محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845316333
انسان موجودی بالذات تاریخی است/ باید دین رادر سیرتاریخی بررسی کرد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در مناظره عبدالکریمی و قائمینیا عنوان شد؛
انسان موجودی بالذات تاریخی است/ باید دین رادر سیرتاریخی بررسی کرد
شناسهٔ خبر: 2582476 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
دین و اندیشه > اندیشکده ها
عبدالکریمی گفت: انسان موجودی بالذات تاریخی است. هر آنچه با انسان نسبت دارد، اموری تاریخی است. دین اگر از جانب خدا هم باشد، باز هم با انسان در ارتباط است و باید آن را در سیر تاریخی بررسی کرد. به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جلسه درس ـ گفتگوهای بهاره، به همت مدرسه آزاد فکری مهاجر دانشگاه صنعتی شریف و با حمايت هيأت حمايت از كرسيهای نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.این درس-گفتگوها با موضوعات «داستان دین و عقلانیت»، «اقتصاد بازار آزاد و اقتصاد اسلامی» و «علم، دین و نظریه علم دینی» و در چهار جلسه به صورت تلفیقی از ارائه و مناظره برگزار می شود.در جلسه نخست درس ـ گفتگوی «داستان دین و عقلانیت» که با حضور بیژن عبدالکریمی و حجت الاسلام قائمی نیا برگزار شد، ابتدا دکتر عبدالکریمی به تبیین نظرات خویش پرداخت. سپس در بخش دوم جلسه، قائمی نیا نقدهای خویش را بر صحبت های عبدالکریمی ارائه کرد و در پایان مجدداً فرصتی در اختیار عبدالکریمی قرار گرفت و وی از این فرصت برای تکمیل بیان نظرات خویش استفاده کرد.متن گزارش جلسه نخست با عنوان داستان دین و عقلانیت اکنون از نظر شما می گذرد.در ابتدا عبدالکریمی بر اهمیت و دشواری پاسخ به پرسش به صورت زیر اشاره کرد: مشکل اصلی اینجاست که ما نمی دانیم دقیقاً در رابطه با نسبت چه چیزی می خواهیم صحبت کنیم؟! آن یکی شیر است اندر بادیه/ وان یکی شیر است اندر بادیه... . عقل و دین دو عبارتی است که همه از آنها استفاده می کنند، اما منظور ما کدام عقل و کدام دین است؟! برخلاف تصور معمول، تعریف دین و عقلانیت به هیچ وجه معلوم نیست و برای یافتن پاسخ نیاز به یک مجاهده و تلاش عظیم است.وی افزود: پرسش، بسیار پیچیده است اما common sense به دنبال پاسخهای ساده است. تفکر، درست چیزی شبیه به خود زندگی و خود جهان است؛ یعنی موضوع خطی نیست و روابط غیرخطی و شبکه ای برای تفکر و فهمیدن یک موضوع وجود دارد. درک مفاهیم در گرو درک مفاهیم دیگر است. یکی از ویژگی های جامعه ما پوپولیسم است و یکی از نتایج پوپولیسم این است که برای پرسشهای سترگ پاسخ های ساده می دهد.در ادامه وی درباره روش مناسب برای یافتن پاسخ گفت: در یافتن پاسخ چنین پرسش هایی، دو روش پیش رو داریم:۱- روش ماتقدم (یا پیشینی، یا مقدم بر تجربه، یا پیش از تجربه)۲- روش ماتأخر (یا پسینی، موخر بر تجربه و...)وی افزود: در توضیح می توان گفت، روش اول فرض می کند یک دین یا یک عقل قبلاً وجود دارد و حالا می خواهیم در رابظه با آن صحبت کنیم. روش دوم این است که بررسی می کند که دین در تاریخ و عقل در تاریخ چگونه بوده است. در واقع، روش اول نگاهی ذات گرایانه (براساس تفکر ارسطویی) است و می گوید ذات دین و ذات عقل در طول تاریخ ثابت است و سؤال ما این است که نسبت این دو چیست؟! و نگاه دوم یا نگاه تاریخ نگر می گوید که انسان موجودی بالذات تاریخی است. بنابراین هر آنچه با انسان نسبت دارد، اموری تاریخی است، لذا نمی توان گفت یک دین یا عقل داریم، بلکه دین ها و عقل ها داریم، البته تأکید می شود که هیچ روش پیشینی محض و یا هیچ روش پسینی محض نداریم.وی در ادامه گفت: بنابراین برای ورود به بحث در خصوص «نسبت عقل و دین»، به «تعریف عقل و دین» رسیدیم و برای تعریف این دو واژه، به بحث «روش» ورود کردیم. روشی که دکتر عبدالکریمی در این خصوص اتخاذ می کنند، روش پسینی یا تاریخی خواهد بود. سپس عبدالکریمی وارد مقوله دین شد و در این خصوص چند نکته از نگاه وی مطرح شد:عبدالکریمی ادامه داد: دین نداریم، بلکه «دین ها» داریم. دین هرکس، فهم وی از دین اش است. مثلاً فقط اگر اسلام را در نظر بگیریم، دین دکتر سروش، مهندس بازرگان، دکتر شریعتی، شهید مطهری با یکدیگر متفاوت است و البته منظور ما از دین، ادیان ابراهیمی است که هم خانواده هستند. در واقع حتی دین اگر از جانب خدا هم آمده باشد، باز هم با انسان در ارتباط است و بنابراین باید آن را در سیر تاریخی بررسی کرد. بنابراین در تعریف دین می توان گفت ما چند نوع دین داریم:- گاهی می گوییم دین، ولی منظورمان فرهنگ است. یعنی آنچه از گذشتگان به ما رسیده است.- گاهی منظورمان یک تئولوژی یا یک سیستم نظری است.- گاهی منظورمان یک ابژه است. یعنی یک موضوع تحقیقاتی. در این حالت هیچ رابطه ضروری وجود ندارد که کسی متخصص در یک ابژه باشد و اهل آن ابژه هم باشد.- گاهی منظورمان یک سیستم اخلاقی است. کانت گفت جوهره دین اخلاقیات است و امروزه، گرایش به این سمت بیشتر شده است.- گاهی منظور از دین، دین به منزله یک برنامه سیاسی اجتماعی(ایدئولوژی)(اندیشه به مثابه برنامه عمل) است.- گاهی منظور از دین، ظهور امر قدسی بر اندیشه، احساس، رفتار و کنش آدمی است. مراد دکتر عبدالکریمی از دین نیز، همین مورد است.در ادامه عبدالکریمی وارد بحث تعریف عقل و عقلانیت شد، ولی در ابتدای تعاریف، وقت وی به پایان رسید.آنچه وی به آن اشاره کرد به شرح زیر است: تعاریف پیشینی برای عقل و عقلانیت بسیار است. گاهی عقل را به عنوان نیروی کنترل کننده امیال می شناسند. گاهی عقل به منزله قوه ادراکه تعریف می گردد. کانت، بحث عقل نظری و عقل عملی را مطرح کرد و فارابی دسته بندی ای از عقل عامه و... ارائه کرد. مولوی عقل کلی و عقل جزوی را مطرح کرد و...در این بخش قائمی نیا نقدهای خویش را بر صحبت های عبدالکریمی ارائه کرد. وی در خصوص روش، تعریف، کلیات و مصادیق نقدهایی بر صحبتهای عبدالکریمی وارد کرد و گفت: گاهی درخصوص تاریخی گرایی ساخت گرایانه حرف می زنیم. این دیدگاه، هم حقیقت و هم روش (به معنی پروسه ای که پس از طی مسیر به حقیقت برسیم) را رد کرد. گاهی منظور از تاریخی گرایی، نوع رئالیستی آن است. این دیدگاه می گوید در عین اینکه تاریخ نگر هستیم، اما از حقیقت محض بی بهره نیستیم. پس تا اینجا دو سوال مشخص مطرح می شود: آیا معتقد به تاریخی نگری ساخت گرایانه هستید یا رئالیستی؟ آیا حقیقت را ما می سازیم؟در ادامه وی سه مقوله عقل، عقلانیت و معقول را مجزا از هم دانست ولی توضیح در این خصوص را به بعد موکول کرد. سوال مشخص بعدی از دکتر عبدالکریمی این بود که آیا مدرکات مطلق نداریم؟ سوال بعدی این بود که اگر تکثر را وارد دانستید، آیا وارد مرحله داوری هم می شوید یا نه؟! یعنی آیا داعش را نیز دین و تجلی امر قدسی می دانید؟ در ادامه این سوال مطرح گردید که آیا برای همه ادیان می توان نسخه یکسان پیچید؟!در این بخش عبدالکریمی گفت: با توجه به اینکه هنوز بحث شان تمام نشده است، به ادامه بحث قبلی شان بپردازند اما تمامی سؤالات را یادداشت کرده اند که پس از تکمیل ارائه مطالبشان، تک به تک به همه پرسش ها پاسخ خواهند داد و سپس به ادامه توضیحات و تعاریف شان در خصوص عقلانیت پرداختند:وی گفت: عقلانیت را من به سه دسته تقسیم می کنم، که پس از این تقسیم بندی دیدم که اتفاقاً غزالی نیز چنین دسته بندی ای دارد:- عقلانیت عرفی یا متعارف(common sense)، یعنی همان عقلی که مردم با آن زندگی می کنند.- عقلانیت تئولوژیک(کلامی)، یعنی عقلانیتی که متکلمین، یعنی متخصصین علم کلام با آن فکر می کنند.- عقلانیت متافیزیکی، یعنی عقلانیتی که فلاسفه با آن فکر می کنند.وی در پایان سخنان خود گفت: شاخصه های عقلانیت متعارف به شرح زیر است: این عقلانیت، عقلانیت عموم مردم و توده است. نمی داند ریشه هایش از کجا آمده است. باورهایش را به عنوان حقیقت مطلق می داند. خودآگاهی تاریخی از باورهای فعلی و اندیشه هایش ندارد. افراد باورمند به این نوع عقلانیت، باورشان را حقیقت مطلق، جهان شمول و فراتاریخی می شناسند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
مطهری: انسان تک بعدی موجودی کاریکاتوری است/ نارسایی مفاهیم کلیسا عامل جدایی اروپایی ها از دین شد
مطهری انسان تک بعدی موجودی کاریکاتوری است نارسایی مفاهیم کلیسا عامل جدایی اروپایی ها از دین شد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نماینده مردم تهران نارسایی مفاهیم کلیسا را عامل جدایی مردم اروپا از دین دانست و گفت کلیسا با تحمیل عقاید و جنگ انداختن میان دینفیاض: علوم انسانی فارغ از دین نیست/ زیباکلام: علم باید تعریف شود
مناظره نقش علوم انسانی در تمدن اسلامی فیاض علوم انسانی فارغ از دین نیست زیباکلام علم باید تعریف شود شناسهٔ خبر 2579206 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها ابراهیم فیاض گفت علوم انسانی فارغ از دین نیست چرا که علوم فرهنگی دین در آن جاریتطبیق اعمال ظاهری با ظاهر انسان بررسی میشود
در بیستوسومین نشست حدیث پارسایی تطبیق اعمال ظاهری با ظاهر انسان بررسی میشود شناسهٔ خبر 2582074 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها بیست و سومین نشست از سلسله نشستهای مذهبی حدیث پارسایی با موضوع تطبیق اعمال ظاهری با ظاهر انسان یکشنبه ۲۷ اردیبهشتکرسی نظریه پردازی علم دینی: نقد و بررسی الگوی حکمی ـ اجتهادی
با ارائه خسروپناه برگزار میشود کرسی نظریه پردازی علم دینی نقد و بررسی الگوی حکمی ـ اجتهادی شناسهٔ خبر 2574432 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان کرسی نظریه پردازی علم دینی نقد و بررسی الگوی حکمی ـ اجتهادی با نظریه پردازی خسروپناه فردا 20 اردیبهشت درمجموعه کتابهای معرفت با حضور دکتر دینانی نقد و بررسی میشود
در نمایشگاه کتاب تهران مجموعه کتابهای معرفت با حضور دکتر دینانی نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2573328 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست نقد و بررسی مجموعه کتابهای برنامه معرفت تدوین اسماعیل منصوری لاریجانی با حضور دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانیبرگزاری کارگاه آموزشی «بررسی ارتباط مؤثر از دیدگاه مفاهیم دینی»
با همکاری سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان برگزاری کارگاه آموزشی بررسی ارتباط مؤثر از دیدگاه مفاهیم دینی شناسهٔ خبر 2579976 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی از سوی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران کارگاه آموزشی بررسی ارتباط مؤثرزیباکلام: علم، علم است و یهودی، مسیحی و بودایی ندارد/ فیاض: علوم انسانی فارغ از دین نیست
زیباکلام علم علم است و یهودی مسیحی و بودایی ندارد فیاض علوم انسانی فارغ از دین نیست فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت مناظره ای با عنوان «نقش علوم انسانی در تمدن اسلامی» روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور صادق زیباکلام و ابراهیم فیاض اعضای هنشست «نسبت انسان و دین در قرآن» برگزار میشود
۲۱ اردیبهشت ماه نشست نسبت انسان و دین در قرآن برگزار میشود شناسهٔ خبر 2569768 - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست نسبت انسان و دین در قرآن به همت پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزارسخنان دکتر دینانی درباره انسان کنشگر، عقل ابزاری و سیطره تکنیک بر آدمی
سخنان دکتر دینانی درباره انسان کنشگر عقل ابزاری و سیطره تکنیک بر آدمی فرهنگ > دین و اندیشه - چهره ماندگار فلسفه می گوید اندیشمندان نگران آن روزی هستند که تکنیک به جایی برسد که بداند که چه می داند اگر روزی بفهمد که می داند تکنیک ما را به کار می برد اگر تکنیک مابررسی مفهوم «رحمهللعالمين» در سيره پيامبر اعظم (ص)
یادداشت بررسی مفهوم رحمهللعالمين در سيره پيامبر اعظم ص شناسهٔ خبر 2581673 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دلسوزی و مهربانی در سيره پيامبر اعظم كاملاً مشهود بود و خداوند رسول اعظمش را در قرآن اين گونه توصيف می کند گویی می خواهی جااین والدین راهی بهشت می گردند
این والدین راهی بهشت می گردند تربیت و پرورش دخترانی پاکدامن و عفیف یکی از اموری می باشد که برای آن ثواب فراوان و عظیمی ذکر شده است در این باره از حضرت محمد ص نقل شده است دختران پاکدامن و عفیف فرزندانی بسیار نیکو و خوب می باشند و هر کس یک دخترِ این چنین داشته باشد به واسطهطلوع سرآمد رهبران جامعه انسانی از حراء/ نگاهی به احادیث بعثت
به مناسبت سالروز عید مبعث طلوع سرآمد رهبران جامعه انسانی از حراء نگاهی به احادیث بعثت شناسهٔ خبر 2581325 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله رجبی دوانی می نویسد جز محمد ص نواده ابراهیم چه كسى بود كه شایستگى رهبرى خلق را داشتهدینانی فردا به نمایشگاه میآید/ نقد و بررسی کتاب های معرفت
با حضور در سرای اهل قلم دینانی فردا به نمایشگاه میآید نقد و بررسی کتاب های معرفت شناسهٔ خبر 2573416 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۳ فرهنگ > کتاب غلامحسین ابراهیمی دینانی برای حضور در جلسه نقد و بررسی کتاب های معرفت در سرای اهل قلم فردا به نمایشگاه کتاب خواهد آمد به گزارشچرا حفظ دین در آخرالزمان سخت تر از دوران دیگر است؟!
چرا حفظ دین در آخرالزمان سخت تر از دوران دیگر است پيامبر گرامى اسلام به اصحابش فرمود به زودى گروهى بعد از شما مى آيند كه يك نفر از آنان اجر پنجاه نفر از شما صحابه را دارد در روايت است كه دين دارى در آخر الزمان مثل گرفتن آتش در دست است چرا دين دارى در اين زمان سخت تر ازبررسی تفسیری عصمت حضرت موسی(علیه السلام) در مواجهه با حضرت هارون(علیه السلام)
بررسی تفسیری عصمت حضرت موسی علیه السلام در مواجهه با حضرت هارون علیه السلام آیات 150 سوره اعراف و 92 و 93 سوره طه به بیان برخورد تند حضرت موسی علیه السلام با حضرت هارون علیه السلام پس از گوساله پرست شدن بنی اسرائیل می پردازد این آیه حاوی یکی از چالشی ترین مسائل مطرح شده در قرنصرالله حکمت: عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است
نصرالله حکمت عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نصرالله حکمت در گفتوگو با نشریه سوره اندیشه یکی از زمینههای اصلی و داخلی فساد در ایران را سخن گفتن بدون عمل و ریشه آن را تبدیل ایمان از سنخ حضور بهکتابهای درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه نقد و بررسی میشود
طی نشستی در دانشکده علوم اجتماعی کتابهای درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2567858 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتابهای علوم اجتماعی دوره متوسطه با حضور عماد افروغ محمدامین قانعیراد و حبیب صالح نژاد فردا سه شنبه ۱-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها