محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826090322
تحلیلی بر تأثیر نگاه مهدوی در ترسیم الگوی رسانه مطلوب اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
تحلیلی بر تأثیر نگاه مهدوی در ترسیم الگوی رسانه مطلوب اسلامی
ویژگیهایی مؤلفه غایتشناسی رسانه عبارتند از : 1. عدالت رسانهای؛2. تجلی وجه حضور امام؛3. متقین، شیعیان و مستضعفین، صاحبان و مالکان رسانهها؛4. روش امیرالمؤمنین در سیاستگذاری رسانه؛5. اهداف و جهتگیریها بر اساس دانش و حکمت.
بخش اول چکیده مقاله پیش رو در تلاش است تا ابعاد جدیدی از نظریه هنجاری رسانه اسلامی را بگشاید. مولفة غایتشناسی یکی از تمایزات اساسی در میان نظریات محسوب میشود. البته هرچند یافتن و بحث پیرامون این مؤلفه سخت و مشکل مینماید، اما محقق با غور در میان منابع و متون اسلامی به ویژگیهایی دست یافته که در رویکردی همگرا به آینده رسانه، مناسب جهت سیاستگذاری رسانه به سوی الگوی آرمانی به شمار خواهد آمد و در نهایت، آن را به صورت نموداری جدید از ویژگیها و تمایزات ارائه میدهد که تفاوت اساسی با سایر ویژگیهای این مؤلفه نظریات هنجاری دارد. این مؤلفهها را میتوان در قالب عدالت رسانهای، روش سیاستگذاری علوی در رسانه، تجلی وجه حضور امام، مالکان رسانه؛ متقین و مستضعفین، و در نهایت اهداف و جهتگیری بر اساس دانش و حکمت تبیین نمود. مقدمه گسترش روزافزون رسانهها امروزه سبب شده که کفة استدلالات و توجهات در ترازوی بشر به وجهی از ارتباطات در قالب ابزار و آن هم از طریق تکنولوژی و فناوری سنگینی نماید و دیگر نتواند از طریق پایگاهها و رسانههای سنتی و در قالب عصر شفاهی بروز یابد. از اینرو، سبب گشته تا به این بُعد درجة اهمیتی خاص در مقولات قدرت داده شود و بایدها و نبایدهای موجود در این زمینه خود منشأ گرفته از احاطه یک ایدئولوژی و نوعی تفکر حاکم بر آن جامعه به شمار آید. در این میان «تئوریهای هنجاری از جمله بارزترین این موارد است که با بررسی بایدها و نبایدهای موجود در هر جامعه در مورد رسانهها که براساس نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر آن جامعه تعیین میشود به یک تئوری خاص جهت تبیین رابطة دولت، رسانه و جامعه میرسد.» (آشنا و رضی، 1376: 208) جوامع گوناگون و حکومتها نیز، بنابر مقتضیات، خود دست به انتخابهایی میزنند، البته نمیتوان این انتخابها را خواست و صلاح عمومی جوامع تلقی نمود، اما به هر حال این انتخابها همواره مبتنی بر سیاستهای حاکمان بودهاند و اینچنین است که مدلهای متنوع در عرصه نظریات هنجاری رقم خورده است. اما اگر بخواهیم قرابتی میان بحث خود با رسانهها ایجاد نماییم، باید به این نکته توجه داشت که «اصلیترین نیاز یک رسانه، بهرهگیری از نظریه و چارچوبی هنجاری برای سیاستگذاری، برنامهریزی و عملکرد بهتر و مؤثرتر است. این چارچوب در واقع مبانی فکری و ایدئولوژی است که رسانه برای نشر و پخش، آن را مبنای خود قرار میدهد.» (ترکاشوند، 1389: 14- 15) حال باید گفت که در میان نظریات هنجاری ادعا و طرح نظریهای مبتنی بر مفاهیم اسلامی که ریشه در تعالیم پیامبران الهی داشته خالی به نظر میآید. نظریهای که در طول تاریخ، انسان را همراهی نموده است و همواره در مقابل تمامی جریانات، چه آنها که سعی دارند راه طی شده را به کمال برسانند و چه آنان که همیشه در مقابل حق و حقیقت ایستادگی نمودهاند، قرار میگیرد. اما اکنون ادعا و طرح چنین نظریهای با برخورداری از دایره نظری فراوان در میان متون اسلامی، در قالب مقالات و پژوهشهایی در مکتب علمی فرهنگ و ارتباطات امام صادق(ع) رنگ حقیقت به خود گرفته است و آثاری از جمله مقالات «هنجارشناسی تا نظریه هنجاری رسانههای جمعی»، «به سوی الگوی هنجاری مطلوب برای رسانههای جدید اسلامی» و یا «هنجارهای رسانه ملی از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران» را میتوان در این زمینه نام برد که راهگشا و تبیینکننده این مدل هنجاری جدید در کنار سایر مدلهای هنجاری رسانه هستند. البته پرداختن به ابعاد گوناگون این مدل در مقایسه با سایر مدلهای هنجاری که مک کوایل در آخرین دستهبندی خود به شش مدل از آن اشاره نموده است، خواهد توانست تا این مدل ـ منظور مدل هنجاری رسانه اسلامی است ـ را به عنوانی مدلی جدید ـ ضمن برخورداری از تاریخی برابر با طول حیات بشر ـ را در کنار سایر نظریهها مطرح نماید. نوشتار پیش رو، با انگیزهای واکاوانه به دنبال کشف ابعادی جدید از الگوی مطلوب رسانه در حکومتی اسلامی یا جامعهای است که محققکننده و زمینهساز حکومت جهانی خواهد بود. از اینرو، با وجود دوره و عصری کلیدی که پایانبخش تمامی سیطرههای مستکبران و مستبدان بر مستضعفان در تاریخ بشر و بروز یافته در بسیاری از تعالیم دینی و الهی است، نباید از این زمینه و ابعادش نظریاش غافل ماند؛ زیرا این دوران، زمانی است که با ظهور منجی و نجاتدهنده بشر که در تعالیم اسلامی و بهخصوص مکتب فکری تشیع به عنوان فردی از خاندان پیامبر خاتم(ص) مورد اشاره قرار گرفته و او همان مصلح کل جهان خواهد بود و فرجام این جامعه را رقم خواهد زد، بار معنایی خاصی را به دنبال خود میکشد که در فرجام رسانهها امری مهم تلقی خواهد شد. از اینرو، محقق با سؤالی مبنی بر این که چنین جامعهای (جامعۀ دوران ظهور و پس از آن) چه خصوصیاتی دارد، سعی دارد تا فرجامشناسی هنجاری را شکل دهد و با بیان هنجارهایی که پدیدار میگردد، سیاستهای رسانه اسلامی را بر مبنای آن قرار دهد. با این نوع تفکر و سؤال است که میتوان برای ترسیم الگویی رسانهای به آیندهای دست یازیم که برای مخاطبان جامعه در طول تعالیم دینی برای آنها ترسیم و تصویر شده و همواره به آنان امید میدهد و این خود میتواند نوعی تفکر فعال باشد که امروزه در روشهای پژوهشی همچون آیندهپژوهی و سناریونویسی به کار میرود. اما این تصویر که بهخصوص مذهب تشیع از ظهور منجی دارد، مبتنی بر اصولی است که شکلدهنده بنای مذهبی و ایدئولوژیکی آن نیز است. افزون بر این، محقق در گام دیگر روی به سوی غایتانگاری این مدل هنجاری و بررسی تفاوتهای آن با سایر مدلها دارد و سعی خواهد نمود تا ابعاد این مؤلفه یعنی غایتشناسی و فرجامشناسی را در این مدل بگشاید و همانگونه که تبیین شد، اصول سیاستهای حاکم در رسانهای که در نظر دارد تا به وضعیت مطلوب و آرمانی در جامعة آخرالزمان برسد و این رسیدن را حتمی میداند، باید این نقطه (جامعه ظهور) را مبنای کار و فعالیتهای خود و در یک کلام، بایدها و نبایدهای خویش قرار دهد. این نوشتار، بر آن است که با بهرهگیری از مبانی فکری و دایره تفکری که مبتنی بر کنار هم قرار دادن کتاب تدوین، کتاب انسانی و کتاب کیهانی است، روششناسی خود را در چارچوب و روشی اسلامی و تئوریک و آن هم در جریان اندیشه و عقلانیتی قرار داده است که در آن هدف، و ماهیتِ واقعیِ اجتماعی، همچنین، ماهیتِ انسانشناسانه، نظریة اجتماعی و تبیینی از نظریة اجتماعی و حتی حضور ارزشهای اسلامی و ایدئولوژیک اسلامی در فعالیتپژوهی دخیل شدهاند، از اینرو، در تلاش است تا پژوهشی را در گشایش ابعاد یک تقسیمبندی منطقی و با توجه به حیطة عقلانیت بشر تدقیق نموده و بهطور کامل تبیین نماید و در نهایت، تفسیری از کتاب تدوین و کتاب تکوین صورت میگیرد که عقل و نقل را به کنار هم مینهد و ابعاد غایتشناسانهای از یک نظر را روشن خواهد ساخت. در این روش، جست و جو و یافتن بستر نظری در گذاردن نخستین گامهای محقق بر جای پاهای عقلانی در شناخت و به چالش کشیدن اشتباهات و انحرافات نتیجه خواهد یافت ـ چنانکه بستر تئوریک هنجاری رسانه به عنوان این جای پا تلقی میگردد ـ و محقق را به تلاشی در یافتن نظریات مرتبط با هنجارها راهنمایی میکند. در این بین نظریه هنجاری رسانهها که در میان نظریات چهارگانه در حوزه نظریات مربوط به فلسفه ارتباطات قرار دارد، خود، قدم نخست این پژوهش به شمار میآید. مبانی نظری؛ بیان جایگاه نظری برای اینکه جایگاه بحث یعنی پرداختن به مؤلفة فرجامشناختی رسانهها را روشن سازیم توجه به جایگاه نظری، ضروری است. از اینرو، باید در میان نظریات ارتباطات مدخلی جهت ورود بیابیم. توجه و دقت در میان نظریات ما را به یک تقسیمبندی در حوزه نظریات ارتباطات جمعی رهنمون میسازد که در آن میتوان چهار نوع نظریه را در ارتباطات جمعی و زیرمجموعه فلسفة ارتباطات تشخیص داد. نخستین این نظریهها علم الاجتماعی است؛ یعنی احکامی کلی مربوط به ماهیت، عملکرد و آثار رسانههای جمعی که از مشاهده منظم و عینی رسانهها به دست آمده و مبتنی بر دستاوردهای علمالاجتماعی دیگر است. دومین بخش از آنها، نظریههای هنجاری هستند که شاخهای از فلسفة اجتماعی محسوب شده و اغلب به این موضوع میپردازند که اگر قرار باشد ارزشهای اجتماعی رعایت شود و یا تحقق یابد، رسانهها باید چگونه عمل کنند و ماهیت ارزشهای اجتماعی و در نهایت بایدها و نبایدهای رسانههای جمعی کدامند و از چه اهمیت ویژهای برخوردار هستند؟ این نوع از نظریات از این جهت قابل تأملند که در شکلگیری نهاد رسانه نقش اساسی ایفا نموده و تأثیر زیادی بر انتظارات مخاطبان و تعاملکنندگان رسانهها و سایر سازمانهای اجتماعی میگذارند. اما دسته سوم، نظریه کاربردی است که از آگاهیهای ساخته و پرداخته و باورهای دستاندرکاران و عاملان حرفهای وسایل ارتباط جمعی تشکیل شده است. نوع چهارم از این نظریهها به نظریات فهم متعارف مشهورند که مراد از آن معرفتی است که عموم مردم دارند و از تجربه مستقیم مخاطبان به دست آمدهاند. البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که دو دسته آخر کمتر به عنوان یک نوع نظریه تلقی میشوند. (ترکاشوند، 1389: 21-22؛ حسینی، 1388: 39 به نقل از: Kats, 2003) پس با نگاهی روشنبینانه، جایگاه و حضور هنجارها در رویکردهای غایتشناسی، هستیشناسانه یا معرفتشناختی بهخصوص در فضای ارتباطات جمعی میتواند در جریان دسته دوم تبلور یابد و مطرح گردد و این خود کلیدی اساسی برای مطرح کردن صحیح بحث خواهد بود. اما هنجارها چه هستند و دارای چه جایگاهی هستند؟ این سؤالی است که کلید ورود به نظریههای موجود و مطرح در حوزه نظریات هنجاری و رسانهها خواهد بود. چرا که با دانستن این تعریف به راحتی میتوانیم تمایزهای مدلها و نظریات را مورد بررسی قرار دهیم. چیستی هنجار در دایرةالمعارف علوم اجتماعی آمده است که «هنجارها مدلهای فکری یا خطوط راهنمایی هستند که به وسیلة آن، ما اعمال خود و دیگران را از لحاظ فکری، کنترل و ارزشیابی میکنیم.» (آشنا و رضی، 1376: 209؛ به نقل از: Kuper, 1985, p560) یا در قالبی دستهبندی شده هنجارها را میتوان به چند دسته ذیل تقسیم نمود: الف) هنجارهای قانونی یا قوانین موضوعه و مدون که از سوی قانونگذاران وضع میشود و به شکل رسمی اجرا میگردد و ضمانت اجرای آنها، معمولاً از خارج از فرد یعنی جامعه و یا دولت و نظامات مربوط به آن مورد نظارت واقع میگردد.ب) هنجارهای اخلاقی که در طی زمان در جامعه نشو و نما و تکوین مییابند و الزام آنها در درون آدمی به عنوان عضو جامعه شکل و کارکرد دارند و اثر مینهند یا منشأ دینی و مذهبی دارند، که از سوی مراجع مذهبی پیگیری و نظارت میشوند و زمانی نیز در هنجارهای قانونی و قوانین موضوعه جای میگیرند. ج) حد میانی این دو، آداب و رسوم است که الزام و اجبار در رعایت آنها، هم مربوط به خارج از فرد (جامعه) و هم متضمن پذیرش درونی (خلق و خو و تربیتهای مربوط) است. (آشنا و رضی، 1376: 209؛ به نقل از: آراستهخو، 1370: 553) اما جست و جو برای یافتن منابع این هنجارها هم نیاز به دقت دارد؛ زیرا «برخی از هنجارها، از سوی فرمانروایان جامعه نهاده میشوند و پارهای در طول زمان و به تدریج ضرورت وجودی مییابند و بعضی نیز از جانب ادیان و ایدئولوژیهای معمول در جامعه، رایج میگردند و موافق بسترهای فرهنگی جامعه شکل و عمل پیدا میکنند. آنچه غیر قابل انکار است این است که هنجارها با آداب، رسوم، سنتها، عرف معمول و ارزشهای اجتماعی مناسبت دارند.» (آشنا و رضی، 1376: 209 -210 به نقل از: آراستهخو، 1370: 554) با این نوع از نگاهها، به سمتی هدایت میشویم که هنجارها یا همان مدلهای فکری که میتوانند به صورت درونی فرد یا خارجی و یا خلق و خوها شکل گیرند را در فضای رسانه و ارتباطات جمعی به عنوان نیروی بیرونی و از طرف ایدئولوژی حاکم تصور نماییم و اینجاست که نگاههای غایتشناسانه میتواند بسترهای دینی و شیعی را در حکومتی که بر مبنای این اندیشه شکل گرفته است، به عنوان راهگشای خطوط فکری سیاستی در قبال رسانهای ترقیخواه و آرمانطلب قرار دهد. با این حال تعریف ساروخانی نمودِ روشنی از این واژه را به ما میدهد: هنجار در یک نظام کلی عبارت از بایدها و نبایدها در هر جامعه و فرهنگ است. ریشه لغوی norm یا هنجار، کلمه لاتین normo است. در لاتین نورم norm قبل از همه، قاعده، قانون و مثالی است که مرجع عمل واقع میشود و در عمل معنای اخیر مورد توجه است. (جبلی، 1389: 33؛ به نقل از: ساروخانی، 1370: 491 - 492) انواع نظریات هنجاری رسانه بنابر تعریفی که از هنجار ارائه کردهایم و آن را با فرهنگ جوامع مرتبط ساختیم، پس باید در میان نظریات هنجاری رسانه به این نکته توجه نماییم که «هر یک از نظریههای اصلی که در ذیل میآید، قاعدتاً باید با یک نوع نظام سیاسی و حکومت مربوط باشد.» (مک کوایل، 1385: 160) در این میان بایدها و نبایدها کمکم در طول تاریخِ ظهور رسانههای جمعی و در قالب نظریههای مرتبط با سیاست و حکومتهای حاضر در آن دوره تاریخی مدون شده و به ترسیم رابطه دولت، رسانه و جامعه پرداخته است، و با گذشت زمان سعی شده تا نقاط ضعف آنها در قالب ارائه نظریات جدید بر طرف گردد. (آشنا و رضی، 1376: 227؛ به نقل از: Mcquail, 1994) با وجود تمامی این مباحث مک کوایل در آخرین نظر با شمارش کردن این نظریات آنها را در قالب مدلهای ششگانه (اقتدارگرا، لیبرال، کمونیسم، مسئولیت اجتماعی، توسعهبخش و مشارکت دموکراتیک) ارائه کرده است؛ اما به هر حال نباید جایگاه و وجود مدل هفتم که به عنوان «نظریه هنجاری رسانه اسلامی» مطرح گردیده است را نادیده گرفت. از اینرو، مدلهای هفتگانه را میتوان اینگونه مورد توصیف قرار داد. 1. نظریه اقتدارگرا این نظریه به عنوان نخستین و قدیمیترین نظر در تلاش بوده پشتیبانی از سیاستهای حاکم و خدمت به قدرت دولت وقت را در حیطه وظایف خویش قرار دهد. سیاست کنترل و سانسور محور اصلی این نظریه بوده است. «از اینرو، کنترل و نظارت حکومت بر کار رسانهها، بهطور کامل صورت میپذیرفت. جهانبینی و اصول فلسفی کلی که گفتمان اقتدارگرا از آن زاده میشود، در مجموع به این اصل کلی بازمیگردد که کنترل اجتماعی تنظیمکننده روابط بین افراد و نهادها، کنترلی است که از سوی سازمانهای مشخص حقوقی و از طریق قوانین (دولت) انجام میشود.» (باهنر، 1388: 11) البته میتوان گفت نظریه اقتدارگرا «بر اندیشههای افلاطون، سقراط، ماکیاولی، هابز و هگل استوار است که در آن، اطاعت از قدرت یک اصل اساسی به شمار میرود و در تاریخ معاصر رژیمهای مطبوعاتی هیتلر، موسیلینی و بسیاری از کشورهای به اصطلاح جهان سوم کم و بیش با آن مشترک هستند.» (مولانا، 1388: 40 - 41) 2. نظریه رسانههای آزاد «این نظریه را میتوان نقطه مقابل نظریه اقتدارگرا دانست که بیشتر نشئت گرفته از نوشتههای میلیتون، لاک و میل است که قایل به نظارت دولت بر رسانهها بودند. بر اساس این نظریه هر فرد باید آزاد باشد که بنا به تمایل شخصی اقدام به انتشار روزنامه کند؛ اندیشه خود را ابراز کند و در معرض قضاوت همگان قرار دهد. در این الگو رسانهها از طریق وجود صداهای متنوع و متعدد در جامعه و نیز «فرآیند خود تصحیحی» کنترل میشوند، به این ترتیب که صداهای متعدد در بازار آزاد اندیشهها، مردم را قادر میسازد تا بین حق و باطل تفاوت بگذارند.» (شهامیپور، 1381: 106) اما باید توجه داشت که این نظریه بیشتر برای این طراحی شده که از عقیده و باور دفاع کند و کنترل را طرد نماید، اما هیچ راه روشنی برای خنثی کردن فشارهای زیادی که بر رسانهها وارد میآید، پیش پای آنها نمیگذارد. (وینتور، 1973؛ به نقل از: مک کوایل، 1385: 167 - 168) البته ذکر این نکته در مورد تحول و تطور نظریه لیبرالیسم ضروری است که در اوایل قرن بیستم در امریکا اندیشمندانی مانند رابرت پارک بروکر، هارولد لاسول و حقوقدانانی مانند برندایز و هولمز به تبیین و شفاف نمودن آن پرداختند و در انگلستان این کار را اشخاصی مانند ویلیام بلاکستون و همکاران او در اواخر قرن نوزدهم صورت دادند. (مولانا، 1388: 55) 3. نظریه مسئولیت اجتماعی بر اساس تصمیم کمیسیون آزادی مطبوعات در سال 1947 در ایالات متحده امریکا، فعالیت رسانهها در جامعه باید با مسئولیت اجتماعی همراه میشد. از اینرو، این نظریه را میتوان برآمد این کمیسیون دانست؛ زیرا بر این نکته تأکید مینماید که رسانههای همگانی، در حالیکه امور اطلاعرسانی، تفریحی و آموزشی را به عهده دارند، مسئولیت انعکاس بیدخل و تصرف همه رخدادها، کشمکشها و نظریات طرح شده در جامعه و گفت و گو درباره آنها را نیز به عهده دارند. از اینرو، اگر رسانهها به تعهدات خود عمل نکنند یا اصل بیطرفی را رعایت نکنند، آنها را باید وادار به رعایت این مسئولیتها کرد. (شهامیپور، 1381: 106) از بُعد نظری، نظریة مسئولیت اجتماعی مجبور است تا سه اصل نسبتاً ناسازگار یعنی آزادی و انتخاب فرد، آزادی رسانه و تعهد رسانه نسبت به جامعه را با هم سازگار سازد. (مک کوایل، 1385: 170) با این وجود، تئوری (مسئولیت اجتماعی) مطبوعات و روزنامهنگاری در غرب یک دکترین بسیار کلی و غیر روشن است که به خود مطبوعات و روزنامهنگاران واگذار شده، بدون آنکه مرزهای اجتماعی آن، تعریف شود.» (مولانا، 1388: 158 - 159) به هر حال، این نظریه در تلاش است تا بر این نکته اصرار ورزد که رسانهها بهطور کلی باید کثرتگرا بوده و گوناگونیهای موجود در جوامع را بازتابانند و دسترسی به نقطه نظرهای گوناگون و حتی پاسخگویی افراد را امکانپذیر سازند. (مک کوایل، 1385: 171) 4. الگوی کمونیستی در این الگو که توسط لنین و در اوایل قرن بیستم و بر پایه اندیشههای مارکسیسم بنا شد (مولانا، 1388: 55) رسانهها تحت نظارت نهادهای وابسته به طبقه کارگر بهویژه حزب کمونیست قرار دارند، ضمن آنکه رسانهها مجاز به ورود به منازعات طبقاتی نیستند. و افزون بر اینها، مهمترین وظیفه رسانهها شکل دادن به فرهنگ کمونیستی جامعه و بسیج تودهها در جهت اهداف دولت است. با اعتقاد مارکسیسم به قوانین عینی تاریخی، رسانهها باید بازتابدهنده واقعیات عینی باشند. این اعتقاد لزوماً دایره تعبیرات و نظریات شخصی را محدود میکند. (شهامیپور، 1381: 106) 5. الگوی رسانه توسعهبخش این نظریه، مدلی است برای کشورهای در حال توسعه و نوع جهتگیری آن نیز در راستای توسعه اقتصادی و تغییر اجتماعی قرار دارد. از اینرو، برای وصول به چنین اهدافی، دولتها و حکومتها موظفند تا بعضی آزادیها را به رسانهها بدهند تا به پیشرفت برنامههای آنها در قالب نظامهای چهارگانهشان کمک نماید. با این حال، در این فرآیند، اهداف جمعی مطرح است نه آزادیهای فردی. (شهامیپور، 1381: 106- 107) پس شاهدیم که وقتی شکل حرکت و توسعه این کشورها با اصول حاکم بر هر دو جهان سرمایهداری و سوسیالیستی متفاوت بود و رسالت اصلی رسانهها حمایت، تقویت و بسط سیاستهای مربوط به توسعه اقتصادی کشور تلقی میشد، و به دنبال آن بود که ارج نهادن به استقلال و هویت فرهنگ جامعه و حمایت از «حق برقراری ارتباط» آحاد مردم مطرح گردید. (باهنر، 1388: 14) 6. الگوی مشارکت دموکراتیک رسانهها از دیدگاه این الگو، سایر نظریهها عموما پدرسالارانه، نخبهگرا، وابسته به تشکیلات نظام حاکماند. این الگو به بیتوجهی سایر الگوها به دیدگاههای اقلیتهای اجتماعی و منافع آنها انتقاد دارد و خود تأکید فراوانی بر بخشها، گروهها و طبقات اساسی جامعه میکند و ارزش بیشتری برای ارتباطهای افقی به جای ارتباط عمودی قایل است. از اهداف مهم این الگو مخالفت با تجاری و انحصاری کردن رسانههاست. همچنین با تمرکزگرایی و بوروکراسی کردن نهادهای ارتباط جمعی تحت نظارت بخش عمومی مخالفت میورزد. میتوان گفت که این الگو به کثرتگرایی، سادگی و کوچکی، محلی بودن رسانه، غیرنهادی شدن آن و احساس تعهد بین عناصر ارتباط معتقد است. (شهامیپور، 1381: 107) در کلامی دیگر، «نکتهمحوری یک نظریه مشارکت دموکراتیکی نیازها، علایق و آرزوهای یک دریافتکنندة فعال در یک جامعه سیاسی است و مربوط میشود به حق داشتن اطلاعات ذیربط، حق پاسخگویی و حق استفاده از ابزارهای ارتباطی برای کنش متقابل در اجتماعات کوچک، گروههای هم نفع و خرده فرهنگها. این نظریه ضرورت وجود رسانههای یکنواخت، متمرکز، پرهزینه، بسیار حرفهای، بیتفاوت و تحت کنترل دولت را نفی میکند و طرفدار چندگانگی، کوچکی مقیاس، محلی بودن، نهادزدایی، جابهجایی نقشهای فرستنده و دریافتکننده، پیوندهای ارتباطی افقی در همه سطحهای جامعه، کنش متقابل و تعهد است.» (اِنزنسبرگر، 1970؛ به نقل از: مک کوایل، 1385: 178- 179) 7. الگوی هنجاری رسانه اسلامی در توصیف این الگو میتوان بیان کرد که هنجارهای این الگو برخاسته از ادیان الهی در طول تاریخ بهخصوص تعالیم انبیای الهی بوده است که دین را به عنوان هنجار اصلی خود قرار داده است، شروع و مبدا ارتباط ذات اقدس الهی است و معاد محور کلیدی در مقصد نهایی ارتباطی و رسانهای محسوب میگردد. دیگر تکامل در ابعاد مادی منتهای درجه این جریان نخواهد بود؛ زیرا تعالی همه جانبه برای انسان مدنظر است و در این مدل خواهد بود که غایتانگاری وجهی مهم در قالب حکومت مهدوی پیدا خواهد کرد. از اینرو، اسلام در این نظرگاه به عنوان یک دین و برنامه زندگی رنگ و صورتی دگرگون مییابد؛ زیرا «از طرفی دعوی جاودانگی دارد... و از طرف دیگر در همه شئون زندگی مداخله کرده است از رابطة فرد با خدا گرفته تا روابط اجتماعی افراد، روابط خانوادگی، روابط فرد و اجتماع، روابط انسان و جهان. اگر اسلام مانند برخی ادیان دیگر به یک سلسله تشریفات عبادی و دستورالعملهای خشک اخلاقی قناعت کرده بود چندان مشکلی نبود، اما با این همه مقررات و قوانین مدنی، جزایی، قضایی، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی چه میتوان کرد؟» (مطهری، 1389: 62 - 63) این کلام استاد مطهری را میتوان اینگونه تبیین نمود که شناخت ابعاد و وجوه بایدها و نبایدهای اسلامی در عرصه ورود رسانهها خود امری ضروری برای محققان اسلامی است و از آنجا که هر نظام رسانهای در هر جامعهای مبتنی بر یک الگوی ارتباطی است که در آن نهتنها چارچوب کارکردها تنظیم شده، بلکه بر محور یک مقررات حقوقی و در سایه یک دیدگاه فلسفی اصول مالکیت، محتویات، حقوق و اخلاق رسانهها تبیین میشود. (مولانا، 1388: 36) از اینرو، محققان اسلامی نیز میتوانند با بهرهگیری از متون خود که دایره کتاب خداوند و تعالیم پیامبران و امامان را شامل میشود، آنها را استخراج نمایند؛ درست، همانگونه که محققانی سعی نمودند تا این مؤلفهها و تمایزها را تبیین نمایند، آن را بشکافند و گسترش دهند. در این بین تأسیس و رشد روزافزون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (پس از انقلاب 1979) در ربع چهارم قرن بیستم، نخستین نمودهای عینی از این نظریه محسوب میگردد که خود نیازمند گشایش ابعاد نظری جدیدی جهت تعالی هرچه بیشتر آن است. و اینجا خواهد بود که تعیین مؤلفههای غایتشناختی نیز گامی در این مسیر به شمار میآید. نمودار 1، تبیینی از مؤلفههای متمایز این مدلهای هفتگانه است. غایتشناسی و نظریات هنجاری رسانه غیراسلامی «تبیین فرجامشناختی(teleology)، فرآیندی را بر پایه هدفی که فرآیند مورد نظر معطوف به آن است توضیح میدهد؛ یا وجود چیزی را بر پایه کارکردی که انجام میدهد تشریح میکند.» (گودن، 1388: 1183) با این حال در مؤلفهای که تمایزبخش در حوزه نظریات هنجاری رسانه است، باید دقیق شد و به نوعی سیطره و اساس هر نظریه را باید در روند تکاملی آن جست. در میان نظریات ششگانهای که مک کوایل آنها را برشمرده است، دو نظریه آخر، یعنی نظریه توسعه بخش رسانهها و مشارکت دموکراتیک فقط در عالم اندیشه و نه در دنیای عمل تبلور یافتهاند. (مک کوایل، 1385: 162) از اینرو، در واکاوی و شناخت اهداف و غایت نهایی این نظریات باید به دنبال چهار نظریه دیگر بود و آنها را مورد بررسی قرار داد. حال، اگر به رویکرد تاریخی این تقسیمبندیها هم نظر بیندازیم، به سیبرت، پترسون و شرام بر میخوریم که نخستینبار اولین و پابرجاترین تلاش را برای بررسی مقایسهای تئوریهای هنجاری حاکم بر رسانهها در سال 1956 در چهارچوب یک طرح مطالعاتی مربوط به شورای ملی کلیساها در امریکا به انجام رسانیدند. و این سه نفر بودند که چهار تئوری اصلی استبدادی، لیبرالی، مسئولیت اجتماعی و کمونیسم روسی را به عنوان معیارهای ساخت و عملکرد رسانهها بازشناسی کردند. (آشنا و رضی، 1376: 228؛ به نقل از: Sibert,1963) در میان نظریات و یا مدلهای چهارگانه نیز هرچند سیر و جریان تقابل با توجه به «بسیاری از تحقیقات انجام شده و نظریات و تئوریهای ارائه شده در این زمینه، ناظر به جوامع غربی و کمونیستی است، یعنی از دو دیدگاه لیبرال و مارکسیستی برخاسته و مطرح شدهاند (آشنا و رضی، 1376: 218)، اما بستر اصلی این نظریات، دو دیدگاه کلی اقتدارگرایی و لیبرالی است که سیبرت آن را به عنوان دو گفتمان کلی و متفاوت اصلی در شکلدهی به نظامهای هنجاری رسانهها مطرح کرده است. (جبلی، 1389: 47) از اینرو، در ایجاد بحث و جریان انداختن تمایزی فرجامشناختی پیرامون رسانهها و سیر تحول غایتگرا، بیشتر بر این دو گفتمان تمرکز خواهیم نمود. هرچند که نظریه کمونیستی هم با آنکه نمایانگر اقتدارگرایی، جمود و سکون است (جبلی، 1389: 68)، اما با توجه به نظرگاه اندیشمندی چون مارکس و توجه ویژه او پیرامون جامعه کمونیستی در آینده میتواند محل بحث قرار گیرد. ویژگیهای غایتانگارانه در مدلهای اصلی یعنی لیبرال، اقتدارگرا و کمونیسم را میتوان اینگونه بیان کرد: 1. غربی و برخوردار از آزادی در معنای لیبرال خود مک کوئل با پذیرش غربی بودن (و نه جهانی بودن) ویژگیهایی که بر اساس آن میتوان رسانهها را مورد توجه قرار داد، در قالب شش ارزش اساسی: 1. آزادی، 2. مساوات، 3. تکثر، 4. کیفیت اطلاعرسانی، 5. سامان (نظم) و انسجام اجتماعی و 6. سامان فرهنگی را به عنوان محور ارزشهای اجتماعی رسانهها مطرح کرده است. (آشنا و رضی، 1376: 233 به نقل از: Mcquail,1991, 1994 a,b) این در حالی است که غربی بودن یکی از ویژگیهای اساسی در نظریه لیبرال است. از اینرو، با این نوع از نگاه، آزادی ارتباطات در یک بُعد، فراهم کردن امکان عرضه افکار و ایدههای گوناگون و دیگری پاسخ به نتایج و خواستههای مختلف اجتماعی است هرچند که این آزادیخواهی آرمانگرایانه صورتهای متناقضی را نیز در بردارد. اول آنکه آزادی ارتباطات محدود به حریم خصوصی افراد و مصالح بالاتر اجتماعی است. دوم آنکه تضاد منافع میان مالکان و ناظران رسانهها و کسانی که علیرغم خواست خود توانایی دسترسی به آن را ندارند، وجود دارد. سوم آنکه ممکن است عدم تناسب میان آنچه فرستندگان میخواهند بگویند و آنچه مخاطبان میخواهند، به وجود آید که کدامیک ارجح است؟ چهارم آنکه گاه دخالت دولت و دیگر نیروهای اجتماعی برای حراست از آزادی اقلیتهای کم قدرت لازم است. (آشنا و رضی، 1376: 233 - 234؛ به نقل از: Mcquail,1994b, p141) 2. متکثر با این حال تکثر هم به عنوان وجهی قابل تامل در غایت الگوهای هنجاری غربی مطرح شده است. بر این اساس اصل تکثر خود، «شامل دو دیدگاه است. یک دیدگاه تکثر را مستلزم برخورد کاملاً برابر با گروههای مختلف میداند و مثلاً ساعات مساوی برای پخش نظرات کلیه اقلیتهای قومی و زبانی و کلیه گروههای مخالف در انتخابات طلب میکند. دیدگاه دوم، تکثر را مستلزم انصاف میداند و امکان ارائه کلیه نظرات و دیدگاهها را بهطور متناسب کافی میداند و معتقد است رسانهها باید بهطور متناسب آنچه را در جامعه میگذرد (اعم از مسائل گروههای اجتماعی، عقاید سیاسی و...) منعکس، و نیازهای مخاطبان مختلف را برآورده کنند. تنوع محتوای رسانهها متناسب با مخاطبان، شرط اساسی تکثر رسانهای است.» (آشنا و رضی، 1376: 235) 3. جامعهای کمونیست آرمانی اگر مارکس و هگل را بنا کنندگان اصلی نظرگاه هنجاری کمونیسم بدانیم، با مطالعه در آثار مارکس به یک نظریه جامع درباره تکامل برنمیخوریم، اما مارکس همانند هگل از این نگرش عصر جدید که به آیندههای دور نظر داشت و انسان را در آغاز سیر خود تلقی میکرد، برخوردار بود. از اینرو مارکس از منظر انسانانگاری به حوادث مینگریست و آرمان زندگانی را در جامعه کمونیست آینده جست و جو میکرد و مانند «کمالگرایان خود آیین» در قرن 18 و آنارشیستهای قرن خود میگفت که در سایه کمونیست نه فقط طبقات و تلاش قدرت اقتصادی از میان میرود، بلکه فقر و عدم مساوات و بیعدالتی هم رخت برخواهد بست. در این صورت میتوان گفت که نظریه او غایتگرای بود و از لحاظ و تکامل معنایی جز سیر به سوی هدفی که از پیش معلوم یا مقرر شده است نداشت و قابل تحقیق و تغییر و برکنار از خواستها و مصالح اخلاقی انسانی نبود. (بارنز، 1371: 246 ـ 247) هرچند موارد بالا را میتوان وجوه غایتانگارانه رسانه در نظریههای هنجاری غیراسلامی دانست، اما برای بسط و دقت در این پایه نظری میبایست به سراغ اندیشههای نظریهپردازانی همچون افلاطون، ماکیاولی، سنت آگوستین، لاک، روسو،هابز، هگل و نیز مارکس رفت که هسته و نهال الگوها و چارچوب فعالیت امروزی رسانهها را ایجاد نمودهاند هرچند که در آن روزگار رسانهای وجود نداشت و این متفکران سیاست، جامعه، اقتصاد و غیره را مورد توجه قرار میدادند. (مولانا، 1388: 54 - 55) منابع 1. آراستهخو، محمد، نقد و نگرش بر فرهنگ اصطلاحات علمی اجتماعی، تهران، گستره، 1370ش. 2. آشنا، حسامالدین؛ رضی، حسین، «بازنگری نظریههای هنجاری رسانهها و ارائه دیدگاهی اسلامی»، مجله پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، ش4، 1376ش. 3. آشنا، حسامالدین، «به سوی الگوی هنجاری مطلوب برای رسانههای جدید اسلامی» مجموعه مقالات الگوی هنجاری رسانه ملی (از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران)، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1389ش. 4. اسدی، علی، افکار عمومی و ارتباطات، تهران، سروش، 1371ش. 5. بارنز، هری المر و بکر، تاریخ اندیشه اجتماعی، ترجمه: جواد یوسفیان، تهران، همراه، 1371ش. 6. باهنر، ناصر، «ریشههای سکولاریسم در نظریه هنجاری رسانهها»، مجموعه مقالات همایش سراسری رسانه تلویزیون و سکولاریسم، قم، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، 1386ش. 7. ـــــــــ ، «نظریه هنجاری رسانهها از دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی»، پژوهشهای ارتباطی، ش2 (پیاپی58)، 1386ش. 8. ترکاشوند، علیاصغر، الگوی هنجاری رسانه ملی (از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران)، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1389ش. 9. جبلی، پیمان، «از هنجارشناسی تا نظریههای هنجاری رسانههای جمعی»، مجموعه مقالات الگوی هنجاری رسانه ملی (از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران)، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1389ش. 10. حدیث ولایت (نرمافزار مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری)، تهران، مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی، 1388. 11. حسینی، سیدحسن، زیباییشناسی و فلسفه رسانه، تهران، مهر نیوشا، 1388ش. 12. ساروخانی، باقر، درآمدی بر دایرة المعارف علوم اجتماعی، تهران، کیهان، 1370ش. 13. ساندل، مایکل، لیبرالیسم و منتقدان آن، ترجمه: احمد تدین، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1374ش. 14. شریف رضی، محمد بن حسین، نهجالبلاغه، ترجمه: محمد دشتی، قم، الهادی، 1379ش. 15. شهامیپور، مسعود، «تأثیر مسئولیت اجتماعی رسانهها»، کتاب ماه کلیات، مهر و آبان 1381ش. 16. کازنو، ژان، جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه: باقر ساروخانی، تهران، اطلاعات، 1367ش. 17. کلینی، محمد، الکافی، ترجمه: صادق حسنزاده، قم، انتشارات قائم آلمحمد(ع)، 1387ش. 18. گودن، مارشال، فرهنگ جامعهشناسی، ترجمه: حمیرا مشیرزاده، تهران، میزان، 1388ش. 19. مطهری، مرتضی، ختم نبوت، تهران، صدرا، 1389ش. 20. مککوایل، دنیس، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه: پرویز اجلالی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و توسعه رسانهها، 1385ش. 21. مولانا، حمید، الگوی مطبوعات و رسانههای اسلامی، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1388ش. 22. Kuper, Adam and Jessica, the Social Science Encyclopedia, London: Routledge, 1985. 23. Mcquail, Denis, Mass communication Theory, London: Sage, 1994a. 24. Mcquail, Denis, “Mass media in the public interest: Toward a framework of Norms for media performance”, pp 68-81 in James Curran and Micheal Gurvitch, Mass Media and Society, London: Hodder Headlinc PLC, 1994 b. 25. Sibert, F. peterson and W. Schramm, Four Theories of the press, Urbana: University of lllinois press, 1963. 26. Katz, E. Durham, P. Liebes, T and Orlot, A, Laconic Texts in Media Research, Blackwell, 1963. 27. Wintour, C. Pressures on the Press. London: Andre Deutsch, 1973. 28. Enzensberger, H. M. ‘Constituents of a Theory of the Media’, New Left Review 64, pp 13-34, 1970. ناصر باهنر مجتبی صمدی منبع: فصلنامه مشرق موعود شماره 16 ادامه دارد...
94/02/23 - 06:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]
صفحات پیشنهادی
اقتصاد انقلاب اسلامی، رسانه ندارد
صوت اقتصاد انقلاب اسلامی رسانه ندارد شناسهٔ خبر 2565113 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها دریافت 4 MB صوت پیش رو مربوط به کلاس جناب آقای دکتر عادل پیغامی در باب نحوۀ غنیسازی رسانه در انتقال پیامهای اقتصادی است به گزارش خبرگزاری مهر این درسگمؤلفههای قرآنی انسجام اسلامی در آرمان شهر مهدوی
مؤلفههای قرآنی انسجام اسلامی در آرمان شهر مهدویجامعة آرمانی مهدوی در سایهسار اتحاد ملی و انسجام اسلامی با مؤلفههای قرآنی عدالت مهرورزی تعاون و همدلی انفاق و احسان امر به معروف و نهی از منکر بر اساس وعده خداوند در قرآن کریم محقّق خواهد شد چکیده اتحاد ملی و انسجام اسلامی بچهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار میشود
چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار میشود شناسهٔ خبر 2569988 - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها به همت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان پیشرفت ایران گذشته حال و آینده ۳۰نگاهی به اثر «ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان»
معرفی کتاب نگاهی به اثر ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان شناسهٔ خبر 2562147 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان با هدف بررسی مذاهب اسلامی در سرزمین لبنان به عنوان کشوری که از تنمعرفی تحقیق الگوی تصمیمگیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
معرفی تحقیق الگوی تصمیمگیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شناسهٔ خبر 2569779 - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهش معرفی اثر الگوی تصمیمگیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران آسیب شناسی و ارائه راهکارها توسط غلامعلی سلیمانی عضو هیئت عسخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان: شوراها باید از هرگونه نگاه سیاسی و جناحی پرهیز کنند
سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان شوراها باید از هرگونه نگاه سیاسی و جناحی پرهیز کنندسخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان گفت شوراها باید از هرگونه نگاه سیاسی و جناحی پرهیز کنند سعید امیدی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت شوراهای شهر به عنوان اتاق فمهمترین رسالت و وظیفه حوزه توجه و اعتناء به مهدویت است
محمدتقی ربانی مهمترین رسالت و وظیفه حوزه توجه و اعتناء به مهدویت است شناسهٔ خبر 2573265 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گفت مهمترین رسالت و وظیفه حوزه توجه و اعتناء به مهدویت است با توجه به اهمیت مباحث منگاهی به نوع پوشش خبری بحران یمن در رسانههای عربی
نگاهی به نوع پوشش خبری بحران یمن در رسانههای عربیسید ناصر نعمتی 17 اردیبهشت 94 لباس جدید پادشاه هدیه رسانهها به ملک سلمان تاریخ انتشار پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷ ۵۳ ماجرای این روزهای پادشاه عربستان بی شباهت به داستان «لباس جدید پادشاه» نیست پادشاهی که برئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع): شهید مطهری ذوب در ولایت و الگویی اسلامی برای همگان است
رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت ع شهید مطهری ذوب در ولایت و الگویی اسلامی برای همگان استرئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت ع گفت اگر مردم یمن این مقاومت و استقامت را از خود نشان میدهند و مثل قطعات آهن محکم و استوار هستند به خاطر این است که در زمان پیامبر گرامی مسلمان شدهامدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: وضعیت تئاتر کشور مطلوب نیست
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت تئاتر کشور مطلوب نیستمدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت تئاتر کشور وضعیت نامطلوبی دارد و برای رسیدن به موقعیت ایدهآل باید از حاشیهها دور باشد به گزارش خبرگزاری فارس از رشت مهدی شفیعی ظهر امروز در مراسم تئگردهمایی مذاهب اسلامی در هند
با تلاش زن اديب و مسلمان هندی گردهمایی مذاهب اسلامی در هند به همت بنياد خيريه ويزدام هند همايش بينالمللی با حضور انديشمندان و سران مذهبی از شاخههای متفاوت مسلمان با موضوع برقراري صلح و هماهنگی متقابل در سايه تعليمات قرآنی در خرداد آينده برگزار میشود به گزارش سرویس دینی ج«پیکر انسان در هنر اسلامی» منتشر شد
پیکر انسان در هنر اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 2566768 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها موسسه تأليف ترجمه و نشر آثار هنری فرهنگستان هنر با نام اختصاری متن به تازگی كتاب پيكر انسان در هنر اسلامی را منتشر كرده است به گزارش خبرگزاری مهر كتاب پنگاه ویژه هند به توسعه تجارت با ایران، زیر ذره بین رسانه های پاکستان
نگاه ویژه هند به توسعه تجارت با ایران زیر ذره بین رسانه های پاکستان اسلام آباد – ایرنا – نگاه ویژه هند به توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران و تفاهم نامه ای که اخیر بین دو کشور با موضوع سرمایه گذاری هندی ها برای توسعه بندر چابهار امضا شد زیر ذره بین رسانه های پاکستان و محافامام جواد علیه السلام در یك نگاه
به مناسبت ولادت امام جواد ع امام جواد علیه السلام در یك نگاه در لحظه ای كه امام جواد به دنیا آمد فرمود اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّه وَاَنَّ مُحَمَّدا رَسُولُ اللّه 5 گواهی می دهم كه خدایی غیر از خدای یگانه نیست و به راستی محمد صلی الله علیه و آله رسول خدا است بهرسانههای فراگیر مسابقات بینالمللی قرآن را بیشتر دریابند
سیدحمید هروی رسانههای فراگیر مسابقات بینالمللی قرآن را بیشتر دریابند شناسهٔ خبر 2567559 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نفر اول رشته قرائت مسابقات بین المللی قرآن ایران در سال ۱۳۷۰ گفت مسابقات بین المللی قرآن ایران از حیث داوری و اجرا بینگاهی به ۳۱دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران
بزرگترین رویداد فرهنگی قرآنی کشور نگاهی به ۳۱دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شناسهٔ خبر 2565336 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان و بهمدیرکل تبلیغات اسلامی همدان: اعتکاف از موارد رویش فرهنگی نظام است
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۹ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت اعتکاف یکی از موارد رویش فرهنگی نظام است حجتالاسلام والمسلمین علی دشتکی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه همدان اظهار کرد در نظام توحیدی و اسلامی هدف اصلی سعادت انسان و رسیدن ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها