محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830891622
اين كه خداوند نور است يعني چه؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
اين كه خداوند نور است يعني چه؟
نور هم بر نور حسي، اطلاق مى شود و هم بر نور فراحسى و چه بسا كه نور حسي، از نور غيبى فروغ و نور مى گيرد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز،یکی از سوالتی که در خصوص خداوند سبحان مطرح است اینکه منظوراز اینکه خداوند نور است یعنی چه؟
پاسخ: نخست بايد دانست برخي اسماء و اوصافي كه براي خداوند به كار مي رود با رعايت چند مطلب است به طور اختصار اشاره مي شود؛
1. تشبيه معقول به محسوس: مانند آيه شريفه «يدالله فوق ايديهم؛ دست خداوند برتر از دست هايشان مي باشد» (فتح، آيه 10).
كه منظور از دست، نماد قدرت و يا نماد عهد و پيمان است و در بسياري از موارد استعمال به منظور پنجه دست نيست و از آنجا كه به دليل علمي و ساير دلايل ثابت شده كه خداوند جسم ندارد و اعضا ندارد به جهت نزديكي مفهوم به ذهن از آنچه نزد شنونده محسوس است براي بيان يك مفهوم عقلي استفاده شده است.
2. آثار و فرايند صفات؛ مانند «باء بسخط من الله؛ به خشمي از خدا گرفتار گرديد» (آل عمران، آيه 162).
كه منظور از خشم، برافروختگي صورت و تغيير حالت از سوي خدا نيست، بلكه منظور قطع رحمت و فرود عذاب و تنبيه بر تبهكاران است، لذا آنچه مهم است انجام پذيرفتن نتيجه است اگر چه اين نتيجه از سوي انسان ها با برافروختگي و هيجان همراه است. اما خداوند جليل و اعلي منزه از برافروختگي و هيجان دروني است.
با توجه به آنچه گفته شد نام «نور» براي خداوند نيز مفهوم «هستي بخشي» دارد چنان كه با روشنايي همه چيز پيدا مي شود علاوه بر اين كه «نور» حجم فيزيكي در فضا اشغال نمي كند و مي تواند محدود به مكاني نباشد، بنابراين مفهوم «نور» مي تواند از طريق تشبيه معقول به محسوس ما را در شناخت خدا كمك كند بدون اين كه «فوتون»ها و ذرات معلق نور را به خداوند نسبت دهيم.
براي توضيح بيشتر توجه شما را به مطالب زير جلب مي كنيم:
1ـ معناى نور: «نور» عبارت است از آنچه كه در ذات و كون و خود، ظاهر و روشن باشد، و از نظر اثر بيرونى هم، مظهر و روشن كننده غير خود باشد. اين مفهوم مصاديق گوناگونى دارد كه در شدت و ضعف صدق مفاد آن بر آنها، متفاوت مى شوند؛ مثلاً مى توان بر خورشيد، اطلاق نور كرد و بر يك لامپ روشن نيز مى توان اطلاق نور كرد؛ زيرا هم خورشيد و هم لامپ، در ذات و گوهر خود ظاهر و روشن بوده و هم روشن كننده غير خود مى باشند؛ ولى روشنى و روشنگرى خورشيد كجا و روشنى و روشنگرى لامپ كوچك كجا؟!
گفتنى است هر چه كه در ذات خود، ظاهر و روشن است و هر چيزى را ظاهر و روشن مى سازد ـولو اين كه روشنگر يك مجهول، سؤال، راه معنوى و بازنمودن يك حقيقت باشد نور است و بر آن نور اطلاق مى شود. به همين دليل گفته مى شود: علم نور است، زيرا هم در ذات خود ظاهر است و هم در پرتو علم است كه مى توان بسيارى از راه ها را شناخت و مجهولات را كشف كرد، چرا كه علم روشنگر نيز هست. بنابراين، نبايد پنداشت كه واژه «نور»، تنها بر امور حسي و چيزى كه داراى فوتون هاى به خصوصى است و در علم فيزيك از كم و كيف آن بحث مى شود، اطلاق مى گردد، بلكه اين تنها يكى از مصاديق بارز و روشن اين واژه است.
با توجه به اين توضيح، مى توان بر «وجود» نيز «نور» اطلاق كرد؛ زيرا وجود در ذات خود امرى ظاهر و روشن بوده و با تعلق «وجود» به اشيا، آنها نيز ظاهرگرى و روشنگرى مى كنند.
به هر حال، نور هم بر نور حسي، اطلاق مى شود و هم بر نور فراحسى و چه بسا كه نور حسي، از نور غيبى فروغ و نور مى گيرد.
2. حضرت حق عين نور مطلق است: «نور» يكى از اسماى حسناى الهى است (التوحيد، ابى جعفر، الصدوق، تصحيح، ص 194 و 195، باب اسماء الله تعالى،ح 8)؛ چرا كه ظهور و روشنى هر چه در هستى است از او است، (رسائل توحيدى، علامه سيدمحمدحسين طباطبايى، ص 65).
روشن است كه اسما و صفات خداوند، صرف و خالِص هر كمال وجودى است و استعمال آن واژه در مورد خدا، به نحو حقيقت است نه مجاز، اما غير خداوند، چون ذات آنان به عرض وجود او موجود است، صفاتشان نيز همين گونه است. بنابراين همه صفات وجودى حقيقى وخالى از نقص، منحصرا از آن خداوند سبحان است و تمام اوصاف ديگران، بالعرض به آنها نسبت داده مى شود. از اين رو، اطلاق واژه نور بر خداوند متعالى، اولى و اقدم است بر اطلاق آن بر غير او؛ زيرا جميع انوار از اوست و قوام همه نورهاى ديگر به او است.(كشف الاسرار، ميبدى، صص 542 ـ 547؛ رسائل توحيدى، همان، صص 56 ـ 61؛ ولايت نامه، علامه طباطبائى، صص 103 ـ 104).
قرآن نيز خداوند متعال را به نور توصيف فرموده است: «الله نور السماوات و الارض» ؛ (نور، آيه 35).
و خالق نور ظاهرى و باطنى را او دانسته است (نبأ، آيه 13؛ زمر، آيه 23؛يونس، آيه 5؛ نوح، آيه 16؛ انعام، آيه 1).
به گفته محى الدين ابن عربى، وجود مطلق (خداوند متعال) نور حقيقى است؛ زيرا همه موجودات به هستى او هست شده اند. (به نقل از: رساله الانوار، شريف الدين محمدنيمدهى، ص 134).
پس وجود نور مطلق (خداوند متعال) يك اصل و ضرورت است؛ زيرا در پرتو وجود او است كه ما هستيم و در ظلّ نور است كه ما بقا و استمرار در وجود داريم. در عنايت نور او است كه نور حسي در عالم پرتوافكن گشته و براى زندگى مادى انسان، يك نياز اساسى شده است.با تجلّى آن نور مطلق در هستى است كه انسان هاى كامل، هدايتگر بشريت گشته اند و ... (نك: نورالبراهين فى شرح توحيدالصدوق، سيدنعمت الله موسوى جزايرى، ج 1، صص 395 ـ 397).
بايد توجه داشت كه نور مطلق و حقيقى از دسترس اوهام و خيال بسيار دور است.
3. نور در قرآن: اين واژه پر معنا در قرآن كريم بارها به كار رفته و مصاديق گوناگونى براى آن بيان شده است:
الف) قرآن نور و ظلمت را با هم برابر نمى داند و نور را برتر از ظلمت تلقى مى كند (رعد، آيه 16؛ فاطر، آيه 20)؛
ب) خداوند خود نور است (نور، آيه 35)؛
ج) او خالق نور ظاهرى و غيبى است (نبأ، آيه 13؛ زمر، آيه 23؛ يونس، آيه 5؛ نوح، آيه 16؛ انعام، آيه 1)؛
د) او با نور خويش هر كه را بخواهد، هدايت مى كند. (نور، آيه 35)؛
ه) اگر حضرت حق به كسى از نور خويش افاضه نفرمايد، از هيچ جاى ديگر نمى تواند اين نور را بگيرد. (نور، آيه 240)؛
و) او است كه مؤمنان را از ظلمات خارج كرده و به عالم نور وارد مى گرداند. (بقره، آيه 257)؛
ز) خداوند متعال خود، كامل كننده نورش مى باشد (صف، آيه 8)؛
ح) خداى در اين دنيا به وسيله هدايتش، مؤمن را نورانى مى كند تا بتواند به وسيله آن نور حركت كند و راه را از چاه بشناسد. (انعام، آيه 122) و در آخرت نيز همين نور ظهور مى كند و از پيش رو و سمت راست او در حركت است.(تحريم، آيه 8).
ط) كلام خداوند (وحى) نور است؛ چه قرآن، چه تورات و چه انجيل (مائده، آيات 15، 44 و 46؛ انعام، آيه 91؛ نساء، آيه 174).
ى) قرآن علاوه بر آن كه نور است، هدايتگر به نور نيز هست قرآن كريم نورى است كه انسان را از ظلمات طبيعت و انيت بيرون مى برد و به سوى نور معرفت پروردگارش، هدايت مى كند (ابراهيم، آيه 1؛ شورى، آيه 52؛ آل عمران، آيه184).
۱۷/۰۲/۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]
صفحات پیشنهادی
زیارت یعنی مدیریت قلب زائر توسط قلب عالم هستی/ معرفتشناسی زیارت
گفتوگو با مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی زیارت یعنی مدیریت قلب زائر توسط قلب عالم هستی معرفتشناسی زیارت شناسهٔ خبر 2563319 - جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام محمدمحسن دعائی گفت زیارت به معنای ارتباط قلبی وموسوی بجنوردی: از نگاه پیامبر(ص)، بخشش در قضاوت بر مجازات مقدم است
موسوی بجنوردی از نگاه پیامبر ص بخشش در قضاوت بر مجازات مقدم است فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله موسوی بجنوردی می گوید روایتی از پیغمبر اکرم ص است که می فرماید اگر راهی یافتید که مجرم را کیفر نکنید مقدم است اسلام به دنبال کیفر کردن نیست و وقتی کیفر می کند که مپیام آیتالله نوری همدانی به تجمعکنندگان معترض به عربستان
شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱ ۰۴ دفتر آیتالله العظمی نوری همدانی پیامی به تجمعکنندگان قرآنی در محکومیت جنایات آل سعود صادر کرد که این پیام توسط مرتضی نجفی قدسی مسئول دارالقرآن در این تجمع قرائت شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این پیام به شرحامامجمعه بجنورد: افراد بعد از اعتکاف بیشتر مراقب رفتار و اعمال خود باشند
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۶ امام جمعه موقت بجنورد گفت اعتکاف سکوی پرتاب به سوی بندگی است حجتالاسلام والمسلمین محمدنقی احمدیخرم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسانشمالی با اشاره به اینکه ظاهرترین و بارزترین نوع بندگی آن است که انسان خودهشدار خداوند دربارۀ قيامت
زلال قرآن هشدار خداوند دربارۀ قيامت در روايت است كه حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام اين آيه را بسيار تلاوت ميكردهاند أَيَحْسَبُ الْإِنسَـٰنُ أَن يُتْرَكَ سُدًي آيا انسان چنين ميپندارد كه مُهمل آفريده شده و به خود واگذارده شده است و اشك از چشمانشانآیت الله نوری همدانی: مردم یمن سلطهگری آمریکا را به خطر انداختند
در پیام به تجمع جامعه قرآنی اظهار شد آیت الله نوری همدانی مردم یمن سلطهگری آمریکا را به خطر انداختند شناسهٔ خبر 2562169 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید با صدور بیانیه ای به مناسبت تجمع جامعه قرآنی در حپیام آیتالله نوریهمدانی در حمایت از ملت مظلوم یمن
شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۸ آیتالله نوریهمدانی بر حمایت از ملت مظلوم یمن در برابر رژیم آلسعود تأکید کرد و گفت مجازات و عواقب این ظلمها بالأخره دامنگیر رژیم آلسعود خواهد شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام این مرجع تقلید در حمایت از مردم مظلوم یمن به مجمع7 امتیاز از طرف خداوند برای دوستداران امام علی(ع)
حدیث 7 امتیاز از طرف خداوند برای دوستداران امام علی ع پیامبر اکرم ص ای علی ع جبرئيل از جانب خداوند عزّوجلّ به من خبر مىدهد كه به دوستدار و شيعه تو هفت خصلت داده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز پیامبر اکرم ص ای علی ع جبرئيل از جانب خداوند عزّوجلّ به من خبر مىدهدمانور جانمایی و استقبال مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار شد
مانور جانمایی و استقبال از شرکت کنندگان مانور جانمایی و استقبال مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار شد شناسهٔ خبر 2565001 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دبیر ستاد برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از برگزاری مانور جانمایی ومذاکره با مدیر از مذاکره با خداوند مهمتر نباشد
دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۵ رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه باید به مسئله نماز توجه ویژه شود گفت وضعیت نماز نسبت به گذشته خیلی بهتر شده اما هنوز جایگاه نماز به آنچه که باید در یک حکومت اسلامی برسد نرسیده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناآیت الله وحید خراسانی: خدمت به خانواده شهدا بهترین وسیله کسب رضای خداوند است
دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲ ۰۶ آیت الله وحید خراسانی از مراجع تقلید خدمت به خانواده شهدا را بهترین وسیله برای کسب رضای خداوند متعال دانست به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید قم این مرجع تقلید در دیدار با مدیرکل و مدیران بنیاد شهیدتقدیر آیتالله نوریهمدانی از حضور گسترده جوانان در مراسم معنوی اعتکاف
سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۴ آیتالله نوریهمدانی ضمن تقدیر از حضور گسترده و باشکوه جوانان در مراسم معنوی اعتکاف از مسئولان کشور خواست با برنامهریزی مناسب و ایجاد اشتغال به فکر حل مشکلات نسل جوان باشند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقچرا خداوند در قرآن مي فرمايد: خداوند سرنوشت كسي را تغيير نمي دهد
مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كسي در دست خود شما است خداوند در قرآن مي فرمايد خداوند سرنوشت كسي را تغيير نمي دهد مگر اينكه خودش بخواهد و در جاي ديگري آمده است خداوند نمي خواهد آنها هدايت شوند رابطه اين دو چيست آيه انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم 1خسران اعمال یعنی چه؟
معارف خسران اعمال یعنی چه گاهی واژه ی خسران درباره ی دستاوردهای زندگی مثل مال و مقام دنیایی است و گاهی درباره ی زیان مندی در دستاوردها و نتایجی که از حالات نفسانی حاصل می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز مفردات راغب درباره ی معنای خسران مطلبی گفته که حاصل آن چنین است «آیت الله نوری همدانی: همه موظف به اجرای احکام هستیم
آیت الله نوری همدانی همه موظف به اجرای احکام هستیم فرهنگ > دین و اندیشه - مهر نوشت حضرت آیتالله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم به سخنان اخیر رییس جمهور واکنش نشان داد و بر لزوم پرهیز مسؤولان از هرگونه حاشیه سازی درآیین پاکیزگی که خداوند به حضرت ابراهیم(ع) فرو فرستاد
حدیث آیین پاکیزگی که خداوند به حضرت ابراهیم ع فرو فرستاد خداوند به پاداش صدق و راستى و عمل ابراهیم برایش چنین مقرّر ساخت که من تو را براى مردم امام قرار مىدهم وآیین حنیفى را که همان پاکى و طهارت است بر او فرو فرستاد به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام جعفر صادق علیه&پیرموذن: رسیدن به توافق نهایی، یعنی جمع شدن بساط افراطیون و خودَک پنداران سیاسی /در مجلس دهم خبری از تندروها ن
پیرموذن رسیدن به توافق نهایی یعنی جمع شدن بساط افراطیون و خودَک پنداران سیاسی در مجلس دهم خبری از تندروها نیست عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی می گوید مجلس دهم مجلسی تشکیل شده از اصولگرایان اصلاح طلب و اصلاح طلبان اصولگرا خواهد بود که مشی اعتدالی را دنبال می کنند-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها