تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820348751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درس بزرگ پیامبر(ص) در شیوه دعا کردن/ به جای نفرین و لعن برای اصلاح امور دعا کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


درس بزرگ پیامبر(ص) در شیوه دعا کردن/ به جای نفرین و لعن برای اصلاح امور دعا کنیم فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام هادی سروش، استادسطح عالی حوزه علمیه قم*

«فقه الدعاء» به معنای فهم عمیق امور مربوط به دعا از قبیل زمان دعا ،مکان دعا، معنای دعا و شرائط استجابت دعا و... می باشد که انسان را به خروجی های مهم معرفتی می رساند. در بررسی ادعیه ماه مبارک رمضان بر اساس «فقه الدعاء» به سه قسم از دعا دست می یابیم که قسم سوم آن موضوع این نوشتار است و دارای درس بزرگی به ماست. اما بجهت مناسبت با ماه الهی به دو قسم اولی به اختصار اشارتی می کنیم:

اول :
گاه دعا برای طلب وصول به عالی ترین مقامات قرب الهی و دستیابی به «معرفة الله» است که در این مقام خواسته "داعی" ظهور اسماء حسنای الهی در انسان می باشد. دعای شریف «سحر» که از طریق امام رضا (ع) رسیده که امام باقر(ع) در هر سحر ماه رمضان می خوانده و با عبارت «اللهم انی اسئلک من بهائک بابهاه و کل بهائک بهیّ ...» آغاز می شود.

فقیه «فقه الدعا» و کارشناس برتر در دعاشناسی، استاد بزرگوارم آیت الله حسن زاده آملی دستور به خواندن این دعا را در سحرهای ماه رمضان بنا به توصیه علامه طباطبائی، به شاگردشان می فرمودند و بر این باور نورانی بودند که تمام این دعا سخن از قرب الهی و ظهور اسماء حسنای الهی در انسان است و کلامی در رابطه با مقامی پایین تر از آن مثل بهشت و نعمت های آن مطرح نشده است.

دوم:
و گاه دیگری دعا و انابه برای دستیابی به مغفرت الهی و نیل به برکات اُخروی و دوری کامل از همه عذاب های الهی است که در این رابطه بهترین دعای ماه رمضان دعای ابوحمزه ثمالی است که از امام سجاد (ع) برای همه سحرهای ماه مبارک وارد شده است و برای تربیت نفس و اُنس با حضرت رب العالمین و توجه به آخرت است که به اعتراف بزرگان، بی نظیر است و از بعض اساتیدم شنیدم مرحوم آیت الله سید صدرالدین صدر در قنوت نمازشب این دعا را می خوانده است.

سوم:
که مد نظر در این نوشتار است اینست که در بخشی از دعاهای ماه رمضان، دعا در رابطه با امور اجتماعی و سیاسی است که خواسته دعا کننده طلب خیر و سلامت و سعادت برای همه مسلمین می باشد. آن درس بزرگ این جاست که ممکن است در قسم اول و دوم مدار دعا "خصوصی و اختصاصی" باشد اما در قسم سوم "عمومیت" و فرا گیر بودن مورد نظر است و تنگ نظری "مردود" شمرده و به ما درس «دگربینی» و نه «خودبینی» داده شده است.

از این نمونه، دعائی است که به نقل کفعمی و دیگران از حضرت رسول اعظم (ص) وارد شده که آن حضرت هر روز بعداز هر نماز آن را می خوانده و آن دعای معروف «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ...» است. در این دعای نورانی، دعا برای همه فقیران و همه گرسنگان و همه قرض مندان و همه اسیران و محصوران و همه امور و شئون مسلمین شده نه گروه خاص و این خصوصیت مهم یعنی "عمومیت" را از واژه «کل» که در عبارت دعا بصورت تکرار آمده و از ادات عموم است و شمول و گسترش را می رساند، می فهمیم. پس خط کشی هائی که برخی از ما حزب اللهی ها و مذهبی ها در دعا کردن هایمان داریم در نزد معصومین(ع)مطرح و مقبول نمی باشد.

نکته مهم از این دعا
اگر فقراتی از این دعا را حمل بر عواطف عالی انسانی کنیم مانند: «واشف کل مریض» امّا دو فقره در این دعا معنای عمیق تر از عواطف را بهمراه دارد: یکی: «اللهم فک کل اسیر» است که باید به این نکته توجه کرد که این کلام از زبان پیامبر (ص) صادر شده و «اسیر» در زمان آن بزرگوار چه کسانی بوده ­اند؟ آیا اسیری غیر از اسراء مشرک بوده است؟ پس آنان که تخالف دینی یا اختلاف سلیقه ­ای و سیاسی با ما دارند هم می توانند از دعای خیرخواهانه ما نیز بهرمند شوند. این است درس بزرگ پیامبر اسلام (ص).

دیگری: فقره «اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین» است که اولا سخن از اصلاح همة امور همة مسلمین است (اجرائی-قضائی-تقنیی-نظامی-فرهنگی-اقتصادی و....). که این نشان از یک خیرخواهی وسیع و بی خط و مرز برای همة مسلمین و همه مسئولین است و روشن است که "همه مسلمین" یعنی هر مسلمانی با هر گرایش و سلیقه­ ای که باشد باید مورد دعای دیگر مسلمین قرار گیرد. و ثانیاً سخن از دعا برای «اصلاح امور» است نه "نفرت پراکنی" بوسیله"بدبینی" و"نفرین و لعن و اهانت".

سؤال این قلم این است که: آیا ما توانسته­ ایم این مفاهیم بلند را بعنوان یک فرهنگ در مراسم دعاهای ماه رمضان که مورد اقبال همگان است، درآوریم؟! و آیا با یک دید باز در ایام و لیالی ماه رمضان دیگر مسلمانان و حتی آنان که مثل ما فکر نمی کنند را مهمان ادعیه خود کرده ایم؟! ما در میان ادعیه ماه مبارک بررسی کردیم و غیر از طلب رحمت الهی و هدایت الهی برای خود و دیگران با توجه به همه معنای وسیع "دیگران"نیافتیم.

چقدر دلنشین امام کاظم(ع) خط کلی را این رابطه معرفی می کند که هر که "موحد به توحید الهی" است محبوب ترین حقیقت را فراهم آورده: «اللهم انی اطعتک فی احب الاشیاء الیک و هو التوحیدو لم اعصک فی ابغض الاشیاءو هو الکفر...»

پس هر که در جرگه «ایمان» باشد و لو ضعیف ترین مراتب آن، مستحق دعای دیگران است. ......................... * این یادداشت در سایت شفقنا منتشر شده است. /6262

کلید واژه ها: دعا و زیارت - ماه رمضان - حضرت محمد (ص) -




جمعه 5 تیر 1394 - 16:44:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن