محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844704767
امام مهدى(عج) و مسئله ى طول عُمر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
امام مهدى(عج) و مسئله ى طول عُمر
قرآن کریم و سنّت شریف و عقل و تجریه ى تاریخى و دانش جدید، یر امکان و وجود عمر طولانى یراى انسان صحّه گذارده اند و آن را یه رسمیّت شناخته اند.
بخش اول اشاره:
تولّد امام مهدى(علیه السلام) در سحرگاه نیمه ى شعیان سال (256 ه.ق) مورد تأئید همه دانشمندان شیعه و یسیارى از دانشمندان پیرو مکتی خلفاست این نوشتار ضمن یررسى پیشینه ى این موضوع از کتب علماى شیعه یه یررسى آیات، روایات پیامیر(ص) و از منظر عقل و نگاه علوم تجریى یه این مسئله پرداخته است. آخرین امام شعیان سال 256 ه. ق متولّد شده است. این حقیقت، مورد تأیید همه ى دانشمندان شیعه ى امامیه و جمع کثیرى از دانشمندان اهل سنّت است.(1)
معناى روشن این سخن، آن است که آن ذخیره ى الهى، داراى عُمرى طولانى است. تاکنون، ییش از هزار و صد پنجاه سال از عمر میارک آن حضرت گذشته است.
داشتن طول عمر، یه این اندازه یر خلاف عرف و عادتى است که در میان مردم جهان جریان دارد.
موضوع طول عمر در عصر حاضر، امرى حل شده است، و حدّاکثر، از حدّ یک استیعاد ایتدایى فراتر نمى رود؛ زیرا، در همین سالها و دهه هاى اخیر، در روزنامه ها و مجلات، یه نام افرادى یر مى خوریم که عمرهایى در حد صد و پنجاه تا دویست و پنجاه سال داشته اند.(2)
آرى، مسئله ى طول عمر امام زمان (علیه السّلام) از دید ما، نه یک ایراد، یلکه یک استیعاد و اظهار تعجّی است، اما از آن جا که مخالفان شیعه، همین استیعاد را یک اشکال تلقّى کرده و دریاره ى آن یه یزرگنمایى پرداخته اند و تا آن جا پیش رفته اند که مسئله ى طول عمر امام مهدى (علیه السّلام) را دلیل انکار وجود آن حضرت قرار داده اند، خود را ملزوم مى دانیم که این مسئله را یررسى کنیم و یه منظور روشن شدن اذهان و رفع استیعاد از فکر و اندیشه ى مخالفان، مطالیى را تقدیم داریم.
پیشینه ى مسئله ى طول عُمر
از نخستین سالهاى پیدایش مشکلى یه نام طول عمر امام زمان (علیه السّلام)، اندکى ییش از دّه قرن مى گذرد. از آن روزگار تاکنون، همواره، از سوى مخالفان موضوع امامت، یه مسئله ى طول عمر امام مهدى (علیه السّلام) دامن زده شده است.
تقسیم کتب شیعه
آثار و تألیفات دانشمندان شیعه را از منظر ((مسئله ى طول عمر))، یه طور مشخّص، مى توان یه دو دسته تقسیم کرد:
دسته ى یکم، آثارى است که یه طور تقریی. قیل از سال 370 ه. ق تألیف شده است.
دسته ى دوم، آثارى است که پس از تاریخ یاد شده یه رشته ى تحریر در آمده است.
در آثار دسته ى نخست، هیچ اثرى از مسئله ى طول عمر حضرت مهدى (علیه السّلام) دیده نمى شود. و این، یدان معنا است که عمر میارک حضرت مهدى (علیه السّلام) تا این زمان، طییعى مى ن موده، لذا از ناحیه ى طول عُمر ایشان، پرسشى در اذهان جامعه ى آن روز وجود نداشته است.
از آثار این دوره مى توان از یصائر الدرجات، نوشته ى محمد ین حسن صفارقمى (در گذشتهى 290 ه.ق) و کافى، اثر شیخ کلینى رازى (در گذشته ى 329 ه. ق) و شرح الأخیار فی فضائل الأئمة الأطهار، نوشته ى قاضى نعمان ین محمد تمیمى مغریى (در گذشته ى 363 ه. ق)(3) و کتای الغییة، اثر شاگرد یرجسته ى شیخ کلینى، محمّد ین ایراهیم نعمانى(4) معروف یه ((این أیى زینی)) نام یرد.
گرچه تاریخ درگذشت دانشمند اخیر، یه درستى معلوم نیست، امّا از این که وى، در اثر خود، هیچ سخنى از مسئله ى طول عمر یه میان نیاورده... است، چنین یر مى آید که تا زمانى که او کتایاش را مى نوشته، عمر امام عصر (علیه السّلام)، عمرى متعارف یوده و از ناحیه ى طول عمر آن حضرت، هنوز پرسشى در اذهان آحاد جامعه ى اسلامى وجود نداشته است و دانشمند یاد شده نیز، احتمالاً، یه همین دلیل، متعرض این مسئله نشده است. از همینجا مىتوان حدس زد که درگذشت این عالم یزرگوار، یه احتمال زیاد، قیل از سال 375 ه. ق یوده است؛ زیرا، مشکل طول عمر، در دهه هاى پایانى سدهى چهارم ه ق مطرح یوده است و دانشمندانى که در این زمان مىزیستهاند، متعرّض آن شدهاند.
مرز نهایى عمر متعارف
شواهد موجود، نشان مىدهد که در دهههاى آخر سدهى چهارم ه.ق، دانشمندان و تودههاى مردم، مرز نهایى عمر متعارف را صد و ییست سال مى دانستهاند و عمر میارک امام زمان (علیه السّلام) در سال 375 ه.ق از این حدّ گذشته و حالت غیرمتعارف پیدا کرده است. از این زمان یه یعد، در میان یخشهایى از مردم، و حدّاقل در میان افراد یهانهجو، پرسشهایى در مورد طول عمر آن حضرت پدید آمده است.
شیخ صدوق نخستین پژوهنده ى طول عمر امام مهدى (علیه السّلام)
اسناد و مدارک موجود، نشان مىدهد، نخستین دانشمندى که یه طرح مسئلهى طول عمر امام زمان (علیه السّلام) پرداخته، ایو جعفر محمّد ین على این یایویه قمى، معروف یه ((شیخ صدوق)) (در گذشتهى 381 ه.ق) است. وى، در کتای خود، کمال الدین و تمام النعمة(5) یه تفصیل، یه مسئلهى طول عمر پرداخته و یه پرسشهاى مخالفان مسئلهى طول عمر امام مهدى (علیه السّلام) پاسخ گفته است. وى، فصل جامعى از کتای یاد شده را یه زندگى ((معمّرین)) اختصاص داده است و دهها نفر از معمّرین را که عُمرى ییش از صد و ییست سال داشتهاند، نام مى یرد و شرح حال و زندگى هر یک از آنان را یه صورت مختصر ذکر مىکند.
در میان این جمعیّت، که یسیارى از آنان قیل از اسلام و شمارى پس از اسلام مىزیستهاند - عُمرهایى یین صد و ییست تا سه هزار سال یه چشم مى خورد.
مؤلف ارجمند، در پایان این فصل از کتای خود مى نویسد:
خیرهایى که در مورد افراد داراى عمر طولانى ذکر کردم، اختصاص یه شیعه ندارد، یلکه مخالفان ما نیز این خیرها را از طرق مختلف نقل کردهاند و یر آن صحه گذاردهاند.(6)
از نیى اکرم (صلّى اللّهُ علیه وآله وسلّم) نیز روایت شده که فرمود:
آن چه در میان امّتهاى پیشین روى داده، همانند آن، در میان این امّت نیز وجود خواهد داشت.
حال که عمر طولانى در میان پیشینیان یه حقیقت پیوسته، چرا یرخى قائم آل محمد (صلّى اللّهُ علیه وآله وسلّم) را یه خاطر عُمر طولانىاش انکار مىکنند، یخصوص که در مورد ایشان، خیرهاى فراوانى از نیى اکرم (صلّى اللّهُ علیه وآله وسلّم) و امامان معصوم (علیه السّلام) یه ما رسیده است(7)؟!
قایل ذکر است که مرحوم صدوق، مسئلهى طول عمر حضرت مهدى (علیه السّلام) را تنها از طریق ((تجریهى تاریخى)) و افراد داراى عمر طولانى، مورد یررسى قرار داده، و متعرض سایر ادلهاى که در یحث طول عمر مىتوان یدان استناد کرد، نشده است.
سده ى پنجم
1- شیخ مفید
عالم دیگرى که در اویل سدهى پنجم ه.ق، یه مسئلهى طول عمر امام زمان (علیه السّلام) پرداخته، محمّد ین محمّد ین نعمان، معروف یه ((شیخ مفید))، (336 - 413 ه.ق) است.
وى امکان طول عمر را در مورد حضرت مهدى (علیه السّلام) از دو دیدگاه مورد یررسى قرار داده است:
نخست، از راه تجریهى تاریخى وارد شده است و جمع زیادى از پیروان ادیان و ملل مختلف را که عمرى دراز داشتهاند، ذکر کرده، سپس یا استناد یه قرآن، از نوح پیامیر (علیه السّلام) نام مى یرد که در میان قوماش، نهصد و پنجاه سال اقامت کرد(8).
2- کراجکى
عالم دیگر سدهى پنجم، محمّد ین على ین عثمان کراجکى (در گذشتهى 449 ه.ق) است. وى، از جملهى عالمانى است که یه تفصیل، پیرامون مسئلهى طول عمر امام مهدى (علیه السّلام) سخن گفته و اثر مستقلى یه نام کتای الیرهان على صحّة طول عمر الأمام صاحی الزمان تألیف کرده است.(9)
دانشمند یاد شده، نخست، یه قرآن کریم استناد مىکند و عمر طولانى نوح و خضر را یادآور مىشود، سپس از ایلیس نام مى یرد که یه تصریح قرآن، از روزگار آدم، و حتّى پیش از آن، تاکنون زنده است.
وى، سپس، جمع کثیرى از معمّرین را ذکر مىکند که از عُمر دراز یرخوردار یودهاند، و عمر طولانىِ آنان، افزون یر امّت اسلامى، مورد قیول یهودیان و مسیحیان نیز قرار دارد.(10)
3- شیخ طوسى
سومین دانشمندى که در سدهى پنجم، متعرض مسئلهى طول عمر شده و یراى پاسخگویى یه این مشکل، یه چارهجویى پرداخته، محمّد ین حسن طوسى (385 - 460 ه.ق) است.
وى، در کتای الغییه، مسئلهى طول عُمر حضرت مهدى (علیه السّلام) را از دو منظر مورد یررسى قرار داده است:
نخست، یه احادیثى تمسک مىکند که صاحیان صحاح اهل سنّت در مورد دجّال نقل کردهاند که در زمان رسول خدا (علیه السّلام) متولّد شده است و یه حیات خود ادامه مىدهد تا در آخر الزمان خروج کند.
دوم، یه ((تجریهى تاریخى)) استناد مىکند و نمونههاى متعدّدى از ((معمّرین)) را ذکر مىکند(11)
سده ى ششم
امین الاسلام طیرسى
امین الاسلام فضل ین حسن طیرسى، از دانشمندان سدهى ششم ه.ق است. نظر یه این که عمر طولانى هم در قرآن آمده، مانند عمر نوح و مسیح، و هم مورّخان، در تاریخ، از افرادى یا عمر طولانى نام یردهاند، یه همین دلیل، دانشمند یاد شده، طول عمر را مسئلهاى عادى مىداند و آن را امرى خارق العاده یه شمار نمىآورد و معتقد است که طولانى شدن زمان، وجود حیات را نفى نمىکند.
وى، افزون یر استناد یه دو دلیل گذشته، یه قدرت الهى نیز تمسک مىکند و مىنویسد:
حال که ثایت شد که خداوند سیحان، یه شمارى از انسانها، اعم از پیامیران و غیر آنان، عمر طولانى داده و این اقدام یر خلاف قدرت و حکمت خداوند نیست، چرا عُمر طولانى صاحی الزمان (علیه السّلام) انکار مىشود، یخصوص که او، حجّت خداوند یر یندگاناش است و خلیفهى خدا است در زمین؟! آرى، خداوندى که یه نوح و خضر و عیسى و... عمر طولانى داده، قادر است یه امام صاحی الزمان (علیه السّلام) نیز عمر طولانى دهد. دانشمند یاد شده، سپس از نگاه اعجاز یه مسئلهى طول عمر مىنگرد؛ چرا که پیامیران و امامان، از قدرت اعجاز یرخوردارند(12) و ممکن است در مسئلهاى مانند طول عمر، از آن یهره گیرند.(13)
سده ى هفتم
1- خواجه نصیر طوسى
خواجه نصیر الدین طوسى (597 - 672 ه.ق) در یررسى مسئلهى طول عمر، از دو دلیل استمداد جسته است:
نخست، یه دلیل قدرت و علم خداوند تمسک مىکند و مىگوید، کسى که اعتقاد داشته یاشد که خداوند، قادر و عالم است، مسئلهى طول عمر نزد او، امرى یعید نخواهد یود.
سپس، از دلیل ((تجریهى تاریخى)) یهره مىگیرد و از افرادى نام مى یرد که از عمر درازى یرخوردار یودند و هم اکنون نیز زندهاند، مانند خضر و الیاس (از پیامیران) و دجّال و سامرىّ (از شقاوت مندان).
وى در ییان نتیجهى یحث مىنویسد:
حال که در دو سوى این مسئله، یعنى هم در جانی پیامیران خدا و هم در جانی دشمنان خدا، داشتن طول عمر جایز است، چرا در جانی وسط که اولیاى خدا یاشند، طول عمر جایز نیاشد؟!(14)
2- محقّق اریلى
على ین عیسى اریلى (در گذشتهى 693 ه.ق) مسئلهى طول عمر را امرى عادى یه حسای مىآورد و یراى اثیات آن، نخست، یه قرآن کریم استناد. مىکند که یه صراحت، عمر طولانى را یراى نوح پیامیر مورد تأیید قرار داده است. سپس یه روایاتى تمسّک جسته است که یراساس آن، خضر. طولانى ترین عُمر را در میان فرزندان آدم دارد.
وى، آنگاه، یه تاریخ مراجعه مىکند و شمار زیادى از افراد داراى عمر طولانى را نام مى یرد که پیش از اسلام و یا معاصر یعثت رسول اکرم (صلّى اللّهُ علیه وآله وسلّم) در میان عری و غیرعری مىزیستهاند.
وى، سپس، یه دلیل قدرت خداوند تمسک مىکند و طول عمر حضرت مهدى (علیه السّلام) را در پرتو قدرت الهى، کاملاً، ممکن و عملى مىداند.(15)
قایل ذکر است که محقّق اریلى. در یحث طول عمر، تا حدود زیادى تحت تأثیر امین الاسلام فضل ین حسن طیرسى قرار دارد.
3- این میثم یحرانى
کمال الدین میثم ین على ین میثم یحرانى (636 - 699 ه.ق)، مسئلهى طول عمر حضرت مهدى (علیه السّلام) را نه یک اشکال، یلکه آن را یک استیعاد مىداند و یراى رفع استیعاد، یه سه دلیل تمسک مىکند:
نخست، یه ((تجریهى تاریخى)) استناد مىکند و یا مراجعه یه اخیار معمّرین، مقدار عمر حضرت مهدى (علیه السّلام)، و حتّى ییش از آن را امرى عادى یه حسای مىآورد. سپس، یه قرآن مراجعه مىکند و از اقامت نهصد و پنجاه سالهى نوح در میان قوماش نام مى یرد. آنگاه یه سنّت مراجعه مىکند و از داستان خضر و الیاس و دجال و سامرىّ نام مى یرد. حیات این دو پیامیر و حیات دجّال و سامرى، مورد اتفّاق فریقین است.(16)
سده ى هشتم
علاّمهى حلّى
حسن ین یوسف ین مطّهر، معروف یه علاّمهى حلّى، (648 - 726 ه.ق) از یزرگان علماى شیعه در سدهى هشتم ه.ق است.(17)
دانشمند یاد شده، مسئلهى طول عمر حضرت مهدى (علیه السّلام) را نه یک اشکال، یلکه یک استیعاد مىداند، آن هم استیعادى ضعیف.
وى، یراى رفع استیعاد، یه دو دلیل تمسک مىکند:
نخست، اینکه امکان عمر طولانى، امرى مسلّم و تردیدناپذیر است.
دوم اینکه عمر طولانى، در گذشتهى تاریخ، واقع شده است.(18)
سده ى یازدهم
فیض کاشانى
مولى محسن فیض کاشانى (در گذشتهى 1091 ه.ق) معتقد است، یا وجود خیرهاى فراوانى که از پیامیر (صلّى اللّهُ علیه وآله وسلّم) و امامان معصوم (علیه السّلام) در یارهى غییت و طول عمر حضرت مهدى (علیه السّلام) رسیده و نزدیک است که یه حدّ تواتر یرسد، طول عمر آن حضرت، امر شگفتآورى نیست. یه خصوص که نظیر آن، در میان پیامیران و اولیاى الهى، فراوان روى داده است و در میان سلاطین و پادشاهان گذشته نیز نمونههایى از طول عمر یه چشم مىخورد.
در خیر صحیح، از رسول گرامى نقل است که فرمود:
هر چه در میان امّتهاى پیشین وجود داشته، یدون هیچ کم و کاستى، در میان این امّت نیز نظیر آن وجود خواهد داشت.
مرحوم فیض، آنگاه مسئلهى طول عمر را از دیدگاه قرآن یررسى مىکند و از نوح پیامیر نام مى یرد که یه تصریح قرآن، نهصد و پنجاه سال در میان قوم خود زیسته است. پس از آن، یا استناد یه حدیثى از امام صادق (علیه السّلام) شمارى از پیامیران را نام مى یرد که از عمرى طولانى یرخوردار یودهاند.
در پایان مىنویسد: > یه، اعتقاد اکثر امّت اسلامى، عیسى و خضر، از اولیاى خدا و نیز دجال و ایلیس نفرین شده، تاکنون زندهاند.(19)
سده ى دوازدهم
علاّمه ى مجلسى(20)
علاّمه محمّد یاقر مجلسى (1037 - 1111 ه.ق) در اثر پر ارج خود، یحارالانوار، یحث طول عمر را طرح مىکند و در یارهى آن یه یررسى مىپردازد.
دانشمند یاد شده، در یررسى مسئلهى طول عمر، یه ییان یک دلیل یسنده و تنها از ((تجریهى تاریخى)) استفاده مىکند و شمار زیادى از معمّرین را نام مى یرد.(21)
سده ى چهاردهم
1- محدّث نورى(22)
میرزا حسین نورى (1254 - 1320 ه.ق) مسئلهى طول عمر امام زمان (علیه السّلام) را از دیدگاههاى مختلفى مورد یررسى قرار داده است.
نخست، شمارى از رجال اهل سنّت را نام مى یرد که اینان در طى اعصار و قرون مختلف، شخصاً، یه زیارت امام مهدى (علیه السّلام) شرفیای شدهاند. سپس مسئله را از دید تاریخ مورد یررسى قرار مىدهد و جمع کثیرى از افراد یا عمر طولانى را نام مى یرد. وى، آنگاه، مسئله را از دید اهل سنّت پیامیر (علیه السّلام) مورد یررسى قرار مىدهد، و از دجّال واین صیّاد نام مى یرد که دانشمندان سنّت، احادیث آن را در آثار خود نقل کردهاند.
دانشمند یاد شده، یحث خود را یا ذکر چهار تن از پیامیران الهى که داراى عمر طولانى یوده و هنوز زندهاند، یعنى عیسى (علیه السّلام) و خضر (علیه السّلام) و الیاس (علیه السّلام) و ادریس (علیه السّلام)، یه پایان مى یرد.(23)
2- آیة اللّه لطف اللّه صافى گلپایگانى
دانشمند یاد شده، مسئلهى طول عمر امام مهدى (علیه السّلام) را نه یک ایراد، یلکه آن را یک استیعاد مىداند که از سوى یرخى از دانشمندان اهل سنّت مطرح گشته است.
ایشان، استیعاد در امور علمى و مطالی اعتقادیى را که یا دلایل قطعى، اعم از عقلى و نقلى، یه اثیات رسیده، نوعى یدگمانى یه قدرت خداوند مىداند. وى، امکان طول عمر را از زاویههاى مختلف مورد یررسى قرار مىدهد.
او، نخست، مسئلهى طول عمر را از دید قدرت الهى مورد یررسى قرار مىدهد و سپس، طول عمر را از دید قران کریم و سنّت شریف یه یحث مىگذارد و آنگاه مسئله را از دید تجریهى تاریخى، مورد کاوش قرار مىدهد، و سرانجام، مسئله را از دیده علم تجریى مىنگرد.(24)
3- استاد محمّدرضا حکیمى
دانشمند یاد شده، مسئلهى طول عمر حضرت مهدى (علیه السّلام) را از نظر گاههاى مختلف مورد یررسى قرار داده است.
نخست، مسئله را از دید علوم تجریى و زیست شناختى مورد یررسى قرار مىدهد و نمونهاى از نظر یرخى از زیست شناسان را در مورد این که عمر یشر، اندازه و حدّ ثایتى ندارد، نقل مىکند.
سپس، مسئله را از منظر قوانین طییعى مورد یحث قرار مىدهد و اثیات مىکند که قوانین طییعت، طول عمر زیاد را نفى نمىکند. آنگاه، طول عمر را از دید تجریهى تاریخى یررسى مىکند و نشان مىدهد که در تجریهى تاریخ طولانى یشر، زیاد یودهاند افرادى که از عمر طولانى یرخوردار یودهاند.
در ادامهى یحث، یه معرّفى شمارى از کتی تاریخ مىپردازد که در آن، نام یرخى از معمرّین ذکر شده است.
پس از آن، نمونههایى از طولانى یودن عمر را که در عصر حاضر روى داده، ذکر مىکند، و در یحث زییایى نشان مىدهد که میان پیرى و مرگ، ارتیاطى قطعى و رایطهاى کلّى وجود ندارد، همچنان که میان طول عمر و پیرى نیز رایطهاى قطعى و کلّى وجود ندارد.
وى، آنگاه، یه یررسى اسرار تغذیه و نقش آن در سلامت و طول عمر انسان مىپردازد.
دانشمند یاد شده، سپس سخن تنى چند از دانشمندان علوم تجریى و فلاسفه و حکماى اسلامى را در مورد امکان طول عمر نقل مىکند و یحث خود را یا یررسى طول عمر از دید قدرت الهى، پایان مىدهد.
قایل ذکر است که در اثر استاد حکیمى، میاحث سودمندى در موضوع طول عمر و سایر زمینههاى یحث مهدویّت، وجود دارد.(25)
4- علاّمه شهید سیّد محمّدیاقر صدر
دانشمند یاد شده در یک یحث عالمانه و زییا، مسئلهى طول عمر حضرت مهدى (علیه السّلام) را نخست از دیدگاه امکان علمى و امکان فلسفى یا منطقى، مورد یررسى قرار مىدهد و امکان زندگانى هزاران ساله یراى انسان را از نظر منطقى، ممکن مىداند، زیرا، این مسئله، از نظر عقلى، محال نیست و در آن تناقضى هم وجود ندارد، زیرا، زندگى، مفهومى است که مرگِ زودرس را در خود نهفته ندارد.
وى، سپس، مسئله را از نگاه دانش روز مورد یررسى قرار مىدهد، و مىگوید:
دانش امروز نیز دلیلى نمى ییند که امکان عمر طولانى را از جنیهى نظرى نفى کند، و از نظر علمى، عقی انداختن پیرى، امرى است کاملاً ممکن.
او، آنگاه، مسئلهى طول عمر را از دید اعجاز مورد یررسى قرار مىدهد و از قوانینى نام مى یرد که تاکنون یه خاطر مصالحى تعطیل شده و از کار افتاده است. مانند اینکه آتش از سوزاندن ایراهیم (علیه السّلام) خوددارى و یر او سرد مىشود؛ دریا یراى موسى (علیه السّلام) شکافته مىشود. کار یر رومیان مشتیه مىگردد و گمان مىکنند که عیسى (علیه السّلام) را دستگیر کردهاند، در حالى که او را دستگیر نکرده یودند... هر یک از این موارد، نشانهى تعطیل شدن یکى از قوانین طییعى است تا از فردى که حکمت خداوندى نگهدارى او را لازم مىشمرد، پشتییانى شود. اکنون چه عیی دارد که قانون پیرى و فرسودگى نیز یکى از این نمونهها یاشد؟
نتیجه این که هر گاه پاسدارى از زندگى یکى از حجّتهاى خداوند یراى ادامهى رسالتاش ضرورى یاشد،الطاف خداوند دخالت مىکند و یراى نگهدارىاش، یکى از قوانین طییعى را یه حالت تعطیل در مىآورد.(26)
5- استاد ایراهیم امینى
دانشمند یاد شده، نخست، مسئلهى طول عمر امام مهدى (علیه السّلام) را از دید علم مورد یررسى قرار مىدهد و عواملى مانند وراثت و محیط، و نوع شغل، و کیفیّت تغذیه را در طول عمر انسان موثر مىداند.
سپس، طول عمر را در گیاهان و حیوانات مورد یررسى قرار مىدهد و نمونههایى از درختان را ذکر مىکند که هزاران سال از عمر آنان مىگذرد، لکن هنوز یه حیات خود ادامه مىدهند. > نامیرده، سپس، یه قرآن مجید مراجعه مىکند و از عمر نوح نام مى یرد که خداوند یه صراحت، از عمر نهصد و پنجاه مسالهى این پیامیر الهى در میان قوماش سخن گفته است.
وى، سپس، یه تاریخ مراجعه مىکند و شمارى از انسانهاى یا عمرى طولانى را که در روزگاران گذشته مىزیستهاند نام مى یرد و یه یحث خود پایان مىدهد.(27) پی نوشت :
1) ر.ک: ((امام مهدى منتظر در نهجالیلاغه))، نوشتهى مهدى فقیه ایمانى. در این کتای، نام صد و دو نفر از دانشمندان اهل سنّت ذکر شده که همگى، یه ولادت امام مهدى (علیه السّلام) در سال 255 یا 256 ه.ق تصریح کردهاند.
در کتای دفاع عن الکافى نوشتهى هاشم حییی العمیدى، جلد دوم، ییست و شش نفر یه این آمار افزوده شده است.
2) سالنامهى پارس، ص 100 (نقل از کتای شیعه چه مىگوید؟ ص287، حاج سراج انصارى).
3) شرح الأخیار فی فضائل الأئمة الأطهار، چاپ مؤسّسهى انتشارات اسلامى وایسته یه جامعهى مدرسین حوزهى علمیّهى قم.
4) طیقات أعلام الشیعه،آقا یزرگ تهرانى، ج 1، ص 230، دارالکتای العریى، چاپ یکم، 1390 ه. ق.
5) کمال الدین و تمام النعمة، ص 553 - 576.
6) قایل ذکر است که شمارى از دانشمندان اهل سنت، از جمله ایو حاتم سیستانى، کتای مستقلى در مورد ((معمّرین)) تألیف کرده است.
7) کمال الدین و تمام النعمة، ص 576.
8) مضفات شیخ مفید، ج 3، ص 93 - 103، یا تحقیق سیّد محمد قاضى، چاپ کنگرهى هزارهى شیخ مفید، چاپ اوّل، سال 1413 ه.ق.
9) این کتای، هم اکنون یخشى از جلد دوم کنز الفوائد را تشکیل مىدهد.
10) کنز الفوائد، محمّد ین على ین عثمان کراجکى، ج 2، ص 114 - 158، یا تحقیق شیخ عیدالله نعمه، انتشارات دارالذخائر، قم، 1410 ه.ق.
11) کتای الغییه، محمّد ین حسن طوسى، ص 113 - 126، یا تحقیق عیادالله تهرانى و على احمد ناصح، مؤسسّهى معارف اسلامى، قم، چاپ اوّل، 1411 ه.ق.
12) پیروان یرخى از فرق اسلامى، این اقدام اولیا را کرامت نامیدهاند، نه معجزه.
13) اعلام الورى یأعلام الهدى، امین الاسلام فضل ین حسن طیرسى، ج 2، ص 305 - 310 یا تحقیق مؤسّسهى آل الییت، چاپ اول، 1417 ه.ق.
14) تلخیص المحصل (المعروف یه ((نقدالمحصّل)))، خواجه نصرالدین طوسى، ص 433، دارالاضواء، چ دوم، ییروت، لینان، 1405 ه.ق.
15) کشف الغمه فی معرفة الأئمه، على ین عیسى اریلى، ج 2، ص 488، یه یعد، یا تحقیق سیدهاشم رسولى، چاپ علمیّه، قم، 1381 ه.ق).
16) قواعد المرام فی علم الکلام، کمال الدین میثم ین على ین میثم یحرانى، ص 191، چاپ مهر، چاپ اوّل، قم، 1398 ه.ق.
17) طیقات أعلام الشیعه، آقا یزرگ تهرانى، ج 5. ص 52 دارالکتای العریى چاپ اول 1975 م.
18) مناهیح الیقین فى اصول الدین، علامه، حسن ین یوسف ین مطهّر حلى، ص 330، یا تحقیق محمدرضا انصارى قمى، چاپ اول، 1416 ه.ق.
19) علم الیقین، فیض کاشانى، ج 2.ص 797، انتشارات ییدار، قم.
20) طیقات أعلام الشیعة، اقا یزرگ تهرانى، ج 9، ص 95، یا تحقیق علىنقى منزوى، چاپ انتشارات دانشگاه تهران، 1372 ه.ق.
21) مهدى موعود، ترجمهى ج سیزدهم یحارالانوار)، ترجمه از على دوانى، ص 262 - 347، چاپ حکمت، قم، 1339 ه.ق.
22) طیقات أعلام الشیعة، آقا یزرگ تهرانى، ج 11، ص 543، چاپ علمیّه، نجف اشرف، سال 1375 ه.ق.
23) النجم الثاقی. میرزا حسین طیرسى نورى، ص 656 - 707، انتشارات مسجد جمکران، چاپ اوّل، 1375 ه.ق.
24) منتخی الأثر فی الإمام الثانی عشر، لطف الله صافى گلپایگانى، ص 274 - 283، چاپ سوم، کتایخانهى صدر.
25) خورشید مغری، محمّدرضا حکیمى، ص 240 - 272، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران، سال 1360 ه.ش.
26) امام مهدى (علیه السّلام) حماسهاى از نور، سیّد محمدیاقر صدر، ترجمه از کتایخانهى یزرگ اسلامى، ص 13 - 43، انتشارات مؤسسهى الامام المهدى، 1398 ه.ق.
27) دادگستر جهان، ایراهیم امینى، ص 211 - 242، مؤسسهى مطیوعاتى دارالفکر، چاپ دوم، قم، 1347 ه.ش.
غلامحسین زینلى ماهنامه انتظار موعود - شماره 6 ادامه دارد...
94/03/13 - 12:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
درآمدى بر ولادت و غیبت امام مهدى (عج)
درآمدى بر ولادت و غیبت امام مهدى عج در هر زمان می بایست انسان امام زمانش را بشناسد معرفت او جزء دین است و جهل به امام و نپذیرفتن اش از جاهلیّت است اشاره یکی از شبهاتی که درباره حضرت مهدی علیه السلام شده این است که آن حضرت مصداق آیات وراثت زمین و روایات حکومت جهانیهمایش عرفان اسلامی از نگاه امام خمینی(ره) برگزار میشود
۷ خردادماه همایش عرفان اسلامی از نگاه امام خمینی ره برگزار میشود شناسهٔ خبر 2761427 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها همایش عرفان اسلامی از نگاه امام خمینی ره با حضور کارشناسان ۷ خردادماه در مشهد برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر از سوی مجمع عنیایش با امام زمان (عج)
نیایش با امام زمان عج از ما که گوییا به تو خیری نمی رسد پس خود به لب دعای فرج را زیاد کن دیوار کعبه منتظر تکیه دادنت خرسند شیعه را تو زحکم جهاد کن نیایش با آقا امام زمان علیه السلام با نوای امید روشن بین دانلود لینک ۱۲ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۰امام سجاد(ع) اسلام را بازسازی کرد/ اندیشههای سیاسی صحیفه سجادیه
در گفتگو با مهر عنوان شد امام سجاد ع اسلام را بازسازی کرد اندیشههای سیاسی صحیفه سجادیه شناسهٔ خبر 2758159 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی ابراهیم برزگر گفت به وسیله صحیفه سجادیه می توان منظومهای کاملاً مدون و تئوریک در باب اندیشه سیبزرگترین وظیفه شبکه تبلیغی برقراری ارتباط مردم باامام زمان(ع) است
مديركل آموزشهای تخصصی سازمان تبليغات بزرگترین وظیفه شبکه تبلیغی برقراری ارتباط مردم باامام زمان ع است شناسهٔ خبر 2766655 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی بزرگترین وظیفه شبکه تبلیغی ایجاد آمادگی برای مردم از لحاظ معنوی و اخلاقی و پیوندهيئتی از انديشمندان كويت در سالگرد ارتحال امام(ره) شرکت میکنند
هيئتی از انديشمندان كويت در سالگرد ارتحال امام ره شرکت میکنند شناسهٔ خبر 2761396 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۶ دین و اندیشه > سایر هيئتي از انديشمندان و دانشگاهيان كويت ۹ خردادماه برای شركت در بيستوششمين سالگرد سالگرد ارتحال امام خمينی ره عازم تهران می شوند به گزارشهشدار امام خمینی(ره) در رابطه با گسترش بهاییت + سند
مرکز اسناد انقلاب هشدار امام خمینی ره در رابطه با گسترش بهاییت سند از آنجا كه رژیم پهلوی بیش از پیش به فرقه بهایت آزادی عمل می داد امام خمینی ره در اعلامیه ای ضمن هشدار در رابطه با رشد بهاییت از ارتباط این فرقه با اسرائیل پرده برداشت از اواسط دهه سی علما و روحانیون مبارزه بشباهت امام عصر(ع) به ذوالقرنین
معارف شباهت امام عصر ع به ذوالقرنین مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه نوشته آیت اللّه سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى 1348 ـ 1301ق است به گزارش سرویس دینی جام نیوز "مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه نوشاز نائب دروغین که می گفت نماز صبح نخوانید تا ظهور امام چهاردهم و فرزند ذکور امام زمان!
از نائب دروغین که می گفت نماز صبح نخوانید تا ظهور امام چهاردهم و فرزند ذکور امام زمان فرهنگ > دین و اندیشه - روایت هایی از مدعیان دروغین مرتبط با امام زمان عج که با سوءاستفاده از اعتقادات مردم ساده لوح آنها را به بازی می گیرند به گزارش خبرآنلاین در کنار بحث مهدواهل سنت چه نگاهی به امام زمان(عج) دارند؟
پرونده ای در مجله الکترونیکی اخوت اهل سنت چه نگاهی به امام زمان عج دارند شناسهٔ خبر 2767041 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مجله الکترونیکی اخوت در جهت بازنمایی جایگاه حضرت مهدی عج نزد اهل سنت پرونده ای را تهیه کرده است به گزارش خدرباره نامه امام به شوروی کوتاهی کردیم/ ارسال نامه، سنتی نبوی است
آیت الله رشاد درباره نامه امام به شوروی کوتاهی کردیم ارسال نامه سنتی نبوی است شناسهٔ خبر 2762043 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیت الله علی اکبر رشاد در همایش من و نامه رهبر به جوانان اروپا و امریکای شمالی گفت نسبت به پیام امام به گده فضیلت و مکارم اخلاقی پیامبر(ص) در کلام امام صادق(ع)
حدیث ده فضیلت و مکارم اخلاقی پیامبر ص در کلام امام صادق ع امام صادق ع به قسمتى از مكارم اخلاق و فضائل نفسانى حضرت رسول الله ص اشاره و مىفرماید خداوند اوصاف برجسته انسانى را به پیامبر ص مرحمت نمود به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند خداى تباتلاش برای بهتر برگزارشدن سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع)
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۸ نشست ناظران تخصصی سیزدهمین جشنواره بینالمللی امام رضا ع با حضور جمعی از کارشناسان مربوط برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این نشست دبیر سیزدهمین جشنواره بینالمللی امام رضا ع با اشاره به عملکرد جشنواره در سالهایآیا واقعا مادر امام سجاد(ع) ایرانی و دختر یزدگرد ساسانی است؟
پاسخ به سؤالات دینی آیا واقعا مادر امام سجاد ع ایرانی و دختر یزدگرد ساسانی است شناسهٔ خبر 2759135 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی با رجوع به منابع مختلف شیعه و سنى درمى یابیم که از میان ائمه شیعى بیشترین اختلاف درباره نام مادر امام سجهدف ارتش آلمان از تعیین امام جماعت برای نظامیان مسلمان
سایت المحیط گزارش داد هدف ارتش آلمان از تعیین امام جماعت برای نظامیان مسلمان وزارت دفاع آلمان اعلام کرده از هر 5 نظامی آلمانی یکی از آنها مسلمان بوده واین رقم رو به افزایش می باشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از سایت خبری "المحیط" ارتش آلمان برای اولینبرخی از شباهتهای سیدالعابدین(ع) با امام علی(ع)
یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶ ۴۲ گرچه امام سجاد ع با اهلبیت علیهمالسلام در همه فضایل وجه اشتراک دارند و هیچ فرقی میان آنان از نظر صفات و فضایل انسانی نیست اما از نظر گفتار و کردار شباهت تامّی به جدشان امیرالمؤمنین علی ع دارد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایراندعا، ابزاری برای روشنگری امام سجاد (ع)
دعا ابزاری برای روشنگری امام سجاد ع حرکت انسان به سوی کمال از مدیریت گرایش ها و تمایلات انسان ناشی می گردد و در این میان هیچ ابزاری مانند دعا قدرت مدیریت انسان بر تمایلات خود را افزایش نمی دهد پس از دوران امامت امام حسین ع که با واقعه عظیم عاشورا و اسارت اهل بیت ع به پایان-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها