تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816767703
خالق خدا کیست ؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
خالق خدا کیست ؟
یک وجود ازلى همیشه بوده و چیزى که همیشه بوده است که نیازى به علّت ندارد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز،یکی از سوالات مطرح درخصوص ذات خداوند اینکه خالق خدا کیست ؟ وافراد مادی که نگاه مادی به عالم دارند در ترویج این گونه سوالات می کوشند.
پاسخ: یکى از معروفترین و در عین حال ابتدایى ترین ایراداتى است که مادّى ها دارند.اینکه مى گویند: «اگر همه چیز را خدا آفریده، پس خدا را چه کسى آفریده است؟».
در این جا چند نکته اساسى وجود دارد که با توجّه به آن، پاسخ ایراد بخوبى روشن مى شود:
آیا اگر ما عقیده مادّى ها را بپذیریم و مثلا با افرادی چون«راسل» هم صدا شویم، دیگر از این ایراد رهایى خواهیم یافت؟ مسلّماً نه!... چرا؟
زیرا «ماتریالیستها» هم عقیده به قانون علّیت دارند، آنها نیز همه چیز را در جهان طبیعت معلول دیگرى مى دانند. بنابر این عین این سؤال براى آنها هم مطرح است که اگر هر چیز معلول «مادّه» است پس «مادّه» معلول چیست؟
روى این حساب (و با توجّه به این که سلسله علّت ها و معلولها تا بى نهایت نمى تواند پیش برود) همه فلاسفه جهان (اعم از الهى و مادّى) به یک وجود ازلى (وجودى که همیشه بوده است) ایمان دارند، منتها مادّى ها مى گویند وجود ازلى جهان همان «مادّه» یا قدر مشترک میان مادّه - انرژى است، ولى خداپرستان مى گویند سرچشمه اصلى خداست; به این ترتیب روشن مى شود که آقاى «راسل» هم ناچار است به یک وجود ازلى (اگر چه مادّه باشد) ایمان داشته باشد.
آیا این وجود ازلى مى تواند علّتى داشته باشد؟
البتّه نه!... چرا؟
زیرا یک وجود ازلى همیشه بوده و چیزى که همیشه بوده است که نیازى به علّت ندارد، تنها موجودى نیازمند به علّت است که یک وقت نبوده و سپس هستى یافته است. (دقّت کنید)
نتیجه این که: وجود یک مبدأ ازلى و همیشگى، قولى است که جملگى برآنند و دلایل استوار عقلى بر بطلان تسلسل (یک سلسله علّت و معلول بى پایان) همه فلاسفه را بر این داشته که به یک مبدأ ازلى قائل گردند.
بنابر این برخلاف آنچه «راسل» پنداشته اختلاف میان «فلاسفه الهى» و «مادّى» این نیست که یکى «علّة العلل» را قبول دارد و دیگرى منکر است، بلکه هر دو بطور یکسان عقیده به وجود یک علّة العلل یا علّت نختسین دارند.
پس اختلاف میان این دو در کجاست؟
صریحاً باید گفت تنها نقطه تفاوت این جاست که خداپرستان آن علّت نخستین را داراى علم و اراده مى دانند (و آن را خدا مى نامند) ولى مادّى ها آن را فاقد علم و اراده تصوّر مى کنند (و نام آن را مادّه گذارده اند).
حالا چطور مطلبى به این آشکارى بر آقاى «راسل» مجهول مانده، پاسخى جز این ندارد که بگوییم او در رشته هاى علوم ریاضى و طبیعى و جامعه شناسى صاحب تخصّص بوده، نه در مسائل مذهبى و فلسفه أولى (به معناى شناخت هستى و سرچشمه و آثار آن).
از بیانات یاد شده این نتیجه نیز به دست مى آید که فلاسفه الهى براى اثبات وجود خدا هرگز به استدلال «علّة العلل» (به تنهایى) دست نمى زنند، زیرا این استدلال تنها ما را به وجود یک «علّت نخستین» یا به عبارت دیگر یک وجود ازلى که مادّى ها هم به آن عقیده دارند، راهنمایى مى کند.
بلکه مسأله مهم براى فلاسفه الهى این است که بعد از اثبات علّت نخستین، براى اثبات علم و دانش بى پایان او استدلال کنند که اتّفاقاً اثبات این مسأله از طریق مطالعه نظام هستى و اسرار شگرف آفرینش و قوانین حساب شده اى که بر سراسر آسمانها و زمین و موجودات زنده و تنوّع آن حکومت مى کند، کار آسانى است.
این نخستین سخنى بود که باید در پاسخ این ایراد دانسته شود.
موضوع دیگرى که لازم به تذکّر است این که: اساس این اشکال روى این مطلب است که «هر موجودى نیازمند به علّت و آفریننده اى است» در حالى که این قانون کلّیّت ندارد و تنها در مواردى صحیح است که چیزى سابقاً معدوم بوده و سپس جامه هستى به خود پوشیده است.
توضیح این که: موجوداتى هستند که سابقاً وجود نداشته اند، مانند منظومه شمسى و سپس موجودات زنده - اعم از گیاه و حیوان و انسان - تاریخچه آنها بخوبى گواهى مى دهد که لباس هستى در تن اینها همیشگى و ازلى نبوده است، بلکه با تفاوت هایى که دارند، در چند میلیون سال تا چند میلیارد سال پیش، وجود خارجى نداشته و سپس به وجود آمده اند.
مسلّماً براى پیدایش چنین موجوداتى علل و عواملى لازم است، مسلّماً جدایى کره زمین از خورشید (طبق فرضیّه لاپلاس و یا فرضیّه هاى بعد از آن) مدیون عوامل خاصّى بوده است - چه آنها را کاملا شناخته باشیم یا نه.
همچنین پیدایش نخستین جوانه زندگى گیاهى و سپس حیوانى و سپس انسانى، همه مرهون علل و عواملى هستند و لذا همواره دانشمندان براى پى جویى این عوامل در تلاش و کوششند و اگر بنا باشد پیدایش این موجودات هیچ علّتى نخواهد، دلیلى ندارد که در یک میلیون سال یا چند میلیارد سال پیدا شوند، چرا در زمانى دو برابر این زمان یا نصف این زمان مثلا یافت نشدند؟ انتخاب این زمان خاص براى پیدایش آنها، بهترین دلیل بر این است که شرایط و علل وجود آنها تنها در این زمان تحقّق یافته است.
امّا اگر وجودى همیشگى و ازلى باشد - خواه این وجود ازلى را خدا بنامیم یا مادّه - چنین وجودى نیاز به هیچ علّتى ندارد، آفریننده و خدایى لازم ندارد، زیرا تاریخچه پیدایش براى آن تنظیم نشده که در آن تاریخچه جاى علّت و آفریننده خالى باشد.
چیزى که همیشگى و ازلى است، وجودش از درون ذاتش مى جوشد نه از بیرون ذات که محتاج به آفریننده باشد.
من و شما و زمین و آسمان و منظومه شمسى و... نیازمند به آفریننده هستیم که وجود ما ازلى و همیشگى نبوده و از درون ما نیست، نه علّة نخستین و علّت العلل که هستى او از خود اوست.
یک مثال روشن
در این جا فلاسفه مثال هایى براى توضیح این گفتار فلسفى و نزدیک ساختن آن به ذهن مى زنند; مثلا مى گویند: هنگامى که ما نگاه به اطاق کار یا منزل مسکونى خود مى کنیم، مى بینیم روشن است.
از خود مى پرسیم: آیا این روشنى از خود این اطاق است؟
- فوراً به خود پاسخ مى دهیم: نه، براى این که اگر روشنى آن از خود اطاق مى جوشد، نباید هیچ وقت تاریک گردد، در حالى که پاره اى از اوقات تاریک و گاهى روشن است، پس روشنى آن از جاى دیگر است.
به زودى به این نتیجه مى رسیم که روشنى اطاق و خانه ما، به وسیله ذرّات یا امواج نورى است که به آن تابیده است.
- فوراً از خود سؤال مى کنیم: روشنى ذرّات نور از کجاست؟
- با تأمّل مختصرى به خود پاسخ مى دهیم: روشنى ذرّات نور از خود آن و از درون ذاتش است، ذرّات نور این خاصیّت روشنایى را عاریه نگرفته اند; در هیچ نقطه جهان نمى توانیم ذرّات نورى پیدا کنیم که تاریک باشند و سپس روشنایى را از دیگرى گرفته باشند.
ذرّات نور هر کجا باشند روشنند، روشنایى جزء ذات آنهاست، روشنى ذرّات نور عاریتى نیست.
ممکن است ذرّات نور از بین بروند، ولى ممکن نیست موجود ولى تاریک باشند.
بنابر این اگر کسى بگوید روشنایى هر محوطه و منطقه اى در جهان معلول نور است، پس روشنایى نور از کجاست؟
- فوراً مى گوییم: روشنایى نور، جزء وجود اوست.
همچنین هنگامى که سؤال شود: هستى هر چیزى از خداست، پس هستى خدا از کیست؟
- فوراً پاسخ مى دهیم: از خودش و از درون ذاتش مى باشد.
۱۳/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
اسراف، تهدیدکنندۀ منابع است نه جمعیت/ خدا نگران کمبود خزائنش نیست
یک کارشناس مذهبی در گفتگو با مهر اسراف تهدیدکنندۀ منابع است نه جمعیت خدا نگران کمبود خزائنش نیست شناسهٔ خبر 2770495 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام محسن عباسی ولدی گفت در قرآن ردپایی از اینکه خدا نگران تمام شدن خزائنش باشد نمی بینیم اراه رسیدن به برکت بی نهایت خداوند
معارف راه رسیدن به برکت بی نهایت خداوند حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند خداوند عزّ و جلّ به یكى از پیامبران خود وحى فرمود كه هرگاه اطاعت شوم خشنود مى گردم و چون خشنود گردم بركت مى دهم و بركت من پایانى ندارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز بخش وجود جسمانی آدم در بدو توعده ای از جانب خدا برای محبوب شدن
معارف وعده ای از جانب خدا برای محبوب شدن این وعده ی خداوند است که محبت افراد شایسته و با ایمان را خدا در دل های دیگران قرار می دهد این وعده کذب بردار نیست به گزارش سرویس دینی جم نیوز تمام انسان ها از کوچک و بزرگ نیاز دارند که محبوب خانواده و اطرافیان خود باشند به تجربراه خوش خدمتی به خدا
حدیث راه خوش خدمتی به خدا با ادب در خدمتگزارى بنده سزاوار دوستى و نزديكى به خدا مىشود به گزارش سرویس دینی جام نیوز امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند اى مؤمن به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قيمتوکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش دوم مراتب اعتماد به خدا
توکل و مسئله کفایت خدا از منظر آیات قرآن - بخش دوممراتب اعتماد به خداتوکل از مفاهیم ارزشمند و زیبای قرآنی است که دسترسی به حقیقت آن در کشف ماهیت ایمان موثر است و بر اساس آن معنای روزی بدون حساب و مسبب الاسباب بودن خداوند روشن می شود توکل در روایات تفسیری مناسب است در بابخداوند مهمان دلهای شکسته است
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۸ آیتالله جوادیآملی مسئولیت خدمتگزاران به حجاج را بسیار مهم دانست و گفت حج را باید مانند نماز اقامه کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در جلسه درس اخلاق که این هفته در مسجد روستای احمدآباد شهرستان دماوند وجایگزین شیلا خداداد در رسوایی ۲ کیست ؟
به علت تداخل زمانی کار شیلا خداداد در یک پروژه دیگر سحر قریشی به جای وی به جمع بازیگران رسوایی ۲ پیوست مسعود دهنمکی پس از ساخت موفق فیلم سینمایی رسوایی قصد دارد تا رسوایی 2 را هم به تولید برساند وی در حال حاضر مراحل پیش تولید ساخت این فیلم سینمایی و انتخاب بازیگران خودشناخت انسان فقط در شأن خالق است/ نیاز ی به روانشناسی غربی نداریم
مدیر مؤسسه انشاء در گفتگو با مهر شناخت انسان فقط در شأن خالق است نیاز ی به روانشناسی غربی نداریم شناسهٔ خبر 2873862 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام میرزایی گفت در توليد روان شناسی اسلامی احتياجی نداريم ببينيم روان شناسی غربی چه چيزیبنده خدای، به خود آی!
درکوی شکسته دلان بنده خدای به خود آی ای بنده خدای به خود آی و در حضور و مراقبت می کوش ندانم کدام ذره ی بی مقدار در خواب غفلت است تا بنی آدم غافل باشد اگر چه هیچ ذره ای بی مقدار نیست سرویس دینی جام نیوز ای بنده خدای به خود آی و در حضور و مراقبت می کوش نداپوشیدن لباش خوارى بر قامت، نتیجه اميد به غير خدا
نهی از امید به غیر خدا پوشیدن لباش خوارى بر قامت نتیجه اميد به غير خدا سوگنسد به عزت و جلال و مقام ارجمندم كه رشته آرزوى هر كسى را كه به غير من اميدوار گردد قطع مى كنم و لباش خوارى را در نزد مردم برقامت او مى پوشانم به گزارش سرویس دینی جام نیوز حسين بن علوان مى گويد در مجمردی کودکی را برای درمان فرزندش قربانی خدایان کرد +عکس
سی ان ان مردی کودکی را برای درمان فرزندش قربانی خدایان کرد عکس این جنایت در پی گسترش فرهنگ این خطه در اعتقاد به آثار سحر و جادو برای درمان بیماری ها صورت گرفت به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شبکه سی ان ان یک مرد نپالی به کشتن یک کودک به عنوان قربانی خدایان اعتراف کردهراه محبت به خدا و پیامبر و اهل بیت (ع)
پرسش و پاسخ راه محبت به خدا و پیامبر و اهل بیت ع رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند خداوند هفتاد مرتبه از پدر و مادر به انسان مهربانتر است سرویس دینی جام نیوز پرسش می خواستم بپرسم برای اینکه آدم محبتش به خدا و پیامبر و اهل بیت بیشتر بشه باید چیکار کنه &nbناصرخسرو قوانین طبیعت را نوشته خداوند میداند
زهرا پارساپور ناصرخسرو قوانین طبیعت را نوشته خداوند میداند شناسهٔ خبر 2868401 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها چهاردهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو به قرائت کتاب طبیعت در آثار ناصرخسرو با سخنرانی دکتر زهرا پارساپور ـ رئیس پژوهشکده ادبیتقوا چیست ومتقی کیست؟
معارف تقوا چیست ومتقی کیست بترسید از روزى که هیچ کس چیزى از عذاب خدا را از کسى دفع نمى کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز بهترین منبع برای فهم معنا و مفهوم تقوا و متقین قرآن کریم است قرآن کریم تقوا را در مقابل فجور گناه و گاه ظلم به کار می برد فجور و تقوا را امری الهام شدمسابقاتی كه آرامش را از قاريان سلب كرده/ قاری بينالمللی كیست؟
فیلم سخنان صریح یک استاد قرآن مسابقاتی كه آرامش را از قاريان سلب كرده قاری بينالمللی كیست شناسهٔ خبر 2872098 - شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دریافت 14 MB سید محسن موسوی بلده مدرس پیشكسوت علم تجوید از ایجاد امتیازات ویژه برای نفر اول مسابقاتدوزخى كيست؟
حکایت دوزخى كيست شب فرا رسيد ميهمانى عظيمى برپا شد صدها نفر از مردم بر سر سفره او نشستند مرد نانوا صد دينار در آن ضيافت هزينه كرد و همگان را از حضور شبلى در خانه خود خبر داد به گزارش سرویس دینی جام نیوز جعفر بن يونس مشهور به شبلى 335 247 از عارفان نامى وآنچه خدا از سليمان پرسد
حکایت آنچه خدا از سليمان پرسد خداوند متعال هر كسى را باندازه قدرت و استطاعت و عقل و شعور و فهم و تمكن و وسعت وى تكليف و حكم فرمايد به گزارش سرویس دینی جام نیوز آورده اند كه روزى سليمان پيغمبر ص به سر بساط نشسته بود يكى بنگريد و او را در هوا بديد گفت آنچه خدا به-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها