محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845491158
نسبت فقه متعالی با حکمت متعالیه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت مرتضی جوادی آملی؛
نسبت فقه متعالی با حکمت متعالیه
شناسهٔ خبر: 2758726 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
دین و اندیشه > اندیشمندان
این قلم سعی دارد تا به گوشهای از توانمندیهای بینظیر دفینه شده و امکانات بیبدیل خفته و ظرفیتهای بیعدیل نهفته مکتب فکری فرهنگی اهل بیت(ع) و حکمت متعالیه اشارهای داشته باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام دکتر مرتضی جوادی آملی، استاد حوزه و دانشگاه و ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در یادداشتی علمی به مناسبت اول خرداد ماه روز بزرگداشت ملاصدرا که در جدیدترین شماره هفته نامه افق حوزه به چاپ رسیده است به تبیین جایگاه والای ملاصدرا و میراث گرانقدر او یعنی حکمت متعالیه پرداخته است.متن کامل یادداشت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان «نسبت فقه متعالی با حکمت متعالیه» به شرح زیر است.نسبت فقه متعالی با حکمت متعالیهمکتب درخشان اهلبیت(ع) در پرتو آمیختگی ثقلین و باور قلبی و معرفت عقلی به قرآن و عترت راه طولانی و سختی را پیمود گرچه راه نارفته فراوانتری در پیشرو دارد، همگان اعتراف دارند که تمدن، فرهنگ و ارزشهای موجود و بهجا مانده از مآثر ارزشمند مکتب اهلبیت(ع) هیچ شایستگی انتساب به ثقلین را نداشته و ندارد و در باور هیچکس نمیگنجد که ذخایر گرانقدر و بینهایتی که در مکمن قرآن و موطن عترت(ع) از طرف پروردگار عالم به ودیعت نهاده به درستی استخراج شده و به بازار علم، معرفت، اخلاق، فرهنگ و تمدن راه یافته باشد. قرآن کریم امت اسلام را امت وسط و شاهد خوانده و معرفی نمود که این جایگاه قله جوامع بشری است و بناست جامعه ایمانی اسلام در برتو تعالیم آسمانی، سایر ملل و حتی نِحَل را به سوی خویش گسیل داشته و امامت نماید؛ اما تا چه حدی این جایگاه در اختیار این اندیشه و مکتب فکری و فرهنگی است؟ قضاوت را به اهل آن وامینهیم.آسیب شناسی این واقعیت تلخ از حوصله این نوشتار خارج است؛ اما این قلم سعی دارد تا به گوشهای از توانمندیهای بینظیر دفینه شده و امکانات بیبدیل خفته و ظرفیتهای بیعدیل نهفته این مکتب اشارهای داشته باشد.روز اول خرداد در تاریخ کشور ایران عزیز، اختصاص به یکی از برافراشتگان سپهر علم و معرفت و سرافرازان ایمان، اخلاق و حکمت، یعنی صدر الدین شیرازی معروف به ملاصدرا(ره) دارد. ابرمردی که طنین دانش او و بانگ رحیل اندیشه او، بدون آن که شنیده شود؛ احساس میشود، هیچکس نمیتواند از پژواک اندیشه او برخوردار نباشد چه بداند و چه نداند، چه بخواهد و چه نخواهد آنانی که دانسته در مرغزار فکر و فرهنگ او به تعالی روح و جان و شکوفایی جسم و روان میپردازند، بهرههای انبوهی در انبان وجود ذخیره میسازند و افرادی که از این وادی خرّم و سینای سلم او مشروب میشوند، ضمن خردورزی عمیق در جهت ارتقای حکمت و روزآمد نمودن آن اثار و ثمرات گرانسنگی را درحوزه معارف دینی و حقایق سپهری به عقل و قلب خویش درمیکشند.حکمت عموماً و حکمت متعالیه، خصوصاً؛ مسیری را در ابواب معرفت و آگاهی میگشاید که ورود به هر بابی با پشتوانه عمیق و گستردهای همراه است. در باور صدرا(رحمة الله علیه) دین مجموعهای منسجم، هماهنگ و منظومای است که تمامی ابعاد و جنبههای آن با یکدیگر مرتبط بوده و نه تنها هیچ جنبهای جنبه دیگر را دفع و طرد نمیکند، بلکه جذب نموده و به سوی خود میکشاند. در مکتب حکمت متعالی علوم و دانشها خصوصاً دانشهای اسلامی همانند حکمت، کلام، فقه، اخلاق و نظایر آن نه تنها نسبت به یکدیگر تهدید نیستند، بلکه فرصت بوده و به اقتضا و یا تقاضا به سوی یکدیگر فرا میخوانند.بدیهی است دانشمندی که تنها به فقه و یا تفسیر و یا به کلام میاندیشد و از عوالم علمی دیگر اطلاع چندانی ندارد، نمیتواند ارتباط و مناسبات علمی علوم را بیابد و بین آنها پیوند علمی شایسته برقرار نماید.نخستین امتیازی که حکمت متعالیه، این دستگاه معرفتی عظیم، برای همه علوم و دانشها به ارمغان میآورد، عبارت از نگاه و بینش مشفقانه علوم نسبت به یکدیگر به گونهای که هیچ علمی خود را از علم دیگر بینیاز ندانسته، بلکه امکان برخورداری هر علمی از مزایای علم دیگر فراهم است.از این رهگذر حکمت متعالیه معنای تفقه در دین را عام دانسته و نظرات کسانی که تفسیر و تعریف مضیقی از آن به دست میدهند را صایب نمیداند (ان المراد بالفقیه ... ان الذی یتعارف عند الناس الأن من العلم بالاحکام الشرعیة العلمیة عن ادلتها التفصیلیة اصطلاح مستحدث، آن الفقیه اکثر ما یأتی فی الحدیث بمعنی البصیرة فی امر الدین و ان الفقیه صاحب هذه البصیرة)تبیین معنای جامع فقاهت اقتضا مینماید که انسان در گام نخست، حقیقت دین را در عین تعدد مراتب و تنوع مراحل یکپارچه بداند و سپس به سراغ یکایک علوم برود. از این رو حدیث نبوی(ص) شریف، در باب بیان اقسام علم (انما العلم ثلاثة آیة محکمة او فریضة عادله او سنة قائمة) مراد از آیه محکم را اصول عقاید و ارکان آن که از آیات محکمات قرآنی استفاده میشود، میهداند و مراد از فریضه عادله نظر به فرایض اعمال و واجبات و محرماتی که بر مکلف به جان آوردن آن ضروری است دانسته و یا مراد از آن را اخلاق میداند و اما معنای سنة قائمه را ناظر به دانش سنتها و نوافل و همچنین مراد از آن را اخلاق برشمرده.از نظر صدرالمتألهین(ره)، اشخاصی در عرف دین و از منظر معصومین(ع)، فقیه محسوب میجگردند که در مجموعه منظومهای علوم و یا در یکی از آنها از آن جهت که جزیی از مجموعه بزرگ و دانشهای مرتبط و هماهنگ هست، متخصص و فقیه باشند. از این رهگذر، حافظان معارف و عالمان احکام که احادیث نورانی اهلبیت(ع) را در هر زمینهای اعم از عقاید، اخلاق و یا فقه فرا گرفته باشند، فقیه نامیده میشوند (من حفظ من احادیثنا اربعین حدیثنا بعثه الله یوم القیامة فقیهاً)از منظر حکمت متعالیه، دانشهای وحیانی از جمله فقیه در سفر چهارم قابل رویت و مشاهده است؛ زیرا نفس انسانی جهت تعالی و وصول به هدف نهایی خویش، نیازمند جریان وحی و رسالت و امامت و ولایت است و این حقیقت از جایگاه حکمت عموماً و به ویژه حکمت تعالیه بسیار مهم و اساسی دیده شده، علم فقه و سایر دانشهای وحیانی به میزانی که رسالت گسترش و ژرفا یافته، شأنیت و شایستگی حضور مییابند و چون عرصه رسالت و ولایت در دستگاه معرفتی حکمت متعالی بسیار عظیم و وسیع دیده شده، طبعاً علوم وحیانی و جایگاه حکیمان، متکلمان و فقهای آن نیز وسعت وجودی و علمی بیشتری یافته به گونهای که جانشینی معصومان(ع) در جهت معرفت و هدایت دین را در سطح وسیعتر و عمیقتری به عهده میگیرند.در مشهد پنجم شواهد الربوبیه صدر المتألهین(ره)، مسر وحی و رسالت را ردیابی نموده تا به اولیا(ع) و سپس به عاملان رسمی دین منتهی میشود ... و بعض الاولیاء یأخذونها وراثة من النبی و هم اللذین شاهدوه کل بیته(ع) ثم علماء الرسوم یأخذونها سلف عن خلف الی یوم القیامة فیبعد السند (شواهد الربوبیة مشهدخامس شاهد دوم اشراق نهم) او در این بخش ضمن تثبیت جایگاه علما و مجتهدین به عنوان جانشینان اولیای الهی رهنمایی و هدایت جامعه را تا روز قیامت به عهده آنان دانسته و مسیر هدایت جامعه را به اراده، علم، عمل و پارسایی آنان واگذار نموده است.یکی از بزرگترین مجاهدتهای صدرالمتألهین(ره) که به اوصاف شخصی و خصال نفسانی او از یک جنبه و تأملات فلسفی عرفانی او از جنبه دیگر برمیگردد، برافراشته نمودن تفکر عقلی و اندیشه برهانی در مقابل تقلیدهای بیپایه و پیرویهای بیاساس در هر بابی از ابواب علم خصوصاً علم عرفان است بدون تردید از عمدهترین ویژگیهای ملاصدرا(ره) مبارزه با بدعتها و سنتهای باطل و ناروایی است که در جای جای عرصه دین هر از گاهی ظهور نموده و موجب مشوه نمودن چهره علم از یک سو و سیمای دین از سوی دیگر است.صدرالمتألهین(ره) با اعتقاد راسخ به کلمات غُرری و بیانات دُرری ائمه معصومین(سلام الله علیهم اجمعین) به شدت در جهت احیای آنان میکوشید. او در کتب فلسفی، عرفانی، حدیثی و تفسیری خویش شواهد و نمونههای قرآنی و روایی را به صورت فراوان یاد میکند و به صورت مشخص با انتخاب کتاب شریف اصول کافی همه یافتههای فلسفی خویش را در بهترین بیان و متقنترین کلام باز میخواند. او ضمن باور قطعی به روایات اصول کافی، اینگونه مینگارد (انّ احسن الاحادیث مذکورة رؤیت لنا منهم و ابهی درر کلمات منثورة نقلب الینا عنهم احادیث کتاب الکافی التی ألّفها و جمعها امین الاسلام و ثقة الانام الشیخ العالم الکامل و المجتهد البارع الفاضل محمد بن یعقوب الکلینی(أعلی الله قدره))صدر المتألهین(ره) با برخوردی قاطعانه و شجاعانه نسبت به کسانی که با عاریت گرفتن عناوین شریف: الشیخ، الصوفی، الفقیه و الحکیم مسیر معرفتی جامعه و امت اسلامی را منحرف کرده و با صورتهای ممدوح یاد شده، سیرتهای مذمومی آفریدند و موجبات خطایای علمی و خطیئههای عملی فراوانی را فراهم آوردهاند، صنم جاهلی دانسته و در صدد طرد و دفع آنان است. او در مقام اصلاح معنای فقه و فقیه مینویسد: عنوان فقیه در زمان و عهد رسول الله(ص) و ائمه اطهار(ع) بر افرادی اطلاق میشده است که در مقام شناخت حق تعالی و معرفت نسبت به ا وصاف و اسما او و همچنین آگاهی نسبت به معاد و طریق آخرت و نیز شناسایی افات نفس و احوال قلب برآمده و در جهت تهذیب اخلاق و تبدیل سیئات به حسنات میکوشیدند، نه افرادی که در خلاف جهات یاد شده حرکت نموده و در سایهسار حکام و سلاطین جور واقع شده و برای آنها و در جهت اهداف و منافع آنها فتوا صادر مینمایند.یکی از جهات اساسی در اندیشه صدرالمتألهین(ره) که میتواند تحولی اساسی در مباحث معرفتی اسلام ایجاد کند و زمینه رشد و شکوفایی برتر علوم، خصوصاً فقه را فراهم سازد، مسئله بر خط نمودن سه لایه وجودی انسان است. به طور اجمال، حکمت متعالیه براساس تحلیل وجود شناختی، انسان را در سه سطح: بدن، نفس و عقل مورد تحلیل و ارزیابی قرار میدهد و انسانی را کامیاب و موفق میداند که این سه سطح وجودی خود را هماهنگ نموده و هر یک را مکمل دیگری قرار دهد و هیچگونه تصادم و اصطکاکی بین این سه بُعد وجودی پیش نیاورد. این معنا که از آموزههای وحیانی نیز کاملاً قابل استفاده و بهرهبرداری است، اقتضا میکند که برای رشد و شکوفایی هر بخشی به گونهای برنامهریزی شود که ضمن تعالی هر بخشی زمینهسازی و بلوغ بخشهای دیگر نیز فراهم آید.او برای انسان تنها یک هدف سامی و غرض اساسی میشناسد و آن هم تقرب به ساحت الهی است. در باور او حقیقت شیرین و گوارا زمانی امکانپذیر است که این سه جنبه وجودی انسان با هماهنگی کامل در مسیر تعالی قرار گیرد. او برای «بدن» شریعت را و برای «نفس» طریقت را و برای «عقل» و «قلب» حقیقت را با نگرش عمیق و وسیع حکمت متعالیه طراحی مینماید. در باور «صدرا» این معنا به گونهای جزمی رسوخ یافته که امکان ندارد انسانی بدون گذر از شریعت و معرفت و عمل به آن، گام در وادی طریقت بنهد؛ همانگونه که بدون آشنایی و تخلق به فضایل و تنزه از رذایل در صحرای حقیقت راه یافتن غیر ممکن است.صاحب مکتب حکمت متعالیه در فصل اول کتاب کسر اصنام الجاهلیه خویش بعد از مقدمه مینویسد: ان که بخواهد در راه طریقت یا مسیر حقیقت پای پیمودن بیابد بدون آنکه از جاده شریعت و انجام عبادات بگذرت، در گمراهی و ضلالت است: «فی ان من شرع فی المجاهدة و الریاضة قبل اکمال المعرفةو إحکامها بالعبادات الشرعیة فهو ضال، مضل و غاوِ و مغوِ و ... » او همواره در طرب راهی برای وصل کردن ظاهر و باطن دین است و سخت در تلاش است. رابطه جسم و روح انسانی را براساس تعالیم حکمی خویش سازماندهی نموده و سازگار نماید.در فصل ششم همان کتاب مینویسد: «فی تفصیل ما ذکر و کشف ما سُتِر فی بیان وجوه التناسب فی الصحة و السقم بین الظاهر و الباطن و فنون المشاکلة بین الاغذیة و الاشربة الجسمانیة و الروحانیة»او ضمن مکور داشتن سعی و تلاش فقها در بیان و تدوین احکام خمسه تکلیفیه؛ یعنی واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح مینویسد، به همین میزانی که فقها در باب شریعت ظاهره که هدف آن تهذیب ظاهر از آلودگیها و پلشتیهای جسمانی و الزام انسان به هیئت اعمال و عبادات الهی است که موجب خضوع جوارح و ترک لذتهای کاذب است، کوشیدهاند؛ در همین راستا عالمان دانش اخلاق نیز در بُعد نفس و راهیابی به طریقت، مقصود شریعت باطنیه عملیه را مهذب ساختن باطن از فواحش و ظلام باطن میدانند.شریعت باطنی که همان طریقت است، سعی در صفای باطن از اوصاف حیوانی و خصایص شهوانی دارد؛ البته در ادامه این مسیر طولانی و دشوار، مقصود از شریعت باطنی علمیه، نزاهت جنبههای عالی نفس اعم از عقل و قلب و تقویت آنها و مصونیت بخشی از اعتقادات فاسد و احکام وهمیه است. این بینش وجود شناختی از یک سو و انسانشناسی از سوی دیگر که در دستگاه معرفتی حکمت متعالیه مستقر است. موجب میآید با فراگیری دانشی که هماهنگی تام در این سه بُعد را ایجاد نماید، تا ابعاد وجودی انسان نیز رشدی فراخور بیابد و به هدف نهایی که باریابی به جوار الهی است، محقق شود. «وقد یسمی الاولی بالشریعة و الثانیة بالطریقة و الثالثة بالحقیقة و الغایة القصوی فی الجمیع سیاقة الخلق الی جوار الله تعالی و الانخراط فی سلک المقربین الیه»...................................................منبع شماره ۴۱۵ هفته نامه افق حوزه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
بررسی ظرفیتهای حکمت متعالیه در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود بررسی ظرفیتهای حکمت متعالیه در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی شناسهٔ خبر 2579818 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی ظرفیتهای حکمت متعالیه جهت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی فردا ببررسی ظرفیتهای حکمت متعالیه جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی
بررسی ظرفیتهای حکمت متعالیه جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی شناسهٔ خبر 2586050 - چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها هم اندیشی ظرفیتهای حکمت متعالیه جهت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامدانش ارتباطات خنثی نیست/ حکمت متعالیه، فلسفه ارتباطات ندارد
خسروپناه در همایش اسفار مجازی ارتباطات نوين دانش ارتباطات خنثی نیست حکمت متعالیه فلسفه ارتباطات ندارد شناسهٔ خبر 2584133 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها خسروپناه گفت چهار دسته فلسفه مضاف به امور در حکمت متعالیه وجود دارد اما چیزی بعوامل موثر بر اجرای حد در فقه و حقوق اسلامی
عوامل موثر بر اجرای حد در فقه و حقوق اسلامی شناسهٔ خبر 2581942 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹ ۳۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی در فقه اسلامی شرایطی وجود دارد که چنانچه مجرم حایز هر یک از آن ها باشد اجرای حد وی با تاخیر مواجه می شود مقاله حاضر در به بررسی این شرایط و نحوه تاثانتقاد آیتالله علویگرگانی از بیتفاوتی والدین نسبت به حجاب فرزندان
دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۱ آیتالله علویگرگانی گفت متأسفانه مدیران معلمان والدین اقوام و بسیاری از افراد جامعه نسبت به حجاب در بین نوجوانان و به خصوص دبیرستانیها بیتفاوت شدهاند و حتی ناخودآگاه آن بدحجابی را تأیید میکنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسعبدصالح کانون حکمت وانديشه/ زندگی قهرمانانه امام کاظم(ع) در زندان
نگاهی به زندگی سياسی ـ فرهنگی امام موسی کاظم ع عبدصالح کانون حکمت وانديشه زندگی قهرمانانه امام کاظم ع در زندان شناسهٔ خبر 2580460 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آناني که به توصيف امام کاظم ع پرداخته اند ايشان را عابدترين زاهدکنگره بین المللی «دو خورشید حکمت و عرفان» برگزار میشود
کنگره بین المللی دو خورشید حکمت و عرفان برگزار میشود شناسهٔ خبر 2580414 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها کنگره بین المللی شخصیت شناسی دو خورشید حکمت و عرفان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و علامه حسن زاده آملی برگزار خواهد شد به گزاربررسی اندیشههای فقهی و مدیریتی آیتالله مهدویکنی در نمایشگاه کتاب
بررسی اندیشههای فقهی و مدیریتی آیتالله مهدویکنی در نمایشگاه کتاب فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایسنا نوشت اداره امور پژوهشی دانشگاه امام صادق ع در حاشیه نمایشگاه بینالمللی کتاب نشستهای تخصصی پیرامون اندیشههای فقهی و مدیریتی آیتالله&zwحکمت صدرایی توصیفی است نه توصیهای/ رابطه حکمت صدرا وعلوم اجتماعی
خسروپناه حکمت صدرایی توصیفی است نه توصیهای رابطه حکمت صدرا وعلوم اجتماعی شناسهٔ خبر 2667036 - جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشمندان خسروپناه در نشست بازخوانی و بازتعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی گفت حکمت صدرایی حکمت توصیفی است نه توصیه ای ولی با واسطلاب نسبت به مسائل سیاسی بیتفاوت نباشند
پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۷ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با انتقاد از برخی بی مهریها نسبت به حوزه علمیه همگان را به ایجاد انگیزه برای آینده با نشاط طلاب توصیه کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری در هفتمین جشنوارهاندیشههای فقهی و مدیریتی آیتالله مهدویکنی بررسی میشود
سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۸ اداره امور پژوهشی دانشگاه امام صادق ع در حاشیه نمایشگاه بینالمللی کتاب نشستهای تخصصی پیرامون اندیشههای فقهی و مدیریتی آیتالله مهدویکنی برگزار میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اداره امور پژوهشی دانشگاه امام صادق ع با دعوت انصرالله حکمت: عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است
نصرالله حکمت عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نصرالله حکمت در گفتوگو با نشریه سوره اندیشه یکی از زمینههای اصلی و داخلی فساد در ایران را سخن گفتن بدون عمل و ریشه آن را تبدیل ایمان از سنخ حضور بههشدار مراجع تقلیدنسبت بهحکماعدام شیخنمر |اخبار ایران و جهان
هشدار مراجع تقلیدنسبت بهحکماعدام شیخنمر مراجع تقلید شیعه در قم ضمن اعتراض شدید به حکومت عربستان در خصوص صدور حکم اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعه عربستانی به آل سعود هشدار دادند کد خبر ۵۰۰۰۲۵ تاریخ انتشار ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱ ۰۴ - 13 May 2015 مراجع تقلید شیعه در قاندیشمندان قرآنی نسبت به جنایتهای مدعیان اسلام افشاگری کنند
عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس اندیشمندان قرآنی نسبت به جنایتهای مدعیان اسلام افشاگری کنند شناسهٔ خبر 2579752 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی یک نماینده مجلس با اشاره به اینکه برخی کشورهای داعیه اسلام با ظاهر و پوشش قرآنی بر علیه قرآن و شریحکمت مخفى بودن مدت عمر انسان
حدیث حکمت مخفى بودن مدت عمر انسان اگر آدمى بداند كه مدت عمرش چقدر است و عمرش كوتاه باشد زندگى بر او ناگوار شود چون منتظر است که مرگ در زمانى كه مىداند فرا رسد به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام جعفر صادق عليهالسلام اينك اى مفضل درباره مخفى بودن مدت عمر انسان از او بيندمفاهیم بنیادین فقه و حقوق اسلامی مورد واکاوی قرار گرفت
در کتاب حقوق اسلامی در نظریه مفاهیم بنیادین فقه و حقوق اسلامی مورد واکاوی قرار گرفت شناسهٔ خبر 2582533 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها کوین رینهارت در کتاب حقوق اسلامی در نظریه Islamic Law in Theory مطالعه مفاهیم بنیادین فقه و حقوق اسلامی رابررسی اندیشههای فقهی و مدیریتی آیتالله مهدویکنی
در نمایشگاه کتاب تهران صورت میگیرد بررسی اندیشههای فقهی و مدیریتی آیتالله مهدویکنی شناسهٔ خبر 2579331 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشمندان به همت اداره امور پژوهشی دانشگاه امام صادق ع نشستهای تخصصی پیرامون اندیشههای فقهی و مدیریتی آیتالله مه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها