محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826517629
شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار حکومت مهدوی بر اساس رویکرد استراتژیک
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار حکومت مهدوی بر اساس رویکرد استراتژیک
برای تغییر اساسی در نگرش و تفکرات جامعه، نیازمند تغییرات اساسی در بینش و نظریات کودکان و جوانان هستیم. به همین جهت، در مدارس و دانشگاهها با بازنگری در سرفصل دروس و متون درسی و گنجاندن مباحث مهدویت و فرهنگ اسلامی، گامی اساسی را در استقرار حکومت مهدوی در جامعه میتوان برداشت.
بخش اول چکیده تحقیق حاضر دیدگاههای مختلف در مورد مهدویت و آیندۀ تاریخ را بررسی میکند و شناسایی شاخصها و الگوهای حکومت مهدوی، هدف اصلی آن است. از طریق شناسایی و الگوبرداری از حکومت مهدوی، آن را به داخل سازمانها میتوان گسترش داد و استراتژیهای تحقق شاخصهای این حکومت را در سازمانهای موجود در جامعه اجرا نمود. کارشناسان و پژوهشگران سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، جامعۀ آماری این تحقیق هستند. تعداد نمونه آماری 95 نفر است. دادهها ابزار اصلی جمعآوری به شمار میآید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که حاکی از پایایی مناسب پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا تأیید گردید. برای تحلیل اطلاعات از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. در نهایت هیجده شاخص به عنوان شاخصهای اصلی استقرار حکومت مهدوی شناسایی و رتبهبندی شدند و در نهایت، استراتژیها و پیشنهادهایی در جهت ایجاد حکومت مهدوی عرضه گردید. واژگان کلیدی مهدویت، حکومت مهدوی، استراتژی. مقدمه غایتشناسی و فرجام تاریخ بشری، یکی از حوزههای پژوهش است که مکاتب و اندیشهوران در مورد آن به بحث و بررسی پرداختهاند. این بحث در حوزههای مطالعاتی مختلف قابل طرح است؛ از منظر فلسفۀ تاریخ، با موضوع فرجام تاریخ و غایت زندگی بشری گره میخورد و از منظر جامعهشناختی و سیاستشناسی، با مسئلۀ تکاملگرایی و ضدّ تکامل مربوط میشود. از دیرباز دو تفکر در مباحث سیاسی و اجتماعی در مقابل هم مطرح بوده است: تکاملگرایان و ضدّتکاملگرایان. در دیدگاه نخست، تاریخ بشری به سوی کمال، توسعه و ترقی در حرکت است؛ در حالیکه از دیدگاه دوم، غایت و فرجام تاریخ با انحطاط و زوال تحلیل میشود. مکتب ترقیگرایی، دارای نگرش مثبت و خوشبینانه به فلسفۀ تاریخ و فرجام تاریخ بشری است؛ در حالی که نظریۀ ضدترقیگرایی، نگرشی کاملاً منفی و بدبینانه دارد که غایت تاریخ را با انحطاط و زوال تحلیل میکند. پرسش ما این است که آیندۀ بشر چگونه وصف میشود؟ تشکیل حکومت واحد جهانی، ایدهای است که در هر دین و مکتبی به آن نظر و توجه دارند. در اسلام آیات و روایاتِ روشنگر و نویدبخش ظهور منجی آخرالزمان، نشان میدهد که مأموریت الهی آن حضرت، بسیار سترگ و دارای ابعادی مختلف و اهدافی بسیار والاست و این موضوع، امری است گسترده که زندگی بشر را در زمین دگرگون میسازد و فصل جدیدی را به تمام معنا به روی او میگشاید. افزون بر ادیان توحیدی، در مکاتب و الگوهای جدید و معاصر غربی که عمدتاً به نظام سرمایهداری متکی است، به موضوع حکومت کلی و جهانشمول نیز توجه شده و ایدههای زیادی را در قالبهای گوناگون شکل داده است. هر الگویی با در نظر گرفتن عنصر و خصوصیتی از بشر و تمرکز روی آن، سعی کرده تا الگوهای حکومت جهانی مورد نظر خود را بر اساس آن عرضه نماید و الگوی جدید حکومتی را که به قول خودش سعادت بشر را به همراه دارد، به جامعۀ بشری تزریق کند. اسلام و بهویژه شیعه، همیشه در مقابل این الگوها واکنش نشان داده و به هر شکل ممکن، ابطال یا ناقص بودن آن را بیان نموده است. این تحقیق، درصدد پاسخ به سؤالاتی از این قبیل است: شاخصهای استقرار حکومت مهدوی در جامعه امروزی ما کدامند؟ شرایط لازم برای تحقق این حکومت دینی از حیث مدیریتی چیست؟ بیان مسئله و اهمیت تحقیق بشر همواره در مورد آیندۀ خویش و حوادث آتی کنجکاو بوده است. سیر تحولات این علاقه، از ابتدای تاریخ _ که آیندهنگری، بیشتر در قالب پیشگوییهای طالعبینان و افراد خاص صورت میگرفت _ تا کنون _ که تلاش میشود آیندهنگری در چارچوب اصول و روشهای علمی قوام یابد _ قابل بررسی است. در سالهای اخیر، جهان ظهور موجی فزاینده از توجه به پیشگوییهای کتاب مقدس دربارۀ پایان جهان را شاهد بوده است. در نشریات غربی و پایگاههای اینترنتی، مقالات فراوانی منتشر گردیده که در آنها پیشگوییهای مذکور، با رویدادهای عصر حاضر تطبیق داده شده و از حوادث مختلف سالهای اخیر به عنوان نشانههای پایان دنیا یاد میشود. مقام معظم رهبری در سخنان مهم خود در مورد علوم انسانی موجود، اعلام خطر نموده و با اشاره به تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشتههای علوم انسانی، چنین تأکید فرمود: این مسئله نگران کننده است؛ زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاهها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرّز و معتقد به جهانبینی اسلامی رشتههای علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست. علیرغم اهمیت و تأثیر گستردۀ علوم انسانی بر ساحتهای مختلف زندگی فردی و اجتماعی، وضعیت گذشته و حال این علوم در ایران بسیار ناگوار است. این علوم از طریق ترجمۀ متون غربی و به شکل کاملاً وارداتی وارد کشور شده است و از آنجا که واردکنندگان آنها، از علوم و اندیشههای اسلامی بیبهره یا کمبهره بودهاند، آنچه را در متون غربی بوده کاملاً پذیرفتهاند و به شکلهای مختلف وارد کشور کردهاند. بدیهی است که نتیجه این علوم، بیاعتقادی یا سستی در باورهای دینی میباشد؛ چون اساساً بر مبانی مادیگرایی و تجربهگرایی پوزیتیویستی استوار میباشند (دیدار با جمعی از اساتید، اعضای هیئت علمی و رؤسای دانشگاههای سراسر کشور ، 8/6/1388). مقام معظم رهبری این موضوع مهم را در چند سال اخیر دائماً تذکر داده است. ایشان در سال 84 در دیدار با اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی میفرماید: با این همه تأکیدی که بر علوم انسانی شده، تقریباً علوم انسانی هم به همان شکلِ علوم پایه اداره میشود و باز همچنان همان اشکال به قوت خودش باقی است. ما آغوشمان را باز کردهایم و حرفهایی که الان در زمینههای جامعهشناسی، روانشناسی، تاریخ و حتی فلسفه و ادبیات مطرح است، از خارج برای ما دیکته میشود (دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، 13/10/1384). امروزه اینترنت، دسترسی سریع و تقریباً آسان به موضوعات مختلف را ممکن نموده است. اگر فردی با موضوعاتی چون پایان جهان، آخرالزمان، رجعت یا موعود و منجی در اینترنت جستوجو کند، با انبوهی از اطلاعات، سایتها و مطالب متعدد مواجه خواهد شد. گسترش این شبکه و تأکید آن بر تمامی موضوعات و در تمامی شاخههای علمی، اعتقادی، سیاسی
و اجتماعی، باعث شده است بررسی و شناخت ابعاد مختلف یک رویداد، اندیشه و یا رخداد، سهل و ممتنع باشد. سهل از جهت گسترش و بهروز بودن دادهها و ممتنع از بابت پیچیدگی
و اسرار ناگفتۀ اطلاعات. متأسفانه از نظر این نوشتار، سادهانگاری و سادهاندیشی فرایند مذکور و بالتبع کاهش روحیۀ خودباوری علمی، از آفات جامعۀ علمی کشور بهویژه در حوزۀ علوم انسانی است. در حوزۀ مدیریت استراتژیک و تصمیمگیریهای کلان استراتژیک کشور، مطالعات متعددی انجام شده است که اکثر آنها جالب توجه هستند؛ ولی از مبنا و اصول حاکم بر روششناسی و مکانیسمهای مطرحشده در ادبیات مدیریت غفلت شده است. با توجه به حساسیت بحثهای استراتژیک و تصمیمات کلان برای کشور و ضرورت یافتن مدلی بومی، کاربردی و مبتنی بر اعتقادات اسلامی و دینی، باید راهکارهای دیگری را جستوجو و پیشنهاد کرد. با مطالعه و ارجاع به متون اسلامی موجود مانند قرآن کریم، سیرۀ نبوی، احادیث و روایات امامان، به حقیقتی واحد در مورد آینده بشر و پایان تاریخ میتوان رسید؛ ولی با توجه به اعتقادات، باورها و آداب و رسوم حاکم بر کشورمان، نیازمند آن هستیم که در ترسیم چشمانداز برای کشور، فرایند مدیریت و تصمیمگیرهای کلان و استراتژیک در سطح ملی و به تبع آن ترسیم چشمانداز در سازمانهای کشور اعم از دولتی و خصوصی و غیرانتفاعی، به آن حقیقت واحد توجه نمود که در دستورهای اسلامی آمده است. اگر کشور را به صورت عام و سازمان را به صورت خاص به شکل یک سیستم در نظر بگیریم، فرهنگ و دکترین مهدویت در تمامی قسمتهای سیستم که به صورت ورودی، فرایند و خروجی است، تأثیرگذار خواهد بود. در این شکل، جامعه به سه بخش یا زیرسیستم دولت، بخش خصوصی و مردم یا همان جامعۀ مدنی، تقسیم شده است. همانگونه که در شکل دیده میشود، هر نوع فعالیتی در درون نظام جامعه به مثابۀ سیستم است که تمام بخشهای سیستم باید تحت تأثیر فرهنگ مهدویت باشد تا بتوان تفکر مهدویت در اسلام را در جامعه در تمام سطح و واحدها اجرا نمود. حال باید بررسی شود که شاخصها و ویژگیهای حکومت مهدوی چیست؟ شرایط و زمینههای ایجاد و اجرایی کردن تفکر حکومت مهدوی چیست؟ موانع مدیریتی بر سر راه تحقق حکومت مهدوی در سازمانهای موجود در جامعه چیست؟ بهطور کلی و خلاصه، ضرورت انجام دادن تحقیق را میتوان به کشف و اجرایی کردن الگوی بومی و اسلامی در کشور و بهطور خاص در سازمانهای موجود در جامعه نسبت داد تا بتوان به هدف غایی دین اسلام نایل شد؛ دینی که زیربنای همۀ تفکرات و باورهای حاکم بر جامعه اسلامی ایران، یعنی همان فرهنگ و حکومت مهدوی است. ادبیات و مبانی نظری تحقیق انسان از دیرباز، به دنبال ترسیم آیندۀ خود بوده و آیندهنگری، قدمتی همسان قدمت انسان دارد. مطالعه در سیر تمدن بشری، نشان میدهد که آیندهنگری در ابتدا توسط انبیای الهی با تأکید بر معارف و آموزههای دینی از یکسو و عامۀ مردم از سوی دیگر انجام شده است (گودرزی، 1386: 180). بسیاری از افراد، دین را منبع عظیم آیندهنگری میدانند و به این معنا قائل هستند که چون ماهیت آیندهنگری، حدس در مورد آینده است، لذا هیچ کس نسبت به آن از مبدع خلق _ یعنی پروردگار _ محقتر و سزاوارتر نیست. پس دین، منبع اصلی آیندهنگری محسوب شده است. اما در مقابل میتوان گفت: چون آیندهنگری را مملو یا متهم به خطا میدانند، از اینرو، هرگونه ارتباط دین و آیندهنگری را مردود میشمارند و دامان دین را از اوهام و خطا منزه میدانند. از طرف دیگر، چون آیندهنگری یعنی حرف زدن بدون تصمیم و ارادۀ قاطع (اصل عدم قطعیت)، پس ناگزیر بحث در مورد آینده دارای تردید است، حال آنکه دین تردیدبردار نیست. اما در حقیقت، بین آیندهنگری و دین کاملاً ارتباط وجود دارد؛ زیرا دین و خاصه قرآن کریم و کلام گوهربار معصومان: مملو از آیندهنگریهاست. مگر قرآن کریم، آیندۀ زمین را برای مستضعفان نمیداند؟ مگر بخشی از روایات موجود در منابع اسلامی، دارای شواهد روشنی از آیندهنگری نیستند؟ پس مشخص است که اشتباه در پاسخ به سؤال مطرحشده، از همان خلط واژگان ناشی میگردد. البته باید توجه داشت که مراد از دین در اینجا، ادیان الهی است و نه دین به معنای مطلق آن (اکرمی، 1376: 78). با این توضیح، مهمترین تفاوتهای آیندهنگری بشری و الهی را در موارد ذیل میتوان خلاصه نمود: الف) تفاوت روششناسی آیندهنگری الهی از نظر روششناسی، با آیندهنگری بشری متفاوت است. در آیندهنگری الهی، روششناسی متداول علمی مبتنی بر فرضیهسازی، جمعآوری اطلاعات و نظایر آنها بهطور کامل رعایت نمیشود و بسیاری از مسائل همچون ابطالپذیری و ... در فضای متفاوتی مطرح میگردد. روششناسی در این حوزه، بر معرفت الهی و علمی خاص مبتنی است که در حوزۀ دین، نزد معصومان: و به اذن خداوند انجام میشود، نه از سنخ تجربهگرایی
یا عقلگرایی. ب) تفاوت در آیندهنگر در آیندهنگری الهی، آیندهنگر یا خداوند است، مانند آیندهنگریهای قرآن کریم، یا
منتسب به خداوند است، مانند پیامبران، امامان و مردان الهی؛ در حالیکه در آیندهنگری بشری، انسان بدون اتصال به منبع عظیم وحی، صرفاً بر مبنای حدس، مطالعه و ... آیندهنگری میکند. ج) تفاوت در اهداف هدف آیندهنگری الهی با آیندهنگری بشری بسیار تفاوت دارد. مهمترین هدف آیندهنگری الهی، تذکر به افراد، هدایت آنها، معجزات و موارد مشابه است. مهمترین اهداف آیندهنگری بشری، با اهدافی همچون رشد علمی، رشد توان اقتصادی و تولیدی، انتفاع مادی و استیلای فرهنگی صورت میگیرد. د) تفاوت در روشها تصویرپردازی مهمترین روش به کار گرفته شده در آیندهنگری الهی است، مانند موارد بسیاری که در قرآن کریم در مورد آینده بشر گفته شده است. هـ) تفاوت در منابع آیندهنگری در بستر بشری، عمدتاً با بهکارگیری دادههای کمّی یا نظریات موجود صورت میگیرد، در حالی که آیندهنگری الهی، بر مبنای بهکارگیری علم الهی، سنن الهی و تجارب تاریخی است. (غفرانی و تقوی گیلانی، 1379: 45 - 46) در بستر الهی، آیندهنگری و فرجامشناسی در باطن و ظاهر جهان، هدفمند و دارای سرنوشتی است که به دست پروردگار رقم میخورد و انسان در سرنوشت خود، از جبر و اختیار برخوردار است تا هر کدام از دو راهی را طی کند که خداوند به او رهنمون و برایش ترسیم کرده است: (إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکراً وَ إِمَّا کفُوراً)؛ (انسان: 3) ما راه را بدو نمودیم؛ یا سپاسگزار خواهد بود و یا ناسپاسگزار. مدلی که در این تحقیق دنبال میشود، در زمرۀ فرجامشناسی الهی و یا آیندهنگری الهی است؛ یعنی اصل مباحث مربوط به موعود در تمامی ادیان، خاصه ادیان الهی و آموزههای اصیل و فاقد تحریف دینی، محور و پایۀ فرجامشناسی الهی را شکل میدهد. همچنین با اعتقاد به موعود شیعۀ امامیه و فلسفۀ انتظار، مدل فرجامشناسانه مهدوی با نگرشی راهبردی دنبال میشود (پورعزت، 1382: 34). تفکر مهدویت نوعی از تفکرات و نگرشهای معطوف به آینده و در حقیقت رویکردی آیندهنگرانه است.در این تفکر، گذشته، حال و آینده جهان حرکتی مستمر، پویا، هدفمند و به سوی کمال ترسیم شده که هیچگونه انحراف و ارتجاعی در آن نیست.در این تفکر، پایان جهان چون آغاز آن در اختیار صالحان است و همانطور که خلقت انسان با آفرینش حضرت آدم(ع) صورت گرفت و مأموریت نهایی وی در زمینۀ استقرار عدالت بود، در پایان جهان نیز حکومت صالحان و استقرار عدل جزو ارکان اصلی این تفکر برشمرده میشود. (اسفندیاری، 1388: 91) قرآن کریم در این باره میفرماید: (وَ لَقَدْ کتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ)؛ (انبیاء: 105) و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد. بحث از موعود و مصلح جهانی در تمامی ادیان، مذاهب و اقوام بشر، به اشکال مختلف وجود دارد. موضوع موعودگرایی در آیینۀ ادیان و اعتقادات، خود میتواند پژوهشی جامع و گسترده باشد، اما در این تحقیق، صرفاً برای نشان دادن اهمیت موضوع و کاربرد این تفکرات در مدلسازی نهایی، مطالبی به صورت فهرستوار مرور شده است. البته در همین فصل، در مورد نگرش یهود و مسیحیت به مسئلۀ موعود، بیشتر خواهیم پرداخت: 1. در دین زرتشت، موعودهای متعددی معرفی شدهاند که به آنها «سوشیانت» گویند. آنها سه تن هستند که مهمترین آنها که آخرین نیز به شمار میآید، سوشیانت پیروزگر است که در دورۀ آخرالزمان ظهور مینماید و اهرمن را نابود میکند. برای نمونه، جاماسب در کتاب جاماسب نامه از زرتشت نقل میکند که: «مردی بیرون آید از زمین تازیان... و بر آیین جدّ خویش با سپاه بسیار روی به ایران نهد و آبادی کند و زمین را پر داد نماید و سوشیانس (نجاتدهندۀ بزرگ) دین را به جهان رواج دهد؛ فقر و تنگدستی را ریشهکن سازد؛ ایزدان را از دست اهریمن نجات دهد؛ مردم جهان را همفکر و همگفتار و همکردار گرداند.» یا در کتاب مذهبی زرتشتیان آمده است: «لشکر اهریمنان با ایزدان دائم در روی خاکدان محاربه و کشمکش دارند و غالباً پیروزی با اهریمنان باشد... آنگاه پیروزی بزرگ از طرف ایزدان میشود و اهریمنان را منقرض میسازند... و بعد از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده، بنیآدم بر تخت نیکبختی خواهند نشست.» (mouood.org، 1383) 2. در آیین هندو و در کتاب پورانا، شرح جامعی از دوران آخر عصر کالی، یعنی آخرین دوره قبل از ظهور دهمین آواتارای ویشنو آمده است. مقصود از عصر کالی، همان آخرالزمان است. مثلاً در کتب آنها آمده که: «سرانجام دنیا، به کسی برگردد که خدا دوست دارد، و از بندگان خاص او باشد و نام او "فرخنده و خجسته" باشد.» هندوها مصلح را «مظهر ویشنو» به معنای مظهر دهم میدانند و آوردهاند: «این مظهر ویشنو در انقضای کلی یا عصر آهن، سوار بر اسب سفیدی در حالی که شمشیر برهنه درخشانی به صورت ستارۀ دنبالهدار در دست دارد، ظاهر میشود و شریران را تماماً هلاک میسازد و خلقت را از نو، تجدید و پاکی را رجعت خواهد داد... این مظهر دهم در انقضای عالم ظهور خواهد کرد.» یا «شاکمونی» پیغمبر هندوها در کتاب مذهبی خود میگوید: «پادشاهی دولت دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان "کشن" بزرگوار تمام شود و دین خدا یک دین شود و دین خدا زنده گردد.» (محسنی کبیر، 1380: 48) 3.در کیش بودایی، بودای پنجم موعود موردنظر است که در پایان تاریخ ظهور میکند. 4. در مزامیر داوود آمده است «... زیرا که شریران منقطع خواهند شد، اما متوکلان به خداوند، وارث زمین خواهند شد. هان، بعد از اندکزمانی، شریر نخواهد بود. در مکانش تأمل خواهی کرد و نخواهد بود. اما حکیمان (صالحان) وارث زمین خواهند شد... و میراث آنها خواهد بود تا ابدالاباد ... ؛ زیرا متبرکان خداوند وارث زمین خواهند شد اما ملعونان وی منقطع خواهند شد.» (zohoor.ir، 1384) 5. موضوع موعود در کتب مقدس یهودیان و مسیحیان، جدی بوده و در کتب عهدین و در اسفار متعدد تورات، در مورد منجی نهایی بحث شده است. در تورات میخوانیم: «و نهالی از تنه یسی بیرون آمده، شاخهای از ریشههایش خواهد شکفت و روح خدا بر او قرار خواهد گرفت... مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین، به راستی حکم خواهد کرد... گرگ با بره سکونت خواهد کرد و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر پرواری با هم و طفل کوچک، آنها را خواهد راند و در تمامی کوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهند کرد؛ زیرا جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد.» یا در انجیل چنین میخوانیم: «کمرهای خود را بسته، چراغهای خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را میکشند که چه وقت از عروسی مراجعت کند. تا هر وقت از عروسی مراجعت کند، تا هر وقت آید و در را بکوبد، بیدرنگ برای او باز کنند. خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید، ایشان را بیدار یابد... پس شما نیز مستعد باشید؛ زیرا در ساعتی که گمان نمیبرید پس ایشان میآید... چون برق که از مشرق بیرون میآید و تا مغرب ظاهر میگردد. آمدن فرزند انسان نیز چنین خواهد بود... خواهند دید فرزند انسان را بر ابرهای آسمان که میآید با قدرت و جلال عظیم... و چون فرزند انسان در جلال خود خواهد آمد با جمیع ملائکۀ مقدسه بر کرسی بزرگی قرار خواهد گرفت...» در یکی از اناجیل مورد قبول مسیحیان پروتستان، در وصایای حضرت مسیح(ع) به شمعون پطرس اینطور آمده: «ای شمعون، خدای به من فرمود: تو را وصیت میکنم به سید انبیا که بزرگ فرزندان آدم و پیغمبر امّی عربی است و بیاید ساعتی که فرج قوی گردد و نبوت بسیار شود و مانند سیل، جهان را پر کند.» (محسنی کبیر، 1380: 78) 6. در کتاب مقدس برهماییان آمده است: «دست حق درآید و جانشین آخر "ممتاطا" ظهور کند و مشرق و مغرب عالم را بگیرد همهجا و خلایق را هدایت کند.» (همو: 79) 7. در نگاهی کلی، در کتب اهل سنت چون صحیح بخاری، الرسالة شافعی، مسند حنبل شیبانی و صدها کتاب دیگر، در مورد موعود آخرالزمان بحث شده است. بسیاری از علمای اهل سنت در آثار خویش به نقل احادیث مربوط به امام زمان(عج) پرداختهاند و دربارۀ زندگی، سیرت، علایم ظهور و سایر ویژگیهای حضرتش سخن گفتهاند. جالب آن است که در مجموعۀ کتبی که دانشمندان سنی، راجع به امام زمان(عج) نگاشتهاند، هم کتب معتبر اهل سنت یعنی صحاح سته و مسند موجود است و هم برخی از آنها پیش از ولادت مبارک آن حضرت و برخی نیز در دورۀ غیبت صغرا نوشته شدهاند (شفیعی سروستانی، 1381: 96). 8. اگر در فرقههای مهم و اصلی شیعه دوازدهامامی، یعنی کیسانیه، زیدیه، ناووسیه، واقفیه و اسماعیلیه دقت گردد، دانسته میشود که در اکثر آنها امامت عامه، محور تفکر است. نظر شیعه دوازدهامامی، قابلیت بررسی دارد؛ زیرا در آن حضرت مهدی(عج) فرزند امام حسن عسکری(ع) که هم امام معصوم است و هم زنده، موعود ادیان و منجی آخرالزمان است. در این نگرش، ادله و شواهدی بر ولادت حضرت مهدی(عج) تشریفات و توقیعات در زمان پدر و غیبت صغرا و کبرا وجود دارد (محسنی کبیر، 1380: 14). البته از نظر شیعه دوازدهامامی، امام باید معصوم باشد؛ زیرا اصل ضرورت عصمت، به منزله یکی از مبانی اعتقادی شیعه پذیرفته شده است. آیۀ شریفه ذیل یکی از ادله نقلی این ادعاست: (وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُک لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَ مِنْ ذُرِّیَتِی قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ)؛ (بقره: 124) و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتى بیازمود، و وى آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: «من تو را پیشواى مردم قرار دادم.» [ابراهیم] پرسید: «از دودمانم [چطور]؟» فرمود: «پیمان من به بیدادگران نمىرسد.» در این بیان شریف، ستم نکردن شرط امامت و پیشوایی مردم است؛ یعنی انسان پاک و معصوم، عاری از هر گونه ظلم در هر اندازه و کیفیت. از اینرو در این اعتقاد، کسانی که معصوم نباشند، اصولاً از دایرۀ امامت کنار میروند و نمیتوانند موعود شیعه باشند. در جمعبندی این مطالب باید گفت که فوتوریسم یعنی اعتقاد به دورۀ آخرالزمان و انتظار ظهور منجی غیبی و مصلح بزرگ جهانی، از مسائلی است که در بحثهای تئولوژیک تمام مذاهب و ادیان دربارۀ آن بحث و گفتوگو شده است و همۀ ادیان در آن مشترکند، اما در مصداق آن اختلاف وجود دارد. البته در تمامی این تفکرات، سمت و سوی جهان رو به پیروزی عدالت و نجات قطعی انسانها و نابودی حتمی ظلم و ظالم میرود و همین «انتظار»، عامل نیروبخش و ایمانبخش به ستمدیدگان است و امیدواری آنها به پیروزی را باعث شده و این ایمان قطعی، نهتنها آنها را بیمسئولیت و منفعل بار نمیآورد، بلکه به آنان نیرو، قدرت و اطمینان به پیروزی و روحیۀ فعال میدهد. آثار مهدویت در مدیریت اسلامی مهدویت در مدیریت اسلامی، آثار و نتایجی دارد؛ از جمله: 1. مهدویت به عنوان یک الگوی مدیریتی و حکومتی، در عرصۀ مدیریت مطرح است. در حکومت حضرت مهدی(عج) عدالت، مهمترین محور مدیریت محسوب میشود و افراد شایسته، زمام امور را برعهده دارند؛ 2. ایجاد زمینۀ امید و تلاش و حرکت؛ 3. تلاش برای اصلاح وضع موجود فردی و اجتماعی؛ 4. ایجاد زمینۀ برنامهریزی و پیگیری در فرد و جامعه؛ 5. ایجاد روحیۀ اتحاد و مشارکت گروهی؛ 6. مهدویت یک عامل انگیزش در مدیریت است؛ 7. حاکمیت روش خودمدیریتی؛ 8. پدیدۀ انتظار، باعث ایجاد روحیۀ امر به معروف و نهی از منکر میشود (فروزنده و جوکار، 1386). منابع اسفندیاری، مصطفی، «بررسی مهمترین اختلافهای سنی و شیعه در مهدویت»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 1388ش. اکرمی، موسی، «آیندهشناسی و آیندهنگری»، نشریه رهیافت، ش16، تهران، انتشارات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، 1376ش. الهینژاد، حسین، اتحاد و همگرایی در پرتو مهدویت و موعودگرایی، قم، انتشارات آیین احمد، 1387ش. پورعزت، علیاصغر، «تصویرپردازی از آینده»، نشریه سخن سمت، ش10، تهران، انتشارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 1382ش. جعفریان، رسول، دین و سیاست در دوره صفوى، تهران، نشر علم، چاپ اول، 1388ش. حائریپور، مهدی، «شاخصههای جامعه منتظر ظهور»، مجموعه مقالات پنجمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، جلد سوم، قم، انتشارات مؤسسه آینده روشن، 1388ش. حرّانی، ابنشعبه، تحف العقول عن آل الرسول(ص) ، قم، انتشارات جامعه مدرسین، چاپ دوم، 1404ق. حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، تهران، انتشارات مکتبة الاسلامیة، بیتا. حکیم، سیدمنذر و جمعی از نویسندگان، اعلام الهدایة، قم، مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت:، 1422ق. خامنهای، سیدعلی، «علوم انسانی و بایستههای آن»، مجله معارف، ش71، قم، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، 1388ش. شریف رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، ترجمه: محمد دشتی، قم، انتشارات لاهیجی، چاپ دوم، 1379ش. دلشاد تهرانی، مصطفی، سیرۀ نبوی (منطق عملی)، دفتر سوم: «سیره مدیریتی»، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1373ش. شفیعی سروستانی، اسماعیل، درآمدی بر استراتژی انتظار، تهران، نشر موعود، 1381ش. صافی گلپایگانی، لطفالله، منتخبالاثر فی الامام الثانی العشر، ترجمه: نثار احمد زرین، قم، مؤسسه منتظر، 1383ش. طاهری، محمدعلی، به نقل از سایت حوزه در سایت راسخون، 1388ش. غفرانی و تقوی گیلانی، «روششناسی آیندهشناسی»، نشریه رهیافت، ش22، 1379ش. ______________________ ، «مطالعات و روششناسی آیندهشناسی»، نشریه رهیافت، ش25، 1380ش. فروزنده دهکردی، لطفالله؛ جوکار، علیاکبر، مدیریت اسلامی و الگوهای آن، تهران، انتشارات دانشگاه پیامنور، 1386ش. فیروزآبادی،سیدحسن، «راهبردهای دولت زمینهساز در توسعۀ پایدار طوع و رغبت مهدوی»، مجموعه مقالات پنجمین همایش بینالمللی مهدویت، جلد دوم، قم، انتشارات مؤسسه آینده روشن، 1388ش. کارگر، رحیم، جستارهایی در مهدویت، قم، مرکز تخصصی مهدویت، چاپ اول، 1386ش. ___________ ، مهدویت (پیش از ظهور)، قم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1387ش. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیة، 1365ش. گودرزی، غلامرضا، «اصول و روشهای آیندهنگری علمی»، طرح تحقیقاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1381ش. _________________ ، تصمیمگیری استراتژیک (رویکرد موعودگرای شیعه)، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) ، چاپ اول، 1386ش. متقیزاده، زینب، جهانی شدن و فرهنگ مهدوی، قم، انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی و مرکز تخصصی مهدویت، چاپ دوم، 1389ش. مجلسى، محمدباقر، بحار الانوار، تهران، انتشارات اسلامیه، 1394ق. محسنی کبیر، ذبیحالله، مهدی(عج) ، آخرین سفیر انقلاب، قم، انتشارات دانشوران، 1380ش. نیکزاد، عباس، «دفاع از حریم امامت و مهدویت»، مجله رواق اندیشه وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ش50، 1384ش. نیکزاد لاریجانی، میرسعید، «موانع و مشکلات فراروی مدیریت اسلامی در جامعه ایران و راههای برونرفت از آن»، سایت پایگاه مقالات مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) ، 1384ش. http://zohoor.ir http://mouood.org منبع: فصلنامه مشرق موعود – شماره 19 ادامه دارد ...
94/03/20 - 05:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]
صفحات پیشنهادی
القاب امام زمان(عج)/ ویژگیهای حکومت مهدوی
به مناسبت سالروز ولادت حضرت صاحب الامر القاب امام زمان عج ویژگیهای حکومت مهدوی شناسهٔ خبر 2767506 - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی ریشه کن کردن بیداد و تبعیض و بی عدالتی از اهداف اصلی حکومت حضرت مهدی عج است امام رضا ع فرمود خداونعضو هیئت علمی مؤسسه گیاهپزشکی کشور: شناسایی دقیق آفت در بهبود اثربخشی سموم مؤثر است
عضو هیئت علمی مؤسسه گیاهپزشکی کشور شناسایی دقیق آفت در بهبود اثربخشی سموم مؤثر استعضو هیئت علمی مؤسسه گیاهپزشکی کشور گفت تشخیص و شناسایی دقیق آفت و آگاهی از مراحل زندگی آن در بهبود اثربخشی سموم نقش بهسزایی دارد غلامرضا گلمحمدی در حاشیه همایش آشنایی با سموم جدید باقیماعدالت مهدوی و امنیت
عدالت مهدوی و امنیت عدالت و امنیت از برترین و مقدم ترین نعمت ها و دستاوردهایی است که توسط امام موعود به بشریت آن هم در فراخنای گیتی هدیه خواهد شد بخش اول چکیده در منابع اسلامی آیات و روایات زیادی درباره اهمیت دو مقوله اساسی و حیاتی عدالت و امنیت و جایگاه رفیع آنها در تمام ابعادملتی که معتقد به ظهور است تسلیم نمیشود/ تلاش استعمار علیه مهدویت
گزیده ای از بیانات رهبر انقلاب درباره امام زمان عج ملتی که معتقد به ظهور است تسلیم نمیشود تلاش استعمار علیه مهدویت شناسهٔ خبر 2767030 - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی استعمار توصیه می کند که ما باید کاری بکنیم که این عقیدۀ به مهدویتآیا به دلیل سوءاستفاده از مهدویت، نباید از آن سخن گفت؟/ وظیفه ما در دوران غیبت فقط تماشاچی بودن است؟
آیا به دلیل سوءاستفاده از مهدویت نباید از آن سخن گفت وظیفه ما در دوران غیبت فقط تماشاچی بودن است فرهنگ > دین و اندیشه - پاسخ خبرآنلاین به چند پرسش درباره اعتقاد به مهدویت و دوران غیبت حضرت مهدی عج آیا به دلیل سوءاستفاده های مکرر از مهدویت باید از تبلیغ در این بهدف انقلاب ایجاد حکومت جهانی اسلام است/ پیام امام درنیمه شعبان ۶۸
بازخوانی کلام امام خمینی ره هدف انقلاب ایجاد حکومت جهانی اسلام است پیام امام درنیمه شعبان ۶۸ شناسهٔ خبر 2763758 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان انقلاب ما محدود به ایران نیست باید دولت جمهوری اسلامی تمام توان خود را در ادارۀ هر چه بهتر مردم بنمدبیر بنیاد مهدویت همدان: رویکرد جشنها بسترسازی ترویج معارف مهدوی باشد
دبیر بنیاد مهدویت همدان رویکرد جشنها بسترسازی ترویج معارف مهدوی باشددبیر بنیاد مهدویت همدان بر لزوم آشنایی با کارکردهای حکومت مهدوی تأکید کرد و گفت برگزاری جشنها در بسترسازی معارف مهدوی موثر واقع شود حجتالاسلام سید مرتضی حسنیحلم امروز در گفتوگو با خبرنگایجاد پایگاههای پاسخ به شبهات مهدویت در قم
سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۸ مسئول تشکلهای دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم از راه اندازی 9 پایگاه پاسخ به شبهات مهدویت در اطراف حرم حضرت معصومه س و مسجد جمکران خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام شیخ مراد حیدری در جلسه هماندیشی برنامهاجمالی/احمدینژاد در جمع مردم همدان: راه رسیدن انسانها به قله کمال، حکومت مهدوی است
اجمالی احمدینژاد در جمع مردم همدان راه رسیدن انسانها به قله کمال حکومت مهدوی استرئیس جمهور سابق کشورمان گفت راه رسیدن انسانها به قله کمال حکومت مهدوی است به گزارش خبرگزاری فارس از همدان محمود احمدینژاد عصر امروز در جمع مردم همدان با بیان اینکه بهترین سخن سخن گفتن اتولید نرمافزارهای موبایل با موضوع مهدویت و امام خمینی(ره)
تولید نرمافزارهای موبایل با موضوع مهدویت و امام خمینی ره شناسهٔ خبر 2768166 - جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها محمد پهلوانی مدیر اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تولید نرمافزارهای موبایل با موضوع مهدویت و امام خمینی ره توسط واحدنشست «دنیای مجازی و تنوع رویکردهای اخلاقی» برگزار میشود
نشست دنیای مجازی و تنوع رویکردهای اخلاقی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2770451 - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشکده غربشناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست دنیای مجازی و تنوع رویکردهای اخلاقی رابرگزار میکند به گزارش خبرگالزام حکومت اسلامی بر حجاب امری بدیهی و معقول است
داوود مهدوی زادگان در گفتگو با مهر الزام حکومت اسلامی بر حجاب امری بدیهی و معقول است شناسهٔ خبر 2769888 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام مهدوی زادگان گفت اقتضای حكومت بر الزامِ اتباع خود امری بدیهی و معقول است حكومت حامل مفهوم الزام اس«رویکرد هایی به تاریخ تفسیر قرآن»
معرفی کتاب رویکرد هایی به تاریخ تفسیر قرآن شناسهٔ خبر 2770700 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رویکرد هایی به تاریخ تفسیر قرآن مجموعه مقالات به ویراستاری اندرو ریپین و به کوشش و ویرایش فارسی مهرداد عباسی برای نوبت اول از سوی انتشارات حکمت دماهیت هنر انقلاب بر اساس اندیشه های امام(ه)
یادداشت ماهیت هنر انقلاب بر اساس اندیشه های امام ه شناسهٔ خبر 2770319 - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها هنر انقلاب هنر دردمند است و هنرمند انقلاب اسلامی درد حقیقت و عدالت و شرافت دارد و متعهد است به تجلی حقیقت و جهاد و مبارزه با دشمنان حقیقت و هموارهوظایف سلبی و ایجابی حکومت در تحقق احکام اسلام/ حجاب، حکمی اجتماعی
احمد رهدار در گفتگو با مهر عنوان کرد وظایف سلبی و ایجابی حکومت در تحقق احکام اسلام حجاب حکمی اجتماعی شناسهٔ خبر 2769946 - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشمندان احمد رهدار گفت بیشک حجاب یک حکم اجتماعی است و حکومت اسلامی باید در همه پدیدههای اجتماعی دخااخلاق، دولت و نسبت آن ها در آرمان شهر مهدوی
اخلاق دولت و نسبت آن ها در آرمان شهر مهدویاز آن جا که در دوران ظهور اختلاف میان انسان ها به طور مطلق ریشه کن نمی شود پس حتی در یک نگاه قدیمی و سنتی به پدیده دولت باز نمی توان آنارشیستانه و خیال پردازانه وجود حاکمیت مرکزی در آن دوره تاریخی را زاید و بیهوده دانست چکیده وضعیتمباحث مهدویت و موعود گرایی در ۵ کشور اروپایی مطرح می شود
توسط شورای دین پژوهان کشور مباحث مهدویت و موعود گرایی در ۵ کشور اروپایی مطرح می شود شناسهٔ خبر 2768522 - شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها جمعی از اعضای هیئت علمی شورای دین پژوهان کشور که از اساتید و صاحب نظران و مسئولان دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی ه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها