محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845933189
جریانشناسی سلفیگری معاصر
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
جریانشناسی سلفیگری معاصر
شناسهٔ خبر: 2781824 - جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
دین و اندیشه > اندیشمندان
ابن تیمیه ۹۷۰ بار در آثارش صراحتاً مسلمانان را تکفیر می کند و می گوید این ها شرکشان، شرک جَلی است، لذا باید توبه داده بشوند و الا کشته می شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، یادداشت پیش رو به قلم حجت الاسلام مهدی فرمانیان، به جریان شناسی سلفی گری و تاریخ تفکر سلفی می پردازد.حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان، رییس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب، یکی از متخصصین موضوع سلفیت در کشور است. وی کتب و مقالات بسیاری در این زمینه به رشته تحریر درآورده است. از جمله آثار علمی وی در این باره می توان به «فرق و مذاهب کلامی اهل سنت» و مقالاتی چون «جریان شناسی تقریبی و تکفیری سلفیه در جهان اسلام» و «چیستی و چرایی شکل گیری جریان های تکفیری» اشاره کرد.امروزه مسلمانان در جهان اسلام حدوداً یک میلیارد و پانصد میلیون نفر هستند، که از این یک میلیارد و پانصد میلیون، حدود یک میلیارد و صد میلیون نفر از برادران اهل سنت می باشند. برادران اهل سنت اگر چه از نظر فقهی در چهار مکتب و مذهب فقهی: حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی تقسیم بندی می شوند، اما از نگاه اعتقادی به چهار مکتب: اشاعره، ماتُریدیّه، اصحاب حدیث و سلفی گری تقسیم می گردند.اکثر شافعیان و مالکیان جهان از نظر اعتقادی اشعری مذهب هستند. که تخمین ما حدوداً ۴۵۰ میلیون نفر می باشد. اکثر احناف در مکتب اعتقادی ماتُریدیّه مشی می کنند، که به نظر می رسد حدود ۳۵۰ میلیون نفر پیرو مکتب عقل گرایی ماتُریدیّه هستند. اصحاب حدیث در صد بسیار قلیلی از اهل سنت را به خود اختصاص داده اند. اصحاب حدیث غیر سلفی شاید ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفر بیشتر نباشند. اما گرایش چهارم که گرایش سلفی گری است، حدوداً ۲۵۰ میلیون نفر پیرو دارند. البته جریان سلفی، جریان های متعددی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.ما امروزه پیروی از معتزله سراغ نداریم. معتزله از قرن هفتم به تاریخ پیوستند، اما عده ای از روشنفکران امروز جهان اسلام خود را «نو معتزلی» می دانند و در شمال آفریقا، برخی از روشنفکران جهان عرب از نو معتزله یاد می کنند. این چهار جریان فکریِ کلامی - اعتقادی اهل سنت، اختلافاتی با هم دارند که برخی از این مباحث برمی گردد به مباحث معرفت شناسی و جایگاه عقل در مکتب اسلام و به تبع آن خیلی از مباحث موجب اختلاف میان مکتب اشاعره، ماتُریدیّه، اصحاب حدیث و سلفی گری شده است. اگر بخواهیم تاریخ سلفی گری را تبیین کنیم باید مقداری به تاریخ تفکر اصحاب حدیث بپردازیم.اصحاب حدیث از زمان احمد بن حنبل در قرن سوم تا عصر حاضر پیروان فراوانی داشته است و بزرگان زیادی در این مکتب قلم زده اند. اصحاب حدیث معتقدند که عقل در فهم دین جایگاهی ندارد و این یکی از مسائل اختلافی میان مکتب اشاعره، ماتُریدیّه و اصحاب حدیث است. اصحاب حدیث به ظواهر آیات و روایات استناد کرده و به شدت از تأویل گریزان هستند، بر خلاف مکتب اشاعره و ماتُریدیّه که تأویل را می پذیرند و برخی از ظواهر آیات را تأویل می کنند.همین مسأله باعث اختلاف اصحاب حدیث با دیگر مکاتب فکری اعتقادی اهل سنت شده است. در طول تاریخ اصحاب حدیث آثار فراوانی نوشته اند، تا این که در قرن هفتم و هشتم ه.ق فردی در میان اصحاب حدیث ظهور کرد که موجب تأسیس مکتب جدید میان سلفیه گردید و او کسی نبود جز ابن تیمیه. ابن تیمیه از نظر فقهی در مکتب حنابله است و از نظر اعتقادی در مکتب اصحاب حدیث. یعنی شاید بیش از ۹۰% افکار ابن تیمیه مشترک است با تفکرات اصحاب حدیث.اما ابن تیمیه اجتهادات جدیدی انجام داد که باعث گردید مکتب جدیدی به وجود بیاید به نام مکتب سلفیه. چرا می گویم مکتب جدید؟ برای این که اگر شما مراجعه کنید به آثار مِلَل و نِحَل و الفرق المذاهب مثل: "مقالات الاسلامین" امام ابو الحسن الاشعری، "الفَرق بین الفِرق" عبد القادر بغدادی، "الفصل" ابن حزم و کتاب "المِلَل و النِحَل" شهرستانی مراجعه بفرمایید، در هیچ کدام از این آثار اسمی از مکتب سلفیه برده نشده است و تا قرن هفتم و هشتم هیچ کس از مکتبی به نام سلفیه یاد نکرده است. در این زمان ابن تیمیه اجتهاداتی را ایجاد کرد و در این اجتهادات مطالبی را بیان کرد که باعث ایجاد مکتبی به نام سلفیه شد.سه کار عمده ابن تیمیه انجام داد: اول مفهوم سلف را از لغت به اصطلاح برد، یعنی گفت تا کنون معنای سلف به معنای گذشتگان بود، اما از امروز به بعد بر اساس استدلالاتی که کرد، گفت سلف منظور علمای مورد اعتماد اصحاب حدیث سه قرن اول هجری هستند و هر کس معتقد هست که فهم سلف - یعنی آن علمای مورد اعتماد اصحاب حدیث در سه قرن اول فهمشان - برتر از خلف است، او سلفی است و مکتبش مکتب سلفیه است. و این چنین مکتبی ظهور کرد به نام سلفیه.منظور از خلف در دیدگاه ابن تیمیه، یعنی متکلمین، اعم از اشاعره، ماتُریدیّه، فلاسفه و عرفا. لذا از نگاه ابن تیمیه هم مکتب اشاعره مکتب خلف است، لذا فهمشان فهم درستی نیست؛ مکتب ماتُریدیّه مکتب با فهم اشتباهی است؛ فلاسفه خوب اسلام را نفهمیده اند و عرفا هم خوب نفهمیده اند. بلکه تنها کسانی که اسلام را خوب فهمیده اند کسانی هستند، که به ظاهر آیات و روایات استناد کرده اند و تأویل نکرده اند و باعث شدند که نگاه غیر تنزیهی را از آیات و صفات خبری در ذهن مسلمانان ایجاد کنند.ابن تیمیه به انتقاد از ماتُریدیّه پرداخت، به انتقاد از اشاعره پرداخت، و انتقادش به اشاعره چه بود؟ اشاعره یک مکتب کلامی اعتقادی هستند، پیروان امام ابوالحسن اشعری هستند که در میان اهل سنت برای جمع میان عقل و نقل تلاش کردند و خواستند راه وسطی میان عقل و نقل به عنوان دو راه شناخت اسلام پیدا کنند. این ها بخاطر همین که پذیرفتند عقل در تفسیر دین راه دارد، لذا رویکردهای تنزیهی را در تفسیر آیات و روایات پذیرفتند و فرمودند که خداوند وقتی می فرماید "ید الله فوق ایدیهم" بعضی گفتند منظور این است که خداوند دست بلاکیف دارد. یعنی بدون این که کیفیتی داشته باشد، خداوند دست دارد و دستش مثل دست انسان ها نیست، یعنی از ظاهر آیه عدول کردند. برخی ها مثل شیعه معتقد شدند که «ید» به معنای همان قدرت الهی هست که ما فوق قدرت ها است.اختلافی که بین اشاعره و اصحاب حدیث بود، در فهم این آیات بود که به آن آیات صفات خبری می گویند. یعنی صفاتی که در قرآن آمده است و نسبت جسمانی و تشبیهی به خداوند داده است. مثل: وجه، دست، نفس، صورت، چشم وگوش. آیا خداوند واقعاً چشم دارد؟ گوش دارد؟ اصحاب حدیث ظاهرش را گرفتند و گفتند ما از کیفیتش خبر نداریم. اما اشاعر و ماتُریدیّه تأویل کردند و گفتند خداوند شبیه مخلوقات نیست و باید این آیات همه تأویل بشود. این مهم ترین اختلاف میان اشاعره، ماتُریدیّه واصحاب حدیث است. ماتُریدیّه پیروان امام ابو منصور ماتریدی هستند که قائل به حسن و قبح عقلی است و قائل است که عقل مثل نقل و مثل شهود یکی از راه های شناخت اسلام هست. برای همین ماتریدی ها تنزیهی هستند و به شیعه در این زمینه بسیار نزدیک هستند. لذا انتقادات ابن تیمیه بیشتر از آن که مستقیماً به شیعه یا به غیر اهل سنت باشد، به خود اهل سنت مطرح بود. یعنی ابن تیمیه اشاعره را نقد کرد، ماتُریدیّه را نقد کرد، تفکر رایجی که در آن زمان مطرح بود، امروز هم رایج ترین مکاتب فکری اهل سنت در جهان اسلام هستند. لذا آمد گفت هرکس معتقد باشد فهمِ ظاهرگرای بدون تأویل علمای گذشته را برتر بداند، او سلفی است. لذا مکتبی سلفی در تقابل اشاعره و ماتُریدیّه درست شد. از همان زمان ماتُریدیّه و اشاعره به نقد ابن تیمیه پرداختند و آثار متعددی در نقد ابن تیمیه نوشتند.دومین کاری که ابن تیمیه کرد توسعه ای بود که در مفهوم عبادت داد. عبادت یک معنای لغوی دارد، یک معنای اصطلاحی، یعنی معنایی که در کتاب و سنت آمده است. معنای لغوی: احترام شدید، خضوع فراوان را در لغت می گویند عبادت. اما کسی نمی تواند به صِرف خضوع و خشوع فراوان بگوید عبادت. چون برای این که ما می بینیم یک شاگرد، خیلی وقت ها نسبت به معلمش خضوع بسیار شدید می کند. حتی حدیث داریم: "من علّمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً" این عبد با معنای پرستش استاد نیست، به معنای احترام شدید است.پس فرق است میان من علّمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً - این کلمه عبدی که در این جا هست - با عبد الله. ما می گوییم عبد الله، یعنی چی؟ یعنی بنده ی خدا، این بنده ی خدا، این عبد با آن عبد چه فرقی دارد؟ آن عبد من علّمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً معنای لغوی هست - یعنی هر کس به من حرفی آموزش بدهد خضوع فراوان نسبت به او انجام می دهم - ولی وقتی می گویم عبد الله، یعنی بنده ی خدا، یعنی خدا را پرستش می کنم.یعنی معتقد است همه امور عالم در دست خداست. متاسفانه ابن تیمیه خلط کرد میان معنای اصطلاحی و معنای لغوی و معنای لغوی را در جای معنای اصطلاحی گذاشت. و این اشتباه بزرگش باعث شد، احترام مسلمانان در طول تاریخ - حتی احترام اصحاب حدیث به قبور اولیاء الله - را بگوید چون شما احترام شدید به قبور اولیاء الله می کنید، عبادت آن قبور را کردید، شما مرده پرستید، شما قبر پرستید، شما مشرک هستید. همین جا علمای اسلام انتقاد کردند. گفتند اولاً این که اگر کسی را بخواهیم مشرک بدانیم، باید کسی باشد که صراحتاً در آیات و روایات آمده باشد که این از مصادیق شرک است. در صورتی که در باب احترام به قبور اولیاالله می بینیم هم در ادیان دیگر مطرح است، هم در قرآن در مواردی به آن اشاره شده است، هم پیامبر اسلام در موارد متعدد این را به مسلمان ها یاد داد.صحابه هم همین کارها را کردند. پس باید تفکیک بگذاریم بین صِرف احترام و احترام گذاشتن به قبور یا احترام گذاشتن به استاد یا احترام گذاشتن به پدر و مادر با احترامی که با این نگاه، با این نیت، با این قصد که او همه کاره عالم است. شیعه هم همین را می گوید، اهل سنت هم همین را می گویند. هرکس احترام بگذارد به فرد یا شی به این نیت و با این قصد که او همه کاره ی عالم است، از نظر شیعه او هم مشرک است، او هم بت پرست است. ولی هیچ کس - نه سنی نه شیعه - اعتقاد ندارد که پیامبر اسلام همه کاره ی عالم است. نه؛ همه قائل به توحید افعالی هستند و قائل اند که همه کاره، خدا است.اما در همین قرآن صراحتاً آمده است که نسبت داده است به حضرت عیسی (ع) که فرمود: انی اخلق، من دارم خلق می کنم و اذ تخلق، خداوند می فرماید و زمانی که تو خلق کردی. پس برخی از کارهای تکوینی را خداوند به احترام اولیا الله اجازه داده است که اولیاالله به صورت موجبه جزئیه در عالم تصرف کنند. خب وقتی قرآن این را گفته، وقتی که آدم ها می آمدند پیش حضرت عیسی (ع) می گفتند بچه ما را شفا بده، هیچ گاه حضرت عیسی نگفت بروید، بروید این از مصدایق شرک است.یا احترامی که حضرت یعقوب (ع) به حضرت یوسف (ع) گذاشت - سجده کرد به حضرت یوسف (ع) - حضرت یوسف (ع) نگفت تو کار شرک آلود می کنی. خب احترام شدید گذاشت، نهایت محبتش را نشان داد و نهایت خضوع را جلو پسرش نشان داد ولی هیچ کس عمل حضرت یعقوب(ع) را از مصادیق شرک نگرفته است. حالا اگر کسی همین مقدار رفتار حضرت یعقوب را با همان نیت حضرت یعقوب نسبت به اولیاالله هم انجام بدهد، چه کسی می تواند بگوید شرک است؟ اصلاً و ابداً شرک نیستولی متاسفانه ابن تیمیه با برداشت اشتباهی که داشت، آمد گفت تمام احترام هایی که به قبور گذاشته می شود، همه این ها از مصادیق شرک است و بدتر از او گفت این ها از مصادیق شرک جَلی است. اگر کسی بخواهد بگوید این مصداق و مصادیق شرک جَلی است، باید نص صریح در آیات قرآن داشته باشیم، نص در روایات داشته باشیم. جزء ضروری دین باشد و حال آن که ما هیچ نصّی در این زمینه نداریم. بلکه برداشت خاصی است از برخی از آیات که دیگران جوری دیگر برداشت کرده اند.این برداشت اشتباهش باعث شد تمام اموری که مسلمانان نسبت به قبور انجام می دادند، حتی سفر برای زیارت قبور، بناء بر قبور، توسل جستن، رفتن آنجا تبرک جستن، همه این ها را آمد گفت از مصادیق شرک است، از مصادیق شرک جَلی است و در برخی از صحبت هایش گفت اگر کسی این آدم ها را دید باید توبه بدهد، اگر توبه نکرد باید کشته بشود. وَجَب توبَته وَ الاّ قتل، کشته می شود.ابن تیمیه متاسفانه ۹۷۰ بار در آثارش صراحتاً مسلمانان را تکفیر کرد به کفر اکبر، و گفت این ها شرکشان، شرک جَلی است، لذا باید توبه داده بشوند و الا کشته می شوند. زمانی که ابن تیمیه این حرف ها را زد، خود اهل سنت به مخالفت با وی پرداختند. از بزرگان اهل سنت علامه سبکی کتابی نوشت به نام "شفاء السقام فی زیارت خیر الانام" و تک تک مطالب اجتهادات ابن تیمیه را نقد کرد.سبکی یک شافعی مذهب است. جالب است که اصحاب حدیثی هم هست ولی گفت آقای ابن تیمیه این برداشت های شما اشتباه است. بلکه بالعکس روایات صریحی در این زمینه وجود دارد که نشان می دهد، پیامبر توسل را به صحابه خودش یاد داده است. صحابه بعد از پیامبر هم در دوره ی ممات پیامبر توسل جستن به پیامبر. بناء بر قبوری که شما فرمودید از مصادیق شرک است، ما می بینیم در طول تاریخ پیامبر را بردند در خانه اش دفن کردند، یعنی در جایی که بنا داشت. بعد در طول تاریخ این بنا را تجهیز کردند، بازسازی کردند.خب اگر از مصادیق شرک بود، که نباید این کار را می کردند. اگر بنا بر قبور از مصادیق شرک بود، یکی از قبرهای صحابه نباید الان معلوم باشد کجا هست. نکته ای دیگر؛ ما در هیچ جای تاریخ نداریم صحابه وقتی ایران را گرفتند، شام را گرفتند، یک قبر را تخریب کرده باشند، کاری که بعداً متاسفانه وهابیت با برداشت اشتباهی که خودش داشت، این کار را انجام داد و حال آنکه اگر می گوید ما سلفی هستیم، خب صحابه ایران را فتح کردند، این همه قبور پیامبران یهودی در ایران، مثل دانیال که در شوش هست، حیقوق النبی، قیدار النبی، غیر از این بنا بر قبوری که وجود داشت در ایران، هیچ جا در تاریخ نداریم که یکی از این ها توسط صحابه تخریب شده باشد.شام در دوران خلیفه دوم فتح شد، اما قبر حضرت ابراهیم بنا داشت و هیچ وقت تخریب نشد. خب اگر شما می گوید ما سلفی هستیم، سلفی که شما به آن اعتقاد دارید، هیچ یک از این قبور را تخریب نکرد. امروز چگونه به خود جرات می دهید که قبرهای بزرگان اسلام را یکی پس از دیگری تخریب می کنید. متاسفانه در کشورهایی که مقداری این سلفی های جهادی رشد کردند، متعدد می بینیم که قبور را تخریب می کنند و حال آن که هیچ شاهد و مدرکی جدی ای در این زمینه از سلف ندارند. این دومین کاری بود که ابن تیمیه انجام داد.سومین کاری که انجام داد، آمد اجتهاد را تفسیر جدید کرد. گفت تقلید جایز نیست. حتی جالب است در جمله ای عجیب می گوید هرکس از مذاهب اربعه تقلید بکند، او کافر شده است، باید توبه اش بدهید و الا کشته می شود. با تفسیر اجتهادی که ایشان مطرح کرد، امروز جهان اسلام گرفتارش شده است. چرا؟ چون القاعده ای ها، هیچی سواد آن چنانی ندارند، اما خودشان را مجتهد می دانند و فتوا می دهند به کشتن مسلمان ها و می گویند ما مجتهدیم. بعدش می گویند این ها را از مطالب ابن تیمیه گرفته ایم.ابن تیمیه این حرفها را زد اما اهل سنت حرفهایش را نپسندید، نپذیرفت، مخالفتهای جدی صورت گرفت و تفکر ابن تیمیه به محاق رفت، به تاریخ پیوست تا اینکه در قرن ۱۲ عده ای علی الخصوص محمد بن عبد الوهاب آمد، دوباره افکار ابن تیمیه را احیا کرد و این چنین جهان اسلام وارد فضایی شد، که امروز به عنوان تفکر سلفی گری آن را می شناسیم. نتیجه آنکه تاریخ تفکر سلفی گری مقداری به تفکر اصحاب حدیث برمی گردد.هفت قرن حرفی از این حرفها نبود. بزرگان اصحاب حدیث آمدند، ولی هیچ کدام از دیدگاه هایی که وهابیت مطرح می کند و می گوید ما سلفی هستیم، هیچ یک از سلف این ها را مطرح نکرد. بلکه اجتهادات جدید ابن تیمیه بود و متاسفانه این هارا به اسم سلف مطرح کرد و حال آن که هیچ شاهدی دال بر این که اینها از افکار سلف است، نداریم. در تاریخ و حدیث و رجال و اینها نداریم. بنابراین می توانیم بگویم مکتب سلفیه یعنی اجتهادات جدید ابن تیمیه، که متاسفانه این اجتهادات را با کفر دانستن مسلمانان، با شرک جَلی دانستن مسلمانان، همه ی مسلمانان را مشرک کرد و این شد بلای جهان اسلام که امروز می بینید جریان های تکفیری از دل تفکر سلفی گرایی ابن تیمیه بیرون آمده است.منبع: اخوت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]
صفحات پیشنهادی
دکترین ظهور منجی در دوران معاصر با رویکرد عرفان - بخش دوم عصر تقدس سامری را باید موسوی کرد!
دکترین ظهور منجی در دوران معاصر با رویکرد عرفان - بخش دومعصر تقدس سامری را باید موسوی کرد با کنترل و هدفدار نمودن فنآوریهای پیشرفته میتوان از آنها در تولید نرمافزارهای اسلامی استفاده نمود و با چنین تولیداتی مسیر علوم و تحقیقات سایر شاخههای علم و دانش بشری را در مسیر اصلاحدکترین ظهور منجی در دوران معاصر با روکرد عرفان - بخش اول جایگاه شیعه در تشکیل حکومت جهانی
دکترین ظهور منجی در دوران معاصر با روکرد عرفان - بخش اولجایگاه شیعه در تشکیل حکومت جهانیبا کنترل و هدفدار نمودن فنآوریهای پیشرفته میتوان از آنها در تولید نرمافزارهای اسلامی استفاده نمود و با چنین تولیداتی مسیر علوم و تحقیقات سایر شاخههای علم و دانش بشری را در مسیر اصلاح ودکترین ظهور منجی در دوران معاصر با روکرد عرفان - بخش سوم و پایانی غفلت تمدّن غرب از دامنه وسیع کسب معرفت
دکترین ظهور منجی در دوران معاصر با روکرد عرفان - بخش سوم و پایانیغفلت تمدّن غرب از دامنه وسیع کسب معرفتبا کنترل و هدفدار نمودن فنآوریهای پیشرفته میتوان از آنها در تولید نرمافزارهای اسلامی استفاده نمود و با چنین تولیداتی مسیر علوم و تحقیقات سایر شاخههای علم و دانش بشری را دنهضتهای اسلامی معاصر و جریانات اسلامی امروزه
یادداشت نهضتهای اسلامی معاصر و جریانات اسلامی امروزه شناسهٔ خبر 2790448 - جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان نهضتهای اسلامی معاصر دارای اصالت اسلامی بودند و جدای از صحت و سلامت تفکرات اسلامی در رفتار و اتخاذ کنشهای خویش بـه شدت خشونت را نـفی کرده و از روشهبیستم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران
بیستم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز شنبه بیستم تیر 1394 هجری خورشیدی بیست و چهارم رمضان 1436 هجری قمری یازدهم جولای 2015 میلادی است 56 سال پیش در چنین روزی قانون اساسنامه ی پولی و بانکی ایران در 6 فصل به تایید شورایعالی اقتصاد رسید مهمترین رویدادهای تاریخامام جمعه ریگان: کشف حجاب رضاخانی از پلیدترین توطئههای دشمن در تاریخ معاصر است
امام جمعه ریگان کشف حجاب رضاخانی از پلیدترین توطئههای دشمن در تاریخ معاصر استامام جمعه ریگان به سالروز حمله به مسجد گوهرشاد توسط رضاخان اشاره کرد و گفت این روز به نام روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است کشف حجاب رضاخانی یکی از پلیدترین توطئههای دشمنان اسلام در تاریخ معاصر است بآثار قلمزنی و حجمی استاد راعی در موزه هنرهای معاصر + ویدئو
آثار قلمزنی و حجمی استاد راعی در موزه هنرهای معاصر ویدئو استاد راعی از پایه گذاران شیوه قلمزنی نقش برجسته است که از ویژگی های بارز و منحصر به فرد آثار این استاد به کارگیری هنر قلمزنی در حیطه تصویرسازی و بیان موضوعات داستانی و حکایات قرآنی است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکپرداختن به هنرهای معاصر اسلامی از ضروریات است
سرسنگی در همایش قرآن کریم و هنر پرداختن به هنرهای معاصر اسلامی از ضروریات است شناسهٔ خبر 2857629 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۵ هنر > رادیو و تلویزیون دومین همایش پژوهشی قرآن کریم و هنر به همت خانه هنرمندان ایران با همکاری انجمن علمی هنر اسلامی ایران یکشنبه ۲۱ تیر در تالارغفلت از هنر خوشنویسی/ اهواز به ۱۰ ها موزه هنرهای معاصر نیاز دارد
گزارش مهر از اولین سمپوزیوم خوشنویسان قرآن غفلت از هنر خوشنویسی اهواز به ۱۰ ها موزه هنرهای معاصر نیاز دارد شناسهٔ خبر 2856599 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۲ استانها > خوزستان اهواز ـ استاد خوشنویس کشوری در اولین سمپوزیوم خوشنویسان قرآن خوزستان گفت متاسفانه از هنر خوشنویسی دراهواز به ۱۰ ها موزه هنرهای معاصر نیاز دارد
اهواز به ۱۰ ها موزه هنرهای معاصر نیاز دارد استانها > خوزستان - استاد خوشنویس کشوری در اولین سمپوزیوم خوشنویسان قرآن خوزستان گفت متاسفانه از هنر خوشنویسی در سال های اخیر غفلت شده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مهر اولین سمپوزیوم استانی خوشنویسان قرآن شاهفته فیلم نیویورک در موزه هنرهای معاصر
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۲ هفته فیلم نیویورک نمای نزدیک از روز 22 تا 25 تیر ماه از ساعت 17 همراه با نشست تحلیلی - تخصصی در حوزه سینما و هنرهای تجسمی با همکاری موسسه فرهنگ و هنر رای بن در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود به گزارش ایسنا هفته فیلم نیویورک نمای نزدیک همرارسالت شعر معاصر تغییر کردهاست/ شاعر امروز دیگر حکیم نیست
سهم ادب معاصر از قرآن کریم-۱۲ رسالت شعر معاصر تغییر کردهاست شاعر امروز دیگر حکیم نیست شناسهٔ خبر 2859558 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۹ فرهنگ > شعر و ادب حمید رضا شکارسری میگوید رسالت شعر و نوع پرداخت آن امروزه دچار تفاوت اساسی با شعر کلاسیک شده و لذا نباید از شاعر انتظاهفدهم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران
هفدهم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز چهارشنبه هفدهم تیر 1394 هجری خورشیدی بیست و یکم رمضان 1436 هجری قمری هشتم جولای 2015 میلادی است 78 سال پیش در چنین روزی وزیران امور خارجه ایران ترکیه عراق و افغانستان پیمان سعدآباد را امضا کردند مهمترین رویدادهای تاریسی ام تیر در آینه تاریخ معاصر ایران
سی ام تیر در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز سه شنبه سی ام تیر 1394 هجری خورشیدی چهارم شوال 1436 هجری قمری بیست و یکم جولای سال 2015 میلادی است 63 سال پیش در چنین روزی قیام مردم تهران با حمایت روحانیون و در اعتراض به کابینه ی احمد قوام شکل گرفت مهمترین رویدادهای تدور جدید نمایش فیلم در «سینما تک» موزه هنرهای معاصر
دور جدید نمایش فیلم در سینما تک موزه هنرهای معاصر شناسهٔ خبر 2862706 - سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۵ هنر > سینمای ایران دور جدید نمایش فیلم در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران از یکشنبه ۴ مردادماه با نمایش فیلم مطب دکتر کالیگاری به کارگردانی رابرت وینه آغاز می شود به گزارش۱۰ موزه شاخص هنر مدرن و معاصر جهان
۱۰ موزه شاخص هنر مدرن و معاصر جهان قصد داریم شما را با معماری تعدادی از شاخصترین موزههای هنر مدرن و معاصر جهان آشنا کنیم فهرستی که با در نظر گرفتن دربرگیری هنر تاریخ معاصر جهان و طراحی مدرن شناختهشدهترین این بناها را شامل میشود خبرگزاری هنر آنلاین این روزها معماری و هنرجریانشناسی جناحهای سیاسی ترکیه درقبال توافق وین
جریانشناسی جناحهای سیاسی ترکیه درقبال توافق وین شناسهٔ خبر 2862217 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۹ مجله مهر > دیگر رسانه ها در چند روزی که از توافق وین گذشته تحلیل هایی در این زمینه در کشورهای مختلف صورت گرفته است تحلیل هایی از طرف جناح ها و نگرش های مختلف و با نتیجه گیری ها-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها