محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798711676
افسوس که عمری گذشت و ما امیرالمومنین (علیه السلام) را نشناختیم
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
شرح حدیث؛
افسوس که عمری گذشت و ما امیرالمومنین (علیه السلام) را نشناختیم
زیارت جامعه کبیره که اصح الزیارات است، هر جمله ای از آن کتابی است، یک جمله این است: وجعلنی ممن یقتص آثارکم، بارالها! مرا قرار بده از کسانی که آثار اینها را برای مردم بگویم.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آیت الله وحید خراسانی، در درس تفسیر خود درسال 1391 سخنانی رابیان داشته است، متن سخنان این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله فی الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین
مطلبی که اهم مطالب است در این زمان، معرفت، به حقیقت معرفت، به مقامی است که لا یدرک ولا یوصف، منتها در حد امکان.
دقائق مطالب در فقه روایات معتبر است. این روایت از احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی است که این مرد از خواص امام هشتم است و از اصحاب اجماع. سند شیخ اعلی الله مقامه به بزنطی سند تام و تمام است؛ قهرا چنین روایتی باید معرض افکار فقهای عریق در فقاهت باشد تا حدی درک کنند اهمیت امر را. گفت: در محضر امام هشتم بودیم والمجلس غاص بأهله. بعد گفتگوی غدیر پیش آمد. روایت مفصل است، شرحش هم فوق این مجالس است. قسمتی از روایت این است. فرمود به همچو کسی که از خواص بود و قدرت درک داشت - از این جملهها معلوم میشود چه خبر است- فرمود: در این روز خداوند متعال برای هر مؤمنی، هر مؤمنه ای، هر مسلمی، هر مسلمه ای، گناه شصت سال را میآمرزد. بعد فرمود: دو برابر آنچه در ماه رمضان که شهر الله اعظم است و منزل قرآن است و مورد لیلة القدر است، آن هم اجر صائمین، اما آنچه را که در ماه رمضان آزاد کرده از عذاب نار، دو برابر در روز غدیر آزاد میکند. بعد باز فرمود: آن کس را که در لیلة القدر، شب قدری که خیر من الف شهر، آن اندازه که آزاد کند از نار، دو برابر در روز غدیر آزاد میکند.
از این بیانات باید فهمید چه غوغایی است. چه روزی است و روز هم روز چه کسی است. کسی که ومَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى - نص قرآن است- ومَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى ، آنچه[را] او میگوید القای خداست. علامه این روایت را از اخطب خوارزم نقل میکند: - متن روایت باید تامل شود- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : لَوْ أَنَّ الرِّیَاضَ أَقْلَامٌ - تصورش عقل را مبهوت میکند- تمام درختان عالم اگر قلم بشوند، وَالْبَحْرَ مِدَادٌ دریا هم مرکب بشود، وَالْجِنَّ حُسَّابٌ والْإِنْسَ کُتَّابٌ - هر یک از این کلمات عنایتی دارد- حساب به جن، سیطرۀ روحی او بر معادلات، اما کتابت با انس، دریا مرکّب، تمام جنس جن، حسابگر، تمام بشر از اول تا آخر، نویسنده، مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ . این جمله آن هم از پیغمبر خاتم برای اهلش چه میسازد؟ ما احصوا، بعد از همه اینها احصا شدنی نیست. نتیجۀ بحث این است که این بشر خواه ناخواه محدود است و متناهی. چه شده که یک انسان به این جا رسیده که فضائل او لا یتناهی است، فضیلت در حد و حصر نمیگنجد. سرّش چیست؟ سرّش این است : این متناهی، فانی شده اراده اش در ارادۀ ذات لایتناهی. وقتی رسید به مقامی که قدم گذاشت روی تمام دنیا و ما فیها؛ این قدم اولش بود. قدم دوم گذاشت روی تمام درجات بهشت تا اعلا علیین. همه را پایمال کرد، بعد رسید به این جا گفت: عبدتک ؛ تو را پرستیدم نه برای شوق ثوابت که تمام اولین و آخرین اعمالشان منشأش خوف عقاب است شوق ثواب است. قلم بر همه کشید، بعد گفت: وجدتک اهلا للعبادة فعبدتک. کسی که این چنین بشود خواه ناخواه با او چنان میشود. منتها وظیفۀ علمای محققین است که حقایق مقامات او را درک کنند و به مردم بفهمانند. این مقام بسیار مهم است. زیارت جامعه کبیره که اصح الزیارات است، هر جمله ای از آن کتابی است، یک جمله این است: وجعلنی ممن یقتص آثارکم، بارالها! مرا قرار بده از کسانی که آثار اینها را برای مردم بگویم. مهمترین نتیجۀ این بحثها این است :
معرفت در این مقام بهت انگیز است. این روایت که باز صدوق اعلی الله مقامه نقل میکند: قال رسول الله – اهلش باید خوب گوش بدهند درک کنند- علی فی السماء السابعة کالشمس بالنهار وفی السماء الدنیا کالقمر باللیل . یعنی چه علی در آسمان هفتم مثل خورشید است در وسط سماء، علی در سماء دنیا مثل قمر است در شب تاریک؟ کسی تامل کرده تا بفهمد که عقل کل و کل عقل دراین بیان چه اراده کرده؟ سماء دنیا کجاست؟ قرآن بخوان. تمام این کهکشانها که میلیاردها سال، آن هم به سال نوری فاصله با زمین دارند، همه در سماء دنیا اند. زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِزِینَةٍ الْکَوَاکِبِ. این، سماء دنیاست. حالا آسمان دوم چه خبر است! آسمان سوم چه خبر است! تا برسد به آسمان هفتم. آسمان هفتم، علی آفتاب است. آسمان اول علی ماهتاب است. مقصد از این کلمه این است که اهل زمین کجا! داخل حساب نیستند؛ اهل آسمان، آن هم سماء دنیا، استعدادشان برای شناختن او در این حد است . از او درک میکنند نور ماه را ولی وقتی رسید به آسمان هفتم که دیگر ملائکه مقربین اند- من ملائکة أسکنتهم سماواتک- آنها استعدادشان چون بالاتر است درکشان از علی مثل آفتاب در وسط نهار است؛ پس خود اهل آسمان باز مراتب دارند در معرفتش. از ماه گرفته در شب تا خورشید در روز. باز از آن جا میگذرد . افسوس که عمری گذشت و ما تو را نشناختیم و به اندازه خودمان هم حق تو را ادا نکردیم. چه باید گفت. بهتر از همه این است که از زبان خود پیغمبر بشنویم که او کیست و در وجود او چیست. قال رسول الله صلی الله علیه وآله: هر کس بخواهد آدم را ببیند در علمش - وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا - هر کس بخواهد ببیند نوح را در فهمش، هر کس بخواهد ببیند ابراهیم را در حلمش- از هر پیغمبری آن شاخصه او را گرفته- ابراهیم و آن حلم! باز قرآن بخوان ببین حلم چه حلمی بود! وقتی فرزندش را خواباند، شمشیر را کشید، آنجا باید بفهمی حلم ابراهیم چه حلمی بود. هر که بخواهد او را در حلمش ببیند، هر کس بخواهد یحیی را در زهدش ببیند، هر کس بخواهد کلیم الله موسی را در هیبتش ببیند، هر کس بخواهد عیسی را در عبادتش ببیند، هر کس بخواهد ایوب را در صبرش ببیند، هر کس بخواهد داوود را در حکمتش ببیند، هر کس بخواهد سلیمان را در به جتش ببیند، فلینظر إلی علی بن أبی طالب(علیه السلام) . نه تنها مسأله این است، یک نفر یک بشر به کجا رسیده ؟! عن البزنطی . روایت همچو روایتی است. عن البزنطی، عن حماد بن عثمان، عن فضیل، عن ابی جعفر، قال: کانت فی علی سنة ألف نبی. در علی(علیه السلام) سنت هزار پیغمبر جمع بود. این قدر کجا شناخته شد؟ این مقام کجا فهمیده شد؟ هنوز برتر و بالاتر است...وقت هست یا نه؟
۰۸/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
دعای اميرالمومنين عليه السلام
يكى از دعاهاى اميرالمؤمنين دعای اميرالمومنين عليه السلام خداوندا پناه مى برم به تو از اينكه دوستت را دشمن بدارم يا با دشمنت دوستى كنم يا كسى را كه از تو خشم به دل دارد خشنود سازم خداوندا بر هر كس كه تو درود فرستى درود ما نيز بر او باد و بر هر كس لعنت كنى لعنت ما نيز برتوضیح علامه طباطبائی در مورد معنای عصیان آدم علیه السلام
برگی از قرآن توضیح علامه طباطبائی در مورد معنای عصیان آدم علیه السلام آنچه در بدو نظر از آيات قرآن ظاهر ميشود اين است كه حضرت آدم رسما گناه كرده سرویس دینی جام نیوز پرسش خطيئه و گناه آدم چه معنا دارد مگر پيامبر هم گناه مى كند در پاسخ از اين سؤال مى &rlداستان حضرت نوح (علیه السلام) در قرآن
قصص القرآن داستان حضرت نوح علیه السلام در قرآن قرآن كريم كتاب هدايت است و از امور گذشتگان آنچه مايه سعادت مردم است متعرض مى شود و براى مردم شرح می دهد كه حق صريح كدام است تا مردم همان را برنامه زندگى خود كنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز نام حضرت نوح علیه السلام بیش از چدزدى با نام امام حسين عليه السلام
دزدى با نام امام حسين عليه السلام روزى در حرم امام حسين عليه السلام حبيب زائرى را دزدى زد و پولهايش را برد به گزارش سرویس دینی جام نیوز از مرحوم سيد احمد بهبهانى نقل شده در ايام توقفم در كربلا حاج حسن نامى در بازار زينبيه دكانى داشت كه مهر و تسبيح مى ساخت و مى فروخت معراستنباطهای فقهی تفسیری ائمه اطهار(علیهم السلام) از آیات الاحکام غیر مشهور
استنباطهای فقهی تفسیری ائمه اطهار علیهم السلام از آیات الاحکام غیر مشهوربا توجه به وسعت دلالت آیات قرآن و نیز استشهادهای امامان معصوم علیهم السلام به آیاتی که در ظاهر و دلالت اولیه خود ارتباطی به احکام و مسائل فقهی ندارند میتوان دایره آیات الاحکام را وسیعتر از آنچه تاکنون پپاسخ امام رضا علیه السلام به سه سئوال در مورد ماه رمضان
پاسخ امام رضا علیه السلام به سه سئوال در مورد ماه رمضان ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال در این ماه قرآن را نازل فرموده و بين حقّ و باطل تفرقه انداخته است به گزارش سرویس دینی جام نیوز محدث عالیقدر شیخ صدوق به روایت از فضل بن شاذان از یاران خاص امام رضا پاسخ امام رضا علیه النمونه هایى از اخلاق امام علی علیه السلام
مناقب اهل بیت ع نمونه هایى از اخلاق امام علی علیه السلام رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود خداوند به كارگزارى كه براى امامش به فرمانبردارى و دلسوزى كوشش كند نظر نمى افكند مگر آنكه در محضر قرب الهى با ما باشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز اميرالمؤمنين عليه السلام روزى با يارابرتري اهلبيت عليهم السلام بر انبياء
در بیان رسول اکرم ص برتري اهلبيت عليهم السلام بر انبياء از ذريه من است آن مهدى كه چون ظهور كند عيسى ابن مريم براى ياريش فرود آيد و او را پيش دارد و پشت سرش نماز گذارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز معمر بن راشد گويد شنيدم امام صادق عليه السلام مي فرمود يك يهودى خدمت پيغمبرآمادگی برای ماه رمضان به سبک ائمه علیهم السلام
آمادگی برای ماه رمضان به سبک ائمه علیهم السلام بحار الأنوار وقتى ماه رمضان فرا رسید پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود سبحان اللّه به پیشباز عجب ماهى مى روید و عجب ماهى به شما روى مى آورد ـ این را سه بار تكرار كرد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بهترین خلق خدا اسوه کامل بندگبرکات روزه در سخنان ائمه (علیهم السلام)
امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام در پاسخ نامهای که محمد بن سنان از علت روزه از آن حضرت پرسیده بود نوشت علت آن شکسته شدن شهوتها و خواهش نفسانی است روزه برای این است که ثروتمند و نیازمند با هم مساوی شوند بدین معنا که ثروتمند در حالت طبیعی طعم گرسنگی را نمیچشد تا برفضيلت رمضان در كلام امام صادق عليه السلام
شهرالله فضيلت رمضان در كلام امام صادق عليه السلام چون در ماه مبارك روزه گرفتيد زبان از دروغ نگهداريد چشم از حرام بپوشيد با يكديگر بر سر امور ناچيز دنيايى و مسائل زندگى نزاع و دعوا نكنيد بر هم حسد نورزيد از يكديگر غيبت ننماييد به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام صادق عليه الپیام آیتالله اراکی در پی درگذشت آخوند ملا نظری
سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۵ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با صدور پیامی ارتحال آخوند ملا نظری از علمای برجسته اهل سنت کشور را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام تسلیت آیتالله محسن اراکی به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم إنااهانت های خصمانه استاد الازهر علیه شیعه
اهانت های خصمانه استاد الازهر علیه شیعه داعش و شیعه امامیه مخرب منطقه هستند به گزارش سرویس دینی جام نیوز احمد کریمه استاد شریعت اسلامی دانشگاه الازهر مصر در سخنانی سلفی ها و شیعه را در کنار یکدیگر قرار داد و با اهانت به شیعه مدعی شد جنبش های افراط گرای سلفی همچون داعش و شیعه اچهارمین همایش عمری با قرآن برگزار میشود/ تجلیل از اساتید قرآنی
در نیمه ماه مبارک رمضان چهارمین همایش عمری با قرآن برگزار میشود تجلیل از اساتید قرآنی شناسهٔ خبر 2789404 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی فرهنگسرای قرآن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای چهاردهمین سال پیاپی اقدام به برگزاری مراسم عمری با قرآمقاومت علیه تحول در علوم انسانی
یادداشت منوچهر محمدی مقاومت علیه تحول در علوم انسانی شناسهٔ خبر 2777316 - شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشمندان منوچهر محمدی نوشت مقاومتهای زیادی علیه تحول در علوم انسانی جریان دارد هنگامیکه سرفصلهای جدید علوم سیاسی طراحی شد ۱۶۰ استاد در نامهای اعتراض کترتیلخوانی قرآن در حرم مطهر علی بن موسی الرضا علیه السلام | خبرگزاری ایلنا
ترتیلخوانی قرآن در حرم مطهر علی بن موسی الرضا علیه السلام عکاس محمدمهدی دارا ۱۳۹۴ ۰۴ ۰۳ ۰۹ ۵۱ ۴۸ کد خبر 285891ماجرای قابلمه سیاهرنگی که گذشته یک مرجع را به یادش می آورد
در برنامه ضیافت شبکه قرآن عنوان شد ماجرای قابلمه سیاهرنگی که گذشته یک مرجع را به یادش می آورد شناسهٔ خبر 2784500 - دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۸ دین و اندیشه > سایر نتیجه آیت الله العظمی سیدمحمد کاظم طباطبایی در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما ویژه برنامه افطار بیان داشت آقا می گ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها