تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798314177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راز قیام های نماز در چهار آیه قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


سیری در رازهای نماز؛
راز قیام های نماز در چهار آیه قرآن
راز و تأویل قیام عبارت است از اعلام آمادگی پیکار با دشمن با نیرویی که او را بترساند و ایستادگی در برابر هر بلای آشکار. زیرا نماز از چیزهایی است که می توان از آن در پدیده های سخت و ناراحتی های غمبار کمک گرفت.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، همان گونه که نماز دارای ذکر و قول است، دارای حال و فعل نیز هست و هر یک از این ها سرّ و نهانی دارد زیرا جای جای نماز رازمند است. قبلا گذشت که تنها راه بیان راز نماز، کشف و شهود صحیح یا نقل معتبر است زیرا اولا برای عقل که گرد کعبه کلیات می گردد راهی جهت سعی بین مصادیق جزیی وجود ندارد. ثانیا لازم است هر مصداق جزیی که از طریف کشف و شهود یا از راه نقل معتبر به دست آمده، ناقض و شکننده حکم کلی معقول و برهانی نباشد.   توجیهاتی که برای حال نمازگزار بیان می شود مانند قیام و ... اختصاصی به نماز ندارد چون این افعال در سایر عبادات نیز وجود دارد مانند وقوف در عرفات و مشعرالحرام و نیز طواف و سعی، زیرا برخی چیزها که به وسیله آن ها افعال و احوال نماز توجیه می گردد در مناسک حج و عمره و مانند آن نیز جاری است.   مهم نصّی است که در بیان اسرار نماز در شب معراج وارد شده که در این نوشته برخی از آن را می آوریم سپس به آنچه امکان توجیه دارد اشاره خواهیم کرد.     پاسخ معصوم (ع) به پرسشی درباره تعداد رکعت ها و سجده های نماز در کتاب "علل الشرایع" از حضرت ابی الحسن موسی بن جعفر علیه السلام روایت شده که از حضرت پرسیدند: چگونه نماز یک رکعت و دو سجده است؟ - یعنی چگونه در هر رکعت، یک رکوع و دو سجده واجب است؟ - و چرا وقتی دو سجده به پایان رسید دو رکعت تمام نشده است؟ فرمود: وقتی از چیزی پرسیدی قلبت را از هر چیزی تهی کن تا پاسخ آن را بفهمی. در حقیقت نخستین نمازی که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آن را بجا آورد در آسمان و در برابر خداوند متعال، جلوی عرش او برگزار شد؛ "فقال اوّل صلاه صلّاها رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم انّما صلّاها فی السّماء بین یدی الله تعالی قدّام عرشه جل جلاله ..." صاد، سرچشمه آب حیات است.     از این حدیث استفاده می شود اصطلاح "صاد" در روایت که پیامبر (ص) مأمور شد از آن وضو بگیرد و غسل کند،  همان چشمه ای است که از رکن عرش سرچشمه می گیرد و به آن "آب حیات" می گویند. "صاد" همان چیزی است که خداوند با اشاره به آن فرمود: "ص والقرآن ذی الذکر" و نیز استفاده می شود که همه حالات رسول خدا (ص) از قیام، رکوع، سجود، نشستن و ایستادن به وحی الهی صورت گرفته و هر حالتی دارای ذکر و قول است؛ چنان که از کتاب"دعوات" قطب راوندی از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم رسیده است که فرمود: جبرئیل از من خواست تا قرآن را - کنایه از قرائت حمد و سوره-  ایستاده بخوانم و حمد خدا را در حال رکوع بیان کنم و تسبیح او را در حال سجده انجام دهم و در حال نشسته دعا بخوانم؛ " اَمرنی جِبرئیلُ اَن اَقرء القُرآنَ قائما وَ اَن اَحمده راکعا وَ اَن اُسبّحه ساجدا وَ اَن اَدعوهُ جالِسا"       شرافت عبادت انسان به فرشتگان در کلام امیرالمؤمنین (ع) نیز روایت دیگری وارد شده که از آن هم استفاده می شود که برای ایستادن در نماز ذکر ویژه ای است. انسان چون خود وجود جامعی است که همه حضرات خمس را گرد آورده است، دارای همه حالاتی است که فرشتگان دارند ولی فرشتگان دارای این مقام جمعی نیستند زیرا امیر بیان در حقّ فرشتگان می فرماید: " اِنّ منهم سجود لا یرکعون و رکوع لا ینتصبون و صافّون لا یتزایلون" برخی از فرشتگان در حال سجودند رکوع نمی کنند و برخی در حال رکوعند برپا نمی ایستند و گروهی در صف ایستاده اند از جای خود بیرون نمی روند ... ولی انسان گاهی برپا می ایستد، گاه رکوع می کند و زمانی به سجده می رود. در حالی می نشیند و گاه از حالت نشسته به قیام برمی گردد همان طور که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در معراج انجام داد. چون روایتی درباره سرّ رکوع آمده که تأویلش این است: خدایا به یکتایی تو ایمان دارم گرچه گردنم را بزنی: آمنتُ بِوَحدانیّتک وَ لَو ضَربتَ عُنُقی" این خود نموداری است از سایر احوال و اجزای نماز چون قیام، قعود و ...       راز و تأویل قیام در نماز چیست؟ بر این پایه ممکن است گفته شود راز و تأویل قیام عبارت است از اعلام آمادگی پیکار با دشمن با نیرویی که او را بترساند و ایستادگی در برابر هر بلای آشکار. زیرا نماز از چیزهایی است که  می توان از آن در پدیده های سخت و ناراحتی های غمبار کمک گرفت، چنان که فرمود: "وَاستَعینوا بِالصَّبرِ و الصّلوه وَ اِنّها لَکَبیره اِلّا عَلی الخاشِعین / از شکیبایی و نماز یاری جویید و به راستی این کار گران است مگر بر فروتنان" همچنین اعلام فرمود: "قوموا لله قانتین / برای خدا بپا ایستید و قنوت او گویید" نیز درباره اعلام به بندگی و اطاعت فرمود: "یا ایّها الّذین آمنوا کونوا قوّامین بالقسط شهداء لله / ای کسانی که ایمان آورده اید پیوسته به عدالت قیام کنید و برای خدا گواهی دهید" و فرمود: "... کونوا قوّامین لله شهداء بالقسط /  پیوسته برای خدا قیام نمایید و گواهان عدالت باشید."     پوشیده نیست آن کس که تنها مراقبت از قیام برای خدا دارد سرانجام برپادارنده عدالت خواهد بود و در مرحله بعد دربرپا داشتن عدالت استوارتر و کوشاتر خواهد شد و به اصطلاح "قوّام" می گردد و بالاخره در مرحله پایانی،  مظهر "قیّوم" می شود و به تبع و عَرَض روی مردم به سوی او متوجه می گردد چنان که در واقع و بالاصاله رو به جانب حیّ قیوم می کنند و تنها قصد او را دارند.     غرض این که: اگر در گفتگوها از شکیبایی، بردباری، تلاش، جهاد و اجتهاد به "قیام" تعبیر می شود برای آن است که حالت ایستادن، نیرومندترین حالت برای انسان است که می تواند برای دفاع یا حمله و هجوم تصمیم بگیرد. همچنین کشف و شهود ملکوتی را همواره به تناسب حالاتی که در مقابل خدا برای انسان پیش می آید مانند حضور در پیشگاه خدا، فرمانبرداری از امر او اظهار خواری در آستان او و منتظر فرمان او بودن به قیام یا رکوع یا سجود یا جلوس تشبیه می کنند.   کتاب رازهای نماز/آیت الله جوادی آملی



۰۵/۰۳/۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن