محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842129850
اعتكاف؛ راهی برای انس با خدا
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آبشار زلال عبودیت؛
اعتكاف؛ راهی برای انس با خدا
اى انسان! تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى كرد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، انسان موجودى است سالك و پویا به سوى معبود حقیقى خویش و از هر راهى كه برود و هر مسیرى را كه در زندگى انتخاب كند، سرانجام به لقاى معبود خویش مى رسد: « یا ایها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقیه (انشقاق/6 )؛ اى انسان! تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى كرد.» با توجه به این آیه اگر انسان راه ایمان، خود سازى و تهذیب نفس را بپوید جمال و مهر خداوند را ملاقات مى كند، اما اگر راه كفر و آلودگى را در پیش گیرد، جلال و قهر او را می بیند. بنابراین اگر مقصد و غایت سلوكش لقاى محبت و مهر خدا باشد، باید راه تهذیب نفس و عبادت حقیقى را در پیش گیرد و از هواى نفس بگریزد و در طریقت انس با معبود گاهى به گوشه اى خلوت پناه ببرد و دور از همه عنوانها و تعلقات مادى، لختى بر حال زار خویش بگرید و با سوز دل و اشك چشم، كدورت و زنگار را از چهره جان خود بزداید و در زاد و توشه آخرت اندیشه كند. ادیان الهى با توجه به همین نیاز روحى، با آن كه انسان را به حضور در جامعه و شركت در فعالیتهاى اجتماعى فرا مى خوانند، فرصت هایى را نیز براى خلوت نمودن او با خداوند فراهم نموده اند، یكى از این فرصتها «اعتكاف» است. اعتكاف در لغت به معنى اقامت كردن و ماندن در جایى و ملازم بودن با چیزى است، ولى در شرع اسلام، اقامت در مكانى مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است. اعتكاف فرصت بسیار مناسبى است تا انسانى كه در پیچ و خم هاى زندگی مادى غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزشهاى معنوى از علایق مادى دست بكشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا كند كه او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به دریاى بیكران انس و مهر خداوند كه یكسره مغفرت و رحمت است، متصل شود. در اعتكاف مى توان خانه دل را از اغیار تهى كرد و نور محبت خدا را در آن جلوه گر ساخت؛ مى توان خود را وقف عبادت كرد و لذت میهمان شدن بر سر سفره احسان و لطف الهى چشید؛ مى توان زمام دل و جان را به دست خدا سپرد و همه اعضا و جوارح را در حصار اراده حق به بند كشید؛ (1) مىتوان به خویشتن پرداخت و معایب و كاستى هاى خود را شناخت و در جست و جوى معالجه بود؛ مى توان نامه عمل را مرور كرد و به فكر تدارك و جبران فرصتهاى از دست رفته بود؛ مى توان به مرگ اندیشید و خود را براى حضور در پیشگاه خداى «ارحم الراحمین» آماده كرد. آرى! "اعتكاف" فصلى است براى گریستن، براى ریزش باران رحمت، براى شستن آلودگى هاى گناه، براى تطهیر صحیفه اعمال، براى نورانى ساختن دل و صفا بخشیدن به روح. پیشینه اعتكاف اعتكاف مخصوص دین اسلام نیست بلكه در ادیان الهى دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته است، اگر چه ممكن است در شرع مقدس اسلام پارهاى از خصوصیات و احكام و شرایط آن تغییر یافته باشد. درباره حدود و شرایط این عبادت در دیگر ادیان، اطلاعات قابل توجهى در اختیار ما نیست. مرحوم علامه مجلسى در «بحارالانوار» به نقل از طبرسى آورده است كه: «حضرت سلیمان (ع) در مسجد بیت المقدس به مدت یك سال و دو سال، یك ماه و دو ماه و كمتر و بیشتر اعتكاف مى كرد و آب و غذا براى آن حضرت فراهم مى شد و او در همان جا به عبادت مى پرداخت.» (2) برخى از آیات قرآن نیز دال بر این است كه اعتكاف در ادیان الهى گذشته وجود داشته است. خداوند متعال مى فرماید: «... و عهدنا الى ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتى للطائفین والعاكفین والركع السجود( بقره/ 125)؛ به حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) سفارش نمودیم تا خانه ام را براى طواف كنندگان، معتكفان و نمازگزاران تطهیر كنند.» از این آیه استفاده مى شود كه در زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) عبادتى به نام اعتكاف وجود داشته و پیروان دین حنیف گرداگرد كعبه معتكف مى شده اند. حضرت مریم (س) آن گاه كه به افتخار ملاقات با فرشته الهى نایل آمد، از مردم فاصله گرفت و در خلوت به سر برد تا در مكانى خالى و فارغ از هر گونه دغدغه به راز و نیاز با خداى خود بپردازد و چیزى او را از یاد محبوب غافل نكند. به همین جهت طرف شرق بیت المقدس را كه شاید محلى آرام تر و یا از نظر تابش آفتاب پاك تر و مناسب تر بود برگزید. (3) مرحوم علامه طباطبائى (ره) در المیزان مى نویسد: هدف حضرت مریم (س) از دورى نمودن از مردم، بریدن از آنان و روى آوردن به سنت اعتكاف بوده است. (4) برخى از روایات اهل سنت هم نشان مى دهد كه در دوران جاهلیت هم عملى عبادى به عنوان اعتكاف در میان مردم رایج بوده است. (5) علامه حلى در كتاب «تذكرة الفقهاء» به مشروعیت اعتكاف در ادیان پیشین تصریح نموده است. (6) از زمانى كه پیامبراسلام (ص) اعتكاف را به مسلمانان آموزش داد، این سنت اسلامى در میان مسلمانان رواج پیدا كرد. در حال حاضر مراسم اعتكاف در دهه پایانى ماه مبارك رمضان در بسیارى از كشورهاى اسلامى از جمله عربستان ( به ویژه شهر مكه) با شكوه خاصى برگزار مى شود. همه ساله خیل عظیم مسلمانان، كه بخش قابل توجهى از آنان را جوانان تشكیل مى دهند، از سراسر جهان به سوى مسجدالحرام مى شتابند و در كنار خانه خدا معتكف مى شوند و حتى بسیارى از زائران خانه خدا به منظور دستیابى به فضیلت اعتكاف در دهه آخر ماه رمضان، این ایام پر بركت را براى انجام عمره مفرده برمى گزینند. شبیه این مراسم در مسجدالنبى و در كنار مرقد مطهر پیامبر(ص) برگزار مى شود. مسجد كوفه در عراق نیز سالهاى متمادى، محل برپایى مراسم اعتكاف در دهه آخر ماه مبارك رمضان بوده است. انبوه شیعیان و پیروان مكتب اهل بیت (ع) در این مسجد مقدس معتكف مى شده اند و بسیارى از عالمان بزرگ شیعه نیز همراه با مردم در این مراسم شركت مى كرده اند. اعتكاف در كشور ایران تاریخچهاى پرفراز و نشیب دارد در هر عصرى كه عالمان برجسته دینى به اعتكاف اهتمام ورزیده اند، مردم مسلمان نیز از آنان پیروى كرده و به اعتكاف بها داده اند. در عصر صفوى، در سایه تلاشهاى دو عالم بزرگ آن زمان، مرحوم شیخ بهایى (1030- 952 ه.ق) و شیخ لطف الله میسى عاملى اصفهانى (متوفاى 1032 یا 1034 ه.ق)، اعتكاف در شهرهاى ایران، به ویژه قزوین و اصفهان، رونق خاصى یافته است. خوشبختانه اكنون در بسیارى از شهرهاى كشورمان مراسم اعتكاف در روزهاى 13، 14 و 15 ماه رجب (ایام البیض) برگزار مى شود. این سنت حسنه ابتدا در شهر مقدس قم، توسط عالم ربانى میرزا مهدى بروجردى صورت گرفت و رفته رفته در شهرهاى دیگر رواج یافت. ارزش معنوى اعتكاف انقطاع از مادیات و امور دنیوى و ملازمت مسجد و دوام ذكر و عبادت خدا، به تنهایى و بدون اعتكاف نیز داراى ارزشى والا و اهمیتى فراوان است كه در این زمینه آیات، روایات و احادیث زیادى را با چنین مضمونى مى توان یافت، اما اهمیت اعتكاف به طور مشخص در قرآن و احادیث مورد تاكید قرار گرفته است. در بنیاد اولین خانه توحید (كعبه) به دست دو پیامبر الهى، حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام سخن از عهد و پیمانى به میان مى آید كه از جانب خداوند، جهت تطهیر«بیت الله» براى طواف كنندگان، معتكفین و نمازگزاران از آنان گرفته شده است. مطالعه در تعالیم ادیان الهى نشان مى دهد كه همواره شیوه هایى از درون گرایى و دورى از جمع در ادیان آسمانى وجود داشته است. اعتكاف در قرآن از كلام وحى استفاده مى شود كه در میان بنى اسرائیل نوعى روزه همراه با سكوت (صمت) رایج بوده است. (7) حضرت موسى(ع) با آن كه مسئولیت سنگین رهبرى و هدایت امت را بر دوش داشت، براى مدت زمانى آنان را رها كرد و براى خلوت كردن با محبوب خویش به خلوتگاه كوه طور شتافت. او در پاسخ به پرسش پروردگار فرمود: "... و عجلت الیك رب لترضى (طه/ 84 )؛ پروردگارا به سوى تو آمدم تا از من راضى شوى." قرآن مجید در جایى دیگر از« رهبانیت» و گوشه گیرى پیروان حضرت عیسى(ع) سخن به میان آورده، و مى فرماید: «... و رهبانیة ابتدعوها ما كتبناها علیهم الا ابتغاء رضوان الله فما رعوها حق رعایتها... (حدید/ 27)؛ و رهبانیتى را كه خود ابداع نمودند از این رو برایشان مقرر نمودیم تا خشنودى خداوند را كسب كنند. پس حق آن را چنان كه باید مراعات نكردند.» مفسر بزرگ قرآن، علامه طباطبائى (ره) فرموده است: « لحن آیه شریفه نشان مى دهد كه خداوند، ابتدائا رهبانیت را بر پیروان حضرت عیسى (ع) مقرر ننموده، ولى آن را مورد تایید قرار داده است.» (8) هر چند آنان به دلیل این كه در رهبانیت زیاده روى نمودند و حد و مرز آن را مراعات نكردند، مورد نكوهش خداوند قرار گرفتند. اسلام با پیش بینى عبادتى به نام «اعتكاف» كه در واقع نوعى خلوت و درون گرایى است، براى ساختن انسانها و جلوگیرى از آفت خدا فراموشى و خود فراموشى، چاره اندیشى نموده است. اینها همه نشان مى دهد با آن كه روح تعالیم ادیان، دعوت به جمع و اجتماع است، انسان به برنامه هایى كه او را با درون خود پیوند دهد نیز محتاج است. راز این امر روشن است؛ معمولا حضور پیوسته و دائمى در عرصه اجتماع و كار و تلاش عملى، رفته رفته روحیه عمل گرایى را در انسان تقویت مى كند. پیدایش این روحیه چه بسا انسان را از درون تهى مى كند تا آن جا كه به چیزى جز عمل بیشتر نیندیشد. شخص عمل گرا و عمل زده حتى گاه فرصت نمى یابد نتایج كارها و تلاشهاى خود را هم به درستى ارزیابى كند. لذا اعتكاف زمینه مناسبى است تا انسان به كاوش درباره انگیزه ها و روحیات خویش بپردازد و براى رفع نقصان و تكامل آن بكوشد. بنابراین اعتكاف با ویژگى هایى كه اسلام براى آن در نظر گرفته، پاسخى است به این نیاز روحى، و فرصتى است مغتنم براى رو آوردن به خود و خدا. اعتكاف در احادیث میزان توجه پیامبر(ص) به برپایى اعتكاف، بسیار در خور دقت و تامل است. خداوند متعال، پیامبر خویش را به داشتن خلق و خویى عظیم و بزرگ ستوده است. «و انك لعلى خلق عظیم( قلم/ 4)؛ و در حقیقت تو به اخلاق نیكو وعظیم آراسته هستى.» با این حال، آن حضرت با وجود مسئولیت بزرگ اجتماعى كه بر دوش داشت، خود را از اعتكاف بى نیاز نمى دانست. چنان كه در حدیثى از امام صادق (ع) آمده است: "رسول خدا در دهه آخر ماه مبارك رمضان در مسجد معتكف مى شدند و براى آن حضرت خیمه اى كه از مو بافته شده بود، در مسجد برپا مى شد. پیامبر(ص) براى اعتكاف آماده مى شدند و بستر خویش را جمع مى كردند." (9) در حدیث دیگرى از امام صادق (ع) آمده است: « كانت بدر فى شهر رمضان و لم یعتكف رسول الله (ص) فلما ان كان من قابل اعتكف عشرین. عشرا لعامه و عشرا قضاء لما فاته (10)؛ جنگ بدر در ماه رمضان رخ داد، از این رو رسول خدا موفق به اعتكاف نشدند. آن حضرت در ماه رمضان سال آینده یك دهه را به عنوان همان سال اعتكاف نمودند و یك دهه را نیز به عنوان قضاى سال قبل.» رسول خدا افزون بر اهتمام عملى نسبت به اعتكاف، با بیان فضایل و پاداش بزرگ آن، مؤمنان را به انجام این عمل تشویق مىنمودند. در حدیثى از آن حضرت آمده است: «اعتكاف عشر فى شهر رمضان تعدل حجتین و عمرتین (11)؛ یك دهه اعتكاف در ماه رمضان همچون دو حج و دو عمره است.» گرچه این حدیث ناظر به اعتكاف به مدت ده روز و در ماه مبارك رمضان است، ولى اعتكاف در كمتر از این مدت (به شرط آن كه از سه روز كم تر نباشد) در غیر ماه مبارك رمضان مخصوصا «ایام البیض» به اندازه خود فضیلت و ثواب دارد. زمان اعتكاف اعتكاف از نظر زمان محدود به وقت خاص نیست؛ تنها از آن رو كه لازمه اعتكاف، روزه گرفتن است، باید در زمانى اعتكاف شود كه شرعا بتوان روزه گرفت. پس هر گاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتكاف نیز صحیح است، ولى بهترین زمان براى اعتكاف دهه آخر ماه مبارك رمضان، و ایام البیض ماه رجب است. اعتكاف در دهه آخر ماه رمضان، با آماده سازى انسان براى درك لیلة القدر و بهره بردارى از فیض این شب گرانقدر، بى ارتباط نیست. در كشور ما اكنون اعتكاف در سه روز از ماه رجب بیش از اعتكاف در دهه پایانى ماه رمضان رواج دارد؛ و این سه روز از چند نظر حائز اهمیت است: اول آن كه ماه رجب، ماه حرام است و از روایات استفاده مىشود كه اعتكاف در ماههاى حرام، نسبت به دیگر ماهها از فضیلت بیشترى برخوردار است. ثانیا: روزه در ماه رجب داراى فضیلتى خاص است، زیرا ماه رجب ماه بزرگى است كه مردم حتى در جاهلیت نیز حرمت آن را پاس مىداشتند. اسلام نیز بر احترام و منزلت آن افزود. (12) ظاهرا چنین رفتار و باورى نسبت به ماه رجب از دیگر ادیان الهى در میان مردم به جاى مانده بود. مالك بن انس ( پیشواى مذهب مالكى) گفته است: سوگند به خدا، چشمانم تاكنون كسى را كه از نظر وارستگى، فضیلت و عبادت و پرهیزگارى برتر از امام صادق (ع) باشد، ندیده است. من به حضور ایشان مى آمدم و او مرا مورد توجه قرار مى داد و احترام مى نمود. روزى به ایشان عرض كردم: اى فرزند رسول خدا! پاداش كسى كه یك روز از ماه رجب را با ایمان و اخلاص روزه بگیرد، چیست؟ امام صادق (ع) فرمود: پدرم از پدرش و او از جدش و ایشان از رسول خدا (ص) برایم روایت كرد كه هر كس یك روز از ماه رجب را از سر ایمان و اخلاص روزه بگیرد، گناهانش آمرزیده مى شود. (13) بر پایه حدیثى دیگر از پیامبر (ص) هر كس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه هفتاد سال راه فاصله مى اندازد. پروردگار مهربان به كسى كه سه روز از ماه رجب را روزه گرفته، خطاب مى كند كه حق تو بر من واجب شد و دوستى و ولایتم برایت حتمى شد. اى فرشتگان! در حضور شما شهادت مى دهم كه گناهان بندهام را آمرزیده ام. (14) علاوه بر روایاتى كه به طور عام نسبت به فضیلت روزه ماه رجب تاكید مى نماید، درباره روزه گرفتن در روزهاى 13، 14 و 15 و انجام عمل «ام داود» نیز تاكید شده است. مكان اعتكاف اعتكاف از نظر مكان محدودیت خاص دارد. نظریه معروف آن است كه اعتكاف تنها در یكى از مساجد چهارگانه ( مسجدالحرام، مسجدالنبى، مسجد كوفه و مسجد بصره ) جایز است. امام رضا (ع) فرموده اند: «اعتكاف لیلة فى مسجد الرسول و عند قبره یعدل حجة و عمرة (15)؛ یك شب اعتكاف در مسجد پیامبر و نزد قبر او معادل یك حج و یك عمره است.» ولى گروهى از فقها اعتكاف در مسجد جامع هر شهر و منطقه را نیز روا دانسته اند. (16) البته در مورد مسجد جامع نیز برخى برآنند كه باید به قصد رجاء و به امید این كه شاید مطلوب درگاه الهى باشد، اعتكاف نمود. (17) اعتكاف در سایر مساجد مانند مسجد محله و بازار تنها به نظر شمار اندكى از فقیهان شیعه جایز است. (18) مقصود از مسجد جامع در هر شهر و منطقه، مسجدى است كه معمولا مردم بیشترى در آن جا گرد مىآیند (19)؛ به عبارت دیگر، مسجدى كه اغلب اوقات بیشتر از سایر مساجد جمعیت داشته باشد. (20) شیخ لطف الله میسى اصفهانى در كتاب «رساله اعتكافیه» به نقل احادیثى در باب اعتكاف پرداخته و ضمن بیان احادیث، شواهدى را در جواز اقامه اعتكاف در مسجد جامع، نصب قبه و نیز احیاى دهه آخر ماه رمضان ذكر مى كند. روشن است كه در محل اعتكاف اختلافى در میان فقهاى شیعه وجود دارد. این اختلاف ناشى از این روایت است كه اعتكاف در مسجدى جایز است كه امام عدل، جماعتى در آن برگزار كرده باشد. برخى از فقها صرفا همین چند مسجد ( كوفه، بصره، مدینه و مكه) را براى اعتكاف جایز شمردهاند و برخى دیگر مساجد دیگر را نیز براى اعتكاف مجاز شمرده اند. از این دسته دوم، گروهى تنها مساجد جامع را معین كرده اند و برخى همه مساجد جماعات را. شیخ لطف الله بر این باور بوده كه در تمامى مساجد جامع و حتى جماعت اعتكاف جایز است، ولى درباره روایتى كه «امام عدل» را مطرح كرده چنین اظهار مى كند كه مقصود از امام عدل، اعم از امام معصوم و غیر معصوم است. شیخ تاكید دارد كه اصولا سؤال درباره مساجد بغداد بوده و روشن است كه وجه عدل نمى توانسته ارتباطى با امام معصوم براى اقامه نماز در آن مساجد داشته باشد. وى با اشاره به آراء برخى از فقهاى متقدم در این كه تنها در مساجد اربعه اعتكاف رواست، اسامى جمعى از علماى عصر خود را كه اغلب علماى جبل عامل هستند، ذكر كرده و رأى آنان را چنین دانسته كه در هر مسجد جامعى اعتكاف جایز است. از جمله آنان مرحوم شیخ بهایى است كه در هنگام تالیف این رساله در قید حیات بوده است و نیز شیخ على بن عبدالعالى میسى، جد نویسنده، و نیز شهید ثانى و بسیارى دیگر. (21) در این جا ممكن است این پرسش مطرح شود كه با توجه به آثار سازنده اعتكاف آیا بهتر نیست اعتكاف در هر مسجدى را جایز بدانیم تا همگان به آسانى بتوانند از این عبادت بهرهمند شوند؟ در پاسخ باید گفت: عبادتهاى دینى كاملا توقیفى هستند؛ بدین معنا كه شرایط و احكام آن را باید از متون اسلامى و دستورهاى شرعى اخذ كرد. هرگاه از ادله معتبر استفاده شود كه محل اعتكاف، مسجد جامع است، نمى توان از روى ذوق و سلیقه شخصى در شرط عبادت تصرف نمود و دامنه آن را توسعه داد. اساسا برخى عبادتها از نظر مكان، داراى محدودیت خاصى هستند. مثلا مراسم و اعمال حج باید در مكانهاى معینى انجام شود؛ از این رو انجام دادن اعمال حج در غیر از محلهاى مقرر بى معناست. در مورد اعتكاف نیز هرگاه با ادله معتبر ثابت شود كه جایگاه آن مسجد جامع است، مى فهمیم كه شارع مقدس این عبادت را تنها در این ظرف مكانى معین از ما خواسته است. البته در تشریع این حكم حتما مصالحى مورد نظر بوده است كه شاید عقل ما نتواند به طور یقین بدان دست یابد. شاید اسلام با منحصر نمودن اعتكاف در مسجد جامع بخواهد نوعى كنترل بر كمیت و كیفیت آن وجود داشته باشد و در كنار این عبادت، ارزشهاى دیگرى مانند وحدت و همراهى و همدلى نیز مطرح شود. (22) انسان معتكفى كه به آداب اعتكاف پایبند است در هر موردى از نماز خواندن، دعا كردن، اندیشیدن، شب زنده دارى و گریستن، به گنجینه هایى از رحمت خاص خدا دست مى یابد كه گرانبهاترین سرمایه زندگانى و بهترین زاد و توشه آخرت او خواهد بود. هم چنین گاهى خداوند به خاطر تأدیب انسانها یا به خاطر عقوبت آنان نسبت به ستمكارى ها و معاصى روز افزون شان، اراده نزول عذاب مى كند و بلایى چون خشكسالى یا زلزله یا بیمارى عمومى و مانند آن را تقدیر مى نماید، ولى عمل صالح گروهى از آنان باعث دفع بلا می گردد و به گونهاى كه خود نیز متوجه نیستند از تحقق عذاب و عقاب الهى جلوگیرى مىكنند: «... و ما كان الله معذبهم و هم یستغفرون(انفال/ 33)؛ و خداوند آنان را عذاب نمى كند تا زمانى كه استغفار مى كنند.» اعتكاف خالصانه جمع كثیرى از مردم جامعه ما، مىتواند چنین نقشى را در اجتماع اسلامى داشته باشد؛ یعنى زمانى كه قدرناشناسى مردم نسبت به نعمتهاى الهى اوج مى گیرد و غفلت از خدا به شكلهاى گوناگون در بین مردم رواج مى یابد و پول پرستى و شهوترانى، بخش عظیمى از جامعه را از عبادت خدا دور و به حقوق دیگران بى توجه مىسازد، خطر نزول بلا نزدیك مى شود؛ اما گریه ها و تضرعها و نمازها و روزه هاى معتكفین، رحمت خدا را بر مى انگیزاند و به آبروى آنان، عاصیان نیز در امان مى مانند. مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه در فرهنگ اسلامى روى آوردن به اعتكاف، علاوه بر بهره بردارى از فیض معنوى آن، جهاد مقدس نیز هست؛ زیرا این مراسم عبادى - معنوى، نقش بسیار مهمى در رویارویى با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا مى كند. جوانى كه در مراسم اعتكاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را مى چشد، لذتهاى مادى و شهوانى در دیدگانش، حقیر و بى ارزش مى شود و به آسانى در گرداب فساد و باورهاى ضد دینى گرفتار نمى شود. از سوى دیگر، چنین مراسمى خود پیامى عملى و درسى عبرت آمیز براى مردم است. حضور جمعى از مؤمنان در مسجد براى عبادت، در حقیقت نوعى دعوت به خدا پرستى و دین مدارى است و آثار سازنده اى بر جامعه خواهد داشت، از همین رو، در رویارویى با تهاجم فرهنگى دشمن نباید نقش مؤثر سنت هایى كه در باور عمومى مردم ریشه هاى عمیق دارند، نادیده گرفته شود. بىتردید مساجد، حسینیه ها، تكایا، هیئت هاى مذهبى، زیارت و اعتكاف، نقش مهمى در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینى ایفا كرده و مى كنند. این مقوله ها با آثار مثبت جانبى كه دارند، اهرمهاى توانمندى در مقابله با فرهنگ بیگانه اند. در دوران ما تهاجم دشمن ابعادى گسترده یافته، ولى این حركت استعمارى، دست كم ریشهاى چند صد ساله دارد و همین پدیده هاى سنتى هم چون اعتكاف، مردم ما را در طول سالهاى متمادى در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه مصونیت بخشیده است؛ (23) اما اهمیت آن و نقش به سزایى كه در تصفیه و تزكیه انسان دارد براى بسیارى از مسلمانان ناشناخته مانده است. از این رو جا دارد مبلغان اسلامى بیش از پیش بر نقش مهم آن تاكید ورزند تا این سنت دیرینه محمدى آن گونه كه شایسته است، جایگاه خود را در جامعه اسلامى حفظ كند. در عصر ما كه زندگى ماشینى و پیچیدگى هاى آن، دیدهگان انسان را به خود خیره كرده، روابط اجتماعى گسترده شده و خلاصه دامنه سرگرمى انسان به جلوهها و مظاهر مادى توسعه یافته است، تاكید بر نقش سازنده اعتكاف، ضرورتى دو چندان مى یابد؛ زیرا اعتكاف انس با معشوق است كه زمینه را براى گسستن فرد از سرگرمى هاى پوچ فراهم مىآورد؛ انسان را با خداوند پیوند مى دهد و از آفت خدا فراموشى و از خود بیگانگى نگه مى دارد. پى نوشتها:
1. عطار نیشابورى، تذكرة الاولیاء، ص785. 2. علامه مجلسى، بحارالانوار، ج14، ص141. 3. تفسیر نمونه، ج13، ص33. 4. علامه طباطبائى، المیزان، ج14، ص34. 5. سید مرتضى، المسائل الناصریات، ص119. 6. علامه حلى، تذكرة الفقهاء، ج6، كتاب اعتكاف، ص239. 7. حرعاملى، وسائل الشیعه؛ ج7، ص116. 8. المیزان، ج19، ص173. 9. حرعاملى، وسائل الشیعه، ج7، ص397، روایت1. 10. همان، روایت 2. 11. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، كتاب الاعتكاف، ص 188. 12. شیخ صدوق، فضائل الاشهرالثلاثة، ص24، روایت12. 13. همان، ص38، روایت16. 14. همان، ص25، بخشى از روایت12. 15. بحارالانوار، ج 98، ص151. 16. سید محمد كاظم طباطبائى، العروة الوثقى، كتاب الاعتكاف، ص399. 17. امام خمینى (ره)، تحریرالوسیله، ج1، ص305. 18. شیخ محمد حسن نجفى، جواهرالكلام، ج17، ص170. 19. همان، ص171. 20. آیة الله گلپایگانى، مجمع المسائل، ج1، ص154. 21. فصلنامه فرهنگ اصفهان، شماره 1، پائیز 1374، ص38. رحیم نوبهار، اعتكاف؛ سنت محمدى، صص78 و 88 . 22. بحارالانوار، ج33، ص542 . 23. اعتكاف، سنتى محمدى، صص50 و 51 .
۱۲/۰۲/۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]
صفحات پیشنهادی
نشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود
نشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2562087 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی عرفان و علوم انسانی ۸ اردیبهشت ماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهسیر علوم انسانی در غرب
درسگفتاری از اصغر واعظی سیر علوم انسانی در غرب شناسهٔ خبر 2562276 - جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشمندان در دورۀ رنسانس و پس از رنسانس علوم طبیعی و بعد از آن علوم انسانی به صورت مستقل از متافیزیک به روند خود ادامه دادند نوشتار پیش رو خلاصهای از جزوۀ علومکفیل: انسان با اعتکاف، به آرامش میرسد
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴ ۴۷ یک کارشناس مهدویت گفت همه ما در این دنیای پر از هیجان و آشوب نیازمند یک خلوت معتکفانه هستیم اگر نیازمند آرامش هستیم در سه روز اعتکاف میتوانیم به آن دست پیدا کنیم حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانانسان مجاز نیست چیزی را که نمیداند بگوید
محسن اسماعیلی انسان مجاز نیست چیزی را که نمیداند بگوید شناسهٔ خبر 2565785 - جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی انسان مجاز نیست چیزی را که نمیداند بگوید و نیز باید هرچه را که میگوید بداند و یقین داشته باشد بلکه بالاتر هرچیزی که یقین دارد را نیکنفرانس ملی دانشجویی جامعهشناسی توسعه برگزار میشود
کنفرانس ملی دانشجویی جامعهشناسی توسعه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2536718 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها کنفرانس ملی دانشجویی جامعهشناسی توسعه به همت انجمن جامعهشناسی ایران در مشهد برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر کنفرانس ملی دانشجویی جامعه شناسیکدام نمازگزار می تواند در نماز خدا را ببیند؟
کدام نمازگزار می تواند در نماز خدا را ببیند اگر نمازگزار خود را از چرک و آلودگی معصیت و نافرمانی پاک سازد و از زنگ و تیرگی گناه منزه دارد بلکه از آلودگی تعلق و وابستگی به غیر خدا دور نگه دارد خدا را با قلب خویش می بیند گاهی برای اثبات راز نهانی نماز ممکن است از بیان دیگری کمککنفرانس بینالمللی گفتوگوی ادیان در فيليپين برگزار میشود
با رويكرد اسلام و مسیحیت کنفرانس بینالمللی گفتوگوی ادیان در فيليپين برگزار میشود شناسهٔ خبر 2561258 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان کنفرانس بینالمللی گفتوگوی ادیان به همت رايزنی فرهنگی ايران در مانيل و با مشاركت مركز گفتوگوي اديان و تمدنهای سسروستانی: اعتکاف انسان را از بسیاری مسائل غلط اخلاقی دور میکند
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴ ۱۶ مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت ایام اعتکاف میتواند انسان را از بسیاری از مسائل غلط اخلاقی دور کند و از دنیا بریدن و به خدا روی آوردن در این ایام رخ میدهد حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویصلح و اصل برابری انسانی / اسلام، صلح را به عنوان اصل زیربنایی در روابط بینالمللی ترویج می کند
صلح و اصل برابری انسانی اسلام صلح را به عنوان اصل زیربنایی در روابط بینالمللی ترویج می کند فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله دکتر سیدمصطفی محقق داماد اسلام دارای اصولی ارزشمند در نظام اخلاق اجتماعی خویش است اصولی که تنها با نظریه اصالت صلح متناسب است در امزدوری با کرامت انسان سازگار نیست
آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر کار مزدوری با کرامت انسان سازگار نیست شناسهٔ خبر 2562096 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی گفت مزدوری با کرامت انسان سازگار نیست پیامبر دست کارگر را بوسید و نه دست مزدور را جامعه کریم در کنار سفردرب بابالرأس حرم حضرت عباس (ع) از استان مرکزی راهی کربلا شد
درب بابالرأس حرم حضرت عباس ع از استان مرکزی راهی کربلا شد شناسهٔ خبر 2562469 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی طي مراسمي در روستاي تاريخي الوير از توابع استان مرکزي درب بابالرأس حرم حضرت ابوالفضل العباس عليهالسلام جهت نصب راهي کشوماه همنشینی خداوند با بندگانش / فرصت تازه شدن از راه رسید، از دست ندهید
ماه همنشینی خداوند با بندگانش فرصت تازه شدن از راه رسید از دست ندهید فرهنگ > دین و اندیشه - ماه رجب امسال در روزهای زیبای بهاری فرارسید ماهی برای بازگشت و فرصتی کم نظیر برای حرکت و نو شدن لطفا منتظر بمانید از پیامبر خدا ص نقل است که رجب ماه بزرگ خدا ااز کجا بدانیم قرآن از جانب خداست؟
پرسمان از کجا بدانیم قرآن از جانب خداست از سوی خدا بودن آیات نازل شده بر پیامبر ص به واسطه اثبات معجزه بودن آن صورت می گیرد و حقیقت معجزه این است که مدّعی نبوت عمل خارق العادهای را انجام دهد و دیگران را برای انجام همانند آن دعوت کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز همواره سؤایدز راهی برای شهادت / سند
آخرین فتوی وهابیت ایدز راهی برای شهادت سند کسی که با مریضی ایدز بمیرد شهید اخروی محسوب می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز روزنامه کویتی “الرای” در یادداشتی اعلام کرد که هیئت افتاء وزارت اوقاف اسلامی کویت در فتوایی مرگ با مریضی ایدز را شهادت اعلام کرد البته مفتیاعتکاف قدرت تشخیص حق از باطل را به انسان میدهد
جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰ ۲۲ دبیرکل اتحادیه تشکلهای اسلامی دانشگاههای آزاد کشور گفت دانشجویان و جوانان با تزکیه و پرورش روح در ایام اعتکاف بهتر میتوانند حق و باطل را تشخیص بدهند محمد محمودی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه ما سردمداراخدا را چگونه بخوانیم، آهسته یا بلند؟
خدا را چگونه بخوانیم آهسته یا بلند وقتی در مجالس دعا حضور مییابیم بارها مشاهده کردهایم که برخی از افراد با صدای بلند با خدای خود صحبت میکنند و بعضی دیگر آهسته و آرام آیا تا کنون به این اندیشیدهایم که در روایات دینی کدام روش مورد توصیه قرار گرفته است واژه عبادت در اصلامضای تفاهمنامه همكاری سازمان فرهنگ و پژوهشگاه علوم انسانی
امضای تفاهمنامه همكاری سازمان فرهنگ و پژوهشگاه علوم انسانی شناسهٔ خبر 2562781 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها تفاهمنامه همكاری و مشاركت در برنامهها و پروژههای علمی مشترك ميان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها