محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845408467
تفسیری از سوگند قرآن به ن و القلم
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تفسیری از سوگند قرآن به ن و القلم
كلمة «طه» مانند «یس» بر اثر گذشت زمان، تدریجاً به صورت «اسم خاص» برای پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در آمده است، تا آنجا كه آل پیامبر(صلی الله علیه و آله) را نیز «آل طه» می گویند و از حضرت مهدی(علیه السلام) در دعای ندبه «یابن طه» تعبیر شده است
در آغاز بیست و نه سوره از سوره های قرآن با حروف مقطعه برخورد می كنیم و چنانكه از نامش پیدا است این حروف حروفی بریده از هم به نظر می رسد، و كلمه مفهومی را ظاهراً نمی سازد. حروف مقطعة قرآن همیشه جزء كلمات اسرار آمیز قرآن محسوب می شده و مفسران برای آن تفسیر های متعددی ذكر كردهاند و با گذشت زمان و تحقیقات جدید دانشمندان، تفسیرهای تازهای برای آن پیدا می شود.از میان این تفاسیر چند تفسیر است كه از همه مهم تر و معتبرتر به نظر می رسد، و هماهنگ با آخرین تحقیقات است كه در این زمینه به عمل آمده، اكنون به مهم ترین آنها در اینجا می پردازیم:1. این حروف اشاره به این است كه این كتاب آسمانی با آن عظمت و اهمیتی كه تمام سخنوران عرب و غیر عرب را متحیر ساخته و دانشمندان را از معارضه با آن عاجز نموده است، از نمونه همین حروفی است كه در اختیار همگان قرار دارد.در عین این كه قرآن از همان حروف الفبا و كلمات معمولی تركیب یافته، به قدری كلمات آن موزون است و معانی بزرگی در بردارد، كه در اعماق دل و جان انسان نفوذ می كند، روح را مملو از اعجاب و تحسین می سازد و افكار و عقول را در برابر خود وادار به تعظیم می نماید، جمله بندی های مرتب و كلمات آن در بلندترین پایه قرار گرفته و معانی بلند را در قالب زیباترین الفاظ می ریزد، كه همانند و نظیر ندارد.نكته دیگری كه این نظریه را درباره معنی حروف مقطعه قرآن تایید می كند این است كه در 24 مورد از آغاز سوره هایی كه با این حروف شروع شده است، بلافاصله سخن ازقرآن و عظمت آن به میان آمده این خود نشان می دهد كه ارتباطی میان این دو، (حروف مقطعه و عظمت قرآن) موجود است.اینك چند نمونه از آنها را در اینجا می آوریم:1.لَر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آیَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِیمٍ خَبِیرٍ (هود - 1)2. طس تِلْكَ آیَاتُ الْقُرْآنِ وَكِتَابٍ مُّبِینٍ (نمل - 1)3. الم، تِلْكَ آیَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِیمِ (لقمان 1 و 2)4. المص ، كِتَابٌ أُنزِلَ إِلَیْكَ .... (اعراف - 1 و 2)در تمام این موارد و موارد بسیار دیگر از آغاز سورههای قرآن پس از ذكرحروف مقطعه، سخن از قرآن به میان آمده، و از عظمت آن بحث شده است. (تفسیر نمونه 1/61)2. ممكن است یكی دیگر از اهداف این حروف، جلب توجه شنوندگان، و دعوت آنها به سكوت و استماع بوده باشد، زیرا ذكر این حروف در آغاز سخن، مطلب عجیب و نو ظهوری در نظر عرب بود و حس كنجكاوی او را بر می انگیخت و در نتیجه به دنباله آن نیز گوش فرا می داد و اتفاقاً غالب سوره هایی كه با حروف مقطعه شروع می شود سوره هایی است كه در مكه نازل شده است و می دانیم در آنجا مسلمانان در اقلیت بودند و دشمنان لجوج و سرسخت، حتی حاضر نبودند به سخنان پیامبر (صلی الله و علیه وآله) گوش فرا دهند. گاهی آنچنان سر و صدا و غوغا به راه می انداختند كه صدای پیامبر(صلی الله و علیه وآله) در میان آنها گم می شد، كه در بعضی از آیات قرآن (مانند آیه 26 سوره فصلت) اشاره به این مطلب شده است.3. در بعضی از روایات كه از طرف اهل بیت (علیهم السلام) آمده می خوانیم كه این حروف رموز و اشاراتی است به نام های خداوند است.ذكر این نكته نیز لازم است كه این تفسیرهای مختلف برای حروف مقطعه هیچ گونه منافاتی با یكدیگر ندارند و ممكن است در آن واحد تمام این تفسیر ها به عنوان بطون مختلف قرآن، اراده شود. (تفسیر نمونه، 6/78)4. ممكن است همه یا حداقل قسمتی از این حروف مقطعه، دارای معانی و مفاهیم خاصی باشد، درست همانند یك كلمه كه محتوایی در بر دارد.اتفاقاً در بسیاری از روایات و كلمات مفسران در آغاز سوره طه و سوره یس به چنین مطلبی برخورد می كنیم كه: «طه» به معنی یا رجل (ای مرد) است، و در پاره ای از اشعار عرب نیز به كلمه «طه» برخورد می كنیم كه مفهومی شبیه «یا رجل» و یا نزدیك به آن دارد كه بعضی از این شعار ممكن است مربوط به آغاز اسلام یا قبل از اسلام باشد. (تفسیر مجمع البیان ذیل آیه اول سوره طه)البته این نظر را به طور كلی و درباره همه حروف مقطعه قرآن، مشكل بتوان پذیرفت ولی درباره بعضی قابل قبول است و در منابع اسلامی نیز از آن بحث شده است.این موضوع نیز جالب توجه است كه در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم «طه» از اسامی پیامبر است و معانی آن یا طالب الحق، الهادی الیه: «ای كسی كه طالب حقی، و هدایت كننده به سوی آنی.»از این حدیث چنین بر می آید كه «طه» مركب از دو حرف رمزی است «طه» اشاره به «طالب الحق» و «ها» اشاره به «هادی الیه» می باشد. آخرین سخن در این زمینه این كه كلمة «طه» مانند «یس» بر اثر گذشت زمان، تدریجاً به صورت «اسم خاص» برای پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در آمده است، تا آنجا كه آل پیامبر (صلی الله علیه و آله) را نیز «آل طه» می گویند و از حضرت مهدی (علیه السلام) در دعای ندبه «یا بن طه» تعبیر شده است. (تفسیر نمونه 13/157)تفسیرهای مختلف برای حروف مقطعه هیچ گونه منافاتی با یكدیگر ندارند و ممكن است در آن واحد تمام این تفسیر ها به عنوان بطون مختلف قرآن، اراده شود5. علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) احتمال دیگری ابداع كرده است كه آن را تفسیر دیگری برای این حروف می توان بر شمرد هر چند خود او آن را به عنوان یك احتمال و حدس بیان نموده است.خلاصة آن چنین است:هنگامی كه سوره هایی را كه با حروف مقطعه آغاز می شود مورد دقت قرار می دهیم می بینیم سوره هایی كه با یك نوع حروف مقطعه آغاز می شود مطالب مشتركی دارند.می توان حدس زد كه میان حروف مقطعه، و محتوای این سوره ها ارتباط خاصی است، تا آنجا كه مثلاً سورة اعراف كه با «المص» شروع شده مضمون و محتوایش جامع میان مضمون سوره های «الم» و سوره «ص» است.البته این ارتباط ممكن است بسیار عمیق و دقیق باشد و افهام عادی به آن راه نیابد.و شاید اگر آیات این سوره ها را در كنار هم بچینیم و با هم مقایسه كنیم مطالب تازهای برای ما در این زمینه كشف شود. (تفسیر المیزان، جلد 18، صفحة 6 و 5) تفسیر «قلم» به شیوه قرآن با قرآننخستین حرف از حروف مقطعة قرآن حرف آهنگین «ن» است كه در همان ابتدای نزول وحی در آغاز سوره قلم قرار گرفته است.
در میان اقوالی كه درباره دو سوگند آیه « ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ » (قلم: 1) وجود دارد، دو قول از همه معروف تر است: یكی همین قلم های معمولی و مكتوبات انسان ها و دیگری قلم تقدیر و مكتوبات فرشتگان. ولی با توجه به اینكه آیه مورد بحث اندكی پس از «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ، عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ» (علق: 3ـ5) نازل شده است، قول اول قطعی و تفسیر قرآن با قرآن می شود.تبیان
سه شنبه 26 خرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]
صفحات پیشنهادی
ویژهبرنامههای تابستانی و ماه رمضان رادیو قرآن تشریح شد
در برنامه رادیویی افق ویژهبرنامههای تابستانی و ماه رمضان رادیو قرآن تشریح شد شناسهٔ خبر 2779838 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ویژه برنامههای تابستانی و ماه مبارک رمضان شبکه رادیویی قرآن در برنامه رادیویی افق تشریح شد به گزارش خبرگزاری ماستنباطهای فقهی تفسیری ائمه اطهار(علیهم السلام) از آیات الاحکام غیر مشهور
استنباطهای فقهی تفسیری ائمه اطهار علیهم السلام از آیات الاحکام غیر مشهوربا توجه به وسعت دلالت آیات قرآن و نیز استشهادهای امامان معصوم علیهم السلام به آیاتی که در ظاهر و دلالت اولیه خود ارتباطی به احکام و مسائل فقهی ندارند میتوان دایره آیات الاحکام را وسیعتر از آنچه تاکنون پارتباط مفهومى محبت با سایر مفاهیم همسان و غیرهمسان قرآنى
ارتباط مفهومى محبت با سایر مفاهیم همسان و غیرهمسان قرآنىاز مقابله واژه محبت با واژگان کراهت بغض و عداوت مى توان نتیجه گرفت که در مقایسه با کراهت محبت طلب کردن با انتخاب و اختیار است و با توجه به تقابل معنایى آن با بغض محبت اشتیاق و علاقه قلبى به چیزى است که محبّ به آن راغب اشانزدهمین کرسی تلاوت قرآن و وحدت در راولپندی پاكستان برگزار شد
شانزدهمین کرسی تلاوت قرآن و وحدت در راولپندی پاكستان برگزار شد شناسهٔ خبر 2778118 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۲ دین و اندیشه > اسلام در جهان شانزدهمین کرسی تلاوت قرآن کریم و وحدت با مشارکت دانشکده قرآنی المصطفی ص و خانه فرهنگ ایران در راولپندی پاكستان در اين خانه فرهنگ براجرای طرح حفظ قرآن در رادیو معارف/ افزایش مراکز آموزش مجازی حفظ
دبیر طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف اجرای طرح حفظ قرآن در رادیو معارف افزایش مراکز آموزش مجازی حفظ طرح آموزش حفظ موضوعی قرآن هر روز بر روی آنتن شبکه رادیویی معارف می رود به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجتالاسلام محمدکاظم موسوی متقی دبیر طرح ملی تربیت حافظانرمز ستایش و نکوهش های انسان در قرآن!
رمز ستایش و نکوهش های انسان در قرآن هر چند سخن درباره اشرف مخلوقات بودن انسان نگاهی دیگر به انسان و ارزش اوست اما از آن جا كه قرآن با تعابیر مختلف درباره جایگاه انسان سخن گفته این تعبیر هم در نشان دادن كرامت انسان می تواند قابل توجه باشد پس از آشنایی با وجود ستایش ها و ملامت هنمایشگاه قرآن دهه نخست ماه مبارک رمضان گشایش مییابد
یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۱ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت بیستوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم دهه نخست ماه مبارک رمضان گشایش مییابد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام محمدرضا حشمتی با اعلام این مطلب گفت نمایشگانمایشگاه قرآن کریم دهه نخست ماه مبارک رمضان گشایش مییابد
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد نمایشگاه قرآن کریم دهه نخست ماه مبارک رمضان گشایش مییابد شناسهٔ خبر 2778657 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی حجت الاسلام حشمتی گفت نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دهه نخست ماه مبارک رمضان افتتاح می شود و هر روز از سدو آیه قرآن که تمام حرف الفبا در آنهاست
دو آیه قرآن که تمام حرف الفبا در آنهاست در ادامه دو آیه ای که در قرآن تمام حرف الفبای عربی در آن به کار رفته اند است را ببینید این دو آیه عبارتند از آیه 154 سوره آل عمران که آغاز آن چنین است <ثمّ أنزل علیکم من بعد الغمّ أَمَنهً نعاساً یغشى طائفه منکم و دیگر آیه 29 آیدیدار رایزن فرهنگی ایران با رئیس نهاد توسعه تلاوت القرآن سوماترا
دیدار رایزن فرهنگی ایران با رئیس نهاد توسعه تلاوت القرآن سوماترا شناسهٔ خبر 2777397 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جاكارتا با رئیس نهاد توسعه تلاوت القرآن سوماترای جنوبی دیدار کرد به گزارش خبرگزاری مهر رایزن فرهآیه قرآن که با اعجاز، بی ثمر بودن نظام اقتصادی بشر را اثبات کرد
اقتصاددان برجسته مصری آیه قرآن که با اعجاز بی ثمر بودن نظام اقتصادی بشر را اثبات کرد مسائلی در قرآن کریم به آنها اشاره شده که عقل انسان ها در طول زمان و به تدریج به آنها پی می برد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از سایت شبکه سی ان ان "شیخ علي القره داغي" از کارامت واحده؛ شعار امام(ره) و انقلاب اسلامی/ قرآن منبع هویت و قانون
آیت الله اراکی در دیدار با علمای ترکیه عنوان کرد امت واحده شعار امام ره و انقلاب اسلامی قرآن منبع هویت و قانون شناسهٔ خبر 2774730 - چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار با علمای ترکیه در استانبول گفت شچرا قرآن داستان تعریف می کند؟
یک نکته از قرآن چرا قرآن داستان تعریف می کند در قرآن کريم قصه ها جايگاه خاصي دارند چرا که کلام خدا از نگرش خاصي برخوردار است اين نگرش معاني حکيمانه و معارف انسان ساز را براي آدمي بيان مي کند «فاقصُص القَصصَ لعلّهم يتفکّرون» پس داستان بگو تا که ايشان بدولتیشدن فعالیتهای قرآنی به نفع حرکت قرآنی نیست
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۵ رئیس سازمان دارالقرآنالکریم دولتیشدن فعالیتهای قرآنی را به نفع حرکت قرآنی کشور ندانست و ضمن درخواست از حافظان دارای مدرک تخصصی و مردم برای سرعت بخشیدن به تحقق خواسته رهبر انقلاب برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از دستگاههای اجرایی نیز خواست از مردم حمطرح حفظ موضوعی قرآن کریم آغاز شد
با همکاری رادیو معارف طرح حفظ موضوعی قرآن کریم آغاز شد شناسهٔ خبر 2777304 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی طرح حفظ موضوعی قرآن کریم با محوریت کتاب زندگی با قرآن با مشارکت رادیو معارف آغازشد به گزارش خبرگزاری مهر طرح حفظ موضوعی زندگی با قرآن با معلت حركت كند طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن/ مردم وارد شوند
رئیس سازمان دارالقرآن عنوان کرد علت حركت كند طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن مردم وارد شوند شناسهٔ خبر 2777264 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی قره شیخلو دولتی شدن فعالیتهای قرآنی را به نفع حركت قرآنی كشور ندانست و از حافظان قرآن و مردم برای سرعتحاشيه های عجيب و غريب مسابقات بين المللی قرآن مالزی
از رژه گربه تا حاشيه های عجيب و غريب مسابقات بين المللی قرآن مالزی اما از سوی دیگر انجام برخی تشریفات ساده و کم هزنیه نیز می توانست در ارتقای فضای رسمی مسابقه کمک کند به گزارش سرويس دينی جام نيوز حاشیههای روز سوم مسابقات هم روی مثبت و هم روی منفی داشت اجرای تلاوت&zwnj-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها