محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829774845
امام علی (ع) می فرماید: راجع به قضا و قدر اصلاً فکر نکن
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پای درس اخلاق آیت الله مظاهری؛
امام علی (ع) می فرماید: راجع به قضا و قدر اصلاً فکر نکن
شناسهٔ خبر: 2869110 - سهشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
آیت الله مظاهری گفت: کسی نتوانسته قضا و قدر را برای عموم مردم باز کند. لذا امیرالمؤمنین(ع)در نهج البلاغه یک جمله دارد و جمله خیلی رساست. میفرمایند راجع به قضا و قدر اصلاً فکر نکن. به گزارش خبرگزاری مهر، متن درس اخلاق اخیر آیت الله مظاهری در پی می آید. بحث دو سالۀ ما دربارۀ معرفة النفس، انسانشناسی و خودشناسی بود و فصلهایی در این باره آمد. فصل دهم بحث ما که در ماه مبارک رمضان منعقد شد، بحث انتخاب این انسان بود که فهمیدیم این انتخاب مختص به این انسان است. کمکم بحث جبر و تفویض جلو آمد و در ماه مبارک رمضان، بحث جبر و تفویض شد. الحمدلله از نظر من بحث خوبی بود و لطف از طرف خدا شد و این بحث برای عموم مردم جا افتاد.بحث امشب به بعد، بهخواست پروردگار عالم و لطف حضرت ولی عصر «ارواحنافداه» راجع به قضا و قدر است که تتمۀ بحث جبر و تفویض است. بحث سنگینی هم هست؛ اما امیدوارم بتوانم این بحث سنگین را هم برای همه آسان کنم.معنای قضا و قدَر این است که عالم وجود با اندازهگیری دقیقی موجود شده است. که به آن نظام اتمّ میگویند. یکی از بزرگان در این باره یک جمله دارد که انصافاً جملۀ رسایی است، میگوید این عالم به اندازهای منظم و مرتّب است و وابسته به یکدیگر است که اگر پشهای در این عالم یک بال زیادتر بزند یا یک بال از ماشین خلقت کم کند، عالم به این چنانی نابود خواهد شد.عالم وجود نه فقط این کرۀ زمین، بلکه کرۀ زمین مثل یک ریگ در بیابان عالم وجود است. نه فقط منظومۀ شمسی ما؛ این خورشید که دوازده ستاره هم از شاگردهای او هستند، یعنی این منظومۀ شمسی ما را اگر بسنجیم، در عالم وجود، یک قطره از دریای عالم وجود است. معنای قضا و قدر یعنی اینکه این عالم وجود و نه این کرۀ زمین و نه منظومۀ شمسی ما، بلکه عالم وجود اگر ذرهای زیر و رو شود، یک تفاوتی دربارۀ آن پیدا شود، عالم وجود به طور کلّی نابود میشود. به این قضا و قدر میگویند. البته به قول استاد بزرگوار ما علامه طباطبائی میفرمودند: بگوییم قدر و قضا. برای اینکه پروردگار عالم اول در علم ربوبی اندازهگیری کرده است عالم وجود را و بعد روی آن اندازهگیری حکم کرده است. لذا ذرّهای کم و زیاد نمیشود. هرچه مقدّر بوده است و حکم روی آن تقدیر شده است، این عالم وجود به همان تقدیر و به همان حکم الهی است. به این قضا و قدر میگویند.بزرگان راجع به مسئلۀ قضا و قدر صحبتها کردند. هم فلاسفه و مخصوصاً حکمت متعالیۀ صدرالمتألهین و هم اهل معرفت و هم در علم کلام و سایر علوم راجع به قضا و قدر همیشه صحبت شده است. در این باره کتابها نوشته شده است، اما چون بحث علمی است و سنگین است، کسی نتوانسته این بحث را برای عموم مردم باز کند. لذا امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه یک جمله دارد و جمله خیلی رساست. میفرمایند راجع به قضا و قدر اصلاً فکر نکن.امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: دریای سیاهی است و وارد این دریا نشو. امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه به عموم مردم میفرماید راجع به قضا و قدر فکر نکن. [۱]اگر وارد قضا و قدر شود مثل کسی است که شنا بلد نباشد و وارد دریای سیاه پر از موج و جزر و مد شود، غرق میشود. باید عموم مردم راجع به قضا و قدر فکر نکنند. این منجر به شکها و تردیدها میشود. به قول امیرالمؤمنین(ع) منجر به بیدینیها و کفرها میشود. باید فقط این فکر را کنیم که پروردگار عالم، عالِم به عالَم وجود است و عالم وجود را او خلق کرده است. قادر به عالم وجود است و جهان را از ازل تا ابد خلق کرده است. پروردگار عالم حکیم است. ذرهای بیجا کار نمیکند.پروردگار عالم رئوف و رحیم است. اول چیزی که در قرآن آمده «بسم الله الرحمن الرحیم» است. صد و چهارده مرتبه هم تکرار شده است. اگر غیر از اینکه هست، بهتری باشد، یا خدا عالم نیست و خدا نیست یا قدرت بهتر ندارد و خدا نیست یا العیاذبالله حکمت ندارد و خدا نیست و حکیم نیست یا رأفت و رحمت ندارد و خدایی که رحمت نداشته باشد، خدا نیست.نتیجه میگیریم بحثهایی که فلاسفه و اهل معرفت در کتابها سالها زحمت کشیده و گفتهاند، با همین یک جمله همۀ حرفها برای عموم مردم روشن میشود. من الان از همۀ شما آقایان و خانمها سوال میکنم که خدا عالِم به این عالم وجود هست یا نه!؟ عالِم به سرنوشت شما هست یا نه!؟ همه باید بگویید آری و اگر بگویید نه، معنایش اینست که خدا را قبول ندارید.آیا خدا به سرنوشت شما بهتر از این میتوانست و نکرد؟ اگر بگویید آری، معنایش اینست که خدا قادر نیست. آیا میشد بهتر از این که هست باشد و نکرد؟ اگر بگویید آری، خدا حکیم نیست:«إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَکِيمُ» [۲]در قرآن زیاد آمده است و اگر کسی حکمت خدا را قبول نداشته باشد، خدا را قبول ندارد. این خدا آیا از همه مهربانتر به ما هست یا نه؟ خودش گفته است از هفتاد پدر مهربان، مهربانتر است و باید چنین باشد. آیا این بسم الله الرحمن الرحیم از خداست یا نه! اگر بهتر از این برای شما میشد، با رحمت خدا منافات داشت. بنابراین خدا عالِم است به ماسوی الله، قادر است به ما سوی الله، حکیم است روی ما سوی الله، رئوف و مهربان است به عالم تکوین و عالم تشریع و هم انسانها. پس بهتر از این نمیشد.امیرالمؤمنین(ع) خیلی عالی میفرمایند: کلّی حرف بزن و وارد جزئیات نشو. اگر وارد جزئیات شوی گیر میکنی. البته گفتم صدرالمتألهینها گیر نکردهاند و مثل علامه طباطبائی و حضرت امامها که در این باره صحبتها کردهاند و کتاب نوشتهاند، و مثل شیخالرئیسها وارد جزئیات شدهاند و همۀ جزئیات را جواب دادهاند.اما برای عموم مردم این حرف ممکن نیست. پس باید یک قانون کلی بگوییم که آن کلی، جزئیاتِ شیخالرئیسها و صدرالمتألهینها و حضرت امام و علامه طباطبائیها و حاجی سبزواریها و امثال اینها را بگوید. و این کلی، بهتر از جزئیات است.برای آن جزئیات خیلی إن قلت دارد و بعضی از بزرگان در همان جزئیات ماندهاند. اما اگر این جملهای که گفتم شما درک کنید که حتماً هم درک کردید و خیلی واضح است و بهترین ادله است و اسمش را دلیل لمّی میگذارند، یعنی از علت پی به معلول بردن است و خیلی واضح و رساست.در این عالم وجود اندازهگیری از خدا به نام قدر، خلق این عالم به نام قضاست و این عالم وجود را بهطوری پروردگار عالم خلق کرده است که اگر ذرهای کم و زیاد شود، عالم به این چنانی مضمحل خواهد شد. به قول آن عالم اگر پشهای در این عالم یک بال کمتر زند و یک بال از ماشین خلقت کم شود، عالم مضمحل خواهد شد.این عالم و نظام اتمّ درست است و صددرصد بجاست. اگر اینطور نباشد یا خدا عالم نیست و یا خدا قادر نیست و یا خدا حکیم نیست و یا رئوف و مهربان نیست که غیر از این شده است. خدا که صددرصد عالم است و عالم را او خلق کرده است. خدا صددرصد قادر است و قدرت را او خلق کرده است. خدا صددرصد حکیم است و ذرهای بدون حکمت در کار نیست.مهمتر از این سه، خدا رئوف و مهربان و رحیم است و صد و چهارده مرتبه «بسم الله الرحمن الرحیم» در قرآن آمده است. بنابراین این معنای قضا و قدر و اینکه هرچه در این عالم هست صددرصد بجاست.قرآن روی این خیلی پافشاری دارد: «فَعَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فيهِ خَيْراً كَثيراً» [۳]بعضی اوقات شما کراهت دارید و با عالم وجود چرا چرا میکنید.«وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» [۴]یک مثال عوامانه بزنم که مثال خوبیست. شاعری این قضیه را به شعر درآورده است. پروین اعتصامی یک شاعر خانم است و اتّفاقاً اشعارش خیلی در زمان طاغوت جا باز کرد. الان هم اشعار پروین اعتصامی خیلی جا باز کرده است، هم پیش خواص و هم پیش عموم مردم. این داستانی دارد و میگوید یک شخصی وضع مالیاش خیلی بد بود و به اندازهای که مجبور شد یک کیسه گندم از همسایۀ آن ده یا از رفیقش قرض کند. رفت این کیسۀ گندم را قرض کرد و به دوش گرفت و در راه میآمد. در وسط راه بنا کرد با خدا درد و دل کند.میگفت ای خدا تو ببین که من درمانده هستم. ای خدا چرا چنین شده است و ای خدا چرا او باید آن وضع را داشته باشد و من این وضع را داشته باشم. خدایا گرهای از کار من بگشا. همان موقع گره کیسه گندم باز شد و روی زمین ریخت. گفت خدایا این گره را نگفتم و نشست تا گندمها را جمع کند و اتفاقاً یک بَرده زر آنجا بود و گندمها روی بَردۀ زر ریخته بود و او از متموّلین شد. کیسۀ گندم که باز شد این خیلی عصبانی شد، اما پردهها که عقب رود، میبیند که عصبانی شدن او بیجاست.پروین اعتصامی خوب داستانی گفته است، این واقعیت داشته باشد یا نداشته باشد. اما دو سه مثال بزنم و ببینید بعضی اوقات برای ما دردها بالاترین نعمتهاست.مثلاً خدا خدا میکند بر اینکه متمول و پولدار شود و به زور دعا و راز و نیاز با خدا و بالاخره گلهها و زاریها متمول میشود. اول چیزی که برایش جلو میآید ترک مسجد است. دوم چیزی که برایش جلو میآید بیحجابی زن و بچهاش است. سوم چیزی که جلو میآید ماهوارهها و مجالس انس گناه و بیعفتیها و بیعصمتیهاست.آیا اگر فقیر بود، بهتر نبود!؟ اگر از فقر میمرد و آبرویش میرفت بهتر از این نبود که الان آبرویش از راه گناه رفته است: «فَعَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فيهِ خَيْراً كَثيراً».بعضی اوقات بچه پیدا نمیکند و چه گلهها از خدا میکند و چه زاریها میکند و از خدا یک دختر میخواهد. بالاخره این دختر را به زور از خدا میگیرد و چقدر به این دختر اهمیّت میدهد و به دبستان و دبیرستان و دانشگاه میفرستد، اما یک دختر به تمام معنا بیعفّت و رفیقباز و بالاخره یک دختری است که بیآبرویی هم برای خودش دارد و هم برای پدر و مادرش. آیا این اجاقش کور بود، بهتر نبود!؟«فَعَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فيهِ خَيْراً كَثيراً»؛ «وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» لذا بالاترین مقامها مقام تسلیم و رضاست. قرآن دربارهاش میفرماید:رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْه» [۵]بعضی بندهها اینطور هستند که به رضای خدا راضی هستند. تلاش و کوشش میکنند و هم مرد دنیا هستند و هم مرد آخرت هستند و به مقدّرات راضی هستند و به قضا و قدر الهی راضی هستند.قرآن میفرماید بالاترین بندهها این بنده است که برسد به آنجا که مقام رضا و تسلیم در او پیدا شود. البته مشکل است و ریاضت و عبادت میخواهد و باید از خدا بخواهد. خیال هم نکنید که نمیشود، بلکه من خیلیها را سراغ دارم که مقام و تسلیم و رضا در آنها میرسد به آنجا که مثلاً به حضرت ابراهیم میگویند: آقای ابراهیم بچهات را در بیابان بگذار و برو. معمولاً مردم میگویند چرا.نگاه بچه را تنها در بیابان گذاشت و حضرت هاجر به ابراهیم میفرماید: ما در این بیابان بی آب و علف چه کنیم؟ حضرت ابراهیم میفرمایند: شما را به خدا میسپارم. بالاخره خدا او را رئیس قوم میکند و بعد از بیست سال به بالا حضرت ابراهیم میآید و خطاب میشود خانۀ خدا را خراب کند و دوباره بسازد.بنّا حضرت ابراهیم و عمله حضرت اسماعیل و با هم خانه را میسازند. وقتی خانه ساخته شد خطاب میشود باید حج به جا بیاورید. حج را به جا میآورند. خطاب میشود باید قربانی کنی و قربانی تو اسماعیل باشد. با کمال شهامت حاضر میشود. به حضرت اسماعیل میگوید و حضرت اسماعیل جواب ابراهیم را میدهد و میفرماید: «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ» [۶]آنگاه صددرصد از امتحان درمیآید و پروردگار عالم در قران نقل کرده است:«قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا» [۷]خانم رفوزه نمیشود و نمرۀ بیست میآورد و حضرت ابراهیم و اسماعیل نمرۀ بیست میآورند. قرآن میفرماید به او گفتیم: «أَسْلِمْ» و آن گفت: «أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمينَ».[۸]از آن بالاتر، قضیۀ کربلاست که راوی میگوید: رفتم گودال قتلگاه، دیدم یک نورانیّت خاصی برای امام حسین(ع) در آنجا پیدا شده است، اما چون صدا جوهر ندارد، نمیتواند بلند حرف بزنند؛ لذا نزدیک رفتم تا ببینم آقا چه میگویند. دیدم نماز عصرش را به این صورت میخواند:
...............پانوشتها؛[۱]. نهج البلاغه، حکمت ۲۸۷.[۲]. آلعمران، ۶۲: «خداست كه در واقع، همان شكستناپذير حكيم است.»[۳]. النساء، ۱۹: «پس چه بسا چيزى را خوش نمىداريد و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مىدهد.»[۴]. البقرة، ۲۱۶: «و بسا چيزى را خوش نمىداريد و آن براى شما خوب است، و بسا چيزى را دوست مىداريد و آن براى شما بد است، و خدا مىداند و شما نمىدانيد.»[۵]. المائدة، ۱۱۹: «خدا از آنان خشنود است و آنان [نيز] از او خشنودند.»[۶]. الصافات، ۱۰۲: «اى پدر من! آنچه را مأمورى بكن. ان شاء اللّه مرا از شكيبايان خواهى يافت.»[۷]. الصافات، ۱۰۵: «رؤيا [ى خود] را حقيقت بخشيدى.»[۸]. البقره، ۱۳۱: «به پروردگار جهانيان تسليم شدم.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]
صفحات پیشنهادی
همنشین امام حسین (علیه السلام) شویم
کسی که ظرف وجودیش کوچک است دعاهای بزرگ او به اجابت نمیرسد چون معیارهای ظرف وجود خود را گسترده نکرده است همنشین امام حسین در سنین جوانی گاهی انسان فکر می کند که اگر من شخص دیگری بودم و اگر پدر و مادرم شخص دیگری بود و یا اگر موقعیت وجودی و استعدادی من به گونه ی دیگری بود می تعلی جنتی درکنفرانس بینالمللی مبارزه با تروریسم: هدف تفکر تکفیری، مخدوش کردن چهره اعتدالی اسلام است
علی جنتی درکنفرانس بینالمللی مبارزه با تروریسم هدف تفکر تکفیری مخدوش کردن چهره اعتدالی اسلام است فرهنگ > دین و اندیشه - علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در کنفرانس رسانهای بینالمللی مبارزه با تروریسم تکفیری در دمشق از حمایت های ایران برای مقابله با حق ونقد دیدگاه جعلى بودن برخى روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه السلام - بخش اول بررسی روایت «امیرمؤ
نقد دیدگاه جعلى بودن برخى روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه السلام - بخش اولبررسی روایت امیرمؤمنان و ابلاغ آیات برائت از مشرکانبررسى ادلّه اى که علّامه شوشترى براى اثبات مجعول بودن روایات مورد بررسى این تحقیق ـ روایات منقول از تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه السلام ـکنگره ملی امامزاده محمد هلال بن علی(ع) ۸ و ۹ مهرماه برگزار میشود
کنگره ملی امامزاده محمد هلال بن علی ع ۸ و ۹ مهرماه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2868587 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل گفت کنگره ملی امامزاده محمد هلال بن علی ع آران و بیدگل ۸ و ۹ مهر ماهتوصیف امام جواد علیه السلام از امام مهدی علیه السلام
انتظار توصیف امام جواد علیه السلام از امام مهدی علیه السلام او داراى غيبتى است كه ايّام و مدّتش به درازا مى كشد و افراد با اخلاص انتظار او را مى كشند و افراد بى عقيده و اهل شكّ او را انكار مى كنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز صقر بن ابى دلف مى گويد ازنقد دیدگاه جعلى بودن برخى روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه السلام - بخش دوم و پایانی بررسی روایت
نقد دیدگاه جعلى بودن برخى روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه السلام - بخش دوم و پایانیبررسی روایت لیله المبیت و همراهى ابوبکر با پیامبر اکرم صبررسى ادلّه اى که علّامه شوشترى براى اثبات مجعول بودن روایات مورد بررسى این تحقیق ـ روایات منقول از تفسیر منسوب به امام حسن عسکرىسيره شخصي امام مهدي عليه السلام
امام صالحان سيره شخصي امام مهدي عليه السلام او مصداق كامل رهبري است كه از ميان مردم برگزيده شده و در بين آنها و مانند آنها زندگي ميكند به همين دليل دردهاي آنها را به خوبي ميشناسد و درمان آن را ميداند و تمام همّت خود را براي بهبودي حال آنها به كار ميگيرد سرویس دینی جسیره تربیتی امام سجاد علیه السلام در عید سعید فطر
وداع با ماه میهمانی خدا سیره تربیتی امام سجاد علیه السلام در عید سعید فطر پروردگارا تو به ما فرمودی از ستمکاران خویش درگذریم و ما براستی بر خود ستم کرده ایم همان طور که فرمودی ما از کسانی که ستم کرده اند درگذشتیم تو هم از ما درگذر که تو در عفو کردن از ما و از ماموران برتریتجلیل از راویان هنری نهضت امام حسین(ع) در نمایشگاه قرآن کریم
پس ازنمایش فیلم رستاخیزصورت گرفت تجلیل از راویان هنری نهضت امام حسین ع در نمایشگاه قرآن کریم شناسهٔ خبر 2859025 - سهشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی آیین تجلیل از راویان هنری نهضت امام حسین ع دوشنبه ۲۲ تیر پس از نمایش فیلم سینمایی رستاخیز در نمایشگبهدور از هیاهوهای جناحی اندیشههای امام(ره) بازخوانی شود
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۲ یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت انقلاب اسلامی ایران در پیدایش و بقا و گسترش مرزهای خود وامدار اندیشههای امام خمینی است و منظومه فکری حضرت امام میتواند همچنانکه این انقلاب را به ثمر رساند در پیشبرد اهداف و آرمانهای اصیل انقلاب نیز موثر باشد حامدعلی اکبرئیس ستاد بازسازی عتبات در گفتوگو با فارس: مدیر طرح صحن عقیله بنیهاشم(س) منصوب شد/ ۳ برابر شدن فضای حرم امام
رئیس ستاد بازسازی عتبات در گفتوگو با فارس مدیر طرح صحن عقیله بنیهاشم س منصوب شد ۳ برابر شدن فضای حرم امام علی ع رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه طرحهای عمرانی این ستاد در عراق پیشرفت خوبی داشته است گفت با بازگشایی بخش زیارتی صحن حضرت زهرا س فضای حرم امیرالامام جمعه کاشان: ملت ایران دنیا را اسیر قدرت خود کرده است
امام جمعه کاشان ملت ایران دنیا را اسیر قدرت خود کرده استنماینده ولیفقیه در کاشان با اشاره به جمعبندی پایانی مذاکرات هستهای گفت یک ملت به نام ملت ایران تمام دنیا را اسیر قدرت و اقتدار خود کرده است به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان آیتالله عبدالنبی نمازی در خطبههایعليرضا اسدي: باشگاهها تعهد مالي جديد ايجاد نكنند
عليرضا اسدي باشگاهها تعهد مالي جديد ايجاد نكنند نویسنده حسین وحیدی در آستانه ليگ پانزدهم تيمها هر روز با حاشيه جديدي روبهرو ميشوند فصل نقل و انتقالات و بار ديگر تهديد براي ثبت نشدن قرارداد بازيكنان تيمهاي مختلف به دليل بدهكاري و تهديد براي كنار گذاشتن چنآنقدر خیالم راحت بود که فکر نمیکردم بازنده شوم حاجیپور: غافلگیر شدم و روی اشتباه خودم باختم/ فرصت خوبی را از
آنقدر خیالم راحت بود که فکر نمیکردم بازنده شومحاجیپور غافلگیر شدم و روی اشتباه خودم باختم فرصت خوبی را از دست دادمملی پوش وزن ۵۹ کیلوگرم کشتی فرنگی گفت در تورنمنت لهستان با وجود اینکه ۷ امتیاز از حریفم پیش بودم اما روی اشتباه خودم باختم محسن حاجیپور در گفتو گومیزان زکات فطره توسط مراجع تقلید اعلام شد
میزان زکات فطره توسط مراجع تقلید اعلام شد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت آیات عظام مکارم شیرازی وحید خراسانی صافی گلپایگانی شبیری زنجانی نوری همدانی علوی گرگانی و موسوی اردبیلی نظر خود را پیرامون میزان زکات فطره در سال جاری اعلام کردند بر اساس فتوایامروز در لارستان صورت گرفت برگزاری مراسم شهادت امامزاده میرعلی بن الحسین (ع)
امروز در لارستان صورت گرفتبرگزاری مراسم شهادت امامزاده میرعلی بن الحسین ع در آئین باشکوهی با حضور خیل عظیم عاشقان عصمت و طهارت ع مراسم عزاداری سالروز شهادت امامزاده میرعلی بن الحسین ع در جوار حرم مطهر آن بزرگوار در لارستان برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان همزمادیوان امام علی و «ضد» در جمع پرفروش های نیمه دوم تیر
فهرست پرفروش های شهر کتاب مرکزی دیوان امام علی و ضد در جمع پرفروش های نیمه دوم تیر شناسهٔ خبر 2864027 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۰ فرهنگ > کتاب با انتشار فهرست کتاب های پرفروش شهر کتاب مرکزی کتاب هایی چون دیوان امام علی و مجموعه ضد سروده فاضل نظری در این فهرست دیده می-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها