واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
هشتمین نشست از سلسله نشستهای هنر و زندگی روزمره شهری با موضوع موسیقی و زندگی روزمره در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، موسیقی خیابانی و زندگی روزمره شهری، نقش اصوات گوناگونی که در اطراف ما به صورت روزانه شنیده میشوند و نقش نمادین سازها در تعاملات انسانی، موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت. دکتر محمدرضا آزادهفر، دانشیار دانشگاه هنر و نماینده ایران در نهاد جهانی موسیقی سنتی درباره دلایل رونق موسیقی خیایانی و کنسرتها در سالهای اخیر گفت: با کاهش فروش آثار دیجیتال از سال 2004 تاکنون، سال به سال گرایش مردم به موسیقی زنده و کنسرتها بیشتر شده است. علت اصلی آن همین است که مردم از دنیای مجازی خسته شدهاند و دنبال آدم های واقعی میگردند. وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل گرایش به سمت موسیقی خیابانی، مساله صندلی سالنهای کنسرت است که توسط طبقه متوسط جامعه پر میشد، ولی در دهه اخیر ما تا حد زیادی این طبقه جامعه را از دست دادهایم. وی در ادامه با اشاره به بالا بودن بهای بلیط کنسرت برای یک خانواده چهار نفره ایرانی اظهار کرد: یک خانواده متوسط ایرانی باید بخش عمدهای از درآمد ماهانه خود را پرداخت کند تا به کنسرت برود. دکتر آزادهفر موسیقی خیابانی را پدیدهای که حاصل تعامل مشترک نوازندگان با محیط شهری به واسطه اجرای موسیقی در خیابان برای مخاطبان در حال گذر است خواند و افزود: موسیقی خیابانی زیر مجموعهای از هنر اجرا به حساب میآید و قدمت زمانی آن شاید به اندازه قدمت خود موسیقی باشد. وی نوازندگان خیابانی را به سه دستهی متکدیان، نوازندگان دوره گرد و نوازندگان خیابانی تقسیم کرد و گفت: کسب درآمد، شانس ارائه و شناساندن موسیقی شخصی به دیگران و مشارکت در زندگی اجتماعی و فرار از تنهایی، از مهم ترین انگیزههای این نوازندگان برای حضور در خیابان است. این دانشیار دانشگاه هنر به برخی از موانع و مشکلات نوازندگان خیابانی اشاره کرد و گفت: موانع قانونی برای اجرا، ابتلا به تکرار، آب و هوای نامساعد، سارقین و دیدگاه عمومی منفی برای اجرا در خیابان از جمله مشکلات این نوازندگان است. وی سبکهایی شامل موسیقی مناطق، ردیف دستگاهی، موسیقی مردم پسند، راک، جاز و موسیقی غیرایرانی، موسیقی تلفیقی و موسیقی شخصی نوازنده را سبک های دیده شده در تهران برشمرد. در ادامه حامد جلیلوند، کارشناس ارشد انسان شناسی از دانشگاه تهران و عضوشورای مرکزی انسان شناسی و فرهنگ با نگاه به کنش های هر روزه از دریچه ساز ها، به بررسی نقش نمادین سازها در تعاملات انسانی پرداخت. وی سازها را اولین و مهم ترین کالبد و تعیین مادی موسیقی برشمرد که می توانند مانند خود موسیقی، حامل مفاهیم فرهنگی باشد و نقشی نمادین بازی کند. آخرین سخنران این نشست دکتر کیاوش صاحب نسق، آهنگساز و استاد موسیقی دانشگاه تهران بود که با استفاده از تجربیات اش در حوزه موسیقی و موسیقی فیلم، به بررسی موسیقی ها و اصواتی که ما در روزمره و روزمرگی میشنویم، مانند باز و بسته شدن در، پرداخت. در پایان نشست، برخی از حاضران پیرامون موسیقی خیابانی پرسشهایی را مطرح کردند که کارشناسان به آنها پاسخ دادند. سلسله نشستهای هنر و زندگی روزمره به همت معاونت پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ایران و با همکاری سازمان زیبا سازی شهر تهران برگزار شده است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]