محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845727134
آیا ساخت بنا بر قبور جایز است/ سیره سلف صالح در حفظ قبور پیامبران
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع (قسمت اول)؛
آیا ساخت بنا بر قبور جایز است/ سیره سلف صالح در حفظ قبور پیامبران
شناسهٔ خبر: 2866790 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
به گواه تاریخ و با مراجعه به آیات روایات متعدد درمییابیم که نه نتها زیارت و یا ساختن قبور و بنای روی آن شرک و کفر محسوب نمیشود، بلکه سیره پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت هم بر این منوال بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در این مقاله که قسمت اول آن پیش روی شماست، به بررسی مشرعیت ساخت بنا بر قبور از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته شده است؛هشتم شوال سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع روزی است که داغی بزرگ بر دل شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نشسته است. به گواه تاریخ و با مراجعه به آیات روایات متعدد در این باب در مییابیم که نه نتها زیارت و یا ساختن قبور و بنای روی آن شرک و کفر محسوب نمیشود بلکه سیره نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هم بر همین منوال بوده است. در بخش اول این مقاله به بررسی مشرعیت ساخت بنا بر قبور از دیدگاه قرآن و روایات میپردازیم.مشروعیت بنا، بر قبور پاکان را از راههای گوناگون میتوان ثابت کرد، اینک به آنها اشاره میکنیم:۱- سیره سلف صالح در حفظ قبور پیامبرانتاریخ گواهی میدهد که ساخت و حفظ بنا بر روی قبور اولیا و انبیا یک سنت دیرینه انسانی بوده، و قبل از طلوع ستاره اسلام، قبور انبیای بنی اسرائیل و غیره، همگی دارای بنا بوده است، و روزی که مسلمانان این مناطق را در فلسطین و اردن و شام فتح کردند، در حفظ و صیانت آنها کوشیدند و تا به امروز به همان حالت باقی مانده است. مسلمانان نه تنها خدشهای بر این بناها وارد نکردند، بلکه در تعمیر و نوسازی آنها و گماردن افرادی برای خدمت و حفاظت، اهتمام ورزیدند.۲- ترفیع خانههای پیامبرانقرآن مجید، در آیه معروف به آیه نور، نور خدا را به چراغی پرفروغ تشبیه میکند که بهسان ستاره فروزان میدرخشد، آنگاه در آیه بعدی جایگاه این مشعل فروزان را بیوتی میداند که در آنها مردانی وارسته، صبح و شام خدا را تسبیح میگویند، آنجا که میفرماید: فی بیوت اذناللّه ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبحله فیها بالغدوّ والاصال، نور ۳۷ (این چراغ فروزان) در خانههایی روشن است که خدا رخصت داده که قدر و منزلت آنها والاگردد و نام او در آنها یاد شود، در آن خانهها بامدادان و شامگاهان تسبیح خدا میگویند.اکنون باید دید مقصود از آن بیوت چیست؟ مسلماً بیت غیر از مسجد است، زیرا بیت از بیتوته به معنی شب را به پایان رساندن، گرفته شده است، و اگر به مسکن انسان بیت میگویند، از آن روست که انسان در آنجا شب را به صبح میرساند.قرآن، هرجا که درباره معبد و پرستشگاه جمعی مسلمانان سخن میگوید، لفظ مسجد یا مساجد را به کار میبرد، و لذا این واژه در قرآن ۲۸ بار به صورت جمع و مفرد بهکار رفته است، در حالیکه هرگاه قرآن از مسکن و ماوی سخن به میان آورد، از واژه بیت بهصورت جمع یا مفرد بهره میگیرد. لذا این واژه۶۶ بار در قرآن در همین مورد به کار رفته است. نتیجه این که در زبان قرآن بیت و مسجد مصداقاً یکی نبوده و یکی شمردن آن دو، مدعایی بیدلیل است.بهطور مسلم، مقصود از این بیوت، بیوت انبیا و اولیا و انسانهای وارسته است که در آنها، صبح و شام، خدا را تسبیح میگویند. جلالالدین سیوطی، از انسبن مالک نقل میکند: زمانی که رسول خدا(ص) آیه فی بیوت اذناللّه ان ترفع را در مسجد تلاوت کرد، فردی از یاران رسول خدا(ص) به پا خاست و پرسید: مقصود از این خانهها چیست؟ پیامبر(ص) فرمود: خانههای پیامبران؛ در این هنگام ابوبکر برخاست و گفت: ای پیامبر خدا(ص) این خانه (اشاره به خانه علی و فاطمه) از همین خانههاست که خدا رخصت بر رفعت و بالابردن منزلت آنها داده است؟ پیامبر(ص) فرمود: آری از برترین آنهاست.تا اینجا روشن شد که مقصود از بیوت، خانههای پیامبران است نه مساجد، اکنون باید دید مقصود از رفع چیست؟ در اینجا دو احتمال است: -۱ مقصود از رفع، رفع حسی است. -۲ مقصود رفع معنوی است. بنابر احتمال اول، مقصود، بالابردن دیوارها و زدن سقف است، چنانکه در آیه میفرماید: رفع سمکها فسواها، نازعات/ ۲۸; ولی چون قرآن درباره بیوتی سخن میگوید که دیوار و سقف دارند، طبعاً مقصود از ترفیع، رفع معنوی است، یعنی رفعت و منزلت و بزرگداشت آنها؛ و یکی از مظاهر ترفیع این بیوت، آن است که از هر نوع آلودگی حفظ شوند و به هنگام فرسودگی تعمیر شوند.این ویژگیها به پاس حضور مردان بزرگی است که در آن خانهها به راز و نیاز پرداخته و خدا را یاد میکنند؛ و داد و ستد، آنان را از برپاداشتن نماز و پرداخت زکات باز نمیدارد. به پاس وجود این شخصیتها، خدا اذن داده است که به این آثار، از دیده تعظیم و تکریم نگریسته شود و از ویرانی و آلودگی صیانت گردد.همگی میدانیم که پیامبر گرامی(ص) در خانه خود به خاک سپرده شد، یعنی در آن نقطهای که خدا را یاد میکرد و ستایش مینمود. خانه وی، به حکم این آیه، دارای ارج و احترام بوده و هر نوع ایجاد ویرانی و تخریب و ایجاد آلودگی در آن، دور از شان آن و بر خلاف دستور قرآن است.بلکه بخشی از بیوت مدینه مدفن و آرامگاه شخصیتهای بزرگی است: و بنابر روایت صحیح حضرت زهرا(س) در خانه خود که تاکنون نیز موجود است به خاک سپرده شد.حضرت هادی و حضرت عسکری(ع) نیز در خانههایی که خدا را پرستش میکردند به خاک سپرده شدند. در این صورت این خانهها به تصریح آیه دارای منزلت و رفعت هستند و تخریب آنها با مفاد این آیه ناسازگار است.در محله بنیهاشم مدینه، تا چندی قبل خانههای حسنین(ع) و مدرسه امام صادق(ع) برپا بود، و نگارنده خود در سال ۱۳۳۵ به زیارت این بیوت تشرف یافت، ولی متاسفانه به عنوان توسعه مسجد نبوی همه این آثار نابود گشت، در حالی که توسعه مسجد النبی با حفظ این آثار منافاتی نداشت.۳- صیانت قبور، نشانه مهر و محبت استدوستی پیامبر(ص) و خاندان او از اصول موکد اسلام است، و آیات و روایاتی بر این مورد گواهی میدهد، پیامبر اکرم(ص) فرمود: ثلاث من کنّ فیه وجد حلاوه الایمان و طعمه، ان یکوناللّه و رسوله احبّ الیه مما سواهما، جامعالاصول۱/۳۷سه چیز است که هر کس آن را دارا باشد مزه شیرین ایمان را میچشد، یکی از آنها این است که خدا و پیامبر او، نزد انسان از همه چیز مجبوبتر باشند … .مهر ورزیدن به پیامبر(ص) روشهای گوناگونی دارد که به برخی اشاره میکنیم: نشر سخنان و برنامههای آنها. حفظ و صیانت آثار و یادگارهای آنان. بنای یادبود بر قبور آنان. همه این امور، نوعی مهرورزی به آنان شمرده میشود. ترمذی در سنن خود نقل میکند که: ان النبی اخذ بیدالحسن و الحسین و قال: من احبّنی و احبّ هذین الغلامین و اباهما و امّهما کان معی فی درجتی یومالقیامه. پیامبر دست حسن و حسین را گرفت و فرمود: هر کس مرا و این دو کودک و پدر و مادر آنها را دوست بدارد، روز رستاخیز با من همدرجه خواهد بود.بخش دوم:همگی میدانیم سبط اکبر پیامبر(ص) در سرزمین بقیع و سبط اصغر وی در کربلابه خاک سپرده شدهاند و مرقدشان پیوسته زیارتگاه مسلمانان بوده و خواهد بود. ساختن هر نوع سایبان برای حفاظت از تربت پاک آنان نوعی ابراز محبت به دو سبط بزرگوار پیامبر(ص) است و این عمل همان پاداش را خواهد داشت که پیامبر(ص) در روایت فوق متذکر شده است.امروز، ملل زنده جهان، سعی میکنند که یاد شخصیتهای ملی و مذهبی خویش(سران نظامی، سیاسی و اصلاحگران عرصه فرهنگ) را به اشکال گوناگون زنده نگه دارند، و بدین خاطر پیکر آنان را با عظمت، تشییع میکنند و در محلی با صفا تحت بنای مجلّلی به خاک میسپارند، تا آیندگان نیز همچون نسل حاضر، شخصیتهای مزبور را همواره مد نظر داشته و گرامیبدارند، ما مسلمانان نیز بایستی با شیوههای گوناگون (ساختن آرامگاه، بنای یادبود و غیره) شخصیتهای برتر و بینظیر خویش را پاس بداریم.۴- اصحاب کهف و ساختمان بر قبور آنانآنگاه که سرگذشت اصحاب کهف پس از سیصد و اندی سال بر مردم کشف شد، همه مردم آن منطقه دور غار آنان را فراگرفته و به دو گروه تقسیم شدند: گروهی گفتند: بر روی قبر، بنای یادبودی بسازیم و آرامگاه آنان را با این بنا گرامی بداریم. گروهی دیگر گفتند: بر روی غاری که اجساد آنان در آن نهفته است، مسجد بسازیم. قرآن این حقیقت را چنین بیان میکند: فقالواابنوا علیهم بنیانا ربهم اعلم بهم قالالذین غلبوا علی امرهم لنتخذن علیهم مسجدا، کهف /۲۱از این آیه استفاده میشود که در آن زمان هم، بنا بر روی قبر امری رایج بود و هم مسجد سازی روی قبر، چیزی که هست نظریه نخست مربوط به غیر مومنین و نظریه دوم، مربوط به موحدان بوده است. گواه بر اینکه پیشنهاد دوم از آن موحدان بوده است، تاریخ معروفی است که درباره زندگانی اصحاب کهف در کتب تفسیر و تاریخ موجود است و آن اینکه آنان وقتی از خواب بیدار شدند، فردی را روانه شهر کردند، و او وضع شهر را دگرگون دید و گرایشهای مردم به مسیح رامشاهده کرد و تعجب کرد که چگونه این شهر که مرکز مشرکان بود، بلکه وجود موحدان در آن غیر قانونی بهشمار میرفت به چنین حالت و وضعی درآمده است. گویا برای تبیین یک چنین دگرگونی در اوضاع دینی میفرماید: قالالذین غلبوا علی امرهم …، یعنی کسانی که بر گروه نخست پیروز شده بودند و مقصود این است که از نظر فکر و اندیشه و ایدئولوژی پیروز شده بودند نه از نظر سیاسی، و پیشنهاد مسجدسازی گواه بر این است که پیشنهاد دهندگان مردم متدین بودند و از این نظر، بر گروه دیگر غلبه کرده بودند، نه اینکه اهل قدرت و سلطه بودند تا گفته شود: گفتار چنین گروه، شایسته پیروزی نیست.بنابراین آیه از دو جهت میتواند سند ما باشد: الف- از اینکه قرآن بنا بر مدفن اصحاب کهف را از زبان گروهی نقل میکند، بدون اینکه آن را نقد کند، واین خود نشانه مشروع بودن آن است. زیرا در غیر اینصورت، آن را نقد میکرد. شما اگر به آیات قرآن نظری بیفکنید آنجا که گفتاری را از دیگران نقل میکند، در صورت غیر صحیح بودن به نقد آن میپردازد مگر اینکه بیپایگی آن روشن باشد- مثلافرعون به هنگام غرق شدن در امواج دریا اظهار ایمان کرد و گفت: آمنت انّه لااله الاالذی آمنت به بنوا اسرائیل و انا من المسلمین، یونس / ۹۰من ایمان آوردم که خدایی جز آنکه بنی اسرائیل به او ایمان آوردهاند، نیست و من از مسلمانان هستم. قرآن برای اینکه دیگران نپندارند که ایمان در چنین لحظای نافع و سودمند است، فورا نقد میکند و میفرماید: الان وقد عصیت من قبل و کنت منالمفسدین، یونس/۹۱(آیا اکنون (ایمان آوردهای) در حالی که در گذشته عصیان کردی و از مفسدان بودی). ب- قرآن، این دیدگاه (بنای بر قبور به صورت مسجدسازی) را از جمعیت پیروز بر مشرکان نقل میکند، و این خود حاکی از آن است که این گروه چنین پیشنهادی را به عنوان حکم شریعت خود مطرح میکردند و همگی میدانیم که شرایع سماوی از نظر اصول و قواعد کلی یکسانند و اختلاف، در کیفیتها و جزئیات است از این جهت فقها میگویند احکام ثابت در شرایع پیشین برای ما حجت است، مگر اینکه دلیل محکمی بر منسوخ شدن آن داشته باشیم.با توجه به این ادله پنجگانه: الف. سیره سلف صالح در حفظ قبور انبیای پیشین. ب. صیانت آثار، حفظ اصالتها است. ج. حفظ ابنیه مربوط به اولیا نوعی ترفیع بیوت آنها است. د. حفظ آثار اولیا مظهر مهر و مودت آنها است. ه. بنای یادبود یا مسجد بر قبور اصحاب کهف؛برای احدی جای شک و تردید باقی نمیماند که بنای بر قبور، نه تنها مشکل شرعی ندارد، بلکه امری مطلوب و مرغوب است. منبع: بیرق
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
مداحی جدید حاج میثم مطیعی در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع)
به مناسبت هشتم شوال مداحی جدید حاج میثم مطیعی در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع ع شناسهٔ خبر 2865358 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 18 MB مداحی میثم مطیعی به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع که در تاریخ ۱ مرداد ۹۴ اجرامحکومیت تخریب قبور ائمه بقیع (ع) از سوی مراجع تقلید
شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۹ آیات عظام نوریهمدانی صافیگلپایگانی جوادیآملی و مکارمشیرازی در نوشتارها و پیامهایی به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب بقیع به دست وهابیون جنایات این فرقه منحرف را محکوم کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن پیام آیتالله حسیپیام آیتالله نوریهمدانی بهمناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)
شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۹ آیتالله نوریهمدانی در پیامی بهمناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع ع گفت هدف فرقه منحرف وهابیت در انجام همه جنایتها خدمت به استکبار و صهیونیسم جهانی است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام این مرجع تقلید به شصالحی خبر داد: ساخت 2 نیروگاه هستهای در سواحل مکران/کسب مجوز از رهبری برای اکتشافات هوایی اورانیوم
صالحی خبر داد ساخت 2 نیروگاه هستهای در سواحل مکران کسب مجوز از رهبری برای اکتشافات هوایی اورانیوم رئیس سازمان انرژی اتمی از تفاهم با چین برای ساخت دو نیروگاه جدید هستهای در سواحل مکران خبر داد به گزارش نامه نیوز علیاکبر صالحی در گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما گفت ما در دو -پیامبران برجسته ترین مثال عصمت علمی و عملی
عصمت ملکه ای علیه غضب و شهوت پیامبران برجسته ترین مثال عصمت علمی و عملی پیامبران و پیشوایان دین علیهم السلام هم در جزم علمی مصون از آسیب جهل و سهو و نسیان و مغالطه اند هم در عزم عملی محفوظ از گزند شهوت عاطل و غضب باطل اند به گزارش سرویس دینی جام نیوز پیامبران و پیشوایکارشناس امور راهبردی لبنان در گفتوگو با فارس: توافق هستهای ایران سنگ بنای ساختن خاورمیانه جدید با قدرت نوظهو
کارشناس امور راهبردی لبنان در گفتوگو با فارس توافق هستهای ایران سنگ بنای ساختن خاورمیانه جدید با قدرت نوظهور تهران استکارشناس امور راهبردی لبنان با تاکید بر اینکه توافق هستهای ایران اعتراف غرب به نقش اساسی ایران در جهان است گفت که خاورمیانه جدید را قدرت نو ظهور ایران و نه طرحجریانشناسی سلفیگری معاصر
یادداشت جریانشناسی سلفیگری معاصر شناسهٔ خبر 2781824 - جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشمندان ابن تیمیه ۹۷۰ بار در آثارش صراحتاً مسلمانان را تکفیر می کند و می گوید این ها شرکشان شرک جَلی است لذا باید توبه داده بشوند و الا کشته می شوند به گزارش خبرگزاری مهرسيره شخصي امام مهدي عليه السلام
امام صالحان سيره شخصي امام مهدي عليه السلام او مصداق كامل رهبري است كه از ميان مردم برگزيده شده و در بين آنها و مانند آنها زندگي ميكند به همين دليل دردهاي آنها را به خوبي ميشناسد و درمان آن را ميداند و تمام همّت خود را براي بهبودي حال آنها به كار ميگيرد سرویس دینی جرایزن فرهنگی ایران در لبنان منصوب شد
سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۸ محمدمهدی شریعتمدار با حکم رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان رایزن فرهنگی ایران در لبنان منصوب شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ابوذر ابراهیمیترکمان رییس این سازمان با ابلاغ حکمی محمدمهدی شریعتمدار را به عنوانهمزمان با سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) ششمین یادواره شهدای منطقه دروازه ری قم برگزار میشود
همزمان با سالروز تخریب قبور ائمه بقیع ع ششمین یادواره شهدای منطقه دروازه ری قم برگزار میشودششمین یادواره 128 شهید منطقه دروازه ری قم با عنوان دروازه وصال جمعه 2 مردادماه سال جاری در استان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی سپاه استان قم ششمین یاد«دلیل ما» منتشر کرد بیان تاریخ تخریب قبور ائمه (ع) در «گنبد کبریا»
دلیل ما منتشر کردبیان تاریخ تخریب قبور ائمه ع در گنبد کبریاکتاب گنبد کبریا اثر حجتالاسلام حیدرعلی جعفری به بحث قبور ائمه ع و تخریب آنها در طول تاریخ پرداخته است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس یکی از سنتهای جاری در تمام ملل جهان سنت تکریم اعاظم و بزرگانصالحی خبر داد:ساخت 2 نیروگاه هستهای در سواحل مکران/مجوز رهبری برای اکتشافات هوایی اورانیوم
صالحی خبر داد ساخت 2 نیروگاه هستهای در سواحل مکران مجوز رهبری برای اکتشافات هوایی اورانیوم رئیس سازمان انرژی اتمی از تفاهم با چین برای ساخت دو نیروگاه جدید هستهای در سواحل مکران خبر داد روز نو رئیس سازمان انرژی اتمی از تفاهم با چین برای ساخت دو نیروگاه جدید هستهای در سواحلصالحی در مسجد الشهدای سازمان انرژی اتمی عنوان کرد افقهای جدیدی در صنعت هستهای کشور باز شده/ پذیرش برخی محدود
صالحی در مسجد الشهدای سازمان انرژی اتمی عنوان کردافقهای جدیدی در صنعت هستهای کشور باز شده پذیرش برخی محدودیتها مشکلساز نیست برای ساخت 2 نیروگاه با چین وارد مذاکره شدهایمرئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فعالیت عملیاتی 2 نیروگاه منعقده با روسها امسال شروع میشود گفتنقش سلفیهای فلسطین در ساختار داعش |اخبار ایران و جهان
نقش سلفیهای فلسطین در ساختار داعش در ساختار تشکیلاتی داعش غالباً مناصب و جایگاههای مهم در سیطره عراقی هاست پس از آن عربهای منطقه ای به ویژه عربهای کشورهای حاشیه خلیج فارس از جایگاه بالایی برخوردارند کد خبر ۵۱۹۳۱۳ تاریخ انتشار ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۷ - 24 July 2015 در ساختارهدف از تخریب قبور ائمه بقیع از بین بردن پشتوانههای تاریخ اسلام است
پیام آیت الله صافی به مناسبت هشتم شوال هدف از تخریب قبور ائمه بقیع از بین بردن پشتوانههای تاریخ اسلام است لازم است كه همه مسلمانان اعمّ از شيعه و سنّی و مذاهب مختلف در اين روز جنايات آنان را محكوم نمايند و همه با هم تجديد بنای اين مشاهد عزيز و احيای سوابق درخشان اسلام را مطقبور ائمه بقیع چگونه و چندبار تخریب شد؟
قبور ائمه بقیع چگونه و چندبار تخریب شد تا پیش از تخریب و ویرانی قبور مطهر بقیع توسط وهابیت متعصب که براساس معتقدات خود به تخریب بسیاری از آثار تاریخی پرداختند بر روی قبور پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت ائمه بقیع در بقعه بزرگی کآیتالله علمالهدی: طرح تخریب قبور ائمه جریان براندازی اسلام است/ نمایندگان مجلس به دقت برجام را بررسی کنند
آیتالله علمالهدی طرح تخریب قبور ائمه جریان براندازی اسلام است نمایندگان مجلس به دقت برجام را بررسی کنندامام جمعه مشهد گفت تیم مذاکرهکننده با اخلاص در مذاکرات حاضر شدند و هماکنون نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید برجام را با دقت بررسی کنند به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیت-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها