیه مطرح است که آیا بهوسیلۀ حیل شرعیه میشود از ربا فرار کرد؟ مثلاً یک نفر میخواهد صد هزار تومان قرض بدهد و بیست هزار تومان سود دریافت کند، یک چارهجویی به کار میبندد و قوطی کبریت یا یک شی دیگری کنار آن صد هزار تومان میگذارد و میگوید این قوطی کبریت به علاوۀ این صد هزار تومان را به شما در ازای ۱۲۰ هزار تومان میفروشم.مرحوم امام این بحث را مطرح میکند که آیا حیل شرعیه راهی صحیح برای فرار از ربا است یا خیر؟ ایشان میفرمایند حیل شرعیه مشروعیت ندارد و دلیل عدم مشروعیت از نظر ایشان این است که هدف از تحریم ربا نفی ظلم بوده است، اما آیا با قراردادن یک قوطی کبریت روی صد هزار تومان، ظلم منتفی میشود؟ معلوم است که با حیل شرعیه ظلم منتفی نمیشود.هدف این بوده است که در حق قرضگیرنده ظلم نکنیم، او صد هزار تومان از ما گرفته است، باید صد هزار تومان هم پس بدهد. اگر قرار باشد ۱۲۰ هزار تومان پس بدهد، در حق او ظلم شده است. امام خمینی برای عدم جواز حیل شرعیه به نفی ظلم تمسک میکند؛ نفی ظلمی که یکی از مقاصد شریعت است. هرچند ایشان اسم مقاصد شریعت را نمیآورد.نکتۀ قابل توجه این است که اگر مقاصد شریعت را به صورت وسیعتر و دقیقتر مورد توجه قرار دهیم، میتواند در حوزۀ مباحث حکومتی به ما بسیار کمک کند.ج) قاعدهسازیروش سوم استفاده از شیوۀ قاعدهسازی است. فقهای ما قاعدهسازی کردهاند و اکنون در فقه، قواعد فراوانی داریم. برخی از صاحبنظران معاصر تا ۱۰۰ قاعده را جمع کردهاند و برخی بیش از صد قاعده را، اما نکتۀ مهم اینجا است که اکثریت قریب به اتفاق این قواعد درحوزۀ حقوق عمومی و فقه حکومتی نیست، در حالی که با نگاه فقه حکومتی و حقوق عمومی میتوانیم قواعد زیادی را از منابع استخراج کنیم. قواعدی مثل مانند قاعدۀ عدالت -که شهید مطهری از آن سخن گفته است- یا قاعدۀ مصلحت -که برخی از فقها قاعدهای به نام قاعدۀ مصلحت با عبارت «التصرف علی الرعیه منوط بالمصلحه» مطرح کردهاند و قاعدۀ لزوم تأمین مصالح عمومی در تمامی تصرفات حکومتی. این یک قاعدۀ فقهی است که تمام ویژگیهای قاعدۀ فقهی را هم دارد. اگر در حوزۀ مباحث حقوق عمومی به دنبال قاعدهسازی برویم، دایرهای وسیع از مباحث حکومتی را میتوانیم پوشش دهیم.بحث دیگری به عنوان قواعد فقه سیاسی وجود دارد که به عنوان مثال میتوان به قاعدۀ نفی ولایت یا قاعدۀ شورا و یا قاعدۀ امانتدانستن مناصب عمومی که از قواعد مهم در حوزۀ حقوق عمومی است اشاره کرد. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام میفرمایند: «وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَة» [۴] اگر ما همۀ مناصب عمومی را امانت بدانیم، آثار زیادی برای آن مترتب است و نتایج فراوانی از آن گرفته میشود. اینها قاعدههایی است که در حوزۀ قواعد حکومتی و حقوق عمومی میتوانیم تأسیس کنیم. [۱] . این دقیقاً مانند بحث اصولی حکومت و ورود است که مرحوم شیخ انصاری این اصطلاحات را برای اولین بار به کار بردند، اما اینگونه نبوده است که در فقه شیعه اصلاً مطرح نباشد، این مفاهیم مطرح بودهاند اما نه تحت این نام. مفهوم حکومت برای فقهای ما شناخته شده بوده است اما اینگونه که شیخ انصاری حکومت را از مفاهیم مشابه تمایز داده و عناصر حکومت را بیان کرده است و اسم مشخصی هم برای آن در نظر گرفته است، در کلمات فقهای پیشین مطرح نبوده است.[۲] . بقرهف آیۀ ۲۷۸.[۳] . بقره، آیۀ ۲۷۹.[۴] . نهجالبلاغه صبحی صالح، ص ۳۶۶.نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، منبع: سدید
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]
صفحات پیشنهادی
نظر فقهادر مورد ازدواج موقت/ شرایط عقد موقت
استفتاء نظر فقهادر مورد ازدواج موقت شرایط عقد موقت شناسهٔ خبر 2866524 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی فقها به اتفاق معتقدند که بايد در ازدواج موقت مهر و مدت معين شود به گزارش خبرگزاری مهر یکی از پربحثترین مسایل حال حاضر مسئله ازدپاسخ فقهی آیت الله بروجردی درباره دست دادن با زنان/ دست دادن نماینده آیت الله با همسر سفیر آمریکا
پاسخ فقهی آیت الله بروجردی درباره دست دادن با زنان دست دادن نماینده آیت الله با همسر سفیر آمریکا فرهنگ > دین و اندیشه - نوه آیت الله بروجردی در گفت وگو با پایگاه موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به نکات جالبی درباره مشی فقهی و فرهنگی آیت الله بروجردی اشاره کرده امجموعه مقالات فقهی فصلنامه ميقات حج منتشر شد
با عنوان حج در آينه فقه مجموعه مقالات فقهی فصلنامه ميقات حج منتشر شد شناسهٔ خبر 2865350 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مجموعه مقالات فقهی فصلنامه ميقات حج از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۲ با عنوان حج در آينه فقه در سه جلد از سوی حوزه نمايندگی ولی فقيهدلیل فقهی مخالفت رهبر انقلاب با ورود برندهایی مانند مک دونالد
مک دونالد آمریکایی مانند شطرنج مجوسی دلیل فقهی مخالفت رهبر انقلاب با ورود برندهایی مانند مک دونالد برندها حاکی از فرهنگ های مختلف هستند حتی در اسلام نیز موضوع تشبُّه به بیگانگان مطرح شده و به شدت مورد نهی قرار گرفته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از موضوعاتی که این روزهکنگره طب و قضا فصل مشترک موضوعات پزشکی و فقهی، حقوقی است
شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۰ عضو دبیرخانه علمی پنجمین همایش سراسری طب و قضا فلسفه برگزاری همایش طب و قضا را بررسی موضوعات مبتلابه جامعه حقوقی قضایی و پزشکی دانست و گفت کنگره سراسری طب و قضا که تاکنون چهار دوره آن برگزار شده فصل مشترک موضوعات پزشکی و حقوقی قضایی است به گزارش گروهدبیر علمی همایش ملی فقه هنر عنوان کرد جای خالی تحقیقات فقهی در مباحث هنری پس از پیروزی انقلاب
دبیر علمی همایش ملی فقه هنر عنوان کردجای خالی تحقیقات فقهی در مباحث هنری پس از پیروزی انقلابدبیر علمی همایش ملی فقه هنر گفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحقیقات شایستهای در زمینه مباحث هنری از منظر فقهی صورت نگرفته است به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام والمسلمین ابوفعالان حقوق بشر خواهان آزادی آیتالله النمر شدند
تجمع مقابل مقر سازمان فعالان حقوق بشر خواهان آزادی آیتالله النمر شدند تعدادی از فعالان حقوق بشر با تجمع مقابل مقر سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس آزادی آیتالله شیخ باقر النمر روحانی شیعی دربند آلسعود را خواستار شدند به گزارش سرویس دینی جام نیوز تعدادی از فعالان حقوق بشر دنفقه انفاقی الزام آور برای زوج به زوجه
نفقه انفاقی الزام آور برای زوج به زوجه تهران- ایرنا- نَفَقه که در لغت به معنی هزینه خرج هر روزه و خرجی آمده است یعنی انفاق و کمک کردن از باب نیکوکاری که البته گاهی مانند نفقه به زوجه الزام آور است طبق ماده 1107 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متنانشست خبری همایش ملی فقه هنر
۲۷۸۳۰۱ ۱۳۹۴ ۵ ۱۱ - ۱۵ ۴۴عکس خبری نشست خبری همایش ملی فقه هنر عکاس احمد ظهرابی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۴ ۵ ۱۱ - ۱۵ ۴۴فقه اسلامي با چالش كشف يك زمين ديگر هم كنار ميآيد
فقه اسلامي با چالش كشف يك زمين ديگر هم كنار ميآيد وقتي شيخ مظفر شكور به عنوان اولين فضانورد مؤمن و مسلمان به فضا سفر كرد يك سؤال مهم در ذهنش تداعي شد نویسنده الناز خماميزاده وقتي شيخ مظفر شكور به عنوان اولين فضانورد مؤمن و مسلمان به فضا سفر كرد يك سؤال مهم دردر همایش ملی فقه هنر چالشهای هنر از منظر فقهی بررسی میشود
در همایش ملی فقه هنرچالشهای هنر از منظر فقهی بررسی میشوددبیر اجرایی همایش ملی فقه هنر گفت چالشهای هنر از منظر فقهی در همایش بررسی شده و به صورت مستند پاسخ داده میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام مهدی همازاده ظهر امروز در نشست خبری همایش فقه هنرآیت الله علیدوست: همایش ملی «فقه و هنر» در شهر قم برگزار می شود
آیت الله علیدوست همایش ملی فقه و هنر در شهر قم برگزار می شود استانها > قم - دبیر علمی همایش ملی فقه هنر از برگزاری این همایش در بهمن ماه سال جاری در شهرهای قم و تهران و با حضور اندیشمندان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه خبر داد به گزارش حوزه آیت الله ابوالقاسم علبرگزاری همایش ملی فقه هنر در حوزه تخصصی دین
برگزاری همایش ملی فقه هنر در حوزه تخصصی دین دبیر اجرایی همایش فقه هنر از برگزاری دومین همایش ملی در حوزه تخصصی دین با حمایت نهادهای علمی و حوزوی خبرداد به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از قم حجت الاسلام مهدی همازاده با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی &nbsحقوق فرزندان حاصله از ازدواج موقت
فرق ازدواج موقت با ازدواج دائم مدت دار بودن آن است ازدواج موقت از سنت های پیامبر اسلام می باشد و تنها فرق ازدواج موقت با ازدواج دائم مدت دار بودن آن است یعنی بعد از تمام شدن مدتی که دو نفر با هم توافق کردن عقد خود به خود باطل می شود و نیاز به صیغه طلاق ندارد مهمتریرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس: تفقه دینی اساس فعالیتهای فرهنگی است
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس تفقه دینی اساس فعالیتهای فرهنگی استرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس گفت تفقه دینی اساس فعالیتهای فرهنگی است به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران حجتالاسلام والمسلمین صدقعلی جلیلزاده عصر امروز در جمع فعالان فرهنزمان برگزاری امتحانات شفاهی خارج فقه و اصول حوزه خراسان
زمان برگزاری امتحانات شفاهی خارج فقه و اصول حوزه خراسان شناسهٔ خبر 2863913 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۱ حوزه و دانشگاه > حوزه امتحانات شفاهی خارج فقه و اصول در ۱۷ گروه امتحانی از سوم مرداد ۹۴ آغاز میشود به گزارش خبرگزاری مهر حجتالاسلام سیدحمید علوی - معاون آموزش و پژوهشنگاهی به حقوق بشر در نظام بینالمللی و اسلام
معرفی کتاب نگاهی به حقوق بشر در نظام بینالمللی و اسلام شناسهٔ خبر 2863970 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۰ دین و اندیشه > سایر مبنا و منشا نظام بینالمللی حقوق بشر و نظام حقوق بشر اسلامی اثر خیرالله پروین و محمدرضا متجلی از سوی انتشارات خرسندی راهی بازار کتاب شده است به گز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها