محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830619906
پیامبران برجسته ترین مثال عصمت علمی و عملی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
عصمت، ملکه ای علیه غضب و شهوت ؛
پیامبران برجسته ترین مثال عصمت علمی و عملی
پیامبران و پیشوایان دین علیهم السلام هم در جزم علمی مصون از آسیب جهل و سهو و نسیان و مغالطه اند هم در عزم عملی محفوظ از گزند شهوت عاطل و غضب باطل اند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، پیامبران و پیشوایان دین علیهم السلام در اراده و نیت و تصمیم و عزم و اخلاص و تقوا و تولّا و تبرّا معصومند و هرگز مرتکب خلاف نمی شوند. آنان خلاف واقع انجام نمی دهند و سهو و نسیان عارض شان نمی شود و ترس و دلهره ندارند و گرد معاصی نمی گردند لذا هم در جزم علمی مصون از آسیب جهل و سهو و نسیان و مغالطه اند هم در عزم عملی محفوظ از گزند شهوت عاطل و غضب باطل اند. آیت الله جوادی آملی فیلسوف و مفسر بزرگ معاصر در سلسله تفسیر موضوعی قرآن کریم در مباحث مرتبط با وحی و نبوت - کتاب وحی و نبوت در قرآن - مباحث دقیقی درباره ماهیت عصمت انجام داده اند که در ادامه می آید. "عصمت" در لغت به معنای پاکدامنی و ناآلودگی به گناه و بازداشتن خود از گناه، از ابتدای وجود تا پایان عمر است. عصمت پیامبران در اصطلاح قرآن عبارت از داشتن ویژگی های زیر است: "حفظ و مصونیت از ناحیه صفای گوهر و ذات"، "دارا بودن فضایل برجسته جسمانی و روانی"، "مؤید بودن به نصرت و پایداری گام ها در رسیدن به هدف"، "نازل شدن آرامش و سکینه بر آنان"، "حفظ و نگهداری دل هایشان از کژی ها"، "توفیق انجام وظایف پیامبری". نظم منطقی و نگرش همه سویه ایجاب می کند که بحث و کاوش پیرامون عصمت از جوانب مختلف زیر سامان گیرد. ملکه نفسانی قدرتمندی به نام عصمت عصمت، ملکه نفسانی قدرتمندی است که همواره در وجود انسان معصوم حضور و ظهور دارد و هیچ نیرویی -چون غضب و شهوت - موجب زوال آن نمی شود. عصمت مانند عدالت نیست و دست کم در چند امر با هم جدایی دارند: یک: در مراتب وجود؛ رتبه وجودی عدالت، ضعیف تر از عصمت است. افراد عادل گاهی - هرچند به صعوبت - گناه می کنند و به دام شیطان می افتند - گرچه غیر عادل به سهولت گناه می کند - لیکن عصمت، ملکه وجودی برتری است که هرگز مقهور سرپنجه شهوت و غضب نمی شود و شیطان به قرقگاه او نزدیک نمی شود. دو: سهو و نسیان و غفلت، با عدالت تزاحم ندارد. از این رو انسان عادل گاهی از روی اشتباه یا غفلت، مال کسی را تصرف می کند اما امور یاد شده با ملکه عصمت منافات دارد و معصوم هیچ گاه دچار سهو و نسیان و غفلت نمی شود. سه: عدالت از نوع ملکه های عملی است نه علمی. اصولا عدالت در ملکه های علمی راه ندارد و شخص عادل همه چیز را نمی داند ودر دانسته هایش اشتباه رخ می نماید؛ مثلا دو مرجع تقلید عادل، ممکن است که در مسأله ای دو فتوای مخالف یکدیگر صادر کنند و ما می دانیم قطعا یکی از دو فتوا اشتباه است لیکن این اشتباه، زیانی به عدالت شان وارد نمی کند. البته عدالت - مانند تقوا و سایر فضایل عملی - در بخش اندیشه صحیح بی اثر نیست، ولی ملکه عصمت هم در عقل نظری حضور دارد و هم در عقل عملی. هرچند علم معصوم شهودی است و نه مفهومی و نیز حضوری است نه حصولی. غرض آن که انسان معصوم هم در منطقه علم و دانش مصون است و هم در قلمرو عمل و گرایش محفوظ است. عصمت بر چند نوع است؟ عصمت بر دو نوع است؛ علمی و عملی. این دو قسم ذاتا و حقیقتا از یکدیگر انفکاک می پذیرد. ممکن است کسی در ملکه علم، معصوم باشد ولی در ملکه عمل معصوم نباشد و بالعکس اما عصمتی که در پیامبران است جامع هر دو است و پیامبران در علم و عمل معصومند؛ یعنی هم کردارشان صالح و مطابق با واقع - عالم ثبوت - است هم علم و دانش آنان صائب و برخاسته از مبدأیی است که هیچ گونه اشتباه و سهو و نسیانی در آن راه ندارد. توضیح آن که همان گونه که انسان در قلمرو حس و نیروی ادراک و تحریک دارد در قلمرو نفس نیز چنین است. بخشی از شئون نفس، عهده دار کارهای علمی و ادراکی است و بخش دیگر متصدی کارهای عملی و تحریکی است، مثلا در محدوده حس، چشم و گوشی که با آن ها می بینیم و می شنویم ابزار و آلات فهم است ولی دست و پا، ابزار و آلات تحریک؛ یعنی دست و پا چیزی نمی فهمد. بنابراین در تقسیم ابتدایی چهار حالت متصور است؛ قوه ادراکی و تحریکی یا هر دو قوی است با هر دو ضعیف یا این که قوّه ادراکی قوی است و تحریکی ضعیف و یا بالعکس. نفس نیز این گونه است؛ یعنی اولا بخشی از شئون نفس، عهده دار فهم و ادراک است و بخشی دیگر عهده دار تصمیم و عزم و اراده و عمل. ثانیا همان چهار حالت گذشته در این جا نیز متصور است. گروهی در بخش ادراکی بسیار تیزهوش و خوش فهم و خوش استعدادند و در بخش عملی نیز اهل تصمیم و اراده قوی و اولوالعزمند – در فن فقه و اخلاق گاهی سخن از نیّت و ایمان و اخلاص به میان می آید و زمانی از اجتهاد و خوش فهمی و استنباط و استعداد که نشانگر شئون عملی و علمی نفس است - . برخی نیز در بخش علمی، کند ذهن و در بخش عملی سست اراده و بی عزم و بی جزم اند. گروه سوم در بخش های علمی قوی و قدرتمندند ولی در مقام عمل، لرزان و لغزان؛ مانند عالم بی عمل و عالم متهتّک. گروه چهارم در مقام علم کودن و کندذهن اند ولی در مقام عمل بسیار جدی و کوشا و قوی و مصمم؛ مانند خشک مقدسان و جاهلان متنسّک که به هر گفته ای عمل می کنند ولی نمی دانند چه می کنند؛ چونان خوارج و قاریانی که آثار سجده در پیشانی آن ها هویدا است ولی با قرآن ناطق به ستیز برخاستند. هرکسی که به مقام عصمت علمی برسد به مرحله عقل مجرد و شهود محض و کشف صحیح راه یافته است که در این مرحله، وهم و خیال تابع عقل است و به امامت او می اندیشد و هرگز در این مرحله وسوسه های شیطان راه ندارد زیرا رتبه ابلیس - مانند تجرد وهم و خیال - در مرتبه ای پایین تر از رتبه عقل محض است. مرحله عقل محض جایگاه اخلاص علمی و شهودی است و کسی که بدین پایه برسد از "مخلصین" خواهد بود و شیطان را نرسد که در اندیشه و جهان بینی او خدشه کند و بر او مغالطه یا سفسطه ای وارد آورد. انسانی که به مرحله اخلاص کامل و عقل مجرد رسیده است، معلم او خدا است که علم محض است و نسیان در بارگاه منیع او راه ندارد: "... و ماکان ربّک نسیّا." از این رو بافته ها و تنیده های عنکبوتی شیطان بر یافته های عقلانی و شهودی و وجدانی انسان معصوم مؤثر نیست. همچنین آن کس که به پایه عصمت عملی برسد، نه عمدا مرتکب کار خلاف می شود و نه از روی جهل یا سهو و نسیان به آن سمت می گراید. این مقام والا برای کسی حاصل و میسر است که به قله شکوهمند و با عظمت اخلاص رسیده باشد. چنین کسی از دسترس دو نیروی جهنمی شهوت و غضب، فرسنگ ها فراتر است؛ زیرا همه نیروهای عملی و تحریکی تحت هدایت و حمایت عقل عملی تعدیل شده است. عصمت عملی پیامبران، عالی ترین درجه تقوا عصمت عملی پیامبران، عالی ترین درجه تقوا است که متوقف بر عصمت علمی و نظری آنان است؛ ولی عصمت علمی و نظری آن ها متوقف بر عصمت عملی نیست یعنی ثبوتا تفکیک ممکن است مثلا ممکن است کسی که دارای عدالت کبراست - که در مراجع فتوا معتبر است - به ملکه عصمت علمی برسد البته نیل به عصمت کبرا که بهره اوحدی از انبیا است بدون عصمت عملی میسور نیست. بنابراین پیامبران و پیشوایان دین علیهم السلام در اراده و نیت و تصمیم و عزم و اخلاص و تقوا و تولّا و تبرّا معصومند و هرگز مرتکب خلاف نمی شوند. آنان خلاف واقع انجام نمی دهند و سهو و نسیان عارض شان نمی شود و ترس و دلهره ندارند و گرد معاصی نمی گردند لذا هم در جزم علمی مصون از آسیب جهل و سهو و نسیان و مغالطه اند هم در عزم عملی محفوظ از گزند شهوت عاطل و غضب باطل اند. شبستان
۰۱/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]
صفحات پیشنهادی
مرمت ابنیه تاریخی حرم حضرت زینب (س) با جدیدترین فنون علمی
عملکرد متخصصان ایرانی ستاد بازسازی عتبات عالیات مرمت ابنیه تاریخی حرم حضرت زینب س با جدیدترین فنون علمی مدیر صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات با تشریح اقدامات صورت گرفته در بارگاه ملکوتی حضرت زینب س از بکارگیری جدیدترین فنون علمی مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی در این حرمتازهترین شمارۀ فصلنامه علمی پژوهشی «فناوری آموزش» منتشر شد
تازهترین شمارۀ فصلنامه علمی پژوهشی فناوری آموزش منتشر شد شناسهٔ خبر 2855625 - جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها شماره سوم از دورۀ نهم فصلنامه علمی پژوهشی فناوری آموزش به صاحبامتیازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر این فصاز خدا چه بخواهیم، چگونه بخواهیم؟/ دعا؛ برجسته ترین جلوه پرستش
در گفتگو با مهر عنوان شد از خدا چه بخواهیم چگونه بخواهیم دعا برجسته ترین جلوه پرستش شناسهٔ خبر 2853838 - پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی کارشناسان دینی معتقدند دعا فقط برای آن نیست که انسان حاجت بگیرد بلکه خود دعا موضوعیت دارد برای اشکر برجستهترین مصداق مثبت بودن است/هفت اصل کلیدی برای زندگی بهتر
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۲۳ شکر برجستهترین مصداق مثبت بودن است هفت اصل کلیدی برای زندگی بهتر شناسهٔ خبر 2862295 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 24 MB حجت الاسلام پناهیان در مسجد امام صادق ع با بیان اینکه اولین ویژگی مهم دستورالعملهای دین ممدرس برجسته حوزره علمیه قم: منتخبالاثر جامعترین کتاب در زمینه مهدویت است
مدرس برجسته حوزره علمیه قم منتخبالاثر جامعترین کتاب در زمینه مهدویت استیکی از مدرسین حوزه علمیه قم گفت منتخبالاثر از آثار ارزشمند آیتالله صافی گلپایگانی است که در زمینه مهدویت تألیف شده و جامعترین کتاب در این زمینه محسوب میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابطکشف قدیمیترین نسخه قرآن
کشف قدیمیترین نسخه قرآن قرآنی که قدمت آن به زمان حضرت محمد میرسد کشف شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز قدیمیترین قرآن جهان که قدمت آن به 1370 سال پیش باز میگردد یافت شده است متن این قرآن به خط حجازی نوشته شده است و در صورت صحت تخمین دانشمندان با فاصله قدیمیتچگونه از شب قدر بهترین بهره را بگیریم؟/ جایگاه معرفتی شب قدر
اصغر طاهرزاده پاسخ می دهد چگونه از شب قدر بهترین بهره را بگیریم جایگاه معرفتی شب قدر شناسهٔ خبر 2853973 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان باید متوجه بود که شب قدر یک حقیقت قابل درک به کمک قلب و به علم حضوری است و همین که خواستیم با علم حصولی و با آنخلاصه و برجسته ترین محورهای جمع بندی مذاکرات
خلاصه و برجسته ترین محورهای جمع بندی مذاکرات ایران و دولت های عضو گروه 1 5 همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده سرانجام روز 23 تیر 1394 برای رفع سوء تفاهمها در مورد برنامه صلح آمیز هستهای و همزمان لغو تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایرانگنجاندن گوشت خوک در لیست غذاهای مراکز علمی مسلمانان بلغارستان
جهان اسلام گنجاندن گوشت خوک در لیست غذاهای مراکز علمی مسلمانان بلغارستان مسلمانان بلغارستان به گنجاندن گوشت خوک در لیست غذاهای مراکز علمی این کشور بدون در نظر گرفتن اعتقادات دینی دانشآموزان مسلمان اعتراض کردند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حزب «جنبش حق و آزادی» بلفوری/ خلاصه برجسته ترین محورهای مذاکرات/ رفع کلیه تحریم های اقتصادی و مالی/ فعالیت تمام تاسیسات هسته ای
گزارش فارس از وین فوری خلاصه برجسته ترین محورهای مذاکرات رفع کلیه تحریم های اقتصادی و مالی فعالیت تمام تاسیسات هسته ای خلاصه برجسته ترین محورهای جمع بندی مذاکرات منتشر شد به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز جمهوری اسلامی ایران و دولتهای عضو گروه 1 5 شامل آمریکا آلمان انگعمیقترین عملیات کماندویی در خاک عراق
یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۹ عملیات فتح 8 که عمیق تیرن عملیات کماندویی ایران در خاک دشمن شناخته میشود در روز 28 تیر ماه 1366 در منطقه شمالی استان موصل عراق که عقبه محور شمالی جبهه دشمن شناخته میشد و با هدف انهدام اماکن تأسیساتی و پایگاههای نظامی دشمن و حمایتجهانی شدن اقتصاد و نیاز به دکترین مهدویت - بخش دوم و پایانی دکترین عدالت اقتصادی مهدوی
جهانی شدن اقتصاد و نیاز به دکترین مهدویت - بخش دوم و پایانیدکترین عدالت اقتصادی مهدویدکترین عدالت اقتصادی مهدوی با چهار شاخص رشد اقتصادی پایدار کاهش مداوم نابرابری حذف فقر و مصرف حد کفاف شناسایی شده است دکترین عدالت اقتصادی مهدوی دکترین عدالت اقتصادی مهدوی با چهار شاخص رشد اجدید ترین سروده آیت الله مکارم در خصوص حوادث جهان
غوغای عصر ما جدید ترین سروده آیت الله مکارم در خصوص حوادث جهان جدید ترین سروده حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مورد وقایع حال حاضر دنیا و جنایات گروه های تکفیری با حمایت و پشتیبانی استکبار جهانی می باشد که توسط معظم له قرائت شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز غوغای عصر ما جدیدپایان عملیات اجرایی قطعه 4 آزاد راه تهران -شمال / جدیدترین هواپیمای فرسوده کشور به پرواز در آمد
راه در هفتهای که گذشت پایان عملیات اجرایی قطعه 4 آزاد راه تهران -شمال جدیدترین هواپیمای فرسوده کشور به پرواز در آمد عملیات اجرایی قطعه 4 آزاد راه تهران - شمال و نیز به پرواز درآمدن فرسودهترین هواپیماهای کشور از مهمترین عناوین خبری این هفته به شمار میرود به گزارش خبرنگار حدکترین ظهور منجی در دوران معاصر با روکرد عرفان - بخش اول جایگاه شیعه در تشکیل حکومت جهانی
دکترین ظهور منجی در دوران معاصر با روکرد عرفان - بخش اولجایگاه شیعه در تشکیل حکومت جهانیبا کنترل و هدفدار نمودن فنآوریهای پیشرفته میتوان از آنها در تولید نرمافزارهای اسلامی استفاده نمود و با چنین تولیداتی مسیر علوم و تحقیقات سایر شاخههای علم و دانش بشری را در مسیر اصلاح وهماندیشی معاونان تهذیب مدارس علمیه کشور برگزار میشود
دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۹ مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزههای علمیه از برگزاری دوره مهارتافزایی تربیتی تهذیبی معاونان تهذیب مدارس علمیه کشور در تابستان سال جاری خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن حسینی با ابرجسته ترین مستشرقان قرآن پژوه در نمایشگاه قرآن
برجسته ترین مستشرقان قرآن پژوه در نمایشگاه قرآن تهران - ایرنا - برجسته ترین مستشرقان تأثیرگذار قرآن پژوه و مهمترین آثار قابل نقد آنها در زمینه علوم قرآنی در بخش مکتوب نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشته شده است به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا بخش آثار مکتوب بیست و سومین نمایشگاه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها