واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
نشست علمی تخصصی"بررسی فرقه و فرقهگرائی در تاریخ معاصر ایران"به همت موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در دانشگاه تبریز برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، رئیس موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در این نشست با بیان اینکه «یکی از راههای پیشگیری از گرایش افراد به فرقههای انحرافی، توان پاسخگویی متولیان دین به خواستههای مردم است» تصریح کرد: در این صورت گرایش افراد به فرقههای انحرافی کمتر میشود، البته در ایران برخی عناصر فرهنگی و اجتماعی نیز در گرایش به سوی فرقهها کمک میکنند. محمدعلی پرغو ادامه داد: غلبه فرهنگ احساسی و ضعف عقلانیت، همچنین تجزیه ارزشهای اجتماعی در جامعه دو عنصر مهم در گرایش به فرقهها هستند، اولی به لحاظ ضعف آموزش و تربیتهای عقلانی و دومی به جهت استفاده نادرست از رسانه، هنر، ورزش و ارایه الگوهای جذاب نامطلوب در این عرصهها به وجود میآیند، فرقهها به اشکال بسیار گوناگون و با اعتقادات کاملا متفاوت ظاهر میشوند، اما در کارکردها همگی از ساختار واحد پیروی میکنند. به گفته وی، فرقهها با استفاده از تکنیکهای روانی و بهکارگیری روشهای کنترل ذهن، نوعی رابطه مطلق و بسیار خطرناک بین رهبر سرکرده و پیرو به وجود میآورند، بدین وسیله، دفاع روانی فردی را به حدی در انسان از بین میبرند، که توان نه گفتن از وی سلب میشود لذا پیرو به ابزاری تبدیل میشود که هر فرمانی را بدون ارزیابی درست یا غلط بودن آن اجرا میکند. پرغو، یادآور شد: این پدیده به مغزشویی معروف شده است که شیوههای آن، روز به روز پیشرفتهتر میشود، بدینسان فرقهها همگی از ناآگاهی افراد به این شیوهها استفاده میکنند. سید کاظم موسوی، مدیر موسسه مطالعاتی روشنگر، از دیگر سخنرانان این نشست تخصصی بود که در خصوص پیشینه فرقه و فرقهگرایی در ایران به ارایه مطالب خود پرداخت. وی با بیان اینکه «مسایل فرقه و فرقهگرایی برای نخستین بار در قرن 19 در اروپا مطرح شد» گفت: بحث فرقه و فرقهگرایی در ایران نیز در دوره قاجار شروع و امروزه هم با عناوین مختلف در جامعه مطرح است. موسوی، با اشاره به آسیبهای جریان فرقه و فرقهگرایی در جامعه اضافه کرد: فرقه و فرقهگرایی هر جامعه و گروهی تضعیف و آسیبهای اجتماعی را بدنبال دارد که از جمله آنها میتوان به آسیبهای اقتصادی و مالی، انحراف نخبگان و تضعیف بنیان خانواده اشاره کرد. به گفته وی، در بحث جنگ نرم، دشمن همواره از هر فرصتی برای تضعیف این نظام استفاده میکند که یکی از آنها بحث فرقه و فرقهگرایی است و باید دستاندرکاران و متولیان این امر مراقب جریانهای انحرافی در جامعه باشند. حجتالاسلام محمودرضا قاسمی، پژوهشگر این حوزه نیز در این نشست تخصصی با اشاره به بحث فرقههای نوظهور و عرفان حلقه گفت: بی احترامی به قبور ائمه اطهار(ع) و اهانت به مقدسات از جمله اقدامات رهبران و اعضای عرفانهای نوظهور است که با هیچ منطق و عقلی سازگار نیست. این پژوهشگر عرفانهای نوظهور، در ادامه با تاکید بر اینکه «حقیقت رحمانی بودن یا شیطانی بودن رفتار و کردار شاخههای عرفان کیهانی (حلقه) را باید از آسیب دیدگان گرایش به این گروه پرسید» تصریح کرد: بر اساس گزارش آمارهای موجود، افراد آسیبدیده پس از اتصال و گرایش به این گروهها به بیماریهای روانی دچار میشوند که قبلاً به هیچ وجه دچار نبودهاند. به گفته وی، علل جذب بیشتر افراد به این گروهها به خاطر درمان بیماریهای جسمی و روانی بوده است که مخاطبین بعد از اتصال به این گروهها متوجه شدند که کار اشتباهی کردهاند. بر اساس این گزارش این نشست در راستای بررسی فرقهگرایی، علل گرایش مردم به آن، راههای گرایش، استفاده از باورهای دینی در کشاندن آنها به سمت فرقههای مختلف برگزار شد و راههای شناخت و مقابله با آن و توجیه علمی و روانی مردم نسبت به آن فرقهها مورد بررسی قرار گرفت. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]