محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827032173
چرا تلاش دنیایی آرامش نمی آورد؟!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
معارف؛
چرا تلاش دنیایی آرامش نمی آورد؟!
هر که به اندازه کفاف بسنده کند، آسایش و راحتى خود را فراهم آورد و گشایش و آرامش را به دست آورد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، بهیقین کسب آرامش و احساس رضایتمندی مهمترین نیاز انسان معاصر جهان است. دنیازدگی و تنوعطلبیهای افراطی و تجملخواهیهای غافلانه که از جمله بحرانهای اخلاقی عصر کنونی بهشمار میآید، میل به خودخواهی، تکاثر، افزونطلبی و سستی روابط انسانی را رقم زده و احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی را بر زندگی آنها سایه افکنده است.
سخن این است که با چنین وضعیتی آیا قناعت میتواند آرامش را برای انسان به ارمغان آورد آرامشی که حاصلش سلامت و امنیت فرد و جامعه است. ریشههای فقر و مشکلات مالی و آسیبهایی چون دروغگویی، کمفروشی، گرانفروشی و ... که در جامعه رو به فزونی است را میتوان در زیادهخواهی و عدم قناعت جستجو کرد.
قناعت در معناى درست آن، یعنى چشم و دل سیر بودن، به کفاف بسنده کردن و عدم فزونخواهى است، که از والاترین کمالات انسانى است؛ در نگاه امیرمومنان على(علیه السلام) چنین قناعتى بستر زندگى متعالى است، چنانکه آن حضرت فرموده است:
کفَى بالقَنَاعَةِ مُلْکاً، وَ بحُسنِ الخُلُقِ نَعِیماً.] وَ سُئِلَ عَلَیْهِ السَّلامُ فَلَنُحْییَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً فَقَالَ: [هِى القَنَاعَةُ.
قناعت، دولتمردى را بس، و خوى نیک، نعمتى بُوَد در دسترس.] و حضرتش را از معنى «فَلَنُحْییَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً: هر آینه، او را به زندگىاى پاک و خوش زنده داریم» پرسیدند، فرمود: [آن قناعت است.
آنکه به کمال قناعت متصف شود، به زندگى پاک و خوش دستمىیابد. در اصل، قناعت بسنده کردن به حد و اندازهاى است، اما کدام حد و اندازه؟ برخى قناعت را بسنده کردن به فقر یا وضع موجود و اوضاع نکبتبار فهمیدهاند، مشخص است که چنین تلقى نادرستى کاملًا با روح دین و موازین آن ناسازگار است، که هیچ پدیده اجتماعى همچون فقر محکوم و مطرود دین نیست؛ چنانکه على(علیه السلام) خطاب به فرزندش محمد بن حنفیه فرمود:
یَا بُنَى! إِنِّى أَخَافُ عَلَیکَ الفَقْرَ، فَاستَعِذْ باللهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِینِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِیَةٌ لِلمَقْتِ.
پسرم! همانا از تنگدستى، بر تو بیمناکم؛ پس، از آن به خدا پناه ببر که تنگدستى دین را زیان دارد، خِرَد را سرگردان کند و دشمنى آرد.
همچنین آن حضرت فرموده است:
الفَقْرُ المَوْتُ الأَکبَرُ.
تنگدستى مرگِ بزرگتر است.
بنابراین، قناعتى که امیرمومنان على(علیه السلام) بدان فراخوانده است، بسنده کردن به فقر و نادارى و تنگدستى نیست، بلکه بسنده کردن به کفاف است؛ یعنى آدمى به اندازهاى معقول و معتدل در زندگى بسنده کند و خود را اسیر حرص و آز و فزونخواهى ننماید؛ چنانکه فرموده است:
مَنِ اقْتَنَعَ بالکَفَافِ أَدَّاهُ إِلَى العَفَافِ.
هر که به کفاف قناعت کند، او را به پاکى کشاند.
بین قناعت و آرامش رابطهای مستقیم برقرار است. آرامش نیروی مثبت روحی و روانی است که به خودی خود حاصل نمیشود بلکه توسط عواملی دیگر حاصل میشود. مثلاً رضایت و خرسندی ناشی از قناعت، عاملی آرامش آفرین است. امام علی(علیه السلام) در وصف و ستایش یکی از «خباب بن الارت» میفرماید: خدا رحمت کند خباب بن الارت را، با کمال میل اسلام آورد و با اختیار هجرت کرد و به اندازه کفایت در معیشت قناعت ورزید و از خدا راضی گشت و با مجاهدت زندگی کرد. (نهجالبلاغه، 1384: حکمت 43)
امام در این حدیث رضایت از خداوند و زندگی توأم با مجاهدت را نتیجه منش قناعتجویی، بیان میفرماید. انسان قانع در آرامش است زیرا نگران روزی فردای نیامده خود نیست و توجهاش را به داشتههایش معطوف کرده است. برانگیخته شدن خوی قناعت محرکی است که شرایط ناهموار زندگی را برای انسان هموار میسازد. حیات طیبه که در قرآن آمده است در تفسیر امام علی(علیه السلام) همان زندگی همواری است که تنها با قناعت نصیب انسان می شود. (همان: ح 229)
عوامل نگرانیزا را میتوان در دو قسم بیان کرد؛ عامل نگرانکنندهای که از اختیار انسان خارج است مانند حوادث طبیعی چون سیل و زلزله و ... و عامل نگرانکنندهای که اضطرابزا و در اختیار انسان و قابل کنترلاند که باید عامل کنترل آنرا یافت و با آن آرامش را بهدست آورد. انسانی که گرفتار حب دنیا و حرص است، قناعت میتواند آنرا کنترل و نگرانیها را با توکل و امید به مدد الهی مبدل کند و باعث ایجاد آرامش شود. امام علی(علیه السلام) فرمود:
چه نیکو است فروتنى توانگران نسبت به بینوایان براى بدست آوردن ثواب و پاداشى از خدا، و نیکوتر از آن بىاعتنایى و گردنکشى بینوایان در برابر توانگران و امید و توکلشان به کرم خداى بخشنده است ... . (همان: ح 406)از نشانههای امیدواری تجلی امید، در رفتارهای فردی و اجتماعی انسان است. امام علی(علیه السلام) مىفرماید: هرکس به خدا امیدوار باشد باید امید او در کردارش آشکار شود، هر امیدواری جز امید به خدای تعالی، ناخالص است و هر ترسی جز ترس از خدا نادرست است. (همان: خ160)
روحیه قناعت از عدم دلبستگی به دنیا ایجاد میشود فرد قانع از انجام گناه و کسب مال حرام نگران است و این نگرانی او را از معاصی دور میکند. امام علی(علیه السلام) در توصیه به قناعت خطاب به پسر حنیف میفرماید: به من گزارش دادند که مردی از سرمایهداران بصره، تو را به مهمانی خویش فراخواند و تو بهسرعت بهسوی آن شتافتی، خوردنیهای رنگارنگ برای تو آوردند و کاسههای پر از غذا پیدرپی جلوی تو مینهادند، گمان نمیکردم مهمانی مردمی را بپذیری که نیازمندانشان با ستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده اند، اندیشه کن در کجایی؟ و برسر کدام سفره میخوری؟ پس آن غذایی که حلال و حرام بودنش را نمیدانی دور بیافکن و آنچه را به پاکیزگی و حلال بودنش یقین داری مصرف کن. (همان: نامه 45)
امام على(علیه السلام) سفارش مىکند که انسان به کفاف قناعت نماید و آزمندى را از خود دور نماید که آزادى، راحتى، پاکى و پاکدامنى در زندگى در گرو چنین کمالى است.
مَنِ اقتَصَرَ عَلَى بُلغَةِ الکَفَافِ، فَقَدِ انتَظَمَ الرَّاحَةَ، وَ تَبَوَّأَ خَفْضَ الدَّعَةِ.[۷]
هر که به اندازه کفاف بسنده کند، آسایش و راحتى خود را فراهم آورد و گشایش و آرامش را به دست آورد.
منابع:
همبستگی قناعت و آرامش روان از منظر امام علی(ع) در نهجالبلاغه، ابراهیم کلانتری، دانشیاردانشگاه تهران.
قناعت، محمد علی حسن زاده
۰۵/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]
صفحات پیشنهادی
چرا نویسندگان و ناشران برای نسل نو از آثار و برکات نماز نمینویسند؟
چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۶ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت ناشران و نویسندگان جوان در حوزه نماز ورود پیدا کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایسنا منطقه همدان محمود مظفر در جلسه تجلیل از فعالان فرهنگی و نویسندگان حوزه داستان پیرامون نماز اظهار کرد در بازدیدناصری:چرا لیست 170 نماینده منتشر نمی شود/کوهکن:این مسئله مسئولیتی برای نماینده نمی آورد
ناصری چرا لیست 170 نماینده منتشر نمی شود کوهکن این مسئله مسئولیتی برای نماینده نمی آورد سیاست > انتخابات - در ادامه مناظره به بحث شفافیت مالی در انتخابات پرداخته شد ماظره محسن کوهکن و عبدالله ناصري در خبرآنلاين ادامه دارد در ادامه اين مناظره ناصري گفت اگر يکچرا رمضان 94 باز هم گردشگران حلال را با خود به ايران نميآورد؟
چرا رمضان 94 باز هم گردشگران حلال را با خود به ايران نميآورد نویسنده الناز خماميزاده رمضان ماه روزهداري مسلمانان در سرتاسر دنيا از اواخر اين ماه آغاز ميشود ايران به عنوان يكي از پرجمعيتترين كشورهاي مسلمان منطقه در اين ماه با تغييراتي اساسي در سبك زندگي مچرا انسان مومن گناه میکند؟
آیت الله جوادی آملی چرا انسان مومن گناه میکند نفس زمانی که به وسیله عقل عملی عصاره عقل نظری را به جان خود گره میزند گاهی محکم گره میزند که حاصل آن ایمان مستقر و محکم است و گاهی نیز سر انگشتی گره می زند که حاصل آن ایمان مستودع میشود به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیت&zwچرا حجاج خلاف جهت عقربه های ساعت طواف می کنند؟
پرسش و پاسخ چرا حجاج خلاف جهت عقربه های ساعت طواف می کنند درباره تأکید بر طواف بین در خانه خدا و مقام ابراهیم باید گفت هر جسم متحرکی که حرکت دورانی دارد اگر شعاع کم شود سرعت آن به طور ناخودآگاه زیادتر می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز احکام و دستورهای اسلامی هر یک راز و رمبسیاری از انتقادها علیه من پشیزی نمیارزد/ نام ˝من˝ توقع میآورد
امیر قلعه نویی بسیاری از انتقادها علیه من پشیزی نمیارزد نام ˝من˝ توقع میآورد خبرگزاری پانا سرمربی استقلال معتقد است حساسیت داربی 80 بالاست و تیمش برای پیروزی به میدان میرود ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ساعت 18 27 به گزارش خبرگزاری پانا امیر قلعهنویی در حاشیه تمرین عصرپول کیفیت نمیآورد
پول کیفیت نمیآورد بالاخره شهریه مدارس غیردولتی صاحب یک چارچوب منطقی شد پس از سالها جهش قیمت قانونی و غیرقانونی در این مدارس امسال آموزش و پرورش میخ شهریهها را مطمئنتر از سالهای قبل بر زمین کوبید تا بظاهر نه سیخ بسوزد نه کباب نه مردم متضرر شوند و نه مدارس رئیس سازمزایده چهارم قانونی برگزار شد و برنده مالک است/طرح دو فوریتی رای نمیآورد قانون نباید معطل شود
سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس مزایده چهارم قانونی برگزار شد و برنده مالک است طرح دو فوریتی رای نمیآورد قانون نباید معطل شود حسینی گفت مزایده چهارم سرخابیها طبق قانون برگزار شده و قانونگذار اجازه این مزایده را به سازمان خصوصیسازی داده و برنده مالک خواهد بود سید هادی حسینی در گفچرا کانون پرورش حق نادر ابراهیمی را رعایت نمیکند
در مراسم بزرگداشت نادر ابراهیمی مطرح شد چرا کانون پرورش حق نادر ابراهیمی را رعایت نمیکند شناسهٔ خبر 2581483 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۱ فرهنگ > کتاب یک پژوهشگر در مراسم بزرگداشت نادر ابراهیمی گفت همه ما می دانیم که پهلوان پهلوانان با تصاویر علی اکبر صادقی نوشته نادرچراغ راهنمایی ویژه همجنس گرایان در خیابان های اتریش +عکس
رای الیوم گزارش داد چراغ راهنمایی ویژه همجنس گرایان در خیابان های اتریش عکس همجنس گرایی از انحرافات جنسی شمرده می شود که در دین اسلام حرام است و از گناهان کبیره به حساب می آید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از روزنامه رای الیوم دولت اتریش اقدام به نصب چراغ های رامنصوریان: چرا نفت را نمیبینید/ شناخت خوبی از الاهلی داریم
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۰ سرمربی تیم فوتبال نفت تهران با گلایه از جو رسانهای بعد از اتفاقات ورزشگاه یادگار امام تبریز اظهار کرد سوال من این است که چرا نفت را نمیبینید آیا حق ما در این بازی کمتر از قهرمانی بود به گزارش ایسنا علیرضا منصوریان در نشست خبری پیش از دیدار تگزارش فارس از بازی نکردن بازیکن برزیلی گابریل چرا برای پرسپولیس بازی نمیکند؟/ پای مسائل مالی در میان است یا م
گزارش فارس از بازی نکردن بازیکن برزیلیگابریل چرا برای پرسپولیس بازی نمیکند پای مسائل مالی در میان است یا مصدومیت بازی نکردن گابریل و خبر مصدومیت ناگهانی این بازیکن موضوعی است که شاید نتوان به راحتی با آن کنار آمد و آن را پذیرفت به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس عدم حضور فچرا پیامبر(ص) رفتارهای زشت دیگران را با برخورد خوب پاسخ می داد؟
چرا پیامبر ص رفتارهای زشت دیگران را با برخورد خوب پاسخ می داد فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی می گوید خدای عالم در قرآن به او فرموده است که بدی را با بهترین وجه پاسخ بده حتی اگر با پیغمبر ص با سوءخلق و سوء رفتار برخورد می کردند پیامبر گرمردم در روز تعطیل هم به ورزشگاه نمی آیند/چه بلایی سر این دربی آورده اید؟
مردم در روز تعطیل هم به ورزشگاه نمی آیند چه بلایی سر این دربی آورده اید ورزش > لیگ برتر - غم انگیزترین صحنه دربی سکوهای خالی آزادی است که خیلی تو چشم می زند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین دربی تهران آغاز شد اما با سکوهایی هنوز پر نشده است این صحنه ای غم انگیز بود دچرا به حضرت ابوالفضل(ع) باب الحوائج میگويند؟
پاسخ به سؤالات دینی چرا به حضرت ابوالفضل ع باب الحوائج میگويند شناسهٔ خبر 2759114 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حضرت ابوالفضل العباس ع به جهت اينكه در درگاه خدا مقرب است باب الحوائج خوانده می شود چون می توان با توسل به آن حضرت حچرا برخی رسانهها از نقش ارتش و جهادسازندگی در جنگ نمینویسند؟
چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۳ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان فارس گفت رسانهها آیینه تمام قد در انعکاس ارزشها بهشمار میروند و نباید اجازه دهند ارزشهای این انقلاب خصوصا دوران دفاع مقدس فراموش شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقامروز کشور به تلاش وافر علمی و تبلیغی طلاب خواهر نیازمند است
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۲ دبیر شورای عالی حوزههای علمیه گفت امروز کشور به تلاش وافر علمی و تبلیغی طلاب خواهر نیازمند است و طلاب نخبه حوزوی باید خروجیهای ارزشمندی داشته باشند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله مرتضی مقتدایی در هشتمین ج-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها