محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831576216
آیا قیام در عصر غیبت، مشروعیت دارد؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: آیا قیام در عصر غیبت، مشروعیت دارد؟
در احادیث شیعه و اهل سنت، نقش زمینه سازی برای ظهور، به عهده قومی از مشرق زمین (ایرانیان) نهاده شده که با قیام مردی از قم آغاز و در ادامه توسط جانشین ایشان، رایۀ الخراسانی که به عنوان پرچم هدایت است و یاوران امام مهدی(عج) در این لشکرنیز حضور دارند، توصیف شده اند
از مجموعه روایات، در می یابیم، که روایات نهی از قیام قبل از ظهور امام مهدی(عج)، تخصیص می یابند و باید روایات هم خانواده، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.حجت الاسلام و المسلمین مصطفی امیری از محققین و پژوهشگران عرصه مهدویت درنوشتاری به نقد و بررسی مجموعه روایاتی درخصوص نهی از قیام قبل از ظهور امام مهدی (عج) وتبیین معنا ومفهوم پرچم دراین گونه روایات پرداخته است.قیام قبل از قائم و تشکیل حکومت در عصر غیبت
احادیثی، در مجامع روایی شیعه وجود دارد که هر قیامی قبل از انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) را باطل و محکوم به شکست دانسته، رهبر آن را طاغوت و منحرف معرفی کرده و از پیروان ائمه خواسته که با آن قیامها همراهی نکنند و در خانههای خود بنشینند تا نشانههای ظهور مانند خروج سفیانی نمایان شود.برخی با توجه به ظاهر این روایات و بدون بررسی و تحلیل آنها، زمینهسازی برای ظهور امام مهدی(عج) ، را نفی کردهاند و معتقد شدهاند که در عصر غیبت نباید علیه ظلم و طاغوت قیام کرد، در همین راستا مسلمانان و شیعیان هیچ وظیفه ایی برای قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت، ندارند بلکه باید درون خانه منتظر نشست تا هنگامی که خداوند متعال، ظهور امام مهدی(عج) ، را محقق بدارد. به این اشکال و انتقاد، پاسخ های متعددی داده شده است
1. روایات نفی قیام، ناظر به قیامهایی است که رهبر آن به جای دعوت به امام معصوم(ع)، قیامکنندگان را به خود دعوت میکند. به عبارت روشنتر رهبران آنها به جای دعوت به حاکمیت اهلبیت(ع)، خود را مطرح میکنند و دیگران را به انانیت و نفسانیت خود فرا میخوانند.2. روایات، تنها قیام هایی را باطل می شمارد که رهبر آن مدعی مهدویت باشد و به عنوان قائم آل محمد(عج) ، قیام کند. بنابراین منظور از نفی قیام کسانی است که خود را مهدی موعود معرفی میکنند، مانند مهدی عباسی در دوران خلافت بنی عباس. اینگونه روایات شیعیان را از بیعت با اینگونه قیامها بر حذر داشتهاند و فرمودهاند: هرگاه نشانههایی همچون قیام سفیانی واقع شد، اهل انقلاب باشید و قبل از هرگونه قیام و نهضتی باید شرایط و مقدمات قیام فراهم باشد. بنابراین روایات نهی از قیام قبل از قائم، نهی از همراهی در قیام هایی است که داعیه حکومت امام مهدی را دارند و نه نهی از تشکیل حکومت بر پایه قوانین اسلامی در عصر غیبت.3. همچنین این روایات، ناظر بر عدم همراهی با مدعیان دروغین مهدویت است. به این معنا که هرکس قبل از قیام قائم و امام مهدی، قیام کرد، با او همراهی نکنید.4. منظور از نهی از همراهی با پرچم های در این روایات، نهی از تشکیل حکومت در عصر غیبت نیست، بلکه به قرینه برخی از روایات هم خانواده، منظور، پرچم های باطل است. در روایتی از امام باقر علیه السلام، پرچم طاغوت، چنین معرفی شده:«… لَیْسَ مِنْ أَحَدٍ یَدْعُو إِلَى أَنْ یَخْرُجَ الدَّجَّالُ إِلَّا سَیَجِدُ مَنْ یُبَایِعُهُ وَ مَنْ رَفَعَ رَایَهَ ضَلَالَهٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ.»
(و تا هنگام ظهور) دجال است که مردم را به خویش دعوت کند و جمعى پیرو او شوند، و هر کس پرچم گمراهى برافرازد سرکش و باطل باشد.5. و اما مهمترین دلیل، در منابع حدیثی شیعه، این است که به حقانیت و هدایت یافتگی برخی از پرچم ها در عصر غیبت و قبل از ظهور، همچون قیام مردم مشرق زمین و ایران و خروج یمانی قبل از قیام قائم، اشاره شده است. این روایات خاص، روایات عام نهی از قیام قبل از ظهور را، تخصیص می زند. که در ادامه به طور مشخص، مورد اشاره قرار خواهد گرفت.روایات چهارگانه دال بر مشروعیت قیام در عصر غیبتروایات تایید قیام زید و قیام شهید فخ
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده:
«لا تَقُولُوا: خَرَجَ زَیدٌ فَإِنَّ زَیداً کانَ عالِماً وَ کانَ صَدُوقاً وَ لَم یَدعُکُم إِلى نَفسِهِ إِنَّما دَعاکُم إِلَى الرِّضَا مِن آلِ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله وَ لَو ظَهَرَ لَوَفَى بِما دَعاکُم إِلَیهِ إِنَّما خَرَجَ إِلى سُلطَانٍ مُجتَمِعٍ لِیَنقُضَه.»
نگوئید (اگر قیام در شرایط کنونى صحیح نیست، چرا) زید قیام کرد؟! زیرا زید، فردى دانشمند و راستگو بود و شما را براى به قدرت رسیدن خود، فرا نخواند؛ بلکه شما را به سوى فردى از خاندان پیامبر(ص) که براى امامت لایق بود، فرا خواند و اگر پیروز مىشد، به وعده خود وفادار بود. همچنین در حدیثى نقل شده که وقتى پیامبر صلى الله علیه و آله به «فخ» یعنى مکان شهادت حسین بن على بن حسن (شهید فخ) و اصحابش رسید، نماز خواند و گریست و سپس فرمود:
«نزل علىّ جبرئیل لما صلیت الرکعه الاولى فقال: إن رجلًا من ولدک یقتل فى هذا المکان، و أجر الشهید معه أجر شهیدین.»
پس از رکعت اوّل، جبرئیل بر من نازل شد و گفت: یکى از فرزندانت در این سرزمین کشته خواهد شد که اجر شهید با او، برابر دو شهید است.بنابراین پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بر مشروع بودن قیام های شیعی چون قیام زید و قیام شهید فخ، مهر تایید زدند و از این نوع قیام ها، دفاع کردند و اگر روایات نهی از قیام قبل از امام مهدی(عج)، مطلق بود، پس چرا از اینگونه قیام ها در روایات و احادیث، دفاع شده است؟روایات خروج مردی از قم
و نیز روایت مردی از اهل قم و کشور ایران، (رجل من اهل قم یدعو الی الحق)، که به تشکیل حکومت قبل از ظهور در ایران، اشاره دارد.
«رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ.»
بنابراین اگر روایات نافی قیام در عصر غیبت، اگر عام و همگانی بود و مسلمانان و شیعیان هیچ وظیفه ایی برای قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت ندارند، پس این گونه روایات، آن را تخصیص زده اند.روایات خروج مردم مشرق زمین
همچنین روایات خروج کنندگان قومی از مشرق زمین که در پی حق هستند. از جمله در روایتی از امام صادق علیه السلام، نقل شده:
«یَأْتِیَ قَوْمٌ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ وَ مَعَهُمْ رَایَاتٌ سُودٌ فَیَسْأَلُونَ الْحَقَّ فَلَا یُعْطَوْنَهُ فَیُقَاتِلُونَ وَ یُنْصَرُونَ فَیُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوا فَلَا یَقْبَلُونَ حَتَّى یَدْفَعُوهُ إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی فَیَمْلَؤُهَا قِسْطاً کَمَا مَلَئُوهَا جَوْراً فَمَنْ أَدْرَکَ ذَلِکَ مِنْکُمْ فَلْیَأْتِهِمْ وَ لَوْ حَبْواً عَلَى الثَّلْجِ.»
که کشته هایشان شهید، محسوب می شوند (قتلاهم شهداء)، و به حقانیت این قوم قبل از ظهور امام مهدی(عج) ، تصریح شده است. در روایتی از امام صادق علیه السلام، چنین نقل شده:
«کَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ یَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا یُعْطَوْنَهُ ثُمَّ یَطْلُبُونَهُ فَلَا یُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِکَ وَضَعُوا سُیُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَیُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا یَقْبَلُونَهُ حَتَّى یَقُومُوا وَ لَا یَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِکُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ لَاسْتَبْقَیْتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.»
توضیح بیشتر اینکه:در احادیث شیعه و اهل سنت، نقش زمینه سازی برای ظهور، به عهده قومی از مشرق زمین (ایرانیان) نهاده شده که با قیام مردی از قم (جاء رجل من اهل قم) آغاز و در ادامه توسط جانشین ایشان، رایۀ الخراسانی که به عنوان پرچم هدایت است و یاوران امام مهدی(عج) در این لشکرنیز حضور دارند (معهم نفر من اصحاب قائم)، توصیف شده اند و اولین شکست سفیانی را در عراق، به سفیانی تحمیل کرده و آنگاه پرچم خراسانی و ایرانیان، برای بیعت با حضرت، نزد امام مهدی(عج) ، فرستاده می شود.در روایتی از امام باقر علیه السلام. آن حضرت پس از بیان قتل و غارت کوفیان توسط سپاه سفیانی، فرموده اند:
«... فبینا هم کذلک اذ أقبَلت رایاتٌ مِن قِبَلِ خراسانَ و تَطوِی المنازلَ طیّاً حثیثاً و معهم نَفَرٌ من اصحابِ القائم.»
... در حالی که سپاه سفیانی مشغول قتل و غارت اهل کوفه است، به ناگاه پرچم هایی از سوی خراسان روی میآورند که به سرعت و شتابان منازل را میپیمایند. در میان آنان تعدادی از اصحاب امام مهدی(عج) نیز حضور دارند.پس، حضور اصحاب امام مهدی(عج) در میان سپاه خراسانی بهترین دلیل بر فضیلت محور بودن و حقانیت و هدایت یافتگی، قیام خراسانی است.همچنین حضور شعیب بن صالح به عنوان قائد و فرمانده لشکر خراسانی که حتی طبق روایات، بعد از ظهور به عنوان فرمانده و قائد امام مهدی(عج) ، منصوب خواهد شد. نیز بر هدایت یافته بودن پرچم خراسانی و ایرانیان، حکایت دارد.همچنین حمله لشکر خراسانی برای دفاع از کیان شیعه و حفظ مراکز مقدسه و عتبات عالیات در کوفه و نجف و دفع خطر لشکر سفیانی نیز دلیل و گواه محکمی بر حقانیت و هدایت پرچم خراسانی، می باشد.بنابراین همانطور که ذکر شد، لشکر خراسانی، متصف به حضور "نفر من اصحاب القائم"، " قتلاهم شهداء" و "رایات هدی" می باشد، که این نشان از هدایت یافتگی و حقانیت و هدایت پرچم لشکر خراسانی دارد. علاوه بر این، امامان معصوم(ع) در چند روایات با عبارت های مختلفی همچون، " فسارعوا اليه" ،" بهم ینصر الله امام الحق" و " فمن ادرک ذلک منکم فلیاتهم" به شیعیان سفارش می کنند که در یاری لشکر خراسانی و ایرانیان زمینه ساز ظهور، کوتاهی نکنند.روایات قیام یمانی
همچنین پرچم یمانی، به عنوان پرچم حق و هدایت و راه مستقیم (یدعو الی طریق المستقیم)، معرفی شده. که قبل از قیام امام مهدی(عج)، قیام می کند.امام باقر(ع) در این باره فرموده اند:
«… و لیس فی الرایاتِ رایهٌ أهدی من رایهِ الیمانیِّ هی رایهٌ هُدًی ِلأنّه یدعو الی صاحبِکم.»
… در میان پرچم ها پرچمی هدایت یافته تر از پرچم یمانی نیست او پرچم هدایت است، زیرا به سوی صاحب شما دعوت میکند. از مجموعه روایات، در می یابیم، که روایات نهی از قیام قبل از ظهور امام مهدی(عج)، تخصیص می یابند و باید با روایات هم خانواده، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. و نیز با توجه به فضای صدور روایات، منظور از پرچم در این دسته از روایات، نهی از تشکیل حکومت در عصر غیبت و پرچم های حق نیست، بلکه به قرینه برخی روایات دیگر، منظور پرچم های باطل است. همچنین در منابع حدیثی شیعه، به حقانیت و هدایت یافتگی برخی از پرچم ها در عصر غیبت و قبل از ظهور امام مهدی(عج)، چون قیام مردم مشرق زمین (ایران) و خروج یمانی قبل از قیام قائم، اشاره شده. بنابراین، این روایات خاص، روایات عام نهی از قیام قبل از ظهور را تخصیص می زند. علاوه بر اینکه در روایتی از امام باقر علیه السلام، پرچم طاغوت، چنین معرفی شده است:
«… لَیْسَ مِنْ أَحَدٍ یَدْعُو إِلَى أَنْ یَخْرُجَ الدَّجَّالُ إِلَّا سَیَجِدُ مَنْ یُبَایِعُهُ وَ مَنْ رَفَعَ رَایَهَ ضَلَالَهٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ.»
(و تا هنگام ظهور) دجال نیست جز کسی که مردم را به خویش دعوت کند و جمعى نیز پیرو او شوند، و هر کس پرچم گمراهى برافرازد سرکش و باطل باشد.از مجموعه روایات، در می یابیم، که روایات نهی از قیام قبل از ظهور امام مهدی(عج)، تخصیص می یابند و باید روایات هم خانواده، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. و نیز با توجه به فضای صدور روایات، منظور از پرچم در این دسته از روایات، نهی از تشکیل حکومت در عصر غیبت و پرچم های حق نیست، بلکه به قرینه برخی روایات دیگر، منظور پرچم های باطل است. همچنین در منابع حدیثی شیعه، به حقانیت و هدایت یافتگی برخی از پرچم ها در عصر غیبت و قبل از ظهور امام مهدی(عج)، همچون قیام مردم مشرق زمین (ایران) و خروج یمانی قبل از قیام قائم، اشاره شده لذا این روایات خاص، روایات عام نهی از قیام قبل از ظهور را، تخصیص می زند.حوزه
سه شنبه 12 خرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
نیمه شعبان روز بروز حضرت ولی عصر(عج) است نه روز تولد
حاج آقامجتبی تهرانی نیمه شعبان روز بروز حضرت ولی عصر عج است نه روز تولد شناسهٔ خبر 2766704 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 1 MB نیمه شعبان روز بروز آن حجت است نه اینکه نعوذ بالله روز خلقت و تولد آن حجت باشد و الا وجود مقدس امانقلاب ما شروع انقلاب بزرگ جهانی به پرچمداری امام عصر(عج) است
رحیمیان در همایش دکترین مهدویت انقلاب ما شروع انقلاب بزرگ جهانی به پرچمداری امام عصر عج است شناسهٔ خبر 2765067 - یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها تولیت مسجد مقدس جمکران گفت انقلاب ما محدود به مرزها نیست انقلاب ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهانویژگی های حضرت ولیعصر(عج) در روایات
سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۷ آیت الله مکارم شیرازی گفت حضرت ولیعصر عج با نور خود حیات دوباره به جامعه می بخشد و از طریق ایشان عدالت در جامعه برقرار می شود و ظلم و ستم و خرابی از بین می رود بنابراین حضرت ولیعصر عج مجری هدایت عدالت و معنویت هستند به گزارش گروه دریافت خبرگزارسفیانی؛ اولین دشمن امام عصر(عج) / فاصله خروج سفیانی تا قیام امام عصر(عج) چه مدت است؟
مباحث مهدویت-3 سفیانی اولین دشمن امام عصر عج فاصله خروج سفیانی تا قیام امام عصر عج چه مدت است سفیانی در ماه رجب خروج میکند و یمانی و خراسانی هم در این ماه قیام میکنند بعد در ماه رمضان ندای آسمانی شنیده میشود گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز- مصطفی امیری سفيانى پس از شكستبزرگترین وظیفه منتظران حضرت ولیعصر ارواحنا لهالفداء
گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره انتظار فرج بزرگترین وظیفه منتظران حضرت ولیعصر ارواحنا لهالفداء شناسهٔ خبر 2766962 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی بهمناسبت فرارسیدن نیمه شعبان سالروز ولادت حضرت ولیعصر عج گزیدهای از بیاناتراز قیام های نماز در چهار آیه قرآن
سیری در رازهای نماز راز قیام های نماز در چهار آیه قرآن راز و تأویل قیام عبارت است از اعلام آمادگی پیکار با دشمن با نیرویی که او را بترساند و ایستادگی در برابر هر بلای آشکار زیرا نماز از چیزهایی است که می توان از آن در پدیده های سخت و ناراحتی های غمبار کمک گرفت به گزارش سرویس دنامۀ آیت الله حکیم به مجلس اعلای شیعیان مشروعیت داد
به مناسبت سالروز تأسیس مجلس اعلای شیعیان لبنان نامۀ آیت الله حکیم به مجلس اعلای شیعیان مشروعیت داد شناسهٔ خبر 2667270 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان امام موسی صدر برای تأسیس مجلس اعلای شیعیان با چالشهای فراوانی رو به رو بودند از جمله مخالفت برخی از شگناهی که باعث حامله شدن دست ها در روز قیامت می شود
ادعای یک عالم ترکیه ای گناهی که باعث حامله شدن دست ها در روز قیامت می شود این مسئله در شبکه های اجتماعی با واکنش شدیدی مواجه شده و به موضعگیری کاربران منتهی شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از روزنامه لبنانی الدیار یکی عالم ترکیه ای ادعا کرده مردانی که بهعذر بی حاصل در قیامت
عذر بی حاصل در قیامت در قیامت هیچ كس به درد هیچ كس نخواهد خورد در آنجا هر کس خودش تنها با اعمال خود می ماند و شفاعت نیز در هر حالتی پذیرفته نیست روز قیامت از جاهایی است که در آن عذرخواهی کردن و توبه و اظهار پشیمانی هیچ فایده ای ندارد یَا أَیُّهَا الَّذِینَ كَفَرُوا لَا تَعْتَذپنجمین روز مسابقات قرآن برگزار میشود/ فردا عصر مرحله فینال
با رقابت ۵ حافظ و ۱۳ قاری پنجمین روز مسابقات قرآن برگزار میشود فردا عصر مرحله فینال شناسهٔ خبر 2586459 - چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی پنجمین روز مسابقات بین المللی قرآن کریم عصر امروز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه با رقابت ۵ حافظ و ۱۳ قاری آشباهت امام عصر(ع) به ذوالقرنین
معارف شباهت امام عصر ع به ذوالقرنین مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه نوشته آیت اللّه سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى 1348 ـ 1301ق است به گزارش سرویس دینی جام نیوز "مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه نوشآفات غفلت در عصر غيبت
آفات غفلت در عصر غيبت متوجه باشيد قسم به خدا امام شما سالهايي از روزگارتان را در غيبت خواهد بود و شما مورد آزمايش سخت قرار خواهيد گرفت تا آنجا كه گفته ميشود او از دنيا رفت كشته شد به هلاكت رسيد از اصول مسلم دين مقدس اسلام و همة اديان آسماني مسألة ايمان به غيب است غيبدر عصر پست مدرنیسم حضرت علی اکبر(ع)الگوی مناسبی است/ جوان ما اسیر دجالها و ماهواره هاست
صالح نيا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در عصر پست مدرنیسم حضرت علی اکبر ع الگوی مناسبی است جوان ما اسیر دجالها و ماهواره هاست كارشناس در ایام پر فضیلت ماه شعبان و ایام شادی اهل بیت ع تولد سبط اکبر امام حسین ع حیدر کربلا علی اکبر ع که مصادف با هفته جوان است میرسیمدر حال بروزرسانی/آیتالله جنتی در همایش فرمانداران: اظهارنظر یکی از مسئولان مبنی بر گرفتن مجلس آینده دخالت در
در حال بروزرسانی آیتالله جنتی در همایش فرمانداران اظهارنظر یکی از مسئولان مبنی بر گرفتن مجلس آینده دخالت در انتخابات است کسانی که به فتنهگران مقام میدهند باید در قیامت جوابگو باشنددبیر شورای نگهبان گفت یکی از مسئولان چند وقت پیش اعلام کرد اگر مجلس را گرفتیم میتوانیم در این جآیتالله نوری همدانی در پیامی به همایش ملی ستارگان درخشان ورامین: قیام 15 خرداد خمیرمایه نهضت ملت ایران و روز
آیتالله نوری همدانی در پیامی به همایش ملی ستارگان درخشان ورامین قیام 15 خرداد خمیرمایه نهضت ملت ایران و روز بذر انقلاب اسلامی استآیتالله العظمی نوری همدانی در پیامی خطاب به همایش ملی ستارگان درخشان ورامین گفت قیام 15 خرداد خمیرمایه نهضت ملت ایران و روز بذر انقلاب اسلامی است ببه همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی صورت گرفت برگزاری نشست «از نهضت خمینی تا نهضت امام عصر (عج)» در
به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی صورت گرفتبرگزاری نشست از نهضت خمینی تا نهضت امام عصر عج در دانشگاه ارومیهنشست از نهضت امام خمینی ره تا نهضت امام عصر عج به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در دانشگاه ارومیه برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه صبح امدر سی و سومین «عصرانه ادبی فارس» «تاثیر امام خمینی (ره) بر شعر بعد از انقلاب» بررسی میشود
در سی و سومین عصرانه ادبی فارستاثیر امام خمینی ره بر شعر بعد از انقلاب بررسی میشودسی و سومین عصرانه ادبی فارس به بررسی تاثیر امام خمینی ره بر شعر بعد از انقلاب میپردازد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس سی و سومین «عصرانه ادبی فارس» با موضوع «-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها