تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834497472
عوامل موثر بر اجرای حد در فقه و حقوق اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
عوامل موثر بر اجرای حد در فقه و حقوق اسلامی
شناسهٔ خبر: 2581942 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
در فقه اسلامی شرایطی وجود دارد که چنانچه مجرم حایز هر یک از آن ها باشد اجرای حد وی با تاخیر مواجه می شود. مقاله حاضر در به بررسی این شرایط و نحوه تاثیر آن بر اجرای حد پرداخته است. چکیدهاگر حدی با شرایط مقرر در شرع و قانون بر شخصی ثابت شود، بایستی اجرا گردد و تأخیر در اجرای حد پذیرفتنی نیست؛ چنانچه در فقه اسلامی نیز بر آن تاکید شده است: «لیس فی الحدود نظر ساعة»(۱) در فقه امامیه پس از اثبات حد، تعجیل در اجرای آن، در صورت امکان واجب و تأخیر آن بدون عذر حرام است.(۲) با این حال در فقه اسلامی شرایطی وجود دارد که چنانچه مجرم حایز هر یک از آن ها باشد اجرای حد وی با تاخیر مواجه می شود. مقاله حاضر در به بررسی این شرایط و نحوه تاثیر آن بر اجرای حد پرداخته است. بیماری محكوم و مستحاضه بودن محكومعلیهااگر محكوم به جلد بیمار باشد، اجرای حد جلد تا رفع بیماری وی به تأخیر خواهد افتاد مگر این كه امیدی به بهبودی وی نباشد یا این كه تعجیل در اجرای حكم جلد را حاكم، مصلحت بداند كه در این صورت مجازات جلد به صورت ضغث اجرا میشود.(۳) همچنین حد جلد زن مستحاضه تا اتمام حیض و قطع خون به تأخیر میافتد. علت تأخیر در اجرای حد جلد سرایت یا تشدید بیماری یا طولانی شدن درمان آن میباشد. اما اگر شخص بیمار یا زن مستحاضه به حد قتل یا رجم محكوم شود اجرای حد به تأخیر نمیافتد؛ چرا كه خوف ضرر و زیان یا تشدید بیماری یا تسری آن متصور نیست.(۴)در خصوص سایر مجازاتها مثل قطع عضو، چنانچه اجرای حد موجب ورود ضرر و زیان بیش از آنچه كه لازم حد است باشد و یا خوف هلاكت یا تشدید یا تسری بیماری وجود داشته باشد، اجرای آن به تأخیر میافتد.(۵) باردار بودن زن محكوم به حداجرای حدّ و هرگونه قصاص نسبت به زن باردار هر چند پیش از بارداری مرتکب جنایت شده و حتی از راه نامشروع باردار شده باشد، تا هنگام زایمان و رفع عوارض آن جایز نیست و پس از زایمان نیز در صورتی حد قصاص جاری میشود که کسی عهده دار شیردادن به کودک شود. بعلاوه چنانچه حیات کودک به نحوی از انحاء به حیات مادر بستگی داشته باشد، اجرای حکم تا برطرف شدن کامل مانع، به تعویق میافتد.(۶) همچنین اگر بعد از قصاص معلوم شود که زن باردار بوده، در صورت سقط جنین، پرداخت دیه ، به حسب مورد، واجب و به مقتضای اوضاع بر عهده حاکم یا مجری حکم خواهد بود.(۷) دیگر اینکه اگر زن باردار برای اجرای حد یا بازپرسی نزد حاکم فراخوانده شود و از روی ترس سقط جنین کند (فَأَجْهَضَتْ خوفاً)دیه جنین باید پرداخت شود.(۸)امام علی (ع)درباره زنان باردار و دارای بچه خردسال، اجرای حکم حد را به تأخیر میانداخت، حتی زنی که مرتکب زنا شده بود، پس از تمام شدن دوره شیردهی کودک، خدمت امام آمد، تا حد را بر او جاری کند، آن حضرت فرمود: « برو بچه را بزرگ کن تا او بتواند خطر را از خود دفع نماید، پس از آن برای اقامه حد بیا».(۹) در این مورد مصلحت تربیت بچه بر مصلحت اجرای فوری حد، مقدم شده است.در حدیثی دیگر امام علی (ع)فرمود:«کنیز رسول خدا مرتکب زنا شده بود، پیامبر به من دستور داد تا حد را بر او جاری کنم، ولی متوجه شدم او تازه در عادت نفاس قرار گرفته است، ترسیدم اجرای حد موجب مرگ او شود، لذا تصمیم گرفتم حد را اجرا نکنم، وقتی تصمیم خود را به عرض رسول خدا رساندم، ایشان ضمن تأیید اصل تصمیم، فرمودند: احسنت و در نتیجه حد به تأخیر افتاد.»(۱۰) هوای بسیار گرم و بسیار سردهوای بسیار گرم یا بسیار سرد موجب تاخیر در برخی حدود می شود. مثلا حدّ تازیانه در هوای بسیار گرم تا آخر روز و یا بسیار سرد تا وسط روز به تاخیر می افتد.(۱۱) در این زمینه به دو حدیث زیر اشاره می شود:«وَ عَنْهُ عَنْ مُعَلًّى عَنْ عَلِيِّ بْنِ مِرْدَاسٍ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ: خَرَجَ أَبُو الْحَسَنِ ع فِي بَعْضِ حَوَائِجِهِ- فَمَرَّ بِرَجُلٍ يُحَدُّ فِي الشِّتَاءِ- فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ مَا يَنْبَغِي هَذَا- فَقُلْتُ وَ لِهَذَا حَدٌّ قَالَ نَعَمْ- يَنْبَغِي لِمَنْ يُحَدُّ فِي الشِّتَاءِ أَنْ يُحَدَّ فِي حَرِّ النَّهَارِ- وَ لِمَنْ حُدَّ فِي الصَّيْفِ أَنْ يُحَدَّ فِي بَرْدِ النَّهَارِ.»(۱۲)«مررت مع أبي عبد الله (عليه السلام)بالمدينة في يوم بارد و إذا رجل يضرب بالسياط، فقال أبو عبد الله (عليه السلام): سبحان الله في مثل هذا الوقت يضرب؟ قلت له: و للضرب حد؟ قال: نعم إذا كان في البرد ضرب في حر النهار، و إذا كان في الحر ضرب في برد النهار»(۱۳) سرزمین دشمندر جواز یا حرمت اقامۀ حدّ تازیانه بر مسلمان در سرزمین دشمن اختلاف است. بعضی در صورت بیم پیوستن وی به کفّار قائل به عدم جواز و لزوم تأخیر تا خروج وی از سرزمین دشمن شدهاند(۱۴) و برخی مطلقا جایز ندانستهاند.(۱۵)دلیل این دو گروه برای این قاعده روایتی از امام علی(ع)است که فرمود: «لااقیم علی رجل حدّاً بأرض العدوّ حتّی یخرج منها مخافة ان تحمله الحمیة فیلحق بالعدوّ»؛ در سرزمین دشمن حدّ اجرا نمی نمایم؛ زیرا خوف غلبه غیرت و حمیت و در نهایت الحاق فرد به دشمن وجود دارد.»(۱۶) برخی از فقها نیز قائل به کراهت شدهاند.(۱۷) پناه بردن به حرمبرخی از احادیث مربوط به حرم به شرح زیر هستند:«ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يَجْنِي فِي غَيْرِ الْحَرَمِ ثُمَّ يَلْجَأُ إِلَى الْحَرَمِ قَالَ لَا يُقَامُ عَلَيْهِ الْحَدُّ وَ لَا يُطْعَمُ وَ لَا يُسْقَى وَ لَا يُكَلَّمُ وَ لَا يُبَايَعُ فَإِنَّهُ إِذَا فُعِلَ بِهِ ذَلِكَ يُوشِكُ أَنْ يَخْرُجَ فَيُقَامَ عَلَيْهِ الْحَدُّ وَ إِنْ جَنَى فِي الْحَرَمِ جِنَايَةً أُقِيمَ عَلَيْهِ الْحَدُّ فِي الْحَرَمِ فَإِنَّهُ لَمْ يَرَ لِلْحَرَمِ حُرْمَةً؛(۱۸) اگر محكوم به حد به حرم مكه پناهنده شود تا در حرم است نباید بر او حد زد، بلكه در خوردن و آشامیدن بر او سخت میگیرند تا خود بیرون آید ولی اگر فردی در حرم زنا كرده و همان جا تحصن نماید شرعاً حد زدن وی در حرم جایز است. علت عدم اجرای حد در حرم مكه به لحاظ احترامی است كه برای حرم قائل شدهاند.»«وَ عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً - قَالَ إِذَا أَحْدَثَ الْعَبْدُ فِي غَيْرِ الْحَرَمِ جِنَايَةً- ثُمَّ فَرَّ إِلَى الْحَرَمِ لَمْ يَسَعْ لِأَحَدٍ أَنْ يَأْخُذَهُ فِي الْحَرَمِ- وَ لَكِنْ يُمْنَعُ مِنَ السُّوقِ وَ لَا يُبَايَعُ وَ لَا يُطْعَمُ- وَ لَا يُسْقَى وَ لَا يُكَلَّمُ- فَإِنَّهُ إِذَا فُعِلَ ذَلِكَ يُوشِكُ أَنْ يَخْرُجَ فَيُؤْخَذَ- وَ إِذَا جَنَى فِي الْحَرَمِ جِنَايَةً- أُقِيمَ عَلَيْهِ الْحَدُّ فِي الْحَرَمِ- لِأَنَّهُ لَمْ يَرْعَ لِلْحَرَمِ حُرْمَةً.»(۱۹) عوامل تأخیر در اجرای مجازات حدی زناناستحاضه، باردار بودن و داشتن بچه خردسال ازجمله شرایط خاصی است که موجب تاخیر در اجزای مجازات زنان می شود. استحاضه باعث تاخیر در جلد می شود نه رجم اما باردار بودن و داشتن فرزند باعث تاخیر در جلد و رجم می شود.همچنین عواملی چون بیماری مجرم، هوای بسیار گرم و بسیار سرد، حضور در سرزمین دشمن و پناه بردن به حرم عواملی هستند که باعث تاخیر در اجزای مجازات زنان و مردان می شوند.نویسنده: سمیرا آذری پی نوشت۱. محمد بن حسن، حرّ عاملى، وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، ج ۲۸ ،ص ۱۱.۲. محمد حسن، نجفى، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج ۴۱، ص۳۴۴.۳. ضغث يك دسته تازيانه است كه مشتمل بر عدد حدمربوطه است و يكبار بر محكوم شده ميشود و حدمريضي است كه توان تحمل تازيانه بطور مكرر را نداشته باشد و از طرفي هم مصلحت مقتضي تعجيل است.۴. رضا، مسعودي فر، حدود و نحوۀ اجراي آن در محاكم قضايي ايران، چاپ اول، تهران: نسل نوين، ۱۳۸۵، ص ۳۵.۵. همان، ص ۳۵.۶. عبدالله بن احمد، ابن قدامه، المغنی، ج۸، ص۱۷۱ ـ ۱۷۲.۷. محمد حسن، نجفى، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج ۴۲، ص۳۲۲.۸. مصطفی، زحیلی وهبه، الفقه الاسلامی وادلته، ج۶، بیروت: ۱۴۰۴، ص۲۵۶ ـ ۲۵۸.۹. محمد بن حسن، حرّ عاملى، وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، ج ۲۸، ص ۱۰۸. روح الله، موسوی خمینی، تحریرالوسیله، ج۲، ص۴۶۴- ۴۶۵ و قانون مجازات اسلامی، ماده ۹۲، ص۵۲.۱۰. عبدالله بن احمد، ابن قدامه، المغنی، ج۱۲، ص۳۲۹ .۱۱. محمد حسن، نجفى، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج ۴۱، ص۳۴۳.۱۲. محمد بن حسن، حرّ عاملى، وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، ج ۲۸، ص ۲۲.۱۳. محمد حسن، نجفى، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج ۴۱، ص۳۴۳.۱۴. سيد ابو القاسم، موسوى خويى، مباني تكملة المنهاج، ج۱، ص۲۶۳.۱۵. محمد بن حسن، ابو جعفر، طوسى، الخلاف، ج۵، ص۵۲۲.۱۶. محمد بن حسن، حرّ عاملى، وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، ج ۲۸، ص ۳۱۸.۱۷. محمد حسن، نجفى، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج۲۱، ص۲۱۳.۱۸. تهذيب الأحكام، ج۱۰، ص ۲۱۶و محمد حسن، نجفى، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج ۴۱، ص۳۴۳.۱۹. محمد بن حسن، حرّ عاملى، وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، ج ۱۳، ص ۲۲۶ فهرست منابع۱. ابن قدامه، عبدالله بن احمد، المغنی، ج۱۰و۱۵و۸و۱۲، بیروت: ناشر دارالكتاب العربی، بی تا.۲. زحیلی وهبه مصطفی، الفقه الاسلامی وادلته، ج۶، بیروت: ۱۴۰۴.۳. طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، تهذيب الأحكام، ج۱۰، چاپ چهارم، تهران: دار الكتب الإسلامية، ۱۴۰۷ ه ق.۴. طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، الخلاف، ج۵، چاپ اول، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ۱۴۰۷ ه ق.۵. عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، ج۲۸و۱۴و۱۷و۲۵و۱و۱۵و۲۰و۱۸و۲۷و۱۳، چاپ اول، قم: مؤسسه آل البيت عليهم السلام، ۱۴۰۹ ه ق.۶. موسوی خمینی، روح الله، تحریر الوسیله، ج۲، چاپ اول، قم: انتشارات دارالعلم، بی تا.۷. موسوى خويى، سيد ابو القاسم، مباني تكملة المنهاج، ج۱، بی جا: بی تا.۸. نجفى، صاحب الجواهر، محمد حسن، جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج۴۱و۶و۲۱، چاپ هفتم، بيروت: دار إحياء التراث العربي، بی تا.۹. زراعت، عباس، قانون مجازات اسلامی در نظم حقوق کنونی، چاپ اول، انتشارات ققنوس، تهران: ۱۳۸۴.۱۰. مسعودي فر، رضا، حدود و نحوۀ اجراي آن در محاكم قضايي ايران، چاپ اول، نسل نوين، تهران: ۱۳۸۵..
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]
صفحات پیشنهادی
نایب رئیس شورای اسلامی گیلان عنوان کرد نقش موثر مدیریت شهری در توسعه حقوق شهروندی
نایب رئیس شورای اسلامی گیلان عنوان کردنقش موثر مدیریت شهری در توسعه حقوق شهروندینایب رئیس شورای اسلامی گیلان گفت مدیریت شهری موجب تاثیرگذاری مثبت در توسعه حقوق شهروندی میشود محمدرضا رحمانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در صومعهسرا شورا را نهاد مردمی دانست و اظهارسرپرست اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر خبر داد اجرای 71 پروژه عمران روستایی در دشتستان
سرپرست اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر خبر داداجرای 71 پروژه عمران روستایی در دشتستانسرپرست اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر از اجرای 71 پروژه عمران روستایی در دشتستان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان حمیدرضا حیدری ظهر امروز در بازدید از پروژبازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
گزارش بازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شناسهٔ خبر 2581339 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها طی بازدید مقام معظم رهبری از غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله رشاد گزارشی از کتاب های منتشره این سااوضاع کشورهای اسلامی بسیار دردناک است/ایستادگی در برابر شرک و کفر
نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری اوضاع کشورهای اسلامی بسیار دردناک است ایستادگی در برابر شرک و کفر شناسهٔ خبر 2575705 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان آیت الله هاشمی شاهرودی گفت شاید در هیچ دوره ای از تاریخ این گونه دشمنی ها و مصیبتها و مکر و حیله هکنفرانس نظریه اختلاف فکری در جامعه اسلامی برگزار میشود
احمد مبلغی خبر داد کنفرانس نظریه اختلاف فکری در جامعه اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2577662 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان احمد مبلغی از برگزاری کنفرانس نظریه اختلاف فکری در جامعه اسلامی خبرداد و گفت در قالب این تفاهم نامه که مابین دانشگاهنماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد اختلاف سلیقه بین مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس یک امر عادی
نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرداختلاف سلیقه بین مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس یک امر عادی استنماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت وجود اختلاف سلیقه بین مدیران دستگاههای اجرایی و نمایندگان مجلس یک اتفاق عادی است و نیازی به رسانهای شدن نیست مجید جلیلتببیین مفهوم «ورع» در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی
فیلم تببیین مفهوم ورع در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی شناسهٔ خبر 2570252 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 22 MB در این ویدئو قسمتی از حدیث عمران ابن اعین توسط مقام معظم رهبری شرح داده می شود به گزارش خبرگزاری مهر درکتاب «تحلیل مبانی نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران»
سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۰ کتاب تحلیل مبانی نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اصول قانون اساسی توسط انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با توجه به این که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران غنیترین تجربه اجتهادی در حوزهگردهمایی مذاهب اسلامی در هند
با تلاش زن اديب و مسلمان هندی گردهمایی مذاهب اسلامی در هند به همت بنياد خيريه ويزدام هند همايش بينالمللی با حضور انديشمندان و سران مذهبی از شاخههای متفاوت مسلمان با موضوع برقراري صلح و هماهنگی متقابل در سايه تعليمات قرآنی در خرداد آينده برگزار میشود به گزارش سرویس دینی جعوامل شاد و خندان بودن چهره در آخرت
سیمای مؤمنان در عالم آخرت عوامل شاد و خندان بودن چهره در آخرت طبق بيان معصومين علیهم السلام عواملي كه باعث شادي نشاط و خندهرويي مؤمن در عالم آخرت ميگردد بسيار است به گزارش سرویس دینی جام نیوز طبق بیان معصومين علیهم السلام عواملی که باعث شادی نشاط و خندهروییچه عواملی باعث سختدلی میشود
عوامل ایجاد قساوت قلب چه عواملی باعث سختدلی میشود اگر قساوت قلب برای کسی ملکه شود این حال منشأ بسیاری از گناهان دیگر خواهد بود مرحوم نراقی در کتاب معراج السعادة درباره قساوت قلب آورده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز «قلب» از منظر قرآنی منشأ فهم و ادمسابقات قرآن از دستاوردهای نظام اسلامی است/ حضور ۸۵ کشور از ۵قاره
حجتالاسلام محمدی در افتتاحیه مسابقات قرآن مسابقات قرآن از دستاوردهای نظام اسلامی است حضور ۸۵ کشور از ۵قاره شناسهٔ خبر 2581549 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت امسال به توفیق الهی ۸۵ کشور از ۵ قاره به مسابقاعضو شورای اسلامی شهر بجنورد مطرح کرد لزوم پرداخت حقوق و مزایای کارگران شهردارها از سوی پیمانکاران
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد مطرح کردلزوم پرداخت حقوق و مزایای کارگران شهردارها از سوی پیمانکارانعضو شورای اسلامی شهر بجنورد بر لزوم پرداخت حقوق قانونی و همچنین مزایای کارگران شهردارها از سوی پیمانکاران طرف قرار داد با شهرداریها تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فاوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:/1 نمیتوان با اعمال فشار افکار را در اختیار حاکمیت قرار داد/ کنترل رسانه از نظر فنی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 1نمیتوان با اعمال فشار افکار را در اختیار حاکمیت قرار داد کنترل رسانه از نظر فنی مرزهای جغرافیایی و الزامات حقوقی داخلی امکانپذیر نیستوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت امروزه کنترل رسانه نه از نظر فنی نه مرزهای جغرافیایی و نه الزامات حقوقی داخلی امکوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: «آیینهوند» خادم آستان علم و فرهنگ و پاسبان حریم فقه شیعی بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آیینهوند خادم آستان علم و فرهنگ و پاسبان حریم فقه شیعی بودوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت صادق آیینهوند را تسلیت گفت و تأکید کرد دکتر آیینهوند خادم آستان علم و فرهنگ پاسبانِ حریم فقه شیعی و همواره نگهبان حرمت نظام جمهوری اسلامی بود به گبا حضور رئیس شورای فقهی بانک مرکزی صورت میگیرد برگزاری همایش همدلی و همزبانی با محوریت بانکداری اسلامی در زا
با حضور رئیس شورای فقهی بانک مرکزی صورت میگیردبرگزاری همایش همدلی و همزبانی با محوریت بانکداری اسلامی در زاهداننخستین همایش همدلی و همزبانی با محوریت بانکداری اسلامی با حضور رئیس شورای فقهی بانک مرکزی 20 اردیبهشت ماه جاری در زاهدان برگزار میشود مسئول کمیته برگزاری همایش همدلرونمايي از ۴ اثر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در نمایشگاه کتاب
رونمايي از ۴ اثر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در نمایشگاه کتاب شناسهٔ خبر 2573239 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۷ دین و اندیشه > سایر در بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از ۴ اثر در غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی رونمایی می شود به گزارش خبر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها