محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846239765
موسوی بجنوردی: از نگاه پیامبر(ص)، بخشش در قضاوت بر مجازات مقدم است
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
موسوی بجنوردی: از نگاه پیامبر(ص)، بخشش در قضاوت بر مجازات مقدم است فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله موسوی بجنوردی می گوید: «روایتی از پیغمبر اکرم(ص) است که می فرماید اگر راهی یافتید که مجرم را کیفر نکنید، مقدم است. اسلام به دنبال کیفر کردن نیست و وقتی کیفر می کند که می خواهد آن فرد را تربیت کند وگرنه اساس در اسلام، عفو و گذشت است.»
به گزارش خبرآنلاین، آیت الله موسوی بجنوردی در گفت و گو با شفقنا به پرسش هایی درباره عدالت قضایی در اسلام، عفو و قضاوت پاسخ گفته است. متن این گفت وگو را در ادامه می خوانید. وقتی از عدالت حرف زده می شود، مردم یک برداشت و مسوولان برداشت خود را دارند. وقتی از عدالت قضایی سخن می گوییم نیز هر کس متناسب با فهم و درکی که دارد، برداشتی می کند. چرا در جهان اسلام که همه یک پیامبر و یک کتاب آسمانی دارند، برداشت از عدالت تا این حد متفاوت است؟ عدالت در همه جا یک معنای واحد دارد. مشاهده می شود که در قرآن کریم هم گفته شده است که «...انتحکموا بالعدل» یعنی آن که واقعیت است، انصاف، مروت و تمام مسایلی که در آن اندیشه و عمل دخالت دارد، از مصادیق عدالت است. شخص عادل آن است که تمام جهات را به نحو احسن مراعات کند. اسلام هم در بسیاری از مناصب از جمله حاکم مسلمانان، قاضی و امام جماعت اهمیت خاصی برای عدالت قایل شده و تاکید کرده است که این افراد باید عادل باشند. عدالت در موقعیت های مختلف، متفاوت است. به طور مثال عدالت آن که امام جماعت است، یعنی آن فرد مرتکب کبائر نشود، از کبائر اجتناب کند، اصرار بر صغایر نکند، اوامر خدا را اطاعت کند. این موارد برای امام جمات کفایت می کند. در حالی که عدالت حاکم یعنی آن فرد باید در مردمداری، اداره مملکت، حفظ اموال عمومی، تقسیم اموال برای مستحقان و عدم تبعیض بین افراد -در همه ابعاد و در همه جا، چه داخلی و چه خارجی- مراعات عدالت کند. عدالت در سیاستمدار بزرگی که ریاست کشوری را بر عهده دارد یا فردی که مسوولیت سیاسی یا امور اجتماعی کشوری با اوست، با عدالت در فردی که بر فرض امام جماعت است، تفاوت دارد. عدالت در آن که مسوولیت سیاسی یا امور اجتماعی کشوری را برعهده دارد، باید در همه ابعاد باشد و در حقیقت عدالت باید نصب العین چنین فردی قرار بگیرد. اینکه در قرآن کریم گفته شده است «اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل» اشاره به قضاوت دارد که از مهمترین مناصب است. قاضی در مقام قضاوت باید تنها حق و حقیقت را در نظر بگیرد. به دلیل همین حساسیت، گفته شده است که اگر قاضی گرسنه، خواب آلود، بسیار خوشحال یا بسیار ناراحت است، به قضاوت نپردازد، یعنی قاضی باید در زمان قضاوت در حالت معتدل و عادی باشد و نظر وی نیز تنها حق و حقیقت را در بر بگیرد. این معنای عدالت قاضی است، بنابراین آن عدالتی که در قاضی اخذ شده، در هیچ پست و مقامی ملاحظه نشده است. چرا که یک قاضی با جان، مال و حیثیت مردم سر و کار دارد، پس باید جز حقیقت چیزی دیگر نگوید و خود را در محضر خدا بداند که این لحظه در محضر خداست و تمام نظرهایی که می دهد، به طور مستقیم در محضر خداست و فردا باید پاسخگو باشد. روایاتی که درباره قاضی آمده، برای هیچ کس نیامده است. گفته شده است که «القاضی علی شفیر نار جهنم» یعنی قاضی در لبه پرتگاه جهنم است و با یک اشتباه در جهنم است و درست برود، عالی ترین مقام را دارد. در جای دیگری نیز بیان شده است که «قتل القاضی بغیر سکین؛ قاضی بدون چاقو کشته می شود» که انسان را به وحشت می اندازد. به این معنا که اگر خدای ناکرده برای دوستی کسی، دشمنی کسی قضاوت کند یا در قضاوت او حب و بغض دخالت کند، جان و حیثیت خود را از دست داده و آخرت خود را از بین برده است. بر این اساس قضاوت مقام بسیار رفیعی در اسلام است. یک قاضی باید برمبنای قوانین تعیین شده و قوانین فقهی قضاوت کند، بنابراین نمی توان قانون را از عدالت قضایی جدا کرد. بر فرض در ایران نوع نگاه به عدالت قضایی بین علما و مراجع متفاوت است، قوانینی بوده اند یا هستند که برخی علما به آن انتقاداتی داشته اند. به طور مثال سنگسار که آقای هاشمی شاهرودی بر مبنای نظرات و تلاش های علما مانع اجرای آن شد یا از کوه پرت کردن و به صلیب کشیدن که اجرا نمی شوند. با این اختلافات چگونه می توان گفت عدالت واقعی مدنظر اسلام چیست؟ همه قضاتی که امروز در ایران وجود دارند، قاضی منصوب هستند. قاضی منصوب یعنی از طرف قوه قضاییه منصوب است و موظف شده است که طبق قوانین مدون نظر دهد. رأی او نباید نظر شخصی وی یا متاثر از خوش آمد دیگران باشد، بلکه نظر او باید بر اساس قوانین تدوین شده باشد که از کتاب و سنت است. قوانین تصویب شده مجلس، مر و فقه اسلام را در نظر می گیرد و از فیلتر شورای نگهبان نیز عبور می کند تا تدوین شوند. بر این اساس خوشبختانه هیچکدام از قوانین امروز ما مغایر با اسلام و قرآن نیست و همه آنها طبق موازین اسلامی است. اما همچنان مورد اجماع فقها هم نیست؟ بله! در این طور موارد، رای مشهور فقها را در نظر می گیرند. به این معنا که اگر جایی اختلافی باشد، رای مشهور فقها به ویژه متقدمین در نظر گرفته می شود. در زمان امام خمینی(ره) که من در شورایعالی قضایی بودم، در مواردی که قانون نبود، گفته می شد که طبق فتوای حضرت امام عمل شود؛ اما امروز تقریبا دیگر خلأ قانونی نداریم و الحمدلله همه جا قانون تدوین شده است. قوانین تدوین شده نیز براساس قرآن و سنت است و قوانین خلاف شرع نداریم. اگر در مواردی هم جای بحث باشد، خود قاضی می تواند شق دیگر را بگیرد. مساله اینجاست که در این گونه موارد، شخص قاضی تصمیم گیرنده و تعیین کننده است... قاضی باید فرد با سوادی باشد، همه قوانین را بشناسد، عادل باشد و جز حق و حقیقت، مطللب دیگری را در نظر نگیرد. قاضی باید خود را در محضر خدا بداند و این باور را داشته باشد که خدا در این لحظه بر او ناظر است. اگر خدای ناکرده جایی تخطی کند، آن روایت به خاطر می آید که «قاضی در لبه پرتگاه جهنم است». قضاوت، شغل بسیار مهم و مقام بسیار رفیعی است. در هیچ کجا این واژه ها به کار نرفته است که القاضی شفیر نار جهنم. تاکید می کنم که قاضی در زمان قضاوت باید حالتی عادی و معتدل داشته باشد و فقط حق و حقیقت را در نظر بگیرد. حب و بغض ها نباید در قضاوت اثر بگذارد. خوب و بد بودن روابط او با دیگران نباید در قضاوت دخالت داده شود. قاضی باید تنها به مرّ قانون عمل کند و این حکم اسلام است. تحقق عدالت قضایی در اسلام چه ملزومات و پیش شرط هایی دارد؟ اول اینکه قاضی باید عالم و آگاه به قانون باشد. «قاضی باید» ها یعنی این پیش شرط ها بر محوریت قاضی و شخص قرار می گیرد؟ در ابتدا باید شرایط قاضی محرز شود و هر فردی را نمی توان به عنوان قاضی منصوب کرد. یکی از شروط آن است که قاضی باید کاملا عالم به آیین دادرسی قضاوت و قوانین باشد. در صورت احراز این شرایط، قاضی باید همان حالت عادی را در زمان قضاوت داشته باشد و اصلا حب و بغض و نظرات دیگران در باب قضاوت وی اثر نداشته باشد و فقط حق و حقیقت را در نظر بگیرد و باید به مرّ قانون و به مرّ شرع عمل و قضاوت کند. قاضی باید متوجه شود که آیا بزه انتصابی که به او شده است، واقعیت دارد یا ندارد؟ یعنی آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی را در نظر بگیرد و به متهم، آزادی بیان و آزادی دفاع دهد که از خود دفاع کند. تمام این اقدامات باید انجام شود، بعد قاضی محاسبه کند که آیا این بزه انتصابی درست است یا خیر! شبهه است. در صورتی که شبهه باشد، مبنی بر قاعده «ادرء الحدود بالشبهات» هر جا برای قاضی شبهه ای باشد، نمی تواند کیفر دهد یعنی کیفر را باید ساقط کند؛ این عدالت اسلامی است. عدالتی که در قاعده «درء» رعایت شد، در هیچ نظامی نیست. این قاعده ای بسیار مهم است که واقعا قضاوت اسلام را از سایر نظام های دیگر ممتاز می کند. علاوه بر قاعده «درء» حتی در روایات نیز مشاهده می شود که وقتی مردی نزد امیرالمومنین(ع) به دزدی خود اعتراف می کند، حضرت او را عفو کرده و به گفته خود، دست وی را به سوره ای که حفظ بوده است، می بخشند. در اینجا نیز این پرسش پیش می آید که عفو در عدالت قضایی اسلام چه جایگاهی دارد؟ علل مخففه هست. بسیاری اوقات مسایلی وجود دارد که دست قاضی باز است و می تواند علل مخففه را اجرا کند. بر فرض اگر ببیند فردی دزد کهنه کار نیست و کلاه سرش رفته یا حوادثی صورت گرفته که این فرد مجبور شده است این کار را انجام دهد؛ نه اینکه دزد رسمی است. به طور مسلم برخورد قاضی با این گونه افراد با دزد حرفه ای متفاوت است. این نکته وجود دارد که اگر کسی جرمی را مرتکب شده و معلوم است که مجرم سابقه دار نیست و یکسری عوامل خارجی سبب شده که این کار را انجام داده است، قاضی می تواند از عل مخففه استفاده کند. به هر حال کیفر نیز سقف و سطحی دارد، قاضی در چنین مواردی می تواند سطح آن و نه سقف آن را اختیار کند. در چه زمان هایی عفو بر مجازات ارجح است و آن موقعیت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ آیا تنها سابقه دار بودن و نبودن مجرم اثر گذار است یا خیر! عفو در قضاوت اسلامی جایگاهی فراتر از این دارد؟ در روایاتی از پیغمبر اکرم(ص) گفته شده است که عفو در باب قضاوت بر کیفر دادن مقدم است. جای دیگری نیز گفته شده است که «فان وجدتم لهو مدخلا فاخلو سبیلا» یعنی اگر راهی پیدا کردید که او را رها کنید، آزادش کنید. در هر موقعیتی این اولویت وجود دارد؟ روایتی از پیغمبر اکرم(ص) است که اساسا جنبه عفو همیشه بر کیفر مقدم است. اگر راهی یافتید که او را کیفر نکنید، مقدم است. اسلام به دنبال کیفر کردن نیست و وقتی کیفر می کند که می خواهد آن فرد را تربیت کند وگرنه اساس در اسلام، عفو و گذشت است. این از عدالت قضایی جدا نیست و در حقیقت می تواند از تبصره های قوانین کیفری و جزایی قرار بگیرد. آیا این موضوع که در اسلام، عفو بر کیفر اولویت دارد، در قوانین ما مورد توجه قرار گرفته است؟ در حال حاضر در نظر ندارم، اما باید بشود. چرا که همانطور که گفته شد، روایاتی از پیغمبر اکرم(ص) وجود دارد که همیشه عفو را بر کیفر مقدم می دارد و همواره تاکید می کند که جانب خشونت را نگیرید و اگر راهی پیدا کردید که فرد را آزاد کنید، آزاد کنید. کیفر در اسلام برای تادیب افراد و انسان ساز است. یعنی می توان گفت این خلأ در قوانین کیفری جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر فقه اسلامی است، وجود دارد و باید مورد مطالعه بیشتری قرار گیرد؟ عقیده من این است که کیفر در اسلام، تشفی نیست و برای تادیب است. تادیب هم باید متناسب با عمل فرد و خود فرد باشد. بعضی اوقات، تادیب فرد با تشر زدن است، یکی با جریمه مالی و دیگری اینکه چند روزی به زندان برود. در اسلام، اساس این است که کیفر برای تادیب است و نه انتقام و تشفی و امثال آن. بر این اساس یک قاضی باید تمام این جهات را در نظر داشته باشد و فقط عدالت را در نظر بگیرد. مراقبت کند که خدای ناکرده جهات خارجی در کیفر تاثیر نکند فقط حق و حقیقت را در نظر بگیرد و خدا را ناظر بداند و بداند که در این لحظه در محضر خداست. اینکه امیرالمومنین(ع) دزد را می بخشد و پیامبر(ص) گفته اند که اگر راهی وجود داشت که آن فرد آزاد شود، آزادش کنید را در سیره رفتاری ایشان چگونه می توان تحلیل کرد و چگونه می توان این موضوع را در دنیای مدرن امروز عملیاتی کرد؟ به اعتقاد من این معنا باید در آیین دادرسی وارد شود. این فرمایشات پیغمبر اکرم(ص) که «فان وجدتم لهو مدخلا فاخلو سبیلا» یا عفو همیشه مقدم بر کیفر کردن است، باید در قوانین وارد شود که دست قاضی باز باشد تا اگر دید فردی مجرم به آن معنا نیست و اضطرار، بدبختی و عوامل خارجی سبب شده است که این کار را انجام دهد، بتواند اقدام به عفو کند، چرا که مسلم است با کسی که واقعا مجرم است، تفاوت دارد. این موارد باید کاملا در آیین دادرسی ملاحظه و وارد شود که دست قاضی باز باشد تا وقتی تشخیص داد که این مجرم حرفه ای نیست و اجبارهایی در وضعیت خانوادگی یا زندگی وی او را به این مسیر کشانده است، عفو را بر کیفر مقدم بدارد. همه این مسایل از عدالت قضایی هستند و باید در قضاوت و در آیین دادرسی مورد توجه افرادی که در مناصب مرتبط هستند، قرار بگیرند. /6262
کلید واژه ها: دین - حضرت محمد (ص) - احکام فقهی - فقه اسلامی -
چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 - 10:47:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]
صفحات پیشنهادی
ده گروه از امت پیامبر در محشر
معارف ده گروه از امت پیامبر در محشر ده گروه از امت من در ده صفت گوناگون وارد صحراى محشر مى شوند كه از ساير مسلمانان جدا هستند گروه دهگانه امت پيامبر صلى الله عليه و آله در محشر به گزارش سرویس دینی جام نیوز در حالات پیامبر ص وارد است که جمعى از ياران پيامبر صلى الله علچرا پیامبر (ص) به امام علی (ع) لقب ابوتراب داد؟
چرا پیامبر ص به امام علی ع لقب ابوتراب داد وقتی پیغمبر ص به امیرالمؤمنین می گوید ابوتراب یعنی پدرِ خاکی و آدم می شود فرزندت لذا هر جا که تراب هست صاحبش علی است امیرالمؤمنین صفت ابوتراب را خیلی دوست داشت این کّنیه را پیغمبر صلی الله علیه وآله به او داده بود به ابن عبدر پاسخ به مخاطبین جام/آیا صحابه خلاف حرف پیامبر حرفی زده اند؟
پرسمان در پاسخ به مخاطبین جام آیا صحابه خلاف حرف پیامبر حرفی زده اند چهره معصوم و مطیعی که سعی میشود برای همه صحابه ترسیم شود و نتایج فراوانی از آن گرفته شود توهّمی بیش نیست به گزارش سرویس دینی جام نیوز در پی درج نظری ذیل مطلب «ردی بر فرقه شیشه ای 5 عقد موقت حسیدمحسن موسوی بلده تجلیل میشود
سیدمحسن موسوی بلده تجلیل میشود شناسهٔ خبر 2563424 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مراسم تکریم سیدمحسن موسوی بلده امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر به همت کارگروه مطالعات قرآن خانه اندیشمندان علوم انسانیآیا نگاه کردن به عکس زن نامحرم از نظر شرعی اشکال دارد؟
نگاه بدون لذت به عکس زن آرایش کرده اشکالی ندارد نگاه كردن خانم به وجه و كفین و مواضعی كه مردان به طور متعارف نمی پوشانند بدون لذت و ریبه اشكالی ندارد ولی چنانچه موجب وقوع در معصیت باشد جایز نیست استفتائات امام ره ج3 سوال آیا نگاه بدون لذت و مفسده به عکس زن مسلجانشین ابوبکر البغدادی باید این دو صفت پیامبر را احراز کند
به ادعای رهبران فکری داعش جانشین ابوبکر البغدادی باید این دو صفت پیامبر را احراز کند از آنجا که ابوعلاء العفری شرائط لازم برای جانشینی ابوبکر البغدادی را نداشت تاکنون از سوی شورای خلافت داعش تأیید نشده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از روزنامه لندنی القدس العربعلی (علیه السلام) بر دوش پیامبر (صلی الله علیه وآله)
خاطره امام علی ع از پیامبر اکرم ص علی علیه السلام بر دوش پیامبر صلی الله علیه وآله پیامبر ص فرمود اَوَّلُ مَنْ کَسَرَ الاَْصْنامَ جَدُّکَ اِبْراهیمُ ثُمَّ اَنْتَ یا عَلِیُّ اولین کسی که بتها را شکست جدت ابراهیم بود و بعد از او تو هستی علی به گزارش سرویس دینینگاهی بر زندگى حضرت هادى علیه السلام
سوگ سامرائی نگاهی بر زندگى حضرت هادى علیه السلام امام هادى علیه السلام ده سال و چند ماه در سامرا دور از وطن و تحت نظر بود تا جان به جان آفرین تسلیم نمود و به شهادت رسید به گزارش سرویس دینی جام نیوز مقام امامت بعد از امام جواد علیه السلام به پسرشان ابوالحسن امام على بن محمّامام جواد علیه السلام در یك نگاه
به مناسبت ولادت امام جواد ع امام جواد علیه السلام در یك نگاه در لحظه ای كه امام جواد به دنیا آمد فرمود اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّه وَاَنَّ مُحَمَّدا رَسُولُ اللّه 5 گواهی می دهم كه خدایی غیر از خدای یگانه نیست و به راستی محمد صلی الله علیه و آله رسول خدا است بهموسوی بلده: تلاوت مقدمه نیست، اصلی است که باید در کنار همه علوم قرآنی قرار بگیرد
موسوی بلده تلاوت مقدمه نیست اصلی است که باید در کنار همه علوم قرآنی قرار بگیرداستاد موسوی بلده با اشاره به اینکه پیامبر به عنوان بزرگترین مفسر قرآن موظف به تلاوت آیات الهی بود گفت این که بگوییم تلاوت مقدمه عمل به قرآن است صحیح نیست تلاوت اصلی است که باید در کنار همه علوم قرآنموسویبجنوردی:مردم يمن انتقام سختي از عربستان خواهند گرفت
موسویبجنوردی مردم يمن انتقام سختي از عربستان خواهند گرفت روز نو عربستان خائن در مسیر اسرائیل حرکت میکند این جمله را روز گذشته فرمانده کل سپاه بیان کرد که نشان از عمق فجایع عربستان در یمن داشت و ساعتی پس از اظهارات سردار جعفری یکی از شخصیتهای علمی و دینی کشور یعنی آیتابدترین کسب ها در نگاه اسلام
کلام روز بدترین کسب ها در نگاه اسلام کسب هایی هستند که بنابر آموزه های دینی نه تنها به آنها توصیه نمی شود بلکه بدترین کسب ها بوده و عامل خود را به شقاوت مبتلا می کنند به گزارش جام نیوز ربا و رباخواری بشدت در دین اسلام نهی شده و تا جایی این عمل مذموم است که بنابر روایتی از حضرتآیتالله موسوی بجنوردی: عربستان خود اسرائیل است
آیتالله موسوی بجنوردی عربستان خود اسرائیل استآیتالله موسوی بجنوردی تاکید کرد انسان باید برای جهان اسلام خون گریه کند عدهای بهعنوان اینکه حرمین دست آنهاست بزرگترین جنایت را به جهان اسلام میکنند به گزارش خبرگزاری فارس روزنامه آرمان درخصوص سکوت جوامع بینالمللی در قببرگزاری همایش «حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن»
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۶ همایش بینالمللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن با سخنرانی آیتالله استادی و حضور اساتید برجسته حوزوی در دانشگاه مفید قم آغاز بکار کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در مراسم افتتاحیه این همایش که در دانشگاه مفید قمسفارش مهم پیامبر(ص) به امتش پیروی از اهل بیت بود
عالم اهل سنت درکنفرانس بررسی شخصیت زن در اسلام سفارش مهم پیامبر ص به امتش پیروی از اهل بیت بود شناسهٔ خبر 2569098 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان شیخ زیشان محمد گفت همه ما مسلمانیم و از یک خدا و یک پیامبر ویک کتاب پیروی می کنیم بین شیعه و سنگاهی به اثر «ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان»
معرفی کتاب نگاهی به اثر ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان شناسهٔ خبر 2562147 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان با هدف بررسی مذاهب اسلامی در سرزمین لبنان به عنوان کشوری که از تنپناهیان: شعار «من یمنیام» را به تأسّی از پیامبر جهانی کنیم
در مراسم یادبود شهدای یمن عنوان شد پناهیان شعار من یمنیام را به تأسّی از پیامبر جهانی کنیم شناسهٔ خبر 2565439 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی رسول خدا ص فرمود من یمنی هستم أَنَا یَمَانِیٌّ هر جوان مؤمن انقلابی در هرجای دنیا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها