عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه طرح فردا گفت: خط امامی داریم که برای بعضی ها شبهه است. خط امامی هم داریم که برای بعضی ها سفره است. یک خط امامی هم داریم که جبهه است. به گزارش خبرنگار مهر، رحیمپور ازغدی در این گفتار به شاخصه های خط امام(ره) پرداخته است. گزیده ای از این سخنرانی که صوت کامل آن در فوق قابل دریافت است، به این شرح است؛موضوع بحثم شاخصه های خط امام است. از جهات مختلفی این بحث ضرورت دارد و می شود به آن پرداخت. این بحث در دهه چهارم و نسل چهارم انقلاب مغفول مانده است. اگر چه به یک معنا برای نسل سوم انقلاب روشنتر است. موضوع بحث بسیار گسترده است. خط امام، دکان یا مکتب جدیدی نیست. خط امام، اسلام و مکتب توحید و عدالت و برادری و مبارزه است که پرچمدار آن در طول تاریخ انبیا بوده اند. خط امام جبهه امروزی و مصداق اکنونی همان جبهه انبیا و جبهه حق در برابر دشمنان خدا و خلق است و دامنه اش در حوزه نظر و ارزشهای اخلاقی و عمل، عمل اجتماعی و انقلابی به همان اندازه گسترده است.اولاً خط امام یک وقت برای کسانی به عنوان شبهه مطرح است؛ یعنی خط امامی داریم که برای بعضی ها شبهه است. خط امامی هم داریم که برای بعضی ها سفره است. یک خط امامی هم داریم که جبهه است. این سه را در قدم اول از هم تفکیک می کنم. خط امام به مثابه شبهه، به منزله سفره و یا به مفهوم یک جبهه مطرح است. برای کسانی خط امام یک شبهه است ولو اینکه اظهار ارادت شخصی همیشه به امام می کنند و همچنان کرده اند. اما می گویند همان ۱۴ خرداد سالگرد ارتحال شان یا ۱۵ خرداد یا در ۲۲ بهمن یک تجلیلی از ایشان بکنیم.اما خط امام به عنوان یک مبنای نظری و عملی برای تداوم انقلاب برای نهاد سازی و تمدن سازی، ساختار سازی برای تداوم مبارزات در عرصه جهانی و اقتصاد و سیاست و فرهنگ و حقوق برایشان یک چیز شبه ناکی است. یعنی امام را تجلیل می کنند منهای خط امام. تفکیک امام از خط امام. تجلیل امام به عنوان یک شخص محترم، حسن نیتی داشته، خدماتی کرده است.سالی یکی دوبار از ایشان اسمی ببریم و عکسش روی دیوارها باشد اما افکار و طرز فکرش رفتارش اخلاقیاتش و نوع مبارزات و شعارها و ادبیات انقلابی اش که هنوز شورشهای انقلابی در جهان اسلام خط شروع آن، امام و انقلاب اوست گرچه کسانی یک نسخه بدلی برایش ساخته اند و دارند می سازند. از ادبیات تکفیری و اینها که به جای مبارزه با استکبار جهاد علیه مسلمان را ترویج می کنند.اصل مسئله و این آتش از امام و خط او دامن استکبار و استعمار را در جهان گرفت. پس خط امام برای بعضی ها یک شبهه است که آقا، متشابه و مشتبه است، معلوم نیست خیلی از خط امام به عنوان یک ضابطه در دستگاه قضایی در دولت در قانون گذاری و مجلس بحث نکنید. تجلیلی از شخص امام کنید. خط امام را اینها، قابل تأویل، دستبرد و تصرف و تفسیرهای متضاد در عرصه های مختلف می دانند و این را به عنوان شاخص نمی پذیرند.یک عده ای خط امام برایشان سفره است؛ مثل انقلاب. سر یک سفره بنشینند استفاده کنند هر وقت باد هر طرف وزید بپیچند و بچرخند و خودشان را با اوضاع تطبیق دهند و منطبق کنند تا اوضاع را با خودشان منطبق کنند که اوضاع بر آنها منطبق شود. سر سفره انقلاب و ارزشهای انقلاب می نشینند آن لحظه ای که مقام فداکاری و جهاد و شهادت و انفاق و ایثار و گذشت از جان و مال و آسایش و آبرو و اینهاست به عقب می روند و پیدایشان نیست.آن لحظه ای که نبرد و فداکاری تمام می شود یا فیتیله اش پایین می آید عده ای فکر می کنند غنایمی است و می خواهند تقسیم کنند و ریاستی و شهرتی و پول و زمین و مسائل مختلف، امکانات و اینها به اسم بیت المال و غیر بیت المال به صف اول می دوند. از مجاهدین واقعی هم بیشتر ادای حزب الهی بلدند در بیاورند. متخصص تیپ زدن و ادا و اصول هستند. برای بعضی ها پس ارزشهای انقلاب شبهه است یعنی نباید ملاک عمل قرار بگیرد. فقط کلی و مبهم تجلیل شود.برای بعضی ها سفره است، باید شکم را سیر کند. در خدمت اهل بیت هستند البته نه اهل بیت پیامبر بلکه اهل بیت خودشان باشند. کل انقلاب را فدای اهل بیت خودشان می کنند. اما خط سوم که شماها باید تداوم بخش آن باشید؛ این خط امام و ارزشهای انقلاب به عنوان یک جبهه است نه سفره و نه شبهه بلکه جبهه. یعنی یک حرکت زنده مداوم و تمام نشدنی، مراحل پیشرفته تر و پیش رونده تر یک انقلاب، انقلاب در انقلاب. انقلاب پشت انقلاب. انقلاب در ادامه انقلاب؛ یعنی یک لحظه امر به معروف و نهی از منکر و انتقاد و نظارت را ترک نکردن، یک لحظه از صحنه کنار نکشیدن، از صحنه سازی ها و هو و جنجال متلک ها و تهدیدها و توهینها نترسیدن و در صحنه ماندن، جدی، شفاف، صادقانه، منطقی و مجاهدانه. این آن نوعی بود که در دهه ۶۰ بخشی از جوانان جامعه در این مکتب بزرگ شدند و تبدیل به معلمان و ستارگان بزرگ و سرخ و درخشنده ای بر جبین تاریخ شدند که تا به امروز تا به همیشه الگو خواهند ماند.از همین جا شاخصه های خط امام را شروع می کنم. شاخص سیاست بر مبنای معنویت، جهاد معنوی، جهاد با نفس، جهاد تربیتی خود تزکیه، مقدمه فعالیت سیاسی اجتماعی و حتی هدف آن. یعنی هم مقدمه اش هم نتیجه اش است. یک مرحله ای از معنویت مقدمه فعالیت سیاسی است مراحل بعدی آن هم نتایج آن خواهد بود. شاخص اول اخلاص برای خدا؛ وارد عرصه سیاسی مبارزاتی اجتماعی اقتصادی علمی می شوی هیچ عرصه ای را به دشمنان خدا و خلق واگذار نمی کنی وارد همه صحنه ها می شوی منزوی نمی شوی به حاشیه تاریخ نمی روی، به اسم معنویت غارنشین و منزوی نمی شوی.نمی گویی به تکنولوژی، سینما، هنر، تمدن ذاتاً سکولار است غیر سکولارش در حد اکل میته است، همه را به کفار واگذار کنیم. آنها میزبان هستند ما میهمان هستیم. آنها متن هستند ما حاشیه ایم. به گوشه های تاریخ برویم، در سوراخها قایم شویم؛ تا امام زمان بیاید. خدا خودش فکری کند اشتباهات را خودش جبران کند.اما ما می گوییم با اخلاص در مسیر انبیا می رویم در متن تاریخ؛ وسط معرکه تمدن سازی، نه از عرصه های علمی و هنری و رسانه و اینها فرار می کنیم از عرصه سیاست. قانون گذاری حاکمیت و تولید علم و ثروت و قدرت از این عرصه ها کنار نمی کشیم. اینها را واگذار به دشمنان خدا و عدالت نمی کنیم. نه منزوی می شویم فرار می کنیم و نه هم منفعل می شویم و می رویم در عرصه که هر چه دشمنان خدا و خلق گفتند بپذیریم و ما هم یکی از پروژه های آنها شویم.می گویند ما هم برویم در سکولاریسم هضم شویم منتها نوع ریش دار و محجبه سکولاریسم. سکولار های ریش دار و محجبه. چون بعضی ها شخصاً متدین هستند ولی به لحاظ روش در عرصه علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم طبیعی، مدیریت، حاکمیت، سیاست خارجی، روابط بین الملل، اقتصاد، بازار هر کجا وارد می شوند سبک زندگی و سبک تفکر مادی شان سکولار است. شخصاً هم مذهبی هستند. ولی فکراً مسلمان نیستند.
استاد مؤسسه امام خمینی در گفتگو با مهر نظام سیاسی امام ره مبتنی بر معنویت عدالت و عقلانیت اسلامی است شناسهٔ خبر 2767106 - جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشمندان دکتر محمدجواد نوروزی گفت مهمترین امتیاز نظام سیاسی امام ره در قیاس با سایر نظامها و به ویژه نظام
امام خمینی ره منادی وحدت و عزت مسلمین در افغانستان چاپ شد شناسهٔ خبر 2769732 - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان به مناسبت بیستوششمین سالگرد ارتحال امام راحل ره کتاب امام خمینی ره منادی وحدت و عزت مسلمین به همت مدرسه علمیه زینبیه س شهر کاب
آیت الله جوادی آملی امام در بحث های علمی موفق بود که توانست در مبارزه عملی هم موفق شود فرهنگ > دین و اندیشه - سیری در ویژگی های عرفانی امام خمینی ره به قلم آیت الله جوادی آملی تفاوت گذاشتن بین اخلاق و عرفان و فلسفه خصوصیّت ممتاز امام این بود که اوّلاً ایشان در سیر
یادداشت ماهیت هنر انقلاب بر اساس اندیشه های امام ه شناسهٔ خبر 2770319 - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها هنر انقلاب هنر دردمند است و هنرمند انقلاب اسلامی درد حقیقت و عدالت و شرافت دارد و متعهد است به تجلی حقیقت و جهاد و مبارزه با دشمنان حقیقت و همواره
علمای اهل سنت که خدمت امام زمان رسیدند علمای اهل سنت وجود امام مهدی ع را تأیید می کنند حتی بعضی از علمای اهل سنت می گویند که ما خدمت ایشان هم رسیده ایم با استفاده از احادیث متواتر می توان وجود امام ع را اثبات کرد کد خبر ۵۰۵۶۴۶ تاریخ انتشار ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۹ - 03 June
جشنواره امام رضا ع فرصت مناسبی برای تعمیق باورهای دینی کودکان شناسهٔ خبر 2768548 - شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی سیزدهمین جشنواره امام رضا ع فرصت مغتنمی برای تربیت کودکان و آشنا کردن آنان با نور امامت و ولایت است به گزارش خبرگزاری مهر
تولید نرمافزارهای موبایل با موضوع مهدویت و امام خمینی ره شناسهٔ خبر 2768166 - جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها محمد پهلوانی مدیر اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تولید نرمافزارهای موبایل با موضوع مهدویت و امام خمینی ره توسط واحد
نشست نگاه سیاسی امام ره به جهان امروز در گرجستان برگزار میشود شناسهٔ خبر 2763654 - شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان نشست نگاه سیاسی امام ره به جهان امروز ۱۵ خردادماه به همت رایزنی فرهنگی ایران در تفلیس گرجستان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مه
حجت الاسلام جهان بزرگی در گفتگو با مهر عنوان کرد خداگرایی در برابر اومانیسم تفاوت سیاست امام با غرب شناسهٔ خبر 2766881 - پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام جهان بزرگی گفت تفاوت فلسفه سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه با فلسفه سیاست در غرب در مسئله خ
اخبار العراق اصابت چند خمپاره به حرم امام علی النقی ع در سامرا تاکنون از تلفات مادی و جانی احتمالی خبری گزارش نشده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز سایت اخبار العراق ادعا کرد «چند عدد خمپاره به مرقد امام علی النقی ع در سامرا اصابت کرده است » تاکن
كتاب سیره امام خمينی در عراق منتشر شد شناسهٔ خبر 2769460 - یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان رايزنی فرهنگی ايران در عراق كتاب سیره الامام الخمینی را در اين كشور منتشر كرد به گزارش خبرگزاری مهر به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی امام راحل ره و با تلا
یادداشت در حکمت عرفانی امام ره سعی شد چالش میان فقاهت و عرفان برطرف شود شناسهٔ خبر 2764062 - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشمندان در حکمت عرفانی امام ره سعی شد چالش میان فقاهت و عرفان که همواره به نحوی مطرح بوده برطرف گردد و فقه و عرفان شریعت و طریقت
به مناسبت میلاد امام زمان عج نزد عارف رؤيت ظاهرى امام ع غايت و مقصود نيست شناسهٔ خبر 2763862 - چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان اهل توحيد امام زمان ع را در همه نقاط على السويه مى بينند و به هر جا نظر مى كنند عكس رخ او را جلوه گر مى يابند و ه
عالم بزرگ اهل تشيع لاهور پاكستان پيشرفت ايران حاصل پيروی از امام خمينی ره است شناسهٔ خبر 2770481 - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان پیر سید نوبهار شاه در سمينار نجات جامعه از خشونت و افراطگری از منظر امام ره در پاكستان گفت اگر امروز شاهد موف
در فرهنگسرای معرفت پوستر تقارن ارتحال امام راحل ره با نیمه شعبان رونمایی شد شناسهٔ خبر 2766551 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها پوستر تقارن ارتحال امام راحل ره با نیمه شعبان توسط مادر چشم به راه شهید محمد خدابخشی در فرهنگسرای معرفت رونمایی شد به
حرم امام حسین علیه السلام آغاز اجرای پروژه افزایش ارتفاع گنبد حرم امام حسین ع عکس پروژه ترفیع گنبد حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین ع و بهسازی ستونهای مجاور ضریح حرم مطهر آغاز شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز بخش فنی مهندسی آستان مقدس حرم امام حسین ع پروژه ترفیع گنبد حرم
معرفی کتاب آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره امام زمان و امام خمینی شناسهٔ خبر 2768164 - جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها مسئول محتوایی سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با توجه مصادف بودن ایام ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و همچنین نیمه شع