تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798263425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا واقعا مادر امام سجاد(ع) ایرانی و دختر یزدگرد ساسانی است؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاسخ به سؤالات دینی؛
آیا واقعا مادر امام سجاد(ع) ایرانی و دختر یزدگرد ساسانی است؟

امام سجاد


شناسهٔ خبر: 2759135 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی

با رجوع به منابع مختلف شیعه و سنى درمى ‏یابیم که از میان ائمه شیعى بیشترین اختلاف درباره نام مادر امام سجاد(ع) وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، همواره سؤالهای زیادی وجود دارد که ذهن افراد را به خود مشغول می کند، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند. پرسش: آیا واقعا مادر امام سجاد(ع) ایرانی و دختر یزدگرد ساسانی است؟با رجوع به منابع مختلف شیعه و سنى درمى ‏یابیم که از میان ائمه شیعى بیشترین اختلاف درباره نام مادر امام سجاد(ع) وجود دارد تا جایى‏ که برخى از محققان با استفاده از منابع مختلف چهارده نام(۱) و برخى دیگر تا شانزده‏(۲) نام براى مادر آن حضرت(ع) ذکر کرده‏ اند(۳).مجموع این نام‏ها چنین است: ۱. شهربانو، ۲. شهربانویه، ۳. شاه زنان، ۴. جهان شاه، ۵. شه زنان، ۶. شهرناز، ۷. جهان بانویه، ۸. خولة، ۹. برّة، ۱۰. سلافة، ۱۱. غزالة، ۱۲. سلامة، ۱۳. حرار، ۱۴. مریم، ۱۵. فاطمة، ۱۶. شهربان.با آنکه در منابع تاریخى اهل سنت بر روى نام‏هایى چون سلافة، سلامة، غزاله بیشتر مانور داده شده است،(۴) اما در منابع شیعى و به خصوص منابع روایى آنها، نام شهربانو بیشتر مشهور شده است. بنا به نوشته برخى از محققان(۵) اولین بار این نام در کتاب «بصائر الدرجات» محمد بن حسن صفار قمى (متوفى۲۹۰ ق) دیده شده است.(۶) بعدها محدث معروف شیعى یعنى کلینى (م ۳۲۹ ق) روایت همین کتاب را در کتاب کافى آورد.(۷) بقیه منابع یا از این دو منبع بهره گرفته و یا آن که روایاتى ضعیف و بدون سند معتبر را در نوشته‏هاى خود آورده ‏اند.(۸)در این روایت چنین آمده است: «چون دختر یزدگرد را نزد عمر آوردند، دوشیزگان مدینه براى تماشاى او سر مى‏ کشیدند و چون وارد مسجد شد، مسجد از پرتوش درخشان گشت. عمر به او نگریست، دختر رخسار خود را پوشید و گفت: اف بیروج بادا هرمز (واى، روزگار هرمز سیاه شود)! عمر گفت: این دختر مرا ناسزا مى ‏گوید و بدو متوجه شد! امیرالمؤمنین(ع) به عمر فرمود: تو این حق را ندارى که به او آسیبی برسانی، به او اختیار ده که خودش مردى از مسلمانان را انتخاب کند و در سهم غنیمتش حساب کن. عمر به او اختیار داد. دخترآمد و دست خود را روى سر حسین(ع) گذاشت. امیرالمؤمنین على(ع) به او فرمود: نام تو چیست؟ گفت: جهان شاه. حضرت فرمود: بلکه شهربانویه باشد.سپس به حسین(ع) فرمود: اى اباعبدالله! از این دختر بهترین شخص روى زمین براى تو متولد مى شود و على بن حسین(ع) از او متولد گشت. آن حضرت را ابن الخیرتین (پسر دو برگزیده) مى‏ گفتند؛ زیرا برگزیده خدا از عرب «هاشم» بود و از عجم «فارسى».(۹)این روایت از دو جهت سند و متن محل بحث واقع شده است. از جهت سند در آن افرادى مانند ابراهیم بن اسحاق احمر(۱۰) و عمرو بن شمر وجود دارند که متهم به غلو شده و از سوى علمای شیعه مورد تأیید واقع نشده ‏اند.(۱۱)اما از جهت متن اشکالاتی دارد بدین شرح :- اسارت دخترى از یزدگرد، به شدت محل تردید است.- اسارت چنین دخترى در زمان عمر و به ازدواج امام حسین(ع) درآمدن در این زمان نیز غیرقابل قبول است.- در هیچ ‏یک از منابع معتبر شیعى به جز این روایت، لقبى با عنوان «ابن الخیرتین» براى امام سجاد(ع) نقل نشده است.آیا در اینجا نمى‏ توان نوعى ایرانى‏ گرایى افراطى را دید که به خیال خود به جهت پیوند خوردن نسل ساسانیان با نسل پیامبر(ص) در امام سجاد(ع)، خواسته ‏اند آن حضرت(ع) را به عنوان «خیر اهل الارض» معرفى کنند؟این‏گونه نقدها بر گزارش‏هاى حاوى نام شهربانو باعث مى‏ شود تا این گزارش‏ها را از ساحت ائمه(ع) به دور و آن را ساخته دست حدیث‏ پردازان بدانیم و نام شهربانو را براى مادر آن حضرت(ع) نفى کنیم.درباره نَسَب مادر امام سجاد(ع) نیز منابع متقدم تاریخى و روایى دچار اختلاف گشته ‏اند. برخى مانند یعقوبى (متوفى ۲۸۴ ق)(۱۲)، محمد بن حسن قمی(۱۳) ، کلینى (متوفى ۳۲۹ ق)(۱۴)، محمد بن حسن صفار قمى (متوفى ۲۹۰ ق) علامه مجلسی(۱۵)، شیخ صدوق(متوفى ۳۸۱ ق)(۱۶) و شیخ مفید (متوفى ۴۱۳ ق)(۱۶) او را دختر یزدگرد دانسته‏ اند، هر چند در نام او اتفاق نظر ندارند. این نَسَب تقریباً در میان منابع متأخر به عنوان یک شهرت فراگیر جاى خود را باز کرده است؛ به گونه‏ اى که میدان اظهار وجود براى دیدگاه ‏هاى مخالف نگذاشته است.(۱۷)در مقابل این قول، برخى از منابع متقدم و متأخر دیدگاه‏هاى دیگرى مانند سیستانى، سِندى و یاکابلى بودن او را متذکر شده و بسیارى از منابع بدون ذکر محل اسارت او، تنها با عنوان «امّ ولد» (کنیز صاحب فرزند) از او یاد کرده‏اند. (۱۸)برخى نام‏هاى بزرگان ایرانى هم چون سبحان، سنجان، نوشجان و شیرویه را به عنوان پدر او ذکر کرده‏اند.(۱۹)براى نقد و بررسى این نَسَب نمى‏ توانیم به بحث‏هاى سندى این گزارش‏ها تکیه کنیم؛ زیرا هیچ ‏یک از اقوال داراى سند مستحکمى نیست. علاوه بر آن که بیشتر کتاب‏هاى تاریخى همانند تاریخ یعقوبى، مطالب خود را بدون ذکر اسناد نقل مى‏کنند.بنابراین باید فقط از راه محتوا به بررسى آن ها پرداخت که در این راستا اشکالات زیر خود را نشان مى‏دهد:۱. مهم‏ترین اشکال اختلاف این گزارش‏ها در ذکر نام اوست که منابع مختلف پیش گفته اسامى گوناگونى همانند شهربانو، سلاخه، غزاله براى او نقل کرده‏اند. و این نشان مى‏دهد که این مطالب، سازندگان مختلف با انگیزه‏ هاى یکسانى داشته است که همان تعصب ایرانى‏گرى و ارتباط دادن میان ایرانیان و امامان(ع) از راه نَسَب بوده است تا به خیال خود فره ایزدى را از ساسانیان به امامان شیعه منتقل سازند.۲. اختلاف این گزارش‏ها در زمان اسارت او نیز یکى دیگر از اشکالات است که برخى آن را در زمان عمر، برخى دیگر در زمان عثمان و برخى مانند شیخ مفید آن را در زمان خلافت حضرت على(ع) دانسته ‏اند.( ۲۰)۳. اصولاً کتابهایى مانند تاریخ طبرى و الکامل ابن اثیر که به صورت سال‏ شمار جنگ‏هاى مسلمانان با ایرانیان را تعقیب کرده و مسیر فرار یزدگرد را به شهرهاى مختلف ایران نشان داده ‏اند، در هیچ موردى به ذکر اسارت فرزندان او نمى‏ پردازند؛ با آن که این مسأله، بسیار مهم‏تر از حوادث جزئى است که به آن ها اشاره شده است. این نکته جعلى بودن گزارش اسارت دختران یزدگرد را تقویت مى‏کند.۴. برخى از نویسندگان متقدم همانند مسعودى، هنگام ذکر فرزندان یزدگرد سوم، دخترانى با نام‏هاى ادرک، شاهین و مردآوند براى او ذکر مى ‏کنند که اولاً با هیچ ‏یک از نام‏هایى که براى مادر امام سجاد(ع) گفته شده، هماهنگى ندارد و ثانیاً خبرى از اسارت آنها در تمام نوشته‏ هاى خود به میان نمى‏ آورد.(۲۱)۵. از مهم‏ترین اسناد تاریخى که مى‏توان درباره مادر امام سجاد(ع) به آن استناد کرد، نامه‏ هاى منصور به محمد بن عبدالله معروف به «نفس زکیه» است که رهبرى مخالفان طالبى (اولاد ابوطالب) را در مدینه بر عهده داشت و همیشه میان او و منصور نزاع و درگیرى بود.در یکى از این نامه ‏ها که منصور قصد ردّ ادعاهاى محمد مبنى بر افتخاریه نَسَب خود را داده چنین مى‏نگارد: «ما وُلِدَ فیکم بعد وفاة رسول الله(ص) افضل من على بن الحسین و هو لِاُم ولد».(۲۲) یعنی، بعد از رحلت پیامبر خدا(ص)در میان شما شخصیتى برتر از على بن حسین (امام سجاد(ع)) ظهور نکرده، در حالى‏که او فرزند ام ولد (کنیز داراى فرزند) بود.جالب آن است که هیچ اعتراضى - نه از سوى محمد و نه از سوى دیگران - به این فقره شنیده نمى ‏شود که على بن حسین(ع) فرزند کنیز نبود؛ بلکه فرزند شاهزاده‏اى ایرانى بود! در حالى‏که اگر این داستان واقعیت داشت، حتماً محمد بن عبدالله براى پاسخ دادن، به آن استناد مى‏کرد.مجموعه این قرینه‏ ها ما را به این نتیجه مى ‏رساند که دست جعل در ساختن مادرى ایرانى با این اوصاف براى امام سجاد(ع) دخالت داشته و عمداً دیدگاه‏هاى دیگر درباره مادر آن حضرت(ع) - به ویژه دیدگاه‏هایى که او را از کنیزکان بلاد دیگر همانند سند مى‏ داند - نادیده گرفته است. در حالى‏که تا قبل از اواخر قرن سوم بیشتر ناقلان، او را از کنیزان سِند یا کابل مى‏ دانستند.(۲۲) بدین سان اظهار نظر قطعی درباره ایرانی بودن امام سجاد مشکل و دلایل و قراین خلاف آن را اثبات می نماید. اگر چه مشهور آن است که شهر بانوی دختر یزگرد همسر امام سجاد (ع) می باشد و علت شهرت آن می تواند پیوند نسل ایرانی به بنی هاشم و خاندان پیامبر و همچنین حضور ایرانیان در کربلا باشد بدین معنا که هم مادر امام سجاد و هم خود حضرت در کربلا حضور داشته و این افتخار بزرگ برای ایرانیان است.همچنین وجود بارگاه منتسب به شهربانو در شاه عبدالعظیم می تواند موجب این شهرت باشد و حال آنکه در این باره باید بگوییم که تقریباً تمام منابع متقدم شیعى - که به زندگانى مادر امام سجاد(ع) پس از اسارت پرداخته ‏اند - چنین نگاشته‏ اند: او در هنگام تولد امام(ع) در همان حالت نفاس از دنیا رفت.(۲۳) و نیز چنین گفته ‏اند: یکى از کنیزان حضرت على(ع) به عنوان دایه به بزرگ کردن او پرداخت و مردم خیال مى ‏کردند که او مادر امام(ع) است و بعد از آنکه آن حضرت او را شوهر داد، فهمیدند که او دایه امام(ع) بود، نه مادر او. (۲۴) بنابراین، قطعاً از دیدگاه منابع معتبر، حضور مادر امام(ع) در کربلا منتفى است؛ حال با هر نام و نسبى که مى‏ خواهد باشد.از مطالب قبل و اثبات عدم حیات مادر امام بعد از تولد امام(ع) خود به خود این موضوع روشن مى شود. همچنین از سوى محققان معاصر با دلایل قطعى ثابت شده است که بقعه بى بى شهربانو - که در کوهستان شرق رى معروف به کوه بى ‏بى شهربانو پدیدار است - هیچ ربطى با مادر امام(ع) ندارد و بنایى است که در قرون بعدى ساخته شده است. چنان‏که تاریخ ساخت صندوق منبت کارى آن سال ۸۸۸ ق را نشان مى ‏دهد و درب منبت کارى آن کار  عهد صفوى است و الحاقاتى از هنر دوره قاجاریه دارد.(۲۵)عدم ذکر چنین بقعه‏ اى در آثار شیخ صدوق - که خود سالیان دراز در رى مى ‏زیسته و به آن آشنایى کامل داشته - مؤید دیگرى بر عدم وجود این بقعه در قرن چهارم و در زمان شیخ صدوق (متوفى ۳۸۱ ق) است. دیگر نویسندگانى هم که به ذکر احوال عبدالعظیم حسنى و شخصیت‏هاى بزرگ مدفون در رى پرداخته ‏اند، نامى از چنین بقعه ‏اى نبرده ‏اند.این احتمال وجود دارد که در قرون بعدى زنى پارسا با نام شهربانو در این مکان دفن شده و با گذشت سالیان، مردمان آن سامان او را با مادر امام سجاد(ع) - که در آن زمان مشهور به شهربانو بوده - اشتباه گرفته‏ اند و یا برخى این اشتباه را در زبان مردم انداخته و با انگیزه ‏هایى به تقویت آن پرداخته ‏اند.(۲۶)پی نوشت:۱- ملاآقا دربندى، اکسیر العبادات فى اسرار الشهادات، ج ۳، ص ۱۱۰.۲- همان.۳- شهیدى، سیدجعفر، زندگانى على بن الحسین(ع).۴- ‏زندگانى على بن الحسین(ع)، ص ۱۰ و ۱۱.۵- مقاله «حول السیدة شهربانو» نوشته شیخ محمد هادى یوسفى، مندرج در مجله رسالة الحسین(ع)، سال اوّل، شماره دوّم، ربیع‏الاول ۱۴۱۲۶-.بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۸-۱۳۷-: افتخارزاده، محمودرضا، شعوبیه ناسیونالیسم ایران، ص‏۳۰۵ که از منابعى چون انساب الاشراف بلاذرى، طبقات ابن‏سعد، المعارف ابن‏قتیبه دینورى و الکامل مبرّد اسامى فوق را نقل مى‏کند۸- ‏شهیدى، زندگانى على بن الحسین(ع)، ص ۱۲۹- بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۹، ح ۲۰.۱۰ - اصول کافى، ج ۲، ص ۳۶۹۱۱- شعوبیه ناسیونالیسم ایرانى، ص ۲۸۹-۳۳۷.۱۲- با استفاده از ترجمه حاج سید جواد مصطفوى (اصول کافى، ج ۲، ص ۳۶۹).۱۳ - آیت الله خویى، معجم رجال الحدیث، ج ۱، ص ۲۰۲ و ج ۱۳، ص ۱۰۶.۱۴- همان.۱۵- تاریخ یعقوبى، ج ۲، ص ۳۰۳.۱۶ -‏تاریخ قم، ص ۱۹۵۱۷- اصول کافى، ج ۲، ص ۳۶۹.۱۸- بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۹۱۹- عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۲۸۲۰- الارشاد، ص ۴۹۲۲۱- زندگانى على ابن الحسین(ع)، ص ۱۲.۲۲- شعوبیه، ص ۳۰۵.۲۳- حول السیدة شهربانو، ص ۲۸.۲۴- شعوبیه، ص ۳۲۴.۲۵- همان، ص ۳۰۴.۲۶- الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۵۷۰.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن